⚠️ فاصله توقع رهبری با توان جوانان زیاد است!
خلاصه تحلیل ملزومات تحقق بیانیه #گام_دوم در جمع تشکل طلبگی ربیون مشهد
❇️ بیانیه گام دوم از حیث محتوا جمع بندی همان حرف های گذشته رهبری است ولی در قامت #نقشه_راه گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی بیان شده است.
بنظرم خود رهبری هم حسب شرایط کشور سیر تطوری داشته اند. ایشان یک دوره برای اصلاح بروکراسی ساختار موروثی اداری-اجرایی کشور از #درون تلاش جدی می کنند و به مسوولان تذکر می دهند. از دهه 80 است که ظاهرا تذکرات درونی را کافی نمی بینند و برای فعال کردن #مطالبه از مسوولان در بدنه مردمی تلاش می نمایند و از ابتدای دهه 90 هم که شاهدیم با ادبیات فعالسازی #بدنه_مردمی و جوانان و آتش به اختیار سعی می کنند تا خود #مردم را فعال کنند.
طی این مراحل شاید به این خاطر بود که در ابتدا توان بدنه مردمی در حدی نبود که بتوان برای اداره کشور به آن اتکا کرد والا مبنای ما لیقوم الناس بالقسط است و اتکای اصلی ما مردم بوده اند، اما بعد از جریان دوم خرداد که بدنه انقلابی نگران فعلیت انقلاب شد و از خواب خوش بینی بیدار و تازه وارد مباحث فکری و عمیق تر شد، رویش های جدی در بدنه انقلابی اتفاق افتاد و یک #سرمایه_اجتماعی جدی برای انقلاب رقم خورد.
🌹 وجه ممیزه گام دوم هدف گیری جدی #جوانان به عنوان مسئول مدیریت انقلاب است و رهبری تاکید می کنند که در جهاد بزرگ پیش رو جوانان باید شانه های خود را زیر بار مسئولیت قرار بدهند. ایشان می خواهند #مسئولیت انقلاب را به دوش جوانان بگذارند و خودباوری را در آن ها ایجاد کنند تا در این سطح جدی احساس مسئولیت کنند. گام دوم باید در باب فهم مسائل کشور بصیرتی در بدنه انقلابی ایجاد کند و مقدمه اش این است که خود را متولی حاکمیت بدانند.
👈 متاسفانه ولی فاصله ای که بین باور نسل جوان به #توان خودش و حد توقع رهبری وجود دارد خیلی زیاد است! خیلی از ما می دانیم که کارمان حیاتی نیست و در صورت تعطیل شدن خلائی ایجاد نمی کند یعنی اگر بپرسی حالا شما نروی اردوی جهادی چه می شود نخواهی شنید که مردم گرسنه می مانند یا فلان درصد اشتغال استان تغییر خواهد کرد! یعنی ما در دل مان #نقش_آفرینی جدی برای کارهای فعلی مان قائل نیستیم!
⭕️ ساختار #بروکراتیک اداری اجرایی کشور ما میراث گذشته است و کارآمدی انقلاب را با مخاطره روبرو کرده است. یک رویکرد اصلاحی نسبت به ساختار موجود داریم. ساختاری که قدرتش زیاد و تاثیرگذاری اش کم است. رویکرد کوچک کردن نهادهای بزرگ و فشل یا بعبارتی رویکرد اصل چهل و چهاری! البته اگر افرادی بتوانند داخل همین ساختار تغییراتی بدهند خیلی خوب است ولی ساختارها تا اطلاع ثانوی فشل اند!
اما لزوما فرایند حرکت این نیست که باید وارد ساختار و نهادهای حکومتی بشویم و اصلاح کنیم. گام دوم صرفا قرار نیست با نهادهای موجود اتفاق بیفتد. بخشی از آن به عهده بدنه مردمی است. شاید مطلوب این باشد که مثلا وزارت ارشاد یک نهاد نظارتی بشود و تمام کار فرهنگ و هنر کشور به موسساتی چون اوج و عمار و... و در اقتصاد به هزاران شرکت خصوصی و مجموعه های سیاست گذار مردمی سپرده شود.
البته باید برنامه ریزی برای ورود به ساختار موجود داشته باشیم تا بتوانیم رویکرد اصلاحی را حتی المقدور پیاده سازی کنیم ولی نباید به آن خیلی دل بست! چنانچه رهبری مخاطب شان را جوانان گذاشتند نه ادارات!
⏹ ما امروز در دو جنبه نظری و ساختاری ضعف داریم. مساله #نظری ما مبانی حاکم بر برنامه های توسعه است که رویکردهای کشور را به سمت #غربی شدن می برد و ما مدل توسعه جایگزین ارائه نداده ایم و در جنبه تحقق هم می خواهیم با یک ابزار خراب به اسم ادارات موجود به اهداف برسیم که شدنی نیست!
💠 راه حل چیست؟
در حد خودتان یک الگوی عملی ارائه بدهید. ما به تشکل و جمع های #الگو در حوزه های مختلف نیاز داریم. اکثر حزب اللهی ها تجربه شان در کار ضعیف است و مجموعه نمونه ای ندارند که بتواند فراگیر شود و در ساختار نفوذ کند یا الگویی حتی برای نهادها بشود! گاها آدم هایی داریم که در یک شهرستان الگوی نسبتا موفقی ارائه دادند و آنها را بردند تهران و طرحی #ملی را به آنها سپردند. یعنی اگر کسی کار موفقی داشته باشد از آن استقبال می شود ولی الگوهای ما نوعا گفتمانی و رسانه ای است نه یک اقدام میدانی موفق!
🔷 بدنه جوان حوزه باید در قامت این نقشی که در گام دوم می تواند داشته باشد قرار بگیرد و این نقش را درک نمی کند مگر اینکه واقعا در وسط میدان واقعی #حکمرانی قرار بگیرد چنانچه امام در انتهای منشور می فرمایند: "روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات، حضور فعال نداشته باشد نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح، برای اداره جامعه کافی نیست"
💎 اقل انتظار از #حوزه، تدوین لایه فکری نظری انقلاب است.
یکی از علل لنگ بودن این لایه در حوزه آن است که حوزه راه انتزاعی خود را رفته و آخوندهای حکومتی و مدیران هم راه خود را رفته اند! مثلا نمایندگان ولی فقیه در ادارات بنا بود نماینده نهاد #امامت در حاکمیت باشند. اقل فایده ای که می توانستند داشته باشند انتقال مسئله های میدانی و سوالات متعدد نهادهای خود با نهاد #علم_دینی است. این کار می توانست حوزه را تکان دهد. یکی از دلایلی که این اتفاق نیافتاده این است که مدیر آن نهاد می بیند #حوزه سطحش خیلی پایین تر از سوالات است و از مسائل نظام فاصله دارد ولی نباید از عرضه سوال استنکاف کنند چون مواجه شدن با سوالات برای حوزه می تواند منشا شروع #تحول باشد.
🔵 چطور می توان این دغدغه را ایجاد کرد؟ ما باید بدنه حوزه را درگیر مسائل مختلف سطح حاکمیتی بکنیم مثلا ده نفر می خواهیم که افق شان برنامه ریزی دهه آینده وزارت کشاورزی باشد.
فرد باید در #موضوع وارد شود تا بتواند حکم را استخراج کند. تاملاتی که یک نفر گوشه اتاق بدون تشخیص موضوع انجام داده است نوعا #تولید_علم نیست و به درد ساختارهای واقعی نمی خورد. رفتن در میدان گاهی اوقات مقتضی این است که عالم دین در یک نهاد، مشاور یا مسئول بشود تا بعد از فهم موضوع بتواند برای مسئله حکم را استخراج کند.
مهم ترین دغدغه باید درگیر کردن بدنه طلاب با سطح حکمرانی و دغدغه های حاکمیت باشد و برای این درگیری باید راهکار پیدا کنید. وقتی سوال مطرح می شود فرد تازه شروع به فکر کردن می کند و دنبال حل مسئله می رود.
💬 یک پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید از وزارت خانه ها و نهادهای نظام است. پیشنهاد دیگر مطالعه اسناد #بالادستی نظام مثل سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه و سندهای سیاستی دیگر است، هرچند آنها را درست نفهمیم. مثلا بررسی کنید آیا نسبتی بین دین و این اسناد وجود دارد؟ این کار کمک می کند به اینکه بفهمیم سطح حاکمیت را نمی فهمیم و مسئله ما با مسائل نظام خیلی فرق دارد و این اعتراف به وجود فاصله، نقطه #شروع تحول ماست.
📍 @komeilialireza
⭕️ ما و قصه صوفیه در جهان اسلام!
👳♂ جدال فقیه و #صوفی از قدیمی ترین دعواها در فضای فکری جامعه ماست. هر کس چند بیت از حافظ خوانده باشد فورا وارد این فضا می شود و نوعا گله های عارف به فقیه را می بیند! در طرف منتقد صوفیه نیز چنین مساله ای پررنگ است. تا جایی که اساسا کلمه #صوفی در جامعه مذهبی ایران و خصوصا حوزه های علمیه، بارمعنایی منفی یافته است.
⚠️ هنوز هم نگاه فقهای ما به تصوف، تابع همان نگرش #تاریخی است که آنها را جریانی انحرافی و دارای بدعت های متعدد در دین می داند. شبیه همین نگاه را می توان در برخی جریانات #اهل_سنت نسبت به جریانات صوفی شان به وفور یافت!
👈 البته ضعف جریان #عرفانی فلسفی در حوزه را نیز نباید در توسعه این نگاه بی تاثیر دانست که در جای خود باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد که چرا جریان عرفانی ما نتوانسته بر مبنای مسائل مشترک خود با صوفیه به توسعه تعامل با جریانات صوفی جهان اسلام که بیش از نیمی از #جمعیت مسلمان را شامل می شوند، همت گمارد.
🔶 از سویی دیگر نگرش جریان انقلابی نیز به #تصوف، توصیف آنان به مثابه پیروان #اسلام_آمریکایی و پروژه ای در دست حکام وابسته و #سکولار جهان اسلام بوده و هنوز تا حدودی چنین است. همین نوع نقدها از طرف جریان اسلام سیاسی یا اخوانی اهل سنت نیز به سنی های صوفی مطرح بوده و همچنان، هست!
🔻 یک تناقض هم در درون همین دعواهای فکری هست و آن اینکه عمده جریانات شیعی که در نظر، جریان صوفیه را به طور جدی رد می کنند، در عمل او را بر جریانات دیگر ترجیح می دهند! شاید دلیل اصلی آن هم بروزات حبی شدیدتر این جریان نسبت به #اهل_بیت پیامبر صلی الله علیهم اجمعین باشد که تربیت مناسکی و هیئتی ما حس بهتری با آن برقرار می کند.
🔷 بنظر می رسد یکی از ریشه های وضعیت فوق الذکر، #عدم_شناخت کافی از جریانات متنوع تصوف در جهان اسلام می باشد. تصویر صوفیه با برساخت رسانه ای یا تاریخی آن، که شامل مجموعه ای از بدعت های حرام غیرشرعی است در شرایط فعلی مصداق زیادی ندارد چرا که مساله #انطباق_شریعت، دغدغه بخش عمده جریانات صوفیه کنونی جهان اسلام می باشد و اعمال غیرشرعی تا حد زیادی رخت بربسته است.
📣 یا تصور غیر سیاسی بودن همه جریانات متصوفه نیز بار دیگر از عدم شناخت بسیاری از جریانات دغدغه مند صوفی که اثربخشی #سیاسی در جهان اسلام دارند ناشی می شود که امروزه در حال توسعه این اثربخشی نیز می باشند.
🔴 امروزه و پس از تجربه داعش، زمزمه لزوم روی گردانی به صوفیه در کشور ما نیز از طرف برخی نگرش های غلط و #پراگماتیستی و غیرتمدنی در حال مطرح شدن است که مبنایی سکولاریستی را انتخاب کرده است! یعنی از زبان مدعیان انقلاب، همان رویکرد اماراتی – آمریکایی در تمایل به صوفیه در حال طرح است!
🔷 حال آنکه چنانچه گفتیم بخش مهمی از صوفیه مبرا از اشکالات فوق الذکر هستند و در صورت وجود برخی اشکالات هم، تعامل با آنان نیاز به اهداف پراگماتیستی یا توجیهات سیاسی ندارد و با مبانی #انقلاب اسلامی نیز می توان به این مساله به طور جدی وارد شد چنانچه خود حضرت #امام بعنوان یک عارف وارد عرصه سیاست شده بودند و مبانی فکری ایشان برای تعامل با دستگاه فکری صوفیه از استعداد تفاهم بخشی بالایی برخوردار است.
◀️ طبعا انحرافات فکری و عملی نیز جز با داشتن ارتباطات فکری فرهنگی و تعاملات اجتماعی و نخبگانی قابل اصلاح نیست. ما با خالی کردن این میدان، صرفا راه را برای فعال شدن پروژه های اماراتی #غربی باز کرده ایم که با شعار اسلام معتدل، اسلام رحمانی، اسلام وسطی و... اقلا از آغاز دهه گذشته میلادی در حال برنامه ریزی برای ضریب دهی به جریان #صوفی_سکولار در جهان اسلام و مرجعیت سازی برای آنان می باشند!
⛔️ امارات از حوالی 11 سپتامبر در حال اجرای پروژه ای غربی است که ذیل آن دهها همایش بین المللی برگزار و چند موسسه بزرگ به راه انداخته است و هدف همه آنها ایجاد جریانی موازی جریان #اسلام_سیاسی در جهان اسلام می باشد. اتفاقی که همزمان اسلام سیاسی سنی متمثل در #اخوان و اسلام سیاسی شیعی متمثل در انقلاب اسلامی را به حاشیه خواهد راند و اسلام متعامل و همسو با غرب را بعنوان گفتمان اصلی جهان اسلام جایگزین خواهد کرد.
⚠️ این همان رویه ای است که امارات سعی کرده حتی در عربستان سعودی پیاده کند و اصلاحات غربگرایانه در سعودی و دستگیری علمای مخالف یا متمایل به اسلامگرایان در همین راستا می باشد. اخیرا حتی همایشی در دل #وهابیت برگزار شد که نمایندگانی از صوفی ها و شیعه نیز در آن حضور داشتند!
✅ کم توجهی ما به بدنه متنوع جهان اسلام رهاوردی جز تقویت جبهه مقابل را ندارد چون #دشمن بیدار است: من نام لم ینم عنه!
📍 @komeilialireza
با شخصیت های بلند پرواز چه کنیم؟
⚠️ اطراف مان گاهی افراد توجیه و خوب و دلسوزی را می بینیم که به دلیل #بلندپروازی شدید مساله ساز می شوند!
⭕️ این افراد که #تجربه_عملی اندک یا تک بعدی دارند لذا گاهی فکر می کنند نوشتن طرح های قشنگ مساوی تحقق آنهاست و جالب اینکه بدلیل همان روحیه بلندپروازی هیچ گاه به موضوعی کوچک فکر هم نمی کنند و در #توهم حل مسایل بزرگ می زیند!
👈 اینکه کسی از تعدادی مساله، استنتاجی کلی بکند و به آن #مساله فکر کند امری طبیعی است ولی اینکه فکر کنی باید یا می توان در همان سطح هم به حل مساله بپردازی عجیب است.
🔶 جالب تر اینکه اینها نوعا بدون داشتن #نیرو، امکانات و تجربه و زیرساخت لازم، گاهی حتی به تنهایی به دنبال تحقق مساله هایی کاملا #بزرگ هستند! و در عمل از انجام صحیح اقدامی کوچک هم ناتوان اند! به قول عربها مصداق "طموحاتنا اکثر من قدراتنا" اند ولی بازی شیطان مانع فهم این لایه در آنهاست لذا نوعا معترف به ناتوانی نیستند و متاسفانه از کاه هنگام #گزارش کوه می سازند!
🔷 آسیب اصلی این افراد رهزن بودن سخنان زیبا و تحلیل های گاها صحیح شان برای بقیه و #اعتماد به آنان برای سپردن کار و نهایتا از دست دادن اموال و فرصت هاست! بعد از مدت طولانی، آنها که در سطح جزیی عمل می کردند چندین کار کرده اند و اینها همچنان می خواهند با ظرف ماستی دریای دوغ درست کنند!
💠 بنظر می رسد گر چه روش کل به جزء در تحلیل نهایی صحیح باشد ولی در عمل باید مدیران کاملا از #جزء_به_کل حرکت کنند و در واسپاری امور، آنها را بچشند و بتدریج ارتقا دهند.
📍 @komeilialireza
⛔️ حرمت بردن آبروی مومن از تخریب خانه خدا بالاتر است!
⭕️ خود همین روایت و امثالهم یعنی بین احکام درجه بندی داریم. یعنی همه حرام ها به یک اندازه نیستند. و این آن چیزی است که جامعه بیسواد امروز ما آنرا فراموش کرده است و براحتی چوب حراج به #آبروی انسان ها می زند!
👈 وجه حرمت شدید #غیبت و تهمت و افشای سر و وجوب رازداری و... هم همین جایگاه نقش آفرینی خداست که انسان ها اگر وارد آن شدند در #آتش قهر الهی خواهند سوخت، هر چند توجیهات کثیفی برای خود بیاورند! آبرو را او تضمین کرده و او فقط حق دارد درباره آن ورود کند...
📛 بدتر و شنیع تر آنکه گاهی مساله به #خلوت انسان ها ربط دارد و عده ای این حرام بالاتر از تخریب کعبه را با وقاحت انجام می دهند و یک لیوان آب توجیه سیاسی هم رویش!! یافتن مسایل خصوصی افراد و نشر عمومی آنها امروز یک هنر است!!
😔 اگر بجای توسعه ظاهرگرایی و #مناسک همین روایات را برای مردم می خواندیم امروز وضع اخلاقی فقهی جامعه ما بهتر بود!
📍 @komeilialireza
🌹 می خواهی فردا خیانت نکنی امروز قوی شو!
⭕️ به برخی دوستان جوان که در خواندن و رشد و خسته نشدن و.. سستی می کنند می گویم این آقایان که وقتی با آنها می نشینی از شدت گیجی و ضعف شان تعجب می کنی، دیروز مثل ما و شما بوده اند ولی به #خودسازی و دوری از #تنبلی توجه کافی نکرده اند.
⚠️ بعد از ورود به یک مسوولیت هم بخاطر فقدان #نظام_ارزیابی دائما از اینجا به آنجا رفته اند و فرصت تکمیل نقایص خود را هم نیافته اند و حالا رسما چه بخواهند چه نخواهند دارند نقش یک اسراف کننده #بیت_المال را ایفا می کنند!
👈 عملگرایی حداکثری موجود در سنین جوانی و به فردا انداختن دایمی خودسازی، مانع کارآمدی آینده و قطعا از جنود شیطان است!!
📍 @komeilialireza
📜 مرسی، خادم یا خائن!؟
⭕️ مادامی که عصبیت های مذهبی و سیاسی و عوام زدگی های رسانه ای و منبری های همه چیزدان حاکم بر اذهان جامعه #ایرانی باشند نمی توان به این سوال پاسخ داد چرا که ملزومات دیدن جوانب مختلف یک مساله، وجود محیط بدون حاشیه و آرام و عقلانی است که در جامعه بشدت! شرقی ما کمتر یافت می شود!
⚠️ مرسی گرچه اشتباهات بزرگی هم داشت ولی اشتباهات او خبرهای عوامانه ای که همه گفتند و تکرار شد نبود: او اساسا دخلی در قتل چهره تندروی جریان شیرازی، مرحوم #حسن_شحاته نداشت و اتفاقا قاتلان أو را تحت تعقیب قرار داد.
👈 او اتفاقا بسیار آگاهانه سفرهای خود را به دول #بريكس انجام داد و امریکایی ها زودتر از ما فهمیدند که او بدنبال ایجاد یک جایگزین در اقتصاد مصر وابسته به آنهاست! که این برای آینده این کشور همسایه #اسرائيل خطرناک بود.
💠 او به خوبی می دانست که #سعودی و دیگران در حال توطئه علیه جریان فکری أو بوده و هستند لذا سعی داشت با دیپلماسی از آنها وقت بخرد!
⭕️ همین جا البته اشتباه او رخ نمود. أو به وعده های امریکایی ها اجمالا اعتماد کرد و چوب آن را به سخت ترین روش خورد. خداوند أو را بيامرزد و مردم مظلوم #مصر را از چنگ حکام خون خوار و سرکوبگر کنونی برهاند. آمین
📍 @komeilialireza
🎥 حاشیه ای بر فیلم منتخب جشنواره فجر
🔶 در فیلم سینمایی "شبی که ماه کامل شد" که مبتنی بر عشق یک پسر بلوچ به دختر قمی ساکن تهران است، تصویر تیپیکال از #سیستان_بلوچستان تقویت می شود و دارای اشکالاتی نظری است که بدان اشاره می کنم. بنده کارشناس فنی نیستم ولی فکر می کنم ضعف سناریو نیز جدی بود.
⚠️ تصویر این فیلم از این استان، نهایتا همان #خشونت و فقر است هر چند سعی کرده در چند سکانس این تصور را تضعیف کند و در سخنرانی های مادر و همسر عبدالحمید نیز بدان تصریح می کند!
🇵🇸 در ایجاد تصویر بشدت سیاه از #پاکستان هم که سنگ تمام گذاشته و اصلا انگیزه ای نداشته که به سمت انصاف در این مورد پیش برود!
👈 اما مشکل اصلی فیلم در خط میان جریانات #جهادی با تکفیری هاست. این فیلم براحتی کسی که در کنار #القاعده در مقابل آمریکا جنگیده را با کسی که مردم بیگناه را می کشد یکی می کند و هر دو را تکفیری می داند!
🔶 حال آنکه حتی جریان جند الشيطان که جنایات بسیاری کرد را معلوم نیست براحتی بتوان #تکفیری نامید هر چند برای تحریک مخاطبان خود از ابزارهای مذهبی مانند پخش سخنرانی #دانشمند نیز استفاده می کرد ولی بیشتر یک جریان بیسواد مدعی تظلم قوم #بلوچ بود تا تکفیری!
💠 تکلیف القاعده هم معلوم است. نه در زمان بن لادن که بر اولویت نداشتن درگیری با شیعیان تصریح داشت که حتی در اوج جنگ #سوریه، جانشین او ایمن الظواهری هم با صدور بیانیه ای بر این مساله تاکید کرد که با اعتراض شدید داعشی ها روبرو شد.
😔 اینکه همه چیز را در یک کاسه بریزیم البته در ایران عرف است. جریان اخوانی #ترکیه قطر وقتی در جبهه مقابل مقاومت در سوریه قرار می گیرد می شود تکفیری صهیونیستی چون می گویند نتیجه یکی است!! کاش سازندگان این فیلم ها که حتما مورد حمایت برخی دستگاهها هستند به کارهای علمی حول فرق #اهل_سنت نیز پایبند باشند.
📍 @komeilialireza
🔊 کدام یک از شما وزیر ارتباطات را می شناختید؟
♦️ وقتی رهبری زمزمه زمینه سازی برای روی کار آمدن #رئیس_جمهور_جوان را مطرح کردند مطمین بودم که توی ذهن خیلی ها کسی جز آقای بذرپاش نمی آید!! ولی واقعا چرا چنین وضعیتی داریم!؟
❓ سؤال من از همه دلسوزان انقلاب این است که مگر یک نفر از شما وزیر ارتباطات فعلی را قبل از تصدی وزارت می شناختید؟ فارغ از نقد و #ارزیابی عملکرد ایشان - که در قبال همه باید صورت پذیرد- آیا این اقلا به این معنا نبود که ما نیروی جوان بسیاری در کشور داریم که می توانند در حد #وزیر باشند ولی اینک ما هیچ نامی را نمی توانیم بشماریم!؟
❌ این ناتوانی یا محدود شدن به اسامی یک عده چهره #سیاسی و رسانه ای به چه دلیل ایجاد شده است!؟ آیا جز این است که ما بیشترین رشد جمعیتی را در اوایل #انقلاب داشتیم که آنها اینک بین 35 تا 45 سال سن دارند و حال در نام بردن از آن جمعیت گسترده توانمند عاجز هستیم!؟
💠 مساله را می توان به عوامل مختلفی ارجاع داد :
1. نسل اول و دوم بیش از زمان لازم در مسوولیت های #کلان ماندند و اجازه نقش آفرینی به بقیه ندادند.
2. سیاست زدگی رسانه های ما مانع شناخت افراد توانمندی است که اتفاقا با عرضه و #موفق بوده اند ولی طبعا بروز سیاسی نداشته اند!
3. أساسا نگرش #ایجابی در بدنه انقلابی ما حاکم نیست. از الگوها تا بقیه همه أهل نقد و غرزدن اند نه اهل عمل و الگوی اقدامات موفق!
4. باور لازم در بدنه جوان انقلابی برای تصدی امور کلان کشور نیست
👈 و آنچه اینک می تواند عامل جلوگیری از تکرار آسیب های فوق باشد ایجاد #جریان_معرفی افراد موفق جوان هر موضوع در کشور است. از بدنه دولت تا سایر نهادها بسیارند کسانی که تجربیات خوبی در نفت و کشاورزی و صنعت و بانک و... داشته اند ولی کسی سراغ آنها نمی رود!
💎 اینان می توانند اقلا یک هییت دولت جوان و انقلابی را برای کشور شکل دهند که یک #نفس_جدید را در این شرایط حساس ایجاد خواهد کرد.
📍 @komeilialireza
⭕️ مباد که عراق را از کف بدهید!
تاملی بر تبعات تمرکز بر هزینه محوری بجای تربیت انسان
👈 حداقل ضرر مدل خرید و فروش انسان ها و جریان ها این است که حتی افراد مخلصی که آماده اند برای خدا به انقلاب خدمت کنند را دنیا زده می کند و ماهیت انقلاب را از یک پدیده فکری #معنوی به یک هویت سیاسی اقتصادی بدل می کند و می شود اینکه می بینیم برخی مرتبطین با دستگاههای رسمی ایران در خارج و حتی داخل، دیگر انگیزه و شوق شنیدن #حرف_نو ندارند بلکه به جیره خور یا کارمند ما بدل شده اند!
⭕️ بعبارتی شیفت از مدل #حضوری انقلاب اسلامی که مبتنی بر تربیت انسان و #درک مفاهیم با جان است به مدل منفعت گرای دول نفتی خلیج که انسان را تبدیل به #کارمند می کند ولو باور به اقدامات خود نیز نداشته باشد.
⚠️ دیروز با یکسری عراقی جلسات مختلف داشتم. برایم تاسف بار بود که برای بار چندم از #دلسوزان_واقعی امام و انقلاب شنیدم که بخاطر عملکرد غلط کسانی که منتسب به ایران هستند، مردم از این جریانات و ایران دارند بشدت دور می شوند. شرکت اندک در انتخابات اخیر هم یکی از نشانه های آن!
🔶 مدل برخورد صرفا گزارشی از مضرات است. تأسیس موسساتی که کارکردی جز انجام کارهای صوری کم اثر ندارند ولی خوب گزارش تصویری می دهند نیز از ثمرات روش فوق الذكر است که بر هزینه اقتصادی بیش از #تغییر_انسان متمرکز است چون خود اسپانسر هم مصداق انسان انقلاب اسلامی نیست!
💠 یکی دیگر از عراقی ها می گفت ما از بچه گی در کتاب های مدرسه خیلی مطلب عليه ايران و امام خواندیم و خانواده ها از ترس اعدام های صدام جرات تبیین برای ما نداشتند ولی در این 15 سال خیلی مسایل تغییر کرد و نگاهها اصلاح شد هر چند عملکرد غلط منتسبان به ایران در حکومت داری، متاسفانه دارد زمینه های #ایران_ستیزی موجود از کودکی در نسل بزرگسال فعلی را زنده می کند!
📍 @komeilialireza