eitaa logo
#شرح_و_ تفسیر مثنوی_استاد_خروش_اصفهانی📖📣
355 دنبال‌کننده
28 عکس
11 ویدیو
3 فایل
#مثنوی_خوانی انجمن شعر جوان اصفهان تأسیس خرداد ۱۳۹۲ عمارت تاریخی خانه هنرمندان با استاد عباس شاه زیدی (خروش) شنبه ها ساعت ۱۷ #مثنوی_مولانا سفری شگفت انگیز است به اعماق درون آدمی هفتصد سال است بعد از مولوی پشت این تکرارها جا مانده ایم عباس شاه زیدی
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان بزرگوار لطفاً پوستر بالا را به دوستان و علاقمندان به تفسیر مثنوی ارسال بفرمایید لطفاً رسانه باشید حتی اگر یک نفر به واسطه شما با این دریای ناب آشنا شود در خیر کثیر ترویج این معارف سهیم خواهید بود ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇 @Riaphik_admin
بخش ۲ عتاب به آتش .mp3
24.97M
🔈 🔈 🔈 🔇 ( بخش دوم) 📆تاریخ برگزاری جلسه: شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۸۴۰تا ۸۵۳ 🎙انجمن۴۲۵ زمان ۲۳ دقیقه حجم فایل ۲۳ مگابایت 📚 عتاب کردن آتش را آن پادشاه جهود (بخش دوم) 🔻پیش حق آتش همیشه در قیام همچو عاشق روز و شب پیچان مدام 🔻ظهور فعل و مشیت الهی در جمیع اسباب و علت های دنیوی 🔻عبور نگاه عارف بالله از علل و اسباب ظاهری به مسبب الاسباب 🔻شرح دو اسم از اسماء الهی " شافی " و " رازق" 🔻 طريق وصول أنبياء به سبب حقیقی از مسیر کشف و شهود 🔻رد و ابطال نظریه ی طبیعیون ( دهری ها) و صابئیان که به ترتیب عناصر اربعه و آباء سبعه را سبب فعل و انفعالات عالم هستی می دانند 🔻رد نظریه ی اصالت ماده در بیتی از مولانا 🔻شرح معنای فاعلیت و قابلیت الهی از آیه " هوالذی في السماء اله و في الأرض اله 🛎https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
پس از اتمام جلسه ی امروز شنبه اول مهر ماه ۱۴۰۲ که بحث مثنوی مولانا پیرامون علل و اسباب ظاهری و باطنی ( اسباب مجازی و سبب حقیقی " خدا" ) و نسبت دادن کلیه فعل و انفعالات عالم هستی به خدا بود دوست عزیزی پرسیدند اگر همه ی اتفاقات و کلیه ی شئونات زندگی مخلوقات به دست خداوند است؟ آیا هر اتفاقی که می افتد مثلا حتی اگر کسی آدم هم بکشد خواست و مشیت خدا بوده است؟ وقتی زندگی همه مخلوقات به دست خداوند است یعنی به عنوان مثال آیا خدا و خواست اوست که همه سبب ها را وسیله ای قرار داده که جان این شخص را بگیرد؟ اگر این جوری باشد پس کشتن یک فرد توسط دیگری را هم باید به خدا نسبت داد و قاتل چکاره است؟ بخشی از پاسخ به این‌ سوال را در بحث جبر و اختیار در همین دفتر اول از زبان مولانا بیان کردیم که اگر چه قدرت تمام بندگان در سیطره قدرت خداوند است و هیچ شخصی نمی تواند بدون اجازه او اقدام به کاری نماید و مولانا بین واژه جبر و معنای جباریت الهی تفاوت قرار داد که : این نه جبر این معنی جباری است ذکر جباری برای زاری است اما با این حال چون خداوند به بندگان خود اختیار داده تا آنها را مورد آزمایش قرار دهد، نمی توانیم کارهای نکوهیده و ناپسند خود را به خداوند نسبت دهیم. فقط به دلیل همان اختیاری که به انسان تفویض شده است . اساسا استناد وجود افعال اختیاری انسان به خدا منافاتی با استناد آنها به خود وی ندارد، زیرا این استنادها در طول یکدیگرند و تزاحمی با هم ندارند. جالب است که بدانیم انسان ها به طور معمول تنها در مواقعی که اقدام به کار ناپسندی می نمایند، جبری گرا شده و آن را به خداوند نسبت می دهند، اما اگر کار ارزشمندی انجام دهند آن را از افتخارات خودشان برمی شمرند، به عنوان نمونه، فرمانروایان، به ندرت اقدامات عمرانی و عدالت گستری خود را ناشی از جبر خداوند تلقی می نمایند، بلکه تنها کشتار مردم بی گناه و است که با جبر توجیه می گردد. https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطف سرکار خانم حیدری و همسرشان جناب آقای حیدری که رسانه ای شدند برای شنیده شدن کانال https://eitaa.com/khoroosh
متن شیر و نخچیران ۲.mp3
7.54M
پیش خوانش متن مثنوی قسمت دوم این بخش و بخش قبلی یکی از زیباترین دیالوگ های رد و بدل شده بین شیر و اصحاب جنگل است . شیر می گوید برای روزی باید سعی و تلاش کرد نخچیران می گویند بنشین و توکل کن https://eitaa.com/khoroosh
باد و هود.mp3
33.48M
🔈 🔈 🔈 🔇 📆تاریخ برگزاری جلسه: شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۸۵۴تا ۸۶۸ 🎙انجمن۴۲۶ زمان ۳۴ دقیقه حجم فایل ۳۲ مگابایت 📚 قصه باد که در عهد هود علیه السلام قوم عاد را هلاک کرد 🔻هود گرد مؤمنان خطی کشید نرم می شد باد کآنحا می رسید 🔻اثبات درک و شعور برای عناصر اربعه . آب خاک باد آتش 🔻قصه قبیله عاد که از نوادگان نوح پیامبر بودند و به عذاب " ریح العقیم " تند باد بی باران هلاک شدند 🔻هود یازدهمین سوره قرآن است و هود پنجاه سال موعظه کرد و جز اندکی به او نگرویدند 🔻 شرح شگفت انگیز تفسیر طبری در خصوص قوم عاد 🔻 داستان زاهد و پارسای قرن سوم هجری شیبان راعی (چوبان) 🔻تفسیر مولانا از آیات ۵۰ بقره ، ۹۰ یونس ، ۴۰ و ۴۱ ذاریات ، ۷۶ تا ۸۲ قصص ، ۱۱۰ مائده، 🔻استفاده مولانا از استدلال های تمثیلی زیاد در این بخش 🔻مرگ مومن و غیر مومن در نگاه مولانا 🔻قارون و تفکر زر اندوزی در نگاه مولانا 🔔https://eitaa.com/khoroosh
امشب داستانی زیبا در مثنوی خواندم که حیفم آمد شما نخوانید از اینکه گاهی آدم ها در خصوص سوابق خوشان حرف نزنند بهتر است. روزی شتر و گاو و قوچی با هم در بیابانی می‌رفتند و هر سه گرسنه بودند بند گیاهی را پیدا کردند و در مورد آن بند گیاه بین آنها گفت و گویی در گرفت. قوچ گفت اگر این بند گیاه را بین خود تقسیم کنیم یقیناً هیچ یک از ما سیر نخواهیم شد پس بهتر است که ببینیم سن و سال کدام یک از ما بیشتر است تا این بند گیاه را به او بدهیم و راضی شویم که او بخورد زیرا از سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم است که بزرگان را مقدم بداریم: که اکابر را مقدم داشتن آمده است از مصطفی اندر سنن این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و بحث پیرامون سن و سال هر کدام بالا گرفت قوچ گفت چراگاه من با چراگاه قوچی که به جای حضرت اسماعیل ع آوردند تا قربانی شود یکی بود . گاو گفت سن من بیشتر است زیرا من جفت و همسر همان گاوی هستم که حضرت آدم زمین را با آن شخم زد. وقتی که شتر این لاف و گزاف و فضل فروشی قوچ و گاو را شنید سر به زیر انداخت و بدون قیل و قال بند گیاه را به دندان گرفت و به هوا بلند کرد و گفت ای دوستان من با این جسم درشت و گردن دراز که دارم دیگر نیازی به تاریخ و ذکر سوابق خود ندارم همه کس می‌داند که عمر من از شما کمتر نیست و بند گیاه را خورد. پیروزی شتر از این جهت بود که موجودیت فعلی خود را معیار قرار داد و نگفت گذشته من چنین و چنان بوده و آینده چنان خواهم شد . داند این را هرکه اصحاب نُهی ست که نهاد من فزون‌تر از شماست ( نُهی بر وزن هُدی به معنی خرد ) https://eitaa.com/khoroosh
شرح شاه جهود بخش پایانی.mp3
34.12M
🔈 🔈 🔈 🔇 📆تاریخ برگزاری جلسه: شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۸۶۹تا ۸۹۹ 🎙انجمن۴۲۷ زمان ۳۵ دقیقه 📚 طنز و انکار کردن پادشاه جهود و قبول ناکردن نصیحت خاصان خویش 🔻این عجایب دید آن شاه جهود جز که طنز و جز که انکارش نبود 🔻انسان ها یا مظهر نور حق یا مظهر نار ابلیس هستند که مولانا آنان را نوریان و ناریان نامیده است 🔻معنی هاویه در قرآن از راه مجاز عقلی و تفسیر جمیع نام هاي دوزخ در قرآن 🔻معانی لغوی " لظی " و " اثام " که از نامهای دیگر دوزخ در قرآن است 🔻ریشه های عبرانی کهنام و جهینوم به معنی جهنم 🔻معانی کلم الطیب 🔻 شرح و تفسیر پنج بیت عربی مولانا در این بخش 🔻تفسیر آیات ۱۰ فاطر ، ۱۵ و ۱۶ معارج ، ۶۸ فرقان ، ۲۷ و ۲۸ مدثر 🔻استفاده مولانا از استدلال های تمثیلی در خصوص برگشت جزء ها به کل 🔻مولفه های مجانست و سنخیت برای پیوستگی جزء ها به کل و اصل خودشان 🔻مولانا عدم مجانست و سنخیت در جزء ها با کل را ذوق ها و کشش های ناپایدار وعاریتی می داند 🔔https://eitaa.com/khoroosh
شرح شیر و نخجیران۱.mp3
37.9M
🔈 🔈 🔈 🔇 📆تاریخ برگزاری : شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۹۰۰ تا ۹۲۸ 🎙انجمن۴۲۸ زمان ۳۹ دقیقه 📚 بیان توکل و ترک جهد گفتن نخچیران به شیر 🔻طایفه نخچیر در وادی خوش بوده اند از شیر اندر کشمکش 🔻جهد و تلاش یا توکل ، مسئله این است 🔻معنی لغوی نخچیر 🔻توجه دادن شیر به دشمن درونی یعنی نفس اماره با استناد به کلام پیامبر ص 🔻شرح روایت ، لا یلدق المؤمن من حجر واحد مرتین، از زبان شیر 🔻آثار توکل بدون جهد و اکتساب 🔻 آثار حهد و اکتساب بدون توکل 🔻تفسیر آیات ۷ و ۸ سوره شمس ، ۳۸ بقره ، ۲۴ اعراف 🔻درمان ظاهر بینی که یکی از بیماری های پنهان چشم مادی ست در نظر مولانا 🔻شرح زیبای مولانا از جهان تجرد و روحانیت محض پیش از تولد آدمی در دنیای مادی 🔔https://eitaa.com/khoroosh
شرح شیر و نخچیران ۵.mp3
23.17M
🔈 🔈 🔈 🔇 📆تاریخ برگزاری : شنبه ۲۹مهر ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۹۲۹ تا ۹۴۷ 🎙انجمن۴۲۹ زمان ۳۲ دقیقه حجم فایل ۲۲ مگابایت 📚 باز ترجیح نهادن شیر جهد را بر توکل 🔻گفت شیر آری ولی رب العباد نردبانی پیش پای ما نهاد 🔻جهد و تلاش یا توکل ، مسئله این است 🔻دلایل دیگر مولانا بر رد جبر 🔻فوائد و آثار سعی در قرآن و روایت و معانی لغوی سعی در آیه ۳۹ نجم 🔻فوائد و برکات شکر 🔻مقصود و غرض الهی از اعطای اعضا و جوارح به آدمی در دیدگاه مولانا 🔻معانی حامل و محمول و قابل و مقبول در سلوک الی الله 🔻تفسیر آیات ۳۹ سوره نجم ، ۷ ابراهیم ، سبا ۱۳ 🔻معانی اشارت های پنهان الهی در نظر مولانا 🔻تاریخچه ضرب المثل خروس بی هنگام از تاریخ بلعمی 🔔https://eitaa.com/khoroosh
شرح شیر و نخچیران ۶.mp3
23.89M
🔈 🔈 🔈 🔇 📆تاریخ برگزاری : شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۹۴۸ تا ۹۷۰ 🎙انجمن۴۳۰ زمان ۳۳ دقیقه حجم فایل ۲۲ مگابایت 📚 باز ترجیح نهادن نخچیران توکل را بر جهد 🔻 جمله با وی بانگ ها برداشتند کان حریصان که سبب ها کاشتند صدهزار اندر هزار از مرد و زن پس چرا محروم ماندند از زمن 🔻جهد و تلاش یا توکل ، مسئله این است 🔻اعتراض نخچیران بر شیر و عدم پذیرش قول جهد و اصرار بر توکل 🔻معنای سفسطه 🔻سخنی در باب قسمت ازلی با ارجاع قرآنی 🔻معنای مکر بندگان و مکر الهی با استناد به آیات ۴۶ ابراهیم ۵۴ آل عمران 🔻داستان نگریستن عزرائیل بر مردی و گریختن وی در به سرای سلیمان 🔻 تفسیر کلی از آیه ی " لتزول منه الجبال " 🔻مفهوم " العبد یدبر والله یقدر 🔻تفسیر آیات ۴۶ ابراهیم ، ۵۴ آل عمران ، ۳۲ زخرف ۷۸ نساء 🔻طعمه شدن آدمی توسط حرص و آز از دیدگاه مولانا 🔔https://eitaa.com/khoroosh
شیر و نخچیران .mp3
27.12M
🔈 📚 🔇 🎙️⃣3️⃣4️⃣ 📆 : شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۹۷۱ تا ۹۹۹ ۳۸ دقیقه ۲۵ مگابایت 📒 باز ترجیح نهادن شیر جهد را بر توکل و فوائد جهد را بیان کردن 🔻 شیر گفت آری ولیکن هم ببین جهدهای انبیا و مؤمنین 🔔https://eitaa.com/khoroosh
شیر و نخچیران ۸.mp3
29.77M
🔈 📚 🔇 🎙⃣3️⃣4️⃣ 📆 : شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۱۰۰۰تا ۱۰۴۰ ۴۲ دقیقه 📒 گفت ای یاران مرا مهلت دهید تا به مکرم از بلا بیرون جهید 🔻 معنی الهام و اقسام آن از زبان ابن عربی 🔻فضیلت علم از دیدگاه مولانا 🔻خواطر اربعه در نزد عرفا 🔻تفسیر آیات ۷۱ احزاب ، ۶۸ و ۶۹ نحل 🔻فرق وسوسه و الهام 🔔https://eitaa.com/khoroosh
سلام دوستان گرامی یکی از عزیزان ارزشمند گروه در خصوص این دو بیت مولانا پرسیدند .ضمن تشکر از ایشان ، این مطلب را با شما به اشتراک می گذارم دو دهان داریم گویا همچو نِی / یک دهان پنهانست در لب های وی این بیت کنایه از خود مولانا و حسام الدین است می گوید ما (یعنی مولانا و حسام‌الدین )مثل نی دو دهان گویا داریم همانطور که نی هم از هر دو طرف دهان دارد یک سرش در بین لب های نوازنده ی نی پنهان است و دهان دیگرش که قسمت انتهای نی است همواره باز است  نتیجه : یعنی من و حسام الدین هم مثل یک نی هستیم که در میان لب های نای الهی پنهان شده است یک سر نی که حسام الدین است بین لب های همان نایی که حضرت حق است پنهان شده است و خدا اسرار و معارف و حقایق را در وجود حسام الدین می ریزد و آن سر دیگرش که صدا از آن بیرون می آید منم ( مولانا) . یعنی آنچه من مولانا می گویم از وجود حسام الدین است و این بیت یکی از بهترین بیت های مولانا در ارج نهادن به حسام الدین است . یک دهان نالان شده سویِ شما / های هویی درفگنده در هوا آن دهانی که که برای شما (مثل نی) ناله سر می دهد و شعر می سراید من مولانا هستم در حالی که گوینده اصلی خداست و گیرنده حسام الدین و من تنها فرستنده ام https://eitaa.com/khoroosh
زبان فارسی از نظر تنوع ضرب المثل در ردیف سه زبان اول جهان قرار دارد https://eitaa.com/khoroosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفت پیغمبر که رنجوری به لاغ رنج آرد تا بمیرد چون چراغ دفتر اول بیت ۱۰۷۰ دارونما با تلقین بیش از صدسال پیش در پاریس، فرد بیماری برای دریافت دارویش به داروخانه دکتر امیل کوئه مراجعه کرد. آن دارو در داروخانه موجود نبود و بیمار نیز شدیداً به آن نیاز داشت. احتمال یافتن آن دارو در داروخانه‌های دیگر هم کم بود. فکری به ذهن دکتر کوئه رسید. او به بیمار گفت که داروی مذکور موجود نیست اما داروی جدیدی آمده که تأثیر فوق‌العاده بیشتری از آن دارو دارد و در مورد خواص این داروی شگفت‌انگیز توضیحات مفصلی ارائه کرد. بیمار با شنیدن این توضیحات، اشتیاق خود را برای استفاده از آن اعلام کرد و دکتر کوئه مقداری از آن را به او داد. چند روز بعد دکتر کوئه جویای حال بیمار شد و در کمال تعجب دید که او کاملاً بهبودیافته است. تعجب او ازاین‌رو بود که او فقط مقداری قرص شکر به بیمار داده بود که درواقع فاقد هرگونه خاصیت درمانی بود. چنین بود که دکتر کوئه به قدرت تلقین پی برد. این یافته باعث علاقه بیشتر او به موضوع تلقین و عبارات تأکیدی شد و تحقیقات بیشتری را در این زمینه انجام داد. او نتیجه این بررسی‌ها را در سال ۱۹۲۰ در کتابش با عنوان «تسلط بر خود با تلقین به نفس آگاهانه» منتشر کرد. https://eitaa.com/khoroosh