eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواستم در پاسخ گرگیج متنی را بنویسم، دیدم این شیخ اهل سنت همه حرف را زده. فاش به اهل دل شده ،راز مگوی شعر من بیم ندارم از سخن… یا ز ِهمه حقایقی. https://eitaa.com/marzbanandishe 🌹
هدایت شده از معارف اعتقادی
💢 پاسخ استاد خسروپناه به شبهه افکنی مولوی گرگیج + صوت 🔹 حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه پاسخ شبهات اخیر را که از سوی مولوی گرگیج امام جمعه آزادشهر بیان شده است براساس اسناد علمی و نصوص شیعه داد. متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
هدایت شده از معارف اعتقادی
◼️عکس های پروفایل برای ایام فاطمیه ◼️◼️◼️👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از معارف اعتقادی
هدایت شده از معارف اعتقادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 زهرا در آتش بود حیدر داشت می‌سوخت... 🎥 شعرخوانی حزن‌انگیز حسن بیاتانی نزد رهبر معظم انقلاب آجرک الله یا بقیة الله https://eitaa.com/ehyakalam
هدایت شده از معارف اعتقادی
20170923155835-9712-81.pdf
389.8K
📌بررسی اخبار بن علی(ع) در منابع فریقین مقاله ای درباره وجود، چگونگی و زمان محسن فرزند حضرت سلام الله علیها و علی علیه السلام با تکیه بر منابع شیعه و سنی نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی و حجت الاسلام دکتر محمدرضا . 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از معارف اعتقادی
هدایت شده از معارف اعتقادی
هدایت شده از معارف اعتقادی
هدایت شده از معارف اعتقادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 امام صادق علیه السلام: ✨ اِنَّ مِن اَعظَمِ النّاسِ حَسرَهً یَومَ القِیامَهِ، مَن وَصفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ اِلَى غَیرِه؛ ▫️ پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد. 📚 وسائل الشیعه، ج15، ص 295 کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه: @masoumieh_ir
💎 اخلاص نیت 🔹 نیت است. این نماز چهار ركعت را می ‌شود به آسانی خواند، اما آدم برای چه كسی دارد می ‌خواند، چطور دارد می ‌خواند، برای چه چیزی دارد می ‌خواند [اینها دشوار و مهم است]. مگر كار آسانی است؟! مگر اخلاص در روزه كار آسانی است؟! هفده ساعت دهان بستن سخت نیست، اما بازی در نیت نباشد خیلی سخت است! سنگین ‌ترین و مهم ‌ترین كار نیت است، آن اگر حل بشود بقیه حلّ است؛ یعنی در درونِ درون بازی نباشد! 🔹 خیلی ها را می ‌بینید که مثلاً مدتی در یك مسجد خدمت كردند یا سخنرانی خوبی در یك شهر كردند چون «لِکُلِّ جَدیدٍ لَذَّةٌ» یك واعظ یا امام جماعت دیگر آمده مردم به آن طرف رفتند، در كتاب های اخلاقی ملاحظه فرمودید نوشته است كه این شخص كه عمری در این مسجد خدمت كرده یا عمری در این شهر منبر رفته اگر یك امام جماعت دیگر آمده یك واعظ دیگر آمده مردم به آن سمت رفتند، اگر هیچ تحولی در او پیدا نشد، شاكر باشد كه در این مدت تحت بوده و برای رضای خدا كار می ‌كرده، اما اگر گله شروع شد که چه مردم خوش استقبالی هستند چه مردم بد بدرقه ای هستند، معلوم می ‌شود در این شصت، هفتاد سال خودش را می‌ خواست! حالا دیدید چقدر كار سختی است؟! شما در هزار نفر شاید یك نفر را پیدا نكنید كه گِله نكند؛ مگر ما چه كردیم، این مردم چه خوش ‌استقبال و بد بدرقه‌ اند، اُف بر این دنیا! خب مگر چه خبر شد؟ مگر تو برای خدا نكردی؟ مگر به تو نمی دهند؟ هنوز که یوم الحساب نیامده! 📚 حضرت آیت الله جوادی آملی، جلسه 30 سوره مبارکه نحل، 1385/09/21 کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه: @masoumieh_ir
Ayatollah Ghazvini.mp3
14.64M
🔊 شنیدنی// صوت كامل بيانات مهم حضرت آيت الله حسينی قزوينی زيد عزّه 🔺پاسخ های عالمانه و مستند به ادعاهای بی اساس امام جمعه آزادشهر از منابع اهل سنت و شیعه ➕شیوه صحیح برخورد با این اهانتهای تفرقه افکن از سوی طلاب و فضلای حوزه علمیه 🔹24آذرماه 1400 🔸مسجد مدرسه مبارکه معصومیه ✊بسیج مدرسه معصومیه قم: @basij_masoumieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هفت دقیقه پاسخ های مستند آیت الله قزوینی به اهانت مولوی گرگیج 🔹مطرح شده در جلسه محکومیت عالمانه ی توهین اخیر به مقام شامخ اهل بیت عصمت و طهارت 🔸مسجد مدرسه معصومیه 24آذرماه کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه: @masoumieh_ir
هدایت شده از اجتهاد
💢مدارس فکری نجف؛ تمایز نظر و میدان عمل (1) ✔️دکتر عبدالوهاب فراتی: 🔸در آینده ما بیشتر از حال حاضر از نجف خواهیم شنید چون قرائت نجف، رقیب قرائت قم است. به اضافه که جریان روشنفکری به این نتیجه رسیده که آلترناتیو نظریه جمهوری اسلامی در میان محافل روشنفکری ظهور نمی‌‌‌کند بلکه در محافل حوزوی ظهور خواهد کرد و احتمال اینکه تفسیر نجف این آلترناتیو را تدارک کند و این تفسیر به عنوان روایت بدیل بیاید زیاد است. 🔹 آقای سیستانی فراتر از آنچه مدرسه خویی دارد، در وجه ایجابی، بیشتر به تدبیر دولت فکر می‌‌‌کند و تا جایی که در توانش هست، به تعبیر آقای سید جواد شهرستانی، در امر حسبه اتساع می‌‌‌دهد، اما تا به مرز حکومت می‌‌‌رسد، دایره امور حسبه را می‌‌‌‌بندد. 🔸فقهای مدرسه سیستانی و خویی، تلاش می‌‌‌کنند حوزه‌‌‌‌های خالی از نص را پر از احکام شرعی نکنند و به اراده آزاد انسان‌‌‌ها احترام زیادی بگذارند؛ اما مدرسه صدر اول تلاش زیادی می‌‌‌کند که حوزه‌‌‌‌های خالی از نص، یا منطقه فراغ تشریع را، پر از احکام شرعی کند و نقش فقیه را در زندگی بالا ببرد و به نقد نگاه مدرسه خویی در باب زعامت فقها در عصر غیبت می‌‌‌‌پردازد و یک نظریه ایجابی در باب اداره دولت در عصر غیبت دارد. 🔹امروز در حوزه نجف اراده و علاقه‌‌‌‌ای برای بازگشت به صدر اول دیده نمی‌‌‌شود. فقط در یک یا دو درس، به آرای اصولی ایشان اشاره می‌‌‌شود و عملا صدر اول حضور جدی در نجف ندارد و این نشان می‌‌‌دهد این اندیشه مورد اقبال نجفیان قرار نگرفته و به همین دلیل صدر اول آرزوهای برآورده نشده خودش را در ایران دنبال می‌‌‌کند. 🔸در بیت صدر دوم دو طیف حضور داشتند که خودشان عنوانِ معتدلین و متطرفین می‌‌‌دهد؛ آقای شیخ محمد یعقوبی رهبر جناح معتدل بوده و غیر یعقوبی که بعدا پشت مقتدی ایستادند جزو متطرفین بودند. بیشتر شخصی‌‌‌ها و برخی طلاب تند دفتر، به تدریج بعد از شهادت صدر دوم، یعقوبی را از دفتر بیرون کردند. یعقوبی در مدرسه کاشف الغطا تدریس را شروع کرد و آنقدر فشار آوردند که از نجف به حی الزهرا رفت و آنجا مستقر شد؛ اما بخش عظیمی از جریان اعتدالی صدر را دور خود جمع کرد. 🔹ما باید بین مرام‌نامه‌‌‌‌های فقهی علمای نجف در باب دولت مشروع، پذیرش یا عدم پذیرش ولایت و بین طرح‌واره‌‌‌‌هایی که آنها بلحاظ عینی در باب اداره دولت در عراق دارند تمایز بگذاریم. ما نمی‌‌‌توانیم از طریق آثار فقهی آنها بفهمیم که آنها در باب تغییر دولت در عراق چگونه فکر می‌‌‌کنند. به همین دلیل کسانی که طرفدار ولایت عامه اتساعی فقها هستند که عمدتا صدر دومی‌‌‌‌ها اینطور هستند، وقتی به اداره می‌‌‌‌رسند می‌‌‌گویند ولایت فقیه یک اندیشه مدرسه‌‌‌‌ای است و ما در نهایت اگر بخواهیم نقش فقیه را در عرصه سیاست برجسته کنیم، فقیه فقط نظارت روحی دارد. اصطلاح «نظارت روحی» در قم قابل فهم نیست و با نظارتی که اینجا ما در اصطلاح فقهی می‌‌‌گوییم تفاوت دارد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m47024 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مدارس فکری نجف؛ تمایز نظر و میدان عمل (2) ✔️حجت‌الاسلام احمد رهدار: 🔹ادبیاتِ «دوگانه مکتب نجف و قم» در ایران خاستگاه سیاسی پررنگی دارد. اخیراً جریانی معترض به نظام سیاسی ایران و الگوی مدیریت قم، این دوگانه را مطرح کردند. بعضی از آقایان از طرح این دوگانه استفاده کردند و به شکل عمیق‌‌‌‌تری مباحث روش‌‌‌‌شناسی اجتهاد این دو مکتب را به بحث گذاشتند که آقایان علی‌‌‌دوست و مبلغی به این بحث پرداختند و زاویه بحث صرفا بررسی مناهج اجتهادی بود؛ اما ادبیاتی که پررنگ‌‌‌‌تر دامن زد به دوگانه مکتب قم و نجف، ادبیات سیاسی بود. 🔸۴ـ۵ سال قبل تلاش نسبتا گسترده اما ناموفقی، جهت اقناع برخی آقایانِ معترض به نظام سیاسی و الگوی مدیریت حوزه علمیه قم، برای هجرت به نجف صورت گرفت. این در بخش علما تقریبا ناموفق بود ولی در بخش طلاب عده‌‌‌‌ای رفتند. شنیدم برخی آقایان مثل آقای کعبی بخش از طلاب خودشان را به نجف بردند و نقشه را بهم زدند و انحصار هجرت طلاب معترض به نجف را شکستند. 🔹غربی‌‌‌‌ها آگاهانه دوگانه نجف و قم و آقای سیستانی و آقای خامنه‌‌‌‌ای را دامن می‌‌‌زنند که البته جدید هم نیست! ما شاید بتوانیم بگوییم این دوگانه نیست، بلکه یگانه تشکیکی است. در سه‌‌‌‌گانه وکالت فقیه، نظارت فقیه، ولایت فقیه، آنکه بیگانه است وکالت فقیه است. 🔸برخی اینگونه القا می‌‌‌کنند که وکالت و نظارت فقیه در کنار همدیگر هستند و ولایت فقیه در مقابل آن دو است؛ اما به نظرم بصورت منطقی، نظارت و ولایت فقیه در کنار همدیگر است و در برابر وکالت فقیه است که جریانی وارداتی از روشنفکری غرب است. 🔹تحولاتی رخ داده که می‌‌‌تواند در تحلیل آینده این دو مکتب کمک کند؛ مثلا تحریم المصطفی باعث شده برخی طلاب خارجی که به حوزه قم می‌‌‌آمدند روانه حوزه نجف بشوند...نجف نشان می‌‌‌دهد برای طلاب خارج از قم و نجف، مکتب کارآمدتری است. احتمالا نتایج شوم استمرار تحریم در ایران بتواند عراقی‌‌‌ها و خیلی افراد دیگر را متقاعد کند که به سمت الگوی نجف و قرائت نجف از اسلام بروند که مواجهه حداقلی با سیاست است. 🔸معتقدم خیلی از اوقات سکوت آقای سیستانی و حتی آقای خویی یک کنش سیاسی بوده است. هوش سیاسیِ فقیهی که مدلی بازی می‌‌‌کند که هم پروژه‌‌‌اش را جلو می‌‌‌‌برد هم گیر نمی‌‌‌‌افتد را نمی‌‌‌شود نادیده گرفت! این نگاه، یک مدل نگاه دیگر به مرحوم آقای خویی و بروجردی است! نسبت دستگاه فقاهت نجف به مقوله سیاست را، اگر با این زاویه نگاه ببینید احتمالا طور دیگری جمع‌‌‌‌بندی خواهید کرد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m47024 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تعبیر اسلام سیاسی غلط است، سیاست باید اسلامی باشد/ فرق نواندیشی دینی با عقلانیت اسلامی ✔️استاد عبدالحسین خسروپناه: 🔹من تعبیر اسلام سیاسی را قبول ندارم. سیاست باید اسلامی باشد اما چیزی تحت عنوان اسلام سیاسی نداریم. امام خمینی (ره) به اسلام جامع نگر قائل بود اما تفاوتشان با آیت‌الله خویی در این بود که امام اسلام جامع نگر را با چالش‌ها‌‌‌ی دنیای مدرن درگیر کرد. 🔸عنوان «اسلام سیاسی رادیکال» به آیت‌الله مصباح نسبت داده شود یا عنوان «اسلام سیاسی اعتدال» به شهید مطهری نسبت داده شود جفا به ایشان است. رهبری درباره این موضوعات که ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی یا ترکیبی از هردو مبسوط بحث نکردند و‌ نمی‌توان هیچکدام از این نظریات را به ایشان نسبت داد. 🔹جریان عقلانیت اسلامی یا اسلام ولایی معتقد به سیاست اسلامی است نه اسلام سیاسی. این جریان دنیای مدرن را‌ می‌شناسد، میراث سنت را هم پذیرفته است اما خرافه‌ها‌‌‌ی جریان سنت را‌ می‌زداید و از سنت اسلامی و علوم اسلامی کمک‌ می‌گیرد که پرسش‌ها‌‌‌یی که تفکر مدرن از عقلانیت تا سبک زندگی به روی ما باز کرده را پاسخ دهد. 🔸چیزی که از نواندیشی دینی بنده به وسیله آثار مرحوم فیرحی که چهره شاخص این حوزه بودند فهمیدم این است که سوال و جواب را از مدرن‌ می‌گرفتند ولی تلاش می‌کردند از سنت اسلامی توجیه این پاسخ را پیدا کنند. فرق عقلانیت اسلامی با نواندیشی دینی در اینجاست که نواندیشی دینی سوال و جواب را از غرب می‌گیرد و بعد دنبال مشابه سازی در سنت اسلامی است و ما این روش را قبول نداریم و می‌گوییم غلط است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/a49265 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢نارسایی‌های قانونی چه تاثیری بر ناپایداری خانواده دارد؟ ✔️حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا: 🔻قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ در موارد ۱۶ و ۱۷ به مرد اجازه مشروط برای چند همسری داده بود، به ویژه در ماده ۱۷ ضمانت اجرای مهم و بازدارنده‌ای برای ازدواج مجدد مرد پیش بینی کرده بود، این ماده تا حدود زیادی می‌توانست اجرای قانون را تحکیم کند و مرد به احتمال زیاد این کار را انجام نمی‌داد. فقهای شورای نگهبان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضمانت اجرایی ماده ۱۷ را خلاف شرع فرض و حذف کردند. این قانون از آن زمان به بعد اصلاح نشد یعنی خود قانون باقی است در حالی که ضمانت اجرای آن ابطال شده است و به دلیل اینکه قانون فاقد ضمانت اجرا است با مردان زیادی مواجه می‌شویم که اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند و شاهد مشاجرات فراوانی بین مرد با همسر اول و دوم او و در پی آن دعاوی قضایی هستیم. تنها موضوعی که دامن مردان را برای چند همسری می‌گیرد عدم ثبت نکاح است و گرنه راهی برای بازخواست فردی که ازدواج مجدد کرده وجود ندارد. این قانون می‌تواند منشأ برخی ناسازگاری‌ها، دعاوی و مشاجرات خانوادگی شود، بنابراین قانونگذار باید تکلیف این قانون را مشخص کند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/z36764 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢به‌جای انگشت اتهام، از دستاوردهای علمی حوزه «حمایت» و «بهره‌برداری» کنید ✔️استاد مهدی هادوی تهرانی: 🔹امروز اگر یک موضوع تخصصی در مجلس شورای اسلامی یا در دولت یا در قوه قضاییه مطرح هست و توقع است که حوزه‌های علمیه پاسخگو باشند، از سوی دیگر توقع هست که مجلس شورای اسلامی یا دولت یا قوه قضاییه نیز از تولید چنین بحثی اولاً حمایت و ثانیاً بهره برداری کنند، نه اینکه توقع داشته باشند حوزه اظهار نظر کند و پس از آن اگر خواستند و مایل بودند و با نظرات آنها سازگاری داشت، از نظرات حوزه بهره ببرند و اگر نظر حوزه با نظرشان سازگار نبود، آن را کنار بگذارند. نمونه بارز این عدم حمایت اتفاقی بود که چند سال قبل در موضوع رمز ارزها افتاد. 🔸طبعاً وقتی با مباحث علمی حوزه‌های علمیه با بی اعتنایی و بی توجهی برخورد می‌شود، نمی‌توان توقع داشت که حوزه به صورت بسیار جدی تر از اینکه تاکنون اقدام کرده و در مباحث مختلف پاسخگو بوده، به مسایل ورود کند. آن هم حوزه‌ای که اکثریت طلاب و حتی مدرسین و علمای آن به شدت تحت فشار اقتصادی هستند. 🔹به اعتقاد من کم کاری جدی از ناحیه کسانی است که امکانات در اختیار آنهاست و به جای اینکه به علما و دانشمندان حوزوی اعتماد کنند، خودشان به ایجاد مراکز تحقیقاتی اقدام می‌کنند و در این مراکز از سطوح بسیار پایین علمی استفاده می‌کنند و قصد دارند در زمینه‌هایی که مورد نیازشان هست به دیدگاه‌های دینی و شرعی و اسلامی دست پیدا کنند. 👈 اصل مطلب: http://ijtihadnet.ir/62545-2/ 🆔 @ijtihad
کتاب بچه‌ها در مدارس هلند وقتی دوستم گفت: بچه ها در مدارس هر سال کتاب‌هایشان را به امانت قرض می‌گیرند و پایان سال باید پس بدهند، باورم نشد! با تحیر و تعجب گفتم: واقعا؟ گفت: آره. اینجا کتاب خیلی گران است. و هر سال برای دانش آموزان جدید، مجدد چاپ نمی‌کنند. پایان سال کتب جمع آوری می‌شود. و به دانش آموزان سال پایینی جدید الورود می‌دهند. انقدر این فرایند تکرار می‌شود و سالها کتاب بین دانش آموزان می‌گردد تا به مرور زیر دست بچه ها پاره و غیرقابل استفاده شود. بعد کتاب نو جایگزین می‌کنند. بعد تعریف می‌کرد که دیروز یکی از مادرهای بچه‌ها کلی ذوق زده شده که زمان تعویض کتاب به بچه او رسیده و کتاب نو تحویل گرفته!... 🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 در هلند و فرانسه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️هنگامی که امیرالمومنین علیه السلام به خواستگاری حضرت زهرا سلام الله علیها آمدند، حضرت زهرا سلام الله علیها به پدر عرض کردند: اگر مهریه من هم درهم و دینار باشد چه فرقی با دختران دیگر دارم؟! از خدا می‌خواهم مهریه مرا شفاعت گنهکاران امت قرار دهد. جبرئیل همان لحظه نازل شد. در دستش حریری بود که در آن نوشته‌ بود: جَعَلَ اللَّهُ مَهْرَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى شَفَاعَةَ أُمَّتِهِ الْعَاصِينَ «خداوند، مهریه فاطمۀ زهرا دختر محمد مصطفی صلی الله علیه وآله را شفاعت گنهکاران امّت قرار داد». حضرت زهرا سلام الله علیها وصیّت نمود تا آن حریر در کفنش گذاشته شود و فرمود: وقتی روز قیامت محشور شوم این حریر را برمی‌دارم و گنهکاران امت پدرم را شفاعت می‌کنم. 📚 اخبارالدُوَل، ج۱، ص۲۵۸. ✋نشر دهیم ...