eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
867 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی! پدیده آقازادگی که این سالها مساله جامعه ایرانی هم شده، سه مرحله کلی طی می
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی! برای سه مرحله پدیده آقازادگی سه پیشگیری و درمان از سیره پیشنهاد شد: ۱. جهت منع از تولد آقازادگی، دستور اساسی "قطع اسباب حالات استئثار(ویژه خواری و رانت جویی) و تطاول(خود برتر بینی)بود". قطع رانت با است که از همان عهدنامه مالک اشتر میشود بنام "قاعده تصحیر" استفاده کرد... ۲. قطع تطاول و تفاخر و تجمل آقازادگی -که مرحله دوم شیوع آقازادگی است- با حکم قضایی منع تصرف در اموال و های آنان است که مستنداتش بیان شد. ۳. جلوگیری از مرحله سوم این پدیده شوم -که امارة الصبیان نامیده شد- با تصویب و اجرای و ولایتعهدی و تبارگزینی ممکن است. مستندات آن در کلمات صریح امیرالمومنین(ع) بیان شد * این بحث سه جلسه ای را در سخنرانی فاطمیه دوم ۹۹ حجت الاسلام قنبریان دنبال کنید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه دوم/ فاطمیه۹۹ #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ▪️پدیده آقازادگی سه مرحله د
۲-فاطمه(س) و ناآقازادگی.mp3
23.44M
🔘فاطمه(س) و نا آقازادگی! 🔅حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(ع) اراک/ جلسه دوم ▫️آفت آقازادگی سه مرحله را طی می کند... ▪️مرحله دوم: نمو و نمای آقازادگی! دوره تبرّج و مانور تجمل کردن و خورده فرهنگ شدن 🔹این مرحله در ادبیات امیرالمومنین(ع) و سیره ایشان در راه حل 🔸مسدود کردن حساب آقازادگان متبرج یک مطالبه است 🔹 جلوه نا آقازادگی فاطمه(س) در این مرحله ☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه سوم/ فاطمیه۹۹ بخش اول ▪️پدیده آقازادگی سه مرحله دارد: ۱. تولد آقازادگی... ۲.نمو و نمای آقازادگان... 3⃣امارت و نفوذ سیاسی اقتصادی آقازادگان: در مرحله دوم پدیده آقازادگی، از تجمل و تبرّج و خورده فرهنگ بودن، به مرور به اجتماعی شدن می انجامد. همانها که در بدو امر هنجارشکنی ها و مانور تجمل های آقازادگی را فحش می دادند، آرام آرام آنرا می پذیرند! وقتی تفریحاتی خاص، موسیقی و اطواری خاص را تبلیغ می کنند و مرزهای ارزش را جابجا می کنند، کم کم مورد پذیرش بخشی از جوانان میشوند! *مصیبت وقتی است که "آقازادگی" در عرف اجتماعی، شأنی می شود! حالا برخی از آنچه تا دیروز زننده بود مطابق با شأنشان قلمداد میشود! از اینجا به بعد ولخرجی ها و مانور تجمل ها لایق به حالشان شده، نمی توان حکم به تبذیر و سفه اینان کرد و آنها را شرعا منع از تصرف در مالشان کرد!(دقت کنید) در این مرحله آنها از متنفذین در مجاری سیاسی و اقتصادی و قضایی شده اند و امارت و حکمرانی شان شروع شده است. ⚠️هشدار! دهه پنجم و ششم انقلاب محمدی(ع) دهه نزاع آقازادگی و امارت و نفوذ آنها شد و ما هم اگر از دو مرحله اول آقازادگی جلوگیری نکنیم دچار خواهیم شد! ⛔️عاشورا، محصول مناسبات آقازادگی! آقازادگان دهه پنجم چند دسته شدند: الف) میانه رو ها: عبدالله بن عمر، عبدالرحمن بن ابوبکر، دختر عبدالرحمن عوف: اینها همه سیدالشهدا را دعوت به سازش می کردند. ب) مخالفین اموی اما خود مدعی: عبدالله بن زبیر! یک آقازاده تمام است. نوه ابوبکر است عایشه خاله اش و پسر زبیر! اما رقیب امام است و حجاز را از یاری امام بازداشته به سمت خود می کشد. ج) طرفداران اموی: عمر سعد پسر سعد ابی وقاص یک آقازاده متنفذ و تمام. وارث افتخارات گینسی پدر است: اولین کسی که در همان دوران دعوت مخفی با مشرکین سر نماز درگیر شد! اولین تیر را سعد در اولین سریه اسلام به مشرکین پرتاب کرد(حالا پسرش صبح عاشورا اولین تیر را به خیمه حسین!). سعد بنیانگذار کوفه است و حالا پسرش فرمانده سپاه کوفه علیه دردانه رسول خدا(ص)! می بینید عاشورا چگونه حاصل ائتلافها و اختلافهای آقازادگان صدر اسلام می شود؟! 🚫قبل از عاشورا ابوبرده آقازاده ی ابوموسی اشعری علیه حجر بن عدی(از آزادگان و حق طلبان) طومار جمع کرد. او را ضد وحدت و کناره گیر از جماعت و فتنه گر خواند! دو آقازاده طلحه، یک آقازاده زبیر، آقازاده سعد(عمرسعد) امضاء کردند و معاویه حجر و یارانش را کشت! این یعنی حکمرانی و امارت آقازادگان! یا علناً والی و قاضی میشوند یا والیان و قاضیان به میل آنها حکم می رانند! ⭕️ این مرحله در ادبیات معصومین: "امارة الصبیان" تعبیری برای این مرحله است. روایات نکوهش امارة الصبیان برای آن زمان و آخر الزمان نقل شده است. مثلا سلمان از امیرالمومنین روایت می کند:"قائم ظهور نمی کند تا وقتی که امور(حکمرانی) دست صبیان(بچه ها) بیافتد..."(۱). اول فکر می کنی بچه به لحاظ سنی منظور است! ولی مگر چند کودک -بخصوص در آخر الزمان- ولیعهد و... می شوند؟! کلام امیر(ع) با بیان ابوذر به عثمان معنا میشود که گفت:"یستعمل الصبیان(بچه ها را به کار گرفته)، اقوام و خویشان را جاداده و فرزند طلقای فتح مکه را به خود نزدیک کرده است"(۲) واضح در دستگاه سیاسی و حکمرانی عثمان، "بچه" به معنای سنّی نبود. به قرینه سخنان بعد واضح میشود منظور آقازادگان اموی است. ❌خویشاوند سالاری و آقازاده گزینی، بحران مشروعیت در پی دارد: جناب حمیری در قرب الاسناد روایت می کند که وقتی حضرت امیر(ع) اسبها را برای جمل به صف کرد، اهالی بصره(که بیعت شکسته و در صف مقابل بودند) را خطاب کرد: "آیا جوْری در حکم از من سر زده؟! " گفتند: نه! فرمود: "آیا در تقسیم بیت المال حیف و ستمی کرده ام؟!" گفتند: نه! فرمود:"فَرَغبَه فی دنیا اَخَذ تُها لی و لِاَهلِ بَیتی دونکم فَنَقِمتُم عَلَیَّ فَنَکَثتُم بیعَتی؟! : پس آیا رغبت در دنیا (حکومت) پیدا کردم و آنرا برای خودم و خویشانم برداشتم بدون شما؛ که از من انتقام گرفتید و بیعتم را شکستید؟!...(۳) ⬅️اگر هیچ یک از این موارد مجوز بیعت شکنی نیست، پس چرا حضرت دارد از آنها اقرار می گیرد؟! معلوم است مثلا با خویشاوند سالاری و طرد دیگران والی مشروعیتش زائل شده، بیعت شکنی جایز می شود که حضرت چنین می گوید(دقت کنید) چنانچه در مورد عثمان و تبارگزینی اش اتفاق افتاد و مردم بیعت شکستند... ▫️خویشاوند سالاری و آقازاده گزینی حرام است! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه سوم/ فاطمیه۹۹ بخش دوم ▫️خویشاوند سالاری و آقازاده گزینی حرام است! در کتاب الکافی روایت صحیح السندی از امام صادق(ع) نقل شده که:"عده ای از بنی هاشم نزد رسول خدا(ص) آمدند و از ایشان درخواست کردند در جمع آوری زکات حیوانات(گوسفند و گاو و شتر) آنها را بکار گیرد."وقالوا لنا هذا السهم الذی جعله الله للعاملین علیها فنحن اولی به!" گفتند آن سهمی که خداوند برای عاملین و کارگزاران زکات داده، برای ما. ما نسبت به دیگران اولویت داریم! زرنگی را می بینید؟! یعنی چون خویشان تو ایم، لابد مورد اعتمادتریم پس اولویت داریم. آنوقت هم خمس (که سهم بنی هاشم است) مالشان میشود و هم سهمی از زکات(که برشان حرام است) برایشان میشود بعنوان عامل و کارگزار نه فقیر و مستحق! پیامبر درجواب فرمود:"فرزندان عبدالمطلب بدانید زکات بر من و برشما حرام است..."(۴) پیامبر زیر بار نرفت عاملیت و کارگزاری زکات را هم به خویشان دهد تا حتی از طریق عمل و اجرت سهم ببرند! فقهای شیعه هم فتوا داده اند حتی بدین شکل هم سادات و بنی هاشم سهم نبرند و عامل زکات نشوند(۵). 🔹 آیا استاندار و وزیر در کنار سمتش، کار تجاری و بازرگانی داشته باشد، جایز است؟! بدتر جاییکه است. مثلا مدیران ارشدی از آموزش و پرورش، خود مدارس پولی با شهریه بسیار داشته باشند، و همین ها هم برای خصوصی شدن یا دولتی ماندن مدارس تصمیم بگیرند! گروهی از پزشکان، سهمیه ورود به رشته پزشکی را معلوم کنند تا بازارشان خراب نشود! مثل این موارد که به طریق اولویت باید حرام باشد! * پیشگیری از مرحله سوم آقازادگی به این است که قانونی آقازاده گزینی، ولایتعهدی و... را منع کند و به شدت از آن مراقبت شود. .............................................. پی نوشت: ۱.بحار الانوار ج۵۲ص۲۷۵ ۲.مکاتیب الائمه ج۱ص۴۶ ۳.قرب الاسناد ص۹۶ ۴.الکافی ج۴ص۵۸ ۵.نهایه الاحکام ج۲ص۲۰۰: لایجوز ان یکون الهاشمی عاملا فی الصدقات مع تمکنه من الاخماس و غیرها/ وهم ریاض المسائل ج۵ص۱۶۸و۱۶۹ *مطلب مرتبط: جوانگرایی؛ امان از امارة الصبیان https://eitaa.com/m_ghanbarian/777 ☑️ @m_ghanbarian
🔅ناآقازادگی و عصمت! مثالهای ضدآقازادگی از پیامبر(ص) یا ناآقازادگی در صدیقه طاهره(س) را ممکن است بعضی خوب فهم نکنند و تعرض به عصمت تداعی کنند!!! 🔺وقتی پیامبر درخواست خادمه از سوی دخترش را بخاطر ۴۰۰فقیر مدینه رد می کند و جایش تسبیح زهرا(س) به او یاد می دهد؛ فاطمه(س)، رانت جو و اشرافیت خواه نشده اما آن اقدام پیامبر ضد آقازادگی است و تسبیحات حضرت زهرا(س) باید همیشه یادآور آن باشد! 🔺مگر وقتی خداوند با هیبت و تهدید درباره پیامبرش می فرماید "اگر به ما دروغی نسبت دهد...هرآیینه رگ گردنش را می زدیم!"(۴۴-۴۶الحاقه) ، او از عصمت و ما ینطق عن الهوی خارج شده است؟! قطعا نه! اما این تهدید و هیبتِ سخن، اراده محکم الهی بر حفاظت از وحی می دهد. 🔺وقتی پیامبر(ص) مقابل واسطه ها برای تخفیف مجازات اشراف، فرمود اگر فاطمه(س) هم دزدی کند دستش را قطع می کنم! ؛ شائبه ای به فاطمه(س) نمی نشیند؛ جدیت برخورد مساوی تا هرسطح را از پیامبر نشان می دهد؛ تا دختر غیر معصومشان(دختری از امیرالمومنین) با عاریه ی مضمونه هم گردنبند از بیت المال نگیرد؛ تا دختران برخی مسئولین ما از بیت المال و اعتبار بی حساب نبرند! باید جنبه مان را افزایش دهیم: دست معصوم را از مثالهای عالی اش خالی نکنیم و عصمت اهلش را هم خدشه دار نکنیم! ☑️ @m_ghanbarian
۳-فاطمه(س) و ناآقازادگی.mp3
27.36M
🔘فاطمه(س) و نا آقازادگی! 🔅حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(ع) اراک/ جلسه سوم ▫️آفت آقازادگی سه مرحله را طی می کند... ▪️مرحله سوم: نفوذ و حکمرانی آقازادگان ⚠️دهه پنجم انقلابی محمدی(ص) دهه نفوذ و نزاع آقازادگان! ⛔️عاشورا حاصل ائتلافها و اختلافهای آن آقازادگان! 🚫مثال تاریخی دیگر از این مرحله آقازادگی ❌دو سند روشن بر منع خویشاوندسالاری و آقازاده گزینی در حکومت دینی 🔸دو تذکر در سوء برداشتها از این مباحث! 🔹قاعده اسلامی تصحیر و شفافیت مدرن! ☑️ @m_ghanbarian
💠 ایستادگی در برابر صورت بندی انحرافی از تمدن اسلامی ⬅️ بازنویسی ای از جلسه سوم سخنرانی آخر صفر۹۹ توسط روزنامه قدس http://qudsonline.ir/news/737266/ لینک سخنرانی: https://eitaa.com/m_ghanbarian/1678
🌾 در عدالت عقبیم! رهبر انقلاب در یک دهه(پس از دهه پیشرفت و عدالت) حدود ده بار از عقب ماندگی در عدالت سخن گفته اند: 1⃣ "آن عدالتی که اسلام از ما خواسته است با آنچه که امروز در جامعه ماست فاصله زیادی دارد"(۸۹/۱۱/۱۵). 2⃣ "در بخش اجرای عدالت انصافا کارهای زیادی هم انجام گرفته لیکن راضی کننده نیست...لیکن مطلقاً راضی کننده نیست"(۹۰/۲/۲۷) 3⃣ "درعدالت هنوز به نقطه مورد نظر اسلام که آرزوی خود ما بوده نرسیده ایم این هم از های ماست. این ضعف ها را باید جبران کنیم"(۹۰/۱۱/۴) 4⃣ "نسبت به آنچه که ما از اسلام فهمیدیم و شناختیم، ما هنوز عقبیم"(۹۱/۷/۲۲) 5⃣ "ما نتوانستیم عدالت اجتماعی را به طور کامل در این کشور به وجود بیاوریم اما خیلی از راه را جلو آمدیم"(۹۳/۱۰/۱۷) 6⃣ "در تحقق بعضی از این شعارها ما در عدالت اجتماعی عقبیم. در مورد تحقق برخی از مبانی و اصول اسلامی عقب ماندگی داریم این را انکار نمی کنیم"(۹۶/۳/۱۴) 7⃣ "این همه راجع به عدالت اجتماعی می گوییم جزو واضحات و مسلمات است؛ خب کو؟! حالا تحقق پیدا کرد عدالت اجتماعی؟! ضریب جینی روز به روز بالاتر رفته است! بدتر شده است!(۱) چرا؟!"(۹۶/۳/۳۱) 8⃣ "در مورد عدالت ما عقب مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست. خودمان اعتراف می کنیم؛ اقرار می کنیم...باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذر خواهی کنیم. در مورد عدالت "(۹۶/۱۱/۲۹) 9⃣ "بنده چند هفته قبل گفتم در بحث عدالت عقبیم؛ عقیده من همین است..."(۹۷/۱/۱) ✏️پ.ن: جبران عقب ماندگی ضروری است. نیروهای ولائی و حزب اللهی دیده بانی آن عزیز را قبول دارند و ایشان را مفتون "جنگ روایت ها" نمی دانند. پس گلایه شان از یک سلیقه ی عدالتخواهی موجب رها کردن این شعار و "گفتمان غالب" کردن آن نشود. ............................................. ۱)رهبر انقلاب در ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه در فقره ۳-۳۵ آوردند:"کاهش فاصله دو دهک بالا و پایین در آمدی جامعه به طوری که ضریب جینی به حداکثر۰/۳۵ در پایان برنامه برسد"(۸۷/۱۰/۲۱). در سال۹۰ کمی بدان نزدیک و دوباره فاصله زیاد گرفتیم! ☑️ @m_ghanbarian
43.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖عدالت به زبان ساده قسمت چهارم: *جایگاه جنبش مردمی عدالتخواهی در نظام سیاسی *دو جای غلط: اپوزیسیون / نظام اداری *جای درست: درون نظام انقلابی امت و امامت *انقلاب یک آن یا استمرار؟ *توقف و ارتجاع انقلاب؛ مراقبش کیست؟ *نهادهای موجود هم همه وظیفه دارند اما مراقب آنها کیست؟ *دقیقاً نظام انقلابی امت و امامت چیست؟ *عدالت خواهی اگر مثل امر به معروف به شخصیت یا نهادی بسته شد، رسوب می کند و دچار تبعیض در مطالبه میشود! *اگر به کلی بیرون نظام ایستاد هم سهم دشمن انقلاب میشود! ✔️مرتبط برای بهتر یافتن: بایسته های عدالتخواهی طلبگی؛ محتوای عدالت خواهی و فرم عدالتخواهی چرخه طیّبات جلسه اول معنای این سخن سردار که: بدانید ج.ا. حرم است و اگر این حرم ماند بقیه حرمها می ماند؟! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! نوشته حجت الاسلام
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و بنّائی را تصور کن: معماری متاثر از فرهنگها و ارزشها در سبک های مختلفی شکل می گیرد. مهندسیِ طرح معماری های اصفهان صفوی با روم باستان یا رم کاتولیک تفاوت چشمگیر دارد. اما در همه بنّائی هست که از مصالح تقریبا مشابه آن معماری را مجسم کرده است. اینکه مستدیر و گنبد بسازد یا مکعب و تیز از سبک معماری فرمان گرفته است. با کمی تسامح "مکتب اقتصادی" و "علم اقتصاد" نزدیک به چنین رابطه ای دارند(۱) 🛅مثلا: آیا "درجات علمی"، "جایگاه اجتماعی فرد"، "میزان مفید بودن او" و ارزشهایی مثل اینها؛ درجامعه "کالا" شوند یا خیر؟! یعنی، "ارزش مبادله ای" و "قابل قیمت گذاری" شوند یا "ارزش ذاتی و طبیعی و غیر مبادله ای" باشند؟! پاسخ به این سئؤال، "اقتصادی" نیست؛ "مکتبی" است. مکتب های مختلف براساس ارزشها و "بایسته ها"یشان جواب های متعدد بدان می دهند. 🔹اگر مکتب اقتصادی ای بدان پاسخ مثبت داد؛ برای "هر سطح علمی" و "هرجایگاه اجتماعی" و "هر درجه فایده مندی" ؛ ارزش ریالی و دلاری درنظر می گیرد! طبعا تفاوت حقوق و مزایای فاحش شکل می گیرد. اقتصاددان و کارشناس بودجه هم مثل بنّاء محل این منابع را در ثروت ملی معلوم می کند و برای مازاد این دستمزد و مزایا در اقتصاد کشور جاهایی مثل بازار پولی و مالی(بانک و بورس) پیشنهاد می کند.و... 🔸اما اگر مکتب اقتصادی ای به آن سؤال پاسخ منفی داد و آن ارزشها را غیر مبادله ای دید؛ تبعاً ریال و دلار را برای نان و نیازهای معیشت تعریف می کند. شکم و خورد و خوراک و نیازهای معاش نیروی بدنی جامعه فرق فاحشی با نیروی فکری اش نمی کند پس ریال و دلار متناظر با سرانه تجویز میشود و حقوق و مزایای نسبتا نزدیک به هم شکل می گیرد. پایگاه اجتماعی و ارزش واقعی برخی صنوف بیشتر می ماند اما ریالی و دلاری مابه ازاء نمی گیرد.(۲) اقتصاددان و کارشناس مالی باید محل این حقوق نزدیک به هم را مشخص و راه بهتر جذب مازاد آن در اقتصاد کشور را معین کند. ☑️ پروفسور درخشان چه می گوید؟! رویکرد اصلی ایشان یک رویکرد مکتبی است. "تغییر چارچوب های سرمایه داری" را نشان گرفته است نه "تغییر در چارچوب های سرمایه داری"(که اقتصاددانان سرمایه داری متصدی اش هستند). تغییر چارچوب، مثل تغییر ساختار دستمزدها، منع بانک خصوصی و بازار سکه و ارز و... 🔅ایده جسورانه ایشان برای برون رفت از بحران رکودی که با تحریم و کرونا تشدید شده است چیست؟ ❗️: تحریک جانب تقاضا با افزایش قدرت خرید توده مردم به ویژه طبقات محروم.⬅️نتیجه می دهد تحرّک جانب عرضه و تولید با اتکای داخلی. ❓منبع مالی برای افزایش قدرت خرید عموم مردم بخصوص طبقات پایین کجاست؟! ❗️جواب ایشان: تراشیدن حقوق و مزایای بالای دولتی و ریختن آن به حقوق های پایین کارمندی و کارگری(در شرکتهای دولتی)+تخصیص بخشی از آن در یک صندوق برای کمک به بنگاه های کوچک تولیدی آسیب دیده از بحران! 💲محاسبه: دولت بیش از ۲میلیون و۳۰۰هزار نفر کارمند وکارگر دارد. حقوق و مزایای اینان(با تفاوتهای فاحش از هم) ۴۰۸هزار میلیارد تومان برابر با ۶۴٪بودجه است! میانگین حقوق ومزایای کارکنان دولت با این عدد میشود: ۱۴میلیون تومان در ماه! که واضح است بسیاری از کارکنان دولت زیر این رقم می گیرند و در مقابل مدیران و کارکنان برخی بخشها بسیار بیشتر از این رقم درآمد دارند. قانون رسماً ۷برابر کمترین حقوق را مجوز داده است؛ نجومی ها پیش کش! طبق ایده یکسان سازی حقوق ایشان، اگر به هر یک از کارکنان ۱۰میلیون داده شود،۲۸۵هزارمیلیارد از بودجه هزینه میشود و ۱۲۳هزار میلیارد صرفه میشود (با کسر از ۴۰۸ هزار میلیاردقبل). آن حقوق ده میلیونی به همه کارکنان موجب افزایش قدرت خرید این ۲میلیون و تحریک تقاضا میشود و با واسطه، رونق تولید صنایع مصرفی را موجب میشود. این رقم مازاد(۱۲۳هزار میلیارد) هم برای کمک به بنگاه های کوچک اختصاص می یابد و باز موجب جهش تولید می شود.(۳) این ایده های مردمی درون مکتب اقتصادی مقبول جامعه، با ویرایش های عالمانه دیگر لازم است؛ بخصوص وقتی درجانب مقابل، برای بورس بازی و تئوریزه سفته بازی و رانت های ارزی و توجیه سیاست های اقتصادی، عده ای کارشناسی بذل می کنند! پاورقی: ۱. می دانم تشبیه خالی از مناقشه نیست از باب تقریب به ذهن برای مخاطب عام است. نظرات درباره علم دینی و اقتصاد اسلامی مجال خود را می خواهد. ۲.تقریری از این نظر را در بیان متفکر شهید مطهری بخوانید:مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹و۵۰۰ ۳.خود را صالح برای ارزیابی ایده ایشان نمی دانم و اینجا فقط قصد طرح آن برای ارزیابی متخصصان است. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۸ ☑️ @m_ghanbarian
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟! این ایده کجا متوقف شد؟! ...................................... ✔️ الآن مجالش نیست تا از نسبت مستقیم "مردم سالاری حداکثری و واقعی" با "اقتصاد مردمی" بگویم. اجمالا بدون اقتصاد مردمی و همگانی، مردم سالاری به هرنامی(حتی جمهوری اسلامی)، عملاً "جمهوری طبقات بهرمند" خواهد شد و دلار یا ریال بیشتر از انسانها موثر خواهد شد(۱) از اینرو هم بدین خاطر و هم بخاطر تامین عدالت اجتماعی، اقتصاد مردمی(مقابل اقتصاد دولتی و اقتصاد خصوصی) از اول بر زبان امام عزیز و شاگردان راستینش جاری شد: 🔅امام صرحتاً "عدالت اجتماعی اسلام" را به چند شرط مشروط کرد از جمله: "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید و تلاش و خلاقیت و ابتکار"(۲). "ارائه طرح ها و اصول تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زر اندوزان" را ارمغان انقلاب دانست(۳). طرح هایی که توسط شاگردان شهیدش تعقیب و تدوین شد! 🔅رهبر دوم انقلاب نیز از این ایده هم در "نظریه" و هم در "سیاست و ابلاغ" سخن گفت: در مواجهه با دوگانه پیشرفت-عدالت از سوی دولتهای سازندگی و توسعه اقتصادی، "پیشرفت مردم پایه" را طرح کردند تا عدالت، عارضی نباشد و در متن پیشرفت اشراب شود: "پیشرفت، مردم پایه است...این حرف تابع یک نظریه درباب پیشرفت است: وقتی مردم، اصل شدند و در همه زمینه ها، مردم سالاری حاکم شد، نه فقط نظام سیاسی؛ آنگاه ظرفیت ها و استعدادهای عظیم مردمی، پرورش و بروز می یابند... پس به میزان مردم سالاری و مردمی شدن امور جامعه، امکان پیشرفت نیز فراهم شده است. در این نگاه، انسان ها، اصل هستند...مردم سالاری فقط در اداره سیاسی کشور نیست، در خدمات شهر و روستا است؛ در زنده کردن روحیه کارهای بزرگ در کشور است. در پرورش و بُروز استعدادهای مردمی، ظرفیت های انسانی کشور است"(۴) ✔️آمدن تا نهادهای اقتصادی قانون اساسی: شهید بهشتی -متفکر کم نظیر انقلاب اسلامی- اقتصاد مردمی را در بازتعریف کرد. تعاونی مطلوب را به چند شرط مشروط کرد: ۱.همکاری بجای رقابتِ سرمایه داری ۲.قدرتی کنار اقتصاد دولتی نه ذیل آن ۳.هر رأی برای یک عضو نه به ازاء میزان سهم ۴.شرط صاحب سهام شدن، شاغل بودن در آن تعاونی تولید نه صرفا صاحب سرمایه بودن(تا تعاونی های تولید برای کارگران و کارمندان مازاد بماند نه ثروتمندان).(۵) این طرح به همت او و همیارانش در قانون اساسی نهادینه شد. در بند۲ اصل ۴۳ از جمله ضوابط اقتصاد ج.ا. آمد: "تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود ونه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق در آورد..." برخی خبرگان قانون اساسی این اصل را مترقی ترین خواندند که از فقر و بیکاری جلوگیری می کند(۶). در اصل۴۴ هم نظام اقتصادی ج.ا برپایه بخش دولتی و همین بخش تعاونی؛ و بخش خصوصی هم بعنوان "مکمل فعالیتهای اقتصادی دولتی و تعاونی" معرفی شد. ✔️ سهمش در اقتصاد هم معلوم و ابلاغ شد! وقتی ۱۰۰مشکل اقتصادی از سوی اقتصادی های مرتبط با مجمع تشخیص، به اقتصاد دولتی و اصل ۴۴ ربط داده شد؛ زمینه بازبینی آن فراهم شد. رهبر انقلاب محصول ۴سال مطالعه مجمع (از۷۷تا۸۱) دراینباره را عودت دادند. ۲سال دیگر کار شد؛ اینبار در سال۸۳، چهار بند از ۵بند سیاستها توسط رهبری پذیرفته و برای بند پرچالش ج(خصوصی سازی) ۴پرسش طرح و دوباره عودت داده شد و عاقبت در سال۸۵ با بازبینی ها پذیرفته شد. از جمله عبارات رهبر انقلاب در ابلاغ سیاستهای اصل۴۴، "گسترش مالکیت عموم مردم"[=اقتصاد مردمی] است. در اولین مرحله ابلاغ(سال۸۴)؛ سهم تعاونی ها، گروه هدف آن و تامین منابعش معلوم شد: ۱.افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به ۲۵٪تا آخر برنامه ۵ساله پنجم. ۲.اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی ها برای بیکاران در جهت اشتغال مولد. ۳.تاسیس تعاونی های فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقرزدایی. ۴.اختصاص۳۰٪ از درآمدهای حاصل از واگذاری(به بخش خصوصی و حاکمیتی غیر دولتی) به تعاونی های فراگیر ملی به منظور فقر زدائی.(۷). این سهم ۲۵درصدی از ایران برای بخش تعاونی دهک های محروم و بیکاران، یک بار دیگر در سیاستها برنامه پنجم هم از سوی رهبر ابلاغ شد(۸). ✔️توقف! ادامه نوشته در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟! این ایده کجا متوقف شد؟! #بخش_اول .
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟! این ایده کجا متوقف شد؟! ...................................... ✔️توقف! علیرغم اینکه اقتصاد مردمی تا تعاونی های فراگیر ملی تعقیب و غیر از نظریه به سیاست و ابلاغ هم رسید؛ اما تاکنون محقق نشده است! از اولین ابلاغ تا الان ۱۵سال می گذرد. تا سال۹۳ باید۲۵٪ از کل اقتصاد ایران مال این تعاونی های مردمی می شد؛ اما به تصریح مسئولین تعاون سهم تعاونی در اقتصاد ایران حدود ۵درصد است! آنهم نه برای سه دهک پایین و بیکاران!!! رهبر انقلاب در سیاستهای برنامه پنجم رسیدن به ضریب جینی۰/۳۵ را برای کاهش فاصله طبقاتی خواسته بودند که فقط با محقق شدن اقتصاد مردمی با این تعاونی ها شدنی بود. عدم تحقق آن سهم (علیرغم پیشروی واگذاری های خصوصی و خصولتی) فاصله طبقاتی نیز در دهه۹۰ رو به افزایش گذاشت! ✔️گفتمان بازگشت به مردم؟! ❓در این ۲۵سال هیچیک از کاندیدهای سوپر حزب اللهی و فدایی ولایت را دیده اید عمل به این سیاست ابلاغی را سردست گرفته باشد؟! ❓درکنار واگذاری دشت مغان ها(اندازه شهر شیراز) به یک نفر کسی مدعی العموم سهم ۲۵درصدی محرومان از کل اقتصاد کشور شده است؟! ❓دربرنامه های انقلابی رسانه ملی، خبرگزاری های حزب اللهی، جشنواره عمار و... مطالبه و پرداخت عالمانه به علل توقف مردمی شدن اقتصاد، برنامه و مستند و... دیده اید؟! ❓کاندیدهای این دوره ریاست جمهوری چه گفتمان و سیاست اساسی سر دست گرفته اند؟! ❓به انقلاب و مردم برمی گردیم؟ به شکل واقعی به ابلاغ های سرنوشت ساز و معطل مانده رهبری بر می گردیم یا عادت کلیشه بازی، باز مشغولمان می کند؟! ................................ پی نوشت: ۱.سخنرانی یانیس واروفاکیس با نام: سرمایه داری دمکراسی را قورت خواهد داد را برای تامل بیشتر در این مهم ببینید: https://www.ted.com/talks/yanis_varoufakis_capitalism_will_eat_democracy_unless_we_speak_up/transcript?language=fa ۲و۳.صحیفه نور ج۲۱ص۱۲۸و۱۲۹/ج۲۰ص۱۲۸ ۴.رهبر انقلاب۹۶/۱۱/۲۹ ۵.ر.ک:مقاله اهمیت شیوه تعاون. شهید بهشتی/ مجله تعاون تیر۷۵ش۵۸ص۴تا۹ ۶.ر.ک مشروح مذاکرات قانون اساسی ذیل اصل ۴۳ ۷.رهبر انقلاب ۸۴/۳/۱ ۸.فقره۸-۳۵سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه۸۷/۱۰/۲۱ *مطالب مرتبط: انقلاب اقتصادی/ عدالت در بیانیه گام دوم ۱۴۰۰ 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟! این ایده کجا متوقف شد؟! #بخش_اول .
بسم111.pdf
201.8K
📎پیوست یادداشت:بازگشت انقلابی به مردم؟! مقاله شهید بهشتی درباره تعاونی از مجله تعاون تیر75ش58ص4تا9 🔘ببینید شهید بهشتی در آن چه شروطی برای تعاونی معلوم می کند تا اقتصاد مردمی شکل بگیرد؟ وچگونه مقابل اقتصاد دولتی سوسیالیستی و اقتصاد خصوصی کاپیتالیستی راه سومی باز می کند؟ وچگونه پیشتر از تصریح خود امام خمینی از ولایت مطلقه فقیه می گوید؟ وآنرا در مسیر احقاق حقوق عموم مردم تصویر می کند. حتما مطالعه کنید! ☑️ @m_ghanbarian
⁉️کدام نفوذ خطرناک تر است؟ *گاهی یک دشمن به عنوان "ارزش گرائی" می آید. با هرگونه تحولی مخالفت می کند[تحجر]. حتی با راه های رفته هم مخالفت می کند[نوعی آرمانخواهی]... * از این خطرناک تر، این طرف قضیه است؛ به عنوان تغییر و تحول و پیشرفت، کسانی بیایند که با اساس ارزش ها و با اصل اسلام و تدین مردم و با اصل عدالت اجتماعی مخالفند؛ دچار همان سرمایه سالاری غربی اند؛ دنبال کیسه دوختن اند؛ با اصل رفع تبعیض طبقاتی مخالف اند... (رهبر انقلاب اسلامی۷۹/۲/۲۳) *پ.ن: در مواجهه با آرمان جوئی هایی که شکل و سبکش را نمی پسندیم مراقب باشیم نفوذ خطرناکتر در انقلاب را تقویت نکنیم. سرمایه سالاران ضد عدالت اجتماعی و طرفدار جامعه طبقاتی(همان اسلام آمریکایی در تعبیر امام) خطرناکترند! ☑️ @m_ghanbarian
💠 الوعد وفا! جامعه، با مسلمان شدن "صورتی نو" می پذیرد. با تشیّع، "فعلیّتی برتر" می گیرد. با اسلام ناب و تشیع راستین، "تعالی" می گیرد. در جای خود ثابت است که هر موجود، فیوضات ربّ را با "صورت اخیر" و "فعلیت آخر" خود جذب می کند: نبات با فعلیتِ نباتی اش، چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان، با فعلیتِ عقل و نطقش، فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است. حال جامعه ای که از دوگانه پرستی در آمد و مسلمان شد؛ از اسلامِ فتوحات، بالا آمد و اسلام اهلبیت(ع) را پذیرفت؛ البته چله ی زیارت عاشورایش دفع وبا می کند. اگر از تشیع انقلابیِ علی(ع) و حسین(ع) بهره بُرد و بر یزیدها شورید، مقابل سفیانی ها ایستاد؛ البته "فعلیت برتری" یافته وفیض بالاتری باید جذب کند. آن فیض برتر چیست؟ حالا وقتش رسیده که "علم را اگر در ثریا باشد به زمین آورد" و آبروی مذهبش کند.(بخشی از یادداشت: دعای انقلابی برای رفع کرونا۹۸/۱۲/۹) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔶 امام عزیز در اسرار طهارت و وضو دارند: "در مراتب نشئات انسانیه نیز آب رحمت را ظهوراتی است مختلفه؛[...]و با آب نازل از سماء حضرتِ حَکمِ عدل، قذارات خُلقیه ی باطنیه تطهیر شود. و با آب نازل از سماء غفاریت، ذنوب عباد تطهیر شود. و با آب نازل از سماء ملکوت، قذارات صوریه تطهیر شود"(آداب الصلاة ج۱ ص۶۳) 🔸پ.ن: حکومت عدل، مظهری از اسم الحَکم العدل الهی در عرصه اجتماعی است که اگر محقق شود موجب تطهیر خُلقیات باطنی افراد جامعه می شود. برقراری عدالت است که موجب تربیت اخلاقی و عرفانی مردم میشود و آب رحمت الهی در عرصه اجتماعی است. لذا امیرالمومنین فرمود: امام عادل بهتر از باران پیاپی است(غررالحکم) روح آن فقیه عارف و ولیّ حکیم شاد باد. ☑️ @m_ghanbarian
⚜جمهوریِ طبقات بهره‌مند! بدون اقتصاد مردمی و همگانی، مردم سالاری به هرنامی(حتی جمهوری اسلامی)، عملاً "جمهوری طبقات بهرمند" خواهد شد و دلار یا ریال بیشتر از انسانها موثر خواهد شد. امام صرحتاً "عدالت اجتماعی اسلام" را به چند شرط مشروط کرد از جمله: "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید و تلاش و خلاقیت و ابتکار". (صحیفه امام ج۲۱ ص۱۲۸و۱۲۹) یادداشت کامل: https://eitaa.com/m_ghanbarian/1850 ☑️ @m_ghanbarian
📰 مصاحبه مهم روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان درباره عدالت خواهی ۴۲سال بعد از انقلاب اسلامی ۹۹/۱۱/۱۴ http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3138/5/230066/0 📌 مطالعه آنرا به همه دوستان انقلاب و عدالتخواهان توصیه می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📰 مصاحبه مهم روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان درباره عدالت خواهی ۴۲سال بعد از انقلاب اسلامی
36173.pdf
737.6K
📰 مصاحبه مهم روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان درباره عدالت خواهی ۴۲سال بعد از انقلاب اسلامی ۹۹/۱۱/۱۴ 📌 مطالعه آنرا به همه دوستان انقلاب و عدالتخواهان توصیه می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
⚜گزیده ای از اهم نکات مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با وطن امروز۱۴بهمن۹۹/قسمت اول 🔘واقعا ما نیروهای ولایی و حزب‌اللهی به این دیده بانی رهبر انقلاب (درباره عقب ماندگی در عدالت)باور داریم؟! یکی از سابقین عدالت‌خواه که الان تلاش فرهنگی در «جنگ روایت‌ها» را ترجیح می‌دهد، در صحبتی خصوصی با بنده از این کلام رهبری گله داشت! که توقعات را بالا برده و بهانه دست دشمن در جنگ روایت‌ها داده است!  به نظر بنده نخستین علت عقب‌ماندگی، این است که همه ظرفیت نیروهای انقلاب پای عدالت‌خواهی نیامده است. بگذارید در همین بدو کار گزارشی از دیده‌بانی رهبر انقلاب از وضعیت عدالت بدهم که کسی گمان نکند یک بار بوده و سبق لسان شده است. چون هر کس دیگر با آمار یا مقایسه این را بگوید، نزد برخی متهم می‌شود به کمک به جنگ هیبریدی دشمن!... 🔸دوگانه‌هایی که در جامعه حزب‌اللهی هر روز سر در می‌آورد از همین عدم باور خبر می‌دهد: عدالت-مصلحت، عدالت-امنیت، عدالت-ولایت، عدالت-مواسات و...  🔘علت دیگر عقب‌ماندگی نه در بدنه انقلاب، بلکه در کارگزاران و تصمیم‌سازان است که این ارزش مطلق را ارزش دست چندم کردند. اجازه دهید باز از رهبر انقلاب نقل کنم تا بهتر پذیرش شود.  رهبر انقلاب فرمودند: «نباید ارزش عدالت به عنوان یک ارزش درجه ۲ کم‌کم در مقابل ارزش‌های دیگر به فراموشی سپرده شود؛ در نظام ما این خطر وجود داشته است. ارزش‌های دیگر هم خیلی مهم است؛ مثلا ارزش پیشرفت و توسعه، ارزش سازندگی، ارزش آزادی و مردم‌سالاری. مطرح کردن ارزش عدالت مطلقا به معنای نفی اینها نیست اما وقتی ما این ارزش‌ها را عمده می‌کنیم و مساله عدالت و نفی تبعیض و توجه به نیازهای طبقات محروم در جامعه کمرنگ می‌شود، خطر بزرگی است اما با عدالت‌محور بودن یک دولت، این خطر از بین می‌رود یا ضعیف می شود"(۸۴/۶/۸) 🔘علت سوم عقب‌ماندگی میراث‌های گذشته بویژه دیوان‌سالاری غیرانقلابی است.  باز رهبر انقلاب در این باره می‌گویند: «اگر دیوان‌سالاری و تشکیلات ما عدالت را مختل می‌کند، مضر است. باید دیوان‌سالاری را به نحوی سازمان‌دهی و تنظیم کرد که به عدالت کمک کند، زیرا عدالت ملاک و اصل است"(۸۳/۴/۷) مثلا فرض کنید نظام بودجه‌نویسی غیرعادلانه سالانه 1000هزار میلیارد را جوری هزینه می‌کند که شکاف طبقاتی را رفع نکرده، بلکه بیشتر هم می‌کند؛ استان‌های نابرخوردار، اصناف نابرخوردار و... . ☑️ @m_ghanbarian
⚜گزیده ای از اهم نکات مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با وطن امروز۱۴بهمن۹۹/قسمت دوم 🔘جمله عجیبی رهبر انقلاب دارند که اگر ایشان نگفته بودند بنده جرات طرح نداشتم: «امیر‌المومنین(ع) مقابل آن مساله [غصب خلافت] 25 سال عکس‌العمل نشان نداد اما در مقابل قضیه‌ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می‌رسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بنا کردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین(ع) 3 جنگ را تحمل کرد؛ جنگ جمل، جنگ صفین و جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین(ع) چقدر مهم است. کار بزرگ امیرالمومنین(ع) این است». (۸۳/۸/۱۵) امیرالمومنین خلیفه نباشد قابل تحمل‌تر است تا در خلافتش عدالت اجتماعی نقض شود و او سکوت کند! 🔸اگر همه این دوگانه‌سازی(ولایت-عدالت) برای این است که در یک مورد اقدام عملی، فصل‌الخطاب ولی فقیه باشد و مخالفت عملی با او نشود؛ حرفی نیست و هر مقلدی قبول دارد.  🔘 دوگانه دیگری: عدالت- امنیت است! در آیه 25 سوره حدید خدای متعال، «بینات رسالت‌ها» و «کتاب‌های الهی» و «میزان» همراه رسولان را برای «اقامه قسط» می‌شمارد. جداگانه عنصر چهارم را می‌شمارد: «و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس» یعنی عدالت اجتماعی و قسط فقط با منطق و استدلال و موعظه نمی‌شود، شمشیر هم می‌خواهد. اما زیبایی آیه در سوی این شمشیر و خشونت است؛ باس و سختی‌اش برای قاسطین و متجاوزان و زیاده‌خواهان اما منافعش برای عموم مردم! 🔸یعنی باید رانت‌خوار و تاراجگر ثروت‌ها، ناامن شود و همزمان عموم مردم در امنیت باشند. رهبر انقلاب در این باره می‌فرمایند:«عدالت که نباشد، امنیت هم در خدمت طبقه مرفه و برخوردار و سوءاستفاده‌چی است». (۷۷/۴/۷) مثلا راحت 11هزار میلیارد برای جبران بدهکاری چند موسسه مالی از صندوق توسعه بر می‌دارند اما حق اعتراض در سیاست‌های بنزینی و مانند آن نمی‌ماند! 🔸بله! در هرج و مرج شایع هم نمی‌شود عدالت‌خواهی کرد اما واقعیت ایران با این نظام باثبات یک کشور جنگ‌زده با درگیری‌های خیابانی نیست. واقعیت میدان امنیت نسبی سودبردگان خصوصی‌سازی و ناامنی زندگی کارگران است. واقعیت میدان سانسور مطلق خبری برخی تجمعات و تحصن‌های مردم وفادار به انقلاب علیه برخی ویژه‌خواری‌هاست.  یا باید زودتر حق این محرومان را داد یا زمینه اعتراض مسالمت‌آمیزشان علیه آن زیاده‌خواهان را فراهم کرد.  🔘مصلحت هم چوب دیگر بر سر عدالت‌خواهی است. عالی‌ترین مقام این کشور که بیشتر از همه هم مصلحت را می‌دانند و لحاظ می‌کنند، تصریح دارند: «به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمی‌تواند با عدالت معامله شود». (۸۲/۸/۲۳) 🔸اینکه فلان شبکه ماهواره‌ای سوءاستفاده می‌کند یا چهره کشور و حکومت اسلامی در جهان خراب می‌شود، نمی‌تواند مانع عدالت‌خواهی باشد. امروز نه! اینجا نه! اینجور نه! تا وقتی سالبه جزئیه است قابل قبول اما سالبه کلیه‌ای که یک دهه مانع مطالبه جدی عدالت در برخی حوزه‌ها شود، مسموع نیست. ☑️ @m_ghanbarian
⚜گزیده ای از اهم نکات مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با وطن امروز۱۴بهمن۹۹/ بخش سوم 🔘عدالت‌خواهیِ اجتماعی اگر خود را جزئی از عدالت‌گستری تکوینی الهی در همه عالم ببیند؛ «پشتوانه حقیقت» می‌گیرد. بالطبع «نسخه کامل و متوازن» عدالت اجتماعی را از خداوند می‌گیرد که «شریعت» نام دارد. لازمه اجرای این نسخه، «تشکیل حکومت اسلامی» می‌شود. باز بالطبع در عدالت‌خواهی به «ارزش‌های اخلاقی» دین الهی -که خود بخشی از عدالت است در ساحت فرد- ملتزم می‌ماند. این توضیح اجمالی قید "معنویت" برای عدالت است.  🔸نقطه جدایی عدالت‌خواهی اسلامی از مارکسیستی در این مواقف است. معناگرایی و «اعتقاد به مبدا و معاد به عنوان پشتوانه بایسته‌ها»، «اعتقاد راسخ به شریعت به عنوان نسخه الهی تحقق عدالت»، «التزام به حکومت و نظام اسلامی به عنوان عامل اجرای آن نسخه» و «رعایت موازین اخلاقی»، 4 رکن این عدالت‌خواهی است.  🔘عدالت‌خواهی درون نظام اسلامی انجام می‌شود. منظور از نظام اسلامی هم به تصریح رهبر انقلاب؛ «نظام آدم‌ها و اشخاص نیست؛ نظام آرمان‌هاست». (۸۰/۸/۹) این نظام، آرمان‌های نوشته در کتاب‌ها نیست، منشوری منعکس در قانون اساسی است که البته روی زمین در بیعت یک امت با یک ولی عدالت‌خواه تشخص یافته است؛ یعنی همان «نظام انقلابی امت و امامت» نه «تشکیلات دیوان‌سالاری» در کلام رهبر انقلاب. (۹۶/۱۱/۲۹) 🔸البته همان قدر که دعوت به عدالت بدون این نظام مردمی-ولایی، نشدنی است، دعوت به نظام دیوان‌سالاری موجود منهای عدالت هم به نام نظام اسلامی، دروغ و تقلبی است! این را هم رهبر حکیم بیان می‌کنند: «دعوت به نظام اسلامی، منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راه عدالت اجتماعی، دعوتی ناقص، بلکه غلط و دروغ است و هر نظامی هر چند با آرایش اسلامی، اگر تامین قسط و عدل و نجات ضعفا و محرومین، در سرلوحه برنامه‌های آن نباشد، غیراسلامی و منافقانه است». (۶۹/۳/۱۰) 🔘یک طرح به ظاهر عدالت‌خواهانه اگر با مطالعات همه‌جانبه نباشد، ای بسا خود تبعیض در ساحتی دیگر و ضدعدالت شود. «اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‌شود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروه‌های تند و افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کرده‌اند که ضدعدالت شده است». (۸۸/۸/۱۶). از همین جمله برخی سوءاستفاده کرده و هر حرکت عدالت‌خواهانه را به تندروی متهم می‌کنند که درست نیست. «بعضی می‌خواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروی نیست؛ توجه به حقوق آحاد مردم است، جلوگیری از ویژه‌خواری است، جلوگیری از تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان است... عدالت را نباید تندروی و مخالفت با شیوه‌های علمی دانست. با استفاده از همه شیوه‌های عالمانه و با تدبیر می‌توان عدالت را در جامعه مستقر کرد». (۸۴/۵/۱۲)  🔸راه‌حل عملی در اینجا جمع بین عدالت‌خواهی و عدالت‌پژوهی است. باید کنشگران میدان با نیروهای فکری انقلابی عدالت‌پژوه مرتبط شوند و آن پژوهشگران نیز از عرصه واقعی مطالبه حقوق مظلومان و جلوگیری از ویژه‌خواران عقب نمانند و الا عقلانیت به محافظه‌کاری تنزل می‌کند! 🔸رهبر انقلاب در این باره هم هشدار بجایی دارند: «عاقل بودن و خرد را به کار گرفتن با محافظه‌کاری فرق دارد. محافظه‌کار، طرفدار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را بر نمی‌تابد و از تحول و دگرگونی می‌ترسد اما عقلانیت اینطور نیست؛ محاسبه عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی می‌شود». (۸۴/۶/۸) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟! این ایده کجا متوقف شد؟! #بخش_اول .
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ 2⃣ تلازم اقتصاد مردمی با حکمرانی مردمی؛ تلازم تعاونی و شورا! در یادداشت قبل صورت بندی "اقتصاد مردمی" در "تعاونی ها" (بخصوص تعاونی های فراگیر برای سه دهک پایین جامعه و بیکاران) از "نظریه" تا "قانون اساسی" و تا "سیاست و ابلاغ" توضیح داده شد. ۱۵سال تاخیر در تحقق سؤالاتی پدید آورد: چرا در عرصه سیاسی، شعار مجلسی ها و کاندیداهای ریاست جمهوری -حتی خیلی ولائی ها- نشده است؟! چرا در عرصه فرهنگی، در رسانه ملی و خبرگزاری های حزب اللهی جای طرح و بررسی ابعاد آن و گفتمان سازی برای آن خالی است؟! ❗️پاسخ کاستی ها یک جمله است: روی دیگر سکه اقتصاد مردمی، یعنی "حکمرانی مردمی" آسیب دیده است! همانقدر که "شیوه تعاونی" در مردمی کردن اقتصاد سهم دارد؛ "شوراها" در مردمی کردن سیاست و حکمرانی نقش دارد. این دو "ضامن" یکدیگرند. ✔️تلازم دو پاره سیستم اقتصاد و سیاست: در تشریع اسلامی هم عرض مالکیت حاکمیتی (انفال و فیئ)؛ سهمی از منابع ثروت به "ملکیت آحاد مردم" در می آمد. مثلا همه زمین هایی که با جنگ فتح می شد(برابر چند کشور الان) مال کل مسلمین بود. عواید آن (خراج و...) "بشکل سرانه" بین آنها تقسیم می شد. متناظر با این "سهم اقتصادی"، "حق سیاسی" ای مثل "عقد الامان" برای آحاد مسلمین به رسمیت شمرده می شد. در جنگ با کفار(صاحبان اولیه آن اراضی)، یک مسلمان -حتی برده- می توانست به تعدادی از کفار امان دهد و این اذن یا اجازه ولیّ جامعه -حتی معصوم- را لازم نداشت(۱) این حق برای همه مسلمین علی البدل بود. نمونه عالی تر، "نهاد شورا" است. همان "امر" (حکومت و حکمرانی) که برایش "اولواالامر منکم" بعنوان ولیّ از جانب خداوند معلوم شده؛ درباره اش "امرهم شوری بینهم" و "شاورهم فی الامر"، هم فرموده شده است. جمع بین حکومت ولائی و حکمرانی شورائی نوع بدیعی از مردم سالاری را پدید می آورد. نمونه رجوع به شورا و مشورت در سیره سیاسی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) بسیار زیاد است(۲). 🔅علی بن مهزیار می گوید امام جواد(ع) به من نوشت:"از فلانی بخواه نظر خود را به من بگوید و اعتماد به نفس داشته باشد که او داناتر است که چه چیز در شهرش جایز است و چگونه باید با پادشاهان رفتار کرد. همانا مشورت مبارک است..."(۳). اینکه مشورت در امور سیاسی و حکمرانی حتی بر ولیّ معصوم، واجب بوده است؛ مسلّم است. حداکثر اختلاف در این است که نظر شورا و اکثریت همواره الزام آور هم بوده است یا نه؟!(۴) 🔅امیر المومنین(ع) فرمود:"پس با من از گفتن حق و مشورت عدل(رایزنی در عدالت) باز نایستید"(۵). محقق نائینی در ذیل این روایت، "شورای عمومی ملی" برای نظارت بر سلاطین را جایگزین قوه عاصمه الهی[عصمت] و لااقل جانشین قوه علمیه و ملکه عدالت و تقوا قرار می دهد(۶). 🔅امام رضا(ع) از پیامبر(ص) روایت کردند:"هرکه سراغ شما آمد و خواست جماعت شما را پراکنده سازد و امارت را غصب کند و بدون مشورت تولّی امور کند(یتولی من غیر مشوره) او را بکشید که خداوند اجازه داده است!"(۷) برخی مراجع معاصر ذیل این روایت، مشورت برای ولی فقیه را نه از قبیل مستحبات بلکه از اوجب واجبات شمرده و حکمت "مجلس نمایندگان" در حکومت اسلامی را همین شمرده است.(۸) ✔️شورا در قانون اساسی: آن نظریه مترقی توسط مجتهدین وخبرگان، به قانون اساسی کشیده شد. غیر از قوه مقننه، فصل هفتم(اصل۱۰۰تا۱۰۶) به شوراها اختصاص یافت. خبرگان، "بخاطر واگذاری کار مردم هر منطقه به خودشان"، شورای روستا و شهر و استان تصویب کردند(۹). غیر از آن شوراها، شورایی برای اصناف، بخصوص کارگران و دهقانان تعریف کردند: " و همکاری در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی، شورایی مرکّب از نمایندگان کارگران و دهقانان و دیگر کارکنان و مدیران، و واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکّب از نمایندگان اعضای این واحدها تشکیل میشود..."(۱۰) ❗️جالب اینکه حتی در کارخانه ها و واحدهایی که "مالکیت خصوصی" دارند، طبق این اصل، "اقلا در برنامه ریزی برای پیشرفت" باید نظر شورای کارگری لحاظ شود!(۱۱). پس به طریق اولویت در بخش تعاونی که خود کارگران و کارمندان مالک مشاع آن هستند، این حق حتی در مدیریت آن لحاظ می شود. ادامه نوشته در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ 2⃣ تلازم اقتصاد مردمی با حکمرانی مردمی؛ تلازم تعاونی و شورا! ❗️عدم تحقق درست این اصل، سهم جدی در عدم تحقق اقتصاد مردمی با تعاونی دارد. در تبصره۴ماده۱۳۱ از فصل ششم قانون کار آمد: "کارگران یک واحد فقط می توانند یکی از سه مورد شورای اسلامی کار، انجمن صنفی یا نماینده کارگران را داشته باشند"! بدین گونه "شوراهای تامین قسط" کارگری و دهقانی در همین سه منحصر شد و دربسیاری از واحدها و اصناف همین هم شکل نگرفت. رویکردهای امنیتی مانع همکاری طلاب و علماء منطقه یا دانشجویان با کارگران شد! ⬅️لذا بطور طبیعی مطالباتِ به حق اغلب به سطوح حاکمیتی راه نیافته در عرصه سیاسی مدعی ای پیدا نمی کند!کسی حق ۲۵درصدی بیکاران و کارگران و... در اقتصاد ایران را وجه همت خود نمی کند! ✔️سانسور فرهنگی: در عرصه فرهنگی هم رسانه های فراگیر بجای از پایین به بالا، از بالا به پایین سردرآوردند و مساله های سطح حکمرانی و جناح های درگیر، مساله شان میشود نه سهام سه دهک پایین و لشکر بیکاران! در قانون اساسی۵۷ اداره رادیو تلویزیون، "شورائی" بود. در بازنگری به "تمرکز مدیریتی" تغییر کرد(اصل۱۷۵). شورای نظارتی ذیل مدیریت معنا شد. حالا قوانین سابق درباره اختیارات شورا و رئیس برای وضع جدید باید بازنگری می شد. در سال۷۳ رئیس وقت صدا وسیما (دکتر لاریجانی) در خلأ قانونی، خواهان انتقال کلیه وظایف و اختیارات شورای سابق به رئیس سازمان شد و رهبری نیز در۷۳/۵/۹پاسخ دادند: "تا وقتی تکلیف این کار به طور قطعی معین نشده است، رئیس سازمان وظایف قانونی شورای سرپرستی سابق را عهده دار گردد". از این انتقال موقت فعلا ۲۶سال می گذرد! و عملا یک نفر تشخیص می دهد چه طرح شود و چه نشود!(۱۲) در فقدان شورای سرپرستی و قوانینی که امکان حضور افکار و جریانات متکثر انقلاب را تامین کند و نمایندگی واقعی طبقات و اصناف باشد؛ اگر ۱۵سال توقف یک ابلاغ رسمی رهبر انقلاب هم بطور جدی پرداخته نشود، جای تعجبی ندارد! .................................... پی نوشت: ۱.تذکرة الفقهاء ج۹ص۸۷ ۲و۴.ر.ک:مبانی نظری حکومت اسلامی بررسی فقهی تطبیقی/محمدمهدی آصفی ۳.وسائل الشیعه ج۱۲ص۴۵ ۵.الکافی ج۸ص۳۵۶ ۶.تنبیه الامة و تنزیه الملة ص۸۷و۸۸ ۷.عیون اخبار الرضا ج۲ص۶۲ ۸.انوارالفقاهه-کتاب البیع آیت الله مکارم شیرازی ص۴۹۰ ۹.ر.ک: مشروح مذاکرات ذیل اصل۱۰۰ ۱۰.اصل۱۰۴قانون اساسی ۱۱.ر.ک: مشروح مذاکرات ذیل اصل۱۰۴ ۱۲.برای تفصیل میتوانید این گزارش را بررسی کنید: http://css.ir/fa/content/115000 *مطلب مرتبط: بازگشت انقلابی به مردم؟! ۱ 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۱۶ ☑️ @m_ghanbarian