eitaa logo
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
2.7هزار دنبال‌کننده
276 عکس
45 ویدیو
2 فایل
✍️ [ آدمی] سخنی به لفظ در نمی‌آورد، جز آنکه فرشته نگاهبانی نزد او حاضر است [و آن را می‌نویسد] (ق - 18) 📝یادداشت‌های زهرا محسنی‌فر راه ارتباطی: @z_mohsenifar https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
مشاهده در ایتا
دانلود
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
🔴کیفیت زیارت امام رضا (ع) در قرنطینه خانگی! 🔸آغاز سال نو فرصتی برای دید و بازدید و زیارت و سیاحت است. 🔹 از جمله رسوم ایرانیان، حضور در اماکن شریفه و بقاع متبرکه برای برگزاری مراسم تحویل سال است، اما امسال، شیوع ویروس کرونا ایرانیان را محکوم به خانه نشینی کرده است. 🔸 در این هنگامه، آستان ملک پاسبان شمس الشموس علی بن موسی الرضا (ع) به غُرُق ملائک درآمده و خاکیان را در آن بارگاه منور مجال حضور نیست. افسوس و حسرت سلب این نعمت بی بدیل، قلب دلدادگان حضرتش را به درد آورده است. 🔹 «زیارت از دور» نسخه ای است که در تاریخ شیعه برای مرهم نهادن به زخم دل عاشقانِ ملاقات امام معصوم تجویز شده است و فرموده اند که بُعد منزل نبود در سفر روحانی ... 🔸️ زیارات مأثوره در کتاب های زیارت، پل ارتباطی امام و مأموم و زبان مشترک شیعیان برای عرض ارادت به ساحت مقدس معصومین است. اما اصل زیارت آن است که خود را در محضر امام معصوم بدانیم و او را حاضر و ناظر و مؤثر در عالم بشناسیم آنچنان که گویی به ملاقات امام حَی رفته ایم. هر وسیله ای که به تقویت این ارتباط کمک کند، «زیارتنامه» است. 🔹️«اقیانوس مشرق» عنوان کتابی است از انتشارات "عهد مانا" که داستان سرگشتگی عِمران مسیحی را در طلب آب حیات، روایت می کند. رمانی زیبا و پر فراز و نشیب به قلم مجید پورولی کلشتری که حال و هوای زیارت امام رضا (ع) را در دلها زنده می کند. با خواندن این کتاب کم حجم در دوران محرومیت از زیارت سلطان طوس، با پایِ دل به زیارت امام رئوف برویم. 🔸️نسخه الکترونیکی این کتاب را می توانید از اپلیکیشن طاقچه به ادرس زیر تهیه کنید. https://taaghche.ir/book/19093 📖برشی از کتاب «اقیانوس مشرق» را با هم مرور می کنیم: 🔹️آب بر دست می ریزد و دستش را برای وضو می شوید. عِمران کنجکاوتر از پیش می پرسد: «آیا دیشب نگفتی که علی بن موسی الرضا در خراسان‌منزل گرفته است؟» _ آری _ پس چگونه با مردی که در خراسان خانه دارد رو به دیوار سخن می گویی؟ پینه دوز سر می چرخاند نگاهش می کند و می گوید: میان ما و امام هیچ ‌حائلی نیست! بر سرش مسح می کشد: _امام ما بی فاصله است...حی و حاضر است سلامش کنی پاسخ می دهد. 🔸️می چرخد طرفی خم می شود و می گوید: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع) برمی گردد طرف عمران: _درباره ی کسی حرف می زنم که اگر صدایش کنی نگاهت می کند، اگر تشنه باشی آبت می دهد، اگر گرسنه باشی نانت می دهد ... امام ما امام عالم است. دور و بعيد و غريب نيست. هميشه مجاور است. می بیند و می شنود؛ آنچنان که حاضران و شاهدان می بینند و می شنوند. 🔹️عمران با لبخندی از روی ناباوری نگاهش می کند: _یعنی میخواهی بگویی امام تو اکنون ... اینجا .... در این حیاط نیز هست؟ پینه دوز مسح پا را می کشد و با لبخند و حرکت سر اشاره می کند که آری. عمران حیرت کرده است. از روی هیجانی ناباورانه می گوید: یعنی همین جا؟ در همین حیاط؟ دوباره پینه دوز با حرکت سر اشاره می کند که آری. 🔸️عمران آهسته می پرسد: به من بگو چگونه می شود از اینجا ... از این‌فاصله به کسی که در خراسان خانه دارد سلام‌کرد؟ پینه دوز لبخند میزند: جوان! علی بن موسی الرضا (ع) صاحب زمین و زمان است. برای علی بن موسی الرضا (ع) فاصله ها مفهومی ندارد. هرجا که تصور کنی او هست. جایی نیست که نباشد. فاصله حجاب ماست نه حجاب او. او را حجابی نیست مگر آنکه خدا بخواهد. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴 ، پیامبر خودخوانده آخرالزمان! 🔸️کرونا را می توان پیامبر خودخوانده ی آخرالزمان نامید! پیامبری که بی دعوت، دامنه رسالتش را سینه به سینه به اقصی نقاط عالم گسترش داده و هر روز به خیل پیروانش اضافه می شود. عده ای وجود او را انکار می کنند، جمعی به جنگ با او می روند، جماعتی نفاق گونه از آمدنش استقبال می کنند تا مشکلات را گردن او بیندازند و مردمانی برای او می میرند. 🔸️معجزه اش این است که در عین ناپیدایی، اثرش آشکار و ملموس است، در عین کوچکی و بی مقداری، تکانه های بزرگی برای بشریت به ارمغان آورده و بی آنکه با کسی تکلم کند، مرزهای زبان و جغرافیا و فرهنگ را در نوردیده تا آحاد بشریت شبانه روز درباره او بگویند و قلم فرسایی کنند. نظامات عالم را بهم ریخته است. چه نظامات خودساخته بشر مدرن و چه نظامات اجتماعی انسان که از عمق تاریخ تا عصر حاضر سیر کرده و همچنان پذیرفته شده هستند. مردم از اجتماع گریزان شده و به خانه ها پناه می برند. از دست دادن و روبوسی امتناع می کنند. نظام آموزش و تعلیم را معلق می کنند. عبادتگاه ها را تخلیه می کنند. راه های ارتباطی را مسدود می کنند. کسب و کار را تعطیل می کنند. تفریح و خوش گذرانی را محدود می کنند. از مرده های خود هراسناکند و از آنها دوری می جویند. هر لحظه و هر ساعت، دستی بر آب می زنند و ... 🔸️در یک کلام، انسان عصر ارتباطات، به معجزه کرونا در خویشتن خویش فرو رفته است. و چه معجزه ای بالاتر از این که بشر گرفتار در چنبره لذت طلبی مادی، به یکباره سر بر آورده و در خلوتی ناخواسته در برابر دنیای درون قرار گیرد؟ مجالی برای بازگشت به فطرت؛ فرصتی برای کشف راز خلقت؛ بزنگاهی برای عمیق تر کردن آستانه لذت؛ گریزگاهی برای فرار از جلوت و پناه گرفتن در سایه خلوت. اینها همه آورده ی کرونا برای بشریت هستند. 🔸️اما خوب که نگاه می کنی، در پناه بردن انسان به آب و شستشو نشانه هایی برای اهل خرد می یابی. دست ها را باید شست، اما جور دیگر باید دید. دستها را باید شست تا یادمان نرود باید روزی از دنیا دست بشوییم. دست ها را مرتب باید شست تا یادمان نرود مرتبا باید از کج دستی و حرام دستها را پاکیزه کنیم. خوراک را باید خوب شست تا یادمان نرود که خوراک باید پاکیزه و طیب باشد. خانه را باید شست تا یادمان نرود که خانه دل باید آب و جارو شود. راستی آنها که در این هنگامه به امداد بیماران و کمک به مردم شتافته اند، چه زیبا دست از جان شسته و چه نیکو اندرون آراسته اند. 🔸️کرونا آمد تا نشان دهد بشر مدرن چقدر بی پناه است، چقدر ضعیف است، چقدر نحیف است، چقدر حیف است. کرونا آمد تا نشان دهد امر خدا بر اراده بشر استیلا دارد. آری خداوند موجود ضعیف و بی مقداری را بر حیات و ممات بشر مسلط کرد و تیغ دروگرش را بر خرمنزار هستی آدمی انداخت. کرونا را آفت جسم قرار داد تا از دل آن عافیت روح بیافریند. ویروسی را به نمایش گذاشت تا خود را از پس پرده ظلمت و جهالت مدرن آشکار کند. رخصت حیات را از پاره ای مردمان گرفت تا فرصت زندگانی مجددی به دیگران دهد ... کرونا در آستانه بهار طبیعت آمد تا دلهای مرده را زنده کند و احوال فسرده را به انقلاب درآورد ... 🔸️گوش جان باز کنید تا پیام این پیغام آور را به روشنی دریافت کنید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ به نام خداوند بخشایشگر مهربان ای مردم! [برای شما و معبودانتان] مَثَلی زده شده است؛ پس به آن گوش فرا دهید، یقیناً کسانی که به جای خدا می پرستید، هرگز نمی توانند مگسی بیافرینند اگر چه برای آفریدن آن گرد آیند و اگر مگس، چیزی را از آنان برباید، نمی توانند آن را از او بازگیرند، هم پرستش کنندگان و هم معبودان، ناتوانند (آیه 73 سوره حج). https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴 سال 99، سال فرج! 🔸️موسی (ع) شخصی از بنی اسرائیل را کشت و به دردسر افتاد. مجبور شد سختیِ فرار و آواره شدن را بپذیرد. یعقوب (ع)، فرزندش یوسف (ع) را آشکارا بیشتر از 11 برادر دیگرش دوست می داشت و همین مسأله حسادت برادران یوسف (ع) را برانگیخت و شد آنچه که نباید می شد. یعقوب (ع) دشواری سالها فراق یوسف و نابینایی را به جان خرید. ابراهیم (ع) به هوای داشتن فرزند مجبور شد در کهنسالی، خود، همسر و نوزادش را آواره بیابان های مکه کند. 🔸️وجه مشترک سرنوشت انبیای بزرگ الهی در آنچه که گفته شد این است که گرفتاریها و بلاهایی به سراغ آنها آمده است، چه بلاهایی...! اما،در شیوه برخورد با سختیها و دشواری‌ها نیز پیامبران اشتراکاتی داشته اند. صبرپیشگی، استغفار، امید به رحمت خداوند و پرهیز از ناشکیبایی در زبان و در دل، از جمله ی این اشتراکات است. 🔸️ موسی (ع) در راز و نیاز به درگاه خداوند از او می خواهد که هرآنچه خیر و نیکی است برایش مقدر کند. یعقوب (ع) یک لحظه امیدش را به لطف پروردگار در بازگرداندن یوسف (ع) از دست نمی دهد. ابراهیم (ع) سختی بیابانگردی در برهوت را با درد و دل با خداوند و اینکه برای ترویج یکتاپرستی این سختی را می پذیرد، سپری می کند. 🔹️اما نتیجه «رنج» و «صبر بر رنج» در زندگانی پیامبران چیست؟ موسی (ع) در بیابانگردی به دختر شعیب (ع) می رسد و با او ازدواج می کند و در سایه حمایت شعیب (ع)، سر و سامان می یابد. یعقوب (ع) به مراد دلش می رسد و یوسف (ع) را در آغوش می گیرد. ابراهیم (ع) خانه کعبه را به همراه اسماعیل (ع) بنا می کند و آنجا قبله گاه موحدان عالم می شود. 🔹️در آنچه که گفته شد یک قاعده کلی وجود دارد؛ قاعده ای به نام «رنج، صبر، فرج»، که گویا محور زندگانی آدمی بر مدار این قاعده کلی می چرخد. این سنت الهی را می توان در بعد اجتماعی و در مقیاس رفتار ملت ها نیز شاهد بود. ملت ها در سیر تکاملی خود قطعا با رنج و سختی روبرو می شوند. فرج و آسایش، سهم ملتی است که صبر کردن را آموخته باشد. 🔹️سال 98 با سختی های فراوانی برای ملت ایران همراه بود. بعضی از این سختی ها نتیجه عملکرد خود مردم و مسئولین و برخی دیگر نتیجه دشمنی دشمنان بوده است. مهم نیست که علت سختی چه بوده و آیا گرفتاری مردم نتیجه رفتار آنهاست یا امتحان الهی. در هر صورت برای برون رفت از مشکلات به صبر نیاز است. 🔹️ صبر صرفا به معنای تحمل شرایط و تاب آوری نیست بلکه هر عمل امید آفرینی که در دوران انتظار برای تمام شدن سختی و در راستای بهتر شدن شرایط انجام شود، نوعی صبر است. 🔹️حرکت جهادگونه توده های مردم در امدادرسانی به سیل زدگان، تشییع با شکوه و میلیونی پیکر شهید سلیمانی بر دست مردم داغدیده ایران، ایثار و از خودگذشتگی پزشکان و پرستاران و گروه های خودجوش مردمی در کمک به بیماران در مسأله ، همگی از مصادیق «صبر زیبا» هستند. 🔹️میوه این صبرِ توأم با همدلی، وفاق ملی و ایثار چیست؟ میوه اش «یُسر» است و "یُسر" همان آسایشی است که خدای سبحان بشارت آن را داده است... اگر همدلی، از خود گذشتگی، خیرخواهی و نوع دوستی ویژگی بارز ملت ما در همه دشواریها شود، سال 99 ان شاءالله سال گشایش و رهایی از مشکلات خواهد بود و این همان فرجی است که خداوند وعده داده. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ... ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴سیبل یا سپر انتخاب با ماست! 🔻از زندگی مردم امریکا چه می دانیم؟ علائق و عادتهای روزمره مردم امریکا، نوع نگاه آنها به مسائل سیاسی، نوع روابط اجتماعی آنها، سیاستمداران محبوب نزد آنها، مسائلی که برای آنها حساسیت زاست، آنچه این روزها به آن فکر می کنند و در یک کلام نقاط قوت و ضعف جامعه مدنی در امریکا چیست؟ 🔸️اینها سوالاتی هستند که نه تنها اکثریت مردم ایران از آنها اطلاعاتی ندارند بلکه محدود افرادی را می توانید پیدا کنید که این سطح از شناخت و اشراف اطلاعاتی را در مورد مردم امریکا و سبک زندگی آنها داشته باشند. 🔸️در نقطه مقابل، اندیشکده های فراوانی در امریکا با بهره گیری از ابزارهای تکنولوژیک نظیر شبکه های اجتماعی و استفاده از دانش هوش مصنوعی در حوزه بیگ دیتا و سایر منابع اطلاعاتی، به رفتارشناسی ایرانیان مشغولند و نه تنها اطلاعات وسیعی از نیاز روزانه مردم ایران در اختیار دارند، بلکه با ابزارهای نامبرده به تغییر ذائقه ایرانیان به سمت نقطه ای که مطلوب آنهاست، نیز مشغولند. 🔻چه عاملی این تفاوت رویکرد را ایجاد کرده است؟ 🔸️یکی از دلایل ضعف ما در شناخت جامعه مدنی امریکا این است که در هیچ برهه ای از تاریخمان، اصولاً نیازی به کسب این شناخت هدفمند احساس نکرده ایم و برای آن کاربردی متصور نبوده ایم. پس از استقرار جمهوری اسلامی و آغاز مناقشات و دشمنی های آشکار امریکا با مردم ایران تا به امروز نیز همواره در شرایط تقویت استحکامات لازم برای «دفاع سخت» قرار داشته ایم. در سالهای اخیر و با اوج گیری استفاده از فضای مجازی و مطرح شدن مفاهیم جنگ نرم و سایبری نیز ناخودآگاه راهبرد خود را در «دفاع نرم» تعریف کرده ایم، زیرا تصور ما بر آن بوده است که در جنگ نرم، دست برتر با دشمن است. ⚠️باید توجه کنیم که قرار گرفتن طولانی مدت در موضع دفاع، آسیب هایی به همراه دارد. القاء حس ضعیف بودن، متمرکز شدن بر ضعفهای خود و ندیدن ضعف های دشمن، همواره در موضع انفعال بودن، عدم اعتماد به نفس در استفاده از نقاط مثبت و ... از جمله آسیبهای تمرکز طولانی مدت بر استراتژی دفاع است. 🔻 آیا وقت آن نرسیده است که در حوزه جنگ نرم با یک تغییر رویکرد، از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر استراتژی دهیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که با بهره مندی از نیروی فکر، نبوغ و انگیزه جوانان متعهد ایرانی، برای جامعه مدنی امریکا برنامه داشته باشیم و دشمن را در حالت تدافعی قرار دهیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که با توجه به سابقه جنایات بی شمار امریکا در جایجای عالم، با تحریک افکار عمومی مردم آن کشور برای ایجاد فشار بر سیاستمدارانشان، نوعی بازدارندگی ایجاد کنیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که به جای سپر در دست گرفتن، دشمن را سیبل کنیم؟ 🔸️یکی از الزامات قوی شدن در فضای مجازی که از ارکان قدرت کشورهاست، همین تغییر رویکرد تدافعی به تهاجمی است. باید با تشکیل کانون های مطالعاتی، بهره مندی از ابزارهای مناسب، تعیین طرح و برنامه دقیق و اجرای بی نقص و به موقع برنامه ها، این سیاست را پیگیری کنیم. 🔺️مسیر دشواری در پیش داریم اما همت جوانان ایرانی قله های رفیع تری را نیز فتح کرده است. آیا وقت آن نرسیده است که تهاجم نرم دشمن را با تهاجم نرم پاسخ دهیم؟ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ ... پس هر كس بر شما تعدّى كرد، همان گونه كه بر شما تعدّى كرده، بر او تعدّى كنيد ... (سوره بقره-آیه 194) https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتی رجب ماه من است و شعبان ماه پیامبر من... رجب که تمام شد! بدون لذت اعتکاف... بدون‌ حال و هوای مسجد...بدون پر کشیدن در آسمان حرم...! و حالا غروب روز اول شعبان، ماه پیامبر! راستی...پیامبرت میگفت: مومن در مسجد مانند ماهی در آب است. و حالا روزهاست که ماهی ها... اللَّهُمَّ اکْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّهِ ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴 راه میانبر زرنگان عالم 🔸تربیت نفس، سلوک می خواهد. باید در مسیر بود. باید حرکت کرد. باید رشد کرد. آنکه در مسیر است، هر روز "غمی از نو به مبارکبادش" می آید. مبارزه با نفس کار راحتی نیست. میدان جنگ است. کشته می دهد. شهید می دهد. 🔸 فرمود: "أشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ". جهاد با نفس کار پیچیده ای است. ریا، نفاق، حسد، کبر و ... را به راحتی نمی توان تشخیص داد، چه برسد به اینکه بخواهیم درمان کنیم. فرمود : "راه یافتن شرک به قلب مؤمن از حرکت مورچه ای کوچک بر سطح سنگی سیاه در شبی تاریک پنهان تر است". 🔸سالک، توشه می خواهد. کمکی می خواهد. مسیر طولانی است، دشمن خطرناک است، پنهان است، دره ها در پیش است. چه با خود بیاورد؟ نماز و روزه؟ اینها لازم است اما کافی نیست. مفید است اما می تواند خطرناک هم باشد. خطرناک ترین و سفاک ترین انسان ها در طول تاریخ، داغ عبادت بر پیشانی و ذکر یارب یارب بر لب داشته اند. همانها که امام معصوم می کشتند! علم و معرفت چه؟ علم تیغ دو لبه ای است که اگر سر نفس را نبُرد، حتماً در خدمت نفس قرار می گیرد. پس اتکای انسان مؤمن به چه باشد؟ "تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است، راهرو گر صد هنر دارد، «توکل» بایدش" بلکه «توسل» بایدش... 🔸مسیر جهاد اکبر از شاهراه ولایت می گذرد. بقیه اش بیراهه است. هلاکت است. فرمود: "أنْتُمُ الصِّراطَ الْأَقْوَمُ". شاهراه ولایت، مسیر تندرو هم دارد... حسین (ع) ... حسین (ع) نزدیکترین راه است. ساده ترین راه است. اصلاً میانبر است. هیچ کمالی جز از طریق حسین (ع)، دست یافتنی نیست. آنها که دانستند حسین (ع) چگونه گوهری است، از زِرَنگانِ عالمند. حسین (ع) دردانه آفرینش است. برگ برنده نظام خلقت است. روح دمیده در کالبد بی جان هستی است. "عالم از شور و شر عشق خبر هیچ نداشت فتنه انگیز جهان غمزه جادوی تو بود" 🔸حسین (ع) مسیر نیست، منزلگاه نهایی است. "وَ إيابُ الْخَلْقِ إلَيْكُمْ". بهانه خلقت است. اصلا آفرینش ریزه خوار سفره اوست. وجود از او گرفته است. "هر دو عالم یک فروغ روی اوست گفتمت پیدا و پنهان نیز هم" "بِكُمْ فَتَحَ الله وَبِكُمْ يَخْتِمُ" ... https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
ملازمان ناصرالدین شاه و سردبیر "من و تو"😏 ‏ناصرالدین شاه به روسیه سفارش توپ داد. توپ را آوردند و در برابر چشمان همایونی شلیک کردند. از قضا لوله توپ تحمل گلوله باروت را نداشت و منفجر شد! ملازمان شاه که اوضاع را خراب دیدند برای چاره گفتند: "قربان خاک خودی را که چنین می کند ببینید خاک دشمن را چه خواهد کرد!" https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🌷بستگان کمند تو... ⚡حسین (ع) جانم سلام. نامت را که می آورم، اشکم سرازیر می شود. دست خودم نیست. خودت بهتر می دانی چرا. آقای مهربانم! من چرا از یاد تو سیر نمی شوم؟ چرا برایم تکراری نمی شوی؟ "یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب کز هر زبان که می شنوم نامکرر است" چرا حرارت محبتت هر روز در دلم بیشتر شعله ور می شود؟ چرا اینگونه به تو محتاجم؟ چرا ندیده دلداده ات شده ام. "همه عمر برندارم سر از این خمار مستی، که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی" ⚡آقا جان! مارا ببخش که روضه هایت را تعطیل کرده ایم. ما را ببخش که تو را با خیل ملائک در حرمت تنها گذاشته ایم. گرفتاریم. گره در کارمان افتاده. آفت بر جانها و اموالمان زده. بی پناهیم. پناهمان بده. وحشت زده ایم، در آغوشمان بگیر. مثل همیشه دستی بر سر ما بکش. گوشه چشمی به ما کن. این غبار اندوه نشسته بر چهره عالم را، به برکت نگاهت کیمیا کن. "آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند درد تمام مردم عالم دوا کنند" ⚡مهربان آقایم! راستی از بزم شهدا برایمان بگو. از حاج قاسم بگو. چه سرّی با تو داشت که پاکیزه او را پذیرفتی؟ در کدام بیابان، خودت را به او نشان دادی که دیگر در شهر قرار نداشت؟ آواره اش کردی. آزاده اش کردی... "که بستگان کمند تو رستگارانند" ⚡حسین جان! ما را پاکیزه کن و سلام ما را به شهیدمان برسان. ما را به او برسان. دلمان لک زده است برای دیدن لبخندش. از این به بعد همه لبخندهای او، سهم توست. ⚡آقا جان! سرنوشت ما را پاسداری از راهت و شهادت در پیشگاهت قرار ده. بی گمان روزی که هر گروهی را به نام پیشوایشان فرا می خوانند، بر دو عالم فخر خواهم فروخت که "اَمیرِی حُسَیْنٌ وَ نِعْمَ الاَْمیرُ". ⚡آقای مهربان فرازهای باشکوه دعای عرفه! آنگاه که در پیشگاه خداوند هراسان به حساب و کتاب می ایستم، مرا در زیر عبایت جای ده که آغوش تو گشوده است به وسعت دنیا ..... و عقبی. يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ .... (سوره اسری - آیه 71) https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
پاهایی که جا ماندند، تا پابرجا بمانیم و روی پای خودمان بایستیم، و حالا باید، پا جای پایشان بگذاریم تا قوی شویم ... https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔻وقتی ایران به صدر کشورهای دنیا با بیشترین همه گیری کرونا نزدیک شد، عده ای ضعف نظام پزشکی، ضعف مدیریت بحران و ضعف فرهنگ عمومی را عامل آن دانستند. 🔻حالا که آمریکا به صدر جدول رفته و اوضاع نابسامانی دارد، همان افراد انجام تستهای بیشتر و آمار دقیق تر در آمریکا و ضعف آمار و پنهان کاری در ایران را دلیل آن می دانند. ⚠️وجود این نگرش کهن که ریشه در ناخودآگاه ما دارد و مبنای آن ضعیف شمردن خود و شکست ناپذیر دانستن دشمن است، مهمترین سد در مقابل قوی شدن ماست. نقاط قوت خود را انکار و نقاط ضعف دشمن را توجیه میکنیم. 🔺️برای این تغییر نگرش باید کار کرد... https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴کرونا و تفریحات فست فودی 🔸این روزها که در قرنطینه خانگی همه اوقاتمان فراغت شده اما در کسالت گرفتار شده و نمی دانیم چه باید بکنیم، انگار تازه فهمیده ایم که داشتن اوقات فراغت به خودی خود لذت بخش و شادی آفرین نیست. خودمان را به ناچار با فضای مجازی، تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای و ... سرگرم کرده ایم، اما هرچه بیشتر با اینها وقت می گذرانیم، کسالتمان هم بیشتر می شود! 🔸انگار این روزها بهتر درک می کنیم که تفریحات تکنولوژی محور مثل شبکه های اجتماعی، رایانه و جعبه جادویی برای پر کردن اوقات فراغت ساخته شده اند، نه ایجاد نشاط روحی و سرزندگی. برای سرگرم کردن اختراع شده اند، نه دلگرم کردن. روابط اجتماعی مجازی، سطح ارتباطمان را بالا برده اما عمق و کیفیت آن را کم کرده. بازی های رایانه ای، مفهوم بازی را از تحرک و نشاط جسم به تمرکز و هیجان کاذب مغز تنزل داده. هنر هفتم اما اوج هنرش این است که حس ششم را قلقلک بدهد! برای فراغت روح و جسم انگار یک چیزی کم داریم. 🔻«تفریح باید به جان بنشیند». آنها که برای تفریحات ما نسخه پیچیده اند، انگار این انگاره را در نظر نگرفته اند. شاید هم در قد و قواره ای نبوده اند که بتوانند روح ما را نوازش دهند. با روح و روان ما اما خوب بازی کرده اند... 🔸اگر تفریح سالم و فرح بخش را به عنوان بخشی از سبک زندگی در نظر بگیریم، سؤال این است که چه بخشی از زنگ تفریح امروزی را خودمان ساخته ایم؟ این روزها کدام شیوه شادی کردنمان، منطبق با نیازهای روحی و عاطفی و برآمده از فرهنگ ایرانی-اسلامی ماست؟ کدام سرگرمی فاخر، جذاب و روح انگیز، محصول فکر و ایده ایرانی است؟ مگر نه این است که تفریح درست، ضامن سلامت روحی و روانی جامعه و پیش زمینه رشد در ابعاد مختلف است. 🔸می دانیم که در همه فرهنگها تفریحات سالم و مفیدی چون ورزش کردن، کتاب خواندن، بازی های دسته جمعی و ... وجود دارد اما چرا ما کمتر سراغ آنها می رویم؟ 🔸به نظر می رسد فرهنگ غرب با بهره گیری از تکنولوژی، ذائقه انسان را به سمت تفریحاتی برده است که لذت آن فوری تر و شادی اش آشکارتر است، اما لایه های سطحی تری از روان ما را هدف قرار داده و در خدمت حس راحت طلبی ما قرار گرفته است. آری بشر امروز برای عمیق شدن، وقت و حوصله ندارد. برای عمیق کردن لذت، پایش می لنگد. انسان تنبل هزاره سوم، تفریحات فست فودی را می پسندد. تفریح می کند اما بجای آنکه موتورش روشن شود، بیشتر سنگین می شود. 🔻در کنار تهدیدهای وسیعی که کرونا برای زندگی انسان ها به همراه داشته، باید فرصتهایی را که برای بازنگری در شیوه های رایج زندگی و تغییر و تحول در اختیارمان گذاشته است، قدر بدانیم. کرونا ضعف هایمان را به رُخمان کشیده و مزه تفریح به شیوه فعلی را از دهانمان انداخته است. تفریح سالم با لذتی عمیق و اثری ماندگار، سهم ما از زندگی در دنیا است که از پرداختن به آن غفلت کرده ایم ... بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا سهم خود را از (لذات و نعمت های حلال) دنیا فراموش مکن. (سوره قصص- آیه ۷۷) https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔹️آن کاربر عراقی از مقارنه شهادت شهید سلیمانی و قطع دست او، با ظهور ویروس به این نتیجه رسیده که ممنوع شدن دست دادن انسان ها در سراسر دنیا، تنبیه خداوند برای این جنایت است. 🔹️آن دیگری به سخن ترامپ که گفته بود "بعد از شهادت شهید سلیمانی دنیا جای امن تری خواهد بود"، کنایه زده و کرونا را انتقام خداوند در خونخواهی شهید بزرگ دانسته است. 🔻در حالی که در پاندمی کرونا جوامع انسانی فارغ از دین و آیین و مذهب، به مشاهده دست قدرت الهی در تنبّه بشر اعتراف کرده و درس آموخته های معرفتی از آن استنباط می‌کنند و پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا برده اند، آقازاده شهید مطهری کشف جدیدی از منشأ کرونا داشته و این ویروس منحوس را مولود شورای نگهبان دانسته است. بجای آنکه از تعطیلی مجلس در این شرایط شرمنده باشد، آن را به قضا و قدر الهی سنجاق کرده است.😏 ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴کرونا، نامهربان با کشورهای سالخورده ثروتمند 🔹مسأله جمعیت یک مسأله چند وجهی است که بر اقتصاد، فرهنگ، سیاست، سلامت و ... تأثیرگذار بوده و از مؤلفه های قدرت کشورها بشمار می رود. 🔹️ یکی از ابعاد مهم سیاستهای جمعیتی، مقوله سلامت است که خود بر سایر عوامل پیشرفت و رشد کشورها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثر می گذارد. 🔹 میزان امید به زندگی، نرخ مرگ و میر، نرخ سوء تغذیه و .. از جمله شاخص هایی هستند که برای سنجش وضعیت سلامت کشورها از آن استفاده می کنند. در کنار آن، شاخص هایی چون نرخ زاد و ولد، نرخ سالانه افزایش جمعیت، میزان جمعیت جوان و ... برای ارزیابی میزان بهره مندی از منابع انسانی مورد استفاده قرار می گیرند. 🔹️آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که میزان امید به زندگی در امریکا و اروپا نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر و نرخ مرگ و میر در این مناطق کمتر است. این مسأله بیانگر وجود نظام بهداشت و درمان پیشرفته تر در امریکا و اروپا است. افریقا در مقایسه با سایر قاره ها از این لحاظ در بدترین شرایط قرار دارد. 🔻اما آیا وجود نظام بهداشت و درمان پیشرفته تر همیشه می تواند ضامن سلامت و بهره مندی بیشتر کشورها از پتانسیل منابع انسانی باشد؟ ببینیم که از آغاز همه گیری ویروس ، چه اتفاقی برای کشورهای مختلف دنیا افتاده است. 🔺 مطابق آمار استخراج شده از وبسایت سازمان جهانی بهداشت با افزایش میانه سنی، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای مختلف به صورت نمایی افزایش می یابد. میانه سنیِ جمعیت یک کشور یعنی سنی که نیمی از جمعیت آن کشور پیرتر از آن سن هستند. ⚠️اما نکته قابل تأمل این است که با وجود گسترش کرونا در تمام قاره های دنیا، کشورهای اروپایی که میانه سنی آنها بالاتر از 40 سال است، بیشترین مرگ و میر و کشورهای افریقایی با داشتن میانه سنی عمدتا زیر 25 سال، کمترین میزان مرگ ناشی از کرونا را داشته اند. سایر قاره ها هم وضعیت بینابینی اما با شدت و ضعف قابل مقایسه دارند. ⚠️باید توجه نمود که علیرغم وجود نظام پزشکی قوی و امید به زندگی بالا، اما به دلیل پیر بودن جمعیت، امروزه حدود 70 درصد از تلفات جهانی ناشی از کرونا در اروپا اتفاق افتاده است. در کنار سایر عوامل تأثیرگذار به جرأت می توان گفت که میانه سنی حدود 30 سال یکی از دلایل پایین بودن نرخ فوتی های کرونا در ایران نسبت به اروپا بوده است. 🔹️اگرچه در دنیای پس از کرونا بشر با مفاهیم تازه ای روبرو خواهد شد و باید شیوه زندگی خود را مطابق با آن تغییر دهد، اما به نظر می رسد همچنان «جمعیت جوان» یکی از مؤلفه های قدرت کشورها بشمار رود. 🔹️حفظ جمعیت جوان که ضامن سلامت یک کشور است، نیازمند تداوم است. با وجود نرخ زاد و ولد و بسیار پایین، چه آینده ای در انتظار ایران است؟ ✍️ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔺 نمودار بالا که بر مبنای اطلاعات استخراج شده از وبسایت سازمان جهانی بهداشت ترسیم شده، میزان مرگ و میر ناشی از ویروس را به ازای یک میلیون نفر جمعیت در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد. همانگونه که مشاهده می شود، با افزایش میانه سنی، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا نیز به صورت نمایی افزایش می یابد (محور عمودی لوگاریتمی است). ⚠️با وجود گسترش کرونا در تمام قاره های دنیا، کشورهای اروپایی که میانه سنی جمعیت آنها بالاتر از 40 سال است، بیشترین مرگ و میر و کشورهای افریقایی با داشتن میانه سنی عمدتا زیر 25 سال، کمترین میزان مرگ ناشی از کرونا را داشته اند. ⚠️علیرغم وجود نظام پزشکی قوی و بالاترین میزان امید به زندگی در اروپا، اما به دلیل پیر بودن جمعیت، امروزه حدود 70 درصد از تلفات جهانی کرونا در این قاره اتفاق افتاده است. در کنار سایر عوامل تأثیرگذار به جرأت می توان گفت که میانه سنی حدود 30 سال یکی از دلایل پایین بودن نرخ فوتی های کرونا در ایران نسبت به اروپا بوده است. 🔻حفظ جمعیت جوان که ضامن سلامت یک کشور است، نیازمند تداوم است. با وجود نرخ زاد و ولد و بسیار پایین، چه آینده ای در انتظار ایران است؟ ✍️ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴جوانان، مدیران ارشد نظام! 🔸️در گام دوم انقلاب تأکید مقام معظم رهبری بر نقش و جایگاه در حکمرانی خوب تا رسیدن به نقطه بر کسی پوشیده نیست. 🔸️اصولا مخاطب بیانیه مهم گام دوم انقلاب، جوانان هستند. اما منظور از چه سنی است؟ 🔸️اگرچه در ، به محدوده سنی زیر 40 سال اشاره شده، اما رهبری در دیدار نیمه رمضان سال گذشته با جمعی از جوانان، توضیحاتی در این باره ارائه نمودند تا مشخص شود که تأکید ایشان بر چه محدوده سنی است: "لزوماً‌ مراد من جوان بیست ‌و دو ساله و بیست ‌و پنج ‌ساله نیست ... وقتی من می گویم جوان، منظورم صرفاً‌ جوان دهه‌ی بیستی نیست. نه؛ سی‌ساله،‌ سی ‌و پنج ‌ساله، چهل‌ساله، اینها هم جوانند. یعنی اینها هم میتوانند در همین عرصه ی تحول عظیم نظام مدیریت کشور نقش‌آفرینی کنند." 🔺️روشن است که تأکید بیشتر رهبری بر ورود جوانانی با محدوده سنی بیست و دو سه ساله به عرصه تحول نظام مدیریت کشور است. اما آیا می توان در جمهوری اسلامی مدیران ارشدی با میانگین سنی زیر 25 سال داشت؟ تربیت چنین مدیرانی چگونه محقق می شود؟ 🔸️آنچنان که می دانیم تا سن 17 سالگی، جمعیت کشور در اختیار نظام آموزش و پرورش است. با احتساب حداقل 4 سال برای دوره آموزش عالی، سن جوان به 21 سال می رسد. دوره خدمت سربازی نیز برای پسرها حدود 2 سال طول می کشد. یک جوان ایرانی 23 ساله با مدرک کارشناسی تازه به مرحله شغل یابی می رسد و اگر بخواهد در مقاطع بالاتری تحصیل کند، به همان نسبت به سن شروع به کار او اضافه می شود. برای اینکه یک جوان تازه کار بتواند به یک مدیر تبدیل شود، حداقل چندسالی باید تجربه و دانش مدیریت کسب کند و هرچه قدر که سطح مدیریت بالاتر باشد، قاعدتا زمان و آموزش بیشتری نیاز دارد. بنابراین با شرایط فعلیِ نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی، خدمت نظام وظیفه و نظام ارتقاء کارشناس و تربیت مدیر حاکم بر بخش های دولتی و خصوصی، در خوشبینانه ترین حالت، استثنائاتی از جوانان متعهد و متخصص انقلابی بتوانند در اوایل دهه سوم عمر خود تازه به عرصه مدیریت ورود کنند. 🔻پس چگونه فرمایش رهبری مبنی بر لزوم ورود جوانان بیست و چندساله به عرصه مدیریت های کلان و ایجاد تحول در مدیریت کشور امکان پذیر است؟ 🔺️ به نظر می رسد رسیدن به این خواسته مستلزم ایجاد یک تحول بنیادین در نظاماتی است که در بالا اشاره شد. اگرچه این مهم وظیفه ذاتی نهادهای پیش گفته است و باید در تعامل با یکدیگر برای تربیت مدیران جوان، طرح و برنامه یکپارچه ارائه نمایند اما پر واضح است که به دلایل مختلف چنین اتفاقی نمی افتد. 🔸️جالب است که در بیانات رمضان 98 رهبر انقلاب، یافتن ساز و کار دستیابی به مدیران جوان و کیفیت ورود جوانان به عرصه مدیریت و ایجاد تحول در آن به "حلقه های واسط" که خود از جوانان هستند سپرده شده است. البته رهبر معظم انقلاب ارشاداتی در این زمینه داشته اند. 🔻️عصاره رهنمودهای ایشان این است که جوانان باید از طریق ایجاد تشکیلات گروهی (در حوزه های مختلف و با مأموریت های متفاوت)، آنچنان در عرصه کمک به مدیریت کشور و حکمرانی خوب، قدرتمند و اثرگذار ظاهر شده و همچون دولت سایه تنه به تنه نظام شوند که خود را بر حاکمیت قالب کنند. باید آنچنان قوی باشند که حاکمیت مجبور به استفاده از آنها شود. به عبارت دیگر از منظر رهبری هم فرآیند پرورش مدیران جوان متعهد حزب اللهی و هم نحوه ورود آنها به حاکمیت از مسیر تشکیل هدفمند اجتماعات جوان و تلاش برای اثرگذاری آنها بر مدیریت کشور قابل دستیابی است. تأثیرگذاری از بیرون برای رفتن به درون و به دست گرفتن کارها و ایجاد تحول. 🔸️آنچنان که مشاهده می شود ساز و کار پیشنهادی رهبر فرزانه انقلاب، به نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی و سایر چارچوب های رسمی پرورش نیروی انسانی تا رسیدن به نقطه مدیریت های کلان، وابستگی ساختاری ندارد و لذا امکان دستیابی به مدیران ارشد جوان از طریق آن وجود دارد. 🔻در قرآن آمده که داوود از طریق حلقه واسط طالوت و همراهان جوانش با بهره مندی از قوه جسمی و دانش بر جالوت غلبه کردند و به همین واسطه موجبات حکمرانی داود فراهم شد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا يَشاءُ (سوره بقره آیه 251) سپس به فرمان خدا، آنها سپاه دشمن را به هزیمت واداشتند و «داوود» (جوان نیرومند و شجاعی که در لشکر «طالوت» بود)، «جالوت» را کشت و خداوند ، حکومت و دانش را به او بخشید و از آنچه می خواست به او تعلیم داد. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز باشد که بازبینیم دیدار آشنا را در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند گر تو نمی‌پسندی تغییر ده قضا را... https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔺️یک روحانی مسلمان در حال ضدعفونی کردن کلیسا 🔻عبادت بجز خدمت خلق نیست؛ گاهی در مسجد، گاهی در کلیسا... در مکتب تربیتی اسلام جان انسان‌ها مهم است؛ چه مسلمان باشند، چه ترسا... به مدد الهی. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴آقایان! حواستان هست؟! 🔻در بهمن ماه 97 بود که وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که افزایش قیمت بنزین تا کجا ادامه دارد گفته بود: تاجایی که مردم تحمل کنند! حالا مشاور رئیس جمهور، عملکرد دولت در مهار را در سطح تاب آوری نظام سلامت و درمان ارزیابی کرده! 🔺️سیاستگذاری بر مبنای آستانه تاب آوری، خود شیوه ای از حکمرانی است که البته خیلی نمی شود به آن افتخار کرد. ⚠️در قضیه مسأله نان مطرح بود و در ماجرای کرونا دوگانه جان و نان. آشوبهای نشان داد که تشخیص اشتباه آستانه تحمل مردم، چه خسارت هایی به بار می آورد. ⚠️آزمون کرونا سخت تر و پیچیده تر است. دیگر نمی توان به راحتی زمین داد تا زمان خرید. زمین و زمان همان نان و جان مردم است. ناکارآمدیها، آستانه ها را تقلیل می‌دهد و الا دوگانه نان و جان چیز جدیدی نیست. هشت سال با نداری جنگیدیم اما مردم خم به ابرو نیاوردند. داشتیم. 🔻ملت ایران هنوز هم مقاوم است. هنوز هم تاب آوری بی نظیری در دنیا دارد. هنوز هم به نظام وفادار است. اما... حیف است که این کوه یخ عظیم سرمایه اجتماعی ذره ذره آب شود. 🔴آقایان! حواستان هست؟! ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
قسمت اول.mp3
4.18M
🔴آقا نیا...! 📖 «بارها در طول نوشتن این رمان دچار تردید و دودلی شدم. یک دلم می‌گفت: بیا و از خیر این کار بگذر و برای خودت دشمن تراشی نکن. عقل هم چیز خوبی است! مثل مگس بر روی زخم ها و عفونت ها ننشین! خوبی ها را ببین. دل دیگرم می‌گفت: نویسنده باید آینه باشد. آینه اگر زشتی ها را بپوشاند و فقط زیبایی ها را نشان دهد که دیگر آینه نیست … سرت را درد آوردم ولی دوست داشتم بدانی که در طول این کار با خودم چه دست و پنجه هایی نرم کردم … با خودم گفتم عموم کسانی که پیش از این تقدیر و تحسینت می‌کردند، بعد از انتشار این کار، ممکن است تقبیح و نکوهشت کنند.» 🔺متن بالا برشی از کتاب به قلم نویسنده شهیر سیدمهدی شجاعی است که در حال و هوای منتظران (عج) نگاشته شده. شیوه روایت داستان آنچنان جذاب و گیراست که خواننده را از کار و زندگی می اندازد تا بفهمد آخر داستان چه می شود. گاهی می‌ترساند، زمانی به فکر فرو می‌برد و لحظاتی به هیجان وا می‌دارد اما خط سیر داستان با برانگیختن حس شوق همراه است. از آن دست داستان هایی است که وقتی تمام می شود، ورق ورق کتاب نمور شده است... 🔻"کمی دیرتر" را می توانید از لینک زیر خریداری کنید: https://fidibo.com/book/2205 فایل های صوتی کتاب به صورت رایگان در آدرس زیر قابل دریافت است: http://besuyezohur.ir/post/422/ 🔺فایل صوتی ابتدای این پست، قطعه ی آغازین کتاب را که با ماجرایی عجیب همراه است، روایت می‌کند. عنوان این مطلب، از آن ماجرای عجیب گرفته شده است؛ "آقا نیا...!" ✍️ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴یکی از تکنیک های تبلیغاتی در ، تلفیق گزاره های درست با گزاره های غلط اما باورپذیر و خوراندن این آش شله قلمکار به مخاطب است. در واقع گزاره های درست، پوششی برای گزاره های غلط می شوند و مخاطب مجبور است بدون سوا کردن، گزاره های درهمی را بپذیرد. ریسک این تکنیک آن است که دستت زود برای خواننده باهوش رو می‌شود. 🔺️اما استفاده ی ماشین جنگ روانی آمریکا از این تکنیک رسانه ای چیز عجیب و تازه ای نیست. اصولا اقناع افکار عمومی در دستگاه ترامپ به شیوه حداقلی انجام می‌شود. عجیب این است که بنگاه خبرپراکنی ملکه این روزها پادوی ماشین تبلیغی ترامپ و پمپئو شده است. 🔻تا همین چند وقت پیش از این تکنیک استفاده می‌کرد: "در مسائل کم اهمیت همیشه به مخاطب راست بگو. دروغ بزرگت را بگذار برای مسائل مهم تر". اینکه BBC از "راست و دروغِ یکی در میان" به "راست و دروغِ توأمان" تغییر شیوه داده، نشان می‌دهد که گند تکنیک قبلی درآمده است. وقتی BBC این روزها به در و دیوار می‌زند یعنی اعتبار خود را نزد مخاطب از دست داده و تحت فشار است. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴شیر اهلی و سیرک تمدن غرب 🔸️پرده اول: گربه سانان وحشی را به سه شیوه اهلی می کنند. ترساندن، اخته کردن و گیج کردن. شلاق و شوکر، ترس را در ناخودآگاه شیر می اندازد تا همیشه از تنبیه شدن هراس داشته باشد. عقیم کردن، خوی درندگی و وحشی گری را از شیر می گیرد. شیرها وقتی در شناسایی هدف دچار تردید شوند، حمله نمی کنند. از این رو با تکنیک هایی آنها را سردرگم می کنند. اما شیر اهلی شده اگر احساس کند که می تواند از ریسک شلاق عبور کند و برایش خطر کمی دارد، حمله می کند. به هنگام گرسنگی نیز، شیرهای رام شده به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. 🔹️پرده دوم: رنسانس، تجربه گرایی و انسان محوری را در دامان تمدن غرب انداخت تا جایگزین خداباوری و خدامحوری شود. پس از رهایی از حکومت فاسد کلیسا در قرون وسطی، پیشرفت های دانش بشری در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... که بر مبنای تفسیر اومانیستی از خلقت بنا شده بود، کم کم به مذاق انسان غربی خوش آمد. حاکمیت سرنیزه ای قوانین و مقررات و ساختارها و ساز و کارها در طول چند قرن به انسان بربر غربی آموخت که منافع شخصی او در گرو منافع اجتماعی است. در کنار این نظم پادگانی، چپاول منابع مستعمرات، ضامن تأمین منافع غرب شد. حاکمان غربی از دهان مردم زرد و سیاه و سرخ گرفتند و در حلقوم غرب سفید ریختند تا همیشه سیر باشد. اخلاق، زیر چتر تأمین منافع قرار گرفت تا وقتی همه چیز آرام باشد، همه خوشبخت باشند. 🔸️پرده سوم: شلاق قانون، بعد از رنسانس غرب وحشی را رام کرد. غرب، ترس از قانون را جایگزین ترس از خدا کرد. برای اینکه کسی علیه قانون شورش نکند، انسان را با رفاه سیر کرد تا همه سر در آخور داشته باشند. با کدام منابع؟ با غارت منابع مردم ضعیف تر. به انسان غربی آزادی بدون مرز داد تا در شناخت نیازهای واقعی خود دچار سردرگمی شده و خطر طغیانش فروکش کند. با ترویج بی بند و باری، انسان را از زایش آزادگی و آزادمردی عقیم کرد تا برای شورش علیه خداستیزی حاکمیت، بی جنم شود. 🔹️پرده آخر: پایه های تمدن غرب را متزلزل کرده است. کمبود منابع برای مقابله با این ویروس و رقابت برای دسترسی به منابع، خوی درندگی تربیت شدگان فرهنگ غرب را که زیر زرق و برق رفاهیات پنهان شده بود، دوباره آشکار کرده است. راهزنی دریایی، دزدی در روز روشن و رفتارهای غیر مدنی مثل غارت فروشگاه ها، رها کردن بیماران سالخورده، هجوم برای خرید اسلحه و ... حاکی از آن است که غرب طعم گرسنگی را بعد از قرنها دوباره چشیده و دیگر از شلاق قانون نمی ترسد. لیبرال دموکراسی، انسان غربی را مؤدب نکرده بلکه او را موقتاً اهلی کرده است. بجای تربیت انسان، حیوان دست آموز ساخته است. ایثار، نوع دوستی، فداکاری، خدمت رسانی و ... که این روزها مشخصه ی مردم ایران شده و نتیجه خدا باوری است، چیزی نیست که از تربیت شدگان فرهنگ غرب بر بیاید. در آستانه هزاره سوم، باید دوباره به سلام کرد. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648