🏴🏴🏴🏴🏴
🔳روز دوم محرم الحرام🔳
️ ⚫️🍃در این روز در سال ۶۱ ه ق حضرت اباعبداللهالحسین (علیه السّلام)
با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلاى معلى شدند.
🦄در آنجا اسب حضرت حرکت نکرد. امام پرسیدند:
🥀نام این سرزمین چیست؟ گفتند:
⚡️ «غاضریه». نام دیگرش را پرسیدند، گفتند: ⚡️«شاطئىالفرات».
🥀فرمودند: اسم دیگر هم دارد؟ گفتند:
🏴 «کربلا» هم مىگویند.
🟢🍃در این هنگام حضرت آهى از دل کشیدند و گریه شدیدى نمودند و فرمودند:
🏴 «اللهم انى اعوذ بک من الکرب و البلاء.
🔺 به خدا قسم زمین کربلا همین است .
🌷به خدا اینجا مردان ما را مىکشند!
🌸 به خدا قسم اینجا زنان و کودکان ما را به اسیرى مىبرند!
🌷 به خدا قسم اینجا پرده حرمت ما دریده مىشود.
🔻 اى جوانمردان ،
🌷 فرود آیید که محل قبرهاى ما اینجاست »
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
1️⃣1️⃣ حدیث یازدهم، فطرت
⬅️ فصل در اشاره اجماليه به احكام فطريات
🟢🍃بدان كه مفسرين، از عامه و خاصه، هر يك به حسب طريقه خود طورى بيان كيفيت فطرى بودن دين يا توحيد را كردهاند، و ما در اين اوراق بر طبق آراء آنها سخن نگوييم، بلكه در اين مقام آنچه از محضر شريف شيخ عارف كامل، شاهآبادى [1]، دام ظلّه، كه متفرد است در اين ميدان، استفاده نمودم بيان مىكنم [2]، گرچه بعضى از آنها به طريق رمز و اشاره در كتب بعضى از محققين از اهل معارف هست،
🔺و بعضى از آن به نظر خود قاصر رسيده است.
⚪️🍃پس، بايد دانست كه از فطرت هاى الهى يكى فطرت بر اصل وجود مبدأ، تعالى و تقدس، است، و ديگر فطرت بر توحيد است، و ديگر فطرت بر استجماع(جمع شدن) آن ذات مقدس است جميع كمالات را، و ديگر فطرت بر يوم معاد و روز رستخيز است، و ديگر فطرت بر نبوت است، و ديگر فطرت بر وجود ملائكه و روحانيين و انزال كتب
🔺و اعلام طرق هدايت است،
🌷🍃كه بعضى از اينها كه ذكر شد از احكام فطرت، و برخى ديگر از لوازم فطرت است. و ايمان به خداى تعالى و ملائكه و كتب و رُسل و يوم قيامت، دين قيم محكم مستقيم حق است در تمام دوره زندگانى عايله سلسله بشر. و ما اشاره به بعضى از آنها كه با حديث شريف مناسب است مىنماييم،
🔺و از حق تعالى توفيق مىطلبيم.
🔻🔻🔻
⬅️ مقام اول در بيان آنكه اصل وجود مبدأ متعال جلّ و علا از فطريات است
🟢🍃و آن با تنبه به يك مقدمه معلوم گردد. و آن اين است كه يكى از فطرت هايى كه جميع سلسله بنى الانسان مخمّر(سرشته شده) بر آن هستند و يك نفر در تمام عايله بشر پيدا نشود كه بر خلاف آن باشد، و هيچيك از عادات و اخلاق و مذاهب و مسالك و غير آن، آن را تغيير ندهد و در آن خلل وارد نياورد
🔺فطرت عشق به كمال است
⚪️🍃كه اگر در تمام دورههاى زندگانى بشر قدم زنى و هر يك از افراد هر يك از طوايف و ملل را استنطاق كنى، اين عشق و محبت را در خميره او مىيابى و قلب او را متوجه كمال مىبينى. بلكه در تمام حركات و سكنات و زحمات و جديت هاى طاقت فرسا، كه هر يك از افراد اين نوع در هر رشتهاى واردند مشغولاند،
🔺عشق به كمال آنها را به آن واداشته،
🌷🍃اگر چه در تشخيص كمال و آنكه كمال در چيست و محبوب و معشوق در كجاست، مردم كمال اختلاف را دارند. هر يك معشوق خود را در چيزى يافته و گمان كرده و كعبه آمال خود را در چيزى توهم كرده و متوجه به آن شده
🔺از دل و جان آن را خواهان است.
📌اهل دنيا و زخارف آن كمال را در دارايى آن گمان كردند و معشوق خود را در آن يافتند، از جان و دل در راه تحصيل آن خدمت عاشقانه كنند، و هر يك در هر رشته هستند و حُب به هر چه دارند،
🔺چون آن را كمال دانند بدان متوجهاند.
💢و همين طور اهل علوم و صنايع هر يك به سعه دماغ(مغزسر) خود چيزى را كمال دانند و معشوق خود را آن پندارند. و اهل آخرت و ذكر و فكر، غير آن را. بالجمله، تمام آنها متوجه به كمالاند، و چون آن را در موجودى يا موهومى تشخيص دادند
🔺با آن عشقبازى كنند.
♨️ولى ببايد دانست كه با همه وصف، هيچيك از آنها عشق شان و محبت شان راجع به آن چه گمان كردند نيست، و معشوق آنها و كعبه آمال آنها آنچه را توهم كردند نمىباشد، زيرا هر كس به فطرت خود رجوع كند مىيابد كه قلبش به هر چه متوجه است، اگر مرتبه بالاترى از آن بيابد فورا قلب از اوّلى منصرف شود و به ديگرى كه كاملتر است متوجه گردد، و وقتى كه به آن كاملتر رسيد، به اكمل از آن متوجه گردد، بلكه آتش عشق و سوز و اشتياق روز افزون گردد و قلب در هيچ مرتبه از مراتب
🔺و در هيچ حدى از حدود رحل اقامت نيندازد.
🌸🍃مثلا اگر شما مايل به جمال زيبا و رخسار دلفريب هستيد و چون آن را پيش دلبرى سراغ داريد دل را به سوى كوى او روان كرديد، اگر جميل تر از آن را ببينيد و بيابيد كه جميل تر است، قهرا متوجه به آن شويد، و لااقل هر دو را خواهان شويد، و باز آتش اشتياق فرو ننشيند و زبان حال و لسان فطرت شما آن است كه «چيزيم نيست ورنه خريدار هر ششم» [3].
🔺بلكه خريدار هر جميلى هستيد.
⚪️🍃بلكه با احتمال هم اشتياق پيدا كنيد: اگر احتمال دهيد كه جميلى دلفريبتر از اينها كه ديديد و داريد در جاى ديگر است، قلب شما سفر به آن بلد كند، «من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است» [4] گوييد. بلكه با آرزو نيز مشتاق شويد: وصف بهشت را اگر بشنويد و آن رخسارهاى دلكش را- گرچه خداى نخواسته معتقد به آن هم نباشيد- با اين وصف، فطرت شما گويد اى كاش چنين بهشتى بود
🔺و چنين محبوب دلربايى نصيب ما مىشد.
پاورقی
[1] استاد اخلاق و عرفان امام خمینی رضوان الله علیه
[2] رشحات البحار، ص 28- 31، «كتاب انسان و فطرت».
[3] مصرع دوم از اين بيت حافظ است:
«شهريست پر كرشمه و حوران ز شش جهت چيزيم نيست ورنه خريدار هر ششم»
[4] مصرع دوم از اين بيت سعدى است:
«هرگز وجود حاضر و غايب شنيدهاى من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است»
https://eitaa.com/khoban72
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚🍃 نماهنگ زیبای قربان آن دل...
🌷🍃امام خامنه ای حفظه الله
🔳بسیار زیبا و دلنشین حتما ببینید.
https://eitaa.com/khoban72
.
⁉️چرا برخی نمیخواهند اولویت جنگ فرهنگی را باور کنند؟
🌷🍃امام خامنه ای حفظه الله:
🟢🍃کشور امروز خوشبختانه درگیر جنگ نظامى نیست امّا درگیر جنگ سیاسى است، درگیر جنگ اقتصادى است، درگیر جنگ امنیّتى است و بالاتر از همه درگیر جنگ فرهنگى است؛ یعنی یک جنگ است. یعنى این را اگر کسى نداند، آنوقت خواب خواهد ماند همینقدر که ندانید دشمن در صدد حمله است و این حمله از کجا است و چگونه است، باید مطمئن باشید شکست میخورید؛
🔺باید بدانید که دشمن چهکار میکند.
⚪️🍃امروز صحنه کشور این است. اینکه ما میگوییم «جنگ فرهنگى»، «جنگ اقتصادى»، این هیچ منافات ندارد با اینکه احساس آرامش هم در کشور بشود. ما طرفدار احساس امنیّتیم، ما میخواهیم احساس امنیّت بشود؛ یعنى بگیر و ببند و بزن و بکوبى وجود نداشته باشد؛ همه احساس امنیّت بکنند؛ ما این را دوست میداریم؛ این منافات ندارد با آن حرفى که گفتیم که دشمن دارد
🔺به شکل ویژه ممکن با ما مبارزه میکند.
📌آن شکل ویژه را باید شناخت و راه مقابلهى با آن را پیدا کرد؛ انواع و اقسام شیوهها هست؛ منتها حالا بعضىها نمیخواهند این را بفهمند، نمیخواهند باور کنند، چون اگر چنانچه باور کنند تکلیف به گردنشان میگذارد؛ بعضىها هم کشش آن را ندارند.
🔺امّا واقعیّت قضیّه این است.
(رهبر انقلاب ۱۴ اردیبهشت ۹۴)
https://eitaa.com/khoban72
1.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷🍃امام حسين(علیه السلام)؛
🔺شهيد فراموشكاری مردم
🟢🍃مهمترين علت شهادت امام حسين(علیه السلام) يا مهمترين علت گرويدن مردم به امويان، «جهالت» مردم بود. مقصود از جهالت اين نبود كه چون مردم «بیسواد» بودند، مرتكب چنين عملی شدند و اگر تحصيلكرده میبودند نمیكردند؛ نه! در اصطلاح دين، جهالت بيشتر در مقابل «عقل» گفته میشود و مقصود آن تنبّه عقلی است كه مردم بايد داشته باشند،
🔺و اين چندان ربطی به سواد و بیسوادی ندارد.
⚪️🍃به عبارت ديگر امام حسين(علیه السلام) شهيد «فراموشكاری» مردم شد، زيرا اگر در تاريخ ۵۰، ۶۰ ساله خود فكر میكردند و قوه تنبه و استنتاج و عبرتگيری در آنها میبود و به تعبير سيدالشهداء(علیه السلام) كه فرمود: «ارجعوا الي عقولكم» اگر به عقل و تجربه ۵۰، ۶۰ساله خود رجوع میكردند و جنايتهای ابوسفيان و معاويه و زياد در كوفه و خاندان اموی را فراموش نمیكردند و گول ظاهر فعلی معاويه را، كه دمزدن از دين بهخاطر منافع شخصی است، نمیخوردند و عميق فكر میكردند،
🔺و حساب میكردند
📌 آيا حسين(علیه السلام) برای دين و دنيای آنها بهتر بود يا يزيد و معاويه و عبيدالله، هرگز چنين جنايتی واقع نمیشد. پس درحقيقت علت عمده اينكه مردمی نسبتا معتقد به اسلام اينطور با خاندان پيغمبر رفتار كردند، فقط و فقط فراموشكاری و گول ظاهر خوردن آنها بود، يعنی نتوانستند پشت پرده نفاق را ببينند. «ظواهر» شعائر اسلامی را محفوظ میديدند
🔺و توجه به «اصول» و معانی ازبينرفته نداشتند.
🌷🍃 #آیت الله شهید_مطهری رضوان الله علیه
📗 #حماسه_حسينی | ج ۲
🔺 صص ۳۳-۳۲
https://eitaa.com/khoban72
3.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستان جالب یک زن و آتش زیر دیگ🥺😭
اونایی که برای امام حسین علیهالسلام خرج میکنن ببینند
#یاحسین
◼️ @de_bekhand ◼️