eitaa logo
تأملات | تولايى
5هزار دنبال‌کننده
774 عکس
342 ویدیو
50 فایل
🔹️شبکه های مجازی ما: ➡️t.me/m_a_tavallaie ➡️instagram.com/m_a_tavallaie ➡️virasty.com/m_a_tavallaie 🌐tavallaie.org ✅ ارتباط با ادمین: @admin_taamolat 📍حسینیه تأملات: @hosseinie_taamolat 📍کانال درسی: @taamolat_darsi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نقش عقائد در حرکت به سمت خداوند متعال شبکه های اجتماعی: 🆔 eitaa.com/m_a_tavallaie 🆔instagram.com/m.a.tavallaie
🔸نمیدونم حال بایزید، وقتی می‌گفت: "به صحرا شدم، عشق باریده بود و زمین تر شده بود؛ چنانکه پای به برف فرو شود، به عشق فرو شدم" چی بوده... نمی فهمم لحظه های آخر، دم پرواز، چطور میشه دلتنگ و رو تو چند جمله نقاشی و کرد و گفت: خداوندا! عاشق دیدارتم... فقط می‌دونم، از یک جایی به بعد، کار آدم میشه غبطه خوردن و تماشا کردن.. چقدر این قفس کوچیکه چقدر آغوشش گرمه.. چقدر جذابه.. ای کاش برفتادی برقع ز روی لیلی تا مدعی نماندی مجنونِ مبتلا را از قعر چاه، وسط ظلمت پُست مدرن قرن بیست و یک، باز هم میشه حس کرد چقدر ناز لیلی رو خریدن شیرینه.. تصور کن؛ سکانسش اسکار میگیره، لیلی تو محمل وسطِ صحرا مجنون، تشنه و با پای برهنه هوا گرگ و میش بدو بدو میخواد خودش رو برسونه پاهاش یاری نمی‌کنن لحظه آخری دستش رو دراز می‌کنه باد میزنه و پرده محمل کنار میره، با صدای زمین خوردن مجنون لیلی سرش رو میاره بیرون این بار مجنون زمین افتاده به باد التماس می‌کنه.. دم طلوع، نسیم بین مجنون و برقع میانجیگری می‌کنه.. آفتاب که میزنه، دیگه خبری از مجنون نبست.. فقط صحراست و چهره لیلی! خداوندا مرا پاکیزه بپذیر.... بیابانی‌ است مالامال دل تا خیمه لیلی بسا مجنون سرگردان در این ریگ روان گم شد 🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱راه رسیدن به خلوص: 🖌مرحوم آية الله میرزا جواد ملکی تبریزی: 🔸وقتی بنده تمام توان خود را بکار گرفت و فهمید که نمیتواند به مراد خود برسد، در اینجاست که ناچار میشود از ته دل از خدای متعال یاری جسته و به در کرم او پناه ببرد. 🔸و در پی آن رحمت بیانتهای الهی بر او می‌وزد - زیرا او کریم بوده و گرامیداشت بندگان ناچار خود را که به درگاه او و برای دریافت رضایت او آمده‌اند، دوست دارد. 🔸 آنگاه او را قبول کرده، از او راضی شده و او را بنده مخلص خود میگرداند. زیرا اخلاص در پی پذیرش و رضایت او بوجود آمده و قبل از قبول و رضایت او، اخلاص تحقق نمییابد. 🔸بنابراین بنده باید تمام توان و سعی خود را در جهت شناخت آفات عمل و خالص کردن آن بکار گرفته تا ناتوانی و درماندگی خود را درک کند. سپس تسلیم خداوند شده و خلوص را از او بخواهد. و در صورتی که این گونه عمل کرده و این مطلب را بخدا بسپارد خداوند بدون هیچ بخل و خیانتی آنچه را به او واگذار کرده برای او انجام میدهد. 📚المراقبات، ص۵۳۲ 🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
4_5787347579570227976.mp3
15.76M
‌این دل مرده روهم یه لطفی کن بنویس میون کشته مرده‌هات .. 🎧 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻سخن مرحوم آیت الله حائری شیرازی با مخالفان و : 🔹یکی از مسائل اساسی در اسلام، اسلام است. وقتی کسی بگوید: «عرفان یک مسأله انحرافی است»، خوب، چه طور می شود؟ .... چرا بعضی ها این حرف ها را می زنند؟ ✅ به نظر من همه اش به خاطر این است که فردی بر چیزی محیط نیست و آن وقت منکرش می شود: «الناس اعداء ما جهلوا» آقا، مگر من قسم خورده ام که هر چیزی من فهمیدم اسلام است و هر چیزی من نفهمیدم اسلام نیست؟ اگر چیزهایی با عقل جور در نیامد، باید بگویم این ها خارج اسلام است؟ آیا چنین برخوردی درست است؟ مگر من آن قدر بر مسائل اسلام محیط هستم که هر چه من نتوانستم محیط بر آن بشوم، بگویم دیگر این از اسلام نیست و بدعت است، کفر است؟ این جاست که این هم می شود زنجیر و بر دست و پای!! اولاً صاحبان این افکار و بعد هم کسانی که به دام آن بیفتند. این هم چیزی است که انسان را از حرکت باز می دارد. بعضی ها این حرف ها را روی تقوا، ورع و احتیاط زده اند. خوب، باشد، ⬅️ امّا خلاصه و نتیجه اش این می شود که به اسلام شما بدبین می شوند و اسلام در نظرشان زشت و بد جلوه می کند! 📚منبع:سایت معظم له 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹من کان لله، کان الله له... 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱چون آب از دهان و بینی گذشت و از سر، اکنون ایمن شد. تا دهان و بینی بالای آب است، هنوز به خود می‌رود و به خود می‌زید. چون در آب تمام غرق شد و دهان و بینی فرو رفت، گویند که مرد، بعضی گویند زنده شد، و هر دو راست است. آن زندگی عاریتی برفت، زندگیِ مقیمِ باقی آمد.... 📚شمس الدین محمد تبریزی 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹شعری زیبا در وصف حضرت خدیجه سلام الله علیها: ▫️بدون عشق، بیتی در خورِ املا نخواهد شد که بی اذن قلم شاعر! غزل انشا نخواهد شد ▫️شروع مستی از آنجاست که میخانه برپا شد از آنجایی که جمع می‌کشان، منها نخواهد شد ▫️غزل در وصفِ کوثر آفرین بانوی اسلام است که جز در مدح او گفتن، زبان گویا نخواهد شد ▫️بر آدم همسری آمد، بر احمد نیز همتایی چه همتایی! که قدر شوکتش حوّا نخواهد شد ▫️یکی مَرد و یکی زن، هر دو، اما یار یکدیگر که دریا، رو به رو جز با خودِ دریا نخواهد شد ▫️چُنان از عشق -می دانم- به هم وابسته اند این‌ها که امروز محمّد در غمش فردا نخواهد شد ▫️چه بیهوده است بی نامش کلامی بر زبان راندن از اسلامی که بی ایثار او احیا نخواهد شد ▫️خدیجه، یک زن است، اما به مردان آبرو داده است که تا او هست در میدان نبی تنها نخواهد شد ▫️از او که مادر زهراست، زهرا دختری آورد که زن در نسل او جز زینب کبری نخواهد شد ▫️نه، چون مریم، نه، چون حوّا، نه، چون هاجر، به جز زهرا چه می‌جویی؟! که در زنها، چون او پیدا نخواهد شد ▫️“امیرالمومنین” یک مَرد و ” امّ المومنین ” یک زن که غیر از این اگر باشد لقب معنا نخواهد شد 🖌محسن ناصحی 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
حضرت خدیجه و زن متعالی در جهان معاصر.mp3
8.02M
🎧 ◽️حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ الگوی زن متعالی در جهان معاصر ✅ امکان بررسی شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها از دو منظر ✅ فاجعه حصر زمانی انسان‌های متعالی ✅ ویژگی شاخص حضرت خدیجه سلام الله علیها: ایثار و بذل تمام ابعاد وجود در راه حقیقت ✅ دنیای معاصر، عصر رسانه‌ است نه فلسفه ها و مکاتب فکری ✅ فاصله میان "زن" در آیینه رسانه و "زن" در قاموس "فطرت" ✅ گذر از هویت اعتباری به هویت حقیقی همراه با غربت است و این غربت زمینه زایش کوثر خواهد شد 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌷هوالعلیم 🔻تفاوت عرفان عملی با اخلاق 1⃣ از آن‌جا که از جنس عمل و مجاهده است، در بسیاری از موارد با علم اخلاق اشتباه گرفته شده و افراد نمی‌توانند میان این دو روش کلی تفاوتی قائل شوند. درست است که عرفان عملی و اخلاق، بر خلاف رشته‌هایی مانند عرفان نظری، فلسفه و کلام، از «باید‌»ها و «نباید»ها صحبت می‌کنند اما؛ این دو رشته، در هدف و مسیر با یکدیگر متفاوت بوده و راه‌های جداگانه‌ای را طی می‌نمایند. در هدف نهایی انسان، رسیدن به ملکۀ «عدالت» است؛ توضیح اینکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند سه قوه در وجود انسان‌ها فعالیت دارد و برآیند فعالیت این سه قوه، شخصیت و حقیقت انسان و به تبع آن فعالیت‌های وی را می‌سازد. در نگاه دانشمندان علم اخلاق، هر‌یک از قوای عاقله، شهویه (قوه‌ای ‌که مخصوص جلب منفعت‌ها برای انسان است) و غضبیه (قوه‌ای ‌که موظف به دفع بدی‌ها و مضارّ از انسان است) در نفس انسان مشغول کشمکش با یکدیگر بوده و با هم رقابتی به‌ظاهر پایان‌ناپذیر دارند؛ و انسانی سعادتمند است که قوۀ عاقلۀ وی بر دو قوۀ دیگر برتری پیدا کرده و به زبان دیگر، عقل حکمفرمای وجود او شود و غضب و شهوتِ وی را تحت کنترل درآورد. در مقابل انسان شقی و نگون‌بخت آن کسی است که قوۀ عاقلۀ او تحت سلطۀ یکی از قوای شهویه و یا غضبیۀ وی درآمده و بدین وسیله عقل او به جای حاکم، نقش محکوم را ایفاء نماید. ✅ پس هدف نهایی اخلاق این است، که انسان به یک «انسان خوب» تبدیل شود که امور خود را تحت مدیریت عقل خویش انجام می‌دهد، اما هدف به طور کلی متفاوت است. 📚منبع: عرفان امین، ص۱۷ 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹کمال حقیقی برای انسان... 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
❤️سيّد هاشم‌ گفت‌ و نشنيدند، و سيّد هاشم‌ هم‌ رفت‌. اينك‌ بيايند تمام‌ دنيا را زاويه‌ به‌ زاويه‌ با شمع‌ جستجو كنند كجا سيّد هاشم‌ را خواهند يافت‌؟ كجا سيّد هاشم‌ پيدا ميشود؟ 📚روح مجرد،ص۶۷۴ و ۶۷۵ 🔻به مناسبت ۱۲ ماه مبارک رمضان، سالگرد ارتحال روح مجرد و عارف و عاشق حقیقی، مرحوم حاج سید هاشم حداد رضوان الله تعالی علیه: 🔆چرا هنوز پرداختن به حاج سید هاشم حداد مهم است؟ 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات