eitaa logo
معارف ناب قرآن و حدیث
1.5هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
198 ویدیو
89 فایل
کانال رسمی علی اکبر خدامیان آرانی دکتر (سطح ۴ حوزه)، کارشناس و پژوهشگر علوم و معارف قرآن و حدیث، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه، اخلاق، تربیت، مشاوره خانواده ارتباط و ارسال پرسش و مشاوره: @AliAkbarKhoddamiyan برای عضویت در کانال، روی لینک زیر کلیک فرمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علی اکبر خدامیان آرانی در گفتگو با خبرگزاری مهر ، عنوان کرد: - سه ضرورت توسعه علمی دوران امام باقر علیه السلام - خلأها در فضای علمی حاکم در کشور - جریان طب اسلامی و بایکوت علمی https://www.mehrnews.com/news/4373341/سه-ضرورت-توسعه-علمی-دوره-امام-باقر-ع-پایه-گذار-علم-اصول
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام ✅[٧] الأخوّة برادرى ١ - نظام المروّة حسن الأخوّة، و نظام الدّين حسن اليقين. ١ - نظام و پايدارى مروت و مردانگى در نيكى داشتن برادرى است و پايدارى دين در يقين نيكوست. ٢ - من أمنت من أذيّته فارغب في أخوّته. ٢ - آن كه را از آزارش در امان هستى پس به دوستى و برادريش مشتاق باش. ٣ - شرّ الإخوان من تكلّف له. ٣ - بدترين برادران كسى است كه انسان برايش به زحمت افتد. ٤ - أعجز الناس من عجز عن اكتساب الإخوان، و أعجز منه من ضيّع من ظفر به منهم. ٤ - ناتوانترين مردم كسى است كه از به دست آوردن برادران عاجز است و ناتوانتر از او كسى است كه با بردران قبلى دوستى را نتواند پاس دارد و آن را ضايع كند. ٥ - خير إخوانك من واساك. ٥ - بهترين برادرانت كسى است كه در كار زندگى همدست و ياور توست. ٦ - من عذب لسانه كثر إخوانه. ٦ - آن كه شيرين زبان است، دوستانش بسيار گردد. ٧ - من كرم المرء حفظه قديم إخوانه. ٧ - حفظ‌ حقوق دوستان قديمى از بزرگى مرد است. ٨ - شرّ الإخوان من يحتشم و يتكلّف. ٨ - بدترين برادران كسى است كه تو را در خوراك و نياز به شرم و زحمت مى‌اندازد.٩ - إيّاك و كثرة الإخوان، فإنّه لا يؤذيك إلاّ من يعرفك. ٩ - از زياد شدن دوستان بپرهيز، پس به درستى كه تو را آزار نرساند مگر كسى كه تو را مى‌شناسد. ١٠ - الإخوان صنفان: إخوان الثّقة، و إخوان المكاشرة. فأمّا إخوان الثّقة فهم كالكفّ‌ و الجناح و الأهل و المال، فإذا كنت من أخيك على ثقة فابذل له مالك و يدك، و صاف من صافاه، و عاد من عاداه، و اكتم سرّه، و أعنه، و أظهر منه الحسن، و اعلم - أيّها السائل - أنّهم أعزّ من الكبريت الأحمر. و أمّا إخوان المكاشرة فإنّك تصيب منهم لذّتك، فابذل لهم ما بذلوا لك من طلاقة الوجه، و حلاوة اللّسان. ١٠ - برادران بر دو گونه‌اند: برادران مورد اطمينان و برادران ظاهرى و زبانى. اما برادران مطمئن همانند دست و بازو و خويشاوند و ثروت‌اند، پس اگر به برادرى كه اطمينان دارى به او مال و دست يارى [كمك و پشتيبانى] ببخش و با دوستان يك رنگش دوست و با صفا و با دشمنانش دشمن باش و رازش را بپوشان و ياريش كن و نيكيهايش را آشكار سازد، بدان - اى سؤال كننده - كه چنين دوستانى از «كبريت احمر» ناياب‌ترند. و اما دوستان ظاهرى كه تو از آنان لذت خود را مى‌برى پس به همان اندازه كه خوشرويى و خوش گويى مى‌كنند با ايشان خوش بگو و خوشرويى كن. ١١ - من حاسب الإخوان على كلّ‌ ذنب قلّ‌ أصدقاؤه. ١١ - هر كه دوستان را بر هر گناهى به محاسبه كشد، دوستانش اندك شوند. ١٢ - الإخوان في اللّه تعالى تدوم مودّتهم لدوام سببها. ١٢ - برادرانى كه دوستى از براى خدا خواسته‌اند دوستيشان پايدار مى‌ماند، چرا كه سبب آن دائمى است. ١٣ - إخوان الصّدق زينة في السّرّاء، و عدّة في الضّرّاء. ١٣ - برادران صادق و واقعى در بى‌نيازى زينت و در تنگدستى سرمايه‌اند. ١٤ - خير الإخوان أنصحهم، و شرّهم أغشّهم. ١٤ - بهترين برادران پندپذيرترين آنها و بدترين برادران ناخالص ترين ايشان است. ١٥ - خير الإخوان من إذا فقدته لم تحبّ‌ البقاء بعده. ١٥ - بهترين برادران كسى است كه چون از دست رفت، زندگى پس از او را دوست نمى‌دارى. ١٦ - خير الإخوان أقلّهم مصانعة في النّصيحة. ١٦ - بهترين برادران كسى كه در پند دادن بدون كمترين پرده پوشى سخن بگويد. ١٧ - شرّ إخوانك من تثبّط‌ عن الخير و ثبّطك معه. ١٧ - بدترين برادرانت كسى است كه از كار خير، باز ايستد و تو را نيز با خود باز دارد. ١٨ - شرّ إخوانك من أرضاك بالباطل. ١٨ - بدترين برادرانت كسى است كه تو را در كار باطل راضى سازد. ١٩ - ما أكثر الإخوان عند الجفان، و أقلّهم عند حادثات الزّمان. ١٩ - چه بسيارند برادران به نزد كاسه‌ها [و گسترده سفره‌ها و هنگام نعمت] و چه اندكند به هنگام حوادث روزگار. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام ✅[٨] الأدب: ادب، آداب و رسوم، تربيت ١ - أيّها النّاس، تولّوا من أنفسكم تأديبها، و اعدلوا بها عن ضراوة عاداتها. ١ - اى مردم! به تربيت خويشتن روى آوريد و آن را از كشش به عادتهاى ناپسند باز داريد. ٢ - كفاك أدبا لنفسك اجتناب ما تكرهه من غيرك. ٢ - براى ادب خود همين بس كه از آنچه كه بر ديگرى نمى‌پسندى، دورى كنى. ٣ - الآداب حلل مجدّدة. ٣ - آداب، زيورهاى هميشه تازه‌اند. ٤ - لا ميراث كالأدب. ٤ - هيچ ميراثى همانند ادب نيست. ٥ - العاقل يتّعظ‌ بالآداب، و البهائم لا تتّعظ‌ إلاّ بالضّرب. ٥ - خردمند با آداب درست پند گيرد و حيوانات جز با كتك خوردن به راه نيايند. ٦ - حقّ‌ الولد على الوالد أن يحسّن اسمه و يحسّن أدبه و يعلّمه القرآن. ٦ - حق فرزند بر پدر آن است كه: نام نيك برايش انتخاب كند، تربيتش را نيك گرداند و قرآن به او تعليم دهد. ٧ - الحزم كياسة، و الأدب رئاسة. ٧ - دورانديشى، زيركى است، و ادب، رياست و سرورى است. ٨ - ذكّ‌ قلبك بالأدب، كما تذكّى النّار بالحطب. ٨ - دلت را با ادب پاك كن چنان كه آتش كه به وسيلۀ هيزم (شعله‌ور مى‌شود) خالص مى‌گردد. ٩ - الشّرف بالعقل و الأدب، لا بالأصل و النّسب. ٩ - شرافت انسانى، به عقل و ادب است، نه به اصل و نسب. ١٠ - الأدب خير ميراث. ١٠ - ادب، بهترين ميراث است. ١١ - اكرم النّسب حسن الأدب. ١١ - گرامى‌ترين نسب (تبار) ادب نيكوست. ١٢ - الأدب صورة العقل، فحسّن عقلك كيف شئت. ١٢ - ادب، صورت خرد است، پس هر گونه كه مى‌خواهى عقلت را زيبا ساز. ١٣ - لا شرف مع سوء أدب. ١٣ - با ادب و تربيت بد، هيچ شرافتى نيست. ١٤ - العقول مواهب، و الآداب مكاسب. ١٤ - خردها، بخششهاى خداوندى و آداب به دست آوردنى است. ١٥ - الأدب يغني من الحسب. ١٥ - آدب، آدمى را از اصل و نسب بى‌نياز مى‌سازد. ١٦ - لا حسب أنفع من الأدب. ١٦ - هيچ حسب (و نسبى) سودمندتر از ادب نيست. ١٧ - حسن الأدب ينوب عن الحسب. ١٧ - ادب نيكو، جانشين حسب و نژاد است. ١٨ - الأدب عند الأحمق كالماء العذب في أصول الحنظل، كلّما ازداد ريّا ازداد مرارة. ١٨ - ادب در نزد احمق مانند افشاندن آب گوارا به پاى بوته حنظل است كه هر چه بيشتر سيراب شود تلخى آن بيشتر مى‌شود. ١٩ - لا تقسروا أولادكم على آدابكم، فإنّهم مخلوقون لزمان غير زمانكم. ١٩ - فرزندانتان را به آداب خويش وادار نكنيد، چرا كه آنها براى روزگارى غير از زمان شما آفريده شده‌اند. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⏬⏬⏬ ٢٠ - عليكم بالأدب، فإن كنتم ملوكا برزتم، و إن كنتم وسطا فقتم و إن أعوزتكم المعيشة عشتم بأدبكم. ٢٠ - بر شما باد به ادب (پسنديده) پس اگر فرمانروا باشيد برجسته مى‌شويد و اگر مردم عادى باشيد برترى مى‌جوييد و اگر زندگى بر شما تنگ گردد با ادب خويش روزگار (به خوبى) مى‌گذرانيد. ٢١ - الأدب كمال الرّجل. ٢١ - ادب، كمال آدمى است. ٢٢ - الأدب في الإنسان كشجرة، أصلها العقل. ٢٢ - ادب در آدمى مانند درختى است كه ريشۀ آن عقل است. ٢٣ - أفضل العقل الأدب. ٢٣ - برترين خردمندى، ادب است. ٢٤ - أفضل الشّرف الأدب. ٢٤ - برترين شرافت، ادب است. ٢٥ - إنّ‌ بذوي العقول من الحاجة إلى الأدب كما يظمأ الزّرع إلى المطر. ٢٥ - بى‌گمان نياز خردمندان به ادب، مانند تشنگى كشتزار به باران است. ٢٦ - إنّ‌ النّاس إلى صالح الأدب أحوج منهم إلى الفضّة و الذّهب. ٢٦ - به راستى كه مردم به آداب پسنديده نيازمندترند تا به طلا و نقره. ٢٧ - أفضل الأدب أن يقف الإنسان عند حدّه و لا يتعدّى قدره. ٢٧ - برترين ادب آن است كه انسان در مرز خويش بايستد و از اندازه نگذرد. ٢٨ - بالأدب تشحذ الفطن. ٢٨ - زيركى با سوهان ادب، تيزتر مى‌گردد. ٢٩ - بئس النّسب سوء الأدب. ٢٩ - بى ادبى، بدترين خويشاوندى است. ٣٠ - ثمرة الأدب حسن الخلق. ٣٠ - ثمره و نتيجه ادب، خوش خلقى است. ٣١ - حسن الأدب يستر قبح النّسب. ٣١ - نيكى ادب، زشتى نسب را مى‌پوشاند. ٣٢ - طالب الأدب أحزم من طالب الدّنيا. ٣٢ - جوينده ادب، دورانديش‌تر از خواهان دنياست. ٣٣ - كلّ‌ شيء يحتاج إلى العقل، و العقل يحتاج إلى الأدب. ٣٣ - هر چيزى نيازمند خرد است، و خرد، نيازمند ادب است. ٣٤ - من قلّ‌ أدبه كثرت مساوئه. ٣٤ - هر كه ادبش كم شد، بديهايش فزونى يابد. ٣٥ - من قعد به حسبه نهض به أدبه. ٣٥ - هر كه نسبش او را سرافكنده كند، ادبش او را سرافراز سازد. ٣٦ - من وضعه دنائة أدبه لم يرفعه شرف حسبه. ٣٦ - آن كس كه پستى ادبش او را از به زمين زد، شرف خانوادگى‌اش او را بالا نمى‌برد. ٣٧ - من طلب خدمة السّلطان بغير أدب خرج من السّلامة إلى العطب. ٣٧ - آن كه بدون ادب، خواهان خدمت سلطان است از سلامت به نابودى رفته است. ٣٨ - من لم يصلح على أدب اللّه، لم يصلح على أدب نفسه. ٣٨ - آن كه خود را به ادب خداوندى اصلاح نكرد، نفس خويش را اصلاح نكرده است. ٣٩ - نعم قرين العقل الأدب. ٣٩ - ادب، بهترين همنشين خرد است. ٤٠ - نعم النّسب حسن الأدب. ٤٠ - ادب نيك، چه خوب نسبى است. ٤١ - لا أدب لسيّ‌ء النّطق. ٤١ - براى انسان بد زبان، ادبى نيست. ٤٢ - لا عقل لمن لا أدب له. ٤٢ - خرد ندارد آن كه ادب ندارد. ٤٣ - لا يرأس من خلا عن الأدب و صبا إلى اللّعب. ٤٣ - هر كه از ادب خالى باشد و به لهو و بازى ميل نمايد سرورى نخواهد يافت. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام ✅[٩] الأرحام (القرابة): خويشاوندان (خويشاوندى) ١ - المودّة قرابة مستفادة. ١ - دوستى، خويشاوندى اكتسابى است. ٢ - الكرم أعطف من الرّحم. ٢ - كرامت و جوانمردى [در جلب عاطفه‌ها] از خويشاوندى برتر است. ٣ - من ضيّعه الأقرب أتيح له الأبعد. ٣ - كسى كه نزديكانش او را رها سازند آنها كه دورند اطرافش خواهند آمد. ٤ - مودّة الآباء قرابة بين الأبناء، و القرابة إلى المودّة أحوج من المودّة إلى القرابة. ٤ - دوستى ميان پدران، خويشاوندى ميان فرزندان ايجاد مى‌كند و خويشاوندى به دوستى نيازمندتر است تا دوستى به خويشاوندى. ٥ - إنّ‌ وليّ‌ محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم من أطاع اللّه و إن بعدت لحمته، و إنّ‌ عدوّ محمّد صلى الله عليه و آله و سلّم من عصى اللّه و إن قربت قرابته. ٥ - دوست و نزديك به حضرت محمد صلى اللّه عليه و آله و سلّم كسى است كه خدا را پيروى كند هر چند پيوند نسبى‌اش دور باشد، و دشمن آن حضرت كسى است كه خدا را معصيت كند هر چند خويشاونديش نزديك باشد. ٦ - أقم الحدود في القريب يجتنبها البعيد. ٦ - حدود الهى را در باره نزديكانت اجرا كن، تا افراد دور از آن (گناهان موجب حد) اجتناب كنند. ٧ - ينبغي لذوي القرابات أن يتزاوروا و لا يتجاوروا. ٧ - سزاوار است خويشان به زيارت يكديگر بروند اما همسايۀ يكديگر نشوند. ٨ - صلوا أرحامكم و إن قطعوكم. ٨ - پيوند با خويشان كنيد اگر چه آنها با شما قطع رابطه كرده‌اند. ٩ - من كان له مال فليصل به القرابة، و ليحسن منه الضيافة و ليفكّ‌ به العاني و الأسير، فإنّ‌ الفوز بهذه الخصال مكارم الدّنيا و شرف الآخرة. ٩ - هر كه مالى دارد بايد با آن به خويشاوندانش رسيدگى كند و بهترين مهمانى نمايد و افراد گرفتار و اسير را آزاد سازد زيرا دست يافتن به اين صفات از بزرگوارى دنيا و شرافت آخرت است. ١٠ - القريب من قرّبته المودّة و إن بعد نسبه، و البعيد من باعدته العداوة و إن قرب نسبه، و لا شيء أقرب من يد إلى جسد، و إنّ‌ اليد إذا فسدت قطعت، و إذا قطعت حسمت. ١٠ - خويشاوند و نزديك كسى است كه مودت و دوستى او را نزديك كرده باشد گر چه نسبش دور باشد، و دور كسى است كه دشمن او باعث دورى شده باشد گر چه نسبش نزديك باشد، و هيچ چيز نسبت به بدن نزديكتر از دست نيست در عين حال اگر دست فاسد شود قطع گردد و وقتى قطع شد [بين دست و بدن] فاصله و جدايى افتد. ١١ - المودّة إحدى القرابتين. ١١ - مودت و دوستى يكى از دو خويشاوندى است. ١٢ - عداوة الأقارب أمضّ‌ من لسع العقارب. ١٢ - دشمنى خويشاوندان دردناكتر از گزيدن عقربهاست. ١٣ - ربّ‌ قريب أبعد من بعيد و ربّ‌ بعيد أقرب من كلّ‌ قريب. ١٣ - چه بسا نزديكى كه از بيگانه دورتر است و چه بسا بيگانه‌اى كه از خويش نزديكتر است. ١٤ - صلوا أرحامكم و لو بالتسليم. ١٤ - با خويشان خود پيوند داشته باشيد و لو با يك سلام كردن. ١٥ - أكرم ذوي رحمك و وقّر حليمهم و احلم عن سفيههم و تيسّر لمعسرهم فإنّهم لك نعم العدّة في الشّدّة و الرجاء. ١٥ - خويشاوندانت را گرامى دار، بردبارانشان را تكريم كن، و با سفيه آنها بردبار باش و گرفتارانشان را گره گشايى نما كه آنان [خويشاوندان] در هنگام سختى، براى تو پشتيبانانى نيكو هستند. ١٦ - برّ الرجل ذوى رحمه صدقة. ١٦ - نيكى مرد با بستگانش [نوعى] صدقه است. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
اسعدالله ایامکم
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام ✅[١٠] الاستبداد: خودرأيى و خودسرى ١ - من استبدّ برأيه هلك، و من شاور الرّجال شاركها في عقولها. ١ - كسى كه به رأى خود پافشارى كند، هلاك شود و كسى كه با ديگران مشورت كند در عقل و انديشه آنان شريك شود. ٢ - نعم الموازرة المشاورة، و بئس الاستعداد الاستبداد. ٢ - مشاوره، خوب پشتيبانى است و خود رأى بودن آمادگى بدى است. ٣ - من أعجبته آراؤه غلبته أعداؤه. ٣ - كسى كه از انديشه‌هاى خود به وجد آيد، دشمنانش بر او چيره خواهند شد. ٤ - قد خاطر بنفسه من استغنى برأيه. ٤ - كسى كه تنها به رأى خود احساس بى‌نيازى كند، جان خود را به خطر انداخته است. ٥ - من استبدّ برأيه خفّت وطأته على أعدائه. ٥ - كسى كه به رأى خود پافشارى كند، دشمنانش مى‌توانند او را آسانتر شكست دهند. ٦ - من استبدّ برأيه زلّ‌. ٦ - كسى كه به رأيش بسنده كند، دچار لغزش شود. ٧ - حقّ‌ على العاقل أن يستديم الاسترشاد، فيترك الاستبداد. ٧ - سزاوار است كه خردمند راه هدايت را ادامه دهد و خودسرى را رها كند. ٨ - المستبدّ متهوّر في الخطأ و الغلط‌. ٨ - خود رأى و مستبد در خطا و اشتباه فرو مى‌رود. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز یازدهم ✅[١١] الاستغفار: آمرزش‌خواهى ١ - عجبت لمن يقنط‌ و معه الاستغفار. ١ - در شگفتم از كسى كه نوميد گشته و (توان) آمرزش خواهى با اوست. ٢ - من أعطي الاستغفار لم يحرم المغفرة. ٢ - كسى كه استغفار به او عطا شده از آمرزيدن محروم نخواهد ماند. ٣ - تعطّروا بالاستغفار، لا تفضحكم رائحة الذنوب. ٣ - با طلب آمرزش خود را خوشبو سازيد تا بوى گناهان رسوايتان نكند. ٤ - قال عليه السلام: العجب لمن يهلك و معه النّجاة: قيل له: و ما هي‌؟ قال عليه السلام: التوبة و الاستغفار. ٤ - امام عليه السلام فرمود: شگفت است از كسى كه نابود مى‌شود در حالى كه نجات با اوست‌؟ پرسيده شد: آن چيست‌؟ فرمود: توبه و طلب آمرزش. ٥ - ما تحمد اللّه عليه فهو منه، و ما تستغفر منه فهو منك. ٥ - آنچه كه خداوند را بدان ستايش مى‌كنى از اوست و آنچه كه آمرزش آن را مى‌خواهى از توست. ٦ - ثلاث يبلغن بالعبد رضوان اللّه: كثرة الاستغفار، و خفض الجانب، و كثرة الصدقة. ٦ - سه چيز بنده را به خشنودى خدا مى‌رساند: بسيار طلب آمرزش كردن، فروتنى، بسيار صدقه دادن. ٧ - الاستغفار دواء الذنوب. ٧ - طلب آمرزش، داروى گناهان است. ٨ - كان في الأرض أمانان من عذاب اللّه، و قد رفع أحدهما، فدونكم الآخر فتمسّكوا به، أمّا الأمان الذي رفع فهو رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلّم، و أمّا الأمان الباقي فالاستغفار، قال اللّه تعالى: «وَ ما كانَ‌ اللّهُ‌ لِيُعَذِّبَهُمْ‌ وَ أَنْتَ‌ فِيهِمْ‌ وَ ما كانَ‌ اللّهُ‌ مُعَذِّبَهُمْ‌ وَ هُمْ‌ يَسْتَغْفِرُونَ‌» ٨ - در زمين دو امان از كيفر الهى بود كه يكى برداشته شد و ديگرى با شماست، پس چنگ زنيد. اما امانى كه برداشته شد پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بود و آن كه مانده آمرزش است كه خداوند فرمود: (و خداوند ايشان را كيفر نكرد در حالى كه تو در ميانشان بودى و ايشان را كيفر نفرمايد در حالى كه آمرزش مى‌خواهند). ٩ - قال عليه السلام لقائل قال بحضرته: «استغفر اللّه»: ثكلتك امّك، أ تدري ما الاستغفار؟ الاستغفار درجة العليّين، و هو اسم واقع على ستّة معان: أوّلها: الندم على ما مضى. و الثاني: العزم على ترك العود إليه أبدا. و الثالث: أن تؤدّي إلى المخلوقين حقوقهم حتّى تلقى اللّه أملس ليس عليك تبعة. و الرابع: أن تعمد إلى كلّ‌ فريضة عليك ضيّعتها فتؤدّي حقّها. و الخامس: أن تعمد إلى اللّحم الذي نبت على السّحت فتذيبه بالأحزان حتّى تلصق الجلد بالعظيم، و ينشأ بينهما لحم جديد. و السادس: أن تذيق الجسم ألم الطاعة كما أذقته حلاوة المعصية، فعند ذلك تقول: أستغفر اللّه. ٩ - امام عليه السلام به كسى كه در حضورش از خداوند طلب آمرزش مى‌كرد، فرمود: مادرت به عزايت بنشيند! آيا مى‌دانى استغفار چيست‌؟ استغفار جايگاه والا مقامان است و آن نامى است كه بر شش معنى نهاده شده، اول: پشيمانى از (بديهاى) گذشته، دوم: تصميم بر ترك بازگشت به آن (بديها) براى هميشه، سوم: اداى حقوق آفريدگان خدا، چهارم: توجه به هر واجبى كه تباه كردى و آن را ادا كنى، پنجم: آب كردن گوشتهايى كه از خشم پروردگار روييده تا آن جا كه پوست بر استخوان بپيوندد و ميان آن دو، گوشت تازه برويد ششم: به تنت رنج بندگى را بچشانى آن گونه كه شيرينى گناه را چشانده‌اى، پس در اين هنگام بگويى: استغفر اللّه. ١٠ - الاستغفار يمحو الأوزار. ١٠ - طلب آمرزش، گناهان را ناپديد مى‌كند. ١١ - إذا جني عليك فاغتفر. ١١ - اگر بر تو جنايتى شد، در گذر. ١٢ - إنّما الكيّس من إذا أساء استغفر، و إذا أذنب ندم. ١٢ - همانا زيرك كسى است كه اگر بدى كرد آمرزش بخواهد و اگر گناه كرد پشيمان شود. ١٣ - إنّ‌ العبد بين نعمة و ذنب، لا يصلحهما إلاّ الاستغفار و الشّكر. ١٣ - به راستى كه بنده ميان نعمت و گناه است، اين دو را جز طلب آمرزش و شكرگذارى به سامان نياورد. ١٤ - أفضل التوسّل الاستغفار. ١٤ - برترين توسل و نزديكى (به خدا) طلب آمرزش است. ١٥ - حسن الاستغفار يمحّص الذنوب. ١٥ - استغفار نيكو، گناهان را پاك مى‌كند. ١٦ - لو أنّ‌ الناس حين عصوا تابوا و استغفروا لم يعذّبوا و لم يهلكوا. ١٦ - اگر مردم هنگامى كه گناه كردند، توبه كنند و آمرزش بخواهند، كيفر نشوند و نابود نگردند. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز دوازدهم ✅[١٢] الاستقامة: پايدارى، در راه راست بودن ١ -[و قد جمع النّاس بعد صفين و حصّهم على الجهاد فسكتوا عليا فقال:]... لقد حملتكم على الطّريق الواضح التي لا يهلك عليها إلاّ هالك، من استقام فإلى الجنّة و من زلّ‌ فإلى النّار. ١ - امام عليه السلام بعد از جنگ صفين و نهروان اصحابش را براى ادامه نبرد تحريص كرد و فرمود:... شما را به راه روشنى واداشتم كه جز افراد ناشايسته در آن هلاك نشوند، هر كس در اين راه استقامت گزيد به جانب بهشت شتافت و كسى كه پايش لغزيد به جهنم روانه شد. ٢ - السلامة مع الاستقامة. ٢ - تندرستى، همراه با پايدارى است. ٣ - من لم تستقم له نفسه، فلا يلومنّ‌ من لم يستقم له. ٣ - كسى كه نفسش برايش پايدار نباشد پس ديگرى را كه برايش پايدارى نكند ملامت ننمايد. ٤ - ثمرة العقل الاستقامة. ٤ - نتيجۀ (ميوه) خرد، استقامت است. ٥ - أفضل السعادة استقامة الدين. ٥ - برترين خوشبختى، پايدارى در دين است. ٦ - عليك بمنهج الاستقامة، فإنّه يكسبك الكرامة، و يكفيك الملامة. ٦ - بر تو باد بر استقامت در راه راست، كه برايت بزرگوارى مى‌آورد و از سرزنش ديگران بى‌نيازت مى‌سازد. ٧ - كيف يستقيم قلب من لم يستقم دينه. ٧ - چگونه استقامت مى‌ورزد دل كسى كه دينش پايدارى ندارد؟ ٨ - لا مسلك أسلم من الاستقامة. ٨ - هيچ روش و مسلكى سالمتر از استقامت (در راه راست) نيست. ٩ - من رغب في السلامة ألزم نفسه الاستقامة. ٩ - كسى كه به تندرستى و سلامت خود مايل است بايد نفس خويش را به استقامت (در راه راست) پاى بند سازد. ١٠ - لا سبيل أشرف من الاستقامة. ١٠ - هيچ راهى شريفتر از پايدارى (در دين) نيست. 🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan منابع احادیث: @Tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز سیزدهم ✅[١٣] الإسراف: اسراف، زياده روى ١ - ألا و إنّ‌ إعطاء المال في غير حقّه تبذير و إسراف و هو يرفع صاحبه فى الدّنيا و يضعه فى الآخرة. ١ - آگاه باشيد كه بخشيدن مال در غير موردش تبذير و اسراف است اين كار ممكن است در دنيا باعث سربلندى بخشنده باشد اما در آخرت موجب سرافكندگى وى مى‌گردد. ٢ - دع الإسراف مقتصدا و اذكر فى اليوم غدا و أمسك من المال بقدر ضرورتك و قدّم الفضل ليوم حاجتك. ٢ - اسراف را كنار بگذار و ميانه روى پيشه كن، از امروز به فكر فردا باش و از اموال دنيا به مقدار ضرورت براى خويش نگه دار و زيادى را براى روز نيازت [قيامت] از پيش بفرست. ٣ - للمسرف ثلاث علامات: يأكل ما ليس له، و يلبس ما ليس له، و يشتري ما ليس له. ٣ - براى اسراف كننده سه نشانه است: بالاتر از شأن خود مى‌خورد و بالاتر از شأن خود مى‌پوشد و آنچه را كه در شأنش نيست خريدارى مى‌كند. ٤ - الإقتصاد ينمي اليسير، الإسراف يفنى الكثير. ٤ - ميانه‌روى، كم را رشد مى‌دهد و زياده روى، زياد را نابود مى‌كند. ٥ - الحازم من تجنّب التبذير و عاف السّرف. ٥ - دور انديش كسى است كه از تبذير و اسراف خود را دور نگه دارد. ٦ - الإسراف مذموم في كلّ‌ شيء إلاّ في أفعال البرّ. ٦ - تندروى در هر كارى زشت و نكوهيده است مگر در كارهاى نيك. ٧ - العقل أنّك تقتصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف و إذا غضبت حلمت. ٧ - خردمندى آن است كه ميانه‌روى پيشه كنى نه اسراف، وعده و قولى كه دادى تخلف نكنى و اگر خشمگين شدى، بردبارى نمايى. ٨ - حسن التقدير مع الكفاف خير من السّعي فى الإسراف. ٨ - براى تو خوش تدبير بودن به مقدار نياز روزانه كارسازتر از دارايى بسيار با اسراف است. ٩ - حلّوا أنفسكم بالعفاف و تجنّبوا التّبذير و الإسراف. ٩ - جانهايتان را با عفت و پاكدامنى بياراييد و از ولخرجى و تندروى دورى گزينيد. ١٠ - شين السخاء السّرف. ١٠ - اسراف، زشتى سخاوت است. ١١ - ذر السّرف فإنّ‌ المسرف لا يحمد جوده و لا يرحم فقره. ١١ - اسراف را رها كن زيرا اسراف كننده نه بخشش و جودش مورد ستايش قرار مى‌گيرد و نه فقرش موجب ترحم و دلسوزى است. ١٢ - قلّة الأكل من العفاف و كثرته من الاسراف. ١٢ - كم خوراكى از عفت و پاكدامنى است و پرخورى از اسراف و تندروى است. ١٣ - طوبى لمن تجلبب القنوع و تجنّب الإسراف. ١٣ - خوشا به حال كسى كه پيراهن قناعت به تن كند و از اسراف دورى گزيند. ١٤ - عليك بترك التّبذير و الإسراف و التّخلّق بالعدل و الإنصاف. ١٤ - بر تو باد كه ولخرجى و زيادروى نكنى و به عدالت و انصاف خو بگيرى. ١٥ - في كلّ‌ شيء يذمّ‌ السّرف إلاّ في صنايع المعروف و المبالغة فى الطاعة. ١٥ - در هر چيزى اسراف، زشت و نكوهيده است مگر در به كار بستن نيكى‌ها و مبالغه در پيروى از پروردگار. ١٦ - ليس فى السّرف شرف. ١٦ - در اسرافكارى شرافت و برترى نيست. ١٧ - من أشرف الشّرف، الكفّ‌ عن التبذير و السّرف. ١٧ - از شريفترين شرافتها خوددارى از تبذير و اسراف است. ١٨ - من المروّة أن تقصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف. ١٨ - از مردانگى آن است كه ميانه‌رو باشى و اسراف نكنى، وعده و قول بدهى و تخلف از آن ننمايى. ١٩ - لا تسرف في شهوتك و غضبك فيزريانك. ١٩ - در شهوترانى و خشم زياده‌روى نكن كه به تو عيب مى‌رسانند. ٢٠ - لا تردّنّ‌ السائل و إن أسرف. ٢٠ - سائل را رد مكن، اگر چه به راه اسراف رود [و زياد تقاضا كند]. ٢١ - من لم يحسن الإقتصاد أهلكه الإسراف. ٢١ - هر كه ميانه‌روى را به خوبى عمل نكند اسراف و زياده‌روى هلاكتش مى‌كند. ٢٢ - من لبس الكبر و السّرف خلع الفضل و الشّرف. ٢٢ - هر كه لباس كبر و اسراف را به تن كند، لباس فضل و شرف را بيرون آورد. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز چهاردهم ✅[١٤] الإسلام: اسلام، تسليم خدا بودن ١ - لأنسبنّ‌ الإسلام نسبة لم ينسبها أحد قبلي: الإسلام هو التّسليم، و التّسليم هو اليقين، و اليقين هو التّصديق، و التصديق هو الإقرار، و الإقرار هو الأداء، و الأداء هو العمل. ١ - اسلام را چنان تفسير كنم كه هيچ كس قبل از من چنين تفسير نكرده باشد: اسلام، تسليم (در برابر خدا) است، و تسليم، يقين است و يقين، تصديق است و تصديق اقرار، و اقرار احساس مسئوليت و احساس مسئوليت، عمل است. ٢ - يأتي على الناس زمان لا يبقى فيهم من القرآن إلاّ رسمه، و من الإسلام إلاّ اسمه. ٢ - روزگارى بر مردم خواهد آمد كه از قرآن غير از خطهايش و از اسلام جز نامش باقى نماند. ٣ - إنّ‌ هذا الإسلام دين اللّه الذي اصطفاه لنفسه، و اصطنعه على عينه. ٣ - اسلام آيينى است كه خداوند آن را براى خويشتن برگزيده و با ديد علم خويش آماده ساخته است. ٤ - لا شرف أعلى من الإسلام. ٤ - شرافتى بالاتر از اسلام نيست. ٥ - الإسلام أن يسلم قلبك، و أن يسلم المسلمون من لسانك و يدك. ٥ - اسلام آن است كه قلبت تسليم (فرمانهاى الهى) باشد و مسلمانان از دست و زبانت در آسايش باشند. ٦ - ارض للناس ما ترضاه لنفسك تكن مسلما. ٦ - آنچه براى خود مى‌پسندى براى مردم بپسند تا مسلمان باشى. ٧ - أحسن الناس ذماما أحسنهم إسلاما. ٧ - بهترين مردم از نظر عهد و پيمان، نيكوترين آنان از نظر اسلام است. ٨ - أفضل المسلمين إسلاما من كان همّه لأخراه، و اعتدل خوفه و رجاه. ٨ - برترين مسلمانان در اسلام كسى است كه تلاش و همتش براى آخرتش بوده و بيم و اميدش مساوى و يكسان باشد. ٩ - شرع اللّه لكم الإسلام، فسهّل شرائعه، و أعزّ أركانه على من حاربه. ٩ - خداوند اسلام را براى شما تشريع كرد و راههاى آن را آسان و پايه‌هاى آن را عليه كسانى كه با آن بجنگد محكم و استوار گرداند. ١٠ - غاية الإسلام التسليم. ١٠ - هدف و نهايت اسلام، سرسپردگى (در برابر دستورات الهى) است. ١١ - ظاهر الإسلام مشرق، و باطنه مونق. ١١ - ظاهر اسلام درخشان و باطنش دلنواز است. ١٢ - من متّ‌ إليك بحرمة الإسلام فقد متّ‌ بأوثق الأسباب. ١٢ - كسى كه به احترام اسلام به تو بپيوندد بى‌ترديد به محكمترين رشته‌ها پيوسته است. ١٣ - لا معقل أمنع من الإسلام. ١٣ - هيچ پناهگاهى نگهدارنده‌تر از اسلام نيست. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan منابع احادیث: @tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز پانزدهم ✅[١٥] الإعتبار: پند گرفتن ١ - الإعتبار منذر ناصح. ١ - پند گرفتن، بيم دهنده‌اى دلسوز است. ٢ - ما أكثر العبر و أقلّ‌ الإعتبار. ٢ - چه بسيار است پندها و چه كم است پند گرفتنها. ٣ - إنّما ينظر المؤمن إلى الدّنيا بعين الإعتبار، و يقتات منها ببطن الاضطرار، و يسمع فيها باذن المقت و الإبغاض. ٣ - همانا مؤمن دنيا را به ديده عبرت مى‌نگرد، شكم را به مقدار رفع ضرورت سير مى‌كند و آهنگ دلرباى آن را با گوش خشم و كينه مى‌شنود. ٤ -[كتب الى معاوية] لو اعتبرت بما مضى حفظت ما بقي. ٤ - [امام عليه السلام به معاويه نوشت:] اگر از حوادث گذشته عبرت گرفته بودى نسبت به آنچه باقى مانده است خود را حفظ‌ مى‌كردى. ٥ - إنّ‌ من صرّحت له العبر عمّا بين يديه من المثلات حجزته التّقوى عن تقحّم الشّبهات. ٥ - كسى كه از حوادث و پى‌آمدهاى بد آن خوب پند و نصيحت گيرد، تقوا و پرهيزكارى او را از فرو رفتن در كارهاى گنگ و مبهم باز مى‌دارد. ٦ - الإعتبار يفيدك الرّشاد. ٦ - پندپذيرى در راه رشد و هدايت تو، سودمند است. ٧ - من نظر اعتبر. ٧ - آن كه بنگرد، پند گيرد. ٨ - كلّ‌ نظر ليس فيه اعتبار فلهو. ٨ - هر نگاهى كه در آن پند آموزى نباشد، بيهوده است. ٩ - في الإعتبار غنى عن الاختبار. ٩ - در پند گرفتن نيازى به امتحان و آزمايش نيست. ١٠ - الإعتبار يثمر العصمة. ١٠ - پند گرفتن، عصمت و بركنارى از لغزش را به بار مى‌آورد. ١١ - أفضل العقل الاعتبار، و أفضل الحزم الاستظهار، و أكبر الحمق الاغترار. ١١ - برترين خردمندى پند گرفتن و برترين دورانديشى آماده داشتن پشتوانه و بزرگترين بى‌خردى فريفته شدن است. ١٢ - إنّ‌ في كلّ‌ شيء موعظة و عبرة لذوي اللّبّ‌ و الإعتبار. ١٢ - بى‌ترديد در هر چيزى موعظه و عبرتى براى خردمندان و پندپذيران است. ١٣ - إذا أحبّ‌ اللّه عبدا وعظه بالعبر. ١٣ - هرگاه خداوند بنده‌اى را دوست بدارد با پندها او را موعظه مى‌كند. ١٤ - بالاستبصار يحصل الاعتبار. ١٤ - با ژرف‌نگرى و بصيرت، پندپذيرى به دست مى‌آيد. ١٥ - في تصاريف الدّنيا اعتبار. ١٥ - در گردش روزگار، عبرتهايى است. ١٦ - للاعتبار يضرب الأمثال. ١٦ - براى پند گرفتن، مثالها آورده مى‌شود. ١٧ - من كثر اعتباره قلّ‌ عثاره. ١٧ - آن كه پند گرفتنش بسيار باشد، لغزشش (از راه راست) كمتر مى‌شود. ١٨ - من اتّعظ‌ بالعبر ارتدع. ١٨ - آن كه از پندها، اندرز گيرد (از كار زشت) باز ايستد. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز شانزدهم ✅[١٦] الاعتذار: عذرخواهى، پوزشخواهى ١ - الاستغناء عن العذر أعزّ من الصّدق به. ١ - بى‌نيازى از پوزش، عزيزتر از پذيرش آن است. ٢ - اقبل عذر من اعتذر إليك. ٢ - عذر كسى را كه به نزدت پوزش خواست بپذير. ٣ - إيّاك أن تعتذر من ذنب تجد إلى تركه سبيلا، فإنّ‌ أحسن حالك في الاعتذار أن تبلغ منزلة السّلامة من الذّنوب. ٣ - از عذرخواهى گناهى كه بر رها كردن آن راهى است، دورى كن، زيرا بهترين حال تو در عذرخواهى آن است كه به جايگاه سلامت از گناه برسى. ٤ - إعادة الاعتذار تذكير الذّنب. ٤ - تكرار عذرخواهى، ياد آورى گناه است. ٥ - اقبل عذر أخيك، و إن لم يكن له عذر فالتمس له عذرا. ٥ - عذر برادرت را بپذير، و اگر عذرى ندارد خودت برايش بهانه‌اى پيدا كن. ٦ - لا يقوّم عزّ الغضب بذل الاعتذار. ٦ - عزت خشم، با خوارى پوزش برابرى نمى‌كند. ٧ - المعتذر من غير ذنب يوجب على نفسه الذّنب. ٧ - عذرخواهى از گناه ناكرده، گناه را بر خود ثابت مى‌كند. ٨ - إيّاك و مواقف الاعتذار، فربّ‌ عذر أثبت الحجّة على صاحبه و إن كان بريئا. ٨ - مراقب جايگاههاى پوزشخواهى باش، چه بسا عذرى كه براى بجا آورنده‌اش گناهى ثابت كند در حالى كه او نكرده باشد. ٩ - شفيع المذنب إقراره، و توبته اعتذاره. ٩ - شفيع گناهكار اقرار او و توبه‌اش عذرخواهى اوست. ١٠ - إيّاك و كثرة الاعتذار، فإنّ‌ الكذب كثيرا ما يخالط‌ المعاذير. ١٠ - از پوزش‌خواهى بسيار به دور باش كه بسيارى از دروغها با پوزشها در هم مى‌آميزند. ١١ - أمران لا ينفكّان من الكذب: كثرة المواعيد، و شدّة الاعتذار. ١١ - دو چيزند كه از دروغ جدا نشوند: بسيار تهديد كردن، و شديد پوزش خواهى كردن. ١٢ - أذلّ‌ النّاس معتذر إلى اللّئيم. ١٢ - پست‌ترين مردم كسى است كه عذرخواهى به نزد فرومايه برد. ١٣ - إذا قلّت المقدرة كثرة التّعلل بالمعاذير. ١٣ - هرگاه توانايى (انجام كارى) كم شود، بهانه تراشيها به وسيله عذرخواهى بسيار شود. ١٤ - شرّ النّاس من لا يقبل العذر، و لا يقيل الذّنب. ١٤ - بدترين مردم كسى است كه پوزش را نمى‌پذيرد و از گناه در نمى‌گذرد. ١٥ - شفيع المجرم خضوعه بالمعذرة. ١٥ - شفيع گناهكار، فروتنى و عذرخواهى اوست. ١٦ - لا تعتذر إلى من لا يحبّ‌ أن يجد لك عذرا. ١٦ - از كسى كه دوست ندارد براى تو عذرى باشد پوزش مخواه. ١٧ - ما أقبح العقوبة مع الاعتذار. ١٧ - چه زشت است كيفر دادن (گناهكارى) كه با عذرخواهى (او) همراه است. ١٨ - ما أذنب من اعتذر. ١٨ - گناه نكرده كسى كه عذر بخواهد. ١٩ - كثرة الاعتذار تعظّم الذّنوب. ١٩ - بسيار عذرخواستن، گناهان را بزرگ مى‌كند. ٢٠ - من عاقب معتذرا كثرت إساءته. ٢٠ - هر كه پوزش‌خواهى را كيفر دهد، گناهش زياد باشد. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز هفدهم ✅[١٧] الاقتصاد: ميانه‌روى ١ - ما عال من اقتصد. ١ - ناتوان نگردد آن كس كه ميانه روى كند. ٢ - كن سمحا و لا تكن مبذّرا، و كن مقدّرا و لا تكن مقتّرا. ٢ - بخشنده باش اما مبذّر و ولخرج مباش، به اندازه خرج كن اما مقتّر و سخت گير مباش. ٣ - الاقتصاد ينمي القليل، و الاسراف يفني الجزيل. ٣ - ميانه‌روى، كم را افزايش مى‌دهد و اسراف، انبوه را نابود مى‌كند. ٤ - لا هلاك مع اقتصاد. ٤ - با اقتصاد و ميانه‌روى نابودى نيست. ٥ - من صحب الاقتصاد دامت صحبة الغنى له، و جبر الاقتصاد فقره و خلله. ٥ - آن كسى كه با اقتصاد و ميانه روى همدوش شد غنى و توانگرى برايش ادامه يابد، و ميانه‌روى، فقر و كمبودهايش را درمان خواهد كرد. ٦ - من المروّة أن تقصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف. ٦ - از مروت و مردانگى، ميانه روى است پس اسراف نكن و وعده دادن است پس تخلف نكن. ٧ - من قصد في الغنى و الفقر فقد استعدّ لنوائب الدّهر. ٧ - آن كسى كه در هنگام توانگرى و تهيدستى ميانه‌رو باشد براى سختيهاى روزگار آماده شده است. ٨ - من لم يحسن الاقتصاد أهلكه الإسراف. ٨ - آن كه اقتصاد و ميانه‌رويش خوب نباشد، اسراف هلاكش خواهد نمود. ٩ - من اقتصد خفّت عليه المؤن. ٩ - آن كه ميانه رو باشد، دشواريها بر او سبك باشد. ١٠ - ليس في الاقتصاد تلف. ١٠ - در ميانه‌روى، چيزى از دست رفتنى نيست. ١١ - كلّ‌ ما زاد على الاقتصاد إسراف. ١١ - آنچه افزون بر ميانه‌روى باشد، اسراف است. ١٢ - إنّ‌ منع المقتصد أحسن من عطاء المبذّر. ١٢ - همانا باز ايستادن ميانه‌رو بهتر از بخشش مبذر و ولخرج است. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
4_5778597425518216273.mp3
1.92M
همخوانی زیبا و پرمحتوا به مناسب عید بزرگ غدیر
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز هیجدهم ✅[١٨] الأكل (البطنة): خوردن (پرخورى) ١ - يأكل رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله على الأرض، و يجلس جلسة العبد، و يخفيف بيده نعله و يرقع بيده ثوبه و يركب حمار العاري. ١ - پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله روى زمين [بدون فرش] مى‌نشست و غذا مى‌خورد، با تواضع چون بندگان جلوس مى‌كرد، با دست مبارك خود كفش و لباسش را وصله مى‌زد و بر مركب برهنه سوار مى‌شد. ٢ - طوبى لمن لزم بيته، و أكل قوته، و اشتغل بطاعة ربّه. ٢ - خوشا به حال كسى كه ملازم خانۀ خود باشد و قوت خود را بخورد و به اطاعت پروردگارش مشغول باشد. ٣ - من العناء أنّ‌ المرء يجمع ما لا يأكل و يبني ما لا يسكن ثمّ‌ يخرج إلى اللّه تعالى ما لا حمل و لا بناء نقل. ٣ - از سختى و مشكلات آن است كه مردى چيزى را كه نمى‌خورد جمع مى‌كند، و آنچه را كه در آن ساكن نمى‌شود، بنا مى‌نهد. سپس به سوى خدا مى‌رود در حالى كه نه مالى به همراه دارد و نه خانه‌اى. ٤ - مع كلّ‌ جرعة شرق و فى كلّ‌ أكلة غصص. ٤ - همراه هر جرعه آبى [از زندگى] گلوگير شدنى است و با هر لقمه‌اى استخوانى. ٥ - إنّ‌ أفرط‌ [الانسان] فى الشّبع كظّته البطنة. ٥ - اگر انسان در سيرى افراط‌ و زياده روى كند، پرخورى او را به زحمت خواهد انداخت. ٦ - أقلل طعامك تقلل سقاما، أقلل كلامك تأمن ملاما. ٦ - خوراكت را كم كن بيماريت كم مى‌شود، سخنت را كوتاه كن از نكوهش ايمن باش. ٧ - قلّة الأكل تمنع كثيرا من إعلال الجسم. ٧ - كم خوراكى، بسيارى از بيماريهاى جسم را جلوگيرى مى‌كند. ٨ - قلّة الأكل من العفاف و كثرته من الإسراف. ٨ - كم خوردن، از پاكدامنى و زياد خوردن از اسراف است. ٩ - من قلّ‌ طعامه قلّت آلامه. ٩ - هر كه خوراكش كم شود، رنجهايش كم خواهد شد. ١٠ - إدمان الشّبع يورث أنواع الوجع. ١٠ - سيرى هميشگى انواع دردها را سبب مى‌شود. ١١ - كن كالنّحلة إذا أكلت أكلت طيّبا و إذا وضعت وضعت طيّبا و إذا وقعت على عود لم تكسّره. ١١ - مانند زنبور عسل باش وقتى كه مى‌خورد، چيز پاكيزه مى‌خورد و هنگامى كه مى‌نهد چيز پاكيزه [يعنى شهد و عسل] مى‌نهد، وقتى كه بر چوبى مى‌نشيند آن را [هيچ گاه] نمى‌شكند. ١٢ - كثرة الأكل من كثرة الشّره شرّ العيوب. ١٢ - پرخورى، از آزمندى بسيار و آزمندى، بدترين عيبهاست. ١٣ - كثرة الأكل و النّوم يفسدان النّفس و يجلبان المضرّة. ١٣ - خور و خواب بسيار، نفس را تباه و ضرر و زيان را جلب مى‌كند. ١٤ - إيّاكم و البطنة فإنّها مقساة للقلب و مكسلة عن الصلاة و مفسدة للجسد. ١٤ - بر شما باد، دورى از پرخورى زيرا آن دل را سخت و شخص را در نماز كسل و تن را به تباهى مى‌كشاند. ١٥ - إيّاك و البطنة فمن لزمها كثرت أسقامه و فسدت أحلامه. ١٥ - از پرخورى دورى كن، پس هر كس زياد بخورد مريضى‌اش زياد و عقلش تباه گردد. ١٦ - كلوا الأترج قبل الطعام و بعده فآل محمّد صلى اللّه عليه و آله يفعلون ذلك. ١٦ - پيش از طعام و بعد از آن، نارنج بخوريد كه آل محمد صلى اللّه عليه و آله چنين مى‌كردند. ١٧ - أمقت العباد إلى اللّه سبحانه من كانت همّته بطنه و فرجه. ١٧ - دشمن‌ترين بندگان نزد خداى سبحان، كسى است كه همّتش خوردن و شهوت باشد. ١٨ - من كانت همّته ما يدخل بطنه كانت قيمته ما يخرج منه. ١٨ - كسى كه همّتش فقط‌ در چيزى است كه مى‌خورد قيمتش به اندازه همان چيزى است كه از او خارج مى‌شود. 🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز نوزدهم ✅[١٩] الإمامة پيشوايى ١ - من نصب نفسه للنّاس إماما، فليبدأ بتعليم نفسه قبل تعليم غيره، و ليكن تأديبه بسيرته قبل تأديبه بلسانه، و معلّم نفسه و مؤدّبها أحقّ‌ بالإجلال من معلّم النّاس و مؤدّبهم. ١ - كسى كه خود را در مقام امامت و پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم به ديگران، خود را تعليم دهد و قبل از تربيت به زبان با عملش تربيت كند، و كسى كه آموزگار و مربى نفس خويش است به احترام و اكرام سزاوارتر است از آن كه معلم و مربى ديگران باشد. ٢ -[فرض اللّه] الأمانة [الإمامة] نظاما للامّة، و الطّاعة تعظيما للإمامة. ٢ - خداوند، امانت (پيشوايى) را براى نظام امت، و اطاعت را براى بزرگداشت مقام امامت واجب كرد. ٣ - انّ‌ أعظم الخيانة خيانة الامّة و أفظع الغشّ‌ غشّ‌ الأئمّة. ٣ - بزرگترين خيانت، خيانت به امت است، و رسواترين تقلّب (و خلاف واقع عمل كردن) تقلب امامان و پيشوايان است. ٤ - شرّ النّاس إمام جائر، ضلّ‌ و ضلّ‌ به، فأمات سنّة مأخوذة (معلومة)، و أحيا بدعة متروكة. ٤ - بدترين مردم، پيشواى ستمگرى است كه خود گمراه است و مردم هم به سبب او گمراه شوند زيرا سنتهاى مورد قبول را مى‌ميراند و بدعتهاى دور افتاده را زنده مى‌كند. ٥ - انّ‌ اللّه فرض على أئمه العدل [الحقّ‌] أن يقدّروا أنفسهم بضعفة الناس، كيلا يتبيّغ بالفقير فقره. ٥ - خداوند بر پيشوايان عادل واجب كرده كه زندگى خود را با توده ضعيف مردم هم اندازه سازند تا فشار فقر بر آنان باعث نافرمانى خداوند نگردد. ٦ - إنّ‌ اللّه افترض على أئمّة العدل أن يقدّروا أنفسهم بالعوام لئلاّ يشنع بالفقير فقره. ٦ - خداوند بر پيشوايان عدالت گستر واجب كرده كه زندگانى خويشتن را با توده مردم هم اندازه كنند تا براى فقيران، تنگدستى و ندارى زشت نباشد. ٧ - إمام عادل خير من مطر وابل. ٧ - پيشواى دادگستر، بهتر از باران فراوان است. ٨ - من أطاع إمامة فقد أطاع ربّه. ٨ - كسى كه امام و رهبر (عادل) را اطاعت كند از پروردگارش اطاعت كرده است. ٩ - على الإمام أن يعلّم أهل ولايته حدود الإسلام و الإيمان. ٩ - بر عهده امام و رهبر است كه حدود احكام اسلام و ايمان را به پيروانش بياموزد. ١٠ - عليكم بطاعة أئمّتكم، فإنّهم الشّهداء عليكم اليوم، و الشّفعاء لكم عند اللّه تعالى غدا. ١٠ - بر شما باد به پيروى از پيشوايانتان، زيرا آنان امروز گواهان بر اعمالتان هستند و فرداى قيامت نزد خداوند شفاعت كنندگان شمايند. ١١ - إنّما الأئمّة قوّام اللّه على خلقه، و عرفائه على عباده، و لا يدخل الجنّة إلاّ من عرفهم و عرفوه، و لا يدخل النّار إلاّ من أنكرهم و أنكروه. ١١ - به طور قطع امامان شيعه نمايندگان خدا بر آفريده‌هاى او هستند، و او را به بندگانش مى‌شناسانند، و هيچ كس داخل بهشت نشود مگر آن كه امامان شيعه را بشناسد و آنان هم او را به نيكى بشناسند و وارد دوزخ نشود مگر كسى كه انكار امامان كند و آنان نيز او را انكار نمايند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan منابع احادیث: @tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز بیستم ✅[٢٠] الأمانة امانت ١ - من استهان بالأمانة، و رتع في الخيانة، و لم ينزّه نفسه و دينه عنها، فقد أحلّ‌ بنفسه الذّلّ‌ و الخزي في الدّنيا، و هو في الآخرة أذلّ‌ و أخزى. ١ - كسى كه امانت را خوار شمرد و در خيانت گام بردارد و خود و دينش را از آن منزه نسازد، درهاى ذلّت و رسوايى را در دنيا به روى خود گشوده و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود. ٢ - من لم يختلف سرّه و علانيته، و فعله و مقالته، فقد أدّى الأمانة، و أخلص العبادة. ٢ - كسى كه پنهان و آشكارش، كردار و گفتارش، با هم اختلاف نداشته باشد بحق، امانت الهى را ادا كرده و بندگى خدا را خالصانه انجام داده است. ٣ - لا تخن من ائتمنك، و إن خانك. ٣ - به كسى كه به تو اطمينان كرده، خيانت مكن هر چند او به تو (قبلا) خيانت كرده باشد. ٤ - كلّ‌ خلق من الأخلاق، فإنّه يكسد عند قوم من النّاس إلاّ الأمانة، فإنّها نافقة عند أصناف النّاس، يفضّل بها من كانت فيه. ٤ - هر خويى از اخلاقيات انسان به نزد گروهى از مردم بى‌رونق است مگر امانتدارى، كه نزد همه قشرهاى انسانى رايج است، و كسى كه امانتدار باشد بر ديگران برترى دارد. ٥ - أداء الأمانة مفتاح الرّزق. ٥ - اداى امانت، كليد روزى است. ٦ - من أداء الأمانة المكافأة على الصّنيعة، لأنّها كالوديعة عندك. ٦ - پاداش نيكى دادن از جملۀ اداى امانت است، زيرا كار نيك نزد تو همچون سپرده‌اى است. ٧ - الخيانة تبطل الأمانة. ٧ - خيانت، امانت را از بين مى‌برد. ٨ - أدّوا الأمانة إلى من ائتمنكم. ٨ - كسانى كه شما را امين دانستند، امانتشان را ادا كنيد. ٩ - أدّ الأمانة إذا ائتمنت، و لا تتّهم غيرك إذا ائتمنته، فإنّه لا إيمان لمن لا أمانة له. ٩ - اداى امانت كن هرگاه مورد اعتماد قرار گرفتى، و كسى را متهم نكن در آن هنگام كه به او اعتماد كردى، به راستى كه ايمان ندارد آن كس كه امانتدار نيست. ١٠ - من عمل بالأمانة فقد أكمل الدّيانة. ١٠ - كسى كه به امانت عمل كند (و آن را ادا نمايد)، بدرستى ديندارى را به كمال رسانده است. ١١ - من استهان فى الأمانة وقع في الخيانة. ١١ - كسى كه امانت را سبك شمرد در خيانت واقع خواهد شد. ١٢ - رأس الإسلام الأمانة. ١٢ - امانتدارى، اساس و ريشه اسلام است. ١٣ - إذا أحبّ‌ اللّه سبحانه عبدا حبّب إليه الأمانة. ١٣ - هرگاه خداوند سبحان بنده‌اى را دوست بدارد امانتدارى را نزدش محبوب گرداند. ١٤ - إذا قويت الأمانة كثرة الصّدق. ١٤ - اگر امانتدارى استوار شود، راستى بسيار گردد. ١٥ - الأمانة فوز لمن رعاها. ١٥ - امانت رستگارى است براى كسى كه رعايت آن كند. ١٦ - الأمانة صيانة. ١٦ - امانتدارى، حفاظت و نگهبانى است. ١٧ - الأمانة إيمان، البشاشة إحسان. ١٧ - امانتدارى ايمان است و گشاده‌رويى احسان. ١٨ - الأمانة تؤدّي إلى الصّدق. ١٨ - امانتدارى، انسان را به راستى مى‌كشاند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز بیست و یکم ✅[٢١] الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر: امر به معروف و نهى از منكر ١ - ما أعمال البرّ كلّها، و الجهاد في سبيل اللّه عند الأمر بالمعروف و النّهى عن المنكر إلاّ كنفثة في بحر لجّيّ‌. ١ - تمامى اعمال و كارها حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر مانند قطره‌اى در مقابل يك درياى بزرگ و پهناور است. ٢ -[فرض اللّه] الأمر بالمعروف مصلحة للعوام، و النّهي عن المنكر ردعا للسّفهاء. ٢ - خداوند متعال امر به معروف را براى صلاح و مصلحتهاى جامعه و نهى از منكر را براى راندن بى‌خردان (نادانان) از گناه، واجب كرد. ٣ - من لم يعرف بقلبه معروفا، و لم ينكر منكرا، قلب فجعل أعلاه أسفله، و أسفله أعلاه. ٣ - آن كه كارهاى خوب را به دل، نيك نشمارد و كارهاى زشت را به دل، ناپسند نشمرد، چنان واژگونه گردد بالاى او پايين، و پايين او بالا مى‌گردد (يعنى تشخيص خوب و بد را از دست مى‌دهد). ٤ - من أمر بالمعروف شدّ ظهور المؤمنين، و من نهى عن المنكر أرغم أنوف الكافرين (المنافقين). ٤ - آن كس كه به نيكيها فرمان دهد، پشت مؤمنان را محكم كرده است و كسى كه از زشتيها نهى كند بينى كافران (منافقان) را به خاك ماليده است. ٥ - أيّها المؤمنون، إنّه من رأى عدوانا يعمل به و منكرا يدعى إليه، فأنكره بقلبه، فقد سلم و برئ، و من أنكره بلسانه فقد أجر، و هو أفضل من صاحبه، و من أنكره بالسّيف لتكون «كَلِمَةُ‌ اللّهِ‌ هِيَ‌ الْعُلْيا» و كلمة الظالمين هي السفلى، فذلك الّذي أصاب سبيل الهدى، و قام على الطّريق، و نوّر في قلبه اليقين. ٥ - اى مؤمنان! به راستى آن كس كه ستمى را ببيند كه انجام مى‌شود و زشتى را كه بدان فرا خوانده مى‌شود، اگر تنها با قلب خود زشت بداند، به سلامت خواهد ماند و گناهى بر او نيست (در صورتى كه قدرت بيشتر از آن ندارد)، و اگر به زبان ناپسند بشمارد البته پاداش الهى خواهد داشت و مقامش برتر از گروه نخست است، و هر كه با شمشير براى بزرگداشت نام خدا و پستى سخن ستمگران به مبارزه برخيزد، راه هدايت را يافته و به جاده حقيقى گام نهاده و نور يقين بر دلش تابيده است. ٦ - إنّ‌ الأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر لخلقان من خلق اللّه سبحانه و إنّهما لا يقرّبان من أجل و لا ينقصان من رزق. ٦ - به راستى كه امر به معروف و نهى از منكر دو صفت از صفات خداوند سبحان است كه نه مرگ كسى را نزديك مى‌كنند و نه از روزى كسى مى‌كاهند. ٧ - لعن اللّه الآمرين بالمعروف التّاركين له، و النّاهين عن المنكر العاملين به. ٧ - نفرين خدا بر آن كسانى باد كه امر به معروف كنند و خود آن را ترك گويند، و نهى از منكر كنند و خود مرتكب آن شوند. ٨ - مر بالمعروف تكن من أهله، و أنكر المنكر بلسانك و يدك، و باين من فعله بجهدك. ٨ - به نيكيها فرمان ده تا از اهل آن باشى و زشتى را با دست و زبان، ناپسند بشمار و بكوش تا با آن كس كه آن را انجام مى‌دهد، بيگانه باشى. ٩ - الأمر بالمعروف أفضل أعمال الخلق. ٩ - برترين كارهاى مردم، امر به معروف (و نهى از منكر) است. ١٠ - ائتمروا بالمعروف و أمروا به، و تناهوا عن المنكر و انهوا عنه. ١٠ - هم خود به كارهاى نيك بپردازيد و هم ديگران را به آن فرمان دهيد و از كارهاى زشت دورى كنيد و ديگران را هم از آن باز داريد. ١١ - كن آمرا بالمعروف و عاملا به، و لا تكن ممّن يأمر به و ينأى عنه، فتبوء بإثمه، و تتعرّض لمقت ربّه. ١١ - هميشه امر به معروف كن و خود به آن عمل نما و از آنانى مباش كه به نيكى فرمان دهند و خود از آن شانه خالى كنند، كه چنين افراد به گناه خويش گرفتارند و مورد خشم پروردگار واقع مى‌شوند. ١٢ - كن بالمعروف آمرا، و عن المنكر ناهيا، و بالخير عاملا، و للشّر مانعا. ١٢ - در همه حال امر كننده به معروف و باز دارنده از منكر باش، به خوبيها عمل كن و بديها را مانع باش. ١٣ - قوام الشّريعة الأمر بالمعروف، و النّهي عن المنكر، و إقامة الحدود. ١٣ - قوام و پايدارى شريعت به امر به معروف و نهى از منكر و بپا داشتن حدود الهى است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⏬⏬⏬⏬⏬ ٢١ - الأمل أبدا في تكذيب، و طول الحياة للمرء تعذيب. ٢١ - آرزو، همواره در دروغ واداشتن است و زندگانى طولانى براى مرد شكنجه است. ٢٢ - الأمل كالسّراب، يغرّ من رآه، و يخلف من رجاه. ٢٢ - آرزو، مانند سراب است، بيننده‌اش را مى‌فريبد و اميدوارش را باز مى‌دارد. ٢٣ - نعم عون العمل قصر الأمل. ٢٣ - كوتاهى آرزو كه ياور خوبى براى عمل است. ٢٤ - من أمّل ما لا يمكن طال ترقّبه. ٢٤ - كسى كه چيزهاى دست نيافتنى را آرزو كند، انتظارش به درازا مى‌كشد. ٢٥ - من اغترّ بالأمل خدعه. ٢٥ - هر كس با آرزو فريفته شود، او را اغفال مى‌كند. ٢٦ - كم من مؤمّل ما لا يدركه. ٢٦ - چه بسا آرزومندى كه به آرزويش نخواهد رسيد. ٢٧ - قد ذهب عن قلوبكم أصدق الأجل، و غلبكم غرور الأمل. ٢٧ - راست ترين اجل (و وعده مرگ) از دلهاى شما رخت بربست و فريب آرزو بر شما چيره شد. ٢٨ - في غرور الآمال انقضاء الآجال. ٢٨ - در فريب آرزوها، زندگى‌ها به پايان مى‌رسد. ٢٩ - عجبت لمن لا يملك أجله كيف يطيل أمله‌؟! ٢٩ - در شگفتم براى كسى كه مالك اجلش نيست چگونه آرزويش را طولانى مى‌كند! ٣٠ - ضياع العمر بين الآمال و المنى. ٣٠ - زندگى آدمى ميان اميدها و آرزوها تباه مى‌شود. ٣١ - ذلّ‌ الرّجال في خيبة الآمال. ٣١ - خوارى مردان در ناكامى آرزوهاست. ٣٢ - ربّ‌ رجاء خائب لأمل كاذب. ٣٢ - چه بسا اميد زيانبارى كه در پى آرزويى دروغين است. ٣٣ - ربّ‌ طمع كاذب لأمل خائب. ٣٣ - چه بسا طمع و چشمداشت دروغينى كه به دنبال آرزوى زيانبار است. ٣٤ - ربّ‌ أجل تحت أمل. ٣٤ - بسا مرگى كه در زير آرزو نهفته است. ٣٥ - ثمرة الأمل فساد العمل. ٣٥ - نتيجه آرزو، تباهى تلاش و كوشش است. ٣٦ - ببلوغ الآمال يهون ركوب الأهوال. ٣٦ - با آرزوهاى دراز، انجام كارهاى خطرناك، آسان مى‌شود. ٣٧ - الأمل سلطان الشّياطين على قلوب الغافلين. ٣٧ - آرزو، وسيله فرمان شيطانها بر دلهاى بى‌خبران است. ٣٨ - الأمل يقرّب المنيّة، و يباعد الأمنيّة. ٣٨ - اميد واهى، مرگ را نزديك و آرزوها را دور مى‌سازد. ٣٩ - الأمل حجاب الأجل. ٣٩ - آرزو، حجاب مرگ است. (و انسان را از ياد مرگ غافل مى‌سازد. ٤٠ - الآمال لا تنتهي. ٤٠ - آرزوها، پايان يافتنى نيست. ٤١ - الآمال تدني الآجال. ٤١ - آرزوها، مرگ‌ها را نزديك مى‌سازد. ٤٢ - الأمل خوّان. ٤٢ - آرزو، بسيار خيانتكار است. ٤٣ - من أطال أمله ساء. ٤٣ - كسى كه آرزويش زياد گردد، كردارش بد مى‌شود. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan