هدایت شده از کجا هستیم؟!
🔸انحنای هم جهت با انحنای زمین.
توجه شود که صرفا عدم امکان استناد به این تصاویر مدنظر هست و نه اثبات هیچ هندسه خاصی برای زمین بر اساس این تصاویر.
مثلا از انحنای کمتر پنل نسبت به سطح زمین مادامی که از همه شرایط تهیه و پزدازش و ارایه ویدیو و ویژگی پنجره های این بخش از ایستگاه، فاصله اشیا مدنظر در هر کدام از دوربین ها و پنجره ها با نقطه کانونی خود، شدت خمره ای کردن تصاویر در هر کدام و... اطلاعات کاملی نداشته باشیم، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
#در_جستجوی_انحنا
@kojahastim
هدایت شده از کجا هستیم؟!
تصاویر ارایه شده از پرتاب ماهواره ایرانی نور۳ با ماهواره بر سپاه و نیز محموله و مسافرین پرتاب شده به سمت ایستگاه فضایی با موشک فالکون۹ و کپسول دراگون شرکت اسپیس ایکس.
تقعری که در زمین دیده می شود حاصل اعوجاجات خمره ای مربوط به دوربین ها و لنزهای زاویه گسترده است.
#در_جستجوی_انحنا
@kojahastim
هدایت شده از مرصاد
پیجرهایی که منفجر میشوند، پیامهایشان بیشتر منتشر میشود.
هنوز عمادها، عمودهای خیمهی مقاومتند و مثل کوه ایستادهاند و فریاد میزنند؛
«الهدف واضح و محدّد و دقیق: ازاله اسرائیل من الوجود»
@mersad1445
🪄دقت و اعتبار از کجاست؟! فرضهای ما یا نجوم رصدی؟! 🪄
#مدل_فروشی_ممنوع
🧮 پیشتر در مقدمه بحث #اعتدال_بهاری (اینجا) به این نکته اشاره شد که دقیق بودن محاسبات نجومی مربوط به تقویم خورشیدی و لحظه اعتدالین؛ به معنای صحیح بودن پیشفرضها و توصیفات محاسبهگران از چیستی خورشید و ستارگان و افلاک نیست.
🔀 پذیرفتن این دوگانگی در مورد تقویمهای ایرانی که با وجود اصل زمین مرکزی و لحاظ کردن فلکهای مختلف برای تک تک سیارات و ماه و خورشید؛ دقتهای بسیار بالایی نیز دارند؛ چندان دور از ذهن نیست. به ویژه در عصر اکتشافات سازمانهای فضایی و در ظاهر باطل شدن تصورات قبلی.
😳 اما عجیب است که همین معادله در طرف دیگر به راحتی پذیرفته نیست. یعنی دقت محاسبات پدیدههای نجومی در نجوم مدرن بیش از هر چیز دلیلی محکم بر درستی مدل ارایه شده قلمداد میشود تا حدی که در همه مجامع علمی و رسانهای با استناد به این دقتها مدل و فرضیات جدید همچون حقیقتی قطعی و غیرقابل خدشه ارایه میشود که صد البته خطاست.
🍀 به عنوان مثال و به منظور جمعبندی بحث اعتدال بهاری؛ ماحصل مطالب گذشته را فارغ از سه مدلی که اجمالا بررسی کردیم در کنار هم قرار میدهیم؛
🧐 برای دیدن توضیحات #اعتدال_بهاری در مدل های بطلمیوسی و کپرنیکی و یکی از ایدههای مبتنی بر زمین مسطح روی آن ها بزنید.
🔭 همانطور که قبلا دیدیم در نقطه اعتدال؛ در همه این مدلها (و حتی مدلهای دیگری که بررسی نکردیم) در واقع صرف نظر از چیستی؛ فاصله و چگونگی حرکت ماه و خورشید و ستارگان و زمین؛ تنها یک اتفاق ویژه از نظر «رصدگر» زمینی اتفاق میافتد:
☀️ خورشید در حال طی مسیر ویژه خود در بین ستارگان (یا همان #دایره_البروج) از #استوای_سماوی عبور میکند!
و دیگر هیچ...
💫 اگر دقت شود هم #استوای_سماوی و هم #دایره_البروج که لحظه تلاقی آنها اعتدالین را تشکیل میدهند؛ هر دو کاملا تعاریف «رصدی» دارند.
‼️در واقع اگر دقت کنیم نه تنها در موضوع اعتدالین که حتی در بسیاری از موضوعات دیگر نجومی (مانند گرفتهای ماه و خورشید؛ شهابوارهها؛ مقارنهها و مقابلهها؛ گذرها و اختفاها و...) تمامی دقتها و پیشبینیهای علمی مربوط به حوزه #نجوم_رصدی است. در حالی که متاسفانه هم در عوام و هم در بین نخبگان به پای فهم حقیقت آسمان و زمین توسط علم نجوم جدید فاکتور میشود.
🧮 همانطور که می دانیم #نجوم_رصدی نیز شاخه ای از دانش و عملیات نجومی است که صرف نظر از ایدههای هستیشناختی نسبت به آسمان و اجرام آن؛ صرفا به نحوه پیشبینی دقیق موقعیت اجرام در زمان و مکان خاص رصدگر میپردازد.
🔭 این دانش محاسباتی که حتی در زمان نجوم قدیم پیشرفتهای فراوانی داشته و امروزه دقیقتر نیز شده است در واقع فراتر از همه مدلها (و حتی کلان روایتهای جهانبینانه، تمدنی و فرهنگی نجوم جدید یا قدیم در مرکز دانستن انسان و زمین یا دیگر اجرام و بحثهایی ازین دست) صرفا مشغول دستیابی به معادلات حرکتی و موقعیت اجرام برای رصدگر است.
🤔 در واقع اگر خوب موضوع را بفهمیم علت دقت بالای محاسبات نجومی گذشتگان با وجود فرضهایی که امروزه آنها را باطل «میپنداریم» همین موضوع، یعنی ریشه داشتن آنها در نجوم رصدی است نه در صحیح بودن فرضیات آنها.
🔚 بنابراین امروزه بعد از تجربه همهی این فراز و نشیب های #تاریخ_علم و نیز با تدوین و گسترش مباحث رشتهی #فلسفه_علم_تجربی که به همین دست دقتها پیرامون استنتاجات علمی میپردازد، باید خیلی جدی به همه مدلهای پرمدعای امروزی و دیروزی نجوم در هنگام ژست گرفتن با پیشبینیهای دقیق پدیدهها با جدیت بگوییم:
لطفا بفرمایید کنار؛ در این مکان و در این زمانه #مدل_فروشی_ممنوع است.
#نزاع_مدل_ها
#اعتدال_بهاری
#استوای_سماوی
#دایره_البروج
#نجوم_رصدی
#مدل_فروشی_ممنوع
۹ از ۹ در موضوع نزاع مدلها در اعتدال بهاری
@kojahastim
هدایت شده از 🇱🇧 ابنسبیل|محسن آقایی 🇮🇷
🔻🔻🔻‼️آغاز رسمی جنگ لبنان به شکل بسیار گسترده 🔻🔻🔻‼️
🇱🇧🇱🇧🇱🇧 فقط امروز بیش از کل جنگ ۳۳ روزه شهید و زخمی
بمباران بیش از ۳ هزار خانه
بیش از سیصد حمله هوایی
یا صاحب الزمان الغوث و الامان ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما با شما بزرگشدیم سید عزیز، با شما یاد گرفتیم، با شما سربلند شدیم، با شما راستگویی در میدان مبارزه را یاد گرفتیم، با شما مردانگی آموختیم، با شما حمایت از فلسطین را فراگرفتیم، با شما آرامشدیم، با شما خشمگین شدیم و با شما زندگی کردیم...
میدانیم که شادی روح شما در امتداد این مسیر هست و انشاءالله ادامه میدهیم...
مبارکتون باشه شهادت علی طریق القدس...
مبارکتون باشه عندربهمیرزقون شدن...
مبارکتون باشه وصال رفقای قدیمی...
شما مثل جدتون امیرالمومنین علیه السلام مرد بودید، مردانه زندگی کردید، و مردانه به شهادت رسیدید در حالیکه میتونستید در آسایش و بیتفاوتی و صبر استراتژیک، فقط نظارهگر میدان غزه باشید ولی از فردای طوفان دست و آستین بالا زدید و امروز مزد این مسئولیت پذیری را گرفتید...
و از شما یاد گرفتیم که گوش به فرمان سیدالقائد رهبر عزیزمون باشیم و دوشادوش فلسطین و لبنان با دشمن جهاد کنیم...
دل ما برای شما خیلی تنگ میشه آقا سید حسن دوست داشتنی ما 💔
سلام ما را به حاج قاسم برسون 😭
سفر به سلامت 😭
@kojahastim
یک سال از آن صبح با شکوه گذشت...
و شعار همه رزمندگان در اوج و فرود و غم و شادی هر روز و هر ساعت و هر لحظه اش همان شعار همیشگی باقی ماند...
و انه لجهاد نصر او استشهاد....
سالروز عملیات بی نظیر طوفان الاقصی گرامی باد.
@kojahastim
💐 ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه الصلاة والسلام بر همگان مبارک باد.💐
🍀 به همین مناسبت و در راستای مطالب پرونده #گوهر_متروک به معرفی و بررسی اجمالی کتاب ارزشمند #تفسیر_العسکری که متأخرین از آن با عنوان «تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)» نام بردهاند در پست بعدی خواهیم پرداخت.👇
@kojahastim
🙏 با سلام و ضمن عرض پوزش بابت وقفه طولانی مدت و اعلام مجدد فعالیت به صورت منظم.
ابتدا توضیحاتی که قول داده بودیم در خصوص این تفسیر اثری (مبتنی بر روایات) :
🪄#تفسیر_العسکری(ع) یا طبق نامی که بازنویس معاصر آن برایش انتخاب کرده «تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)» در واقع بخشی از تقریرات امام عسکری(ع) به دو نفر از شیعیان میباشد.
👥 این دو شخص در پی توصیه امام(ع) به پدرانشان مبنی بر فرستادن فرزندانشان به محضر امام(ع) جهت علم آموزی؛ به استفاده از این سرچشمه علم مفتخر شدند. (توجه کنید که طبق نقل معتبر خود امام(ع) از پدرانشان چنین خواسته بودند) این تفسیر طی هفت سال توسط امام بر این دو شخص املاء می شود که متأسفانه تنها تفسیر آیات سوره بقره تا آیه ۲۸۲ در دسترس است.
🗣 ناقل این تفسیر از این دو شخص، فردی به نام محمد بن قاسم استر آبادی (مشهور به مفسر جرجانی) است.
🪓 مؤلفی به نام ابن غضائری در طی سدههای بعدی بیشترین نقد را به اعتبار این تفسیر وارد میکند.
📌 عمده تأکید ابن غضائری یکی بر تضعیف استرآبادی و مجهول دانستن او و دو راوی اصلی است. (یعنی در کتابهای رجالی در زمان ابن غضائری در رد یا تأیید این دو نفر چیزی وجود ندارد)
و ایراد بعدی نیز ایرادات محتوایی و بعید دانستن برخی مضامین این تفسیر یا برخی منقولات منحصر به فرد در آن است.
📝 در عوض بزرگانی چون شیخ صدوق که از ابن غضائری به زمان امام(ع) نزدیکترند هم در برخی کتابهایشان پس از ذکر نام استرآبادی برای او طلب رضوان و رحمت میکند که قرینهای بر اعتماد به اوست و هم در خصوص خود تفسیر نیز نه تنها آن را تایید میکند بلکه مانند بسیاری از علمای مشهور تفسیر را مورد اعتماد شیعه میداند.
🎯 علامه مجلسی نیز اعتماد صدوق بر این راویان و به خصوص استرآبادی را کافی دانسته و با توجه به نزدیکی زمان صدوق به راویان و قرائن بیشتر در تأیید آنان از سوی جناب صدوق را رافع اشکالات با دلایل نامعلوم از طرف برخی رجالیون میداند.
📍ظاهرا جناب صدوق نسخهای از آن را جمعآوری و مرتب سازی نموده و در دیگر آثار خود به آن ارجاع دادهاست. ضمنا طبق نقل ابنشهرآشوب احتمالا نسخه کاملتری از این تفسیر توسط حسنابنخالد برقی در محضر امام(ع) نگاشته شده که نشان میدهد این تفسیر از طرق دیگری نیز در بین علمای متقدم وجود داشتهاست و به کل می تواند جبران کننده ضغف رجالی راویان باشد.
✅ در مجموع با اعمال روش #موثوق_الصدوری (که درباره آن در مطالب بعدی خواهیم گفت) با در نظر گرفتن قراینی مثل تأییدات جناب صدوق و مضامین عالی تأویلی و ولایی تفسیر، اعتماد غالب علمای شیعه و بررسی مضمونی روایات در کتب تفصیلی بعدی، میتوان تا حد زیادی به این کتاب اعتماد نمود و احیانا اگر مطلبی در آن با فهم ما سازگار نبود طبق دستورات ائمه(ع) علم آن را به خدا و رسول(ص) واگذار کرد و البته مبنای نظر قرار نگیرد، هرچند چنین مطالبی بسیار به ندرت در این تفسیر وجود دارد.
📕برگرفته از کتاب «امکان و روش اعتماد به متون دینی» نوشته دکتر عطاءالله بیگدلی
جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به:
📚استادی، مقدمة التفسیر المنسوب الی الامام العسکری
📚لطفی، سند تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
📚طبسی، پژوهشی پیرامون تفسیر امام عسکری(ع)،
📚رضوى، نگاهى به تفسیر منسوب به امام حسن عسکرىعلیهالسلام
#گوهر_متروک
@kojahastim