eitaa logo
#شرح_و_ تفسیر مثنوی_استاد_خروش_اصفهانی📖📣
356 دنبال‌کننده
28 عکس
11 ویدیو
3 فایل
#مثنوی_خوانی انجمن شعر جوان اصفهان تأسیس خرداد ۱۳۹۲ عمارت تاریخی خانه هنرمندان با استاد عباس شاه زیدی (خروش) شنبه ها ساعت ۱۷ #مثنوی_مولانا سفری شگفت انگیز است به اعماق درون آدمی هفتصد سال است بعد از مولوی پشت این تکرارها جا مانده ایم عباس شاه زیدی
مشاهده در ایتا
دانلود
📣فایل های صوتی ☀️جلسات استاد خروش 🏠در خانه هنرمندان 📚توضیحی بر مثنوی مولانا 🤝برای دوستان علاقمند به مثنوی ارسال کنید عضویت در کانال 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
دوستان بزرگوار لطفاً پوستر بالا را به دوستان و علاقمندان به تفسیر مثنوی ارسال بفرمایید لطفاً رسانه باشید حتی اگر یک نفر به واسطه شما با این دریای ناب آشنا شود در خیر کثیر ترویج این معارف سهیم خواهید بود ارتباط با ادمین 👇👇👇👇👇 @Riaphik_admin
بخش ۲ عتاب به آتش .mp3
24.97M
🔈 🔈 🔈 🔇 ( بخش دوم) 📆تاریخ برگزاری جلسه: شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۸۴۰تا ۸۵۳ 🎙انجمن۴۲۵ زمان ۲۳ دقیقه حجم فایل ۲۳ مگابایت 📚 عتاب کردن آتش را آن پادشاه جهود (بخش دوم) 🔻پیش حق آتش همیشه در قیام همچو عاشق روز و شب پیچان مدام 🔻ظهور فعل و مشیت الهی در جمیع اسباب و علت های دنیوی 🔻عبور نگاه عارف بالله از علل و اسباب ظاهری به مسبب الاسباب 🔻شرح دو اسم از اسماء الهی " شافی " و " رازق" 🔻 طريق وصول أنبياء به سبب حقیقی از مسیر کشف و شهود 🔻رد و ابطال نظریه ی طبیعیون ( دهری ها) و صابئیان که به ترتیب عناصر اربعه و آباء سبعه را سبب فعل و انفعالات عالم هستی می دانند 🔻رد نظریه ی اصالت ماده در بیتی از مولانا 🔻شرح معنای فاعلیت و قابلیت الهی از آیه " هوالذی في السماء اله و في الأرض اله 🛎https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
پس از اتمام جلسه ی امروز شنبه اول مهر ماه ۱۴۰۲ که بحث مثنوی مولانا پیرامون علل و اسباب ظاهری و باطنی ( اسباب مجازی و سبب حقیقی " خدا" ) و نسبت دادن کلیه فعل و انفعالات عالم هستی به خدا بود دوست عزیزی پرسیدند اگر همه ی اتفاقات و کلیه ی شئونات زندگی مخلوقات به دست خداوند است؟ آیا هر اتفاقی که می افتد مثلا حتی اگر کسی آدم هم بکشد خواست و مشیت خدا بوده است؟ وقتی زندگی همه مخلوقات به دست خداوند است یعنی به عنوان مثال آیا خدا و خواست اوست که همه سبب ها را وسیله ای قرار داده که جان این شخص را بگیرد؟ اگر این جوری باشد پس کشتن یک فرد توسط دیگری را هم باید به خدا نسبت داد و قاتل چکاره است؟ بخشی از پاسخ به این‌ سوال را در بحث جبر و اختیار در همین دفتر اول از زبان مولانا بیان کردیم که اگر چه قدرت تمام بندگان در سیطره قدرت خداوند است و هیچ شخصی نمی تواند بدون اجازه او اقدام به کاری نماید و مولانا بین واژه جبر و معنای جباریت الهی تفاوت قرار داد که : این نه جبر این معنی جباری است ذکر جباری برای زاری است اما با این حال چون خداوند به بندگان خود اختیار داده تا آنها را مورد آزمایش قرار دهد، نمی توانیم کارهای نکوهیده و ناپسند خود را به خداوند نسبت دهیم. فقط به دلیل همان اختیاری که به انسان تفویض شده است . اساسا استناد وجود افعال اختیاری انسان به خدا منافاتی با استناد آنها به خود وی ندارد، زیرا این استنادها در طول یکدیگرند و تزاحمی با هم ندارند. جالب است که بدانیم انسان ها به طور معمول تنها در مواقعی که اقدام به کار ناپسندی می نمایند، جبری گرا شده و آن را به خداوند نسبت می دهند، اما اگر کار ارزشمندی انجام دهند آن را از افتخارات خودشان برمی شمرند، به عنوان نمونه، فرمانروایان، به ندرت اقدامات عمرانی و عدالت گستری خود را ناشی از جبر خداوند تلقی می نمایند، بلکه تنها کشتار مردم بی گناه و است که با جبر توجیه می گردد. https://eitaa.com/joinchat/3730244031C149405e277
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لطف سرکار خانم حیدری و همسرشان جناب آقای حیدری که رسانه ای شدند برای شنیده شدن کانال https://eitaa.com/khoroosh
متن شیر و نخچیران ۲.mp3
7.54M
پیش خوانش متن مثنوی قسمت دوم این بخش و بخش قبلی یکی از زیباترین دیالوگ های رد و بدل شده بین شیر و اصحاب جنگل است . شیر می گوید برای روزی باید سعی و تلاش کرد نخچیران می گویند بنشین و توکل کن https://eitaa.com/khoroosh
باد و هود.mp3
33.48M
🔈 🔈 🔈 🔇 📆تاریخ برگزاری جلسه: شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ توضیح ابیات ۸۵۴تا ۸۶۸ 🎙انجمن۴۲۶ زمان ۳۴ دقیقه حجم فایل ۳۲ مگابایت 📚 قصه باد که در عهد هود علیه السلام قوم عاد را هلاک کرد 🔻هود گرد مؤمنان خطی کشید نرم می شد باد کآنحا می رسید 🔻اثبات درک و شعور برای عناصر اربعه . آب خاک باد آتش 🔻قصه قبیله عاد که از نوادگان نوح پیامبر بودند و به عذاب " ریح العقیم " تند باد بی باران هلاک شدند 🔻هود یازدهمین سوره قرآن است و هود پنجاه سال موعظه کرد و جز اندکی به او نگرویدند 🔻 شرح شگفت انگیز تفسیر طبری در خصوص قوم عاد 🔻 داستان زاهد و پارسای قرن سوم هجری شیبان راعی (چوبان) 🔻تفسیر مولانا از آیات ۵۰ بقره ، ۹۰ یونس ، ۴۰ و ۴۱ ذاریات ، ۷۶ تا ۸۲ قصص ، ۱۱۰ مائده، 🔻استفاده مولانا از استدلال های تمثیلی زیاد در این بخش 🔻مرگ مومن و غیر مومن در نگاه مولانا 🔻قارون و تفکر زر اندوزی در نگاه مولانا 🔔https://eitaa.com/khoroosh
امشب داستانی زیبا در مثنوی خواندم که حیفم آمد شما نخوانید از اینکه گاهی آدم ها در خصوص سوابق خوشان حرف نزنند بهتر است. روزی شتر و گاو و قوچی با هم در بیابانی می‌رفتند و هر سه گرسنه بودند بند گیاهی را پیدا کردند و در مورد آن بند گیاه بین آنها گفت و گویی در گرفت. قوچ گفت اگر این بند گیاه را بین خود تقسیم کنیم یقیناً هیچ یک از ما سیر نخواهیم شد پس بهتر است که ببینیم سن و سال کدام یک از ما بیشتر است تا این بند گیاه را به او بدهیم و راضی شویم که او بخورد زیرا از سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم است که بزرگان را مقدم بداریم: که اکابر را مقدم داشتن آمده است از مصطفی اندر سنن این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و بحث پیرامون سن و سال هر کدام بالا گرفت قوچ گفت چراگاه من با چراگاه قوچی که به جای حضرت اسماعیل ع آوردند تا قربانی شود یکی بود . گاو گفت سن من بیشتر است زیرا من جفت و همسر همان گاوی هستم که حضرت آدم زمین را با آن شخم زد. وقتی که شتر این لاف و گزاف و فضل فروشی قوچ و گاو را شنید سر به زیر انداخت و بدون قیل و قال بند گیاه را به دندان گرفت و به هوا بلند کرد و گفت ای دوستان من با این جسم درشت و گردن دراز که دارم دیگر نیازی به تاریخ و ذکر سوابق خود ندارم همه کس می‌داند که عمر من از شما کمتر نیست و بند گیاه را خورد. پیروزی شتر از این جهت بود که موجودیت فعلی خود را معیار قرار داد و نگفت گذشته من چنین و چنان بوده و آینده چنان خواهم شد . داند این را هرکه اصحاب نُهی ست که نهاد من فزون‌تر از شماست ( نُهی بر وزن هُدی به معنی خرد ) https://eitaa.com/khoroosh