هدایت شده از برگی از دفتر معرفت
☑️فخر العلماء و المحققین آیة الله سعادت پرور (ره):
ابيات ذیل (که از حضرت سید الشهدا ع است)، به قدرى پر معنا است که شرح آن نياز به نگارش کتاب جداگانهاى دارد؛ و چه خوب است هر صبح اين ابيات را مورد توجّه قرار داده و سپس به انجام امور روزانه مشغول گرديم.
◼️فإِنْ تَكُنِ الدُّنْيَا تُعَدُّ نَفْيسَةً
فَدارُ ثَوابِ اللّهِ أَعْلى وَ أَنْبَلُ
◼️و إِنْ تَكُنِ الْأَبْدانُ لِلْمَوْتِ أُنْشِئَتْ
فَقَتْلُ امْرِءٍ بِالسَّيْفِ فِى اللّهِ أَفْضَلُ
◼️و إِنْ تَكُنِ الْأَرْزاقُ قِسْماً مُقَدَّرا
فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ فِى الرِّزْقِ أَجْمَلُ
◼️و إِنْ تَكُنِ الْأَمْوالُ لِلتَّرْكِ جَمْعَها
فَما بالُ مَتْرُوكٍ بِهِ الْحُرُّ [الْمَرْءُ] يَبْخَلُ
▪️اگر دنيا نفيس و مرغوب شمرده شود، پس خانهى ثواب الهى [بهشت و آخرت ]برتر و افضل است.
▪️و اگر بدنها براى مرگ خلق شدهاند، پس کشته شدن با شمشير در راه خدا، برتر است.
▪️و اگر روزىها تقسيم شده و مقدّر است، پس کمتر حرص زدن در روزى، زيباتر است.
▪️و اگر نتيجه ى اندوختن اموال براى ترک آنهاست، پس چرا [شخص] آزاده آن چه را که متروک خواهد شد، به آن بخل ورزد؟
📚 برگرفته از کتاب فروغ شهادت، ص 142، به مناسبت 12 شوال نوزدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
https://eitaa.com/daftaremarefat
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
[فرستاده شده از KHAMENEI.IR]
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
💠گرامیداشت یاد شهید آیتالله مطهری
✨یاد شهید عزیزمان مرحوم آیتالله مطهّری را گرامی میدارم که به معنای واقعی کلمه یک معلّم بود.
❇️همهی آن خصوصیّاتی که ما در معلّمین مدارسمان یا مدرّسین دانشگاههایمان انتظار داریم، در این مرد وجود داشت.
⭕️من توصیه میکنم نوشتههای ایشان و تنظیمشدههای سخنرانیهای ایشان را، بخصوص معلّمین، حتماً نگاه کنند و بخوانند.
💠درباره جایگاه و مسئولیت معلمین
🏷تکریم جامعهی معلمین کشور
🙏اوّلین مطلب سپاس از جامعهی معلّمان است؛ این سربازان گمنام نظام اسلامی و اسلام و مسلمین که در دورترین نقاط کشور، مشغول مجاهدتند و با مشکلات فراوان، دارند کار میکنند.
💎کاری که معلّم بر عهده گرفته ــ معلّم متعهّد ــ به نظر من مهمترین کار در کشور است.
📌معلّم در واقع معمار آیندهی کشور است.
🌟قضیّهی تربیت نوجوانان ما، با توجّه به هوش نوجوان ایرانی، اهمّیّت مضاعف پیدا میکند.
🏷انتظارات از معلمین:
♦️شاگرد را مثل فرزند خود دانستن
♦️تشویق دانشآموزان به حضور در مراکز برکتآفرین مثل مساجد و هیئتها
♦️اهتمام به حضور دانشآموز در مدرسه
♦️زنده کردن احساس هویّت ایرانی و اسلامی در دانشآموزان
👈وقتی نظام از جامعهی معلّمی توقّعی دارد، باید در قبال این جامعه احساس مسئولیّت هم بکند.
🔻این احساس مسئولیّت [هم] در همهی ابعاد است؛ فقط مسئلهی معیشت نیست.
🔹مسئلهی تجربهآموزی است، مسئلهی مهارتآموزی است؛
🔹[مثل] آموزشهای ضمن خدمت و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان.
💠درباره اصل مسئله آموزشوپرورش
🏷جایگاه آموزش و پرورش در نظام مدیریّت کشور
❌یک خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین در گذشته وجود داشته که خسارتهایی هم وارد آورده، و آن کوچکانگاریِ این دستگاه حیاتی است.
👈عبور از گردنههای دشوار پیشرفت، بدون کمک آموزشوپرورش ممکن نیست.
🏷مسئله ثبات مدیریت در دستگاه آموزش و پرورش
‼️از سال ۹۲ تاکنون که ده سال است، ما پنج وزیر و چهار سرپرست در آموزشوپرورش دیدهایم! این چیز خیلی عجیبوغریبی است.
✔️همهی فعّالیّتهای دیربازده به ثبات مدیریّت احتیاج دارد، از جمله آموزشوپرورش که خب فعّالیّتش خیلی دیربازده است.
🏷مسئله انطباق یا عدم انطباق نظام آموزشی با نیازهای کشور
☝️مسئولان عالی فرهنگی کشور، بخصوص در خود آموزشوپرورش، باید روی این فکر کنند.
♻️همان قدر که به نیروی مغزافزار نیاز است، به بازوی کارافزار هم نیاز است.
❇️سیاست اصلی در آموزشوپرورش باید سودمند بودن آموزشها برای آیندهی کشور باشد.
🏷مسئله سند تحوّل آموزش و پرورش
1️⃣بایستی دائماً بهروزرسانی بشود.
2️⃣برای اجرای آن، یک نقشهی راه لازم است.
3️⃣نقشهی راه باید از سوی دولت و مجلس حمایت بشود.
4️⃣برای سند تحوّل، یک بدیلی و رقیبی درست نکنند.
5️⃣در نقشهی راه، شاخصهای قابل اندازهگیری وجود داشته باشد.
🏷مسئله جذب معلم
⚠️ما امروز با کمبودِ معلّمِ کارآمد و متعهّد روبهرو هستیم.
↙️این سرمایهگذاری لازم دارد، تلاش لازم دارد.
📌دستگاههای مراکز تربیت معلّم، از جمله مهمترینش دانشگاه فرهنگیان، باید تقویت بشوند که بتوانند کار را پیش ببرند؛
❇️هم زیرساختهایشان تقویت بشود،
❇️هم ظرفیّتهایشان افزایش پیدا کند.
➕علاوهی بر این، شایستگیهای حرفهای معلّم و شایستگیهای عمومی معلّم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود.
📌از معلّمین مجرّب مؤمن قدیمی هم باید استفاده بشود.
🏷مسئله کتابهای درسی
📍کتاب درسی باید سرشار باشد از مشوّقهای نسل جوان.
📚مفاهیم اسلامی در کتابها بیاید؛
🔍هم مفاهیم اسلامی، هم مفاخر اسلامی و ایرانی.
✍️شیوهی کتابنویسی هم بایستی جذّاب باشد، بهروز باشد، مبتکرانه باشد.
🏷مسئله برونسپاری
❎شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است.
📌دو نکته فرعی:
👈وقتی ما به مدرسهی دولتی کماعتنائی بکنیم... معنایش این است که کسی که بنیهی مالی ندارد، بنیهی علمی هم نداشته باشد.
🔺این بیعدالتیِ محض است.
✔️مدرسهی دولتی بایستی از آموزش خوب، از معلّم خوب، از فضای آموزشی خوب بهرهمند بشود.
👈بعضی از مدارس غیر دولتی انصافاً ابتکارات جالبی دارند،
🔺باید از آن ابتکارات استفاده کرد،
✔️لکن به مجموعهی مدارس غیر دولتی هم باید نظارت داشت.
🏷مسئله امور پرورشی
👏در ستاد آموزشوپرورش توجّهات خوبی به مسئلهی امور پرورشی میشود
👈لکن... باید امور پرورشی تا داخل مدارس امتداد داشته باشد.
🎯باید کار پرورشی جذّاب باشد، بچّهها را فراری نباید بدهد.
🔹تقویت هویّت ملّی،
🔸تقویت عشق به میهن،
🔹تقویت پرچم ملّی،
🔸تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی،
♦️در شمار اصلیترین کارهایی است که بایستی انجام بگیرد.
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠عدالت را اجرا کنید، عدالت را برای دیگران نخواهید، خودتان هم بخواهید. در رفتار عدالت داشته باشید، در گفتار عدالت داشته باشید، تشریفات را کم کنید، و این ملت را خدمتگزار باشید.
✍️صحیفه امام؛ جلد۱۹، صفحه ۳۷۷
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠امروز ضد انقلاب کسی است که آن کاری که مشغول هست، در آن کار سستی کند، در آن کار بیکاری کند یا وادار کند اشخاصی را که آنها کم کاری کنند، از زیر بار شانه خالی کنند که این ضربهای است به کشور خودشان.
📚صحیفه امام خمینی ،ج12،ص1
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠امروز ضد انقلاب کسی است که آن کاری که مشغول هست، در آن کار سستی کند، در آن کار بیکاری کند یا وادار کند اشخاصی را که آنها کم کاری کنند، از زیر بار شانه خالی کنند که این ضربهای است به کشور خودشان.
📚صحیفه امام خمینی ،ج12،ص1
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠تشکیل #نظام_جمهوری_اسلامی یک مقدّمه و تحقّق یک وعدهی کوچک و نزدیک است برای اطمینان به تحقّق آن وعدهی بزرگ(ظهور امام زمان) ، که از دسترس ما دور است و نمیدانیم زمانش کِی است. از خدای متعال بخواهید آن وعده را محقّق کند؛ ارتباط قلبی را هرچه بیشتر کنید، از حضرت بخواهید، درخواست توجّه بکنید، درخواست دعا بکنید از آن بزرگوار، و بدانید که آن بزرگوار به این درخواستها توجّه خواهد کرد. ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 چه کسانی که #اهل_تحقیق و تفحّص و پژوهشند - که یک رشته کار بهعهدهی اینها است - چه آنهایی که با #صفای_قلب خودشان و نورانیّت دل خودشان، مرتبط و متّصل به مقام سامیِ امامت و ولایت آن بزرگوارند و با آن حضرت حرف میزنند - نه روبهرو، [ بلکه] در خلال زیارت، در خلال زیارت آلیاسین، در خلال دعا، در خلال سلام؛ وقتی برای آن بزرگوار دعا میکنید، در حقیقت دارید رابطه میگیرید؛ وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرمودهاند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم؛ وقتی دعا برای فرج آن بزرگوار میکنید، در واقع دارید زمینه را برای #دعای آن بزرگوار به خودتان و برای خودتان فراهم میکنید؛ اینجوری است - این مجموعهی عظیم مؤمنین و مخلصین و دلهای نورانی، باید سعی کنند رابطهی خودشان را با حضرت مستحکمتر کنند. ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠یکی از چیزهایی که در ایجاد قوّت در کشور مؤثّر است و کشور را قوی میکند، اتّحاد ملّی است. سر چیزهای جزئی تنازع نباید انجام بگیرد. البتّه اختلاف نظر هست. در این اختلاف نظرها مباحثه خوب است، مناظره خوب است امّا منازعه خوب نیست. ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش میبندد، ضعف مدرسه است.
وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد/ این بیعدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.۱۴۰۲/۰۲/۱۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 چه کسانی که #اهل_تحقیق و تفحّص و پژوهشند - که یک رشته کار بهعهدهی اینها است - چه آنهایی که با #صفای_قلب خودشان و نورانیّت دل خودشان، مرتبط و متّصل به مقام سامیِ امامت و ولایت آن بزرگوارند و با آن حضرت حرف میزنند - نه روبهرو، [ بلکه] در خلال زیارت، در خلال زیارت آلیاسین، در خلال دعا، در خلال سلام؛ وقتی برای آن بزرگوار دعا میکنید، در حقیقت دارید رابطه میگیرید؛ وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرمودهاند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم؛ وقتی دعا برای فرج آن بزرگوار میکنید، در واقع دارید زمینه را برای #دعای آن بزرگوار به خودتان و برای خودتان فراهم میکنید؛ اینجوری است - این مجموعهی عظیم مؤمنین و مخلصین و دلهای نورانی، باید سعی کنند رابطهی خودشان را با حضرت مستحکمتر کنند. ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠تشکیل #نظام_جمهوری_اسلامی یک مقدّمه و تحقّق یک وعدهی کوچک و نزدیک است برای اطمینان به تحقّق آن وعدهی بزرگ(ظهور امام زمان) ، که از دسترس ما دور است و نمیدانیم زمانش کِی است. از خدای متعال بخواهید آن وعده را محقّق کند؛ ارتباط قلبی را هرچه بیشتر کنید، از حضرت بخواهید، درخواست توجّه بکنید، درخواست دعا بکنید از آن بزرگوار، و بدانید که آن بزرگوار به این درخواستها توجّه خواهد کرد. ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠عن النَّبیّ صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم أَنَّهُ قال: «سَیِّدُ القَومِ خادِمُهُم»
[روایت شده است از پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم که حضرت فرمودند پیشوا و رئیس هر گروهی، خادم آن گروه است.]
🔸[این حدیث] یا به این معنا است که هر کسی بیشتر خدمت کند، این شخص اولای به سیادت است؛ بنابراین برای اینکه بفهمیم سید قوم کیست، سراغ حسب و نسب و اسم و عنوان نرویم؛ بلکه برویم سراغ اینکه ببینیم چه کسی بیشتر به این قوم خدمت میکند، او سید قوم است؛ یا به این معنا است حدیث؛
🔹یا به این معنا است که بگوییم آن کسی که سید قوم است و به هر جهتی و به هر دلیلی به او سیادت و ریاست داده شده است در این جمعیت، این شخص باید خادم این قوم باشد.۱۳۹۲/۱۱/۰۳
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ویژه
⏰ #مثبت۱۰۰ثانیه شماره هشتم | حلقه مفقوده ثبات
✏️انتقاد رهبر انقلاب نسبت به تغییر ۹ وزیر و سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی ۱۰ سال گذشته: این چیز خیلی عجیبوغریبی است... چرا در وزارت آموزشوپرورش اینجور بیثباتی در مدیریّت وجود دارد؟ ببینید، همهی فعّالیّتهای دیربازده به ثبات مدیریّت احتیاج دارد.
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠یک عدّهای میخواهند آموزش و پرورش را به دلایل گوناگون سیاسی بیقدر و قیمت کنند؛ این بیانصافی است، این خلاف واقع است.
🔸من البتّه نواقص موجود آموزش و پرورش را میدانم، بنده فاصلهی آموزش و پرورش کنونی را با نقطهی مطلوب میدانم، امّا فاصلهی آموزش و پرورشِ موجود با آن وضع اسفباری که قبل از انقلاب داشت، را هم میدانم. ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠وسوسههای دشمن را برای بدبین کردن مردم به یکدیگر یا بدبین کردن مردم به مسئولان زحمتکش کشور بایستی باطل کرد.
🔹 درگذشته استعمارگران با حرکت نظامی وارد کشورها میشدند. این تاکتیک، امروز از کار افتاده است. دشمنان اسلام فهمیدهاند که از نیروی نظامی کاری ساخته نیست. در همین اواخر آمریکا در افغانستان و در عراق تجربه کرد دید که با نیروی نظامی کاری پیش نمیرود لذا راهبرد را عوض کردند.
🔸 کار و تاکتیک آنها امروز عبارت است از: تزویر، تحریف، دروغگویی، وسوسه کردن، خلاف واقعنمایی، تحقیر ملّتها، بدبین کردن ملتها به خود، پنهان کردن تواناییها و برجستگیها و درخشانیهای ملتها.
🔹 در شناخت حرکت دشمن و تاکتیک و روش دشمن باید بهروز باشیم و راه ابطال آن را به دست بیاوریم. ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷