استاد علی اکبر خدامیان آرانی در گفتگو با خبرگزاری مهر ، عنوان کرد:
- سه ضرورت توسعه علمی دوران امام باقر علیه السلام
- خلأها در فضای علمی حاکم در کشور
- جریان طب اسلامی و بایکوت علمی
https://www.mehrnews.com/news/4373341/سه-ضرورت-توسعه-علمی-دوره-امام-باقر-ع-پایه-گذار-علم-اصول
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
✅[٧] الأخوّة برادرى
١ - نظام المروّة حسن الأخوّة، و نظام الدّين حسن اليقين.
١ - نظام و پايدارى مروت و مردانگى در نيكى داشتن برادرى است و پايدارى دين در يقين نيكوست.
٢ - من أمنت من أذيّته فارغب في أخوّته.
٢ - آن كه را از آزارش در امان هستى پس به دوستى و برادريش مشتاق باش.
٣ - شرّ الإخوان من تكلّف له.
٣ - بدترين برادران كسى است كه انسان برايش به زحمت افتد.
٤ - أعجز الناس من عجز عن اكتساب الإخوان، و أعجز منه من ضيّع من ظفر به منهم.
٤ - ناتوانترين مردم كسى است كه از به دست آوردن برادران عاجز است و ناتوانتر از او كسى است كه با بردران قبلى دوستى را نتواند پاس دارد و آن را ضايع كند.
٥ - خير إخوانك من واساك.
٥ - بهترين برادرانت كسى است كه در كار زندگى همدست و ياور توست.
٦ - من عذب لسانه كثر إخوانه.
٦ - آن كه شيرين زبان است، دوستانش بسيار گردد.
٧ - من كرم المرء حفظه قديم إخوانه.
٧ - حفظ حقوق دوستان قديمى از بزرگى مرد است.
٨ - شرّ الإخوان من يحتشم و يتكلّف.
٨ - بدترين برادران كسى است كه تو را در خوراك و نياز به شرم و زحمت مىاندازد.٩ - إيّاك و كثرة الإخوان، فإنّه لا يؤذيك إلاّ من يعرفك.
٩ - از زياد شدن دوستان بپرهيز، پس به درستى كه تو را آزار نرساند مگر كسى كه تو را مىشناسد.
١٠ - الإخوان صنفان: إخوان الثّقة، و إخوان المكاشرة. فأمّا إخوان الثّقة فهم كالكفّ و الجناح و الأهل و المال، فإذا كنت من أخيك على ثقة فابذل له مالك و يدك، و صاف من صافاه، و عاد من عاداه، و اكتم سرّه، و أعنه، و أظهر منه الحسن، و اعلم - أيّها السائل - أنّهم أعزّ من الكبريت الأحمر. و أمّا إخوان المكاشرة فإنّك تصيب منهم لذّتك، فابذل لهم ما بذلوا لك من طلاقة الوجه، و حلاوة اللّسان.
١٠ - برادران بر دو گونهاند: برادران مورد اطمينان و برادران ظاهرى و زبانى. اما برادران مطمئن همانند دست و بازو و خويشاوند و ثروتاند، پس اگر به برادرى كه اطمينان دارى به او مال و دست يارى [كمك و پشتيبانى] ببخش و با دوستان يك رنگش دوست و با صفا و با دشمنانش دشمن باش و رازش را بپوشان و ياريش كن و نيكيهايش را آشكار سازد، بدان - اى سؤال كننده - كه چنين دوستانى از «كبريت احمر» نايابترند. و اما دوستان ظاهرى كه تو از آنان لذت خود را مىبرى پس به همان اندازه كه خوشرويى و خوش گويى مىكنند با ايشان خوش بگو و خوشرويى كن.
١١ - من حاسب الإخوان على كلّ ذنب قلّ أصدقاؤه.
١١ - هر كه دوستان را بر هر گناهى به محاسبه كشد، دوستانش اندك شوند.
١٢ - الإخوان في اللّه تعالى تدوم مودّتهم لدوام سببها.
١٢ - برادرانى كه دوستى از براى خدا خواستهاند دوستيشان پايدار مىماند، چرا كه سبب آن دائمى است.
١٣ - إخوان الصّدق زينة في السّرّاء، و عدّة في الضّرّاء.
١٣ - برادران صادق و واقعى در بىنيازى زينت و در تنگدستى سرمايهاند.
١٤ - خير الإخوان أنصحهم، و شرّهم أغشّهم.
١٤ - بهترين برادران پندپذيرترين آنها و بدترين برادران ناخالص ترين ايشان است.
١٥ - خير الإخوان من إذا فقدته لم تحبّ البقاء بعده.
١٥ - بهترين برادران كسى است كه چون از دست رفت، زندگى پس از او را دوست نمىدارى.
١٦ - خير الإخوان أقلّهم مصانعة في النّصيحة.
١٦ - بهترين برادران كسى كه در پند دادن بدون كمترين پرده پوشى سخن بگويد.
١٧ - شرّ إخوانك من تثبّط عن الخير و ثبّطك معه.
١٧ - بدترين برادرانت كسى است كه از كار خير، باز ايستد و تو را نيز با خود باز دارد.
١٨ - شرّ إخوانك من أرضاك بالباطل.
١٨ - بدترين برادرانت كسى است كه تو را در كار باطل راضى سازد.
١٩ - ما أكثر الإخوان عند الجفان، و أقلّهم عند حادثات الزّمان.
١٩ - چه بسيارند برادران به نزد كاسهها [و گسترده سفرهها و هنگام نعمت] و چه اندكند به هنگام حوادث روزگار.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
✅[٨] الأدب: ادب، آداب و رسوم، تربيت
١ - أيّها النّاس، تولّوا من أنفسكم تأديبها، و اعدلوا بها عن ضراوة عاداتها.
١ - اى مردم! به تربيت خويشتن روى آوريد و آن را از كشش به عادتهاى ناپسند باز داريد.
٢ - كفاك أدبا لنفسك اجتناب ما تكرهه من غيرك.
٢ - براى ادب خود همين بس كه از آنچه كه بر ديگرى نمىپسندى، دورى كنى.
٣ - الآداب حلل مجدّدة.
٣ - آداب، زيورهاى هميشه تازهاند.
٤ - لا ميراث كالأدب.
٤ - هيچ ميراثى همانند ادب نيست.
٥ - العاقل يتّعظ بالآداب، و البهائم لا تتّعظ إلاّ بالضّرب.
٥ - خردمند با آداب درست پند گيرد و حيوانات جز با كتك خوردن به راه نيايند.
٦ - حقّ الولد على الوالد أن يحسّن اسمه و يحسّن أدبه و يعلّمه القرآن.
٦ - حق فرزند بر پدر آن است كه: نام نيك برايش انتخاب كند، تربيتش را نيك گرداند و قرآن به او تعليم دهد.
٧ - الحزم كياسة، و الأدب رئاسة.
٧ - دورانديشى، زيركى است، و ادب، رياست و سرورى است.
٨ - ذكّ قلبك بالأدب، كما تذكّى النّار بالحطب.
٨ - دلت را با ادب پاك كن چنان كه آتش كه به وسيلۀ هيزم (شعلهور مىشود) خالص مىگردد.
٩ - الشّرف بالعقل و الأدب، لا بالأصل و النّسب.
٩ - شرافت انسانى، به عقل و ادب است، نه به اصل و نسب.
١٠ - الأدب خير ميراث.
١٠ - ادب، بهترين ميراث است.
١١ - اكرم النّسب حسن الأدب.
١١ - گرامىترين نسب (تبار) ادب نيكوست.
١٢ - الأدب صورة العقل، فحسّن عقلك كيف شئت.
١٢ - ادب، صورت خرد است، پس هر گونه كه مىخواهى عقلت را زيبا ساز.
١٣ - لا شرف مع سوء أدب.
١٣ - با ادب و تربيت بد، هيچ شرافتى نيست.
١٤ - العقول مواهب، و الآداب مكاسب.
١٤ - خردها، بخششهاى خداوندى و آداب به دست آوردنى است.
١٥ - الأدب يغني من الحسب.
١٥ - آدب، آدمى را از اصل و نسب بىنياز مىسازد.
١٦ - لا حسب أنفع من الأدب.
١٦ - هيچ حسب (و نسبى) سودمندتر از ادب نيست.
١٧ - حسن الأدب ينوب عن الحسب.
١٧ - ادب نيكو، جانشين حسب و نژاد است.
١٨ - الأدب عند الأحمق كالماء العذب في أصول الحنظل، كلّما ازداد ريّا ازداد مرارة.
١٨ - ادب در نزد احمق مانند افشاندن آب گوارا به پاى بوته حنظل است كه هر چه بيشتر سيراب شود تلخى آن بيشتر مىشود.
١٩ - لا تقسروا أولادكم على آدابكم، فإنّهم مخلوقون لزمان غير زمانكم.
١٩ - فرزندانتان را به آداب خويش وادار نكنيد، چرا كه آنها براى روزگارى غير از زمان شما آفريده شدهاند.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⏬⏬⏬
٢٠ - عليكم بالأدب، فإن كنتم ملوكا برزتم، و إن كنتم وسطا فقتم و إن أعوزتكم المعيشة عشتم بأدبكم.
٢٠ - بر شما باد به ادب (پسنديده) پس اگر فرمانروا باشيد برجسته مىشويد و اگر مردم عادى باشيد برترى مىجوييد و اگر زندگى بر شما تنگ گردد با ادب خويش روزگار (به خوبى) مىگذرانيد.
٢١ - الأدب كمال الرّجل.
٢١ - ادب، كمال آدمى است.
٢٢ - الأدب في الإنسان كشجرة، أصلها العقل.
٢٢ - ادب در آدمى مانند درختى است كه ريشۀ آن عقل است.
٢٣ - أفضل العقل الأدب.
٢٣ - برترين خردمندى، ادب است.
٢٤ - أفضل الشّرف الأدب.
٢٤ - برترين شرافت، ادب است.
٢٥ - إنّ بذوي العقول من الحاجة إلى الأدب كما يظمأ الزّرع إلى المطر.
٢٥ - بىگمان نياز خردمندان به ادب، مانند تشنگى كشتزار به باران است.
٢٦ - إنّ النّاس إلى صالح الأدب أحوج منهم إلى الفضّة و الذّهب.
٢٦ - به راستى كه مردم به آداب پسنديده نيازمندترند تا به طلا و نقره.
٢٧ - أفضل الأدب أن يقف الإنسان عند حدّه و لا يتعدّى قدره.
٢٧ - برترين ادب آن است كه انسان در مرز خويش بايستد و از اندازه نگذرد.
٢٨ - بالأدب تشحذ الفطن.
٢٨ - زيركى با سوهان ادب، تيزتر مىگردد.
٢٩ - بئس النّسب سوء الأدب.
٢٩ - بى ادبى، بدترين خويشاوندى است.
٣٠ - ثمرة الأدب حسن الخلق.
٣٠ - ثمره و نتيجه ادب، خوش خلقى است.
٣١ - حسن الأدب يستر قبح النّسب.
٣١ - نيكى ادب، زشتى نسب را مىپوشاند.
٣٢ - طالب الأدب أحزم من طالب الدّنيا.
٣٢ - جوينده ادب، دورانديشتر از خواهان دنياست.
٣٣ - كلّ شيء يحتاج إلى العقل، و العقل يحتاج إلى الأدب.
٣٣ - هر چيزى نيازمند خرد است، و خرد، نيازمند ادب است.
٣٤ - من قلّ أدبه كثرت مساوئه.
٣٤ - هر كه ادبش كم شد، بديهايش فزونى يابد.
٣٥ - من قعد به حسبه نهض به أدبه.
٣٥ - هر كه نسبش او را سرافكنده كند، ادبش او را سرافراز سازد.
٣٦ - من وضعه دنائة أدبه لم يرفعه شرف حسبه.
٣٦ - آن كس كه پستى ادبش او را از به زمين زد، شرف خانوادگىاش او را بالا نمىبرد.
٣٧ - من طلب خدمة السّلطان بغير أدب خرج من السّلامة إلى العطب.
٣٧ - آن كه بدون ادب، خواهان خدمت سلطان است از سلامت به نابودى رفته است.
٣٨ - من لم يصلح على أدب اللّه، لم يصلح على أدب نفسه.
٣٨ - آن كه خود را به ادب خداوندى اصلاح نكرد، نفس خويش را اصلاح نكرده است.
٣٩ - نعم قرين العقل الأدب.
٣٩ - ادب، بهترين همنشين خرد است.
٤٠ - نعم النّسب حسن الأدب.
٤٠ - ادب نيك، چه خوب نسبى است.
٤١ - لا أدب لسيّء النّطق.
٤١ - براى انسان بد زبان، ادبى نيست. ٤٢ - لا عقل لمن لا أدب له.
٤٢ - خرد ندارد آن كه ادب ندارد.
٤٣ - لا يرأس من خلا عن الأدب و صبا إلى اللّعب.
٤٣ - هر كه از ادب خالى باشد و به لهو و بازى ميل نمايد سرورى نخواهد يافت.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
✅[٩] الأرحام (القرابة): خويشاوندان (خويشاوندى)
١ - المودّة قرابة مستفادة.
١ - دوستى، خويشاوندى اكتسابى است.
٢ - الكرم أعطف من الرّحم.
٢ - كرامت و جوانمردى [در جلب عاطفهها] از خويشاوندى برتر است.
٣ - من ضيّعه الأقرب أتيح له الأبعد.
٣ - كسى كه نزديكانش او را رها سازند آنها كه دورند اطرافش خواهند آمد.
٤ - مودّة الآباء قرابة بين الأبناء، و القرابة إلى المودّة أحوج من المودّة إلى القرابة.
٤ - دوستى ميان پدران، خويشاوندى ميان فرزندان ايجاد مىكند و خويشاوندى به دوستى نيازمندتر است تا دوستى به خويشاوندى.
٥ - إنّ وليّ محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم من أطاع اللّه و إن بعدت لحمته، و إنّ عدوّ محمّد صلى الله عليه و آله و سلّم من عصى اللّه و إن قربت قرابته.
٥ - دوست و نزديك به حضرت محمد صلى اللّه عليه و آله و سلّم كسى است كه خدا را پيروى كند هر چند پيوند نسبىاش دور باشد، و دشمن آن حضرت كسى است كه خدا را معصيت كند هر چند خويشاونديش نزديك باشد.
٦ - أقم الحدود في القريب يجتنبها البعيد.
٦ - حدود الهى را در باره نزديكانت اجرا كن، تا افراد دور از آن (گناهان موجب حد) اجتناب كنند.
٧ - ينبغي لذوي القرابات أن يتزاوروا و لا يتجاوروا.
٧ - سزاوار است خويشان به زيارت يكديگر بروند اما همسايۀ يكديگر نشوند.
٨ - صلوا أرحامكم و إن قطعوكم.
٨ - پيوند با خويشان كنيد اگر چه آنها با شما قطع رابطه كردهاند.
٩ - من كان له مال فليصل به القرابة، و ليحسن منه الضيافة و ليفكّ به العاني و الأسير، فإنّ الفوز بهذه الخصال مكارم الدّنيا و شرف الآخرة.
٩ - هر كه مالى دارد بايد با آن به خويشاوندانش رسيدگى كند و بهترين مهمانى نمايد و افراد گرفتار و اسير را آزاد سازد زيرا دست يافتن به اين صفات از بزرگوارى دنيا و شرافت آخرت است.
١٠ - القريب من قرّبته المودّة و إن بعد نسبه، و البعيد من باعدته العداوة و إن قرب نسبه، و لا شيء أقرب من يد إلى جسد، و إنّ اليد إذا فسدت قطعت، و إذا قطعت حسمت.
١٠ - خويشاوند و نزديك كسى است كه مودت و دوستى او را نزديك كرده باشد گر چه نسبش دور باشد، و دور كسى است كه دشمن او باعث دورى شده باشد گر چه نسبش نزديك باشد، و هيچ چيز نسبت به بدن نزديكتر از دست نيست در عين حال اگر دست فاسد شود قطع گردد و وقتى قطع شد [بين دست و بدن] فاصله و جدايى افتد.
١١ - المودّة إحدى القرابتين.
١١ - مودت و دوستى يكى از دو خويشاوندى است.
١٢ - عداوة الأقارب أمضّ من لسع العقارب.
١٢ - دشمنى خويشاوندان دردناكتر از گزيدن عقربهاست.
١٣ - ربّ قريب أبعد من بعيد و ربّ بعيد أقرب من كلّ قريب.
١٣ - چه بسا نزديكى كه از بيگانه دورتر است و چه بسا بيگانهاى كه از خويش نزديكتر است.
١٤ - صلوا أرحامكم و لو بالتسليم.
١٤ - با خويشان خود پيوند داشته باشيد و لو با يك سلام كردن.
١٥ - أكرم ذوي رحمك و وقّر حليمهم و احلم عن سفيههم و تيسّر لمعسرهم فإنّهم لك نعم العدّة في الشّدّة و الرجاء.
١٥ - خويشاوندانت را گرامى دار، بردبارانشان را تكريم كن، و با سفيه آنها بردبار باش و گرفتارانشان را گره گشايى نما كه آنان [خويشاوندان] در هنگام سختى، براى تو پشتيبانانى نيكو هستند.
١٦ - برّ الرجل ذوى رحمه صدقة.
١٦ - نيكى مرد با بستگانش [نوعى] صدقه است.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
✅[١٠] الاستبداد: خودرأيى و خودسرى
١ - من استبدّ برأيه هلك، و من شاور الرّجال شاركها في عقولها.
١ - كسى كه به رأى خود پافشارى كند، هلاك شود و كسى كه با ديگران مشورت كند در عقل و انديشه آنان شريك شود.
٢ - نعم الموازرة المشاورة، و بئس الاستعداد الاستبداد.
٢ - مشاوره، خوب پشتيبانى است و خود رأى بودن آمادگى بدى است.
٣ - من أعجبته آراؤه غلبته أعداؤه.
٣ - كسى كه از انديشههاى خود به وجد آيد، دشمنانش بر او چيره خواهند شد.
٤ - قد خاطر بنفسه من استغنى برأيه.
٤ - كسى كه تنها به رأى خود احساس بىنيازى كند، جان خود را به خطر انداخته است.
٥ - من استبدّ برأيه خفّت وطأته على أعدائه.
٥ - كسى كه به رأى خود پافشارى كند، دشمنانش مىتوانند او را آسانتر شكست دهند.
٦ - من استبدّ برأيه زلّ.
٦ - كسى كه به رأيش بسنده كند، دچار لغزش شود.
٧ - حقّ على العاقل أن يستديم الاسترشاد، فيترك الاستبداد.
٧ - سزاوار است كه خردمند راه هدايت را ادامه دهد و خودسرى را رها كند.
٨ - المستبدّ متهوّر في الخطأ و الغلط.
٨ - خود رأى و مستبد در خطا و اشتباه فرو مىرود.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز یازدهم
✅[١١] الاستغفار: آمرزشخواهى
١ - عجبت لمن يقنط و معه الاستغفار.
١ - در شگفتم از كسى كه نوميد گشته و (توان) آمرزش خواهى با اوست.
٢ - من أعطي الاستغفار لم يحرم المغفرة.
٢ - كسى كه استغفار به او عطا شده از آمرزيدن محروم نخواهد ماند.
٣ - تعطّروا بالاستغفار، لا تفضحكم رائحة الذنوب.
٣ - با طلب آمرزش خود را خوشبو سازيد تا بوى گناهان رسوايتان نكند.
٤ - قال عليه السلام: العجب لمن يهلك و معه النّجاة: قيل له: و ما هي؟ قال عليه السلام: التوبة و الاستغفار.
٤ - امام عليه السلام فرمود: شگفت است از كسى كه نابود مىشود در حالى كه نجات با اوست؟ پرسيده شد: آن چيست؟ فرمود: توبه و طلب آمرزش.
٥ - ما تحمد اللّه عليه فهو منه، و ما تستغفر منه فهو منك.
٥ - آنچه كه خداوند را بدان ستايش مىكنى از اوست و آنچه كه آمرزش آن را مىخواهى از توست.
٦ - ثلاث يبلغن بالعبد رضوان اللّه: كثرة الاستغفار، و خفض الجانب، و كثرة الصدقة.
٦ - سه چيز بنده را به خشنودى خدا مىرساند:
بسيار طلب آمرزش كردن، فروتنى، بسيار صدقه دادن.
٧ - الاستغفار دواء الذنوب.
٧ - طلب آمرزش، داروى گناهان است.
٨ - كان في الأرض أمانان من عذاب اللّه، و قد رفع أحدهما، فدونكم الآخر فتمسّكوا به، أمّا الأمان الذي رفع فهو رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلّم، و أمّا الأمان الباقي فالاستغفار، قال اللّه تعالى:
«وَ ما كانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»
٨ - در زمين دو امان از كيفر الهى بود كه يكى برداشته شد و ديگرى با شماست، پس چنگ زنيد.
اما امانى كه برداشته شد پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بود و آن كه مانده آمرزش است كه خداوند فرمود: (و خداوند ايشان را كيفر نكرد در حالى كه تو در ميانشان بودى و ايشان را كيفر نفرمايد در حالى كه آمرزش مىخواهند).
٩ - قال عليه السلام لقائل قال بحضرته: «استغفر اللّه»:
ثكلتك امّك، أ تدري ما الاستغفار؟ الاستغفار درجة العليّين، و هو اسم واقع على ستّة معان:
أوّلها: الندم على ما مضى. و الثاني: العزم على ترك العود إليه أبدا. و الثالث: أن تؤدّي إلى المخلوقين حقوقهم حتّى تلقى اللّه أملس ليس عليك تبعة. و الرابع: أن تعمد إلى كلّ فريضة عليك ضيّعتها فتؤدّي حقّها. و الخامس: أن تعمد إلى اللّحم الذي نبت على السّحت فتذيبه بالأحزان حتّى تلصق الجلد بالعظيم، و ينشأ بينهما لحم جديد. و السادس: أن تذيق الجسم ألم الطاعة كما أذقته حلاوة المعصية، فعند ذلك تقول: أستغفر اللّه.
٩ - امام عليه السلام به كسى كه در حضورش از خداوند طلب آمرزش مىكرد، فرمود: مادرت به عزايت بنشيند! آيا مىدانى استغفار چيست؟ استغفار جايگاه والا مقامان است و آن نامى است كه بر شش معنى نهاده شده، اول: پشيمانى از (بديهاى) گذشته، دوم: تصميم بر ترك بازگشت به آن (بديها) براى هميشه، سوم: اداى حقوق آفريدگان خدا، چهارم: توجه به هر واجبى كه تباه كردى و آن را ادا كنى، پنجم: آب كردن گوشتهايى كه از خشم پروردگار روييده تا آن جا كه پوست بر استخوان بپيوندد و ميان آن دو، گوشت تازه برويد ششم: به تنت رنج بندگى را بچشانى آن گونه كه شيرينى گناه را چشاندهاى، پس در اين هنگام بگويى: استغفر اللّه.
١٠ - الاستغفار يمحو الأوزار.
١٠ - طلب آمرزش، گناهان را ناپديد مىكند.
١١ - إذا جني عليك فاغتفر.
١١ - اگر بر تو جنايتى شد، در گذر.
١٢ - إنّما الكيّس من إذا أساء استغفر، و إذا أذنب ندم.
١٢ - همانا زيرك كسى است كه اگر بدى كرد آمرزش بخواهد و اگر گناه كرد پشيمان شود.
١٣ - إنّ العبد بين نعمة و ذنب، لا يصلحهما إلاّ الاستغفار و الشّكر.
١٣ - به راستى كه بنده ميان نعمت و گناه است، اين دو را جز طلب آمرزش و شكرگذارى به سامان نياورد.
١٤ - أفضل التوسّل الاستغفار.
١٤ - برترين توسل و نزديكى (به خدا) طلب آمرزش است.
١٥ - حسن الاستغفار يمحّص الذنوب.
١٥ - استغفار نيكو، گناهان را پاك مىكند.
١٦ - لو أنّ الناس حين عصوا تابوا و استغفروا لم يعذّبوا و لم يهلكوا.
١٦ - اگر مردم هنگامى كه گناه كردند، توبه كنند و آمرزش بخواهند، كيفر نشوند و نابود نگردند.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز دوازدهم
✅[١٢] الاستقامة: پايدارى، در راه راست بودن
١ -[و قد جمع النّاس بعد صفين و حصّهم على الجهاد فسكتوا عليا فقال:]... لقد حملتكم على الطّريق الواضح التي لا يهلك عليها إلاّ هالك، من استقام فإلى الجنّة و من زلّ فإلى النّار.
١ - امام عليه السلام بعد از جنگ صفين و نهروان اصحابش را براى ادامه نبرد تحريص كرد و فرمود:... شما را به راه روشنى واداشتم كه جز افراد ناشايسته در آن هلاك نشوند، هر كس در اين راه استقامت گزيد به جانب بهشت شتافت و كسى كه پايش لغزيد به جهنم روانه شد.
٢ - السلامة مع الاستقامة.
٢ - تندرستى، همراه با پايدارى است.
٣ - من لم تستقم له نفسه، فلا يلومنّ من لم يستقم له.
٣ - كسى كه نفسش برايش پايدار نباشد پس ديگرى را كه برايش پايدارى نكند ملامت ننمايد.
٤ - ثمرة العقل الاستقامة.
٤ - نتيجۀ (ميوه) خرد، استقامت است.
٥ - أفضل السعادة استقامة الدين.
٥ - برترين خوشبختى، پايدارى در دين است.
٦ - عليك بمنهج الاستقامة، فإنّه يكسبك الكرامة، و يكفيك الملامة.
٦ - بر تو باد بر استقامت در راه راست، كه برايت بزرگوارى مىآورد و از سرزنش ديگران بىنيازت مىسازد.
٧ - كيف يستقيم قلب من لم يستقم دينه.
٧ - چگونه استقامت مىورزد دل كسى كه دينش پايدارى ندارد؟
٨ - لا مسلك أسلم من الاستقامة.
٨ - هيچ روش و مسلكى سالمتر از استقامت (در راه راست) نيست.
٩ - من رغب في السلامة ألزم نفسه الاستقامة.
٩ - كسى كه به تندرستى و سلامت خود مايل است بايد نفس خويش را به استقامت (در راه راست) پاى بند سازد.
١٠ - لا سبيل أشرف من الاستقامة.
١٠ - هيچ راهى شريفتر از پايدارى (در دين) نيست.
🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
منابع احادیث:
@Tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز سیزدهم
✅[١٣] الإسراف: اسراف، زياده روى
١ - ألا و إنّ إعطاء المال في غير حقّه تبذير و إسراف و هو يرفع صاحبه فى الدّنيا و يضعه فى الآخرة.
١ - آگاه باشيد كه بخشيدن مال در غير موردش تبذير و اسراف است اين كار ممكن است در دنيا باعث سربلندى بخشنده باشد اما در آخرت موجب سرافكندگى وى مىگردد.
٢ - دع الإسراف مقتصدا و اذكر فى اليوم غدا و أمسك من المال بقدر ضرورتك و قدّم الفضل ليوم حاجتك.
٢ - اسراف را كنار بگذار و ميانه روى پيشه كن، از امروز به فكر فردا باش و از اموال دنيا به مقدار ضرورت براى خويش نگه دار و زيادى را براى روز نيازت [قيامت] از پيش بفرست.
٣ - للمسرف ثلاث علامات: يأكل ما ليس له، و يلبس ما ليس له، و يشتري ما ليس له.
٣ - براى اسراف كننده سه نشانه است: بالاتر از شأن خود مىخورد و بالاتر از شأن خود مىپوشد و آنچه را كه در شأنش نيست خريدارى مىكند.
٤ - الإقتصاد ينمي اليسير، الإسراف يفنى الكثير.
٤ - ميانهروى، كم را رشد مىدهد و زياده روى، زياد را نابود مىكند.
٥ - الحازم من تجنّب التبذير و عاف السّرف.
٥ - دور انديش كسى است كه از تبذير و اسراف خود را دور نگه دارد.
٦ - الإسراف مذموم في كلّ شيء إلاّ في أفعال البرّ.
٦ - تندروى در هر كارى زشت و نكوهيده است مگر در كارهاى نيك.
٧ - العقل أنّك تقتصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف و إذا غضبت حلمت.
٧ - خردمندى آن است كه ميانهروى پيشه كنى نه اسراف، وعده و قولى كه دادى تخلف نكنى و اگر خشمگين شدى، بردبارى نمايى.
٨ - حسن التقدير مع الكفاف خير من السّعي فى الإسراف.
٨ - براى تو خوش تدبير بودن به مقدار نياز روزانه كارسازتر از دارايى بسيار با اسراف است.
٩ - حلّوا أنفسكم بالعفاف و تجنّبوا التّبذير و الإسراف.
٩ - جانهايتان را با عفت و پاكدامنى بياراييد و از ولخرجى و تندروى دورى گزينيد.
١٠ - شين السخاء السّرف.
١٠ - اسراف، زشتى سخاوت است.
١١ - ذر السّرف فإنّ المسرف لا يحمد جوده و لا يرحم فقره.
١١ - اسراف را رها كن زيرا اسراف كننده نه بخشش و جودش مورد ستايش قرار مىگيرد و نه فقرش موجب ترحم و دلسوزى است.
١٢ - قلّة الأكل من العفاف و كثرته من الاسراف.
١٢ - كم خوراكى از عفت و پاكدامنى است و پرخورى از اسراف و تندروى است.
١٣ - طوبى لمن تجلبب القنوع و تجنّب الإسراف.
١٣ - خوشا به حال كسى كه پيراهن قناعت به تن كند و از اسراف دورى گزيند.
١٤ - عليك بترك التّبذير و الإسراف و التّخلّق بالعدل و الإنصاف.
١٤ - بر تو باد كه ولخرجى و زيادروى نكنى و به عدالت و انصاف خو بگيرى.
١٥ - في كلّ شيء يذمّ السّرف إلاّ في صنايع المعروف و المبالغة فى الطاعة.
١٥ - در هر چيزى اسراف، زشت و نكوهيده است مگر در به كار بستن نيكىها و مبالغه در پيروى از پروردگار.
١٦ - ليس فى السّرف شرف.
١٦ - در اسرافكارى شرافت و برترى نيست.
١٧ - من أشرف الشّرف، الكفّ عن التبذير و السّرف.
١٧ - از شريفترين شرافتها خوددارى از تبذير و اسراف است.
١٨ - من المروّة أن تقصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف.
١٨ - از مردانگى آن است كه ميانهرو باشى و اسراف نكنى، وعده و قول بدهى و تخلف از آن ننمايى.
١٩ - لا تسرف في شهوتك و غضبك فيزريانك.
١٩ - در شهوترانى و خشم زيادهروى نكن كه به تو عيب مىرسانند.
٢٠ - لا تردّنّ السائل و إن أسرف.
٢٠ - سائل را رد مكن، اگر چه به راه اسراف رود [و زياد تقاضا كند].
٢١ - من لم يحسن الإقتصاد أهلكه الإسراف.
٢١ - هر كه ميانهروى را به خوبى عمل نكند اسراف و زيادهروى هلاكتش مىكند.
٢٢ - من لبس الكبر و السّرف خلع الفضل و الشّرف.
٢٢ - هر كه لباس كبر و اسراف را به تن كند، لباس فضل و شرف را بيرون آورد.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺غدیر، نزدیک است🌺
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز چهاردهم
✅[١٤] الإسلام: اسلام، تسليم خدا بودن
١ - لأنسبنّ الإسلام نسبة لم ينسبها أحد قبلي:
الإسلام هو التّسليم، و التّسليم هو اليقين، و اليقين هو التّصديق، و التصديق هو الإقرار، و الإقرار هو الأداء، و الأداء هو العمل.
١ - اسلام را چنان تفسير كنم كه هيچ كس قبل از من چنين تفسير نكرده باشد: اسلام، تسليم (در برابر خدا) است، و تسليم، يقين است و يقين، تصديق است و تصديق اقرار، و اقرار احساس مسئوليت و احساس مسئوليت، عمل است.
٢ - يأتي على الناس زمان لا يبقى فيهم من القرآن إلاّ رسمه، و من الإسلام إلاّ اسمه.
٢ - روزگارى بر مردم خواهد آمد كه از قرآن غير از خطهايش و از اسلام جز نامش باقى نماند.
٣ - إنّ هذا الإسلام دين اللّه الذي اصطفاه لنفسه، و اصطنعه على عينه.
٣ - اسلام آيينى است كه خداوند آن را براى خويشتن برگزيده و با ديد علم خويش آماده ساخته است.
٤ - لا شرف أعلى من الإسلام.
٤ - شرافتى بالاتر از اسلام نيست.
٥ - الإسلام أن يسلم قلبك، و أن يسلم المسلمون من لسانك و يدك.
٥ - اسلام آن است كه قلبت تسليم (فرمانهاى الهى) باشد و مسلمانان از دست و زبانت در آسايش باشند.
٦ - ارض للناس ما ترضاه لنفسك تكن مسلما.
٦ - آنچه براى خود مىپسندى براى مردم بپسند تا مسلمان باشى.
٧ - أحسن الناس ذماما أحسنهم إسلاما.
٧ - بهترين مردم از نظر عهد و پيمان، نيكوترين آنان از نظر اسلام است.
٨ - أفضل المسلمين إسلاما من كان همّه لأخراه، و اعتدل خوفه و رجاه.
٨ - برترين مسلمانان در اسلام كسى است كه تلاش و همتش براى آخرتش بوده و بيم و اميدش مساوى و يكسان باشد.
٩ - شرع اللّه لكم الإسلام، فسهّل شرائعه، و أعزّ أركانه على من حاربه.
٩ - خداوند اسلام را براى شما تشريع كرد و راههاى آن را آسان و پايههاى آن را عليه كسانى كه با آن بجنگد محكم و استوار گرداند.
١٠ - غاية الإسلام التسليم.
١٠ - هدف و نهايت اسلام، سرسپردگى (در برابر دستورات الهى) است.
١١ - ظاهر الإسلام مشرق، و باطنه مونق.
١١ - ظاهر اسلام درخشان و باطنش دلنواز است.
١٢ - من متّ إليك بحرمة الإسلام فقد متّ بأوثق الأسباب.
١٢ - كسى كه به احترام اسلام به تو بپيوندد بىترديد به محكمترين رشتهها پيوسته است.
١٣ - لا معقل أمنع من الإسلام.
١٣ - هيچ پناهگاهى نگهدارندهتر از اسلام نيست.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
منابع احادیث:
@tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز پانزدهم
✅[١٥] الإعتبار: پند گرفتن
١ - الإعتبار منذر ناصح.
١ - پند گرفتن، بيم دهندهاى دلسوز است.
٢ - ما أكثر العبر و أقلّ الإعتبار.
٢ - چه بسيار است پندها و چه كم است پند گرفتنها.
٣ - إنّما ينظر المؤمن إلى الدّنيا بعين الإعتبار، و يقتات منها ببطن الاضطرار، و يسمع فيها باذن المقت و الإبغاض.
٣ - همانا مؤمن دنيا را به ديده عبرت مىنگرد، شكم را به مقدار رفع ضرورت سير مىكند و آهنگ دلرباى آن را با گوش خشم و كينه مىشنود.
٤ -[كتب الى معاوية] لو اعتبرت بما مضى حفظت ما بقي.
٤ - [امام عليه السلام به معاويه نوشت:] اگر از حوادث گذشته عبرت گرفته بودى نسبت به آنچه باقى مانده است خود را حفظ مىكردى.
٥ - إنّ من صرّحت له العبر عمّا بين يديه من المثلات حجزته التّقوى عن تقحّم الشّبهات.
٥ - كسى كه از حوادث و پىآمدهاى بد آن خوب پند و نصيحت گيرد، تقوا و پرهيزكارى او را از فرو رفتن در كارهاى گنگ و مبهم باز مىدارد.
٦ - الإعتبار يفيدك الرّشاد.
٦ - پندپذيرى در راه رشد و هدايت تو، سودمند است.
٧ - من نظر اعتبر.
٧ - آن كه بنگرد، پند گيرد.
٨ - كلّ نظر ليس فيه اعتبار فلهو.
٨ - هر نگاهى كه در آن پند آموزى نباشد، بيهوده است.
٩ - في الإعتبار غنى عن الاختبار.
٩ - در پند گرفتن نيازى به امتحان و آزمايش نيست.
١٠ - الإعتبار يثمر العصمة.
١٠ - پند گرفتن، عصمت و بركنارى از لغزش را به بار مىآورد.
١١ - أفضل العقل الاعتبار، و أفضل الحزم الاستظهار، و أكبر الحمق الاغترار.
١١ - برترين خردمندى پند گرفتن و برترين دورانديشى آماده داشتن پشتوانه و بزرگترين بىخردى فريفته شدن است.
١٢ - إنّ في كلّ شيء موعظة و عبرة لذوي اللّبّ و الإعتبار.
١٢ - بىترديد در هر چيزى موعظه و عبرتى براى خردمندان و پندپذيران است.
١٣ - إذا أحبّ اللّه عبدا وعظه بالعبر.
١٣ - هرگاه خداوند بندهاى را دوست بدارد با پندها او را موعظه مىكند.
١٤ - بالاستبصار يحصل الاعتبار.
١٤ - با ژرفنگرى و بصيرت، پندپذيرى به دست مىآيد.
١٥ - في تصاريف الدّنيا اعتبار.
١٥ - در گردش روزگار، عبرتهايى است.
١٦ - للاعتبار يضرب الأمثال.
١٦ - براى پند گرفتن، مثالها آورده مىشود.
١٧ - من كثر اعتباره قلّ عثاره.
١٧ - آن كه پند گرفتنش بسيار باشد، لغزشش (از راه راست) كمتر مىشود.
١٨ - من اتّعظ بالعبر ارتدع.
١٨ - آن كه از پندها، اندرز گيرد (از كار زشت) باز ايستد.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز شانزدهم
✅[١٦] الاعتذار: عذرخواهى، پوزشخواهى
١ - الاستغناء عن العذر أعزّ من الصّدق به.
١ - بىنيازى از پوزش، عزيزتر از پذيرش آن است.
٢ - اقبل عذر من اعتذر إليك.
٢ - عذر كسى را كه به نزدت پوزش خواست بپذير.
٣ - إيّاك أن تعتذر من ذنب تجد إلى تركه سبيلا، فإنّ أحسن حالك في الاعتذار أن تبلغ منزلة السّلامة من الذّنوب.
٣ - از عذرخواهى گناهى كه بر رها كردن آن راهى است، دورى كن، زيرا بهترين حال تو در عذرخواهى آن است كه به جايگاه سلامت از گناه برسى.
٤ - إعادة الاعتذار تذكير الذّنب.
٤ - تكرار عذرخواهى، ياد آورى گناه است.
٥ - اقبل عذر أخيك، و إن لم يكن له عذر فالتمس له عذرا.
٥ - عذر برادرت را بپذير، و اگر عذرى ندارد خودت برايش بهانهاى پيدا كن.
٦ - لا يقوّم عزّ الغضب بذل الاعتذار.
٦ - عزت خشم، با خوارى پوزش برابرى نمىكند.
٧ - المعتذر من غير ذنب يوجب على نفسه الذّنب.
٧ - عذرخواهى از گناه ناكرده، گناه را بر خود ثابت مىكند.
٨ - إيّاك و مواقف الاعتذار، فربّ عذر أثبت الحجّة على صاحبه و إن كان بريئا.
٨ - مراقب جايگاههاى پوزشخواهى باش، چه بسا عذرى كه براى بجا آورندهاش گناهى ثابت كند در حالى كه او نكرده باشد.
٩ - شفيع المذنب إقراره، و توبته اعتذاره.
٩ - شفيع گناهكار اقرار او و توبهاش عذرخواهى اوست.
١٠ - إيّاك و كثرة الاعتذار، فإنّ الكذب كثيرا ما يخالط المعاذير.
١٠ - از پوزشخواهى بسيار به دور باش كه بسيارى از دروغها با پوزشها در هم مىآميزند.
١١ - أمران لا ينفكّان من الكذب: كثرة المواعيد، و شدّة الاعتذار.
١١ - دو چيزند كه از دروغ جدا نشوند: بسيار تهديد كردن، و شديد پوزش خواهى كردن.
١٢ - أذلّ النّاس معتذر إلى اللّئيم.
١٢ - پستترين مردم كسى است كه عذرخواهى به نزد فرومايه برد.
١٣ - إذا قلّت المقدرة كثرة التّعلل بالمعاذير.
١٣ - هرگاه توانايى (انجام كارى) كم شود، بهانه تراشيها به وسيله عذرخواهى بسيار شود.
١٤ - شرّ النّاس من لا يقبل العذر، و لا يقيل الذّنب.
١٤ - بدترين مردم كسى است كه پوزش را نمىپذيرد و از گناه در نمىگذرد.
١٥ - شفيع المجرم خضوعه بالمعذرة.
١٥ - شفيع گناهكار، فروتنى و عذرخواهى اوست.
١٦ - لا تعتذر إلى من لا يحبّ أن يجد لك عذرا.
١٦ - از كسى كه دوست ندارد براى تو عذرى باشد پوزش مخواه.
١٧ - ما أقبح العقوبة مع الاعتذار.
١٧ - چه زشت است كيفر دادن (گناهكارى) كه با عذرخواهى (او) همراه است.
١٨ - ما أذنب من اعتذر.
١٨ - گناه نكرده كسى كه عذر بخواهد.
١٩ - كثرة الاعتذار تعظّم الذّنوب.
١٩ - بسيار عذرخواستن، گناهان را بزرگ مىكند.
٢٠ - من عاقب معتذرا كثرت إساءته.
٢٠ - هر كه پوزشخواهى را كيفر دهد، گناهش زياد باشد.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز هفدهم
✅[١٧] الاقتصاد: ميانهروى
١ - ما عال من اقتصد.
١ - ناتوان نگردد آن كس كه ميانه روى كند.
٢ - كن سمحا و لا تكن مبذّرا، و كن مقدّرا و لا تكن مقتّرا.
٢ - بخشنده باش اما مبذّر و ولخرج مباش، به اندازه خرج كن اما مقتّر و سخت گير مباش.
٣ - الاقتصاد ينمي القليل، و الاسراف يفني الجزيل.
٣ - ميانهروى، كم را افزايش مىدهد و اسراف، انبوه را نابود مىكند.
٤ - لا هلاك مع اقتصاد.
٤ - با اقتصاد و ميانهروى نابودى نيست.
٥ - من صحب الاقتصاد دامت صحبة الغنى له، و جبر الاقتصاد فقره و خلله.
٥ - آن كسى كه با اقتصاد و ميانه روى همدوش شد غنى و توانگرى برايش ادامه يابد، و ميانهروى، فقر و كمبودهايش را درمان خواهد كرد.
٦ - من المروّة أن تقصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف.
٦ - از مروت و مردانگى، ميانه روى است پس اسراف نكن و وعده دادن است پس تخلف نكن.
٧ - من قصد في الغنى و الفقر فقد استعدّ لنوائب الدّهر.
٧ - آن كسى كه در هنگام توانگرى و تهيدستى ميانهرو باشد براى سختيهاى روزگار آماده شده است.
٨ - من لم يحسن الاقتصاد أهلكه الإسراف.
٨ - آن كه اقتصاد و ميانهرويش خوب نباشد، اسراف هلاكش خواهد نمود.
٩ - من اقتصد خفّت عليه المؤن.
٩ - آن كه ميانه رو باشد، دشواريها بر او سبك باشد.
١٠ - ليس في الاقتصاد تلف.
١٠ - در ميانهروى، چيزى از دست رفتنى نيست.
١١ - كلّ ما زاد على الاقتصاد إسراف.
١١ - آنچه افزون بر ميانهروى باشد، اسراف است.
١٢ - إنّ منع المقتصد أحسن من عطاء المبذّر.
١٢ - همانا باز ايستادن ميانهرو بهتر از بخشش مبذر و ولخرج است.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
4_5778597425518216273.mp3
1.92M
همخوانی زیبا و پرمحتوا به مناسب عید بزرگ غدیر
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز هیجدهم
✅[١٨] الأكل (البطنة): خوردن (پرخورى)
١ - يأكل رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله على الأرض، و يجلس جلسة العبد، و يخفيف بيده نعله و يرقع بيده ثوبه و يركب حمار العاري.
١ - پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله روى زمين [بدون فرش] مىنشست و غذا مىخورد، با تواضع چون بندگان جلوس مىكرد، با دست مبارك خود كفش و لباسش را وصله مىزد و بر مركب برهنه سوار مىشد.
٢ - طوبى لمن لزم بيته، و أكل قوته، و اشتغل بطاعة ربّه.
٢ - خوشا به حال كسى كه ملازم خانۀ خود باشد و قوت خود را بخورد و به اطاعت پروردگارش مشغول باشد.
٣ - من العناء أنّ المرء يجمع ما لا يأكل و يبني ما لا يسكن ثمّ يخرج إلى اللّه تعالى ما لا حمل و لا بناء نقل.
٣ - از سختى و مشكلات آن است كه مردى چيزى را كه نمىخورد جمع مىكند، و آنچه را كه در آن ساكن نمىشود، بنا مىنهد. سپس به سوى خدا مىرود در حالى كه نه مالى به همراه دارد و نه خانهاى.
٤ - مع كلّ جرعة شرق و فى كلّ أكلة غصص.
٤ - همراه هر جرعه آبى [از زندگى] گلوگير شدنى است و با هر لقمهاى استخوانى.
٥ - إنّ أفرط [الانسان] فى الشّبع كظّته البطنة.
٥ - اگر انسان در سيرى افراط و زياده روى كند، پرخورى او را به زحمت خواهد انداخت.
٦ - أقلل طعامك تقلل سقاما، أقلل كلامك تأمن ملاما.
٦ - خوراكت را كم كن بيماريت كم مىشود، سخنت را كوتاه كن از نكوهش ايمن باش.
٧ - قلّة الأكل تمنع كثيرا من إعلال الجسم.
٧ - كم خوراكى، بسيارى از بيماريهاى جسم را جلوگيرى مىكند.
٨ - قلّة الأكل من العفاف و كثرته من الإسراف.
٨ - كم خوردن، از پاكدامنى و زياد خوردن از اسراف است.
٩ - من قلّ طعامه قلّت آلامه.
٩ - هر كه خوراكش كم شود، رنجهايش كم خواهد شد.
١٠ - إدمان الشّبع يورث أنواع الوجع.
١٠ - سيرى هميشگى انواع دردها را سبب مىشود.
١١ - كن كالنّحلة إذا أكلت أكلت طيّبا و إذا وضعت وضعت طيّبا و إذا وقعت على عود لم تكسّره.
١١ - مانند زنبور عسل باش وقتى كه مىخورد، چيز پاكيزه مىخورد و هنگامى كه مىنهد چيز پاكيزه [يعنى شهد و عسل] مىنهد، وقتى كه بر چوبى مىنشيند آن را [هيچ گاه] نمىشكند.
١٢ - كثرة الأكل من كثرة الشّره شرّ العيوب.
١٢ - پرخورى، از آزمندى بسيار و آزمندى، بدترين عيبهاست.
١٣ - كثرة الأكل و النّوم يفسدان النّفس و يجلبان المضرّة.
١٣ - خور و خواب بسيار، نفس را تباه و ضرر و زيان را جلب مىكند.
١٤ - إيّاكم و البطنة فإنّها مقساة للقلب و مكسلة عن الصلاة و مفسدة للجسد.
١٤ - بر شما باد، دورى از پرخورى زيرا آن دل را سخت و شخص را در نماز كسل و تن را به تباهى مىكشاند.
١٥ - إيّاك و البطنة فمن لزمها كثرت أسقامه و فسدت أحلامه.
١٥ - از پرخورى دورى كن، پس هر كس زياد بخورد مريضىاش زياد و عقلش تباه گردد.
١٦ - كلوا الأترج قبل الطعام و بعده فآل محمّد صلى اللّه عليه و آله يفعلون ذلك.
١٦ - پيش از طعام و بعد از آن، نارنج بخوريد كه آل محمد صلى اللّه عليه و آله چنين مىكردند.
١٧ - أمقت العباد إلى اللّه سبحانه من كانت همّته بطنه و فرجه.
١٧ - دشمنترين بندگان نزد خداى سبحان، كسى است كه همّتش خوردن و شهوت باشد.
١٨ - من كانت همّته ما يدخل بطنه كانت قيمته ما يخرج منه.
١٨ - كسى كه همّتش فقط در چيزى است كه مىخورد قيمتش به اندازه همان چيزى است كه از او خارج مىشود.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز نوزدهم
✅[١٩] الإمامة پيشوايى
١ - من نصب نفسه للنّاس إماما، فليبدأ بتعليم نفسه قبل تعليم غيره، و ليكن تأديبه بسيرته قبل تأديبه بلسانه، و معلّم نفسه و مؤدّبها أحقّ بالإجلال من معلّم النّاس و مؤدّبهم.
١ - كسى كه خود را در مقام امامت و پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم به ديگران، خود را تعليم دهد و قبل از تربيت به زبان با عملش تربيت كند، و كسى كه آموزگار و مربى نفس خويش است به احترام و اكرام سزاوارتر است از آن كه معلم و مربى ديگران باشد.
٢ -[فرض اللّه] الأمانة [الإمامة] نظاما للامّة، و الطّاعة تعظيما للإمامة.
٢ - خداوند، امانت (پيشوايى) را براى نظام امت، و اطاعت را براى بزرگداشت مقام امامت واجب كرد.
٣ - انّ أعظم الخيانة خيانة الامّة و أفظع الغشّ غشّ الأئمّة.
٣ - بزرگترين خيانت، خيانت به امت است، و رسواترين تقلّب (و خلاف واقع عمل كردن) تقلب امامان و پيشوايان است.
٤ - شرّ النّاس إمام جائر، ضلّ و ضلّ به، فأمات سنّة مأخوذة (معلومة)، و أحيا بدعة متروكة.
٤ - بدترين مردم، پيشواى ستمگرى است كه خود گمراه است و مردم هم به سبب او گمراه شوند زيرا سنتهاى مورد قبول را مىميراند و بدعتهاى دور افتاده را زنده مىكند.
٥ - انّ اللّه فرض على أئمه العدل [الحقّ] أن يقدّروا أنفسهم بضعفة الناس، كيلا يتبيّغ بالفقير فقره.
٥ - خداوند بر پيشوايان عادل واجب كرده كه زندگى خود را با توده ضعيف مردم هم اندازه سازند تا فشار فقر بر آنان باعث نافرمانى خداوند نگردد.
٦ - إنّ اللّه افترض على أئمّة العدل أن يقدّروا أنفسهم بالعوام لئلاّ يشنع بالفقير فقره.
٦ - خداوند بر پيشوايان عدالت گستر واجب كرده كه زندگانى خويشتن را با توده مردم هم اندازه كنند تا براى فقيران، تنگدستى و ندارى زشت نباشد.
٧ - إمام عادل خير من مطر وابل.
٧ - پيشواى دادگستر، بهتر از باران فراوان است.
٨ - من أطاع إمامة فقد أطاع ربّه.
٨ - كسى كه امام و رهبر (عادل) را اطاعت كند از پروردگارش اطاعت كرده است.
٩ - على الإمام أن يعلّم أهل ولايته حدود الإسلام و الإيمان.
٩ - بر عهده امام و رهبر است كه حدود احكام اسلام و ايمان را به پيروانش بياموزد.
١٠ - عليكم بطاعة أئمّتكم، فإنّهم الشّهداء عليكم اليوم، و الشّفعاء لكم عند اللّه تعالى غدا.
١٠ - بر شما باد به پيروى از پيشوايانتان، زيرا آنان امروز گواهان بر اعمالتان هستند و فرداى قيامت نزد خداوند شفاعت كنندگان شمايند.
١١ - إنّما الأئمّة قوّام اللّه على خلقه، و عرفائه على عباده، و لا يدخل الجنّة إلاّ من عرفهم و عرفوه، و لا يدخل النّار إلاّ من أنكرهم و أنكروه.
١١ - به طور قطع امامان شيعه نمايندگان خدا بر آفريدههاى او هستند، و او را به بندگانش مىشناسانند، و هيچ كس داخل بهشت نشود مگر آن كه امامان شيعه را بشناسد و آنان هم او را به نيكى بشناسند و وارد دوزخ نشود مگر كسى كه انكار امامان كند و آنان نيز او را انكار نمايند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@khoddamiyan
منابع احادیث:
@tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز بیستم
✅[٢٠] الأمانة امانت
١ - من استهان بالأمانة، و رتع في الخيانة، و لم ينزّه نفسه و دينه عنها، فقد أحلّ بنفسه الذّلّ و الخزي في الدّنيا، و هو في الآخرة أذلّ و أخزى.
١ - كسى كه امانت را خوار شمرد و در خيانت گام بردارد و خود و دينش را از آن منزه نسازد، درهاى ذلّت و رسوايى را در دنيا به روى خود گشوده و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود.
٢ - من لم يختلف سرّه و علانيته، و فعله و مقالته، فقد أدّى الأمانة، و أخلص العبادة.
٢ - كسى كه پنهان و آشكارش، كردار و گفتارش، با هم اختلاف نداشته باشد بحق، امانت الهى را ادا كرده و بندگى خدا را خالصانه انجام داده است.
٣ - لا تخن من ائتمنك، و إن خانك.
٣ - به كسى كه به تو اطمينان كرده، خيانت مكن هر چند او به تو (قبلا) خيانت كرده باشد.
٤ - كلّ خلق من الأخلاق، فإنّه يكسد عند قوم من النّاس إلاّ الأمانة، فإنّها نافقة عند أصناف النّاس، يفضّل بها من كانت فيه.
٤ - هر خويى از اخلاقيات انسان به نزد گروهى از مردم بىرونق است مگر امانتدارى، كه نزد همه قشرهاى انسانى رايج است، و كسى كه امانتدار باشد بر ديگران برترى دارد.
٥ - أداء الأمانة مفتاح الرّزق.
٥ - اداى امانت، كليد روزى است.
٦ - من أداء الأمانة المكافأة على الصّنيعة، لأنّها كالوديعة عندك.
٦ - پاداش نيكى دادن از جملۀ اداى امانت است، زيرا كار نيك نزد تو همچون سپردهاى است.
٧ - الخيانة تبطل الأمانة.
٧ - خيانت، امانت را از بين مىبرد.
٨ - أدّوا الأمانة إلى من ائتمنكم.
٨ - كسانى كه شما را امين دانستند، امانتشان را ادا كنيد.
٩ - أدّ الأمانة إذا ائتمنت، و لا تتّهم غيرك إذا ائتمنته، فإنّه لا إيمان لمن لا أمانة له.
٩ - اداى امانت كن هرگاه مورد اعتماد قرار گرفتى، و كسى را متهم نكن در آن هنگام كه به او اعتماد كردى، به راستى كه ايمان ندارد آن كس كه امانتدار نيست.
١٠ - من عمل بالأمانة فقد أكمل الدّيانة.
١٠ - كسى كه به امانت عمل كند (و آن را ادا نمايد)، بدرستى ديندارى را به كمال رسانده است.
١١ - من استهان فى الأمانة وقع في الخيانة.
١١ - كسى كه امانت را سبك شمرد در خيانت واقع خواهد شد.
١٢ - رأس الإسلام الأمانة.
١٢ - امانتدارى، اساس و ريشه اسلام است.
١٣ - إذا أحبّ اللّه سبحانه عبدا حبّب إليه الأمانة.
١٣ - هرگاه خداوند سبحان بندهاى را دوست بدارد امانتدارى را نزدش محبوب گرداند.
١٤ - إذا قويت الأمانة كثرة الصّدق.
١٤ - اگر امانتدارى استوار شود، راستى بسيار گردد.
١٥ - الأمانة فوز لمن رعاها.
١٥ - امانت رستگارى است براى كسى كه رعايت آن كند.
١٦ - الأمانة صيانة.
١٦ - امانتدارى، حفاظت و نگهبانى است.
١٧ - الأمانة إيمان، البشاشة إحسان.
١٧ - امانتدارى ايمان است و گشادهرويى احسان.
١٨ - الأمانة تؤدّي إلى الصّدق.
١٨ - امانتدارى، انسان را به راستى مىكشاند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز بیست و یکم
✅[٢١] الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر: امر به معروف و نهى از منكر
١ - ما أعمال البرّ كلّها، و الجهاد في سبيل اللّه عند الأمر بالمعروف و النّهى عن المنكر إلاّ كنفثة في بحر لجّيّ.
١ - تمامى اعمال و كارها حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر مانند قطرهاى در مقابل يك درياى بزرگ و پهناور است.
٢ -[فرض اللّه] الأمر بالمعروف مصلحة للعوام، و النّهي عن المنكر ردعا للسّفهاء.
٢ - خداوند متعال امر به معروف را براى صلاح و مصلحتهاى جامعه و نهى از منكر را براى راندن بىخردان (نادانان) از گناه، واجب كرد.
٣ - من لم يعرف بقلبه معروفا، و لم ينكر منكرا، قلب فجعل أعلاه أسفله، و أسفله أعلاه.
٣ - آن كه كارهاى خوب را به دل، نيك نشمارد و كارهاى زشت را به دل، ناپسند نشمرد، چنان واژگونه گردد بالاى او پايين، و پايين او بالا مىگردد (يعنى تشخيص خوب و بد را از دست مىدهد).
٤ - من أمر بالمعروف شدّ ظهور المؤمنين، و من نهى عن المنكر أرغم أنوف الكافرين (المنافقين).
٤ - آن كس كه به نيكيها فرمان دهد، پشت مؤمنان را محكم كرده است و كسى كه از زشتيها نهى كند بينى كافران (منافقان) را به خاك ماليده است. ٥ - أيّها المؤمنون، إنّه من رأى عدوانا يعمل به و منكرا يدعى إليه، فأنكره بقلبه، فقد سلم و برئ، و من أنكره بلسانه فقد أجر، و هو أفضل من صاحبه، و من أنكره بالسّيف لتكون «كَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيا» و كلمة الظالمين هي السفلى، فذلك الّذي أصاب سبيل الهدى، و قام على الطّريق، و نوّر في قلبه اليقين.
٥ - اى مؤمنان! به راستى آن كس كه ستمى را ببيند كه انجام مىشود و زشتى را كه بدان فرا خوانده مىشود، اگر تنها با قلب خود زشت بداند، به سلامت خواهد ماند و گناهى بر او نيست (در صورتى كه قدرت بيشتر از آن ندارد)، و اگر به زبان ناپسند بشمارد البته پاداش الهى خواهد داشت و مقامش برتر از گروه نخست است، و هر كه با شمشير براى بزرگداشت نام خدا و پستى سخن ستمگران به مبارزه برخيزد، راه هدايت را يافته و به جاده حقيقى گام نهاده و نور يقين بر دلش تابيده است.
٦ - إنّ الأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر لخلقان من خلق اللّه سبحانه و إنّهما لا يقرّبان من أجل و لا ينقصان من رزق.
٦ - به راستى كه امر به معروف و نهى از منكر دو صفت از صفات خداوند سبحان است كه نه مرگ كسى را نزديك مىكنند و نه از روزى كسى مىكاهند.
٧ - لعن اللّه الآمرين بالمعروف التّاركين له، و النّاهين عن المنكر العاملين به.
٧ - نفرين خدا بر آن كسانى باد كه امر به معروف كنند و خود آن را ترك گويند، و نهى از منكر كنند و خود مرتكب آن شوند.
٨ - مر بالمعروف تكن من أهله، و أنكر المنكر بلسانك و يدك، و باين من فعله بجهدك.
٨ - به نيكيها فرمان ده تا از اهل آن باشى و زشتى را با دست و زبان، ناپسند بشمار و بكوش تا با آن كس كه آن را انجام مىدهد، بيگانه باشى.
٩ - الأمر بالمعروف أفضل أعمال الخلق.
٩ - برترين كارهاى مردم، امر به معروف (و نهى از منكر) است.
١٠ - ائتمروا بالمعروف و أمروا به، و تناهوا عن المنكر و انهوا عنه.
١٠ - هم خود به كارهاى نيك بپردازيد و هم ديگران را به آن فرمان دهيد و از كارهاى زشت دورى كنيد و ديگران را هم از آن باز داريد.
١١ - كن آمرا بالمعروف و عاملا به، و لا تكن ممّن يأمر به و ينأى عنه، فتبوء بإثمه، و تتعرّض لمقت ربّه.
١١ - هميشه امر به معروف كن و خود به آن عمل نما و از آنانى مباش كه به نيكى فرمان دهند و خود از آن شانه خالى كنند، كه چنين افراد به گناه خويش گرفتارند و مورد خشم پروردگار واقع مىشوند.
١٢ - كن بالمعروف آمرا، و عن المنكر ناهيا، و بالخير عاملا، و للشّر مانعا.
١٢ - در همه حال امر كننده به معروف و باز دارنده از منكر باش، به خوبيها عمل كن و بديها را مانع باش.
١٣ - قوام الشّريعة الأمر بالمعروف، و النّهي عن المنكر، و إقامة الحدود.
١٣ - قوام و پايدارى شريعت به امر به معروف و نهى از منكر و بپا داشتن حدود الهى است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@khoddamiyan
⏬⏬⏬⏬⏬
٢١ - الأمل أبدا في تكذيب، و طول الحياة للمرء تعذيب.
٢١ - آرزو، همواره در دروغ واداشتن است و زندگانى طولانى براى مرد شكنجه است.
٢٢ - الأمل كالسّراب، يغرّ من رآه، و يخلف من رجاه.
٢٢ - آرزو، مانند سراب است، بينندهاش را مىفريبد و اميدوارش را باز مىدارد.
٢٣ - نعم عون العمل قصر الأمل.
٢٣ - كوتاهى آرزو كه ياور خوبى براى عمل است.
٢٤ - من أمّل ما لا يمكن طال ترقّبه.
٢٤ - كسى كه چيزهاى دست نيافتنى را آرزو كند، انتظارش به درازا مىكشد.
٢٥ - من اغترّ بالأمل خدعه.
٢٥ - هر كس با آرزو فريفته شود، او را اغفال مىكند.
٢٦ - كم من مؤمّل ما لا يدركه.
٢٦ - چه بسا آرزومندى كه به آرزويش نخواهد رسيد.
٢٧ - قد ذهب عن قلوبكم أصدق الأجل، و غلبكم غرور الأمل.
٢٧ - راست ترين اجل (و وعده مرگ) از دلهاى شما رخت بربست و فريب آرزو بر شما چيره شد.
٢٨ - في غرور الآمال انقضاء الآجال.
٢٨ - در فريب آرزوها، زندگىها به پايان مىرسد.
٢٩ - عجبت لمن لا يملك أجله كيف يطيل أمله؟!
٢٩ - در شگفتم براى كسى كه مالك اجلش نيست چگونه آرزويش را طولانى مىكند!
٣٠ - ضياع العمر بين الآمال و المنى.
٣٠ - زندگى آدمى ميان اميدها و آرزوها تباه مىشود.
٣١ - ذلّ الرّجال في خيبة الآمال.
٣١ - خوارى مردان در ناكامى آرزوهاست.
٣٢ - ربّ رجاء خائب لأمل كاذب.
٣٢ - چه بسا اميد زيانبارى كه در پى آرزويى دروغين است.
٣٣ - ربّ طمع كاذب لأمل خائب.
٣٣ - چه بسا طمع و چشمداشت دروغينى كه به دنبال آرزوى زيانبار است.
٣٤ - ربّ أجل تحت أمل.
٣٤ - بسا مرگى كه در زير آرزو نهفته است.
٣٥ - ثمرة الأمل فساد العمل.
٣٥ - نتيجه آرزو، تباهى تلاش و كوشش است.
٣٦ - ببلوغ الآمال يهون ركوب الأهوال.
٣٦ - با آرزوهاى دراز، انجام كارهاى خطرناك، آسان مىشود.
٣٧ - الأمل سلطان الشّياطين على قلوب الغافلين.
٣٧ - آرزو، وسيله فرمان شيطانها بر دلهاى بىخبران است.
٣٨ - الأمل يقرّب المنيّة، و يباعد الأمنيّة.
٣٨ - اميد واهى، مرگ را نزديك و آرزوها را دور مىسازد.
٣٩ - الأمل حجاب الأجل.
٣٩ - آرزو، حجاب مرگ است. (و انسان را از ياد مرگ غافل مىسازد.
٤٠ - الآمال لا تنتهي.
٤٠ - آرزوها، پايان يافتنى نيست.
٤١ - الآمال تدني الآجال.
٤١ - آرزوها، مرگها را نزديك مىسازد.
٤٢ - الأمل خوّان.
٤٢ - آرزو، بسيار خيانتكار است.
٤٣ - من أطال أمله ساء.
٤٣ - كسى كه آرزويش زياد گردد، كردارش بد مىشود.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@khoddamiyan