eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا 1⃣روزی متشرعه، بودن قبر امیرالمومنین(ع) در یک قصر را مذموم می دانستند! تازمان امام کاظم(ع)-به جز دوره کوتاهی در عصر امام صادق(ع)- قبر حضرت مخفی بود. بین شیعیان اختلاف بود که آیا در مسجد کوفه است یا در قصر یا در اراضی نجف؟! حسن بن جهم نزد امام کاظم(ع) احتمال قصر را چنین باطل کرد:"به آن قائلین جواب دادم که:خداوند هرگز قبر امیرالمومنین را درقصر و خانه های ظالمین قرار نمی دهد"! امام(ع) براستدلال او صحه نهاد ومذهب او راستود.(۱) معلوم است حسن بن جهم بین حیات ظاهری وپس از شهادت امام ومحل سکونت وامارت امام با مزار ایشان فرقی ننهاده است؛ چرا که حضرت وقتی وارد کوفه شد واز او پرسیدند: در کدام قصر منزلتان دهیم؟! فرمود:"مرا در کاخ فساد منزل ندهید"(۲). واضح است، سیره مسلمین براصل قبر ومزار داشتن وتعمیر قبور ائمه(ع) دائر بوده است. امام صادق(ع) به ابی عامر الساجی -واعظ اهل حجاز- از پیامبر(ص) روایت کرده بود که به علی(ع) فرموده بود: "هرکس قبور شما را تعمیر کند کٲنه سلیمان را دربناء بیت المقدس یاری کرده است"(۳). ملااحمدنراقی از کثرت روایاتی که در ابواب زیارات وارد شده ودر آداب زیارت تصریح به "ایستادن برباب روضه" یا قبله یا ناحیه مقدسه دارند واز "اذن گرفتن برای دخول" و"بوسیدن عتبه" و"دعا وقت دیدن قبه" می گویند؛ استفاده کرده که اینها همه متوقف بر بناء وعمارت بر قبورند ودلالت بر فضیلت بناء بر قبور ائمه(ع)دارد.(۴) از اینروست که فقهای بزرگ، استحباب تعمیر وزیارت قبور ائمه را "نزدیک به ضروری مذهب" بلکه ضروری اسلام می شمارند(۵). *⃣نکته اینجاست که علیرغم این وضوح وبداهتِ فضیلت مزار وعمارت برای معصومین، شیعیان نزدیک به امام، درون قصر وکاخ واقع شدن آنرا خلاف شٲن امام و اراده الهی می دانسته اند وامام(ع) هم این ارتکاز را تٲیید می کرده است. 2⃣ دوره ای مشـاهـد مجـلّل در عرف متشرعه از مصادیق تعظیم شعائر شد! بیش از هزار سال بعد فتوای فقهای بزرگ شیعه چنین شد: "زینت دادن مشاهد مشرفه به قندیل طلا ونقره وطلا باف کردن پرده و روپوش ضرایح مقدسه جایز است"(۶). این فتوا -که دیگر مشهور فقهای متٲخر است-خروج از اسلام اصیل وتشیع علوی نیست بلکه بخاطر جایگاه دخالت عرف در تعیین مصادیقِ "تعظیمِ" شعائر است. در عرف گذشته، شیعه مکتب اعتراض بود وبا ائمه جور وغاصبین حق امام حتی در ساخت مسجد همکاری نداشت.(۷) لذا هیچ گزارشی از همکاری ائمه وشیعیان با برخی شاهان عباسی -که بخاطر تزویر ومشروعیت بخشی به غصب خود به نوسازی وتعمیرو توسعه حرم سیدالشهداء(ع) روی آوردند- در دست نیست(۸). قبر معصوم را در بیابان بهتر از بودن در کاخی شبیه کاخ ظالمین می دانستند. اما وقتی درغیبت معصوم، خود دارای جامعه مستقل وسلسله سلاطین شیعی شدند-که آنها را از مخالفین جدا وحفاظت می کردند- دیگر آن سخت گیری نبود. سلاطین شیعی برای ایجاد "هویت واحد ملی" و"انگیزش برای مقابله با مخالفین"(مثل ازبکها وامپراطوری عثمانی و...)، اعتقاد مردم به ائمه وزیارت را گسترش دادند. بعض آنها از سر اخلاص وبرخی به تظاهر؛ گاه واقعا به قصد زیارت وگاه در ضمن لشکر کشی یا شکار وتفرّج، به زیارت می رفتند. هدایای نفیس به حرم می دادند؛ وقف می کردند، آبادانی وامنیت مسیر وشهرهای زیارتی را موجب می شدند(۹). "تعظیم" شعائری مثل مزار معصومین، دستور قرآن بوده وهست(۱۰) اما اینکه "تعظیم" به چیست؟! اقلا به مبنائی فقهی، "با عرف زمانه" است. وقتی سلطان شیعی، شٲنی دارد وکاخ وتشریفات خاص برایش، تبذیر واسرافِ خلاف شٲن نیست(قدیلیق بالسلطان مالا یلیق بغیره)؛ بطور طبیعی امام معصوم از او او٘لی به چنین شٲن و منزلتی می شود. در کنار نادرشاه و شاه عباس(مثلا)، شاه نجف وشاه خراسان هم وارد ادبیات شیعی می شود. لذا در کنار قصرهای عالی قاپو وهشت بهشت وچهل ستون و...، حرمهای معصومین هم به شکل مجلّل وباشکوه تر از آن قصرها تجدید بنا، تعمیر وتوسعه می یابد. عرف این دوره گنبد وبارگاه طلائی وضرایح نقره ای با انواع زیور آلات را "شٲنِ مزار معصوم" واز مصادیق تعظیم شعائر می داند؛ لذا فقهاء هم آنرا منع نمی کنند؛ چون دلیلی خاص از کتاب وسنت بر منع نیافته اند. 3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست! ادامه متن را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا 3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست! روایات متعدد شیعی برای عصر ظهور دو عنصرِ "توسعه ی فوق العاده" اما "باسادگی" و دور از زخارف مساجد وعتبات عراق را خبر می دهد: ۳.۱- پس از استقرارحضرت حجت(ع) در کوفه، مردم به ایشان می گویند: پسر رسول خدا نماز پشت سرشما برابر نماز پشت سر رسول خدا(ص) است واین مسجد گنجایش مارا ندارد. حضرت جواب می دهد: برایتان چاره ای می کنم(یا زیادش می کنم). پس به سمت نجف(الغری)خارج شده وحدود مسجدی با ۱۰۰۰درب را معین می کند که گنجایش همه مردم را دارد وبر آن ساختمان محکمی بنا می شود[علیه ٲصیص](۱۱) سپس از پشت قبر امام حسین(ع) نهری حفر می کنند که آب آن به اراضی نجف وکوفه رسیده ودر نجف بریزد. روی آن نهر در راهها، پلها وآسیاب ها می سازند؛ طوری که پیرزنی زنبیل به سر گندم می برد تا در کربلا آن را آرد کند"(۱۲). -در چند روایت دیگرخبر از این مسجد ۱۰۰۰دربی واتصال خانه های کوفه به نهر کربلا وحیره است(۱۳). به حسب روایات وقت ظهور همه مومنین به این شهر اقبال خواهند کرد(۱۴). *⃣ از قرائن متعدد در این روایات بدست می آید که ظاهرا طرح جامعی قبر امیرالمومنین(ع) را به حرم سیدالشهداء(ع) متصل می کند ومسجدی بزرگ با۱۰۰۰درب بین ایندو قرار می گیرد ؛که حتی در طول دوره ظهور ودوره رجعت توسعه هم می یابد(۱۵). ۳.۲- اما عنصر سادگی ودوری از زخارف: -"...بدرستی که قائم ما وقتی قیام کرد مسجد کوفه(کنونی) را می شکند."(۱۶). -"...مسجد کوفه را می شکند(ویران می کند)و می فرماید:رسول الله(ص) فرمود: مسجد باید داربستی مثل چوب پوش برادرم موسی باشد"(۱۷). -"همه مساجد را مثل عهد رسول الله(ص) بدون کنگره وبا دیوار هموار وبدون اِشراف خواهند کرد"(۱۸). *⃣این اقدامات به حسب همین روایات وظیفه فعلی شیعیان نیست(۱۹)؛ لکن آینده پژوهی مستند به این روایات اقتضاء داردبه مختصات آن زمانه وعرف آن دوره توجه شود؛ توسعه وتعمیر عتبات -که متناسب با چندصدسال آتی بنا می شوند- ناظر بدان، مهندسی ومعماری شوند. هر واقف وناذری دوست دارد مال او به گونه ای صرف شود که تا عصر ظهور امام قائم(ع) برپا ومورد استفاده ی خیل زوّارِ عصر ظهور باشد نه با ظهور حضرت، ویران یا در معرض تلف واقع شود! صدای "تغییر تدریجی عرف شاه زده ی" افشاری وصفوی با شروع انقلاب اسلامی مستضعفین در ایران شنیده شد. برخی اشکال ها به زخارف اضافی در اماکن مقدس را نباید یکباره متهم به وهابی گری ومذهب گریزی کرد؛ بلکه باید آنرا در کنار ازدیاد میلیونی زوّار در کشور وهم زیارت اربعین دید که خبر از تغییر تدریجی عرف گذشته می دهد. دور نیست که عرف، تعظیم مزار معصومین را "به کثرت زوّار آن" در ایام الله ببیند، نه صرفاً شکوه وجلال صحن ها وایوانها؛ از همین روست که توسعه وجاداری وامکانات مناسب برای زوّار چند ده میلیونی جهانی، بر افزودن ایوانهای طلا وقنادیل گران ومانند این کارها تقدیم و اولویت می یابد. گسترش موقوفات در مسیر نجف وکربلا -که مسیر زیارات پیاده باشکوه نیمه شعبان وعرفه واربعین شده است- از وقف خشت طلای بازمانده از عرف گذشته پراهمیت تر خواهد شد وقس علی هذا... ❓حال چگونه در طرح های جامع توسعه عتبات برای ۵۰۰سال آینده می توان جای این آینده پژوهی و روند پژوهی ها را خالی دید؟! ❓تولیت ها وستاد بازسازی ها میتوانند فقط متٲثر از عرف گذشته طرح هایی برای سده های آتی طراحی و اجرا کنند وحداکثر افزایش جمعیت را لحاظ کنند؟! مدینه الزائرهای مسیر پیاده روی نویدهای خوبی از این توجه است که امیدواریم در طرحی جامع وبراساس آن آینده پژوهی کامل شیعی در حال انجام باشد. *⃣مطالب مرتبط: ۱.تعمیر وتوسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام ۲.قرآن مطلا وقرآن اسیر ۳.چالش شعائر ........................................... پی نوشتها: ۱. کامل الزیارات ص۳۶ ۲.وقعه صفین ص۵ ۳.تهذیب الاحکام ج۶ص۲۲وبا دوسند دیگر در فرحه الغری ص۷۷و۷٨ ۴.مستند الشیعه ج۳ص۲٨۱ ۵.جواهر الکلام ج۴ص۳۴۰و۳۴۱ ۶.مجمع الرسائل محشی صاحب جواهرص۳٨و۳۹ ۷.تهذیب الاحکام ج۶ص۳۳۶ ٨.سفاح در۱۳۲ق،مهدی عباسی در۱۵٨ق، مٲمون در۲۰۱و۲۰۳ق و منتصر در۲۴۷ق حرم سیدالشهدا را بازسازی وتوسعه دادند. ۹.گزارشی از شاهان صفوی وعتبات وزیارت را اینجا بخوانید: http://www.shiitestudies.com/article_19400.html ۱۰.حج/۳۲ ۱۱.دربرخی نقلها این تعبیر وجود ندارد:سرور اهل الایمان ص۶۴و۶۵ ۱۲.الغیبه للطوسی ص۴۶۹ ۱۳.الغیبه طوسی ص۴۶٨/خصائص الائمه للشریف الرضی ص۱۱۴و... ۱۴.بحار الانوار ج۵۲ص۳٨۵ ۱۵.مختصر البصائر ص۴۹۰ ۱۶.الغیبه النعمانی ص۳۱٨ ۱۷.بحارالانوارج۵ص۳٨۶ ۱٨.الغیبه طوسی ص۴۷۵ ۱۹.ر.ک: لوامع صاحبقرانی علامه مجلسی ج۳ص۲۵۳تا۲۵۶ 📝محسن قنبریان۹۸/۷/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
💠برنامه شب معماری با حضور حجت الاسلام قنبریان 🔺موضوع: آینده پژوهی اماکن زیارتی 🔺چهارشنبه ۱ آبان - ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما ☑️ @m_ghanbarian
30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ☑️ @m_ghanbarian
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ♨️ "فروپاشی سیاسی" دوره امام مجتبی(ع) از شکست نظامی نبود ؛ محصول کار "مُـدهنـون" و"مُـرجفـون" در طبقه خواص بود! 🔹مدهنون(۱): درلغت ،روغن مالان[به فارسی : ماست مالان!] ودر اصطلاح "سازشکاران" ترجمه می شود. بدنه مردم ،سازش نکردند؛ "سران میدان " ، پنهانی با دشمن بستند! مَح٘رم ترین ها، نزدیکترین ها به امام (مثل عبیدالله بن عباس)، باسابقه ی کارگزاری امیرالمومنین وپدر دوشهیدبودن، مخفیانه با دشمن بستند! دوبچه اش را بُسربن ارطاه -تروریست دولت اموی - کشته بود؛اقلا از این حیث باید مقاومت میکرد. اما صبح دیدند برای نماز نیامد؛ شبانه بازی خورده و " پناهنده" شده بود! 🔹مرجفون(۲): رجفه، تکانه های سخت را گویند. مرجفون کسانی اند که با حرفهایشان ،جامعه را دچار تکانه وتلاطم می کنند. "ترساندن از دشمن" یک سنخ رجفه است."بی اعتماد کردن توده مردم به ارکان" سنخ دیگر است. مثلا شایعه می ساختند، فلان امیر یا وزیر سازش کرده وبه دشمن پیوسته است! ❗️عجیب ترین قسمت ماجرا این بود که برخی شایعاتِ مرجفون ،کمی بعد درست در می آمد! واقعا آن امیر سازش می کرد! اما زودتر گفتنش مقاومت را بهم می ریخت؛ یٲس می پراکند و زمینه تلاطم وآشوب می شد طوری که به خیمه خود امام هم ریختند... ⛔️ عبرت ماجرا این است که در عین مراقبت مومنانه از سران وخواص -که نکند پنهانی با دشمن ببندند وسازش کنند یا حتی در بزنگاهی حساس سراغ تابعیت دوم شان روند-در عین حال با پخش شایعات واتهامات ثابت نشده درباره برخی مظنونان رده بالا ، دل مردم را خالی نکنیم! القاء شود سران نظام، انگلیسی وآمریکائی اند وپشت پرده بسته اند وآتیه خود وفرزندان را تدارک کرده اند؛رجفه وتکانه بزرگی در جامعه می آفریند گرچه محال نیست برخی عاقبتشان چنان شود! دشمنی که پیروزی نظامی را ممتنع می دانست ، فقط با این دوعنصر، شیرازه سپاه امام را کشید واو را کرد! ⚠️توجه:از مدهنون به مرجفون پناه نبریم واز مرجفون ،به ساده باوری نسبت به مدهنون کشیده نشویم! حفظ این توازن ، ازمشکل ترین درس ها وسخت ترین عبرتهای ۲۵۰سال امامت است که آموزگارش امام مجتبی(ع) است. .............................................. ۱)متخذ از آیات۹قلم و٨۱واقعه ۲)متخذ از آیه ۶۰احزاب (برگرفته از سخنرانی ۷صفر۹٨،هیٲت صاحب العصر(ع).اراک) ☑️ @m_ghanbarian
🚸 آقای پرزیدنت! "حدیبیه" با "حاء" است یا "هاء"⁉️ بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🚸 آقای پرزیدنت! "حدیبیه" با "حاء" است یا "هاء"⁉️ 🔊جناب رئیس جمهور فرموده اند: "در جریان صلح حدیبیه، تندروها در مقابل آن قرار گرفتند وبه پیامبر طعنه می زدند که عجب صلح نامه ای امضاء کرده ای که حتی در آن از عنوان رسالت نیز صرف نظر کردید" http://www.president.ir/fa/111911 👁‍🗨آقای روحانی از اول برجام اصرار دارند از مناسبت آخر صفر برای تئوریزه کردن رویکردش درباره آمریکا استفاده کند وفعلا از ۲۳سال پیامبری فقط با صلح حدیبیه کار دارد. بسیار خوب، بیایید کمی در "وجه شباهت" مذاکرات ایشان و حدیبیه مرور کنیم. فقط و فقط از بینات استفاده کنیم: ✔️حدیبیه، پس از جنگ احزاب و اجتماع همه دشمنان علیه پیامبر بود. ما هم چنین وضعیتی را گذرانیدیم؛قطعنامه ها و اجماعات ساختگی قدرتهای دنیا علیه ما.(نتیجه بماند) ✔️سلّمنا تعهدات برجام مثل توافق حدیبیه(!)؛ وطعنه ها به برجام و آقای رئیس جمهور، مثل طعنه های تندروها[فی الواقع سازشکاران] به پیامبر(ص)! ✔️مفاد وتعهدات برجام توسط ترامپ و هم اروپا نقض شد؛ چنانچه تعهدات حدیبیه توسط اشراف قریش. ⁉️آقای رئیس جمهور بگویند سال بعد از حدیبیه پیامبر چه کار کرد؟ ⁉️آیا فقط یک سال بعد از مذاکرات و توافق، بخاطر نقض تعهدات ازسوی طرف مقابل، پیامبر مکه را فتح نکرد و انا فتحنا لک فتحاًمبینا اتفاق نیافتاد؟! ⁉️آقای روحانی پس از نقض تعهدات آمریکا واروپا چه کرد؟! بعد از چندسال باز مثل روز برجام میخواهد قصه حدیبیه بخواند؟! ❗️آقای پرزیدنت! امروز شما، دیروز نقض حدیبیه است؛ بگو برنامه "فتح مبین"ات چیست؟! یک حدیبیه دیگر؟!! احتمالا -به قرائن موجود در همین سخنان امسالتان- زدن پهپاد آمریکائی وعقب نشینی در سیاستهای منطقه ای آمریکا را هم صدمه به برجام می دانید نه فتح مبین! ❓واقعا حدیبیه با "حاء" است یا "هاء"؟! ☑️ @m_ghanbarian
17.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️ بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️ 🔹فرمایش آقای رئیس جمهور -که چند سال است این قرائت را از ولایتعهدی امام رضا(ع) تکرار می کند- دو ایراد اساسی دارد: 1⃣تاریخ را ژله گرفته که به خواست ایشان فرم می گیرد! قبول ولایتعهدی ورفتن با "ابرقدرت به تمام معنا" با وجود "جائر بودن"، بخاطر "مصلحت اسلام و مردم"؛ هیچ شباهتی به وضع ایشان ندارد . نه فقط براساس اسناد تاریخی بلکه براساس صحیح ترین روایات از خود امام رضا(ع)، قبول ولایت عهدی از سوی امام مشروط به: ۱. "عدم تعهد" نسبت به آن ابرقدرت بود(روایت صحیح السند معمّربن خلّاد از امام رضا)(۱). یعنی شرط کرد در انفاذ هیچ حکم آن ابرقدرت همکاری نکند وهیچ را امضاء نکند. ۲. "تعهد نسبت به انقلابیون ومبارزینِ با آن ابرقدرت، در اقصی نقاط جهان اسلام". وقتی به حسب روایت صحیح، مٲمون از حضرت می خواهد که به مطیعین شان -که در نواحی مختلف دست به قیام زده اند- نامه بنویسند(وآنها را به سازش دعوت کنند)، امام قبول نمی نماید وتازه می فرماید:"این ولایت عهدی نعمتی برمن نیافزوده؛ نامه های من در شرق وغرب امپراطوری نفوذ داشت"!(۲) یعنی آری این نفوذ را دارم اما برای منافع شما چنان نمی کنم. 🔻وجدان عمومی و حافظه تاریخ درباره این "شباهت سازیِ" آقای روحانی بین خود وامام رضا(ع) قضاوت خواهد کرد؛ که آیا رویکرد ایشان ودر آمدن با ابرقدرتی که خود جائرش می داند وفقط بخاطر مصلحت اسلام ومردم حاضر است خود را قربانی کند؛ این دو عنصر ولایتعهدی امام رضا(ع)را دارد؟! یعنی: ۱.از عدم تعهد نسبت به رویه های آن ابرقدرت برخوردار است؟! یا هر کنوانسیون ومعاهده ای را خواستند، متعهد می شود؟!! ۲.از تعهد نسبت به مبارزین اسلام در یمن وفلسطین وسوریه وعراق مقابل منافع این ابرقدرت، برخوردار است؟! یا درخواست مٲمونِ عصر برای استفاده از نفوذ انقلاب اسلامی برای به سازش درآوردن جبهه مقاومت، قابل بررسی ومعامله است؟! 2⃣اگر قرار است شبیهی تاریخی برای رویکرد ایشان یافته شود؛ آن "زیدالنار" است نه امام رضا(ع)! باز به حسب گزارش احادیث عیون اخبار الرضا(۳) زید برادر امام رضا(ع)، منفعت طلبی خودبرتربین بود؛ در دوره ای بخاطر منافع، دست به تندروی وشورش علیه ابرقدرت عباسی زد وخانه های آنها را دربصره را آتش زد ومعروف به "زیدالنار" شد. لکن کمی بعد مثل انقلابی ای بریده، بامٲمون ساخت. به مٲمون گفت:"اگر بار بعد خواستم خانه هائی را آتش بزنم، خانه دشمنان شما را آتش می زنم"(۴). بعدتر از ندیمان و همنشینان ابرقدرت عباسی شد(۵). امام رضا(ع) آن تندروی آن روز وآتش افروزی بر بی گناهان واین سازشکاری امروز را نکوهش وتا آخر عمر با او قطع ارتباط کرد و بدو فرمود:"اینها[ابرقدرت عباسی] با پیروان ما بخاطر محبت واعتقادشان به ما، دشمنی می کنند وخون ومالشان را حلال می شمارند؛مراقب باش با اسائه وکم گرفتن آنان، به خود ظلم می کنی وحقت[که منتسب به خاندان عترتی]را باطل می کنی"(۶). 🔺آقای روحانی بهتر می داند چه کسی در ایام اختیار داری امور جنگ به تولید سلاح هسته ای بی میل نبود! سال ٨۵نامه محرمانه فرماندهی نظامی را منتشر کرد که در آن پیروزی منوط به "قدرت ساخت مقدار قابل توجهی از سلاح های لیزر واتم" خوانده شده بود! انتشار آن نامه، اعتراف تلقی وبهانه غرب برای صدور ۵قطنامه شورای امنیت ظرف سه سال علیه کشور شد! 🔻آقای روحانی دست راست و وارث همان کس بود که تا ۹۴هم رفتن به سمت سلاح هسته ای را -علیرغم فتوای صریح رهبری- ممکن می شمرد وبه حسب گزارش سایت رسمی خودش گفت:"این درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته ای رانداریم ولی اگر شرایطی پیش بیاید وضرورت پیداکند ویا دشمنی پیداکنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند قدرت ما محفوظ است"!(۷). روزی دیگر از پایان عصر موشک گفت وامضای کری را ضمانت خواند! ❓حالا بگویند شباهتشان به زیدالنار بیشتر است یا امام رضا(ع)؟! اگر در خانه کسی تجمع نیکو باشد جلوی خانه زیدالنارهاست نه امام رضا(ع)! ........................................... ۱و۲.الکافی ج٨ص۱۵۱ ۳تا۶.عیون اخبارالرضا ج۲باب۵٨ص۲۳۲و۲۳۵ ۷.سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی ۴آبان۹۴کدخبر۸۰۲۳۴ 📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۳ ☑️ @m_ghanbarian
حسن(ع)؛ خضر آل محمد(ص).mp3
49.69M
💢 حسن(ع)؛ خضر آل محمد(ص) -امام صادق(ع) صلح او را نمونه سوراخ کردن کشتی مساکین توسط خضر خواند... -در زیارت دوشنبه او را "العالم بالتٲویل" می خوانیم... ٭سخنرانی ۷صفر ۹٨/اراک ☑️ @m_ghanbarian
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜نقش کالائی سازی ارزشها در اشرافیت ! - قبرفروشی در حرمها! - نرخ گذاری مداحان و منبری ها! - کالا کردن جهاد و ایثار و...! 🔺برشی از برنامه ثریا ۹۸/۵/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
✴️ مصاحبه خبرگزاری میزان با حجت الاسلام قنبریان در رابطه با ولایتعهدی امام رضا(ع) را اینجا بخوانید ⏬ https://www.mizanonline.com/fa/news/561860