eitaa logo
تأملات | تولايى
4.7هزار دنبال‌کننده
714 عکس
305 ویدیو
46 فایل
🔹️شبکه های مجازی ما: ➡️t.me/m_a_tavallaie ➡️instagram.com/m_a_tavallaie ➡️virasty.com/m_a_tavallaie 🌐tavallaie.org ✅ ارتباط با ادمین: @admin_taamolat 📍حسینیه تأملات: @hosseinie_taamolat 📍کانال درسی: @taamolat_darsi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اتفاق جدیدی نیوفتاده است! 🔻درد نوشته‌ای پیرامون حادثه تروریستی اخیر و شهادت شهید اصلانی در حرم مطهری رضوی 🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
هو‌الطبیب ➖اتفاق جدیدی نیوفتاده!! 🔹سکانس اول: به شیخ محمد اتهام می‌زنند، مطالبی که متعلق به او نبوده را، به او نسبت می‌دهند و وادارش می‌کنند توبه کند! وقتی قبول نمی‌کند، اول او را با شمشیر می‌کُشند، بعد به دار آویزان می‌کنند، بعد سنگسارش می‌کنند، بعد هم بدن مبارک را می سوزانند و آخر سر، خاکسترش را هم به هوا می‌سپارند!! (سرگذشت شهادت شهید اول، به گزارش شیخ حر عاملی، قرن هشتم هجری قمری) 🔹سکانس دوم: در خواب می‌بیند که سید مرتضی مجلسی تشکیل داده و علماء را دعوت کرده است؛ وقتی وارد مجلس می‌شود سید، او را در کنار شهید اول می‌نشاند. از همین خواب حدس می‌زند که او دومین شهید خواهد بود.. شیخ زین الدین قضاوت می‌کند، محکومِ سرخورده از قضاوت می‌رود و اتهام رافضی بودن به شیخ را عَلَم می‌کند؛ در راه حج سرش را می‌بُرند و به شاه هدیه می‌دهند، پیکرش هم سه روز بر روی زمین می‌ماند...روز سوم پیکر را در دریا می‌اندازند! (نحوه شهادت شهید ثانی،قرن دهم هجری قمری) 🔹سکانس سوم: سید نورالله قضاوت را می‌پذیرد، به شرط اجتهاد، تا مجبور نباشد به فتوای مخالفین قضاوت کند؛ مثل همیشه گروهی تاب دیدن سید را ندارند، به جاسوسی سر از زندگی سراسر تقیه سید در می‌آورند و از اکبرشاه اجازه می‌گیرند که او را حد بزنند. همه جا، حد را با شلاق های متداول جاری می‌کنند، اما بغض و کینه نسبت به سید، کاری می‌کند که آن‌قدر بر پیکرش با چوب خاردار ضربه می زنند که قطعات بدنش به هوا پرتاب می‌شود به شهادت می‌رسد! (فوائد الرضویه، محدث قمی، ص۶۹۷) 🔹سکانس چهارم: عمر خودش را در سلوک الی الله و مبارزه گذاشته بود، قبل از ظهر که برای نماز جمعه حرکت می‌کند، خانومی خودش را به جای زنی حامله جا می‌زند و به بهانه کار واجب از حلقه محافظین امام جمعه عبور می‌کند؛ وقتی به آقا می‌رسد ضامن بمب را می‌کشد...بمب نه امام جمعه می‌شناسد نه محافظ و نه مردم عادی! شهید دستغیب به همراه ۱۲ نفر از محافظین و تعدادی از مردم بی‌گناه که در اطراف مشغول رسیدگی به امور روزمره خود بودند به شهادت می‌رسد...قطعات پیکر شهید دستغیب هم در تمام اطراف منطقه پخش می‌شود! 🔸برداشت آخر: عمامه را که می‌بندی، هر دورش به یک حقیقت متعالی گره می‌خورد؛ پیچ اول علم..پیچ دوم جهاد...پیچ سوم مردم داری... گفته‌اند لباس رسول خداست؛ پس از همان اول آماده تهمت ها و نفاق و بی حرمتی می‌شوی.. اگر در حرم رضوی یک برادر مجاهد بزرگوار با ضربات قمه در آغوش آقایش جان می‌دهد اتفاق بزرگی است. غصه این درد شک دارد؟ ابدا!!! اما اتفاق تازه ای افتاده؟ باز هم ابدا... این چهار سکانس، تنها یک تصویر مختصر سانسور شده از عمر هزار و اندی ساله طلبگی است... هر روز یک سکانس جدید، هر روز یک پلان جدید، دیروز حرم مطهر چند سال قبل ترش میدان شهدا و طلبه مظلوم شیخ محمد تولائی و شیخ مصطفی قاسمی همدانی این ها را بگذارید کنار ترور معنوی عجیب علامه طهرانی ها و علامه مصباح یزدی ها و...که بارها بارها از ترور فیزیکی دردناک تر است بگذارید کنار هزاران بد و بیراهی که محصلین علوم دینی در کوچه و خیابان بدون جرم و جنایت تحمل می‌کنند و.. 📌روحانیت تقصیر نداشته؟ حتما داشته! چه کسی منکر است؟! چند نفر از قربانیان ترور فیزیکی و معنوی و سیبل های تهمت ها و دروغ ها و فحش های رکیک در زمره مقصرین هستند؟ الله اعلم! 🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹قدر لحظات جوانی خود را بدانید.. 🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
📌نقش عقائد در حرکت به سمت خداوند متعال شبکه های اجتماعی: 🆔 eitaa.com/m_a_tavallaie 🆔instagram.com/m.a.tavallaie
🔸نمیدونم حال بایزید، وقتی می‌گفت: "به صحرا شدم، عشق باریده بود و زمین تر شده بود؛ چنانکه پای به برف فرو شود، به عشق فرو شدم" چی بوده... نمی فهمم لحظه های آخر، دم پرواز، چطور میشه دلتنگ و رو تو چند جمله نقاشی و کرد و گفت: خداوندا! عاشق دیدارتم... فقط می‌دونم، از یک جایی به بعد، کار آدم میشه غبطه خوردن و تماشا کردن.. چقدر این قفس کوچیکه چقدر آغوشش گرمه.. چقدر جذابه.. ای کاش برفتادی برقع ز روی لیلی تا مدعی نماندی مجنونِ مبتلا را از قعر چاه، وسط ظلمت پُست مدرن قرن بیست و یک، باز هم میشه حس کرد چقدر ناز لیلی رو خریدن شیرینه.. تصور کن؛ سکانسش اسکار میگیره، لیلی تو محمل وسطِ صحرا مجنون، تشنه و با پای برهنه هوا گرگ و میش بدو بدو میخواد خودش رو برسونه پاهاش یاری نمی‌کنن لحظه آخری دستش رو دراز می‌کنه باد میزنه و پرده محمل کنار میره، با صدای زمین خوردن مجنون لیلی سرش رو میاره بیرون این بار مجنون زمین افتاده به باد التماس می‌کنه.. دم طلوع، نسیم بین مجنون و برقع میانجیگری می‌کنه.. آفتاب که میزنه، دیگه خبری از مجنون نبست.. فقط صحراست و چهره لیلی! خداوندا مرا پاکیزه بپذیر.... بیابانی‌ است مالامال دل تا خیمه لیلی بسا مجنون سرگردان در این ریگ روان گم شد 🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱راه رسیدن به خلوص: 🖌مرحوم آية الله میرزا جواد ملکی تبریزی: 🔸وقتی بنده تمام توان خود را بکار گرفت و فهمید که نمیتواند به مراد خود برسد، در اینجاست که ناچار میشود از ته دل از خدای متعال یاری جسته و به در کرم او پناه ببرد. 🔸و در پی آن رحمت بیانتهای الهی بر او می‌وزد - زیرا او کریم بوده و گرامیداشت بندگان ناچار خود را که به درگاه او و برای دریافت رضایت او آمده‌اند، دوست دارد. 🔸 آنگاه او را قبول کرده، از او راضی شده و او را بنده مخلص خود میگرداند. زیرا اخلاص در پی پذیرش و رضایت او بوجود آمده و قبل از قبول و رضایت او، اخلاص تحقق نمییابد. 🔸بنابراین بنده باید تمام توان و سعی خود را در جهت شناخت آفات عمل و خالص کردن آن بکار گرفته تا ناتوانی و درماندگی خود را درک کند. سپس تسلیم خداوند شده و خلوص را از او بخواهد. و در صورتی که این گونه عمل کرده و این مطلب را بخدا بسپارد خداوند بدون هیچ بخل و خیانتی آنچه را به او واگذار کرده برای او انجام میدهد. 📚المراقبات، ص۵۳۲ 🆔 @m_a_tavallaie | کانال تأملات
4_5787347579570227976.mp3
15.76M
‌این دل مرده روهم یه لطفی کن بنویس میون کشته مرده‌هات .. 🎧 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻سخن مرحوم آیت الله حائری شیرازی با مخالفان و : 🔹یکی از مسائل اساسی در اسلام، اسلام است. وقتی کسی بگوید: «عرفان یک مسأله انحرافی است»، خوب، چه طور می شود؟ .... چرا بعضی ها این حرف ها را می زنند؟ ✅ به نظر من همه اش به خاطر این است که فردی بر چیزی محیط نیست و آن وقت منکرش می شود: «الناس اعداء ما جهلوا» آقا، مگر من قسم خورده ام که هر چیزی من فهمیدم اسلام است و هر چیزی من نفهمیدم اسلام نیست؟ اگر چیزهایی با عقل جور در نیامد، باید بگویم این ها خارج اسلام است؟ آیا چنین برخوردی درست است؟ مگر من آن قدر بر مسائل اسلام محیط هستم که هر چه من نتوانستم محیط بر آن بشوم، بگویم دیگر این از اسلام نیست و بدعت است، کفر است؟ این جاست که این هم می شود زنجیر و بر دست و پای!! اولاً صاحبان این افکار و بعد هم کسانی که به دام آن بیفتند. این هم چیزی است که انسان را از حرکت باز می دارد. بعضی ها این حرف ها را روی تقوا، ورع و احتیاط زده اند. خوب، باشد، ⬅️ امّا خلاصه و نتیجه اش این می شود که به اسلام شما بدبین می شوند و اسلام در نظرشان زشت و بد جلوه می کند! 📚منبع:سایت معظم له 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹من کان لله، کان الله له... 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱چون آب از دهان و بینی گذشت و از سر، اکنون ایمن شد. تا دهان و بینی بالای آب است، هنوز به خود می‌رود و به خود می‌زید. چون در آب تمام غرق شد و دهان و بینی فرو رفت، گویند که مرد، بعضی گویند زنده شد، و هر دو راست است. آن زندگی عاریتی برفت، زندگیِ مقیمِ باقی آمد.... 📚شمس الدین محمد تبریزی 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹شعری زیبا در وصف حضرت خدیجه سلام الله علیها: ▫️بدون عشق، بیتی در خورِ املا نخواهد شد که بی اذن قلم شاعر! غزل انشا نخواهد شد ▫️شروع مستی از آنجاست که میخانه برپا شد از آنجایی که جمع می‌کشان، منها نخواهد شد ▫️غزل در وصفِ کوثر آفرین بانوی اسلام است که جز در مدح او گفتن، زبان گویا نخواهد شد ▫️بر آدم همسری آمد، بر احمد نیز همتایی چه همتایی! که قدر شوکتش حوّا نخواهد شد ▫️یکی مَرد و یکی زن، هر دو، اما یار یکدیگر که دریا، رو به رو جز با خودِ دریا نخواهد شد ▫️چُنان از عشق -می دانم- به هم وابسته اند این‌ها که امروز محمّد در غمش فردا نخواهد شد ▫️چه بیهوده است بی نامش کلامی بر زبان راندن از اسلامی که بی ایثار او احیا نخواهد شد ▫️خدیجه، یک زن است، اما به مردان آبرو داده است که تا او هست در میدان نبی تنها نخواهد شد ▫️از او که مادر زهراست، زهرا دختری آورد که زن در نسل او جز زینب کبری نخواهد شد ▫️نه، چون مریم، نه، چون حوّا، نه، چون هاجر، به جز زهرا چه می‌جویی؟! که در زنها، چون او پیدا نخواهد شد ▫️“امیرالمومنین” یک مَرد و ” امّ المومنین ” یک زن که غیر از این اگر باشد لقب معنا نخواهد شد 🖌محسن ناصحی 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
حضرت خدیجه و زن متعالی در جهان معاصر.mp3
8.02M
🎧 ◽️حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ الگوی زن متعالی در جهان معاصر ✅ امکان بررسی شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها از دو منظر ✅ فاجعه حصر زمانی انسان‌های متعالی ✅ ویژگی شاخص حضرت خدیجه سلام الله علیها: ایثار و بذل تمام ابعاد وجود در راه حقیقت ✅ دنیای معاصر، عصر رسانه‌ است نه فلسفه ها و مکاتب فکری ✅ فاصله میان "زن" در آیینه رسانه و "زن" در قاموس "فطرت" ✅ گذر از هویت اعتباری به هویت حقیقی همراه با غربت است و این غربت زمینه زایش کوثر خواهد شد 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌷هوالعلیم 🔻تفاوت عرفان عملی با اخلاق 1⃣ از آن‌جا که از جنس عمل و مجاهده است، در بسیاری از موارد با علم اخلاق اشتباه گرفته شده و افراد نمی‌توانند میان این دو روش کلی تفاوتی قائل شوند. درست است که عرفان عملی و اخلاق، بر خلاف رشته‌هایی مانند عرفان نظری، فلسفه و کلام، از «باید‌»ها و «نباید»ها صحبت می‌کنند اما؛ این دو رشته، در هدف و مسیر با یکدیگر متفاوت بوده و راه‌های جداگانه‌ای را طی می‌نمایند. در هدف نهایی انسان، رسیدن به ملکۀ «عدالت» است؛ توضیح اینکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند سه قوه در وجود انسان‌ها فعالیت دارد و برآیند فعالیت این سه قوه، شخصیت و حقیقت انسان و به تبع آن فعالیت‌های وی را می‌سازد. در نگاه دانشمندان علم اخلاق، هر‌یک از قوای عاقله، شهویه (قوه‌ای ‌که مخصوص جلب منفعت‌ها برای انسان است) و غضبیه (قوه‌ای ‌که موظف به دفع بدی‌ها و مضارّ از انسان است) در نفس انسان مشغول کشمکش با یکدیگر بوده و با هم رقابتی به‌ظاهر پایان‌ناپذیر دارند؛ و انسانی سعادتمند است که قوۀ عاقلۀ وی بر دو قوۀ دیگر برتری پیدا کرده و به زبان دیگر، عقل حکمفرمای وجود او شود و غضب و شهوتِ وی را تحت کنترل درآورد. در مقابل انسان شقی و نگون‌بخت آن کسی است که قوۀ عاقلۀ او تحت سلطۀ یکی از قوای شهویه و یا غضبیۀ وی درآمده و بدین وسیله عقل او به جای حاکم، نقش محکوم را ایفاء نماید. ✅ پس هدف نهایی اخلاق این است، که انسان به یک «انسان خوب» تبدیل شود که امور خود را تحت مدیریت عقل خویش انجام می‌دهد، اما هدف به طور کلی متفاوت است. 📚منبع: عرفان امین، ص۱۷ 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹کمال حقیقی برای انسان... 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
❤️سيّد هاشم‌ گفت‌ و نشنيدند، و سيّد هاشم‌ هم‌ رفت‌. اينك‌ بيايند تمام‌ دنيا را زاويه‌ به‌ زاويه‌ با شمع‌ جستجو كنند كجا سيّد هاشم‌ را خواهند يافت‌؟ كجا سيّد هاشم‌ پيدا ميشود؟ 📚روح مجرد،ص۶۷۴ و ۶۷۵ 🔻به مناسبت ۱۲ ماه مبارک رمضان، سالگرد ارتحال روح مجرد و عارف و عاشق حقیقی، مرحوم حاج سید هاشم حداد رضوان الله تعالی علیه: 🔆چرا هنوز پرداختن به حاج سید هاشم حداد مهم است؟ 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
▫️چرا هنوز پرداختن به حاج سید هاشم حداد مهم است؟ 🔹نام حاج سید هاشم را آشنایان با عرفان و سلوک به خوبی می‌شناسند؛ مرد جوانی که به محضر عارف کامل، آیت الله سید علی قاضی رضوان الله علیه می‌رسد و در مقابل استاد سالکی کهنه کار و راه رفته می‌شود و در نهایت، شاهد وصل را در آغوش می‌کشد؛ آن‌چنان که استادش در وصف او می‌گوید: "سید هاشم چنان توحید را ذوق و لمس کرده که محال است از آن تنزّل کند!" 🔻هرچند امروز، از نظر زمانی، از طبقه شاگردان مرحوم آیت الله نیز عبور کرده‌ایم و حتی شاگردانِ شاگردان ایشان پا به سن گذاشته‌اند، اما باز هم به جدّ معتقدم پرداختن به مرحوم حاج سید هاشم حداد دارای اهمیت خاصی است: ✅ اول به دلیل اینکه رسیدن به اوج عبودیت و کمال انسانی، زمان و مکان نمی‌شناسد؛ برای رسیدن به خدا باید از تمام حجاب ها عبور کرد و کسی که چنین شود، هیچگاه در بند زمان و مکان محصور نخواهد شد. مرحوم حداد که به اذعان و اعتراف استادش و البته خبرگان فن، در قله ایستاده است، هیچ‌گاه محدود به شهر کربلا و چند دهه گذشته نبوده و نمی‌شود بلکه معارف و اندیشه‌های توحیدی او، و بالاتر از اینها، نفس سراسر وی، هنوز که هنوز است آب حیات گوارای تشنگان کوی محبوب حساب می‌شود. ✅ وجه دوم برجستگی شخصیت مرحوم حداد و که پرداختن به ابعادی علمی و او را حتی پس از چند دهه ضروری می‌نماید، ویژگی‌های شخصیتی خاص مرحوم حداد است؛ آهنگری را تصور کنید که تا کتاب درسی "سیوطی"(از کتب درسی ادبیات عرب) بیشتر درس نخوانده است؛ حتی می‌گویند چه بسا هنگام نگارش نامه، غلط املایی هم داشته...حال شاگردان او چه کسانی هستند؟ علامه شهید ، علامه طهرانی، علامه سید مصطفی خمینی، آیت الله سید عبدالکریم کشمیری، آیت الله سید هادی تبریزی و... درست زمانی که حداد در آهنگری خود بر پای اسبان نعل می‌کوبد، نخبگان علمی و علامه های زمان در محضر او می‌نشینند و از او درس عشق و توحید می‌آموزند! اگر وظیفه کسی تحصیل در علوم حوزوی باشد، باید حتما به وظیفه خود عمل کند؛ اما مرحوم حداد به همگان نشان داد که: "أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء" (بحارالانوار، ج۱، ص۲۲۴) علم، نوری است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد می افکند. ✅ وجه سوم و پراهمیت در سیره عرفانی مرحوم حداد، ایشان است؛ چه بسا عارفان دلسوخته‌ای که در مدت حیات نورانی خودشان، بذر را در دل مؤمنین کاشته و نفوس را به سمت عالم نور و عشق راهنما بودند؛ اما مکتب عرفانی داشتن امری است کاملا مجزا؛ مرحوم حاج سید هاشم حداد نه تنها عارف بود، و نه تنها از نفوس دستگیری می‌‌کرد، بلکه برای مشتاقان این راه و وادی، خطوط کلی را هم مشخص نموده و عملا راه را برای یک حرکت سالکانه اصولی پس از خود هموار می‌سازد. آن‌جا که مرحوم حداد به شاگرد خود می‌گوید: "مرحوم آیت الله انصاری همدانی شاگردان خود را از یک طریق حرکت می‌داد اما من از سه راه(جذبه، ذکر، معرفت نفس) حرکت می‌دهم" در حقیقت از ابعاد یک مکتب تربیتی منسجم و کامل پرده بر می‌دارد که تجلی عینی آن را در کتاب شریف می‌توانیم نظاره کنیم. ✅ در وجه چهارم، می‌توان با ذوق و جذابیت تمام، امتداد و آثار وجودی حداد را در آیینه تربیت یافتگان مکتب او مشاهده کرد؛ به راستی تغییر و تحولات روحی عجیب بزرگ متفکر جهان اسلام، شیخ مرتضی مطهری، جز نزد آية الحق حاج سید هاشم حداد آغاز؟ آبشخور اصلی تألیفات اعجاب آمیز و شاگرد پروری ارزشمند علامه طهرانی را در جایی جز منزل ساده حاج سید هاشم حداد در می‌توان پیدا کرد؟ تحولات روحی مرحوم آیت الله ، آن بزرگ مرد عرفان و توجه خاص او به عالم توحید مگر در کجا صورت گرفت؟ از تربیت شخصی چون آیت الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی گواهی بهتر بر عظمت و سعه و نورانیت فوق العاده مرحوم حداد می‌توان یافت؟ 📌این‌ها و صد‌ها حرف نگفته و هزاران سخنی که وهم نویسنده هم به افق ادراک آن نمی‌تواند نزدیک شود، دلایلی هستند که معتقدم با جدیّت هنوز که هنوز است ابعاد شخصیتی آية الحق حاج سید هاشم حداد باید مورد توجه و دقت اهل علم و البته مشتاقان وادی سلوک قرار بگیرد 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌹هو‌الطبیب ➖سیر و سلوک، واجب یا مستحب؟ 🔻خیلی وقتا تصور میشه امر سیر و سلوک و تهذیب نفس یک امر جنبی و کناری تو زندگیه؛ برای همین میسنجیم که آیا سلوک و حرکت به سمت خدا با زندگی می‌سازه یا نه؟ 🔸در صورتی که در روایات ما مسأله سلوک و تهذیب نفس یکی از واجب ترین امور زندگی شمرده شده و اساسا سلوک در متن زندگی تعریف میشه نه جدای از اون یک نمونه از این روایات فرمایش امام کاظم علیه السلام است که می‌فرمایند: 📌جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها ، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ براى بازداشتن نفْس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است. 📚تحف العقول، ص۳۹۹ 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹چرا دچار تردید می‌شویم؟ 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹در عصری زندگی می‌کنیم که ابتذال مضاعف تفکیک رو با سرعت نور به چشم می‌بینیم.. مرحوم میرزا مهدی اصفهانی رعایت ادب نمی‌کرد، لااقل اندکی بن مایه علمی و مجاهدت معنوی هم در کنارش قرار می‌داد که این‌قدر نچسب نباشه.. 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱اینگونه اگر مست ترین مست جهانم شور حسن ابن علی افتاده به جانم 🌱جا نیست بنوشم، به سرم باده بریزید تا غرق شراب آیه‌ی تطهیر بخوانم 🌱در مأذنه‌ی میکده افزوده‌ای امشب یک «اشهد اَنّ الحسن»ی هم به اذانم 🌱افتادم ازآن رویِ پر از نور به سجده بند آمد ازآن زلفِ پر از تاب زبانم 🌱خوب است پدر! با تو یتیمی، اگر امشب با دست کریمت بدهی لقمه‌ی نانم 🌱ای ساقی افلاک که خاکی است مزارش ای صاحب صحنی که شراب است غبارش علیه السلام 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔸همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ و به عبارت دیگر، مرتبۀ فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمی‌دهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّت‌ها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره می‌شود. ✅ پس هدف تبدیل انسان به «انسان خوب» و هدف ، تبدیل انسان به «انسانی الهی و خدایی» است. 📚منبع: عرفان امین، ص۱۷ 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توصیه علامه حسن زاده رضوان الله علیه به جوانان... 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌹هو‌الحبیب 📌فقط تُ ▫️فَأَنْتَ لَاغَيْرُكَ مُرادِى، وَلَكَ لَالِسِوَاكَ سَهَرِى وَسُهادِى، وَ لِقاؤُكَ قُرَّةُ عَيْنِى، وَوَصْلُكَ مُنَىٰ نَفْسِى؛ وَ إِلَيْكَ شَوْقِى، وَفِى مَحَبَّتِكَ وَلَهِى، وَ إِلَىٰ هَواكَ صَبابَتِى (پس تنها تو مراد منی نه غیر تو و شب‌زنده‌داری و بی‌خوابی‌ام تنها برای توست نه برای غیر تو و دیدارت نور دیدگان من است و وصالت آرزوی وجودم؛ و حفظ اشتیاقم به‌سوی توست، تنها در مسیر عشق توست شیفتگی‌ام و در هوای توست دلدادگی‌ام) 🌱جز دیدن روی تو مرا رای دگر نیست جز وصل توام هیچ تمنای دگر نیست 🌱این چشم جهان بین مرا در همه عالم جز بر سر کوی تو تماشای دگر نیست 🌱وین جان من سوخته را جز سر زلفت اندر همه گیتی سر سودای دگر نیست 🌱یک لحظه غمت از دل من می‌نشود دور گویی که غمت را جز ازین رای دگر نیست 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🌱شب قدر در آئینه روایات ▫️مرحوم آية الله میرزا جواد ملکی تبریزی: 🔹از بعضی از روایات بر می‌آید که شب قدر مراتبی دارد. و شب قدری که در قرآن آمده است، شب قدری است که آخرین مراحل مشیت الهی در آن صورت گرفته و پس از آن تغییر و تبدیلی انجام نمی‌شود. و نیز از بعضی روایات برمی‌آید که شب نیمه شعبان و نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان از شبهای قدر بوده و شب آخر برترین آنهاست که شب «جهنّی» نامیده می‌شود. و همین شب است که مقدرات در آن، تغییر نمی‌کند. و باحتمال قوی شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز از شبهای قدر است. و کسی که می‌خواهد احتیاط کند باید در تمام این پنج شب اعمال شب قدر را انجام دهد. و چون این قول از لحاظ مضمون و سند برتر از دیگر اقوال بود، بهمین جهت سایر اقوال را ذکر نکردیم. 📚المراقبات، اعمال ماه رمضان 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات
🔹نامه‌ای از محبوب... 🆔@m_a_tavallaie | کانال تأملات