دستور رهبر انقلاب بعد از اطلاع از خطای انسانی / صادقانه و صریح با مردم مطرح کنید
🔸خبرگزاری فارس کسب اطلاع کرد، پس از سقوط هواپیمای مسافربری بلافاصله تحقیقات در مورد چگونگی این رویداد در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گرفت. صبح جمعه در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت پس از این اتفاق، با محرز شدن خطای انسانی برای فرماندهان ارشد نظامی کشور، رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در جریان موضوع قرار می گیرند.
🔸رهبر معظم انقلاب به محض اطلاع از خطای فاجعهبار صورت گرفته در سامانه پدافند کشور، روز گذشته (ظهرجمعه) دستور تشکیل فوری جلسه شورای عالی امنیت ملی و بررسی موضوع را صادر کرده و تاکید می کنند به محض اتمام بررسی در جلسه شورای عالی امنیت، اصل حادثه و نتایج بررسیها، صریح و صادقانه از سوی نهادهای ذیربط به اطلاع مردم رسانده شود.
🔸به گزارش فارس، در پی دستور رهبر انقلاب جلسه شورای عالی امنیت ملی شب گذشته (جمعه ۲۰ دی ماه) با حضور اعضا تشکیل شده و بیانیه صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح و پیام رئیس جمهور خطاب به ملت ایران بخشی از نتایج این جلسه بوده است.
۲۱ دی ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگرچه صحبت های سردار حاجی زاده؛ فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، مربوط به چهارسال پیش است اما محتوای آن قابل توجه است
۲۱ دی ۱۳۹۸
🔴 چند نکته درباره دلایل احتمالی تاخیر در اعلام خبر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری از منظر سواد رسانه ای
از منظر سواد رسانه ای، توجه به چند نکته از دو زاویه به این موضوع، اهمیت دارد:
۱- اعلان سریع رسانه های وابسته به آمریکا
۲- تعلل اعلان توسط رسانه های رسمی و ارگان های پاسخگو
ابتدا باید گفت تا پیش از اعلان رسمی ارگان مسئول، این موضوع چه برای ما و چه رسانه های وابسته به آمریکا، واضح و به طور دقیق مشخص نبود. بنابراین این موضوع از طرف هر رسانه ای باید به عنوان یک احتمال مطرح می شد.
اما درمورد موضوع اول، یعنی چرایی اعلان سریع رسانه های وابسته به آمریکا باید گفت، رسانه های همسو با سیاست های آمریکا، از همان ابتدا به این احتمال، به عنوان یک برگ برنده نگاه کردند چرا که در راستای جنگ روانی و عملیات رسانه ای شان بود. بنابراین این احتمال را به عنوان یک موضوع قطعی مطرح کردند. چراکه اگر این موضوع تأیید می شد که برده بودند و اگر هم رد می شد که درهرصورت یک عملیات روانی انجام داده بودند. بنابراین برای طرح این موضوع درهرصورت و حتی با احتمال خطا هم تردیدی نداشتند! مانند انتشار خبر در فضای مجازی که حتی درصورت تکذیب هم عواقب و پیگردی برای کسی ایجاد نمی کند.
اما درمورد رسانه های داخلی، این موضوع فرق می کرد. این موضوع برای کشور ما به خصوص در جنگ رسانه ای با رسانه های وابسته به آمریکا، بسیار موضوع مهمی بود و نمی شد مبنی بر احتمال، خبر قاطع در اینباره منتشر شود و حتی طرح احتمال آن هم، وارد شدن در بازی روانی رسانه های وابسته به دشمن بود.
ازطرفی می دانیم با توجه به تعدد پایگاه های پدافندهای هوایی و تعدد موشک اندازها در هر پایگاه، احتمالا در لحظات اولیه انهدام، صرفا خود افسر خطاکار و یا تیم اطرافش متوجه این موضوع شده اند و بعید نیست که فکر کنیم ممکن است در اثر ترس از بزرگی خطای روی داده، شهامت اعتراف به آن و اطلاع رسانی به رده بالاتر را نداشته اند.
بنابراین بررسی دقیق موضوع و اطلاع دقیق از حادثهی روی داده برای اعلام واقعیت رویداد، برای مسئولین نیازمند زمان بوده است و رسانه ها نیز پیش از اطلاع قطعی از موضوع، به دلیل حساسیت شرایط و اثر روانی که بر جامعه ایجاد می کرد، مجاز به طرح حتی این احتمال نبوده اند.
هرچند عجله رسانه های معاند برای اعلان این خبر و استفاده از برخی فیک نیوزها مانند استفاده از تصاویر آرشیوی نیز، خود علاوه براینکه موجب اعلان تکذیبیه توسط رسانه های داخلی شد، باعث ایجاد بی اعتمادی به این خبرها نیز شده و اصل این احتمال را نیز زیر سوال می برد.
لذا رسانه هایی که به طور قطعی از این موضوع سخن گفته بودند، ناچار به عذرخواهی شدند.
بنابراین اگرچه در شرایط جنگی در هر کشوری احتمال خطای انسانی وجود دارد، اما درحال حاضر علاوه بر انتظار پاسخگویی دقیق و بیان جزئیات، لازم است مسئولین امر درباره چرایی اجازه پرواز نزدیک به عملیات موشکی نیز پاسخگو باشند و مقصران و تعلل کنندگان در این زمینه را معرفی نمایند.
۲۱ دی ۱۳۹۸
۲۱ دی ۱۳۹۸
لغزشگاه
🔻کنایه معنادار یک کاربر اروپایی به آمریکا و روسیه: 🔹ایران نسبت به حوادث مشابه، خیلی زود مسئولیت حاد
🔴 تمام هواپیماهای مسافری که با موشک سقوط شدند
🔹سال ۲۰۱۷ / هواپیمای مالزیایی که توسط روسیه در میانه جنگ اکراین به اشتباه مورد اصابت موشکهای روس قرار گرفت و منجر به کشته شدن ۲۹۸ نفر شد
🔹سال ۲۰۰۷ / هواپیمای بلاروسی که در سومالی مورد هدف قرار گرفت و ۱۱ نفر کشته شدند.
🔹سال ۲۰۰۱ / سقوط پرواز روسی بر فرار دریای سیاه که از اسرائیل به سمت روسیه در حال حرکت بود، اکراین به اشتباه به این هواپیما شلیک کرده بود! ۷۸ کشته...
🔹سال ۱۹۸۸ / و شلیک معروف ارتش آمریکا به ایرباس ایرانی و کشته شدن ۲۹۰ هموطن ایرانی که البته برای تعمدی بودن آن، دهها دلیل بیشتر است.
🔹سال ۱۹۸۳ / مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای کره جنوبی توسط شوروی، ۲۶۹ کشته
🔹سال ۱۹۷۳ / شلیک هواپیمای نظامی اسرائیل به هواپیمای مسافربری لیبی در صحرای سینا بعد از اینکه به هشدارهای اسرائیل گوش نداد، ۱۰۸ کشته داد.
🔸به این موارد دقت کنید و بعد به این سئوال پاسخ دهید: این کشورها چند ساعت و چند روز پس از حادثه، طی اطلاعیه رسمی، واقعیت را به مردم دنیا گفتهاند؟
🔸ستاد کل نیروهای مسلح حدود ۶۰ ساعت پس از حادثه، اطلاعیه رسمی داده یعنی در این ۶۰ ساعت از اصل خبر مطلع شده، ابعاد موضوع را بررسی کرده و اطلاعیه اول را صادر کرده.
۲۱ دی ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نخستين واکنش فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران به سقوط هواپيماي مسافربري: کاش ميمردم و شاهد چنين حادثه اي نبودم
همه مسئولیت حادثه هواپیمای اوکراینی را میپذیریم
۲۱ دی ۱۳۹۸
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تشریح جزئیات حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین از زبان فرمانده نیروی هوافضای سپاه
۲۱ دی ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین از زبان فرمانده نیروی هوافضای سپاه
۲۱ دی ۱۳۹۸
♦️سردار حاجیزاده:بنا به پنهانکاری نداشتیم
فرمانده نیروی هوایی سپاه:
🔹صبح چهارشنبه از حادثه مطلع شدم و حدسم این بود که هواپیمای خود را زدیم
🔹ستاد کل نیروهای مسلح درباره این حادثه، قرنطیه کرده بود (به لحاظ اطلاع رسانی)
🔹صبح جمعه همه چیز مشخص شد.
🔹من در اولین ساعت هایی که مطلع شدم (صبح چهارشنبه) به مقامات بالاترم اطلاع دادم
🔹مقامات هواپیمایی کشوری تقصیر ندارند ما تقصیر داریم / هواپیما در مسیر خود بوده است
۲۱ دی ۱۳۹۸
فرمانده هوا فضای سپاه:
🔹هواپیمایی کشوری قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم دفاع میکردند که این حادثه حمله موشکی نیست؛ آنها بر اساس دانستههای خود عمل میکردند و اطلاعی از این قضیه نداشتند.
🔹زمانی که از این قضیه اطلاع پیدا کردم در غرب کشور بودم و با مسئولان تماس گرفتم و گفتم احتمالا یک هدف خودی را زدیم ؛ اما تقارن این اتفاق من را به شک انداخت
🔹وقتی به تهران سیدم متوجه شدم ستاد کل نیروهای همهی عوامل را قرنطینه کرده و مشغول بررسی و جمعآوری اطلاعات است
🔹تاخیر در اطلاعرسانی به این بخاطر این نبود که کسی میخواست کتمان کند بلکه روال همین است و ستاد کل باید قضیه را بررسی میکرد
🔹اگر خطایی بوده یکی از نیروهای ما خطا کرده و مسئولیتش با ماست؛ مسئولان هواپیمایی کشوری که محکم از این ماجرا دفاع میکردند هیچ گناهی ندارند و هرچه تقصیر است به عهدهی ماست
🔹بعد از بررسی دوستان این موضوع را اعلام کردند اما هواپیمایی کشوری که نظامی نیستند و اطلاعات کافی نداشتند و تصور میکردند موشک به هواپیما بخورد، در آسمان منفجر میشود اما این یک سامانه کوتاه برد بوده و بصورت مجاورتی عمل کرده بنابراین هواپیما اندکی فرصت داشته که پرواز کند
۲۱ دی ۱۳۹۸
مخاطبین عزیز کانال
با سلام
از صبح امروز،چند مطلب در کانال با موضوع گمانه زنی در مورد خرابکاری یا حمله سایبری امریکائی ها به هواپیمای اوکراینی منتشر کردم.
اساس این تذکرات،این بود که بررسی دقیق درباره علت این ماجرا انجام بشه،بخصوص اینکه پیش فرض این موضوعات انحراف هواپیما از مسیر اصلی بوده
توضیحات صادقانه چند دقیقه گذشته فرمانده هوا فضای سپاه ،این فرضیه رو رد کرده .ایشون تایید کردن که هواپیما از مسیر اصلی منحرف نشده ،بنابراین احتمال حمله یا مداخله سایبری رد میشه.
به همین دلیل مطالبی با این موضوع رو از کانال حذف میکنم .از این بابت عذرخواهم.
هدف،کمک به بررسی دقیق تر موضوع بود
۲۱ دی ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی فرمانده،در کمال صداقت و مردانگی ، واقعیت را بی پرده و بدون فرافکنی، مطرح می کند. سردار حاجی زاده امروز می توانست به شیوه نشست های خبری مسئولان دولتی،دست به توجیه زده و قصورها را به گردن این و آن بیندازد.
اما سردار امروز به معنی حقیقی کلمه،در قامت یک مدیر انقلابی جلوی دوربین ظاهر شد و تمام مسئولیت ها را به گردن گرفت. داغ خانواده های عزادار را با تذکر «بیمه بودن کلیه مسافرین» تازه نکرد.
سئوال یک خبرنگار: چرا جلوی از پروازهای مسافربری گرفته نشد؟
سردار حاجی زاده: این اتفاق باید توسط مسئولان ذی ربط می افتاد اما نیفتاد و این مشکل از سمت نیروهای مسلح است
۲۱ دی ۱۳۹۸