eitaa logo
حوزه علمیه خواهران استان سمنان
574 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
913 ویدیو
133 فایل
کانال رسمی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان eitaa.com/kowsarnews_Semnan
مشاهده در ایتا
دانلود
همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و سلاله پاکش امام صادق علیه‌السلام در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان صورت گرفت برگزاری مراسم جشن میلاد در سه شنبه‌های مهدوی به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه فاطمیه دامغان، خانم رزم آراء معاون فرهنگی مدرسه ضمن تبریک هفته وحدت افزود: همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و سلاله پاکش امام صادق علیه‌السلام مراسم جشنی با حضور بانوان شهرستان مورخ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۲ در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار گردید. وی افزود خانم مهرابی سخنران مراسم ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت پیامبر و امام صادق علیه السلام خاطرنشان کرد: ۲۳ سال پیامبر برای تبیین اسلام زحمت کشیدند و امام صادق علیه السلام نیز ۳۰ سال برای تبیین جامعی که پیامبر دین اسلام را نهادینه نمودند، تلاش نمود. وی در ادامه افزود: قبل از اسلام اعراب حجاز به دلیل فاصله گرفتن از آموزه های آسمانی گرفتار خرافه گرایی و افسانه پرستی بودند و پدیده های را مقدس می ‌شمردند و آن ها را پرستش می ‌کردند که هیچ مبنای عقلی نداشته است. امام علی علیه السلام در این رابطه می‌فرماید: مردم عرب بدترین اعتقادات را داشتند، خدا پيامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پيامبران پيشين مدّت ها گذشته،و ملّت ها در خواب عميقى فرو خفته بودند. خانم مهرابی تصریح کرد: خرافه پرستی در عصر جاهلیت در اوج خود بود: مثلاً اعراب جاهلی در خشک سالی ‌ها چوب های از درختی به نام «سلع» گرد می‌ آوردند و به دم گاوی بسته و گاو را تا بالای کوه می ‌راندند و سپس چوب ها را آتش زده و گاو بر اثر سوختگی شروع به دویدن و نعره زدن می‌ کرد و آنان این عمل را به عنوان یک نوع تشبیه به رعد و برق آسمانی انجام می ‌دادند. و این عمل را در نزول باران مؤثر می ‌دانستند. وی افزود: پیامبر صلوات‌الله‌علیه چه زیبا فرمودند: که هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشده است. چون‌که عاقل‌ترین عقلا باید با جاهل‌ترین افراد کار کند. وی یادآور شد: از مهمترین فعالیت های پیامبر این بود جامعه خرافی را به توحید برساند، در این امر مهم خداوند به پیامبر خود می فرماید برای انجام این مسؤلیت از این امور کمک بگیر: انس با قرآن کریم، اخلاق کریمانه، توکل، صبر. در ادامه خانم مهرابی پیرامون هر کدام از امور توضیحات مبسوطی بیان داشت. خانم رزم‌آراء تلاوت قرآن کریم، قرائت زیارت آل‌یاسین، اجرای مولودی و سخنرانی خانم مهرابی مدیر مدرسه را از جمله برنامه‌های این مراسم برشمرد. 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews
🔺خانم نورمحمدی مبلغ فعال مدرسه گفت: فضیلت زیارت جامعه کبیره به حدی است که حضرت ولی عصر (عج) سه مرتبه تاکید به قرائت این زیارت پرفضیلت کرده و این امر نشان از جایگاه مهم این زیارت در میان ادعیه و زیارات منقول دارد. 🔹سلسله جلسات امام شناسی باعنوان آرامش پایدار🔹 ✍به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س)بسطام معاون فرهنگی وتربیتی مدرسه خانم حسنی، ازبر گذاری سلسله جلسات امام شناسی با عنوان آرامش پایدار از مضامین زیارت جامعه کبیره خبرداد. 💠معاون فرهنگی تربیتی مدرسه خاطرنشان کرد: این سلسله نشست ها باحضورکادر،اساتیدوطلاب درمدرسه علمیه فاطمه بنت اسد(س) برگزارگردید‌. 💠خانم نورمحمدی مبلغ فعال مدرسه بیان کرد: زیارت جامعه کبیره مفصل ترین متن زیارتی رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت بوده و انشاء کننده آن امام دهم حضرت مولانا علی بن محمد الهادی سلام الله علیهما می باشد. 💠 وی تصریح کرد: این زیارت نامه شامل پر محتواترین وعمیق ترین پردازش پیرامون معرفت به مقام و منزلت و شأن اهل بیت سلام الله علیهم است و در حقیقت یک دوره ولی شناسی و امام شناسایی در قالب یک متن زیارتی تعلیم داده میشود ، در این زیارت نامه شخصیت و حقیقت وجودی و مقامات حضرات معصومین به شکل بسیار زیبایی ترسیم و در منظرصاحبان عقل سلیم و فطرت بیدار قرار گرفته است .بیان نقش امام در عالم تکوین و عالم تشریع و چارچوب فکری شیعه دررابطه با ائمه هدی و اینکه معرفت آن بزرگواران آغازگر معرفت الهیست ، در این زیارت شریف نمایانگر مرام و عقیده پیروان فرقه ناجیه است و از این رو اگر زیارت جامعه کبیره را مرامنامه شیعه بنامیم سخنی به گزاف نگفته ایم . 💠وی اظهارداشت: فضیلت زیارت جامعه کبیره به حدی است که حضرت ولی عصر (عج) سه مرتبه تاکید به قرائت این زیارت پرفضیلت کرده و این امر نشان از جایگاه مهم این زیارت در میان ادعیه و زیارات منقول دارد. 💠خانم نورمحمدی یاداورشد: زیارت معروف جامعه خطاب به ائمۀ معصومین (علیهم‌السلام) می‌گوئیم: «إلَی اللهِ تَدْعُونَ وَ عَلَیْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤْمِنُونَ وَ لَهُ تُسلِّمُونَ وَ بِامْرِهِ تَعْمَلُونَ وَ إلَی سَبِیلِهِ تَرْشُدُونَ؛ شما امامان به سوی خدا دعوت می‌کنید و به او دلالت می‌کنید و به او ایمان دارید و تسلیم او هستید و مردم را به سوی راه او ارشاد می نمائید». در این شش جمله تمام ضمیرها به خداوند بزرگ بازمی گردد، لذا سخن از خدا و دعوت به توحید است. 💠وی بیان کرد: فراز دیگر از زیارت جامعه از محبّت و توحید و شرک ستیزی آن عزیزان و مطیع محض خدا بودنشان دم می زنیم و عرضه می‌داریم: «السَّلامُ عَلَی الدُّعاهِ الَی اللَّهِ، وَالْأَدِلّاءِ عَلی مَرْضاتِ اللَّهِ، وَالْمُسْتَقِرّینَ فی أَمْرِ اللَّهِ، وَالتَّامّینَ فی مَحَبَّهِ اللَّهِ، وَالْمُخْلِصینَ فی تَوْحیدِ اللَّهِ، وَالْمُظْهِرینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَنَهْیِهِ، وَعِبادِهِ الْمُکْرَمینَ، الَّذینَ لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ، وَهُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ ؛ سلام بر دعوت کنندگان به سوی خدا و هدایت کنندگان بر اسباب خشنودی خدا، و ثابت قدمان در فرمان خدا، و خالصان در محبّت خدا، پاکدلان در یگانگی خدا و ظاهرکنندگان امر و نهی خدا، و بندگان گرامش که بر گفتار او پیشی نمی‌گیرند و به فرمانش عمل می‌کنند.» امکان ندارد آن کس که این سخن را از روی معرفت می‌گوید، به شرک و نفاق روی آورد و در راستای توحید و اخلاص قدم برندارد. 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰آیت الله شاهچراغی: وجود حوزه خواهران برای استان بلکه برای جمهوری اسلامی یک امتیاز و آبرو است 💠 به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همزمان با هفته دفاع مقدس و هفته وحدت حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم مدیر حوزه علمیه خواهران استان و کادر مدیریت با آیت الله شاهچراغی در محل دفتر ایشان دیدار کردند. 🔸نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و هفته وحدت بیان کرد: در خصوص اینکه اسلام چیست؟ و مسلمان کیست؟ هر کس اسلام را طوری تعریف کرده‌اند، امام علی علیه السلام در این رابطه می فرمایند:" اسلام تسلیم است." وقتی در برابر خدا، رسول و ائمه معصومین تسلیم باشیم این اسلام می شود. شیخ محمد کاشف الغطاء در مورد اسلام می گوید:" اسلام دو کلمه است: کلمه التوحید و توحید الکلمه. توحید، کلمه اول و پایه اسلام است، اصل اسلام توحید است و توحید کلمه، وحدت، یگانگی و با هم بودن است؛ اگر وحدت داشته باشیم و اختلاف را کنار بگذاریم، دشمن هم کاری نمی تواند انجام دهد. این مکتب اسلام و مکتب ائمه اطهار است. 🔸آیت الله شاهچراغی در مورد تعریف مسلمان گفت: مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در امان باشند. زبان مسلمان باید سالم باشد و کلید داشته و مالک آن باشد. یک طلبه و روحانی باید پاک باشد و هم در دنیا و هم در اخرت اجر کارهای خود را خواهد دید. 🔸 وی در ادامه به توصیه طلاب خواهر پرداخت و گفت: الحمدالله طلاب خواهر خیلی زود سخنران می شوند و این خیلی خوب است، چرا که تبلیغ و منبر در جامعه بسیار مؤثر است. طلاب چه خواهر و برادر باید شب ها مطالعه و روز ها پای درس استاد راس ساعت حاضر باشند و به صورت جدی درس بخوانند. 🔸وی در پایان افزود: وجود حوزه خواهران برای استان بلکه برای جمهوری اسلامی یک امتیاز و آبرو است. به طلبه ها توصیه می کنم که اخلاص برای خدا داشته باشند. ولایت پذیر باشند و جدیت در تحصیل داشته باشند. و اگر طلبه وظیفه اش کسب فضایل اخلاقی و دینی (تقوا واخلاص وولایت پذیری )باشد این طریق میانه و جاده و شاهراه است وحدت را مهم بدانید، اسلام دین وحدت است بویژه در کشور عزیز مان ایران. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan
💠 روز 💠 💎عامل قطع رابطه 🔻امام هادى عليه السلام: اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَديمةَ وَ يُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَ ثيقَةَ وَ اَقَلُّ مافيهِ اَنْتَـكونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ ❇️ بگومگو، دوستى طولانى را از بين می‌بَرد و رابطه محكم را به جدايى می‌كشاند و كمترين اثر بگومگو اين است كه هر كدام از دو طرف، مى‌خواهد بر ديگرى پيروز شود و همين در پىِ پيروزى بودن، مهم‌ترين عامل قطع رابطه است. 📚 نزهة الناظر، ص ۱۳۹، ح ۱۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan
🔻نماینده معزز ولی فقیه در استان: تاثیر گذاری اساتید بر طلاب غیر قابل انکار است 💠 به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همزمان با هفته دفاع مقدس و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم مدیر حوزه علمیه خواهران استان و کادر مدیریت با نماینده معزز ولی فقیه در استان حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در محل دفتر ایشان دیدار کردند. 🔸در این دیدار مدیر حوزه علمیه خواهران استان حجت الاسلام‌و‌ المسلمین نجم هدف از این دیدار را تجدید میثاق با آرمان های شهدا و امام شهدا و از حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی به عنوان یادگار دفاع مقدس، جانباز، شهید زنده و برادر شهید یاد کرد و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) را تبریک و تهنیت گفت؛ و به برنامه های آتی حوزه علمیه خواهران استان اشاره نمود. 🔸در ادامه این دیدار هر یک از معاونین تخصصی مدیریت استان ضمن ارائه گزارشی به بیان اقدامات و فعالیت های حوزه علمیه خواهران استان در حیطه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی پرداختند. 🔸 در پایان این دیدار حجت الاسلام‌ و‌ المسلمین مطیعی به بیان چند توصیه پرداخت: پسندیده است شما طلاب خواهر در درکنار کار اجرایی، فعالیت علمی، پژوهشی و فرهنگی نیز داشته باشید. بحث جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از وظایف اصلی حوزه‌های علمیه و طلاب است. بحث تهذیب باید از اولویت بیشتری نسبت به مسائل علمی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه برخوردار باشد و این امر از طریق اساتید حوزه که نقش تاثیر گذاری بیشتری دارند، قابل اجرا خواهد بود. برکات و تاثیر گذاری حوزه های علمیه خواهران در کشور به ویژه اساتید حوزه بسیار حائز اهمیت است و دامنه وسیعی در جامعه خواهد داشت. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan
🔹استاد و پژوهشگر حوزه: در گفتمان جاهلی، مرد، محور همه امور است و زن موجودی طفیلی و صرفاً نقشی کارکردی و ابزاری دارد / در گفتمان نبوی بر ارزش ذاتی زن، قدسیت و حریم او تاکید می شود. 🔻استاد و پژوهشگر حوزه در نشست علمی به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر اعظم صل الله علیه و آله و سلم مطرح کرد: در بررسی سیر تاریخی دو گفتمان جاهلی و گفتمان نبوی درباره زنان، مشخص می شود که جایگاه زن از موجودی طفیلی و ابزاری به موجودی تعیین کننده، دارای ارزش ذاتی، مقدس و محترم تبدیل می شود. ● به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار، خانم لیلا محسنیان استاد و پژوهشگر حوزه در نشست علمی با موضوع «بررسی گفتمان جاهلیت و گفتمان نبوی درباره حیات فردی و اجتماعی زنان» که به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی (ص)، خاتم النبیین در مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار برگزار شد به مقایسه و تقابل دو گفتمان نبوی و گفتمان جاهلیت در مورد جایگاه و منزلت زن پرداخت و ضمن تحلیل محورهای اصلی این دو گفتمان، به شواهد تاریخی در این خصوص اشاره نمود. ● محسنیان ضمن بیان چالش موجود در مورد زنان و نیاز به گفتمانی قوی برخواسته از اصول اسلامی، مسئله اصلی این نشست را دستیابی به این گفتمان دانست و گفت: قصد ما یافتن پاسخ به این مسئله است که با تکیه بر منطق گفتمان، رسول اکرم (ص) چه گزاره هایی در حوزه زنان مطرح نمودند که بر گفتمان جاهلیت غلبه کرد و منجر به بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی زنان شد؟ ● وی در خصوص هویت یک گفتمان و اهمیت رویکرد گفتمانی به مسائل افزود: گفتمان یک هویت رابطه ای و پیوندی دارد و به مثابه یک کل معنادار است، در یک گفتمان از طریق رابطه‌ای که میان عناصر گوناگون با گزاره یا گزاره های محوری (دال مرکزی) برقرار می شود، یک نظم فکری حاصل می شود که منجر به یک نظم فرهنگی و به تبع نظم اجتماعی می گردد. ● استاد و پژوهشگر حوزه سپس در مورد گزاره های اصلی گفتمان جاهلیت بیان داشت: در بررسی تاریخی ناظر به جامعه شناسی شبه جزیره عربستان پیش از ظهور اسلام، گفتمان جاهلیت غلبه پر رنگی داشت که اصول و ارکان آن: قبیله، بت و پدران بود. همه چیز در خدمت مجد و افتخار قبیله و هویت افراد مضمحل در قبیله بود. بت ها نظم اجتماعی مبتنی بر قبیله گرایی را تقویت می کردند. مرجعیت گفتمان جاهلی، آباء و اجدادشان بود و تنها سنت های اجدادی شان را معتبر می دانستند. ● وی در خصوص جایگاه زن در گفتمان جاهلی افزود: وضعیت زنان یکی از نقاط چالش برانگیز این گفتمان است؛ زن نزد اعراب جاهلی طفیلی وجود مرد و نقشی صرفاً کارکردی داشت. کارکردهایی نظیر؛ جنسی، توالد، رقاصی، چوپانی، خانه داری و رسیدگی به اموری که در شأن مردان نبود و زنان به دو گروه کنیز و آزاد تقسیم می شدند که تعداد کنیزان بسیار بیشتر از زنان آزاد بود و کنیزان نیز به سه رتبه کنیزان روسپی، کنیزان خدمتکار و کنیزان گله بان و چوپان تقسیم می شدند. ● محسنیان جایگاه ازدواج را یکی دیگر از محورهای اصلی تفاوت این دو گفتمان دانست و بیان داشت: نگاه عرب جاهلی به ازدواج، صرفاً وسیله ای برای تلذذ و بهره وری جنسی مردان بود که وقتی به اقسام نکاح های مرسوم در آن زمان از جمله؛ نکاح الرهط (دست جمعی) نکاح البدل ( معاوضه همسران)، نکاح الجمع، نکاح الشغار، نکاح المقت و ازدواج های میراثی، نظر کنیم این امر به وضوح مشخص است. در حالی که در گفتمان نبوی ازدواج وسیله ای برای ارتقاء معنوی انسان و کامل کردن دین است و هیچ بنیانی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست. ●استاد و پژوهشگر حوزه یکی دیگر از گزاره های اصلی و محل اختلاف این دو گفتمان را که منجر بر تغییر وضعیت زنان می شود، نوع نگاه به خانواده و جایگاه اجتماعی زن دانست و بیان داشت: در گفتمان جاهلی که قبیله واحد اصلی است، خانواده بسیار کم‌ اثر است و ما با گونه ای «فراخانواده گرایی» مواجه هستیم. زنان در خانواده وقتی ارزش پیدا می کردند که پسری به دنیا آورند و جایگاه دختر، ننگ آور و نفرین شده بود. درحالی که درگفتمان نبوی، نشانه خوش قدمی و بهترین فرزندان دختران وخانواده تشخص یافته ترین واحد اجتماعی است که محوریت زن در آن بر مبنای قاعده قرآنی «لتسکنو الیها» تعریف می شود و در کنار محوریت حجاب و مفهوم سازی نامحرم، نقش اجتماعی زن را تقویت می کند. ● وی پس از تحلیل داده های تاریخی این دو گفتمان نتیجه گرفت: در گفتمان نبوی در وهله اول، گرانیگاه نظم گفتمانی جاهلیت از قبیله گرایی به خدا محوری و توحید تغییر یافت و معیار ارزشمندی انسان ها فراتر از هرچیزی از جمله جنسیت، «تقوا» قرار گرفت و علاوه بر زنان، افراد انسانی نیز منزلتی دوباره یافتند و بدین ترتیب حیات فردی و اجتماعی زنان در ربط با خدا و ارزشمندی ذاتی شان، در زیست جهان مسلمین معنایی متفاوت یافت و نظام سازی جدیدی در خصوص حقوق زنان شکل گرفت. 🆔@mhw_semnan