🌹 هو الحبیب
🔳 انسان منحصر در بعد مادی نیست...
❤️هرنفس آواز عشق میرسد از چپ و راست
ما به فلک میرویم عزم تماشا که راست
❤️ما به فلک بودهایم، یار ملک بودهایم
باز همان جا رویم جمله که آن شهر ماست
❤️خود ز فلک برتریم، وز ملک افزونتریم
زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست
چقدر قشنگ میفرماید که #حقیقت انسان منحصر در این بُعد #مادی نیست. ما به فلک بودهایم، یار ملک بودهایم، حقیقت ما و آن اصل جان ما متعلق به عالم تجرد است چون عموما ملائک را در عالم عقل میدانند. چرا اینجا بمانیم؟ باز همان جا رویم جمله که آن شهر ماست. اصل و حقیقت انسان، شهر وجودی انسان عالم عقل است اما نه، آنجا هم توقف نمیکنیم. خود ز فلک برتریم، وز ملک افزونتریم، خداوند از آنجا هم به ما اجازه داده بالاتر برویم، زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست، چرا از این دو تا بالاتر نرویم؟ آشیانه حقیقی انسان عالم #توحید است به مادون توحید نباید اکتفا کند.
❤️گوهر پاک از کجا عالم خاک از کجا
بر چه فرود آمدید، بار کنید این چه جاست
❤️بخت جوان یار ما، دادن جان کار ما
قافله سار ما فخر جهان مصطفاست
📚 از مجموعه درس گفتار های سبک زندگی توحیدی، جلسه سوم
@taamolat_darsi
🌹هو العلیم
#مکتب_قم
#خبر_واحد
#حدیث_شناسی
آیة الله شبیری زنجانی:
▫️چنانچه موضوع واحدى در حد استفاضه نقل گرديده باشد، #اطمينان_نوعى بر توثيق اجمالى يكى از روايات و نهايتاً اثبات مضمون مشترك روايات حاصل مىگردد هر چند تك تك روايات از جهت #سند مورد وثوق نباشند.
📚دروس خارج فقه، نکاح، سال دوم
@taamolat_darsi
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم
#اصول_فقه
#مکتب_قم
حضرت آیة الله شبیری زنجانی:
🔹به عقيده ما تمام اصولى كه در مقام #استنباط به كار گرفته مىشود، همچون اصالة عدم الغفلة، اصالة عدم الخطأ، اصالة العموم، اصالة الظهور، اصالة الاطلاق، اصالة الحقيقة و... تنها در صورت اطمينان، حجت است، مگر دليل #انسداد_صغير را تمام بدانيم كه ظن نيز معتبر خواهد بود كه در ادامه درباره اين دليل سخن خواهيم گفت.
🔹و قطع نظر از دليل انسداد صغير، ملاك در تمام اصول، اطمينان مىباشد، بنابر اين حتى اگر نسبت بين مناشىء زياده و مناشىء نقيصه، عموم و خصوص مطلق هم باشد باز تنها اگر اصالة عدم الغفلة سبب #اطمينان - ولو نوعاً - گردد مىتوان با اعتماد به اين اصل، حكم به وقوع نقيصه نمود.
📚 دروس خارج فقه، نکاح، سال دوم
@taamolat_darsi
هدایت شده از اطلاعرسانی و نشر آثار استاد وکیلی
🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر ارزشمند #استاد_وکیلی
2️⃣ نشست دوم
✅ با حضور:
حجة الاسلام و المسلمین امینی نژاد (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم)
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
🕧 زمان: سه شنبه 12 جمادی الثانیه 1442 (7 بهمن 1399) ، ساعت 19:30
لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسنوکیلی
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
🌺 هو العلیم
کشف فتوای مرحوم کلینی و صدوق
🔹آیة الله شبیری زنجانی :
مكرّراً گفتهايم كه فتواى #صدوق و #كلينى در صورتى نشانه اعتماد آنها به اسناد روايت است كه #حكم_الزامى در كار باشد ولى در اين مورد و ساير مواردى كه مورد فتوى حكم الزامى نيست نمىتوان به فتواى آنان استناد كرد و آن را دليل بر اعتماد ايشان بر سند روايت دانست؛ چون پذيرش مبناى #تسامح_در_ادله_سنن در ميان قدما امرى شايع بوده است.
📚دروس خارج فقه، نکاح، سال دوم
@taamolat_darsi
🌹هو العلیم
#اجماع
#شیخ_طوسی
#سید_مرتضی
آیة الله سید موسی شبیری زنجانی :
➖#منشأ اجماعات سيد [مرتضی] اين است كه مسألهاى را كه با قاعدهاى متّفق عليها، مطابق مىديده، به لحاظ اينكه آن قاعده مسلّم و اتفاقى است، مصداق و صغراى آن نيز اجماعى خواهد بود و بر اين اساس مسأله را اجماعى فرض كرده است.
➖... اگر در موردى روايتى باشد و شيخ[طوسی] مطلبى از آن استفاده كند، به لحاظ مبناى سابقين در عمل به #خبر_واحد، شهادت اجمالى مىدهد كه فتواى ديگران هم چنين بوده است.
@taamolat_darsi
#فقه
➖آیة الله سید موسی شبیری زنجانی:
🔹كلمه #اشكال در لسان فقهاء در جايى بكار مىرود كه فتوايى در مسأله وجود ندارد، البته در فارسى كلمه «اشكال دارد» به معناى حرام است، بكار مىرود، ولى در #لسان_فقهاء عبارت «فيه اشكال» به معناى بدون فتوا بودن است.
📚دروس خارج فقه، نکاح، سال دوم
@taamolat_darsi
#فلسفه
#اسفار
➖شیوه مطالعه اسفار در کلام استاد آیة الله #یزدان_پناه:
🍃نه ﺟﻠﺪ اﺳﻔﺎر را ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮاﻧﺪ. ﻣﺎ روش ﺧﻮاﻧﺪ اﺳﻔﺎر را اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽدﻫﯿﻢ :
_جلد اول و ششم درس ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﺷﻮد.
_جلد دوم را ﻣﯽ ﺷﻮد ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﮐﺮد و ﺑﺮﺧﯽ ﺟﺎﻫﺎ ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﻫﻢ اﮔﺮ ﻧﺸﻮد، اﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪارد. اواﯾﻠﺶ ﺣﺪود ۱۵۰ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ وﻟﻮ درس ﻫﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮد.
_جلد سوم: ﺑﺨﺸﯽ از ﺟﻠﺪ ﺳﻮم درس ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد و ﺑﺨﺸﯽ از آن ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﺷﻮد.
_جلد چهار و پنج و هفت ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻮد.
_جلد هشتم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻮد و اﮔﺮ ﯾﮏ دور #ﻣﺒﺎﺣﺚ_ﻧﻔﺲ درس ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﻫﻢ ﺑﺸﻮد.
_جلد نهم ﻫﻢ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻮد و اواﺧﺮش در ﺻﻮرت ﺗﻤﺎﯾﻞ، ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﺷﻮد.
@taamolat_darsi
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
بهترین راه کمال... ❣
برشی از درسگفتار #سبک_زندگی_توحیدی
🆔 @sobhetowhid
سوال ۱ خدا چگونه بوجود آمده؟.mp3
5.58M
#پرسش_و_پاسخ_اعتقادی 1⃣
🔸 مجموعه پاسخ به شبهات اعتقادی
❓سوال اول: خدا چگونه به وجود آمده است؟
🔺پاسخ را در این فایل صوتی بشنوید
@taamolat_darsi
سوال ۲ چه کسانی خداوند را دیده اند؟.mp3
4.64M
#پرسش_و_پاسخ_اعتقادی 2⃣
🔸 مجموعه پاسخ به شبهات اعتقادی
❓سوال دوم: چه کسانی خداوند را دیده اند و چه کسانی ادعای ارتباط با او را دارند؟
🔺پاسخ را در این فایل صوتی بشنوید
@taamolat_darsi
عقل در عرفان اسلامی و کلام
➖استاد آیة الله حسن رمضانی:
🔹#قیصری در مقدمه شرحش بر فصوص الحکم تصریح میکند متکای مباحث ما، کشف و #ولایت و قرب الی الله است؛ لکن برای اینکه دیگران گمان نکنند که این حرف ها بی پایه و غیر قابل دفاع است، ما این مطالب را به صورت #برهان، دلیل عقلی و به لسان اهل نظر بیان میکنیم. پس عقل و استدلال در عرفان نظری و علم کلام در حکم ابزار تبیین است.
@taamolat_darsi
سوال ۳ چرا در عصر حاضر معجزه ای رخ نمی دهد؟.mp3
4.08M
#پرسش_و_پاسخ_اعتقادی 3⃣
🔸 مجموعه پاسخ به شبهات اعتقادی
❓سوال سوم: چرا در عصر حاضر معجزه ای رخ نمی دهد؟
🔺پاسخ را در این فایل صوتی بشنوید
@taamolat_darsi
فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳_شب اول (2).mp3
17.97M
🏴اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک🏴
🔹مراسم فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳، #شب_اول(موضوع: بر کرانه ذکر الهی)
➖ذکر الهی؛ تنها مسیر آرامش
➖قلب انسان تنها با توحید آرامش می یابد
➖چرا بعد از چهل سال عبادت، شاد نیستیم؟
➖سرّ عصمت اولیاء الهی
➖ثمره عشق و محبت الهی؛ قتل نفسانیت و منیّت
➖شهید چمران و حاج قاسم سلیمانی، نمادی عینی از یک انسان متعالی عاشق
🆔 @taamolat_darsi
فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳_شب دوم.mp3
14.33M
🏴اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک🏴
🔹 مراسم فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴٣،#شب_دوم (موضوع : بر کرانه ذکر الهی)
➖همه انسانها دنبال نور هستند، مصداق نور و پیدا نمیکنند
➖ تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بالاترین و عالی ترین اذکار...
➖ شمشیر امیرالمونین شمشیر توحیدی است، متصل میشوند به عالم توحید و میان این عالم رو مدیریت میکنند..
➖ وظیفه رو انجام بدیم اما بدونیم جواب مشکلات از عالم بالا است...
🆔 @taamolat_darsi
فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳_شب سوم (1).mp3
19.02M
🏴اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک🏴
🔹مراسم فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳، #شب_سوم(موضوع: بر کرانه ذکر الهی)
➖ذکر الهی باید در تمام زندگی جاری باشد
➖درس خواندن توحیدی شهید چمران رضوان الله علیه
➖فضیلت تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در روایات
➖تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها؛ مصداق ذکر کثیر
➖رابطه حضرت فاطمه سلام الله علیها با حقیقت شب قدر
➖مصداق کوثر در قرآن کریم
🆔 @taamolat_darsi
فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳_شب چهارم.mp3
22.74M
🏴اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک🏴
🔹مراسم فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳، #شب_چهارم(موضوع: بر کرانه ذکر الهی)
➖تربیت یافتگان مکتب حضرت فاطمه سلام الله علیها، جامع صفات والای انسانی هستند
➖تنبیه و خوشروئی با فرزند باید برای خداوند متعال باشد
➖مهمترین کانون تمرکز بر ذکر الهی خانواده است
➖رابطه آيه نور و ترسیم خانواده معنوی و حقیقی شیعیان
➖چه نیازی به ولی الهی داریم؟
🆔 @taamolat_darsi
فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳_شب پنجم.mp3
25.31M
🏴اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک🏴
🔹مراسم فاطمیه سلام الله علیها ۱۴۴۳، #شب_اخر (موضوع: بر کرانه ذکر الهی)
➖انتظار حضرت زهرا سلام الله علیها از ما به عنوان مادر معنوی شیعیان
➖ برکات حداقلی برگزاری مجالس اهل بیت علیهم السلام
➖ در محافل عزاداری و عبادت هایمان به دنبال چی باشیم؟
➖ توصیه به انس با آثار بزرگان اهل معنویت
➖ مراحل طهارت جان در کلام شیخ محمود شبستری
➖ماجرای جان باختگی امیرالمؤمنین علیه السلام در شب لیلة المبيت و حوادث پس از آن
🆔 @taamolat_darsi
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
🔰 بزم اندیشه #جهاد_تبیین
🔸 خطر ابتذال مفاهیم مقدس
🔹 با حضور:
حجة الاسلام و المسلمین محسن قنبریان؛
حجة الاسلام والمسلمین سید محمد حسین راجی
حجة الاسلام و المسلمین محمد علی تولایی
دکتر مصطفی باقرزاده
📆 سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵
📌 مشهدمقدس، میدان بسیج، قبل از فدائیان اسلام ۲، مجتمع دانشجویی امام رضا علیه السلام
💫 #موسسه_جوانان_آستان_قدس_رضوی
#بنیاد_کرامت_رضوی
❇️ @Aqr_Javanan
هوالنور
#جهاد_تبیین
◽️بازگشت به اولویت فرهنگی1⃣
🔹شاید دولت اصلاحات یک چالش ویژه برای جریان مذهبی بعد از انقلاب محسوب شه؛
چالش اصلاحات رو از جهات متعدد میشه تحلیل کرد اما وجهی که اینجا میخوام بهش بپردازم ساخته شدن دو گانه دین و دنیا به صورت برجسته در عصر اصلاحاته
🔹این تفکر که مسیر دین از دنیا جداست و دین پذیری رابطه مشخصی با دنیا گریزی داره هیچ وقت نمی تونه محدود به دوره خاصی بشه، اما میشه گفت این تفکر به نوعی با لعاب جدید در اواخر دهه هفتاد مجددا حیات پیدا می کنه و اینبار قشر ارزشی و دغدغه مند ما به عنوان طلایه داران "فرهنگ" و جریان دوم خرداد منجیان "اقتصاد" تلقی میشوند
🔹واکنش جریان های انقلابی و حزب اللهی در مقابل این پدیده چیه؟ به نظر میرسه جریان انقلاب در این فرآیند سه مرحله رو طی میکنه:
۱_ پذیرفتن دوگانه و تلاش برای اثبات اهمیت فرهنگ بر اقتصاد(تلاش های مرحوم علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه)
۲_ تفسیر جدیدی از فرهنگ و تلاش برای نشان دادن امکان و وقوع دغدغه اقتصادی در کنار دغدغه فرهنگی(شعار های انتخاباتی محمود احمدی نژاد و حرکات اقتصادی دولت وقت)
۳_ بر هم زدن معادله دوگانه و تمرکز جدی بر محرومیت زدایی و تلاش برای کار اقتصادی صحیح و حقیقی در مقابل فعالیت های اقتصادی لیبرالیستی(حرکات جهادی تشکل ها و جوانان انقلابی در دولت گذشته)
ادامه دارد....
🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱هوالعلی
در سجده بفرما که به پایت بدهم جان
خم کن سر این شیشه که هنگام شراب است
#نجف
#محمد_سهرابی
🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مطالب فوق العاده مرحوم شهید آية الله مطهری در مورد حکمت متعالیه
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
بسم الله الرحمن الرحیم
#بازنشر
#مکتب_تفکیک
🔻مکتب تفکیک و انقلاب اسلامی
🔷گاهی دیده ایم که بعضی از منتقدان مکتب تفکیک، برای به حاشیه نشاندن ایشان، تفکیکیان را مخالف و معارض با انقلاب اسلامی معرفی می نمایند،
📍به نظر حقیر این مطلب تنها یک برچسب مبهمی است که تا واضح نشود به دروغ اشبه است تا به حقیقت، برای نسبت سنجی میان تفکیک و انقلاب باید ببینیم منظور از انقلابی و ضد انقلاب دقیقا چیست و تفکیکیان دقیقا در کدام دسته قرار می گیرند:
1⃣بعضی از ما چون انقلابی گری را صرفا در "کف خیابان" بودن معنا می کنیم، تصورمان از ضد انقلاب هم در کسی خلاصه میشود که در هم آرایی های میدانی انقلاب، حضوری نداشته و یا در جبهه مخالف قرار می گیرد
📍شمار زیادی از تفکیکیان یقینا به این معنا ضد انقلاب نبوده و نیستند؛ حساب امثال معاونیان و شیخ مهدی تهرانی ها را که جدا کنی، هنوز هم در بدنه تفکیک خصوصا طلاب جوان آن، کسانی یافت می شود که همچون مرحوم مروارید و میرزا جواد آقا واقعا دل در گروه انقلاب داشته و پای حفظ کیان نظام می ایستند، در راهپیمایی ها حضور دارند، در انتخابات به کاندید انقلابی رای می دهند و...
2⃣ در مقابل دسته اول گروهی قرار دارند که علاوه بر حضور در هم افزایی های میدانی انقلاب، اختلاف نظر های جدی در ساحت های مختلف نظام با رهبری دارند اما در مقام عمل کاملا امتثال کرده و علی رغم عقیده شخصی، به تمام معنای واقعی سرباز نظام محسوب می شوند؛
📍حضور بعضی از آقایان در جبهه ها و فعالیت های بعضی از سیاسیون معاصر را در این زمینه تحلیل می کنم
✅اما به گمان من عمده مشکل تفکیکیان در مقوله دوم است تا از آن ها دسته ای سوم بسازد ، عدم وجود #نگاه_تمدنی به ماهیت انقلاب پیر جماران، سبب شده تا تفکیکی ها تمام فعالیت انقلابی خود را خلاصه در فعالیت های نوع اول کرده و هنگامی هم که در دسته دوم قرار می گیرند اطاعتشان متوقف بر امور #سخت_افزاری نظام خواهد بود اما در عوض در مقابل #نرم_افزار نظام نه تنها امتثال، بلکه سکوت هم نکرده و عملا ایستادگی می کنند‼️
⬅️صحبتم سر این نیست که مثلا چرا در برابر این همه نیاز های امت اسلامی به مباحث جدید در فقه مثلا آقای #مروارید چرا تدریس فقه تمدنی انجام نمی دهند، لا یکلف الله نفسا الا وسعها، بلکه سخنم بر سر این است:
🔻وقتی قائد امت، از ضرورت نگارش کتاب فلسفه برای کودکان آن هم به دست اعضای بنیاد #ملاصدرا سخن می گوید
🔻وقتی رهبر امت دستیابی جوانان به افق های مرحوم #قاضی و #علامه_طباطبایی را از برترین آرزو های خود می داند
🔻وقتی بارها از ضرورت تعلیم و تدریس فلسفه در حوزه ها و دفاع از اسلام بواسطه فلسفه سخن می گوید
🔻وقتی #بایزید و ابوالحسن خرقانی را مصداق عرفان صحیح و مرحوم قاضی را حقیقت عرفان معرفی می کند
🔻وقتی مثنوی را کتابی سرار معنویت و اصول اصول اصول دین می داند
🔻وقتی...
و تفکیکی ها در برابر تمام این اندیشه ها به اختلاف علمی بسنده نمی کنند بلکه:
🔴شبانه روز در صدد محدود کردن فلسفه، کوبیدن مثنوی، تخطئه مرحوم قاضی و شاگردانشان، و فشار برای کار های خلاق متناسب جوانان بر مبنای عرفان قاضی و فلسفه صدرا هستند، نمی توان آن ها را انقلابی دانست!
اختلاف نظر علمی قابل قبول است، حتی اگر با رهبری معظم باشد، اما ایستادن تمام قد در برابر فرمایش های ایشان چه نسبتی با انقلابی گری دارد؟!!
🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات