🔹موضوع مهمی که در شرایط جدید باید مورد توجه قرار گیرد، پیدایش نیروهای جدید و تأثیرگذار در عرصه سیاسی کشور و در موازنه قوا است. امروز جمعیتی که در انتخابات شرکت نمیکنند، پتانسیل مهمی هستند که حکومت نمیتواند آنها را نادیده بگیرد. زنان، جوانان، و اقلیتهای قومی و مذهبی که در گذشته معمولاً مورد توجه جدی حکومتگران نبودهاند و جایگاه درخوری در ساختار سیاسی کشور نداشتهاند، امروز بهمراتب مطالبهگرتر از گذشته هستند و حکومت نمیتواند به شکل گذشته یکطرفه در مورد آنها تصمیمگیری کند.
🔹اینک، با توجه به تجارب طولانی و پرهزینه گذشته که در حال حاضر هیچ نیرو و جناحی از آن احساس رضایت نمیکند و با توجه به موازنه جدیدی که در کشور بهوجود آمده، به نظر میرسد جامعه نیازمند اتخاذ رویکردی عقلانیتر و تعاملگرایانه از سوی حاکمیت است. رویکردی که بتواند در برگیرنده همه نیروها و پتانسیلهای بالفعل و بالقوه جامعه، فراتر از صرف جریانهای سیاسی سنتی، باشد.
🔹شعار وفاق ملی که آقای پزشکیان در انتخابات اخیر مطرح کرده و مورد اقبال نسبی قرار گرفته است، در صورت عدم توقف در ظواهر، میتواند شروع فصل جدیدی در عرصه سیاسی کشور باشد. شرط لازم موفقیت چنین رویکردی تبیین و تعریف وفاق ملی و همچنین انعطافپذیری بازیگران سیاسی و اجتماعی و بهخصوص همراهی همه قوا و کانونهای قدرت با آن است. البته، نفس رئیسجمهور شدن آقای پزشکیان را میتوان گام اول در همراهی کانونهای قدرت تلقی کرد. شاید این رویکرد جدید در حال تجربه از آخرین فرصتهای نظام برای عبور از بحرانهای داخلی و خارجی باشد.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
203737_272.pdf
10.4M
🔰 دانلود متن کامل «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب»
🔹 متن نهایی قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» معروف به قانون حجاب، پس از رفت و برگشت های متعدد میان مجلس و شورای نگهبان در ۷۴ ماده و مجموعا در ۵ فصل تنظیم و نهایی شده است.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 نظر کرباسچی در مورد قانون حجاب
✔️ گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی را بخوانید؛
****
🔹*آقای کرباسچی! جزییات قانون حجاب منتشر شده و طرفداران این قانون هم امیدوار هستند که با ابلاغ آن در روز ۲۳ آذرماه، این قانون به مرحله اجرایی شدن برسد، اصرار بر اجرای چنین قانونی این نگرانی را ایجاد کرده است که مردم را رودرروی دولت و حتی رودرروی یکدیگر قرار دهد، نگاه شما چیست؟
این قانون خطری ندارد. چون اساسا چیز قابل اجرایی نیست. بعد از یک مدتی هم همه شان می فهمند که چقدر همه چیز لوث شده است.
🔹*چگونه قابل اجرا شدن نیست؟ وقتی این قانون از سوی دولت و یا رییس مجلس قرار است ابلاغ شود ...
برای اینکه مردم باید آن را اجرا کنند. عده زیادی از مردم هم زیر بار اجرای این قانون نمی روند. بالاخره آنان باید برای اجرا و انجام قانون قانع شوند. وقتی قانع نشده اند، با تصویب اینگونه قوانین ولو با در نظر گرفتن جرایم سنگین هم نمی شود آنان را وادار به انجام کاری کرد.
🔹*همانطور که عنوان کردید این قانون جرایم سنگینی را وضع کرده است. آیا همین امر سبب نمی شود که مردم قانون را اجرا کنند؟
آقایان فکر می کنند که جامعه مثل یک ماشین است که وقتی سوییچ را بزنند روشن می شود. در حالیکه اینگونه نیست. هرچقدر هم که جریمه کنند این قانون اجرا نمی شود چرا که مساله حجاب چیزی نیست که اینگونه حل شود.
حجاب، بحث اعتقادی و اخلاقی است. باید مردم را از این راه و روش ها قانع کرد نه با تصویب قوانین. قبلا هم این کارها را کرده اند. ریخته اند به خیابان ها و همه را بردند. خب چه کاری توانسته اند انجام دهند؟ اگر در آنجا توانستند موضوع را حل کنند می توانند امید داشته باشند که با اجرای این قانون هم می شود، بدحجابی را حل کرد.
🔹*این قانون مدتی مسکوت مانده بود و الان دوباره با طرح آن فضای جامعه ملتهب شد. هدف حامیان این قانون از اصرار بر اجرای قانون حجاب چیست؟
البته مواضع برخی افراد در مورد حجاب، از روی اعتقادشان است. فکر می کنند که حتما ضرورت دارد که چنین کاری را از نظر اعتقادی خودشان انجام دهند و در واقع خودشان را موظف به انجام آن می دانند. ولی معمولا همه آقایانی که فتوا می دهند و مسائل دینی را مطرح می کنند بر این عقیده هستند که مسائل باید با آموزش و از طریق روش های فرهنگی حل شود.
بارها مراجع اعلام کردند که با بگیر و ببندها و جریمه و ... این قضایا حل نمی شود. اما در مقابل، بعضی ها هستند که معلوم است که از روی موضع گیری های سیاسی و برخوردهای تقابلی با دولت چنین مسائلی را مطرح می کنند.
دولت هم سر خود را نباید با این مسائل گرم کند. باید به فکر زندگی و اقتصاد مردم باشد. اگر وضعیت جامعه از لحاظ اقتصادی درست شود مردم هم خودشان مسائل اخلاقی را رعایت می کنند.
🔹*یعنی آیا برای تقابل با دولت اجرای چنین قانونی را مطرح کرده اند؟
حتما یک عده ای این دیدگاه را دارند. چون دولت و یا بعضی از اعضای آن زیاد بر روی این مساله توجه ندارند و اینها هم برای نشان دادن عصبانیت خود دست به چنین تقابلی زده اند. در حالیکه اگر موضوع اعتقادی باشد، چنین تقابلی وجود ندارد.
اکثر آقایانی که مسائل اعتقادی را بیان می کنند، می گویند که این کارها نتیجه ای ندارد و باید با آموزش و از طریق فرهنگ حل شود. نه بگیر و ببند. قبلا این همه بگیر و ببند بود چه نتیجه ای داشته است؟
🔹*یعنی الان دولت که مسئول اجرای قانون است چه باید کند؟
دولت تکلیف خود را بهتر می داند. من شنیدم که آقای پزشکیان اعلام کرده است که این قانون قابل اجرا نیست و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. اما اینکه چه می خواهد بکند را نمی دانم. به نظرم دولت نباید وقت خود را صرف مسائلی کند که می داند هیچ نتیجه ای ندارد.
دولت باید گرفتار های اقتصادی مردم را رفع کند و باید در این زمینه تا آنجا که می تواند فعالیت کند و وقت خود را صرف مسائل حاشیه ای نکند.
🔗 https://www.khabaronline.ir/news/1990930/
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 جریمه ها در قانون حجاب یعنی مثل مسیحیت پول می گیرند که بهشت را به ما بفروشند!
✔️ هشدار غرویان درباره بحران زا بودن قانون عفاف و حجاب /بااین قانون افراد به اصطلاح بدحجاب در کشور خود زندانی خواهند شد
🔹محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم، درباره قانون عفاف و حجاب گفت: این احتمال را میدهم که رئیس جمهور بگوید که من نمیتوانم اجرا کنم. قابلیت اجرا در جامعه با رصد علمی که کرده ام وجود ندارد. آن وقت باید قانون به مجلس و شورای نگهبان برگردد و اینها مجددا بررسی کنند.
🔗 متن کامل ر اینجا بخوانید:
https://www.khabaronline.ir/news/1991539/
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 اظهارات آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قانون عفاف و حجاب
🔗 متن کامل ر اینجا بخوانید:
https://www.khabaronline.ir/news/1991004/
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 دیدگاه ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد قانون حجاب و عفاف
🔹* آقای ایازی، اطلاع دارید که نظر مراجع نسبت به قانون عفاف و حجاب چیست؟
به طور خاص درباره این قانون نمی دانم اما اطلاع دارم که اخیرا یکی از مراجع بزرگ در قم به آقای پزشکیان گفتند که اگر عفاف و حجاب با زور انجام شود، قطعا شکست خواهد خورد. چندین مراجع و برخی از علمای نجف هم بر آن تاکید کردند. این یک نوع ظاهر سازی و روش جدید برای ایجاد تهدید شهروندان است. اینکار نه تنها مورد رضایت مراجع نیست که با مبانی اسلامی هم ساز و کار نیست.
🔹* اصرار حامیان قانون عفاف و حجاب را باید برمبنای اعتقاد ببینیم یا تلاش برای سنگ اندازی در مسیر حرکت دولت پزشکیان؟
نمی توانم در این زمینه به ضرس قاطع حرفی بزنم، اما مجلسی که با یک پشتوانه ضعیف می خواهد این قانون را رسما ابلاغ کند، یعنی مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را به فراموشی سپرده است. این می تواند یک نوع سنگ اندازی برای تصمیمات دولت باشد و کسی که می گوید این قانون را ابلاغ می کنم به این معنا است که نمی خواهد مسائل کشور سامان پیدا کند.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
جریان اصولگرای سنتی.pdf
2.2M
🔰 #دانلود جزوه " جریان شناسی سیاسی اصولگرای سنتی"
📍نوشته: قرارگاه شهید باقری
#کتابخانه
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
جریان لیبرالیسم اسلامی.pdf
2.39M
🔰 #دانلود جزوه " جریان شناسی سیاسی لیبرالیسم اسلامی"
📍نوشته: قرارگاه شهید باقری
#کتابخانه
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 ملاحظاتي در باب ارائه تحليل سياسي
#مهدي_سعيدي
🔹 يکي از مسايل مهم اجتماعي تعريف حدود و ثغور طرح ايدهها و نظرات سياسي است که لازمه پويايي جامعه مدني و فعاليت هاي اجتماعي شناخته شده است. جامعه پويا جامعهاي است که در ايدهها و نظرات در محيط منطقي و چارچوبدار مطرح شده و حرفها و تحليلها در معرض نقد و بررسي قرار ميگيرد. محصول اين تضارب آراء بدون شک جدايي سره از ناسره و وزن يافتن سخنان و ايدههايي است که ارزش بيشتري داشته و از کوره نقد سربلند بيرون آمدهاند.
🔹 نبود الگويي مناسب در اين باب موجب ميشود که يا جامعه دچار نوعي آنارشي و سردرگمي فکري گردد و بر تنشها و تضادهاي آن افزوده شود و همبستگي و وحدت ملي مورد تشکيک و تهديد قرار گيرد و يا آنکه قوانين فراگير و تمامت خواه آنچنان فضا را بسته گرداند که حاصلي جز استبداد و تنگ نظري و حاکميت تنها يک نظر و ايده و سرکوب ديدگاههاي متفاوت به همراه نداشته باشد.
🔹 در اين شرايط است که حرکت در خط اعتدال و داشتن الگويي مناسب يکي از ضرورتهاي هر جامعه است که مبتني بر مباني منطقي و هنجارهاي اجتماعي آن جامعه بايد ترسيم گردد و همه افراد و گروههاي جامعه ملزم به رعايت آن باشند.
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامي در طول سالهاي اخير همواره تلاش نمودند تا شاخصهها و چارچوبهاي لازم براي فعاليتهاي سياسي را ترسيم و چگونگي ارائه تحليل سياسي را تبيين نمايند، که آخرين آن رهنمودهاي معظمله در جمع دانشجويان دانشگاههاي کشور است. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال که «مواضع سياسي افراد دانشجو يا تشکلهاي دانشجويي چگونه بايد منطبق با نظرات رهبري باشد؟» چنين پاسخ دادند:
📍 «بهنظر من اين سؤال خيلي سؤال موجهي نيست؛ اينجور نيست که همهي مواضعي که آحاد مردم - از جمله دانشجويان که جزو قشرهاي پيشرو هستند - اتخاذ ميکنند، بايستي الگوگرفته و برگردان نظراتي باشد که رهبري ابراز ميکند؛ نه، شما بهعنوان يک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، بايد نگاه کنيد، تکليفتان را احساس کنيد، تحليل داشته باشيد - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جريانها، نسبت به سياستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشيد، نظر داشته باشيد. اينجور نيست که شما بايد منتظر بمانيد، ببينيد که رهبري دربارهي فلان شخص، يا فلان حرکت، يا فلان عمل، يا فلان سياست چه موضعي اتخاذ ميکند که بر اساس آن، شما هم موضعگيري کنيد؛ نه، اينکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبري وظايفي دارد، آن وظايف را اگر خداي متعال به او کمک کند و توفيق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظايفي داريد؛ به صحنه نگاه کنيد، تصميمگيري کنيد»
🔹 تاکيد معظمله بر ضرورت آگاه بودن و داشتن تحليل سياسي همه آحاد جامعه نکته مهمي است که به خوبي نشان ميدهد در چارچوب فکري ايشان سياست منحصر و مختص قشر و طبقه و تباري خاص نيست و اين همه اقشار و تودههاي ملت هستند که هم ميتوانند و هم بايد در ميدان اجتماع حاضر بوده و از وقايع و حوادث مختلف سياسي، اجتماعي تحليل و نظر داشته باشند.
🔹 نکته ديگر آنکه رهبري به خوبي تاکيد ميورزند که عرصه شناخت و تحليل حوادث اجتماعي - سياسي، ميدان تقليد و تبعيت کورکورانه نيست، بلکه بايد افراد با چشماني باز و درايت و تدبير در آن ورود نمايند. البته اين به معناي نفي مشورت پذيري و راهنمايي گرفتن و رجوع به کارشناسان امر نيست، بلکه بدان معناست که اساس و بنيان کار در نظام مردمسالار ديني بر ارتقاء فهم و درک افراد و همچنين آزادي آنان در بيان فهمها و تحليلها بنا نهاده شده است.
🔹 البته صاحب تحليل بودن و آزادي بيان داشتن با معيار و شاخصهاي بايد همراه باشد تا نظام اجتماعي مبتني بر آن سامان يابد. معظم له در ادامه به اين شاخص چنين اشاره دارند: «منتها معيار عبارت باشد از تقوا؛ معيار، تقوا باشد. تقوا يعني اسير هواي نَفْس نشدن در جانبداري و طرفداري يا در مخالفت و معارضه، در انتقاد يا در تمجيد؛ اين را رعايت کنيد. اگر اين رعايت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانبداري و تمجيد خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جريان سياسي؛ از فلان حادثهي سياسي؛ هيچ اشکالي ندارد... عرض کردم معيار اين است که با رعايت تقوا باشد؛ يعني بدون گرايش به هواي نَفْس؛ اگر انتقاد ميکنيم، اگر طرفداري و جانبداري ميکنيم، اگر يک حرکت را، يک سياست را تأييد ميکنيم يا اگر رد ميکنيم، واقعاً از روي احساس وظيفه و تکليف و بدون دخالت دادن اغراض نفساني [باشد]؛ اين هم يک نکتهي ديگر»
🔹 حقيقت آن است که آنچه همواره موجب مناقشات سياسي در طول سالهاي اخير شده است، عدم توجه به همين شاخص و معيار است. از دل خودخواهيها، منفعتطلبيها، جناح بازيها و باندگراييها است که حوادث تلخي چون فتنه 88 بيرون آمده و براي مدتها جامعه را دچار اختلاف و درگيري و تنش ميکند. بسياري از بداخلاقيهاي سياسي نيز محصول بيتوجهي به همين شاخص و معيار است، معياري که اگر در جامعه نهادينه شود، دلها و فهمها به هم نزديک شده و از تنشها کاسته خواهد شد.
❗️ معظم له در فراز ديگري از کلامشان ميفرمايند: «البته اگر در يک زمينهاي نظري هم از سوي اين حقير ابراز شد، آن کساني که حسنِظن دارند و اين نظر را قبول دارند، ممکن است اين هم يکي از عواملي باشد که در تشخيص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن اين به معناي اين نيست که وظيفهي افراد در مورد موضعگيريها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسي نگاه کند [و وظيفهاش را انجام بدهد]»
🔹 اين کلام حکيم فرزانه انقلاب اسلامي هرچند از جايگاه تواضع و در مقام تبيين صحيح چارچوب عرصه نقد و تحليل در نظام اسلامي بيان گرديده است، اما واقعيت آن است که معظمله هم به خاطر ويژگيهاي شخصي در عرصه علم و تقوا و تجربه، و هم به جهت جايگاه حقوقيشان به عنوان عاليترين مسئول در نظام اسلامي از چنان اشرافي بر مسايل مختلف؛ فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي برخوردارند که هيچ عقل سليم و جوياي حقيقتي نميتواند به سادگي از کنار نظرات ايشان بيتوجه عبور کند.
🔹 ضمن آنکه فراموش نبايدکرد، مطابق با شرع مقدس و قانون اساسي، راي و نظر و حکم معظم له به عنوان فصل الخطاب در جامعه اسلامي شناخته و تعريف شده است که در مواقعي که ايشان با صراحت دستوري ولايي صادر کرده و يا توصيهاي ايراد ميفرمايند، بر همه افراد و گروههاي سياسي فرض است که اطاعت نموده و ديگر جايي براي عدم تبعيت از نظرات معظمله باقي نخواهد ماند.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 زمانه #بازاندیشی / عبور از اسلام سياسي به اسلام سکولار
🔹 در سال 1389 در روزگاری که مصطفی #تاجزاده پس از نقش آفرینی در فتنه 1388 در زندان بسر می برد، مقالهاي با عنوان "پدر، مادر، ما باز هم متهميم!" منتشر کرد که در آن نسبت به سوابق و مواضع خود در دهه اول انقلاب اسلامي اعلام برائت کرد!
🔹وي در بند سوم اين نوشتار با عنوان "اعترافات من" در بررسي وضعيت دهه اول انقلاب اسلامي اعلام ميدارد که: «همه ما در آن دوره خطاهاي جدي داشتيم» و سپس به شمارش آن خطاها مشغول ميشود. وي در اين نوشته به نفي اقدامات نظام اسلامي ميپردازد و با سياهنمايي از عملکرد انقلاب اسلامي از دوران امام(ره) به عنوان لکههاي تاريک تاريخ ياد ميکند و اعلام ميدارد بايد «تكليفمان را با لكههاي تاريك تاريخ خودمان مشخص كنيم»!؟
🔹اوج اعترافات تاجزاده که آن را ميتوان سرمنشاء ديگر انحرافات دانست، نفي حکومت اسلامي در عصر غيبت و زير سوال بردن نظريه تشکيل نظام اسلامي مبتني بر نظريه ولايت فقيه و ترويج تفکرات سکولاريستي است.
🔹وي با صراحت اعلام ميدارد که: «بزرگترين خطاي ما تعميم مناسبات سياسي در عصر "عصمت" به عصر "غيبت" بود.» و در شرح آن مينويسد: «در حقيقت سالها طول كشيد تا كاملاً درك كنيم حكومت در عصر غيبت، با وجود و حضور انسانهاي متوسط كه نه به همه اسرار و رموز جهان و جامعه و انسان آگاهند و نه از حب و بغضها و منافع شخصي بري هستند، نميتواند سعادت اخروي شهروندان را تأمين کند. گذاشتن چنين باري بر دوش حكومت عملاً به معناي آن است كه دولت در تمام عرصههاي زندگي شهروندان دخالت كند و به اين ترتيب ضمن نقض حقوق و آزاديهاي آنان، در تأمين رفاه مردم و نيز توسعه علمي و فني اقتصادي ميهن با مشكلات عديده مواجه شود.»
🔹وي سپس به سير استحاله خود و همفکرانش اشاره ميکند و از آن چنين ياد ميکند: «البته ما كوشيدهايم از اين خطاها درس بگيريم و به ويژه پس از جنگ، رفتار وگفتار خود را اصلاح كنيم»
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 ۳۳۲ نفر در انتخابات میاندوره ای مجلس ثبتنام کردند
▪️۹۲ درصد ثبت نام کنندگان انتخابات میان دورهای مجلس در تبریز، آذرشهر و اسکو، مرد و ۸ درصد زن هستند. ۷۰ درصد مدرک کارشناسی ارشد، ۲۱ درصد مدرک دکتری، ۳ درصد کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس و ۶ درصد مدرک حوزوی دارند.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right