🌺شرح #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل77
🔺تجربه ی عشق
💎استاد اصغرطاهرزاده
🌐http://lobolmizan.ir/hafez/1666
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
آدرس اینستاگرام
📱https://www.instagram.com/asghar.taherzadeh
🌺 #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل77
✅تجربه ی عشق
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت
🔺 واندر آن برگ و نوا، خوش نالههای زار داشت
🔺گفتمش؛ در عین وصل،این ناله و فریاد چیست؟
🔺 گفت ما را جلوهی معشوق در این کار داشت
🔺یار اگر ننشست با ما،نیست جای اعتراض
🔺پادشاهی کامران بود، از گدایی عار داشت
🔺در نمیگیرد نیاز و نازِ ما با حُسن دوست
🔺خرّم آن کز نازنینان، بخت برخورد داشت
🔺خیز تا بر کِلک آن نقاش،جان افشان کنیم
🔺کاین همه نقش عجب در گردش پرگار داشت
🔺گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن
🔺شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت
🔺وقت آن شیرین قلندر خوش که در اطوار سیر
🔺ذکر تسبیح ملک در حلقهی زنّار داشت
🔺چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
🔺 شیوهی «جنّاتُ تجری تحتهاالأنهار» بود
🌐http://lobolmizan.ir/hafez/1666
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌺شرح #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل77
🔵استاداصغرطاهرزاده
✅تجربه ی عشق
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت
🌸واندر آن برگ و نوا، خوش نالههای زار داشت
🔺آنگاه که سالکِ نغمهسرا به وصال میرسد و چون از برگ گُلِ تجلیّاتِ انوار محبوب بهرهمند شد و در عین بهرهمندی ازآن الطاف روحانی، نالههای زار سر میدهد؛ و این خبر از آن دارد که قصّهی این نالهها به جهت حرمان و دوری نیست، قصهی دیگری در میان است.
🌸گفتمش؛ در عین وصل،این ناله و فریاد چیست؟
🌸 گفت ما را جلوهی معشوق در این کار داشت
🔺به او گفتم حال که واصل شدهای و پرتو حقیقتِ حق تو را در بر گرفته و برگِ گل همواره بر جان تو متجلی است، این ناله و فریاد چیست؟ و او گفت: جلوهی معشوق به افقی فراتر از آنچه آن برگ گل در میان آورده، مرا به خود دعوت میکند. جلوهای نامتناهی که هزاران بُعد دارد و با اولین تجلیات کار تمام نمیشود، آغازینِ آغازها در میان آمده است و راهی بس طولانی برای به خودآمدن در عمیقترین بُعد در پیش است.
🌸یار اگر ننشست با ما،نیست جای اعتراض
🌸پادشاهی کامران بود، از گدایی عار داشت
🔺اینکه حضرت محبوب در دوردستها است و ما به راحتی نمیتوانیم به او نزدیک شویم، جای اعتراض و گلهای نیست، زیرا او در غنای خود مستغرق و کامران است و با گدایی چون ما که در فقر مطلقِ ذاتیِ خود زمینگیر هستیم، همسنخی ندارد تا انتظار داشته باشیم او در حدّ ما فرود آید و از درد فراق ما بکاهد. نه! چنین شرط و قاعدهای در میان نیست تا امید فرو نشستن نالههای زار در میان آید.
🌸در نمیگیرد نیاز و نازِ ما با حُسن دوست
🌸خرّم آن کز نازنینان، بخت برخورد داشت
🔺درست است که ما ناز و نیاز داریم و آن دو در وجودمان در هم آمیخته، اما آنچنان نیست که با حُسن دوست در هم آمیزد و ما را به وصال او برساند، مگر آن که بخت یاری کند. خوشا به حال نازنینانی که بخت یارشان شده و میتوانند با ناز خود راهی به سوی حُسنِ یار بگشایند. نازی مثل ناز شهید چمران که کرشمهکنان به سوی محبوب رفت. نه در او غرور بود و نه یأس. نه چون متحجرین، طلبکار بود و نه چون ستمکاران احساس بینیازی میکرد
🌸خیز تا بر کِلک آن نقاش،جان افشان کنیم
🌸کاین همه نقش عجب در گردش پرگار داشت
🔺بیا تا جان را فدای قلم آن نقاش کنیم که چگونه در عالَم صحنهآرایی میکند و اینهمه نقش عجب، که یکی از آنها سیر و سلوک شهید چمران بود را در گردش پرگار خود دارد. نقشهای عجیبی که هر کدامشان انسان را مسحور میکنند و از خود بیخود مینمایند تا راهی دیگر ماورای خودبینی و حُسن شهرت برای خود برگزیند. پس:
🌸گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن
🌸شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت
🔺اگرمتوجه شدهاید که زندگیِ حقیقی، عاشقپیشگی است و انسان، تنها در عشق و دلدادگی، انسان است و به حقیقت انسانیت که «اُنس» است میرسد، پس جای احتیاط نیست تا بخواهی در مسیر دوستداشتن، محلِ توجه کسی باشی و از بدنامی بترسی و از ملامت صاحبان دنیا فرار کنی. نه! این راه عشق و جانافشانی بر کلک آن نقاش نیست. زیرا شیخ صنعان آن عاشق پاکباخته، حاضر شد خرقهی شیخی و سَروَریِ خود را در خانهی خمار در رهن بگذارد تا به معشوق خود نشان دهد تا کجاها در عشق خود صادق است و به چیزی ماورای تجربهی عشق و دوستداشتن فکر نمیکند.
🌸وقت آن شیرین قلندر خوش که در اطوار سیر
🌸ذکر تسبیح ملک در حلقهی زنّار داشت
🔺آن شیرین قلندر، هم او که در تجربهی عشق به هیچچیزِ دیگر فکر نکرد، همان جناب شیخ صنعان، در سیر به سوی محبوب خود، چه «وقتِ» خوشی داشت. از آن جهت که در راه عشق، راهی طولانی را پشت سر گذاشت و در مسیر عشق و ذکر تسبیح فرشتگان حاضر شد زُنّار ببندد و در جلب رضایت نظر محبوب از هرگونه ظاهرگرایی که عشق را از انسان میستاند، فاصله بگیرد. به گفتهی جناب استاد آقا مجتبی تهرانی؛ بعضی از مذهبیها برای رفتن به جبهه استخاره میکردند و عموماً هم استخارهشان بد میآمد و از رفتن در آن دیار منصرف میشدند، ولی افرادی مثل شهید شاهرخ رزقام بدون رعایت بعضی از ظواهر، رفتند و چیزهایی یافتند که اقلّ آن رعایت همان ظواهری بود که بعضیها در آن ظواهر متوقف شدهاند. از آن به بعد تسبیح رزقامها و طیّب حاج رضاییها، آن شیرین قلندرها، مِلکی و زمینی نبود، ملکوتی بود.
🌸چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
🌸شیوهی «جنّاتُ تجری تحتهاالأنهار» بود
🔺چشم و نگاه حافظ نیز در همان فضایی باد که شیخ صنعانها در آن قرار داشتند - در زیر بام قصر آن حوری سرشت- که به عشق میاندیشد و به عمق عباداتی که انسان را با زیباترین صورتِ خیال متصل میکند، یعنی با حوریان بهشتی روبهرو میکند که مخصوص مقربین است. و این نوع عشقورزیدن همان شیوهای است که قرآن در مقابل ما قرار داده تا با
صورتهایی از زیبایی و حقیقت روبهرو شویم که عبارت از «جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار» است و حسِّ ذائقه آن را میچشد و با این تجربه از تخیّل روح سخن میگوید تا متذکر جهان گمشدهی ما باشد و دوستی و عشق را که هرگز در این جهانِ تنگ و تاریک به دست نمیآید، به ما برگرداند.
نگاهی که تمام وجوه زیبایی را آینهای مییابد که جمال یار را در حضرت خیال به ظهور میآورند و ما را دعوت میکند تا در مسیر زیباشناسی، جان را فدای «کِلک آن نقاش» یعنی فدای نور این مظاهر بکنیم و دوستداشتن را به جای تنهایی و خودخواهی بنشانیم و تنها از جام دوست جرعهنوشی کنیم. به همان معنایی که در جایی دیگر اینطور از احوال خود گزارش میدهد و میگوید: «سر ز مستی بر نگیرم تا به صبح روز حشر / هرکه چون من در ازل یک جرعه خورد از جام دوست.»
ما در حال حاضر هر کدام در جهانی جدای جهانِ دیگری زندگی میکنیم و هر کدام در جهان خود تنها هستیم، در حالیکه در بهشت، همه در یک جهان زندگی میکنند و در اُنس با یکدیگر در ثبات کامل هستند. کافی است در این دنیا مرید عشق شویم و در مسیر یافتن عشق و تجربهی دوستداشتن، تکبرّ را از خود دور کنیم زیرا رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» فرمودند: هرکس به اندازهی یک خردل تکبّر داشته باشد تا ابد بوی بهشت به مشامش نمیخورد. یعنی «گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن.» تکبّر و خودبینی را زیر پا بگذار تا دوستداشتن به سراغات آید. این همان شیوهی رسیدن به «جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهار» است.
والسلام
🌐http://lobolmizan.ir/hafez/1666
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸اطلاعیه
✅ادامه جلسات شرح کتاب جامع السعادات از تاریخ 98/7/1 بعد از نماز مغرب وعشاء در مسجد خدیجه کبری (س) قائمیه برگزار خواهد شد.
✅جلسات روز دوشنبه موسسه سُها به روز سه شنبه ساعت 16 الی 17 جابجا گردید.
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
آدرس اینستاگرام
📱https://www.instagram.com/asghar.taherzadeh
May 11
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25138
💠سلوک حقیقی در این زمانه راهی است که حضرت روح اللّه«رضواناللّهتعالیعلیه» در مقابل ما گشودهاند
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم خدمت استاد سوالی داشتم ایا ما هم می توانیم جزو 313 یار اصلی امام زمان شویم یا ایشان افراد مشخص شده یا خاصی هستند . چرا بعضی افراد سن کمتر بیست سال دارند ولی به اندازه کسی که پنجاه سال سلوک کرده باشد به مقامات رسیده اند؟ درسلوک گفته شده که دو چیز راه را آسان سازد 1 رفیق راه 2 استاد. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا شما کسی را می شناسید که برای همراهی مناسب باشد؟ چرا می گویند جنس سلوک آقای قاضی کم نذیر بوده؟ ایا یک فرد ظرفیت مشخصی دارد از لحاظ فهم و دستیابی به مقامات و گردش به دور سرزمین عشق و بقا یا ظرفیت ها متغیر است؟ به نظر شما چند نوع سلوک داریم و عصاره ی سلوک باید از عشق سرچشمه گیرد یا مباحث دیگر و لطفا حقیر را موعظه ای فرمایید والسلام
اجرکم عند الله
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همچنانکه مکرر عرض شده است سلوک حقیقی در این زمانه راهی است که حضرت روح اللّه«رضواناللّهتعالیعلیه» در مقابل ما گشودهاند که در آن راه، جوانان ما رهِ صد ساله را یکشبه طی کردند. در این مورد بد نیست سری به کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» که بر روی سایت هست بزنید. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25138
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25139
💠حکمت متعالیه اگر درست چشیده شود دروازهی ورود به عرفانِ ابنعربی است
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️استاد گرانقدر سلام
شما بین فلسفه و عرفان کدامیک را اهم میدانید؟ و کدامیک را در راه رسیدن به حق و حقیقت بهتر و خطاناپذیرتر میبینید؟ آیا قبول دارید که حکمت متعالیه به واسطه استفاده از مباحث عرفانی مخصوصا مباحث محی الدین ابن عربی، حکمت متعالیه شده؟ به گونه ای که آیت الله سید علی قاضی فرموده:
از میان عرفاً و واصلان کوی حقیقت، محیی الدین بن عربی در معرفت نفس و شهود باطنی فردی بینظیر بود. بعد از مقام نبوت در میان رعیت احدی در معارف عرفانی و حقایق نفسانی در حد محیی الدین عربی نیست و کسی به او نمیرسد
و همچنین آیت الله جوادی آملی هم فرموده:
محیی الدین ابن عربی در بین معاریف اهل عرفان بیهمتا و در عمودین زمان خویش (از گذشته تا کنون) بینظیر میباشد. بسیاری از مبانی حکمت متعالیه وامدار عرفانی است که ابن عربی پایهگذار نامدار آن میباشد
و همچنین خود ملاصدرا فرموده:
منشأ دیگر تحول دینی در جهان اسلام به حتم عارف کبیر ابن عربی است، که واضع عرفان نظری در جهان اسلام است که به عقیده حقیر [ملاصدرا] اگر باعث رنجش اهل فلسفه نشود مقامی عظیم تر از بوعلی و فارابی دارد.
حال با این اوصاف با توجه به تفاوتهای عرفان و فلسفه کدامیک همهمتر و از درجه بالاتری برخوردار است؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آنچه فرمودهاید کاملاً درست است. با توجه به همین نکات به این سخن فکر کنید که حکمت متعالیه اگر درست چشیده شود دروازهی ورود به عرفانِ ابنعربی است. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25139
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25141
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم استاد .منظور از این فراز دعا که میفرماید و لاتمکر بی فی حیلتک یعنی چه؟میشه چند تا مصداق ازش بیان کنین؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همچنانکه در قرآن «سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴ داریم:
«وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ» حضرت ربّ العالمین بر افرادی که میخواهند با خدا حیله کنند، روی دست میزند. مثل کسی که گمان کند خیلی بزرگ و توانا است، حضرت ربّ العالمین او را در نهایت تحقیر قرار میدهد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25141
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25143
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️جناب استاد سلام
با توجه به سوال ۲۵۱۳۴ بنده در جزوه فلسفه غرب این جواب را از جنابعالی مشاهده نمودم که: (مسلم هر واقعیتى وقتى نزد مُدرِک حاصل شود بهصورت علم در مىآید تا با مُدرَک که نفس مجرد ما است متحد شود و براى مُدرِک به صورت آگاهى درآید ولى صورت محسوس آن در خارج به صرف اینکه نزد مُدرِک به صورت مجرد حاصل مىشود، قابل انکار نیست. عقل در وراى حس، کشف مىکند تا این صورت علمى که فعلاً نزد مُدرِک موجود است، ما به ازاء خارجى دارد که وقتى در ذهن بیاید به جنس تصور و علم حاصل و ظاهر مىگردد، حال چگونه مىتوان این فهم عقلى را نفى نمود؟)
۱-لطفا کمی واضحتر و ساده تر این متن جواب تان را توضیح دهید
۲-اینکه فرمودید: (عقل در وراى حس، کشف مىکند تا این صورت علمى که فعلاً نزد مُدرِک موجود است، ما به ازاء خارجى دارد که وقتى در ذهن بیاید به جنس تصور و علم حاصل و ظاهر مىگردد، حال چگونه مىتوان این فهم عقلى را نفى نمود؟)،این که فرمودید را کمی توضیح دهید یعنی چه؟
۳-عقل چگونه به این فهم میرسد؟ چرا بارکلی به این فهم نرسیده؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: اشکال بارکلی و هیوم آن است که یک امر بدیهی را به حسّ خود ارجاع میدهند و میخواهند علّیّت را حسّ کنند. بهترین جواب به نظر بنده جوابی است که حضرت علامه طباطبایی به هیوم دادهاند که در همان جزوهها در قسمت «هیوم» ملاحظه میکنید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25143
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25144
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام... پرسش کننده25137 هستم... فکر میکنم اشتباه متوجه شدید
معلوم است که ما نباید دنبال کارهای مسخره مرتاض ها یا مسائلی مثل جادو و احضار روح برویم. کار ما خدایابی ست
بحث این است که چطور تا بحال حتی یک نفر در جهان نتوانسته کاری ماورایی به ثبت برساند؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: مگر نظام پوزیتیویستیِ دنیای مدرن میتواند ماوراء آنچه در دستگاههای حسّی قابل ثبت است را ثبت کند؟!! موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25144
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠سوال شماره25145
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با عرض سلام خدمت جنابعالی
استاد اگر ما طریق بودا را با طریق معرفت نفس در عرفان اسلامی مقایسه کنیم شباهت زیادی در روش و غایت هست و تفاوت جدی در این است که عرفان اسلامی خدا محور است ولی راه بودا خیر.
منتهی سوالی که مطرح است این است اگر بشود بدون اعتقاد به خدا به نیروانا و فنا رسید پس چه نیازی به خدا در سلوک؟؟؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده هم بودا را مطالعه کردهام و استفاده بردهام. اتفاقاً آنچه او با توجه به گستردگیِ نفس انسان مییابد، را اگر با آنچه با حضور در گستردگیِ حضرت حق بیابیم، معلوم میشود که راه جناب بودا، راهِ ناقصی است و یا بگو کامل نیست. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/25145
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan