eitaa logo
چپ و راست
545 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
377 ویدیو
39 فایل
مروری گذرا بر تاریخ جریان شناسی در ایران بعلاوه: آخرین اخبار افراد، احزاب و گروه های سیاسی ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریمه ها در قانون حجاب یعنی مثل مسیحیت پول می گیرند که بهشت را به ما بفروشند! ✔️ هشدار غرویان درباره بحران زا بودن قانون عفاف و حجاب /بااین قانون افراد به اصطلاح بدحجاب در کشور خود زندانی خواهند شد 🔹محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم، درباره قانون عفاف و حجاب گفت: این احتمال را می‌دهم که رئیس جمهور بگوید که من نمی‌توانم اجرا کنم. قابلیت اجرا در جامعه با رصد علمی که کرده ام وجود ندارد. آن وقت باید قانون به مجلس و شورای نگهبان برگردد و این‌ها مجددا بررسی کنند. 🔗 متن کامل ر اینجا بخوانید: https://www.khabaronline.ir/news/1991539/ 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 اظهارات آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قانون عفاف و حجاب 🔗 متن کامل ر اینجا بخوانید: https://www.khabaronline.ir/news/1991004/ 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 دیدگاه ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد قانون حجاب و عفاف 🔹* آقای ایازی، اطلاع دارید که نظر مراجع نسبت به قانون عفاف و حجاب چیست؟ به طور خاص درباره این قانون نمی دانم اما اطلاع دارم که اخیرا یکی از مراجع بزرگ در قم به آقای پزشکیان گفتند که اگر عفاف و حجاب با زور انجام شود، قطعا شکست خواهد خورد. چندین مراجع و برخی از علمای نجف هم بر آن تاکید کردند. این یک نوع ظاهر سازی و روش جدید برای ایجاد تهدید شهروندان است. اینکار نه تنها مورد رضایت مراجع نیست که با مبانی اسلامی هم ساز و کار نیست. 🔹* اصرار حامیان قانون عفاف و حجاب را باید برمبنای اعتقاد ببینیم یا تلاش برای سنگ اندازی در مسیر حرکت دولت پزشکیان؟ نمی توانم در این زمینه به ضرس قاطع حرفی بزنم، اما مجلسی که با یک پشتوانه ضعیف می خواهد این قانون را رسما ابلاغ کند، یعنی مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را به فراموشی سپرده است. این می تواند یک نوع سنگ اندازی برای تصمیمات دولت باشد و کسی که می گوید این قانون را ابلاغ می کنم به این معنا است که نمی خواهد مسائل کشور سامان پیدا کند. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
جریان اصولگرای سنتی.pdf
2.2M
🔰 جزوه " جریان شناسی سیاسی اصولگرای سنتی" 📍نوشته: قرارگاه شهید باقری 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
جریان لیبرالیسم اسلامی.pdf
2.39M
🔰 جزوه " جریان شناسی سیاسی لیبرالیسم اسلامی" 📍نوشته: قرارگاه شهید باقری 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 ملاحظاتي در باب ارائه تحليل سياسي 🔹 يکي از مسايل مهم اجتماعي تعريف حدود و ثغور طرح ايده‌ها و نظرات سياسي است که لازمه پويايي جامعه مدني و فعاليت هاي اجتماعي شناخته شده است. جامعه پويا جامعه‌اي است که در ايده‌ها و نظرات در محيط منطقي و چارچوب‌دار مطرح شده و حرف‌ها و تحليل‌ها در معرض نقد و بررسي قرار مي‌گيرد. محصول اين تضارب آراء بدون شک جدايي سره از ناسره و وزن يافتن سخنان و ايده‌هايي است که ارزش بيشتري داشته و از کوره نقد سربلند بيرون آمده‌اند. 🔹 نبود الگويي مناسب در اين باب موجب مي‌شود که يا جامعه دچار نوعي آنارشي و سردرگمي فکري گردد و بر تنش‌ها و تضادهاي آن افزوده شود و همبستگي و وحدت ملي مورد تشکيک و تهديد قرار گيرد و يا آنکه قوانين فراگير و تمامت خواه آنچنان فضا را بسته گرداند که حاصلي جز استبداد و تنگ نظري و حاکميت تنها يک نظر و ايده و سرکوب ديدگاه‌هاي متفاوت به همراه نداشته باشد. 🔹 در اين شرايط است که حرکت در خط اعتدال و داشتن الگويي مناسب يکي از ضرورت‌هاي هر جامعه است که مبتني بر مباني منطقي و هنجارهاي اجتماعي آن جامعه بايد ترسيم گردد و همه افراد و گروه‌هاي جامعه ملزم به رعايت آن باشند. 🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامي در طول سال‌هاي اخير همواره تلاش نمودند تا شاخصه‌ها و چارچوب‌هاي لازم براي فعاليت‌هاي سياسي را ترسيم و چگونگي ارائه تحليل سياسي را تبيين نمايند، که آخرين آن رهنمودهاي معظم‌له در جمع دانشجويان دانشگاه‌هاي کشور است. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال که «مواضع سياسي افراد دانشجو يا تشکل‌هاي دانشجويي چگونه بايد منطبق با نظرات رهبري باشد؟» چنين پاسخ دادند: 📍 «به‌‌نظر من اين سؤال خيلي سؤال موجهي نيست؛ اين‌‌جور نيست که همه‌‌ي مواضعي که آحاد مردم - از جمله دانشجويان که جزو قشرهاي پيشرو هستند - اتخاذ مي‌کنند، بايستي الگوگرفته و برگردان نظراتي باشد که رهبري ابراز مي‌کند؛ نه، شما به‌‌عنوان يک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، بايد نگاه کنيد، تکليفتان را احساس کنيد، تحليل داشته باشيد - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جريانها، نسبت به سياست‌ها، نسبت به دولت‌ها، موضع داشته باشيد، نظر داشته باشيد. اين‌‌جور نيست که شما بايد منتظر بمانيد، ببينيد که رهبري درباره‌‌ي فلان شخص، يا فلان حرکت، يا فلان عمل، يا فلان سياست چه موضعي اتخاذ مي‌کند که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گيري کنيد؛ نه، اينکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبري وظايفي دارد، آن وظايف را اگر خداي متعال به او کمک کند و توفيق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظايفي داريد؛ به صحنه نگاه کنيد، تصميم‌‌گيري کنيد» 🔹 تاکيد معظم‌له بر ضرورت آگاه بودن و داشتن تحليل سياسي همه آحاد جامعه نکته مهمي است که به خوبي نشان مي‌دهد در چارچوب فکري ايشان سياست منحصر و مختص قشر و طبقه و تباري خاص نيست و اين همه اقشار و توده‌هاي ملت هستند که هم‌ مي‌توانند و هم بايد در ميدان اجتماع حاضر بوده و از وقايع و حوادث مختلف سياسي، اجتماعي تحليل و نظر داشته باشند. 🔹 نکته ديگر آنکه رهبري به خوبي تاکيد مي‌ورزند که عرصه شناخت و تحليل حوادث اجتماعي - سياسي، ميدان تقليد و تبعيت کورکورانه نيست، بلکه بايد افراد با چشماني باز و درايت و تدبير در آن ورود نمايند. البته اين به معناي نفي مشورت پذيري و راهنمايي گرفتن و رجوع به کارشناسان امر نيست، بلکه بدان معناست که اساس و بنيان کار در نظام مردم‌سالار ديني بر ارتقاء فهم و درک افراد و همچنين آزادي آنان در بيان فهم‌ها و تحليل‌ها بنا نهاده شده است. 🔹 البته صاحب تحليل بودن و آزادي بيان داشتن با معيار و شاخصه‌اي بايد همراه باشد تا نظام اجتماعي مبتني بر آن سامان يابد. معظم له در ادامه به اين شاخص چنين اشاره دارند: «منتها معيار عبارت باشد از تقوا؛ معيار، تقوا باشد. تقوا يعني اسير هواي نَفْس نشدن در جانب‌‌داري و طرف‌‌داري يا در مخالفت و معارضه، در انتقاد يا در تمجيد؛ اين را رعايت کنيد. اگر اين رعايت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانب‌‌داري و تمجيد خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جريان سياسي؛ از فلان حادثه‌‌ي سياسي؛ هيچ اشکالي ندارد... عرض کردم معيار اين است که با رعايت تقوا باشد؛ يعني بدون گرايش به هواي نَفْس؛ اگر انتقاد مي‌کنيم، اگر طرف‌‌داري و جانب‌‌داري مي‌کنيم، اگر يک حرکت را، يک سياست را تأييد مي‌کنيم يا اگر رد مي‌کنيم، واقعاً از روي احساس وظيفه و تکليف و بدون دخالت دادن اغراض نفساني [باشد]؛ اين هم يک نکته‌‌ي ديگر»
🔹 حقيقت آن است که آنچه همواره موجب مناقشات سياسي در طول سالهاي اخير شده است، عدم توجه به همين شاخص و معيار است. از دل خودخواهي‌ها، منفعت‌طلبي‌ها، جناح بازي‌ها و باندگرايي‌ها است که حوادث تلخي چون فتنه 88 بيرون آمده و براي مدت‌ها جامعه را دچار اختلاف و درگيري و تنش مي‌کند. بسياري از بداخلاقي‌هاي سياسي نيز محصول بي‌توجهي به همين شاخص و معيار است، معياري که اگر در جامعه نهادينه شود، دلها و فهم‌ها به هم نزديک شده و از تنش‌ها کاسته خواهد شد. ❗️ معظم له در فراز ديگري از کلام‌شان مي‌فرمايند: «البته اگر در يک زمينه‌‌اي نظري هم از سوي اين حقير ابراز شد، آن کساني که حسنِ‌‌ظن دارند و اين نظر را قبول دارند، ممکن است اين هم يکي از عواملي باشد که در تشخيص آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن اين به معناي اين نيست که وظيفه‌‌ي افراد در مورد موضع‌‌گيري‌‌ها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسي نگاه کند [و وظيفه‌‌اش را انجام بدهد]» 🔹 اين کلام حکيم فرزانه انقلاب اسلامي هرچند از جايگاه تواضع و در مقام تبيين صحيح چارچوب عرصه نقد و تحليل در نظام اسلامي بيان گرديده است، اما واقعيت آن است که معظم‌له هم به خاطر ويژگي‌هاي شخصي در عرصه علم و تقوا و تجربه، و هم به جهت جايگاه حقوقي‌شان به عنوان عالي‌ترين مسئول در نظام اسلامي از چنان اشرافي بر مسايل مختلف؛ فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي برخوردارند که هيچ عقل سليم و جوياي حقيقتي نمي‌تواند به سادگي از کنار نظرات ايشان بي‌توجه عبور کند. 🔹 ضمن آنکه فراموش نبايدکرد، مطابق با شرع مقدس و قانون اساسي، راي و نظر و حکم معظم له به عنوان فصل الخطاب در جامعه اسلامي شناخته و تعريف شده است که در مواقعي که ايشان با صراحت دستوري ولايي صادر کرده و يا توصيه‌اي ايراد مي‌فرمايند، بر همه افراد و گروه‌هاي سياسي فرض است که اطاعت نموده و ديگر جايي براي عدم تبعيت از نظرات معظم‌له باقي نخواهد ماند. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 زمانه / عبور از اسلام سياسي به اسلام سکولار 🔹 در سال 1389 در روزگاری که مصطفی پس از نقش آفرینی در فتنه 1388 در زندان بسر می برد، مقاله‌اي با عنوان "پدر، مادر، ما باز هم متهميم!" منتشر کرد که در آن نسبت به سوابق و مواضع خود در دهه اول انقلاب اسلامي اعلام برائت کرد! 🔹وي در بند سوم اين نوشتار با عنوان "اعترافات من" در بررسي وضعيت دهه اول انقلاب اسلامي اعلام مي‌دارد که: «همه ما در آن دوره خطاهاي جدي داشتيم» و سپس به شمارش آن خطاها مشغول مي‌شود. وي در اين نوشته به نفي اقدامات نظام اسلامي مي‌پردازد و با سياه‌نمايي از عملکرد انقلاب اسلامي از دوران امام(ره) به عنوان لکه‌هاي تاريک تاريخ ياد مي‌کند و اعلام مي‌دارد بايد «تكليفمان را با لكه‌هاي تاريك تاريخ خودمان مشخص كنيم»!؟ 🔹اوج اعترافات تاج‌زاده که آن را مي‌توان سرمنشاء ديگر انحرافات دانست، نفي حکومت اسلامي در عصر غيبت و زير سوال بردن نظريه تشکيل نظام اسلامي مبتني بر نظريه ولايت فقيه و ترويج تفکرات سکولاريستي است. 🔹وي با صراحت اعلام مي‌دارد که: «بزرگترين خطاي ما تعميم مناسبات سياسي در عصر "عصمت" به عصر "غيبت" بود.» و در شرح آن مي‌نويسد: «در حقيقت سال‌ها طول كشيد تا كاملاً درك كنيم حكومت در عصر غيبت، با وجود و حضور انسان‌هاي متوسط كه نه به همه اسرار و رموز جهان و جامعه و انسان آگاهند و نه از حب و بغض‌ها و منافع شخصي بري هستند، نمي‌تواند سعادت اخروي شهروندان را تأمين کند. گذاشتن چنين باري بر دوش حكومت عملاً به معناي آن است كه دولت در تمام عرصه‌هاي زندگي شهروندان دخالت كند و به اين ترتيب ضمن نقض حقوق و آزادي‌هاي آنان، در تأمين رفاه مردم و نيز توسعه علمي و فني اقتصادي ميهن با مشكلات عديده مواجه شود.» 🔹وي سپس به سير استحاله خود و همفکرانش اشاره مي‌کند و از آن چنين ياد مي‌کند: «البته ما كوشيده‌ايم از اين خطاها درس بگيريم و به ويژه پس از جنگ، رفتار وگفتار خود را اصلاح كنيم» 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 ۳۳۲ نفر در انتخابات میاندوره ای مجلس ثبت‌نام کردند ▪️۹۲ درصد ثبت نام کنندگان انتخابات میان دوره‌ای مجلس در تبریز، آذرشهر و اسکو، مرد و ۸ درصد زن هستند. ۷۰ درصد مدرک کارشناسی ارشد، ۲۱ درصد مدرک دکتری، ۳ درصد کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس و ۶ درصد مدرک حوزوی دارند. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 چند منبع برای جریان شناسی سیاسی - اميري، جهاندار، اصلاح طلبان و تجديد، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ اول، 1386. - برزين، سعيد، جناح‌بندي سياسي در ايران از دهه 60 تا دوم خرداد 76، تهران، مركز، 1378، چاپ چهارم. - حسين زاده، محمدعلي، گفتمان‌هاي حاکم بر دولت‌هاي بعد از انقلاب در جمهوري اسلامي، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ اول، 1386. - دارابي، علي، جريان‌شناسي سياسي در ايران، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌ي اسلامي، 1388، چاپ چهارم - شادلو، عباس، تكثرگرايي در جريان اسلامي، تهران، وزرا، 1386، چاپ اول. - شادلو، عباس، اطلاعاتي درباره‌ي احزاب و جناح‌هاي سياسي ايران امروز، تهران، گستره، 1379، چاپ اول - ظريفي‌نيا، حميدرضا، كالبدشكافي جناح‌هاي سياسي ايران، تهران، آزادي انديشه، 1387، چاپ اول. - فوزي، سيديحيي؛ تحولات سياسي اجتماعي ايران بعد از انقلاب اسلامي در ايران، تهران، موسسه چاپ و نشر عروج، 1384، چاپ اول. - مرتجي، حجت، جناح‌هاي سياسي در ايران امروز، تهران، نقش و نگار، 1378 چاپ پنجم - مظفري، آيت، جريان‌شناسي ايران معاصر، قم، زمزم هدايت، 1387، چاپ سوم. - نوذري، عزت‌الله، تاريخ احزاب سياسي در ايران، شيراز، نويد شيراز، 1380، جاپ اول 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 با توجيه‌هاي غلط 🔹 من خواهش مي‌كنم به مسأله‌ي حفظ و و اهميت دهند؛ اين يكي از اصول است. البته مخاطب اين كار، ملت نيست - ملت متحد است و اختلافي ندارد - مخاطب اين كار، نخبگان و سياسيون از جناح‌هاي مختلف هستند. به بهانه‌هاي مختلف و با اختلاف‌هاي كوچك، در مقابل هم قرار نگيرند و با توجيه‌هاي غلط، عليه هم جنجال راه نيندازند. 15/5/82. 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right
🔰 تلاش برای تداوم ریاست جمهوری هاشمی 🔹سيدجلال‌الدين طاهري‌اصفهاني، امام‌جمعه اصفهان و نماينده اين استان در خبرگان رهبري ديگر حامي پروپاقرص تمديد دوره رياست‌جمهوري هاشمي‌رفسنجاني بود. اواخر مردادماه 1375، آقاي هاشمي‌رفسنجاني در کسوت رياست‌جمهوري به اصفهان سفر کرد. 🔹طاهري‌اصفهاني که سابقه عضويت در مجلس خبرگان قانون اساسي در سال ۱۳۵۸ را داشت و از تدوين‌کنندگان قانون اساسي جمهوري اسلامي به شمار مي‌رفت، پيش از سخنراني‌ هاشمي در جمع مردم اصفهان گفت: 🔹«براي مردم ايران اين نگراني جدي وجود دارد که با اتمام دوره رياست‌جمهوري شما [هاشمي‌رفسنجاني]، سرمايه‌اي چون شما در روند تصميم‌گيري‌هاي کشور با چه کوششي بايد حفظ شود و راه نيمه‌‍‌‌رفته سازندگي که به انديشمندي چون شما نياز دارد، چگونه پيموده خواهد شد؟ اگر ما در مجلس خبرگان مي‌دانستيم شخصيتي مانند جناب‌عالي عهده‌دار منصب رياست‌جمهوري خواهيد بود، هرگز محدوديتي را در انتخاب اين مسئوليت تصويب نمي‌کرديم.» 🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید: 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌳@left_right