eitaa logo
حوزه علمیه خواهران استان سمنان
584 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
943 ویدیو
133 فایل
کانال رسمی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان eitaa.com/kowsarnews_Semnan
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ یعنی پیوند، یعنی همین شکل زنجیره‌ای پیدا‌کردن انسان‌ها با یکدیگر؛ این معنای ولایت است. 💫 ولایت ائمۀ اطهار هم که شنیدید و گفته می‌شود، یعنی همان پیوند میان ما و میان اماممان؛ 🔺از لحاظ ، 🔺از لحاظ 🔺و از لحاظ . 👈 اگر این سه حالت پیوند میان ما و ائمه و پیغمبر و خدا پیدا بشود، این همان ولایت است. ۱۳۶۱/۲/۷ 📚 کتاب ولایت و حکومت (امام خامنه‌ای) 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔 @mhw_semnan
🔻کارشناس امور زنان: جلوه گری زنان، یکی از ارکان فروپاشی حیا، اخلاق و خانواده در جوامع غربی است ✅ کرسی آزاداندیشی با موضوع: «آسیب شناسی جلوه گری زنان در بستر های مختلف اجتماعی و تبیین هویت زنانه» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار برای عموم برگزار شد. 💠به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار در این کرسی علمی ترویجی که همزمان با هفته عفاف و حجاب با حضور کارشناس حوزه زنان، خانم دکتر سکینه اکبری به عنوان ارائه دهنده و استاد حوزه خانم لیلا محسنیان به عنوان ناقد برگزار شد، به بررسی چالش مسئله جلوه گری زنان پرداخت. 🔸ابتدا خانم دکتر سکینه اکبری به عنوان ارائه دهنده به طرح مسئله پرداخت و گفت: واقعیت این است که جلوه گری زنان در بستر جوامع امروز بشری در بی سابقه ترین حالت تاریخی خود قرار دارد. هم در فضای حقیقی و خصوصا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نو پدید ،ابعاد این واقعیت پیچیده تر و گسترده تر از اعصار گذشته شده است. 🔸وی افزود: امروزه تقریبا هیچ فضای اجتماعی حقیقی و مجازی به نوعی از جلوه گری زنان خالی نیست و این معضل در عصر حاضر، یکی از ارکان فروپاشی اخلاق، حیا و خانواده در غرب شده است. 🔸خانم اکبری در ادامه به بیان ماهیت جلوه گری و چیستی آن پرداخت و گفت: مراد از جلوه گری زنان، رفتارها، گفتارها و کنش های حقیقی و مجازی زنانه در جهت خود نمایی و جلب توجه افراد محیط اجتماعی حقیقی و مجازی است. 🔸کارشناس مسائل زنان سپس،ابعاد مسئله، علل و زمینه های گرایش به جلوه گری زنان در بستر اجتماع، آسیب ها و پیامدهای این واقعیت در دنیای امروز را مورد بررسی قرار داد و در خصوص علل و زمینه های این مسئله به علل روانشناختی، جامعه شناسی واقتصادی اشاره نمود. 🔸خانم اکبری از جمله آسیب ها و پیامدهای جلوه گری زنان در جامعه را، تنزل شأن و جایگاه زن، تزلزل سلامت نظام اجتماعی وتوسعه ظاهر گرایی و اباحی گری عنوان کرد و در خصوص راهکار حل این مسئله گفت: ترمیم از همان نقاط آسیب پذیر، از جمله راهکارهای اساسی است که از مصادیق آن؛ تربیت، رشد فکری و اعتقادی دختران و زنان (بازیابی هویت)، تحکیم روابط خانوادگی، تعالی خانواده و ایجاد زمینه های سالم برای جلوه گری فطری زنان نام برد. 🔹در ادامه خانم محسنیان به عنوان استاد ناقد در نقد و ارزیابی مطالب ارائه شده ابتدا با اشاره به ماهیت جلوه گری در زنان و اذعان به غریزی بودن این مسئله گفت: حتماً باید بین جلوه گری مذموم با جلوه گری طبیعی زنانه تفکیک قائل شد و حدود و صغور آن را به درستی مشخص نمود، بنابراین با توجه به تعریفی که ارائه شد می توان گفت جلوه گری مذموم یعنی نشان دادن مظاهر جنسیتی در غیر مکان و موقعیت مناسب و از انجا که زن به طور طبیعی سهم بیشتری از جمال و انذجاب دارد طبیعتا این نوع جلوه گری در مورد بانوان بیشتر مطرح می شود. 🔹وی ادامه داد: با توجه به ویژگی ذاتی این امر، جلوه گری اقتضای بشر امروزی و یا امری وابسته به فضای مجازی نیست، اگرچه در تشدید آن موثر است. 🔹محسنیان افزود: به نظر می رسد در بررسی مسئله دچار خلط بین علت و دلیل هستیم و آنچه به عنوان علل و عوامل جلوه گری برشمرده شد، از لوازم و نتایج آن به شمار می آیند، لذا اگر نتوان عوامل آن را به درستی ارزیابی کرد، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. 🔹استاد حوزه همچنین در بحث نگاه حاکمتی به این مسئله گفت: معتقدم با توجه به فرصت رشد و شکوفایی بانوان در عرصه های مختلف خصوصاً؛ علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی بعد از انقلاب، برای حل این مسئله ریل گذاری های خوبی در ساختارنظام، صورت گرفته و ما شاهد شکوفایی بانوان در این عرصه ها هستیم، البته همچنان برخی از ساختارها متناسب با فعالیت های اجتماعی بانوان طراحی نشده که با مطالبه گری، کار کارشناسی و استفاده از نظرات بانوان متخصص ان شا الله اصلاح شود. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔 @mhw_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺معاون فرهنگی وتربیتی مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س)بسطام: یکی از عوامل مهم سلامت اجتماع و حفظ خانواده پوشش افراد می باشد. 💠معاون فرهنگی و تربیتی مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س)بسطام با توجه به نقش حجاب و عفاف در رابطه با اثرات حجاب درجامعه اظهارداشت: حجاب و عفاف ۲ اصل مهم در زندگی بشری به شمار می‌رود چرا که رعایت این الزامات دینی موجب می‌شود تا انسان از آسیب‌های اجتماعی دور بماند ضمن آنکه با رعایت دیگر شئون زندگی می‌تواند الگویی والا برای سایرین باشد. 🔹ربابه حسنی، معاون فرهنگی وتربیتی مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س)در گفتگو با خبرنگار حوزه گفت: فلسفه حجاب اسلامی در واقع توجه به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی است که قرب الهی را فراهم می‌سازد و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند. 🔹حسنی درادامه بیان داشت: یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است زیرا توجه به این مهم انسان از معاشرت‌های بی بند و بار محفوظ می‌دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند. 🔹وی تصریح کرد: حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی هستند. 🔹معاون فرهنگی وتربیتی مدرسه افزود: توجه به واقعیتهای اجتماعی وضعیت عینی جامعه نیز مد نظر و ملاک عمل باشد. یافته ها حاکی از ان است که ١- پوشش اسلامی عاملی برای صیانت از کرامت انسانی است، ٢- یکی از عوامل مهم سلامت اجتماع و حفظ خانواده پوشش افراد می باشد، ٣- افراد جامعه به طور طبیعی طرفدار پوشش و حجاب هستند. به طور کلی تأثیر پوشش افراد در ارتقاء سلامت و شکوفایی استعدادها انکارناپذیر است و بی مبالاتی جامعه نسبت به حجاب در ساحت فردی و اجتماعی اثرات مخرب دارد و البته گرایشهای اجتماعی نشان می دهد که پوشش برای افراد همچنان یک ارزش محسوب می شود. 🔹وی درادامه خاطرنشان کرد: آثار حجاب بر فرد و جامعه: 1. آرامش روانی جامعه، 2.حجاب و مصونیت، 3. حفظ بنیاد خانواده و سلامت نسل آینده، 4. افزایش نیروی کار و فعالیت، 5. حجاب و طهارت قلب، 6. حجاب مانعی برای نفوذ استعمار می باشد. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔 @mhw_semnan
🔻 آزمون جامع حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‎شود 🔹 مدیر کل تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران: آزمون جامع حوزه‌های علمیه خواهران ویژه طلاب سطح 4 و با هدف ارزیابی قدرت استنباط و تحلیل طلاب در حوزه پاسخگویی به مسائل مرتبط با رشته مورد نظر خود و همچنین سطح توان علمی افراد برگزار می شود. 🔸 این آزمون امسال در دو نوبت و به ترتیب در 30 شهریورماه و 10 اسفندماه 1401 برگزار می‌شود و مدت زمان آزمون نیز با توجه به رشته ها متغیر است که در کاربرگ آزمون درج خواهد شد. 🔹 آزمون جامع در 4 رشته «فقه خانواده»، «تفسیر تطبیقی»، «کلام اسلامی» و «حکمت متعالیه» برگزار می شود. متن کامل: http://news.whc.ir/news/view/125032 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews
✅مدرسه علمیه نجمیه سرخه برگزار کرد: کرسی آزاداندیشی «آسیب‌شناسی حق گریزی صحابه‌ی پیامبر ازغدیر» 💠کرسی آزاداندیشی با عنوان: «آسیب‌شناسی حق گریزی صحابه پیامبر از غدیر» با حضور استاد مدافع: سرکار خانم نبوی، استاد منتقد: سرکار خانم شجاعیان و مجری: استاد سالاریان در سالن اجتماعات مدرسه علمیه نجمیه سرخه با حضور جمعی از طلاب برگزار شد. 🔸در آغاز استاد شجاعیان ضمن تعریف صحابه، به بیان این سوال پرداخت که چگونه می‌توان ادعا کرد که صحابه در بحث غدیر ولایت را قبول نکرده‌اند؟ از سویی دیگر چرا پیامبر باید از کلمه ولی استفاده کند درصورتی‌که می‌دانست این لفظ مشترک معنایی دارد؟ 🔹نبوی ضمن تاکید بر بیان حدیث غدیر در تمام کتب شش‌گانه اهل سنت افزود: احادیث زیادی نیز که در مورد ولایت امیرالمؤمنین(ع) باشد و حتی از آن به‌عنوان خلیفه یاد کرده‌است ؛ وجود دارد و به حدیث غدیر هیچ خدشه‌ای وارد نمی‌شود. 🔹وی افزود: ما حدیث غدیر را همراه با قراینش می‌شناسیم. «ولی» به‌معنای ولایت است. اگر معنای دوستی می‌داد مصداقی برای شأن نزول آن نداشتیم. 🔹نبوی اضافه کرد: با توجه به شرایط و فضای نامناسبی که در آن زمان و مکان بود، پیامبر (ص) دستور دادند همه صبر کنند، پس مشخص است که باید مطلب درست ولایت باشد. 🔹وی تاکید کرد: اتفاقاً معنای ولی در این‌جا به‌معنای جانشینی می‌دهد، زمانی‌که پیامبر(ص) دست علی(ع) را گرفت و به او فرمود: «تو ولی امر هر مؤمن و مؤمنه ای بعد از من هستی»، گویاترین عبارت برای بیان این مسئله است و غدیر عطف است. 🔸شجاعیان ادامه داد چگونه ممکن است به صحابه تهمت نفاق زد؟ 🔹وی در پاسخ بیان کرد آنچه در واقعه غدیر اتفاق افتاد درایت است، اما اهل‌سنت بیان می‌کنند که این درایت نیست بلکه روایت است. همین امر بیانگر این است چهره نفاق صحابه را درگیر کرده بود. نفاق آن‌قدر چهره صحابه را درگیر کرده بود که خداوند از رسول خود خواست که آن‌ها را با اسم معین کند. 🔸در ادامه شجاعیان گفت: منظور از توابع بیشتر انصار هستند که با وعده‌ هایی که پیامبر به آن‌ها داده بود با ایشان همراه شدند و در تمامی جنگ‌ها شرکت می‌کردند. چگونه ممکن است که آن‌ها این امر را روایت بدانند و درایت را قبول نکند؟ 🔹نبوی پاسخ داد: عملکرد خود اهل‌سنت نشان می‌دهد که صحابه دچار نفاق شده بودند و فضای اختناق و فشار در آن زمان بسیار زیاد بوده‌است. برای این مسئله شاهد مثال زیاد است. نکته این است که آیا خود حضرت رسول مورد تایید اهل‌سنت بوده‌است یا نه؟ اهل سنت ایشان را قبول دارند که مجری احکام الهی است. وقتی آنها آیات را قبول دارد؛ خداوند در قرآن می‌فرماید: هر شخصی در هنگام مرگ باید وصیت کند، چگونه پیامبر خدا نباید وصیت می‌کرد؟ 🔸شجاعیان گفت: قرآن به پیامبر خود دستور مشورت را داده‌است، پس چگونه در مورد جانشین خود نباید با مردم مشورت می‌کرد؟ 🔹نبوی در پاسخ گفت: عقل حکم می‌کند حاکم یک جامعه اسلامی، برای حفظ آن جامعه، بعد از خود جانشینی انتخاب کند. حتی دختر عمر به پدر خود بیان می‌کند که برای خود جانشین انتخاب کن. 🔹وی دلیل روایی آن از منابع اهل‌سنت بیان کرد و افزود: هنگامی‌که پیامبر قبایل عرب را دعوت می‌نمود، آن‌ها گفتند که اگر ما تو را یاری کنیم کار بالا بگیرد، آیا جانشینی تو به ما خواهد رسید؟ پیامبر در جواب آن‌ها فرمود: تعیین رهبری بدست من نیست، بلکه به دست خداست و هر کس را که بخواهد او انتخاب می‌کند. 🔸شجاعیان در ادامه پرسید: با وجود این‌که حکومت جمهوری اسلامی احیای حکومت نبوی است، پس چرا رهبر انقلاب میزان را رأی ملت بیان کرده‌است؟ 🔹نبوی در پاسخ گفت: حکومت جمهوری اسلامی برای مقبولیت به مردم نیاز دارد. رسول خدا مقبولیت و مشروعیت را باهم داشت. اما علی (ع) با اینکه د ربین اهل سنت هم مشروعیت داشت ولی بخاطر نبودن مقبولیت ۲۵ سال از خلافت منع شد. اگر این مقبولیت نباشد حکومت اسلامی نمی‌تواند سر پابماند . 🔸در ادامه سالاریان پرسید: با وجود دلیل عقلی چه چیز باعث می شود که اهل سنت ولایت علی (ع) را قبول نکنند؟ 🔹نبوی پاسخ داد: این یک حرکت حساب شده بود که نه‌تنها بعد از رحلت پیامبر بلکه قبل از رحلت ایشان نفاق ایجاد شده بود و خداوند با واقعه غدیر می خواست چهره نفاق را آشکار کند. انقدر روایات در مورد وصایت علی (ع) وجود دارد که هر کس می شنود به حقانیت آن پی می‌برد؛ اما اینها مصداق کر وکوران هستند،که نمی‌خواهند بپذیرند. 🔸در پایان سالاریان بیان کرد: امروز وظیفه ماست که با روشنگری برای اهل سنت آنها را با ولایت آشنا کنیم در حالی که مراقب باشیم اتحاد شیعه وسنی آسیب نبیند.چه بسا بسیاری از اهل سنت ولایت امیر المومنین راقبول دارند ولی از روی ترس یا تعصب های خانوادگی آن را پنهان می کنند. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔 @mhw_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ نقش مثبت‏ کتاب الغدیر در وحدت اسلامی 🔹 نقش مثبت‏ الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عده‌ای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است. 🔸ثانیاً ثابت می‌کند که پاره‏ای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح می‌دهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان می‌گردد، و از قبیل اینکه شیعه به‏جای حج به زیارت ائمه(ع) می‌رود، یا در نماز چنین می‌کند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بی‏اساس و دروغ است. 🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلوم‌ترین و مجهول‏القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می‌تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‌کند. 📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰ 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔 @mhw_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا