☘☘☘☘☘☘☘☘☘
✅زمان و مکان پرداخت زکات فطره؛ آیت الله خامنه ای مدظله
*کنار گذاشتن فطره و تصرف در آن
سؤال: اگر شخص فطره را کنار بگذارد، مى تواند از آن استفاده کند و بعد به جاى آن مال دیگرى بگذارد؟
🌺پاسخ: خیر، باید همان را که کنار گذاشته، براى فطره بدهد.
*زمان کنار گذاشتن فطره
✅سؤال: زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟
🌺پاسخ: بعد از اثبات حلول ماه شوال مىتواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عید فطر مى خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمى خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.
*پرداخت زکات فطره پیش از ماه رمضان
✅سؤال: آیا جایز است پیش از ماه رمضان، فطره را به فقیر داد؟
🌺پاسخ: خیر، کفایت نمى کند؛ ولى مى تواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عید فطر، طلب خود را بابت فطره حساب کند.
*انتقال زکات فطره
✅سؤال: جایز است زکات فطره را در شهر دیگرى بدهیم؟
🌺پاسخ: اگر در محل و شهر خودش مستحق پیدا نشود، مى تواند آن را به شهر دیگرى ببرد.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
لینک کانال
@khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضو جبیره ای...
لینک
💠 کنار گذاشتن فطریه 💠
🔺🔺🔺🔺🔺
❓سوال: کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر اشکال دارد؟
🌹🔹 آیت الله خامنه ای: عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند.
🌹🔸 آیت الله مکارم شیرازی: اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد.
🌹🔹آیت الله وحید خراسانی: اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است.
🌹🔸 آیت الله سیستانی اشكال ندارد.
🌹🔹 آیت الله شبیری : خیر، اشکال ندارد.
🌹🔸 آیت الله فاضل : اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖
⌨️ استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_روزه
ام_فطریه
#احکام_زکات_قبل_عید
➖➖➖،،
رایحه ی احکام«تخصصی»
امام
@khosravi1253
📥 سوال:
آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. (1)
✍ آیت الله سیستانی:
حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.(2)
✍آیت الله شبیری زنجانی:
گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.(3)
✍ آیت الله وحید:
شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. (4)
📚 منابع:
(1) استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:aYLgfOvLUxQ
(2) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: (3) 701371. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008. (4) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
🍃🍂🍂🍃🍃🍂🍂🍃🍂
لینک
@khosravi1253
❇ احکام خمس ❇
➖➖➖➖
یک سال است خانه دار شده ایم و خیلی بدهکار هستیم آیا خمس به ما تعلق می گیرد ؟
✅✅پاسخ:
💠شاید تعلق بگیرد و شاید هم نگیرد. اما مهم آن است که در زندگی خود حساب و کتاب داشته باشید. شما باید به دفتر مرجع تقلید خود ، نماینده ی او و یا کسی که از جانب او اجازه ی محاسبه دارد مراجعه کنید تا اموال شما حسابرسی شود .
👈🔸ممکن است مبلغی بدهکار نشوید و ممکن هم است یک مقداربدهکار شوید . اگر مبلغ زیاد بود و الان نتوانستید بپردازید راه حل دارد . به شما مهلت می دهند که درآینده و یا به صورت اقساط بدهی خود را بپردازید.
◀ اما صرف اینکه ما خانه نداریم و یا بدهکار هستیم پس خمس به ما تعلق نمی گیرد ، درست نیست . ممکن است به شما تعلق بگیرد اما مقدار آن کم باشد .
♦اصل مسئله این است که در زندگی خود نسبت به این واجب الهی و شرعی حسابرسی داشته باشید .
➖➖➖➖➖
🍁🍂 کانال تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
⁉️ #سوال_مسابقه چهارم👇
کدام گزینه زیر در مورد زکات فطره (فطریه) به نظر مشهور مراجع صحیح می باشد :
گزینه 1⃣: وقت پرداخت فطریه قبل از نماز عید است برای کسی که نماز عید را می خواند و تا اذان ظهر برای کسی که نماز را نمی خواند.
گزینه 2⃣: فطریه را نمی شود به خواهر و برادر فقیر داد چون واجب النفقه هستن
گزینه 3⃣: قبل از ماه رمضان اگر شخص نیت کنه میتونه فطریه رو به فقیر مورد نظرش بده تا بتونه خرج افطاریش کنه
گزینه 4⃣: برای دادن فطریه پدر و مادر فقیر خودمون در اولویت هستند .
گزینه 5⃣: سید نمی تواند فطریه اش را به غیر سید بدهد و فطریه بچه در شکم مادر هم واجب است.
گزینه6⃣: به کسی که بخواهیم فطریه پرداخت کنیم باید مطمئن شویم آنرا خرج نان و خوراک خود می کند.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح رابه @khosravi11253 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه 1 تیر 97⏱
🎁 به 1 نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه 1 عدد کارت شارژ5هزار تمنی هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی رایحه احکام
🆔 @khosravi1253
🔶 🔹حکم خرید و فروش موی سر⁉️
➖ ➖➖پاسخ:👇
مقام معظم رهبری: فی نفسه اشکال ندارد. [1]
آیت الله مکارم: خرید و فروش مو اشکالی ندارد. [2]
آیت الله سیستانی: خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. [4]
آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [5]
آیت الله فاضل: اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد. [6]
➖ ➖➖📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QHL71lXZXi4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510020020.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 548631.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34945.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502396.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_خرید_و_فروش
#خرید_و_فروش_موی_سر
✔️ 👈 لینک کانال تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
✅پرسش:
فرق جايز نيست با حرام است چيست ونيز معني اشکال دارد چيست؟
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
✍پاسخ:
باسلام
احکام شرعی به دو قسم تکلیفی و وضعی، تقسیم می شوند. مراد از احکام تکلیفی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرد که عبارتند از: وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و جواز (اباحه)
و مراد از احکام وضعی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق نمی گیرد بلکه این حکم موجب و منشأ احکام تکلیفی می شود و آن احکام تکلیفی مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرندمثل: مالکیت، زوجیت(همسری)، ضمانت و...که مثلا زوجیت علت حکم تکلیفی وجوب نفقه و... می شود و همینطور سایر احکام وضعی دیگر.
با این توضیح اگر جایز نبودن (عدم جواز) در احکام تکلیفی استعمال شود مراد همان حرمت و حرام بودن است. اما اگر در رابطه با احکام وضعی استعمال شود معنای آن عدم صحت و عدم ترتب آثار آن عمل است مثلا اگر گفته شد زوجیت مرد با دوخواهر هم زمان جایز نیست به این معنی است که چنین زوجیتی صحیح نیست و آثار زوجیت مثل حلال بودن تمتع های جنسی و وجوب نفقه و...بر آن مترتب نمی شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
عضویت
@Ahkamdini1253
🔶 🔹حکم خرید و فروش موی سر⁉️
➖ ➖➖پاسخ:👇
مقام معظم رهبری: فی نفسه اشکال ندارد. [1]
آیت الله مکارم: خرید و فروش مو اشکالی ندارد. [2]
آیت الله سیستانی: خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. [4]
آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [5]
آیت الله فاضل: اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد. [6]
➖ ➖➖📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QHL71lXZXi4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510020020.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 548631.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34945.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502396.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_خرید_و_فروش
#خرید_و_فروش_موی_سر
✔️ 👈 لینک کانال تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
🔶 🔹تبدیل عقد موقت به دائم⁉️
➖ ➖➖پاسخ:👇
آیات عظام: امام، سیستانی، خویی، وحید و بهجت: اگر در عقد موقت تصمیم بگیرند آن را طولانی تر کنند و یا تبدیل به عقد دائم نمایند، صحیح نیست مگر بعد از اتمام مدت یا بخشیدن مدت توسط مرد، در غیر این صورت عقد دوم باطل خواهد بود.
➖ ➖➖📚منابع:
توضیح المسائل مراجع، م 2432؛ تحریر الوسیله، القول فی عقد المنقطع، م 11؛ منهاج آیت الله سیستانی، ج 3، م 249؛ منهاج آیات عظام خویی و وحید، ج 3، م 1311؛ استفتائات آیت الله بهجت، ج 4، س 4615.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_ازدواج
#ازدواج_موقت
✔️ 👈 کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253