eitaa logo
مجله خردورزی
5.8هزار دنبال‌کننده
375 عکس
65 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻طعمه‌ی کاغذی ➖ پیامدهای تورم و راهکارهای مهار آن به نظر می‌رسد تورم ایران در دو دهۀ اخیر، ناشی از دو عامل کلیدی است: الف. توسعۀ بانکداری خصوصی: منابعی که بانک‌های خصوصی جذب می‌کنند، جدای از مسئلۀ ناترازی و اضافه برداشت (که خود نیز عامل تشدیدکننده تورم است)، عمدتاً به سمت فعالیت‌های سوداگرانه و غیرتولیدی یا حتی ضدتولیدی، مثل ساختن مال‌ها، مراکز تجاری و تفریحی و تجملاتی هدایت می‌شود. ب. عامل دیگر تورم در ایران، جنگ روانی و شناختی دشمن است که با ضریب دادن به اثرگذاری تحریم‌ها، اعتماد عمومی به اقتصاد ملی و پول ملی را تخریب کرده است. جایگزین‌شدن دلار به‌عنوان مبنای ارزش‌گذاری کالاها و خدمات، تا حد زیادی ناشی از این فضای شناختی است؛ وگرنه بنیادهای اقتصادی ما وابستگی اینچنینی به دلار ندارد. حجم عمده‌ای از تجارت خارجی ما با ارزهایی غیر از دلار انجام می‌شود؛ اما در ذهن فعالان اقتصادی، ارزش دلار تبدیل به مبنای قیمت‌گذاری شده است. 📝 دکتر علی سعیدی، استادیار دانشگاه قم ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با مبلغ ۱۴۰ هزار تومان و ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻 فقدان اولویت ❓ آیا رفتار ما بر اساس مکاتب و اهداف اقتصادی است؟ در علوم‌انسانی، در کشور بر فقه (یا معارف اسلامی) تکیه می‌شود که کاملاً به‌جا است؛ ولی این تکیه، گاهی ما را از همۀ مزایایی که علوم مختلف در طول زمان‌های مختلف در کشورهای مختلف داشته، محروم می‌کند؛ اعم از علم حقوق، سیاست، اقتصاد، جامعه‌شناسی و... . باید توجه کنیم که علوم اسلامی که برگرفته از منابع اصیل اسلامی، مانند قرآن و سنت است، از قدیم توسط اندیشمندانی شکل گرفته است؛ بنابراین این علوم می‌تواند تکامل یابد. مسئله‌ای که مابین سیاست، امنیت، اقتصاد، مسائل اجتماعی و فرهنگی مطرح است، نسبت این‌ها با یکدیگر است؛ یعنی به تعبیر ساده، کدام یک از این مقولات اولویت دارد؟ می‌توانیم بگوییم طبیعی است که در هر کشوری مسائل امنیتی اگر واقعاً امنیتی باشند، بر همۀ مسائل مقدم هستند؛ البته نه اینکه هر مسئله‌ای را امنیتی کنیم! اگر عدالت اقتصادی را مطرح می‌کنیم، باید عدالت درجۀ یک، درجۀ دو، درجۀ سه و درجۀ چهار داشته باشیم. ما باید در این زمینه و در این رتبه‌بندی‌ها تحقیق علمی انجام دهیم. در ادبیات جهانی، مقولاتی وجود دارد و در ادبیات اسلامی که در دوره‌های قبل اجرا شده نیز مطالبی وجود دارد. ما باتوجه‌به اینکه دنیا از نظر تجاری، صنعتی و دیجیتال به‌شدت تغییر کرده، باید این موارد را چهارچوب دهیم. 📝 دکتر مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
❓آیا آشفتگی نظام تعایش ایران حل ناشدنی است؟ 🔻انسان و نهاد اجتماعی‌ ایران، بازارنیست 📝 حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده، پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم ▫️شرایط امروز که همه ایستاده‌اند تا اقتصاد خوانده‌ها این مشکل را حل کنند، بسیار عجیب می‌نماید! مگر مسئله‌ای با این مختصات، فقط اقتصادی است؟! اقتصاد به معنای متعارف و امروزین آن چه مختصاتی دارد که فکر می‌کنیم، می‌تواند مشکلی با این عرض و طول را حل کند؟! ▫️عدم قدرت خرید، تورم کالای واسط (پول)، ناکارآمدی کارمند نظام دیوان دولتی و... فقط یک مشکل اقتصادی به معنای متعارف آن است؟ آیا این امور علامت‌های بالینی بیماری هستند یا علت بیماری؟! ▫️جامعۀ ایران تصمیم نگرفته که انسان و نهاد اجتماعی‌اش بازار باشد. مردم ایران حدود نیم‌قرن قبل، درحالی‌که تمدن مدرن دروازه‌های تمدن خود را به روی ایرانیان باز کرده بود، تصمیم گرفت که به آن پشت کند و باز هم مسیر مکتب اهل‌بیت(ع) را دنبال کند. ▫️حتی اگر آخوندها و مذهبی‌ها هم از متمایز بودن از دنیای مدرن دست بردارند و تصمیم بگیرند که جامعه را بازار کنند و سوداگری را عمومی، معلوم نیست که جامعه با آن همراهی کند! ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻استراتژی در دل بحران ‼️ ابعاد و الزامات دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بررسی فرایند اعمالی سیاست خارجی کشور، از جایگاه حاشیه‌ای دیپلماسی اقتصادی حکایت دارد که به‌موجب آن، اقتصاد اصالتاً و فی‌نفسه از اولویت و ترجیح لازم در سیاست خارجی برخوردار نیست و صرفاً در شرایط خاص و دشوار حائز اهمیت می‌گردد. با وجود دلالت‌های اعلامی و نهادی که بر ضرورت توسعۀ اقتصادی و به‌کارگیری امکانات سیاست خارجی در این راستا تأکید دارند، اما هیچ‌گاه نقشۀ راهی برای انعکاس ملاحظات اقتصادی در سیاست خارجی کشور تدوین نشده است. این بدان معناست که در حوزۀ اعمالی، فقط حاشیۀ سیاست خارجی کشور به روی اقتصاد باز می‌شود و طبق اقتضائات در دستور کار قرار می‌گیرد. اقتصاد باید در زمره اهداف «کوتاه‌مدت تا میان‌مدتِ» سیاست خارجی جای گیرد؛ زیرا مدیریت مسائل اقتصادی کشور در وضعیت فعلی را نمی‌توان معطل زمان کرد. بنابراین، راهکارهای ناظر بر الزامات میان‌مدت و کوتاه‌مدت اقتصادی، از فوریت بیشتری برخوردارند تا از عواید آن در بازۀ زمانی کوتاه‌تر، به‌تناسب شرایط موجود، حاصل شود. پرواضح است که این راهکار، نافی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و استراتژیک در حوزۀ اقتصادی سیاست خارجی کشور نمی‌باشد. 📝 دکتر سعید اسلامی، دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد چالوس 📝 دکتر فاطمه سلیمانی پورلک‌، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد چالوس ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
❓اقتصاد اسلامی: آری یا خیر؟ 🔻مروری بر دو گفتگوی مجزا در شماره سوم خردورزی با: ➖دکتر احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی ➖و حجت‌الاسلام سید محمد صادق علم‌الهدی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه 🔻حجت‌الاسلام علم‌الهدی: کسی که مدعی اقتصاد اسلامی است، شعارش چیست و وعده‌ای که به مردم می‌دهد چیست؟ ایمنی از عقاب اخروی است یا قرار است نظامی اقتصادی بر پایۀ دین طراحی شود که بتواند با نظامات اقتصادی مدرن امروز مقابله کند و نه‌تنها کم نیاورد؛ بلکه پیش‌تر هم باشد؟ ادلۀ فقه سنتی، شما را در این مسیر یاری نمی‌کند. در اقتصاد اسلامی به معنای اول، فرد مدعی به بن‌بست خواهد رسید. 🔻دکتر یوسفی: الان در حوزۀ علمیه، حدود صد نفر هستند که اقتصاد را در حد دکترای دانشگاهی خوانده‌اند و به مباحث فقهی نیز تسلط دارند. تعدادی از این افراد، فقیه اقتصادی هستند؛ یعنی بر چهارچوب‌های فقهی و استنباط مسلط هستند. این افراد کسانی هستند که قادرند مبانی اقتصاد اسلامی را استخراج کنند؛ یعنی اقتصاددان‌هایی که کاملاً با فقه و اسلام آشنایی لازم و کافی دارند. 🔻حجت‌الاسلام علم‌الهدی: برخی اشخاص، اساساً معتقد به اقتصاد اسلامی نیستند؛ بلکه معتقد به اسلامِ اقتصادی هستند. معتقد به اسلامی هستند که با گزاره‌های اقتصادی تطابق می‌یابد؛ بر اساس سیاست روز، گزاره‌ها را تغییر می‌دهند؛ نصوص مورد استدلال خود را جابه‌جا می‌کنند. این مقوله‌ای است که نتیجۀ آن در بلندمدت به ابتذال شریعت و گریزان شدن مردم از دین منجر خواهد شد. 🔻دکتر یوسفی: نظام اقتصادی اسلام با همۀ ابعاد و اجزای آن کار شده است. اولاً خود پیکرۀ نظام اقتصاد اسلامی کاملاً کار شده است؛ یعنی هم از حیث چیستی و هم از حیث هستی، مورد پژوهش قرار گرفته است. هم روش استنباط آن کار شده و هم روش مستخرج و مستنبط آن مورد تحقیق قرار گرفته است. نظام اقتصاد اسلامی در حال تکمیل‌شدن است. ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ زخم کاری بر پیکر اسرائیل ➖ طوفان الاقصی چه بلایی بر سر جامعه اسرائیل آورد؟ دکتر منصور براتی، پژوهشگر مسائل اسرائیل در گفتگو با خردورزی: ▪️جامعۀ اسرائیل قبل از عملیات طوفان الاقصی تصور می‌کرد از سطح بالایی از امنیت برخوردار است، اما در حال حاضر، چنین رویکردی از بین رفته است. ساکنین اراضی اشغالی به‌شدت نگران شده‌اند و نمی‌توانند از عملکرد دستگاه‌های امنیتی و نظامی مطمئن باشند. ▪️این عملیات در زمانی رخ داد که شخص نتانیاهو نخست‌وزیر بود. در اسرائیل نتانیاهو را با صفت آقای امنیت می‌شناسند و او همیشه روی این موج سوار می‌شد که هیچ کس مثل من نمی‌تواند امنیت اسرائیلی‌ها را حفظ کند و از این طریق، چندین انتخابات را برنده شده است. ▪️انتظار می‌رود هر چقدر که از جنگ فاصله بگیریم، انتقاد افکار عمومی از عملکرد نتانیاهو بالاتر برود. ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻بهترین دفاع، حمله است ‼️مقدمه‌ای بر طراحی راهبرد بین‌المللی برای افزایش قدرت نرم ▫️تلاش برای طراحی راهبردهای بین‌المللی رسانه‌ای به منظور تامین منافع ملی - که در ساختار سیاسی کشورها، «دیپلماسی عمومی» نام می‌گیرد - یکی از ستون‌های اجرایی سیاست خارجی هر کشور است؛ یعنی دیپلماسی عمومی به عنوان یک فرع برای اصلِ سیاست خارجی درنظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه بخش اصلی طراحی است. ▫️اهمیت دیپلماسی عمومی در نظام بین‌الملل کنونی تا اندازه‌ای است که اساسا می‌توان یک حکم قطعی درباره‌ی آن صادر کرد و از «عدم امکان موفقیت» در اجرا و پیگیری یک راهبرد سیاست خارجی که اعتنایی به دیپلماسی عمومی ندارد، سخن گفت. ▫️در حوزه‌ی عملیات رسانه‌ای به منظور تامین و افزایش قدرت نرم کشورمان، نیاز به یک اتاق فکر تهاجمی وجود دارد که به جای تلاش برای توجیه اقداماتی که در گذشته انجام شده، زمینه را برای تبیین اقداماتی که باید در آینده انجام شود، فراهم کند. 📝 دکتر مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر روابط بین‌الملل ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻اقتصاددانان به چه کار می‌آیند؟ ‼️درمان بیماری‌‌های اقتصادی لزوماً اقتصادی نیست ▫️بازار آزاد و به‌طور کلی آزادسازی اقتصادی، ممکن است به ایجاد تعادل‌های جزئی بینجامد، اما این تعادل‌ها می‌تواند در شرایط ضعیف اقتصادی نیز شکل گیرد. هرچند یک اقتصاد سالم، قوی و پویا در شرایط تعادل بازار قرار دارد، اما عکس قضیه لزوماً درست نیست و تعادل بازار در شرایط ضعف ساختاری اقتصاد ملی نیز می‌تواند به وقوع بپیوندد. ▫️بخش قابل‌توجهی از اقتصاددانان، چه در لباس دین و چه غیر آن، تدبیر و سیاست اقتصادی را فراموش کرده‌اند و به ایدئولوژی مبهم بازار آزاد ایمان آورده و به آن دل‌بسته‌اند. نه آزادی اقتصادی و نه دخالت اقتصادی، هیچ‌کدام نباید و نمی‌تواند از ساحت «ابزار» فراتر رفته و به «ایدئولوژی» بدل شود. ▫️اقتصاددانان طرف‌دار بازار آزاد کمتر مورد نقد قرار می‌گیرند و اتفاقاً در ساخت وضعیت نهادی و حقوقی ضعیف نقش مهمی دارند. اقتصاددانانی که ظاهراً در کسوت دفاع از لیبرالیسم اقتصادی نیستند؛ اما در ایجاد، گسترش و ترویج زیرساخت‌های نهادی و حقوقی آن شریک‌اند. این اقتصاددانان، راه را برای تسهیل سازوکارهای نظام سرمایه‌داری و از جمله اثرگذاری از طریق اعمال تحریم‌ها باز کردند و به آن صورت قانونی داده‌اند. به‌این‌ترتیب آن‌ها با قانون به جنگ «قانون» رفته‌اند. 📝 دکتر علی اکبر ناسخیان، نویسنده و پژوهشگر ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻سرمایه‌خواری رفاقتی ‼️علم اقتصاد در ایران، مُبلغِ شبه علم است دکتر علی سعدوندی، استادیار دانشگاه ولونگونگ استرالیا در گفت‌وگو با خردورزی: ▫️در کشور نه خصوصی‌سازی مهم است و نه دولتی‌سازی. آنچه درحال رخ‌دادن است، چپاول اموال است؛ سرمایه‌خواری رفاقتی است.یک سری افراد بر سر سفره نشسته‌اند و دارند باهم چپاول می‌کنند؛ بعد شما انتقاد دارید که چرا علم اقتصاد درست عمل نمی‌کند؟! علم اقتصاد برای حل دائمی تعارض منافع راهکار ارائه می‌دهد؛ منتها در کشور عمل نمی‌شود. ▫️سطح دانش و معرفت در ایران، فوق‌العاده پایین و عقب‌مانده است؛ اساتید اقتصاد ایران از مطالبی آگاهی دارند که سی‌سال پیش‌در دنیا مطرح بوده یا به طور عمومی، جو اقتصاد در ایران مربوط به قبل از انقلاب است. کتاب‌هایی که در دانشکده‌های اقتصاد تدریس می‌شود، قبل از انقلاب نوشته شده‌اند. علم اقتصاد از حیث ماهوی تغییر کرده و متأسفانه جو غالب، همین علم منسوخی است که در ایران در جریان است. ▫️تجربۀ دنیا به ما نشان می‌دهد که شما باید قدرت خلق پول را در اختیار بخش خصوصی قرار دهید و بخش خصوصی را به‌عنوان تضمین نگه دارید و دولت، نه‌تنها دولت، بلکه کل حاکمیت باید چهارچشمی نظارت کند و تنظیم‌گری را اعمال کند. ▫️از جمله افرادی که در بازار سرمایه منع شدند، کارمندان، سیاست‌گذاران و مدیران هستند که از معاملات منع شدند؛ درحالی‌که به اسم فرزندانشان خیلی راحت معامله انجام می‌دهند یا اطلاعات را به افراد آشنا یا صاحب مکنت بالا، قدرت سیاسی و اقتصادی تقدیم می‌کنند و مرتب به اعتماد عمومی و سرمایۀ اجتماعی آسیب می‌زنند؛ اما هیچ‌کس جلودار و منتقد این وضعیت نیست. ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻 آشوب در اردوگاه لیبرالیسم ‼️ توهم خودبرتربینی، نظم لیبرال را به زوال کشاند ▫️برداشت لیبرالی از «پیروزی» (فرضی) در جنگ سرد، دو اشتباه شناختی را شکل داده که بر سیاست خارجی و رویکرد کلی آن در روابط بین‌الملل تأثیر گذاشته است. این دو فرض مشکل‌ساز، از یک موضع عملی نشأت می‌گیرند و آن، این است که بقیۀ جهان می‌توانند در تصویر ایدئولوژیک لیبرالیسم غربی جای بگیرند و (هضم شوند) و دوم اینکه کشورهای دیگر نیز علاقه‌مند به حضور در این پازل ایدئولوژیک هستند. ▫️کاهش قدرت لیبرالیسم غربی، برای ارائۀ تصویری مثبت در خارج از کشور، نتیجۀ کاهش قدرت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی آن است که به رویکرد فرقه‌گرایانۀ ایدئولوژیک آن مربوط است که البته نه جذاب است و نه مناسب برای فرهنگ‌ها و تمدن‌های مستقل. ▫️استفاده از اجبار و زور در شرایط کنونی، نشانۀ قدرت لیبرالیسم نیست؛ بلکه نشان‌دهندۀ ضعف ایدئولوژیک ناتوانی در تکامل و تطبیق با تغییر محیط انسانی جهانی است. آن‌ها باید به زباله‌دان تاریخ سپرده شوند، اما قبل از اینکه آسیب و ویرانی بیشتری برای بشریت ایجاد کنند؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند ناامیدانه به هژمونی در حال نابودی خود تمسک کنند. 📝 یادداشتی از دکتر گرگ سیمونز، دانشیار دانشگاه توریبا لتونی؛ ترجمه‌ی دکتر زینب اصغریان ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🖥 نسخه الکترونیکی شماره ۳ خردورزی،‌ منتشر شد هم‌اکنون می‌توانید نسخه الکترونیکی سومین شماره مجله خردورزی را از سایت پژوهان دریافت و مطالعه نمایید. 💳 قیمت: ۴۰ هزار تومان 📕 تعداد صفحات: ۲۶۰ صفحه 📎 مطالعه در سایت پژوهان (کلیک کنید) 📲 دانلود اپلیکیشن پژوهان 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻 رفاه عمومی، لازمۀ عدالت اجتماعی ‼️ راهبرد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از منظر رهبر معظم انقلاب ▫️رفاه مادی، به معنای ترویج روحیۀ مصرف‌گرایی نیست -که خود، یکی از سوغات‌های شوم فرهنگ غرب است- بلکه بدین معنی است که کشور از نظر آبادی و عمران، استخراج معادن و استفاده از منابع طبیعی، تأمین سلامت و بهداشت جامعه، رونق اقتصادی و رواج تولید و تجارت، باتکیه‌بر استعدادهای ذاتی نیروهای انسانی خودی، به حد قابل‌قبول برسد و علم، فرهنگ، تحقیق و تجربۀ همگانی شود و نشانه‌های فقر و عقب‌افتادگی رخت‌بربندد. ▫️مخاطب رهبر انقلاب در فراخوانی به سمت «زهد و ساده‌زیستی»، اولاً مسئولان و کارگزاران کشور بودند و ثانیاً عموم مردم. بیشترین آسیب در کمینِ مسئولان نظام «اشرافی‌گری» بود و وقتی این پدیده از مسئولان به عموم مردم سرریز شد، «تجمل‌گرایی» در میان مردم رواج یافت. به همین دلیل، طی سالیان متمادی، رهبر معظم انقلاب نسبت به احتراز از این دو آسیبِ ویرانگر، بسیار تذکر و هشدار داده است. این هشدارها، گاه مستقیم خطاب به مسئولان و گاه خطاب به عموم مردم بوده است. ▫️مطمئناً حرکت به سمت گشودن گره‌های مردم و بازکردن راه به سمت یک زندگی مرفه، سالم و خوب که مردم از فراوانی و ارزانی و دیگر امکانات استفاده کنند، یک وظیفۀ اسلامی است که... قطعاً جزو آرمان‌های امام عزیزمان است. 📝 علی‌رضا ملااحمدی، پژوهشگر انقلاب اسلامی ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴| شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) تسلیت باد ▪️ لا اله الا الله فاطمه رفت از دنیا💔 @hazratzainab_com