▪️چرا مردم از دولت جدا شدند؟
🔻انقلاب اسلامی و الگوهای حکمرانی معاصر
▫️مهمترین جنبۀ حکمرانی، توجه به مشارکت مردم است، آن هم نه در جریان اجرای حکمرانی، بلکه در جریان تصمیمگیری.
▫️وقتی صحبت از مشارکت مردم در حکمرانی یا حکومت است، حتماً باید در تصمیمات دخالت داشته باشند و بعد از آن، در اجرا، امکان بیشتری برایشان فراهم میشود؛
▫️بنابراین وقتی از مشارکت مردم صحبت میکنیم، باید مشخص شود مردم چه مناسبات و ارتباطی با نهاد تصمیمگیری، ساختارهای تصمیمگیری یا تصمیمساز دارند و تا چه میزان میتوانند بر تصمیمها تأثیرگذار باشند.
▫️اهمیت اینکه مردم در ساختارهای اجرایی چگونه مداخله داشته باشند یا چه کنشی داشته باشند، فزاینده است.
📝 دکتر علیرضا زهیری، عضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️تمنای هرج و مرج
🔻آزادی بدون امنیت چه بلایی بر سر جامعه میآورد؟
▫️هدف از اینکه حکمرانی به آزادی توجه کند و بتواند آزادی را در جامعه نهادینه کند و تحقق ببخشد، این است که جامعه کارآمد شود.
▫️بنابراین وجود حداقلی از نظم و امنیت در این وضعیت، ضروری و لازم میشود و شاید بتوان گفت: «لازمۀ بهرهگیری از آزادی، وجود حداقلی از نظم و امنیت است».
▫️ترسیم رابطۀ نظم و آزادی و نظم و امنیت، بحثی بسیار مهم است. بهدلیل اینکه در شرایط فقدان نظم و امنیت، نمیتوانیم از حداقل آزادی بهرهمند شویم، مانند وضعیتی که در دوران مشروطیت به وجود آمد؛ یعنی در فضای پس از مشروطیت، آنقدر ناامنی گسترش یافت که مردم به طور مستقیم تمنای امنیت داشتند و به طور غیرمستقیم رضایت دادند تا شخصی بیاید و امنیت را برقرار کند.
📝 دکتر شریف لکزایی، مدیرگروه فلسفۀ سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️دانش نظری بهمثابه قدرت
🔻تولید نظریه پساغربی روابط بینالملل چه اهمیتی دارد؟
➖ گفتگوی خردورزی با دکتر آندره آناتولیویچ بایکوف، معاون دانشگاه روابط بینالملل مسکو (MGIMO)
❓نقش نظریۀ بومی در شکلدادن به سیاست خارجی و افزایش قدرت کشور مبدأ چیست؟
▫️نظریۀ بومی با بهرهگیری از ابزارهای تحلیلی اولویتها و خواستههای واقعی کشور را در مسائل مربوط به سیاست خارجی آشکار میکند.
▫️ظاهراً، نسخههای تجویز شده توسط نظریههای غربی که تا حد بسیار زیادی بر نظرات فیلسوفانی همچون هگل، هابز، ماکیاولی و کانت تکیه میکند، با کشورهای مسلمان یا کنفوسیوس سازگار نیست.
▫️این نشان میدهد که تقویت قدرت یک کشور، تنها در صورتی امکانپذیر است که درک روشنی از سابقۀ بینالمللی آن کشور و سناریوهای مختلفی که ممکن است به دنبال آنها به وقوع بپیوندد، وجود داشته باشد و این وظیفه، تا حدی بر عهدۀ نظریۀ بومی است.
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️نگاه سادهانگارانهای به حکمرانی داشتیم!
🔻چهل و چهار سال حکمرانی جمهوری اسلامی در گفتگو با دکتر مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی
❓شما به عنوان یکی از اعضای شکلگیری مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی، چه ضرورتی را برای فهم و شناخت دانش حکمرانی و کشورداری تشخیص دادید؟
▫️حکمرانی، حتی اگر جنبۀ ایدئولوژیک پیدا کند، نباید فراموش کند که باید برای مردم و سرزمین کار انجام دهد.
▫️اگر حکمرانی، مردم و سرزمین را نادیده بگیرد و ما به هر قیمتی بخواهیم حکمرانی اسلامی را حفظ کنیم، این نگاه و رویکرد، منجر به موفقیت نمیشود، زیرا مردم، سرزمین، فهم و درک و بهاصطلاح، کیفیت مردم و سرزمین نادیده انگاشته شده است.
▫️در حکمرانی، ضمن اینکه باید مبانی و ارزشها از دین مبین اسلام گرفته شود، تکنیکها، روشها و بسیاری از سیاستها میتواند بر اساس تجربهای باشد که در کشور ما یا در کشورهای دیگر بهدستآمده است.
▫️به نظرم در حکمرانی ما، بیستدرصدی که مبانی دینی است، از ثبات و استواری برخوردار است، اما در هشتاددرصدی که به تجربۀ بشری نیاز دارد، مرتباً باید چرخش حلقۀ علم و عمل ادامه یابد؛ یعنی دولتها باید از تجربه هم استفاده کنند.
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️مدیریت رفتار
🔻کاربست علومشناختی در سیاستگذاری عمومی
▫️سیاستگذاران وظیفه دارند با هدایت رفتار و تصمیمهای افراد، بهواسطۀ توسعه و پیادهسازی سیاستهای مطلوب، مشکلات و چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... را رفع و زندگی آنها را بهبود بخشند؛ اما تنظیم و اجرای این سیاستها، مستلزم شناخت دقیق انسان است.
▫️سیاستگذار باید بداند که افراد چگونه ادراک میکنند، با چه روشهایی تصمیم میگیرند و چرا رفتار خاصی را از بین رفتارهای در دسترس، انتخاب میکنند. اگر این شناخت ناقص باشد، سیاستگذار به مطلوب خود نخواهد رسید، زیرا یا سیاستها بهخوبی تنظیم نشدهاند و یا اجرای سیاستها دچار اشکال بوده است.
▫️اینجاست که علومشناختی میتواند با بررسی فرایندهای شناختی انسانها مانند ادراک، توجه، استدلال و تصمیمگیری، به سیاستگذار کمک شایانی کند.
📝 محمود حداد، پژوهشگر علوم شناختی
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻 مراکز خرید مجله خردورزی
🛒 شما فرهیختگان گرامی میتوانید مجله خردورزی را از مراکز زیر تهیه نمایید:
➖تهران: کتابفروشی خبرگزاری فارس
➖تهران: ترنجستان سروش
➖تهران: کتابفروشی کیهان
➖قم: کتاب اندیشه
➖قم: کتابستان رضوی
➖مشهد: کتاب یاران
➖قزوین: مطبوعات عارف
➕خرید آنلاین: سایت آوانگارد
‼️ ضمناً امکان خرید مستقیم از دفتر مجله نیز وجود دارد:
🛒 | @ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️روایت سکولار از حکمرانی انقلابی
🔻روایت تاریخ انقلاب اسلامی، چالشها و راهکارها
➖ چالش نظری؛ سکولار بودن علم تاریخ
▫️با فقدان کنکاشهای علمی در انقلاب اسلامی، فضایی آشفته در میان مؤسسات مختلف تاریخنگاری ایجاد شده که علیرغم همۀ تلاشها، هنوز یک تاریخ مدوّن، دائرۀالمعارف یا منبعی جامع دربارۀ انقلاب اسلامی نگاشته نشده و زمینه برای انواع تحریف و روایتهای ناروا مهیا است.
▫️مهندسیِ علم تاریخ به شکلی بوده که نسبت به پذیرش واقعۀ انقلاب اسلامی، بهعنوان یک واقعۀ تاریخی و اساساً از پذیرش نقش دین در تحولات اجتماعی معاصر کملطفی صورت میگیرد.
➖ چالش رسانهای؛ انفعال در جنگ رسانهای
▫️روایت تاریخ در رسانههای جمعی، علاوه بر گسترش کَژیهای متأثّر از فقدان پژوهشهای مفید، دچار آفتهای دیگری از قبیل رویکرد حزبی و سیاسی نسبت به تاریخ، حضور شوم ارتشهای سایبری دشمن و انتشار مطالب بدون اسناد و منابع شده است.
▫️در حوزۀ رسانههای مکتوب، مانند نشریات عمومی و ژورنال، تقریباً هیچ نشریهای متعهد به روایت درست از تاریخ انقلاب نیست.
▫️نشریاتی مانند آگاهی نو، سیاستنامه، نسیم بیداری، اندیشۀ پویا و مهرنامه، همگی نگاهی حزبی و پروژهای به تاریخ داشته و در آنها از مبارزات مستضعفین علیه مستکبرین و نقش اصلاحی امام خمینی(ره) در تاریخ بشریت، مطلبی یافت نمیشود.
▫️در فضای تولیدات تلویزیونی و مستندسازی، روایت تاریخ کمی مساعدتر بوده و به طور خاص در حوزۀ مستندسازی، دست برتر از آنِ جبهۀ انقلاب است؛ هرچند تولیدات این جبهه دچار ضعف در انتشار هستند. در بین سایتهای اینترنتی نیز، وضعیت روایت تاریخ با دست برتر جریانات تحریفگرِ تاریخ مواجه است.
📝 حسن محمدی، پژوهشگر تاریخ
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️باید روایتگری آموخت
🔻جمهوری اسلامی و جنگ روایتها
▫️برای مقابله با یک پدیده، شما ابتدا نیازمند شناخت درست آن هستید؛ شناخت اینکه پروپاگاندا برای جنگ روایتها از چه استراتژی، ابزارها و تکنیکهایی بهره میبرد، چه دورنماهایی را مدنظر قرار داده و چگونه در جلب افکار عمومی موفق عمل میکند.
▫️گام بعدی ارتقای مهارتهای لازم در حوزۀ تبلیغات است. باید دانست کشورهای غربی نیز یکشبه به آن چه امروز هستند نرسیدهاند.
▫️آنها به طور فعال در کشورهای مختلف دنیا بازارهای فرهنگی را رصد کرده و مطابق با نیازهای آنها، تولید محتوا میکنند.
▫️اما، ما حتی وقتی میخواهیم فیلم ارزشی بسازیم نیز آنقدر در روایت و داستانپردازی ضعف داریم که محصول نهایی، یا بهدوراز واقعیت میشود یا ماهیتی شعاری مییابد.
▫️بودجههای هنگفتی از بیتالمال توسط نهادی دولتی، با عدم نظارت و پاسخگویی، صرف ساخت فیلمهایی میشود که هم در روایت و هم ساختار، آنقدر ضعیفاند که حتی داد رسانهای مانند کیهان را نیز در میآورد.
▫️در رسانههای خبری نیز وضعیت به همین منوال است. برنامهسازیها در صداوسیمای ملی نیز گرهی از مشکل باز نمیکند.
▫️نتیجه آنکه مرجع اصلی اخبار موثق برای مردم و حتی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی، فضای مجازی شده است. همان فضای مجازی که جمهوری اسلامی برای غلبه بر بحرانها و جنگ روایتها چاره را فیلترینگ آن میداند.
📝 مریمالسادات طبسی، مدرس دانشگاه
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻مختصات جامعه اسلامی
➖ مروری بر شاخصههای جامعۀ اسلامی
هنگامی که از جامعۀ اسلامی صحبت میشود، باید دانست که مقصود از آن، جامعهای توحیدی است که قوانین و موازین آن، توحیدمحور و شرعی بوده و حدود الهی در آن جاری و ساری است.
در این جامعه، همۀ نظامهای اجتماعی و نهادهای این جامعه، مانند حکمرانی، خانواده، مناسک دینی، مراکز آموزشی، روابط و ارتباطات فردی و اجتماعی، بر پایۀ پیوند الهی افراد جامعه با یکدیگر استوار است.
از منظر قرآن، جامعۀ اسلامی، جامعهای است که مؤمنان نسبت به یکدیگر ولایت دارند و پیوندی الهی، آنان را به یکدیگر گرهزده است.
در چنین جامعهای، همۀ افراد جامعه در صدد ایجاد صف و جبههای متحد و کارآمد از انسانهای صالح، مؤمن و معتقد در برابر جوامع جاهلی هستند. آنها در پی تأمین منافع یکدیگرند و سعادت مادی و معنوی هر یک از افراد آن جامعه، دارای اهمیت است و مودّتی بیمانند نسبت به یکدیگر دارند.
جامعۀ اسلامی بهتماممعنا، جامعهای است که خصلتهای اسلامی -و در واقع دینی- حیات و روح مردم را تشکیل دهد.
📝 محمود سواری، طلبۀ درس خارج حوزه علمیه قم
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️نظریهپردازی ناظر به میدان
🔻اهمیت تدوین نظریه اسلامی روابط بینالملل
➖دکتر مجتبی عبدخدایی،عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با مجله خردورزی:
یکی از مشکلاتی که طی این چهل سال در دستگاه دیپلماسی داشتهایم فقدان چارچوب نظری بهروز و فعال بر ذهنیت تصمیمگیرندگان حاکم است.
بهدلیل اینکه برخی افراد، بهکلی با علم روابط بینالملل و چارچوبهای تئوریک آن آشنایی نداشتند؛ چارچوبهای تئوریکِ برخی دیگر نیز بسیار قدیمی بود.
وقتی بزرگترین سردار ما را ترور میکنند، وزیر خارجۀ وقتِ ما میگوید: «من موافق بهکاربردن لفظ دشمن نیستم! من معتقدم که باید از لفظ تعارض منافع صحبت کرد».
منطقی که میگوید من قائل به دشمن نیستم، این منطق در سیاست بینالملل چه جایگاهی دارد؟! از نوع ایدئالیسم و لیبرالیسم قدیم است.
فرد هالیدی لیبرال میگوید: «اگر نئولیبرالیسم و لیبرالیسم را بهعنوان چارچوب نظری در نظر بگیریم، این چارچوب نظری دربارۀ خاورمیانه جواب نمیدهد».
بنابراین نظریهپردازی باید بهعنوان یک ضرورت در کشور مورد توجه قرار گیرد.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️خطر لیبرالیسم اسلامی
🔻حکمرانی اسلامی در معرض تهاجم غربی
➖دکتر محمدجواد یاوری، عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در گفتگو با مجله خردورزی:
قبل از ورود فرهنگ غرب و تأثیر آن بر جامعۀ ایران، مردم زندگی سنتی مبتنی بر فقه اسلامی داشتهاند که در آن، تضادی با عقلانیت و خرد دیده نمیشد.
در واقع، آنچه دین به مردم میداد، زمینۀ برخورداری از یک زندگی آرام و سعادتمندانه را برای آنها فراهم میکرد. اما بعدها و با آغاز دوران تجددخواهی، تغییرات اجتماعی و فرهنگی که به خواست و ارادۀ حکومت و تحتتأثیر نگاه پوزیتیویستی به جامعه و مردم تحمیل گردید و در ایران نمود عینی یافت، مذهب و سنت را خرافه و در تقابل با خرد و عقلانیت و پیشرفت معرفی کرد.
طبیعی است که تحتتأثیر این ایدئولوژی، جوان مسلمان، مذهب و سنتها را مانع موفّقیت خود در جامعه تصور کند و از آن فاصله بگیرد.
بهعنوانمثال، مقولۀ حجاب که امری کاملاً سازگار با عقلانیت و منطق است، در این نظام فکری غربی، به ضرورتی مربوط به گذشته و سنّت و ناسازگار با دنیای پیشرفتۀ معاصر معرفی شد.
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نقد_فیلم
🔻 وارثان یک دهانه سرویس بهداشتی نقلی
📽 نگاهی به «برادران لیلا»، یک هجویه طبقاتی که پشت مانکن اعتراض پنهان شده است
▫️سعید روستایی در سومین اثر بلند سینمایی خود، در جایگاه یک معترض قرار گرفته است.
اما قرار گرفتن در موضع معترض، بیش از دیالوگهای انگیزشی و صحنههای زدوخورد کارگران، نیازمند یک ادبیات و منطق اعتراضی است. چیزی که هیچ ردی از آن را در «برادران لیلا» نمیتوان یافت.
▫️سیلیِ لیلا که در حاشیۀ زمانیِ فعلی، میتواند سَمبلی از یک زن شورشی و تحولخواه باشد، بیشرمانهترین سکانس سینمای ایران است. این سیلی، فارغ از متن اصلی، در حاشیه قرار است نمادی از یک عصیان نسلی-عقیدتی، در برابر گذشته و سنت باشد.
▫️در همین منطق نیز این سیلی، جز یک «دلم خنک شدِ» انتحاری، هیچ تغییری بر واقعیت تصویر شده از سوی روستایی نمیگذارد.
▫️هرقدر اثر به جنگ همۀ گذشته میرود، برای آینده هیچ نظم و شاخصی به تصویر نمیکشد. «برادران لیلا» در یک نقطۀ عبث و انتحاری درجا میزند و به پایان میرسد.
📝 محمدصادق فرامرزی، پژوهشگر جامعهشناسی سیاسی
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️جسارت نقد
🔻اعتلای حکمرانی در گرو نقد درونگفتمانی
➖دکتر عماد افروغ، در آخرین گفتگو با مجله خردورزی:
بارها گفتهام که گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند نقد جمهوری اسلامی است! بسیاری از سیاستها و رفتارها با گفتمان انقلاب اسلامی، آرمانها یا معیارهای آن انطباق ندارد. بارها این را گفتهایم و کسی هم توجه نکرده است!
شما بسیاری از سیاستها و رفتارهای جمهوری اسلامی را میبینید که نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد! حداقل معترفید که سیاستها و رفتارها، الزاماً واحد نبوده است.
متأسفانه، بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفاوتی نگذاشتهایم و یکیانگاری انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی کار دست ما داده است. دلیل آن هم مصلحتاندیشی است. متأسفانه ما مصلحت را بر حقیقت حاکم کردهایم! درحالیکه حقیقت، خود بالاترین مصلحت است.
ما شاهد این بودهایم که بهراحتی سه شعار اصلی انقلاب اسلامی، بنا به شرایط زمانی و مکانی، زیر پا گذاشته شده است. آزادی، عدالت -بهخصوص عدالت اجتماعی- و اخلاق و معنویت. ما امروز وضع خوبی نداریم! به دلیل اینکه جمهوری اسلامی را با انقلاب اسلامی خلط کردهایم و انقلاب اسلامی را تبیین نکردهایم.
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
#اطلاعیه
🔸 توافق خردورزی و کتابخوان همراه پژوهان
بر اساس توافق مجله خردورزی و کتابخوان همراه پژوهان، شما فرهیختگان گرامی میتوانید نسخه الکترونیکی تمام مجلات خردورزی را از سایت پژوهان خرید و مطالعه نمایید.
🔗 لینک خرید و مطالعه (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🖥 نسخه الکترونیکی شماره ۲ خردورزی
هماکنون میتوانید نسخه الکترونیکی دومین شماره مجله خردورزی را از سایت پژوهان دریافت و مطالعه نمایید.
💳 قیمت: ۴۰ هزار تومان
📕 تعداد صفحات: ۲۴۰
مطالعه در اپلیکیشن پژوهان:
pajoohaan.ir/document/7230-مجله-خردورزی-شماره-2
لینک اپلیکیشن:
pajoohaan.ir/document/kbx9z7dqpe8yljpd
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻موانع حکمرانی مردمی
🔸 راهکارهایی برای ارتقای نقش مردم در حکمرانی
ریشۀ اصلی چالشهای مشارکت اجتماعی، نداشتن منطق مشخص برای ایفای نقش آن است. حکمرانی خوب در تعاریف مختلف جهانی، به تنظیم روابط بخشهای مختلف یک جامعه اطلاق شده است.
در نتیجه، حکمرانی کشور در صورتی موفّق خواهد بود که در وهلۀ اوّل، منطق بخشهای مختلف جامعه و حاکمیت و نحوۀ روابط آنها را با یکدیگر مشخص کند.
یکی از مهمترین چالشهای کشور در سیاستگذاری و برنامههای توسعه، مشخص نبودن این منطق و روابط است. اشتراک دو بخش خصوصی و تعاونی در یازده بندِ قانون برنامۀ ششم توسعه تفاوتی بین سیاستگذاری و هدفگذاری این دو بخش باقی نمیگذارد. به همین منوال، وظایف ذاتی دولت و بخش مردمی و سایر بخشها نیز مشخص نشده است.
مسئلۀ کلیدی، نقش کلان دولت برای بخش مردمی است. نقشهای مختلفی از تسهیلگری، نظارت، شتابدهندگی، حمایت مادی و معنوی، مشارکت اجرایی در پروژهها و... برای دولت قابلطرح هستند. هر یک از این نقشها، به فراخور حوزههای مختلف مشارکت مردمی، برای دولت قابلتصورند.
همچنین، نهادمند شدن جامعه از دیگر ضرورتهای نظام حکمرانی کشور است که به تقویت جامعه منجر خواهد شد. مشارکت مردمی بدون نهادمند شدن، بهسان انرژیهای پراکنده و بیجهتی میماند که به هدررفت انرژی اجتماعی و حتی آنارشی در جامعه منجر میشود.
📝 سینا شیخی؛ مدیر گروه تعاون، مشارکت و سرمایۀ اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️حق اعتراض
🔻راهبردی برای عدالت اجتماعی
امروز، باوجوداینکه سالهای زیادی از انقلاب گذشته، شواهد و قرائن نشان میدهد که جامعۀ ما نهتنها به آرمان عدالت اجتماعی اسلامی نزدیک نشده؛ بلکه روزبهروز بیشتر از آن فاصله گرفته و به تقدیرگرایی و پذیرش واقعیت تن داده است.
دورهای که به نظرمی رسد در آن، نهتنها عدالتخواهی و آزادی به بهانۀ مصلحتاندیشی به گفتمانی در حاشیه و مطرود بدل شده؛ بلکه گهگاه مورد هجمههای جدی نیز قرار میگیرد.
در این شرایط، سوژههای انقلابی عدالتخواه که منتقد نابرابریها و شکافهای طبقاتی موجودند، جمعیتی اندک و کم شمارند که تحتفشارها، تهدیدها و محرومیتهای مختلف، در صحنه میمانند و البته متحمل مصائب و هزینههای فراوان میشوند.
در چنین فضایی، طبیعتاً حرکتهای اجتماعی با اهداف مشترک و همسو با منافع جمعی نیز کمتر به چشم میخورند و در غالب موارد، حتی اگر حرکتی شکل بگیرد، معمولاً استمرار نمییابد و در همان مراحل ابتدایی شکلگیری، متوقف میشود.
📝 نسیم کاهیرده، پژوهشگر جامعهشناسی تشیع
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️عصر سرمایهداری نظارتی
🔻حکمرانی هوش مصنوعی چگونه رفاه را کاهش میدهد؟
➖پروفسور کریستین مونتاگ، استاد روانشناسی دانشگاه اولم آلمان در گفتگو با خردورزی:
ما در دوران بهاصطلاح سرمایهداری نظارتی زندگی میکنیم که توسط شوشانا زوبوف مطرح شده است.
در واقع، مردم در صورت استفاده از اینستاگرام، تیکتاک یا اسنپ چت هزینه میپردازند. این برنامهها رایگان است، زیرا شما با دادههای ارزشمند خود، هزینۀ استفاده را پرداخت میکنید و این مسئله با مشکلات زیادی همراه است و ما باید نسبت به این مدل تجارت داده، آگاه باشیم.
شرکت های فناوری، از روی ردپای دیجیتالی ما، چیزهایی را تخمین میزنند و سپس میتوانند تبلیغاتی را ارسال کنند که باتوجهبه ویژگیهای روانشناختی ما شخصیسازیشدهاند.
آنچه ما میدانیم، این است که سرمایهداری نظارتی و مدل تجارت دادهها یا همان حکمرانی هوش مصنوعی، پیامدهای منفی عمیقی در بسیاری از زمینهها دارد که رفاه را کاهش میدهد و میتواند زمان آنلاین ماندن را طولانی کند، تأثیر نامطلوبی بر دموکراسی و جامعه داشته باشد و در نهایت برای حریم خصوصی خطرناک باشد.
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ثروت، همانند خون جاری
🔻انقلاب ما و حکمرانی اسلامی
آیتالله جوادی آملی:
دولت اسلامی باید همۀ تلاش خود را به کار گیرد تا ثروت، همانند خون جاری در پیکر انسان، به بخشهای مختلف کشور راه یابد.
همچنین کارگزاران نظام اسلامی، موظف به تشویق مردم و ارائۀ الگو به آنان برای راهاندازی کسبوکار و گردش صحیح پولی و مالی در کشور اسلامی هستند.
محرومان و مستمندان جامعه همانند دیگران، در حکومت عادلانۀ اسلام، در همۀ عرصههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... موقعیتی یکسان دارند و توزیع عادلانۀ اموال و ارائۀ خدمات عمومی از حکمتهای وجودی تشکیل حکومت در نظام اسلامی است.
📜 مشروح بررسی آرای آیتالله جوادیآملی پیرامون حکمرانی دینی در شماره دوم مجله خردورزی
📮 جهت خرید مجله به ادمین پیام دهید.
📬 @erfankhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️فناوری هوشمند
🔻حفظ امنیت ملی در عصر هوش مصنوعی
➖دکتر محمد مهدینژاد نوری، معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خردورزی:
باتوجهبه کاربردهای متعدد هوش مصنوعی در حفظ امنیت ملی، میتوان از آن برای تقویت سامانههای تسلیحاتی، مانند پهپادها و سامانههای رباتیک، بهره برد.
قابلیتهای تشخیص و پیشبینی الگوی هوش مصنوعی، میتواند به شناسایی تهدیدات امنیتی بالقوه و محاسبۀ احتمال رویدادهای آینده، کمک کند. هوش مصنوعی میتواند برای اهداف امنیت سایبری، مانند شناسایی و پاسخ به حملات سایبری، استفاده شود.
برای حفظ امنیت ملی در حین توسعه و استفاده از هوش مصنوعی، ایجاد سیاستها و مقرراتِ توسعه و استفادۀ مسئولانه از فناوریهای تضمینکنندۀ هوش مصنوعی، مهم است.
کسب رهبری فناوری در هوش مصنوعی نیز برای توسعۀ سیاستهای آینده در زمینۀ هوش مصنوعی و امنیت ملی بسیار مهم است. دفتر راهبری توسعۀ فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی، زیر نظر رئیسجمهور، با کمک نهادهای نظارتی میتواند ناظر و کنترلکنندۀ این موضوع باشد تا اطمینان حاصل کند که از این فناوری، به طور مسئولانه، با حفظ امنیت و منافع ملی استفاده شود.
ورود ما به این عرصه و استفادۀ گسترده از قابلیتهای این فناوری و سایر فناوریهای مرتبط با آن، در تحول دیجیتالی جامعه و تبدیل آن به جامعهای فرا متصل و هوشمند و انشاالله، اخلاقی و معنوی در آیندۀ پیشِ رو، نباید محلی برای سوءاستفادۀ دشمنان گردد.
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️حکمرانی قبیلهای
🔻فاصلۀ ما با حکمرانی اسلامی بسیار زیاد است
➖ دکتر عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با خردورزی:
بهترین روش حکمرانی، حکمرانی هوش حکمی است. اگر میخواهیم سیاستگذاری و تنظیمگری و خدمات عمومی داشته باشیم، باید حکمی باشد.
یعنی اولاً حکمرانی با علم باشد، نه قبیلهگرایی حزبی؛ عالمان حکمرانی کنند، نه چون اصولگرا یا اصلاحطلب هستند. الان حکمرانی در کشور ما قبیلهگرایی است، نه علم محوری. یک قبیله میآید سر کار، سپس قبیلۀ دیگر میآید.
این شیوۀ آموزشی که ما در حوزهها شروع کردهایم که سبک دانشگاههای نسل اول و دوم است و گفتهایم عدهای متخصص فلسفه شوند، عدهای متخصص کلام، عدهای متخصص فقه و اصول و... با این ساختار نمیتوانیم در حکمرانی نظریهپردازی کنیم؛
زیرا همۀ این علوم درهمتنیدهاند و میتواند نظریۀ حکمرانی به ما بدهد. لذا اگر بخواهیم حکمرانی داشته باشیم، مجموعۀ این علوم دخالت دارند، کما اینکه در حکمرانی غربی هم همین است.
نمیخواهم بگویم در رشتههای مختلف به متخصص نیاز نداریم، اینها علوم پایهاند. ولی افرادی که میخواهند به تدوین حکمرانی بپردازند، باید بدانند که امتیاز حکمرانی، تکنولوژی است. برای رسیدن به این تکنولوژی، نظریهپردازان باید از مجموع این نظریهها استفاده کنند تا بتوانند به یک نظریۀ حکمرانی برسند.
➕خرید نسخه چاپی و الکترونیکی شماره دوم خردورزی
📎 مطالعه خلاصه گفتگو در سایت خردورزی (کلیک کنید)
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
▪️یوتیوب، آیندۀ نهاد علم
🔻نسل پنجم رسانهها و ملتسازی یوتیوبی
▫️یوتیوب از یک سو شیوه و ابزار آموزش را متحول کرده و از سوی دیگر، نوع خاصی از ملتسازی را ایجاد کرده که میتوان به آن لقب «ملتسازی یوتیوبی» داد.
▫️یوتیوب با کمک به فرایند تولید محتوای باکیفیت از طریق سیاستگذاری، آموزش و حتی تأمین مالی هزینههای تولیدکنندگان، شبکۀ اجتماعیای ایجاد کرده که هر کس به دنبال محتوای مناسب و باکیفیت میگردد، آن را عمدتاً در یوتیوب مییابد.
▫️زمانیکه مخاطب، آنچه را به دنبالش بود در آنجا یافت و آموخت، بهتدریج خود را از نظامهای آموزشی سنتی بینیاز خواهد دید. این ملتسازی یوتیوبی، وقتی با اقتصاد شبکهای در میآمیزد، مرزهای میان اقتصاد و آموزش را رقیقتر میکند.
▫️در واقع، هر فرد از حضور در یوتیوب، چه بهعنوان تولیدکنندۀ محتوا و چه بهعنوان مصرفکنندۀ محتوا، هویت مییابد؛ هویت یعنی مجموعۀ نگرشها، ویژگیها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز میکند.
▫️در نظامسازی جدید شبکهای، هم دگرگونی نظامات موجود و هم ادغام آنها در رسانۀ شبکههای نسل پنجم مطرح است. همانگونه که گفته شد، تلویزیون، مدرسه و دانشگاه و نهادها و نظامهای مشابه، در این شبکهها ادغام و بهمرور حذف یا تعدیل میشوند.
📝 علی رهجو، عضو هیات علمی اندیشکده یقین
➕خرید شماره دوم مجله خردورزی
📎 مطالعه خلاصه یادداشت در سایت خردورزی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
📍آغاز مرحله صفحهآرایی شماره سوم مجله خردورزی
‼️ بهزودی منتشر خواهد شد...
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com