#معرفی_کتاب
📔کتاب اصول شکستهنویسی نوشتهی علی صلحجو، یکی از کتابهای ساده و کمحجم اما بسیار حیاتی برای همهی نویسندگان، این کتاب علی صلحجو است. اهمیت این کتاب را در بلبشویی که نثر نویسندگان معاصر ما از آن رنج میبرد میتوان درک کرد. در حالی که عدهای اصلاً معتقد به شکستهنویسی نیستند، خیلیها تمام داستان یا لااقل گفتوگوهای داستانشان را محاورهای مینویسند حال آنکه پایبند به هیچ قاعدهای برای شکستهنویسی نیستند. صلحجو اینجا قواعد بسیار دقیقی وضع کرده است که حتی به درد وضعیت افتضاح شکستهنویسی در گفتوگوهای فضای مجازی هم میخورد.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#یک_جرعه_کتاب
معرفی مجدد اشخاص مرده
نویسنده می تواند برای معرفی مجدد اشخاصی که سال ها و حدود صد صفحه با بیشتر از زمان ناپدید می شوند از شوه سریال های قدیمی استفاده کند.
در دهه ۱۹۲۰، قهرمان زن را همیشه به ریل راه آهن می بستند و قطاری غول پیکر را نشان می دادند که به سرعت نزدیک می شود تا او را له کند. اما درست قبل از برخورد قطار با زن آن قسمت از سریال تمام و هفته بعد سریال با مروری بر پایان قسمت قبلی آغاز میشد و صدایی آنچه را که گذشت، روایت می کرد.
و سپس قسمت جدید سریال شروع می شد و قهرمان زن از مرگ حتمی نجات و سریال ادامه پیدا می کرد.
💡همین شیوه را می توان برای معرفی مجدد اشخاصی که سال ها و صفحه ها ناپدید می شوند و بنا به ضرورت داستان باید دوباره در زمان ظاهر شوند به کار برد.
درسهایی درباره داستاننویسی | لئونارد بیشاپ - ترجمه محسن سلیمانی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#نقد_داستان
سلام و نور
🔹داستان شما را خواندم.
🔹توصیفات خوب و زیادی در متن به کار بردید.
اما:
🔸پایان داستان کمی گنگ بود. اگر منظورتان این بود که محمدتقی اینها را توی خواب دیده، اشارهی بهتری به جای کلمهی صبحانه، به این موضوع بکنید.
🔸تنها آوردن تصویر، جذابیت ایجاد نمی کند. بهتر است از کنش و دیالوگ هم استفاده کنید.
🔸می توانید از فضای خیال و رویا استفاده کنید و یکی از مشکلات راوی را بررسی و حل کنید.
✅موفق باشید.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#به_جای_اینکه
بهجای اینکه بنویسی «تنبلی نکن، یا تنبلی خوب نیست»،
بنویس:
❇️ آدم بیکار یا دزد میشود یا بیمار
❇️ امسال قلقلکش بدهی، سال بعد میگوید کی بود؟!
❇️ امسال مگس روش بشیند، سال دیگر میگوید کیش.
❇️ به تنبل خواستند زن بدهند گفت: عروس شدهاش را بیاورید!
❇️ گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحبخانه چیست؟
📚 برگرفته از: نان و نمک | غلامرضا حیدری ابهری
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
🌀آموزش ویرایش و ویراستاری | ۱۵ گام عملی تا یادگیری درستنویسی و ویرایش
#قسمت چهاردهم
🔺ویرایش چیست و انواع آن کدام است؟
🔷ویرایش زبانی
🔻مبحث ویرایش زبانی دربارهی پدیدههای مربوط به زبانِ نوشته است؛ یعنی بهطور کلی مربوط به سطوح چهارگانهی زبان. شایان تذکر است که سطوح زبان شامل سطوح واجی، صَرفی، نحوی و معنایی میشود؛ اما من بهسبب نمودِ کمترِ سطح واجی در خطاهای ویرایشِ زبانی، در اینجا از ذکرش درگذشتهام و درعوض مبحث گونههای زبان را به این بخش افزودهام:
🔆دسته اول: صرف
👈🏻منظور از خطای صَرفی رعایتنکردن قواعد صَرف زبان فارسی است؛ یعنی قواعدِ حاکم بر ترکیب واژها و اصولِ ساخت واژهها. در ادامه نمونهای از این قِسم خطا را میآورم:
عربستان سعودی دچار اشتقاق شده است.
لفظ «اشتقاق» بر وزن «افتعال» است. مصدرهای ساختهشده بر وزن «افتعال»، فقط در جملههای گذرا میتوانند به کار روند. «اشتقاق» از ریشهی «شقق» میآید، جنبهی کنشگری دارد و بهمعنای «شقهشقهکردن» است. در جملههای ناگذر، باید از مصدرهای ساختهشده بر وزن «انفعال» استفاده کنیم. «انشقاق» هم از ریشهی «شقق» میآید؛ ولی جنبهی کنشپذیری دارد و بهمعنای «شقهشقهشدن» است؛ بنابراین شکل درست آن جمله این است: عربستان سعودی دچار انشقاق شده است.
📚مدرسهی نویسندگی
#ویراستاری
#آموزشی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
♦️داستانک یا داستان مینیمال چیست؟
#قسمت ۱۸
🌀شیوهها و تکنیکهای داستان مینیمال از زبان جی.دبلیو.توماس
۲. سرآغاز داستان نباید زمینهچینی و مقدمه باشد. هنگام خلق داستان کوتاه کوتاه، نباید چندین صفحه را به توصیف گذشتههای ماجرا اختصاصداد. باید راه حلی پیدا کرد که تمام ماجراهای مهم در یک پاراگراف گنجانیده شود.به همین دلیل داستان را میتوان از میانهاش آغاز کرد: «مردی میدود، بمبی در حال خنثی شدن است...» خواننده باید بلافاصله خود را در این فضا احساس کند.
✍🏻میترا جاجرمی
#آموزشی
#مینیمال_نویسی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#تحلیل_کتاب
🌀تحلیلِ کتابِ «کوکو و پوپو»
داستان زایش شکوهمند زبان
قسمت هفتم
🔹سوم:
داستانهای فانتزى اغلب بستری مناسب براى بيان حقيقت و نظریههای علمی هستند. اما مرز خیال یا واقعیت در هر اثر فانتزی کاریست نه چندان سهل، به ویژه در این اثر. اگر عنصر خیال برآمده از خلاقیت و قدرت ذهنی نویسنده است، مرزهای واقعیت متأثر از دو دیدگاه فلسفی و علمی است. [3]
این داستان در ديدگاه فلسفی همچون بسیاری از آثار فانتاستیک از جدال خیر و شر در قالب دو اقلیم "آبانگ" و "نابانگ" سخن میگوید. نام این دو اقلیم مرتبط با دیدگاه علمی اثر نیز است. از این جنبه، داستان «ماجراهای کوکو و پوپو» روایتی است از زایش زبان و نقش آن در برقراری ارتباط و تأثیر اجتماعیاش.
🖇️ادامه دارد...
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
من نویسنده مشهوری نیستم؛ اما از آنجا که گرفتار وسوسه نوشتن متن هستم، باید بنویسم. چیزی در ذهنم شروع به شکل گرفتن میکند و من باید آن را به شکل کلمات بنویسم. من در استفاده از کلمات در متن خود بسیار دقت میکنم؛ صدای کلمات و معنای آنان را در نظر میگیرم و لحن و روح کلمات را میشناسم. همانطور که گفتم، من گرفتار وسوسه نوشتن متن هستم.
شاید من هم روزی نویسنده مشهوری شوم...
#نوشتن
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid