#گزارش_تصویری
#حقوق_محیط_زیست
#فقه_محیط_زیست
مرکز فقهی ائمه اطهار
با همکاری
ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزه های علمیه
برگزار کرد:
کارگاه یکروزه حقوق محیط زیست با تأکید بر قوانین ایران
🎤 ارائه دهنده: دکتر علی مشهدی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم)
🎙 دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین سلمان بهجتی اردکانی (عضو ستاد راهبری محیط زیست)
📆 پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
🌀#چرخه_حیات
🇮🇷@LC360IR
📣 نشست تخصصی
«چالشهای فقهی _حقوقی نظارت بر قانون هوای پاک»
در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
🔸با حضور
سرکار خانم دکتر رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی
و
متخصصان حوزوی و دانشگاهی
و
دبیر و اعضای ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزههای علمیه
📆 ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
🌀#چرخه_حیات
🇮🇷@LC360IR
امامی که به ما معرفی شد، چهره واقعی روحالله نبود.
ایشان قیامش را در سال ۴۱ علیه انقلاب سفید شاه آغاز کرد، انقلاب سفیدی که هنوز بعد از ۶۰ سال در حوزه محیط زیست و آب در حال ایجاد خسارات جبران ناپذیر است.(اصول ۱،۲،۸،۱۰).
قسمت مهمی از دلایل آغاز قیام او در حفظ محیط زیست بود.
بعد از انقلاب تلاش کرد محیطزیستی که در حال نابودی بود را نجات دهد، برای همین ۴ اصل از اصول قانون اساسی (۴۵،۴۸،۵۰و۱۵۳) را به موضوع محیط زیست و منابع طبیعی اختصاص داد تا ایران اولین کشوری باشد که محیط زیست را وارد قانون اساسیاش میکند.
(فقط ۳اصل از اصول قانون اساسی به موضوع ولایت فقیه اختصاص یافت).
🌀#چرخه_حیات
🇮🇷@LC360IR
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این فیلم خیلی جالبه /رییس سازمان منابع طبیعی ایران رفته سنپطرزبورگ
"دهمین کنگره بین المللی اکولوژی نوسکی" با موضوع "انسان و سیاره زمین" در روسیه با حضور وزرای محیط زیست و منابع طبیعی همه کشورها(خرداد ۱۴۰۲)
▪️اونجا رییس سازمان منابع طبیعی ایران پیشنهاد داده که وزرای همه کشورها هر کدام یک درخت بکارند
⏪بعد درختی که خودش کاشته را تقدیم کرده به حاج قاسم
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
باغ چالههای انگور در جزایر قناری!
▫️"لانزاروت" شرقی ترین جزیره از مجمع الجزایر قناری است که به کشور اسپانیا تعلق دارد. این جزیره توسط فورانهای آتشفشانی بیش از ۱۵ میلیون سال پیش شکل گرفت. هیچ زمین سبزی در اینجا وجود ندارد تنها جریانهای گدازه منجمد و دشتهای وسیع خاکهای سیاه و خاکستری دیده میشود. هوا در تمام طول سال گرم و خشک است و باران یک پدیده نادر است. به طور میانگین بیش از ۱۶ روز بارانی در سال وجود ندارد. جای تعجب است که هیچ چیزی در اینجا اصلا رشد نمیکند. اما لانزورت تاکستانهای وسیع دارد!
▫️هر یک از انگورها در یک چاله به عمق یک متر با ۴ تا ۵ متر عرض کاشته شده اند و توسط دیوارهای سنگی نیم دایرهای به نام زوکوس احاطه شده اند. این گودالها دو هدف دارند اول اینکه گیاه را از بادهای شدید حفظ میکند و دوم اینکه خاکهای آتشفشانی رطوبت را بسیار خوب حفظ میکنند بنابراین حتی در نبود باران، گیاه آب کافی برای رشد دارد.
▫️این گودالها منطقه وسیعی از مرکز لانزورت را پوشش میدهند و از دور گویی هزاران شهاب سنگ به زمین برخورد کرده اند. این عناصر بصری چشم انداز منحصربفرد سورئال و زیبایی ایجاد کرده است.
▫️لانزورت در حال حاضر حدود دو هزار هکتار تاکستان فعال دارد. برای جزیرهای با مساحت ۸۶۲ کیلومتر مربع این نسبت قابل توجهی از فضای زمین است.
🌀#چرخه_حیات
🇮🇷@LC360IR
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔻 سلسله نشست های راهبردی انفال و کشاورزی در افق تمدن اسلامی ایرانی
💢محور نشست اول: بازشناسی لیبرالیسم اقتصادی در حوزه آب و کشاورزی ایران
🔹 جلسه اول: ردیابی نفوذ جریان لیبرال در عرصه آب و کشاورزی ایران
🔸 سخنران: حجت الاسلام سید محمدرضا رضی
🔹 جلسه دوم: بحران آب؛ واقعیت
یا فریب؟
🔸سخنران: دکتر مهدی عرفانیان
🔹 جلسه سوم:
کشاورزی؛ پیشران پیشرفت و استقلال اقتصادی ایران
🔸سخنران: دکتر حمیدرضا مقصودی
⏰زمان: چهارشنبه ۲۴خرداد، از ساعت ۱۵ الی ۱۹
🏢مکان: دانشگاه قم، سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه
📌حضور برای عموم طلّاب، دانشجویان، اساتید، و علاقه مندان به عرصه آب و کشاورزی آزاد میباشد
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
نشست علمی نقد کتاب «حقوق اساسی محیط زیست»
اثر دکتر علی مشهدی عضو هیئت علمی دانشگاه قم
▫️سهشنبه ۲۳ خرداد ماه
▫️ساعت ۱۶
▫️لینک جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/shora-rc.ir/book
▫️پژوهشکده شورای نگهبان
🌀#چرخه_حیات
🇮🇷@LC360IR
بسم الله الرحمن الرحیم
#چرخه_حیات از آب شروع میشود، از زمان برخورد آب با خاک مرده!
آن جاست که ریز جانداران (باکتریها، آغازیان، قارچها و انگلها) زیست و حیاتی دوباره مییابند...
ریز جانداران یا با خوردن غذا (مواد دارای کربن) حرارت تولید میکنند و گرما بخش محیط زندگی دیگر موجودات میشوند، یا از حرارت بهره میبرند و غذا را برای ادامۀ حیات دیگر موجودات فراهم میکنند.
به هر حال در کنار آب و خاک که بستر رشد و رویش است، حیات و زندگی موجودات به حرارت و هوا نیز نیازمند است؛ حرارت هم باعث حرکت است و هم محصول حرکت! برخی موجودات از اکسیژن هوا برای سوزاندن غذا و تولید انرژی و حرارت بهره میبرند و برخی از دیاکسیدکربن هوا برای تولید اکسیژن و غذا.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا ریز جانداران زنده شوند و زندگی را برای گیاهان مهیا کنند و گیاهان برای حیوانات و آنها برای انسانها و ما انسانها هم با عقل و هوش خدادادی فرآیند چرخۀ حیات را تسهیل میکنیم و رشد و رویش فزآیندهای را رقم خواهیم زد.
البته به شرط آن که به فکر منفعت شخصی خودمان نباشیم، بلکه تسلیم خدا باشیم و خدمتگزار خلقت؛ رضایتمندانه، شکرگزار، صمیمانه و بیمنت!
🇮🇷@LC360IR
هدایت شده از ● سمیه رفیعی ●
جلسه بررسی همکاری حوزههای علمیه با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار شد
در جلسهای که با حضور سمیه رفیعی - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس و جمعی از پژوهشگران برگزار شد، چگونگی همکاری حوزههای علمیه و ستادهای راهبری با مجلس به ویژه با فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بررسی شد.
در ابتدای این جلسه اقدامات انجام شده در راستای عارضهیابی و شناخت دقیق و کارشناسی آسیبهای موجود در بحث پسماند و قوانین پیشین تشریح و ابعادی از بحث مافیای پسماند با ذکر مصداقی آسیبهای ایجاد شده در کشور از مدیریت نادرست پسماندها و ضعفها و قوتهای لایحه قانون هفتم توسعه بیان شد.
در این نشست مقرر شد بخشهای مرتبط برنامه هفتم توسعه توسط اعضای ستاد راهبری بررسی، توسط حجتالاسلام مزینانیان جمعبندی و توسط دکتر سمیه رفیعی در کمیسیونهای مربوطه مطرح شود. همچنین مقرر شد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نحوه حمایتهای مالی از آن نیز در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.
در عین حال تاکید شد تا کارگروه تبلیغ ستاد راهبری با استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه و روحانیت در فرهنگسازی کاهش ایجاد پسماند، تبدیل به احسن نمودن آن و یا تفکیک آن در مبدأ فعال شود و کارگروه پژوهش به کشف عوامل موثر در آسیبهای زیست محیطی بپردازد.
مردمی سازی جریان حفاظت از محیط زیست و احیای چرخه حیات نیز در زمره فعالیتهای ستاد راهبری این جلسه قرار گرفت.
@somaye_rafiei
هدایت شده از ستادراهبریمحیطزیست،کشاورزیومنابعطبیعی
میز پژوهشی فقه محیط زیست
با همت کارگروه پژوهش و آموزش ستاد راهبری محیطزیست، کشاورزی و منابع طبیعی حوزههای علمیه کانالی تحت عنوان «میز پژوهشی فقه محیط زیست» در ایتا تشکیل شد.
این کانال، در صدد طرح و ترویج و حمایت از فقه محیط زیست و پژوهشهای مرتبط با آن است.
▫️آدرس کانال:
🆔 @feghhemohitezist
هدایت شده از میز پژوهشی فقه محیط زیست
✳️ امیرالمؤمنین(ع) بزرگترین حامی محیط زیست
۲ حدیث و ٦ درس:
✅ حدیث اول:
بر اساس حدیث امام باقر علیه السلام (ر.ک: کلینی، کافی، ج5، ص 74):
امام علی(ع) 100 هزار هسته خرما معادل 60 صاع (اندازه یک بار شتر و حدود 180 کیلوگرم) را به صحرا برد.
حضرت فرمود: این هستههای خرما، 100 هزار درخت نخل هستند.
امیرالمؤمنین(ع) تمام هسته ها را کاشت و از کاشت حتی یک هسته خرما هم صرف نظر نکرد.
✅ حدیث دوم:
بر اساس حدیثی دیگر (ر.ک: محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 62):
امام علی(ع) در اطراف مدینه قناتها، چشمهسارها و باغهای متعددى احداث و وقف کرد.
چشمهسار «ابونیزر» و چاه «بغیبغه» از آن جملهاند.
وقف حضرت بر فقرای مدینه و در راه ماندگان بود.
✅ درسها:
1⃣ تا حد امکان بذرها و دانهها و هستههای در دسترس را به گیاه و درخت مبدّل کنیم نه به زباله.🌴
2⃣ کاشت انبوه و کلان باید در دستور کار مردم و حکومت باشد.🌳🎄🌾
3⃣ در کاشت درخت، اولویت با کاشت درختان میوه و مثمر است.🍇
4⃣ نوع درخت را متناسب با اقلیم منطقه انتخاب کنیم.🏝
5⃣ کشاورزی، همراه عدالتورزی باشد تا به مستضعفان و نیازهای واقعی جامعه، توجه عملی و بنیادی شود.👌
6⃣ امید به آیندهای بهتر، با مراعات حقوق زیستیِ نسلهای آینده و تلاشی مناسب و متناسب، حاصل میشود.🇮🇷
✏️سلمان بهجتی اردکانی
#أميرالمؤمنين_عليهالسلام
#حقوق_بشر
#حق_بر_محیط_زیست
#حفظ_محیط_زیست
@feghhemohitezist
قبل از اینکه دست به زندگی ببریم باید تکلیف یک سؤال را روشن کرده باشیم: ما در این هستی چه کارهایم؟
نمیدانم این حرفها را در کدام دستهبندی میگذارید: اخلاق؟ سیاست؟ فلسفه؟ ... بیایید کلیشهها را کمی کنار بگذاریم... در چهارچوب جدیدی در مورد انسان و نحوۀ زندگی، سیر و سلوک او در هستی و در یک کلمه: "حیات" صحبت کنیم.
انسان، لباسی از خلیفةاللّهی به تن دارد. تا به امروز به جای آنکه در راه سامان دادن به هستی از آن استفاده کند، به عنوان لباس مبدلِ دستبرد زدن به دنیا، از این عنوان و مقام سوءاستفاده کرده است. دنیا در مسیری بین غریزه و فطرت همیشه در حرکت است و انسان در قراردادی که با خدا بسته است ملزم به رشد دادن و تعالی هستی است. اگر بخواهم کمی مثل فیلسوفها حرف بزنم میگویم اسفار اربعه ما را به اینجا کشانده است: «باید دست هستی را توی دست خدا بگذاریم!» اما چرا و چطورش را باید قدم قدم کشف کنیم.
ادامه دارد...
#چرخهحیات
#مبانی
#آقاینویسنده
@LC360IR
هدایت شده از میز پژوهشی فقه محیط زیست
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
با همکاری
ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزههای علمیه برگزار میکند:
♦️کرسی علمی ترویجی:
ضمان شخصیتهای حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا
✳️ ارائه دهنده: حجت الاسلام سلمان بهجتی اردکانی؛ عضو ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزههای علمیه
✳️ ناقد: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی سرافراز؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم
✳️ دبیر علمی: حجت الاسلام علی دهستانی؛ مدرس سطح عالی حوزه علمیه
✅ زمان: سهشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ الی ۱۱
✅ مکان: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس.
علاقهمندان به شرکت حضوری، عدد ۵ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۹۱۳ بفرستند.
✅ لینک مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
@feghhemohitezist
هدایت شده از نهضت حفظ محیط زیست
💢 سلسله جلسات خودکفایی در محصولات کشاورزی
جلسه سوم
🔹 موضوع نشست: کاشت یک میلیارد درخت فرصتی برای امنیت غذایی و خودکفایی کشاورزی
🔸 سخنران: محمدجواد مسعودی نیا
دبیر ستاد راهبری محیط زیست کشاورزی و منابع طبیعی حوزه علمیه
⏰زمان: سهشنبه ۶تیر ساعت ۱۵
📌پخش زنده از اسکای روم
📎پیوند شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تقابل جریان اکوفمینیسم و نقش پرسابقه مادران در مدیریت اسلامیایرانی:
دکتر عباسعلی نوبخت، معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری:
🔺در بسیاری از عرصهها، خانمها توانمندتر و متعهدتر از ما مردها عملکردهاند! این واقعیت، حداقل در کشور ما قابل تردید نیست!
نقش مادران و دختران در اجتماع به عنوان اصلیترین عامل #پایداریسرزمین را نمیتوان نادیده گرفت.
#ایران_سرسبز #ایران_قوی
#نذر_سبز_مادری
#چرخهٔ_حیات
@LC360ir
هدایت شده از میز پژوهشی فقه محیط زیست
♦️کرسی علمی ترویجی
ضمان شخصیتهای حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا
توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری
ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزههای علمیه
برگزار شد.
محورهای مطرح شده:
۱. دسته بندی آلودگیهای هوایی
۲. مصادیق آلودگیهای هوایی
۳. خسارات آلودگیهای هوایی به انسانها، حیوانات و گیاهان
۴. هشت مستند شرعی برای حرمت آلایندگی هوا
۵. مستندات ضمان آلودگی هوا (قواعد اتلاف، لا ضرر)
۶. مسئولیت اخروی و حق الناس عظیمی که گریبانگیر مسئولان مربوط در ارتباط با آلودگی هوا است (إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ/یس،۱۲)
۷. اجتماع اسباب ضمان
پیشنهادات پژوهشی مطرح شده:
1⃣ ضمان ترک فعل اشخاص حقیقی و حقوقی
2⃣ کیفیت ادا و خروج از ضمان در شخصیتهای حقوقی
3⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و مسئولیت حقوقی
4⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و جرم انگاری آن
✳️ در پایان، ۵ نفر از حضار، نقطه نظرات و پرسشهای خود را مطرح کردند.(۶ تیر ۱۴۰۲)
@feghhemohitezist
هدایت شده از میز پژوهشی فقه محیط زیست
#چرخه_حیات
#حفظ_نسل_حیوانات
#یوزپلنگ
#حق_حیات_حیوانات
#حقوق_زیستی_نسلهای_آینده
1⃣ حیوانات برای تداوم حیات بشر خلق شدهاند. اما این، به این معنا نیست که هر کسی به خود حق بدهد تا بدون دلیلی موجه، حیات را از حیوانات سلب کند. زیرا حیات انسان وابسته به حیات همین حیوانات و گیاهان است و سلب حق حیات از حیوانات و گیاهان، حیات انسان را به مخاطره می اندازد. (همان طور که قرآن کریم در آیه ۲۰۵ سوره بقره، نابود کردن حیوانات و گیاهان را فساد نامیده است.)
2⃣ کسی که حیوانی را بدون دلیل موجه بکشد، از دید فقها کار حرام و گناه مرتکب شده است. باید دانست که کار او فقط کشتن آن حیوان نبوده است بلکه او محیط زیست انسان را تهدید کرده و به خطر انداخته است زیرا با این کارش، به ایجاد اختلال در نظم حیات انسانی پرداخته است.
3⃣ وقتی حیوانی بدون دلیل موجه کشته میشود، حالا یوزپلنگ باشد یا غیر آن، نظم حیات انسان به خطر میافتد. زیرا خداوند این عالم و موجودات را بر اساس یک نظم و تعادل و توازن آفریده است (بر اساس آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره حجر، آیات ۷ تا ۸ سوره الرحمان، ذیل نظریه عدالت محیط زیستی آیت الله احمد مبلغی)
4⃣ زیستگاه انسان، با زیستگاه حیوانی و گیاهی تعریف میشود لذا حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسانی است. وقتی کسی به حیوانی حمله میکند، دارد دخالت بیجا و ناروا در چرخه زندگی انسان انجام میدهد. پس نمیتوانیم کشتن یک حیوان را به خاطر عظمت انسان، ناچیز بشماریم. بلکه به عکس است؛ یعنی چون برای انسان جایگاه بلند و عظمت قائل هستیم، کشتن یک حیوان را تجاوز به حریم زیستی انسانی میشماریم و آن را گناهی بزرگ تلقی میکنیم.
5⃣ حالا اگر آن حیوان در زمره حیواناتی باشد که نسل آن در خطر انقراض باشد، ضربهای که به محیط زیست و نظم حاکم بر طبیعت وارد میشود، به مراتب بیشتر است و طبعاً قبح و حرمت این گناه افزون میشود. زیرا نه تنها نظم حیات انسانی در زمان ما را مختل میکند بلکه حقوق نسلهای آینده را از همین الآن زیر پا میگذارد و حیات مادی و معنوی آنها را تضعیف میکند.
🖌سلمان بهجتی اردکانی
@feghhemohitezist