🔶 امام عزیز در اسرار طهارت و وضو دارند:
"در مراتب نشئات انسانیه نیز آب رحمت را ظهوراتی است مختلفه؛[...]و با آب نازل از سماء حضرتِ حَکمِ عدل، قذارات خُلقیه ی باطنیه تطهیر شود. و با آب نازل از سماء غفاریت، ذنوب عباد تطهیر شود. و با آب نازل از سماء ملکوت، قذارات صوریه تطهیر شود"(آداب الصلاة ج۱ ص۶۳)
🔸پ.ن: حکومت عدل، مظهری از اسم الحَکم العدل الهی در عرصه اجتماعی است که اگر محقق شود موجب تطهیر خُلقیات باطنی افراد جامعه می شود. برقراری عدالت است که موجب تربیت اخلاقی و عرفانی مردم میشود و آب رحمت الهی در عرصه اجتماعی است. لذا امیرالمومنین فرمود: امام عادل بهتر از باران پیاپی است(غررالحکم)
روح آن فقیه عارف و ولیّ حکیم شاد باد.
#عرفان_عدالت
#عدالت_تربیت
#امام_خمینی
☑️ @m_ghanbarian
⚜جمهوریِ طبقات بهرهمند!
بدون اقتصاد مردمی و همگانی، مردم سالاری به هرنامی(حتی جمهوری اسلامی)، عملاً "جمهوری طبقات بهرمند" خواهد شد و دلار یا ریال بیشتر از انسانها موثر خواهد شد.
امام صرحتاً "عدالت اجتماعی اسلام" را به چند شرط مشروط کرد از جمله: "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید و تلاش و خلاقیت و ابتکار". (صحیفه امام ج۲۱ ص۱۲۸و۱۲۹)
یادداشت کامل:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1850
☑️ @m_ghanbarian
📰 مصاحبه مهم روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان درباره عدالت خواهی ۴۲سال بعد از انقلاب اسلامی
۹۹/۱۱/۱۴
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3138/5/230066/0
📌 مطالعه آنرا به همه دوستان انقلاب و عدالتخواهان توصیه می کنیم.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📰 مصاحبه مهم روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان درباره عدالت خواهی ۴۲سال بعد از انقلاب اسلامی
36173.pdf
737.6K
📰 مصاحبه مهم روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان درباره عدالت خواهی ۴۲سال بعد از انقلاب اسلامی
۹۹/۱۱/۱۴
📌 مطالعه آنرا به همه دوستان انقلاب و عدالتخواهان توصیه می کنیم.
☑️ @m_ghanbarian
⚜گزیده ای از اهم نکات مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با وطن امروز۱۴بهمن۹۹/قسمت اول
🔘واقعا ما نیروهای ولایی و حزباللهی به این دیده بانی رهبر انقلاب (درباره عقب ماندگی در عدالت)باور داریم؟! یکی از سابقین عدالتخواه که الان تلاش فرهنگی در «جنگ روایتها» را ترجیح میدهد، در صحبتی خصوصی با بنده از این کلام رهبری گله داشت! که توقعات را بالا برده و بهانه دست دشمن در جنگ روایتها داده است!
به نظر بنده نخستین علت عقبماندگی، این است که همه ظرفیت نیروهای انقلاب پای عدالتخواهی نیامده است.
بگذارید در همین بدو کار گزارشی از دیدهبانی رهبر انقلاب از وضعیت عدالت بدهم که کسی گمان نکند یک بار بوده و سبق لسان شده است. چون هر کس دیگر با آمار یا مقایسه این را بگوید، نزد برخی متهم میشود به کمک به جنگ هیبریدی دشمن!...
🔸دوگانههایی که در جامعه حزباللهی هر روز سر در میآورد از همین عدم باور خبر میدهد: عدالت-مصلحت، عدالت-امنیت، عدالت-ولایت، عدالت-مواسات و...
🔘علت دیگر عقبماندگی نه در بدنه انقلاب، بلکه در کارگزاران و تصمیمسازان است که این ارزش مطلق را ارزش دست چندم کردند. اجازه دهید باز از رهبر انقلاب نقل کنم تا بهتر پذیرش شود.
رهبر انقلاب فرمودند: «نباید ارزش عدالت به عنوان یک ارزش درجه ۲ کمکم در مقابل ارزشهای دیگر به فراموشی سپرده شود؛ در نظام ما این خطر وجود داشته است. ارزشهای دیگر هم خیلی مهم است؛ مثلا ارزش پیشرفت و توسعه، ارزش سازندگی، ارزش آزادی و مردمسالاری. مطرح کردن ارزش عدالت مطلقا به معنای نفی اینها نیست اما وقتی ما این ارزشها را عمده میکنیم و مساله عدالت و نفی تبعیض و توجه به نیازهای طبقات محروم در جامعه کمرنگ میشود، خطر بزرگی است اما با عدالتمحور بودن یک دولت، این خطر از بین میرود یا ضعیف می شود"(۸۴/۶/۸)
🔘علت سوم عقبماندگی میراثهای گذشته بویژه دیوانسالاری غیرانقلابی است.
باز رهبر انقلاب در این باره میگویند: «اگر دیوانسالاری و تشکیلات ما عدالت را مختل میکند، مضر است. باید دیوانسالاری را به نحوی سازماندهی و تنظیم کرد که به عدالت کمک کند، زیرا عدالت ملاک و اصل است"(۸۳/۴/۷)
مثلا فرض کنید نظام بودجهنویسی غیرعادلانه سالانه 1000هزار میلیارد را جوری هزینه میکند که شکاف طبقاتی را رفع نکرده، بلکه بیشتر هم میکند؛ استانهای نابرخوردار، اصناف نابرخوردار و... .
☑️ @m_ghanbarian
⚜گزیده ای از اهم نکات مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با وطن امروز۱۴بهمن۹۹/قسمت دوم
🔘جمله عجیبی رهبر انقلاب دارند که اگر ایشان نگفته بودند بنده جرات طرح نداشتم: «امیرالمومنین(ع) مقابل آن مساله [غصب خلافت] 25 سال عکسالعمل نشان نداد اما در مقابل قضیهای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر میرسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بنا کردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین(ع) 3 جنگ را تحمل کرد؛ جنگ جمل، جنگ صفین و جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین(ع) چقدر مهم است. کار بزرگ امیرالمومنین(ع) این است». (۸۳/۸/۱۵)
امیرالمومنین خلیفه نباشد قابل تحملتر است تا در خلافتش عدالت اجتماعی نقض شود و او سکوت کند!
🔸اگر همه این دوگانهسازی(ولایت-عدالت) برای این است که در یک مورد اقدام عملی، فصلالخطاب ولی فقیه باشد و مخالفت عملی با او نشود؛ حرفی نیست و هر مقلدی قبول دارد.
🔘 دوگانه دیگری: عدالت- امنیت است!
در آیه 25 سوره حدید خدای متعال، «بینات رسالتها» و «کتابهای الهی» و «میزان» همراه رسولان را برای «اقامه قسط» میشمارد. جداگانه عنصر چهارم را میشمارد: «و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس» یعنی عدالت اجتماعی و قسط فقط با منطق و استدلال و موعظه نمیشود، شمشیر هم میخواهد. اما زیبایی آیه در سوی این شمشیر و خشونت است؛ باس و سختیاش برای قاسطین و متجاوزان و زیادهخواهان اما منافعش برای عموم مردم!
🔸یعنی باید رانتخوار و تاراجگر ثروتها، ناامن شود و همزمان عموم مردم در امنیت باشند. رهبر انقلاب در این باره میفرمایند:«عدالت که نباشد، امنیت هم در خدمت طبقه مرفه و برخوردار و سوءاستفادهچی است». (۷۷/۴/۷)
مثلا راحت 11هزار میلیارد برای جبران بدهکاری چند موسسه مالی از صندوق توسعه بر میدارند اما حق اعتراض در سیاستهای بنزینی و مانند آن نمیماند!
🔸بله! در هرج و مرج شایع هم نمیشود عدالتخواهی کرد اما واقعیت ایران با این نظام باثبات یک کشور جنگزده با درگیریهای خیابانی نیست. واقعیت میدان امنیت نسبی سودبردگان خصوصیسازی و ناامنی زندگی کارگران است. واقعیت میدان سانسور مطلق خبری برخی تجمعات و تحصنهای مردم وفادار به انقلاب علیه برخی ویژهخواریهاست.
یا باید زودتر حق این محرومان را داد یا زمینه اعتراض مسالمتآمیزشان علیه آن زیادهخواهان را فراهم کرد.
🔘مصلحت هم چوب دیگر بر سر عدالتخواهی است. عالیترین مقام این کشور که بیشتر از همه هم مصلحت را میدانند و لحاظ میکنند، تصریح دارند: «به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمیتواند با عدالت معامله شود». (۸۲/۸/۲۳)
🔸اینکه فلان شبکه ماهوارهای سوءاستفاده میکند یا چهره کشور و حکومت اسلامی در جهان خراب میشود، نمیتواند مانع عدالتخواهی باشد. امروز نه! اینجا نه! اینجور نه! تا وقتی سالبه جزئیه است قابل قبول اما سالبه کلیهای که یک دهه مانع مطالبه جدی عدالت در برخی حوزهها شود، مسموع نیست.
☑️ @m_ghanbarian
⚜گزیده ای از اهم نکات مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با وطن امروز۱۴بهمن۹۹/ بخش سوم
🔘عدالتخواهیِ اجتماعی اگر خود را جزئی از عدالتگستری تکوینی الهی در همه عالم ببیند؛ «پشتوانه حقیقت» میگیرد. بالطبع «نسخه کامل و متوازن» عدالت اجتماعی را از خداوند میگیرد که «شریعت» نام دارد. لازمه اجرای این نسخه، «تشکیل حکومت اسلامی» میشود. باز بالطبع در عدالتخواهی به «ارزشهای اخلاقی» دین الهی -که خود بخشی از عدالت است در ساحت فرد- ملتزم میماند. این توضیح اجمالی قید "معنویت" برای عدالت است.
🔸نقطه جدایی عدالتخواهی اسلامی از مارکسیستی در این مواقف است. معناگرایی و «اعتقاد به مبدا و معاد به عنوان پشتوانه بایستهها»، «اعتقاد راسخ به شریعت به عنوان نسخه الهی تحقق عدالت»، «التزام به حکومت و نظام اسلامی به عنوان عامل اجرای آن نسخه» و «رعایت موازین اخلاقی»، 4 رکن این عدالتخواهی است.
🔘عدالتخواهی درون نظام اسلامی انجام میشود. منظور از نظام اسلامی هم به تصریح رهبر انقلاب؛ «نظام آدمها و اشخاص نیست؛ نظام آرمانهاست». (۸۰/۸/۹) این نظام، آرمانهای نوشته در کتابها نیست، منشوری منعکس در قانون اساسی است که البته روی زمین در بیعت یک امت با یک ولی عدالتخواه تشخص یافته است؛ یعنی همان «نظام انقلابی امت و امامت» نه «تشکیلات دیوانسالاری» در کلام رهبر انقلاب. (۹۶/۱۱/۲۹)
🔸البته همان قدر که دعوت به عدالت بدون این نظام مردمی-ولایی، نشدنی است، دعوت به نظام دیوانسالاری موجود منهای عدالت هم به نام نظام اسلامی، دروغ و تقلبی است! این را هم رهبر حکیم بیان میکنند: «دعوت به نظام اسلامی، منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راه عدالت اجتماعی، دعوتی ناقص، بلکه غلط و دروغ است و هر نظامی هر چند با آرایش اسلامی، اگر تامین قسط و عدل و نجات ضعفا و محرومین، در سرلوحه برنامههای آن نباشد، غیراسلامی و منافقانه است». (۶۹/۳/۱۰)
🔘یک طرح به ظاهر عدالتخواهانه اگر با مطالعات همهجانبه نباشد، ای بسا خود تبعیض در ساحتی دیگر و ضدعدالت شود. «اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل میشود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروههای تند و افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کردهاند که ضدعدالت شده است». (۸۸/۸/۱۶). از همین جمله برخی سوءاستفاده کرده و هر حرکت عدالتخواهانه را به تندروی متهم میکنند که درست نیست. «بعضی میخواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروی نیست؛ توجه به حقوق آحاد مردم است، جلوگیری از ویژهخواری است، جلوگیری از تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان است... عدالت را نباید تندروی و مخالفت با شیوههای علمی دانست. با استفاده از همه شیوههای عالمانه و با تدبیر میتوان عدالت را در جامعه مستقر کرد». (۸۴/۵/۱۲)
🔸راهحل عملی در اینجا جمع بین عدالتخواهی و عدالتپژوهی است. باید کنشگران میدان با نیروهای فکری انقلابی عدالتپژوه مرتبط شوند و آن پژوهشگران نیز از عرصه واقعی مطالبه حقوق مظلومان و جلوگیری از ویژهخواران عقب نمانند و الا عقلانیت به محافظهکاری تنزل میکند!
🔸رهبر انقلاب در این باره هم هشدار بجایی دارند: «عاقل بودن و خرد را به کار گرفتن با محافظهکاری فرق دارد. محافظهکار، طرفدار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را بر نمیتابد و از تحول و دگرگونی میترسد اما عقلانیت اینطور نیست؛ محاسبه عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی میشود». (۸۴/۶/۸)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟! این ایده کجا متوقف شد؟! #بخش_اول .
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ 2⃣
تلازم اقتصاد مردمی با حکمرانی مردمی؛ تلازم تعاونی و شورا!
#بخش_اول
در یادداشت قبل صورت بندی "اقتصاد مردمی" در "تعاونی ها" (بخصوص تعاونی های فراگیر برای سه دهک پایین جامعه و بیکاران) از "نظریه" تا "قانون اساسی" و تا "سیاست و ابلاغ" توضیح داده شد. ۱۵سال تاخیر در تحقق سؤالاتی پدید آورد: چرا در عرصه سیاسی، شعار مجلسی ها و کاندیداهای ریاست جمهوری -حتی خیلی ولائی ها- نشده است؟! چرا در عرصه فرهنگی، در رسانه ملی و خبرگزاری های حزب اللهی جای طرح و بررسی ابعاد آن و گفتمان سازی برای آن خالی است؟!
❗️پاسخ کاستی ها یک جمله است: روی دیگر سکه اقتصاد مردمی، یعنی "حکمرانی مردمی" آسیب دیده است!
همانقدر که "شیوه تعاونی" در مردمی کردن اقتصاد سهم دارد؛ "شوراها" در مردمی کردن سیاست و حکمرانی نقش دارد. این دو "ضامن" یکدیگرند.
✔️تلازم دو پاره سیستم اقتصاد و سیاست:
در تشریع اسلامی هم عرض مالکیت حاکمیتی (انفال و فیئ)؛ سهمی از منابع ثروت به "ملکیت آحاد مردم" در می آمد. مثلا همه زمین هایی که با جنگ فتح می شد(برابر چند کشور الان) مال کل مسلمین بود. عواید آن (خراج و...) "بشکل سرانه" بین آنها تقسیم می شد.
متناظر با این "سهم اقتصادی"، "حق سیاسی" ای مثل "عقد الامان" برای آحاد مسلمین به رسمیت شمرده می شد. در جنگ با کفار(صاحبان اولیه آن اراضی)، یک مسلمان -حتی برده- می توانست به تعدادی از کفار امان دهد و این اذن یا اجازه ولیّ جامعه -حتی معصوم- را لازم نداشت(۱)
این حق برای همه مسلمین علی البدل بود.
نمونه عالی تر، "نهاد شورا" است. همان "امر" (حکومت و حکمرانی) که برایش "اولواالامر منکم" بعنوان ولیّ از جانب خداوند معلوم شده؛ درباره اش "امرهم شوری بینهم" و "شاورهم فی الامر"، هم فرموده شده است. جمع بین حکومت ولائی و حکمرانی شورائی نوع بدیعی از مردم سالاری را پدید می آورد. نمونه رجوع به شورا و مشورت در سیره سیاسی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) بسیار زیاد است(۲).
🔅علی بن مهزیار می گوید امام جواد(ع) به من نوشت:"از فلانی بخواه نظر خود را به من بگوید و اعتماد به نفس داشته باشد که او داناتر است که چه چیز در شهرش جایز است و چگونه باید با پادشاهان رفتار کرد. همانا مشورت مبارک است..."(۳).
اینکه مشورت در امور سیاسی و حکمرانی حتی بر ولیّ معصوم، واجب بوده است؛ مسلّم است. حداکثر اختلاف در این است که نظر شورا و اکثریت همواره الزام آور هم بوده است یا نه؟!(۴)
🔅امیر المومنین(ع) فرمود:"پس با من از گفتن حق و مشورت عدل(رایزنی در عدالت) باز نایستید"(۵).
محقق نائینی در ذیل این روایت، "شورای عمومی ملی" برای نظارت بر سلاطین را جایگزین قوه عاصمه الهی[عصمت] و لااقل جانشین قوه علمیه و ملکه عدالت و تقوا قرار می دهد(۶).
🔅امام رضا(ع) از پیامبر(ص) روایت کردند:"هرکه سراغ شما آمد و خواست جماعت شما را پراکنده سازد و امارت را غصب کند و بدون مشورت تولّی امور کند(یتولی من غیر مشوره) او را بکشید که خداوند اجازه داده است!"(۷)
برخی مراجع معاصر ذیل این روایت، مشورت برای ولی فقیه را نه از قبیل مستحبات بلکه از اوجب واجبات شمرده و حکمت "مجلس نمایندگان" در حکومت اسلامی را همین شمرده است.(۸)
✔️شورا در قانون اساسی:
آن نظریه مترقی توسط مجتهدین وخبرگان، به قانون اساسی کشیده شد. غیر از قوه مقننه، فصل هفتم(اصل۱۰۰تا۱۰۶) به شوراها اختصاص یافت. خبرگان، "بخاطر واگذاری کار مردم هر منطقه به خودشان"، شورای روستا و شهر و استان تصویب کردند(۹).
غیر از آن شوراها، شورایی برای اصناف، بخصوص کارگران و دهقانان تعریف کردند:
"#به_منظور_تامین_قسط_اسلامی و همکاری در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی، شورایی مرکّب از نمایندگان کارگران و دهقانان و دیگر کارکنان و مدیران، و واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکّب از نمایندگان اعضای این واحدها تشکیل میشود..."(۱۰)
❗️جالب اینکه حتی در کارخانه ها و واحدهایی که "مالکیت خصوصی" دارند، طبق این اصل، "اقلا در برنامه ریزی برای پیشرفت" باید نظر شورای کارگری لحاظ شود!(۱۱). پس به طریق اولویت در بخش تعاونی که خود کارگران و کارمندان مالک مشاع آن هستند، این حق حتی در مدیریت آن لحاظ می شود.
ادامه نوشته در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ 2⃣
تلازم اقتصاد مردمی با حکمرانی مردمی؛ تلازم تعاونی و شورا!
#بخش_دوم
❗️عدم تحقق درست این اصل، سهم جدی در عدم تحقق اقتصاد مردمی با تعاونی دارد. در تبصره۴ماده۱۳۱ از فصل ششم قانون کار آمد: "کارگران یک واحد فقط می توانند یکی از سه مورد شورای اسلامی کار، انجمن صنفی یا نماینده کارگران را داشته باشند"!
بدین گونه "شوراهای تامین قسط" کارگری و دهقانی در همین سه منحصر شد و دربسیاری از واحدها و اصناف همین هم شکل نگرفت. رویکردهای امنیتی مانع همکاری طلاب و علماء منطقه یا دانشجویان با کارگران شد!
⬅️لذا بطور طبیعی مطالباتِ به حق اغلب به سطوح حاکمیتی راه نیافته در عرصه سیاسی مدعی ای پیدا نمی کند!کسی حق ۲۵درصدی بیکاران و کارگران و... در اقتصاد ایران را وجه همت خود نمی کند!
✔️سانسور فرهنگی:
در عرصه فرهنگی هم رسانه های فراگیر بجای از پایین به بالا، از بالا به پایین سردرآوردند و مساله های سطح حکمرانی و جناح های درگیر، مساله شان میشود نه سهام سه دهک پایین و لشکر بیکاران!
در قانون اساسی۵۷ اداره رادیو تلویزیون، "شورائی" بود. در بازنگری به "تمرکز مدیریتی" تغییر کرد(اصل۱۷۵). شورای نظارتی ذیل مدیریت معنا شد. حالا قوانین سابق درباره اختیارات شورا و رئیس برای وضع جدید باید بازنگری می شد. در سال۷۳ رئیس وقت صدا وسیما (دکتر لاریجانی) در خلأ قانونی، خواهان انتقال کلیه وظایف و اختیارات شورای سابق به رئیس سازمان شد و رهبری نیز در۷۳/۵/۹پاسخ دادند: "تا وقتی تکلیف این کار به طور قطعی معین نشده است، رئیس سازمان وظایف قانونی شورای سرپرستی سابق را عهده دار گردد".
از این انتقال موقت فعلا ۲۶سال می گذرد! و عملا یک نفر تشخیص می دهد چه طرح شود و چه نشود!(۱۲)
در فقدان شورای سرپرستی و قوانینی که امکان حضور افکار و جریانات متکثر انقلاب را تامین کند و نمایندگی واقعی طبقات و اصناف باشد؛ اگر ۱۵سال توقف یک ابلاغ رسمی رهبر انقلاب هم بطور جدی پرداخته نشود، جای تعجبی ندارد!
#شواهای_تامین_قسط
#جدیت_مردمی_در_شوراها
#رسانه_ملی
#بیست_و_شش_سال_موقت
....................................
پی نوشت:
۱.تذکرة الفقهاء ج۹ص۸۷
۲و۴.ر.ک:مبانی نظری حکومت اسلامی بررسی فقهی تطبیقی/محمدمهدی آصفی
۳.وسائل الشیعه ج۱۲ص۴۵
۵.الکافی ج۸ص۳۵۶
۶.تنبیه الامة و تنزیه الملة ص۸۷و۸۸
۷.عیون اخبار الرضا ج۲ص۶۲
۸.انوارالفقاهه-کتاب البیع آیت الله مکارم شیرازی ص۴۹۰
۹.ر.ک: مشروح مذاکرات ذیل اصل۱۰۰
۱۰.اصل۱۰۴قانون اساسی
۱۱.ر.ک: مشروح مذاکرات ذیل اصل۱۰۴
۱۲.برای تفصیل میتوانید این گزارش را بررسی کنید:
http://css.ir/fa/content/115000
*مطلب مرتبط: بازگشت انقلابی به مردم؟! ۱
📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۱۶
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👏🏻جزاک الله خیراً
رهبر انقلاب نیز به استناد آیه۳۰ احزاب سه بار مشروعیت مجازات مضاعف کارگزار متخلف را بیان کرده اند(به مقاله لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف. تقریر نظر آیت الله خامنه ای و فقهای گذشته در کانال رجوع کنید)
جامعه منتظر بود با امثال آقای طبری و برخی نامداران و سمت داران همین شود؛ لکن در خوشبینانه ترین نظر، مجازات، مضاعف نبود!
☑️ @m_ghanbarian
🔰با آیت الله آملی لاریجانی!
🔘رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکلات و کاستیها در همه دورانها حتی در زمان حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) وجود داشته است، اظهار کرد: در همه اعصار، نفاق، فساد و سوءمدیریتهایی کم و بیش وجود داشته اما مهم این است که کلیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک حقیقت زنده و رو به پیشرفت است.(خبرگزاری فارس)
▫️آیت الله آملی راست میگویند؛ فساد دوره امیرالمومنین(ع) مثل:
۱-تخلف مالی ابن هرمه کارگزار حضرت در بازار اهواز!
۲-گزارش تخلف کارگزارش در اصطخر(منذربن ابی جارود) که زیّ اشرافی در پیش گرفته و خویشان را مقدم می دارد!
۳-تجمل گرایی قاضی القضات او(شریح) در حد خرید یک خانه ۸۰ دیناری!!!
۴-ربودن اموال بیت المال توسط پسرعمویش که کارگزارش هم بود و فرار به حجاز!
۵-سرسفره رنگین نشستن کارگزارش در بصره در مهمانی ای که نیازمندان رانده و توانگران فراخوان شده بودند!
🔅پیشرو بودن علی(ع) و زنده ماندن حقیقتش به این بود که:
۱.دستور داد ابن هرمه را جلوی مردم دستگیر و جارچی هم اعلام کند. جمعه او را ۳۵ضربه شلاق بزنند و در بازار هم بچرخانند و...(مستدرک الوسائل ج۱۷ص۴۰۳و۴۰۴)
۲.به منذر نامه نوشت که:"اگر آنچه از تو برایم گزارش شده درست باشد شتر خانواده ات و بند کفشت از تو بهترند!"(نامه۷۱) او را احضار و با وجودی که اختلاس(۴۰۰۰درهم) را منکر بود زندانی اش کرد. اشکهای خواهرش و وساطت صعصعه را درباره او گوش نکرد.(شرح نهج البلاغه علامه شوشتری ج۸ص۱۰۸)
۳.به قاضی القضات برای همان خانه ۸۰دیناری قباله ای در مرام خود زند:
*خریدار: بنده ای خوار! * فروشنده: مرده ای کوچ کرده به سرای دیگر. * عین مورد معامله: خانه ای از سرای فریب، از کوی نابود شوندگان و سرزمین تباه شوندگان!
*کروکی: حد نخست؛ منتهی به آفات و بلاها / حد دوم؛ به مصیبت ها/ حد سوم: به هواها و هوس های تباه کننده/حد چهارم: به شیطان گمراه کننده ختم میشود! *درب آن به حد چهارم باز میشود! "این شخص فریفته به آرزو، این خانه را ازکسی که اجل اورا از جای کَنده، به قیمت خروج ازعزت قناعت، و ورود در خواری و پستی خرید!"(بقیه قباله را در نامه ۳ نهج البلاغه بخوانید!)
قاضی القضات سابق ما بهتر می داند این تازیانه ی وعظ چقدر دردش از حبس و شلاق بیشتر است!
۴. به آن پسر عموی مختلس فراری در ایام فتنه ی بسربن ارطاتها ونماندن برای علی جز کوفه، نوشت:"از خدابترس و اموال این مردم را به سویشان بازگردان، که اگرچنین نکنی و خداوند مرا بر تو چیره سازد با تو کاری خواهم کرد که نزد خداوند عذر خواه من گردد و با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم! به خدا اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند وبه مرادی نمی رسیدند، تا آنکه حق را از آنان بازگیرم..."(بقیه در نامه۴۱)
۵.به فرماندارش برای آن یک سفره نوشت:"به لقمه ای که دردهان می نهی بنگر، آن را که حلال و حرامش برایت معلوم نیست بیرون انداز... با ورع و کوشش و پاکدامنی و درستکاری مرا یاری رسانید...آیا به این خشنود باشم که امیرمومنانم خوانند، ولی در سختی های روزگار شریک مردم(یا الگویشان) نباشم؟"(مواعظ جان بخش اودر اینباره را در نامه۴۵ بخوانید).
⬅️خوب است نتیجه بگیریم: اگر عقوبت های امیرالمومنین برای فاسدان و متجملان در ما افزون شد، حقیقت زنده ایم و پیشرفت داریم. اگر خانه ۸۰دیناری، کاخ ها وعمارتهای مجلل شد و جای ابن هرمه ها، بی کس و کار تر ها چرخانده شدند و برادرها و پسرعموهای در دسترس، توبیخ ومجازات موثر نشدند؛ آنوقت نگران حقیقت زنده ای که امام و شهدا دستمان سپرده اند بشویم!
#مقایسه_ج_ا_با_حکومت_علوی
*مطالب مرتبط:
-مسئولین و پدیده های اعتقاد سوز
-ازمساله گویی ساده به مجتهدی عالی مقام
📝 محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
🔅ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟!
▫️تناظر حکمرانی مردمی با اقتصاد مردمی
💢یادداشت حجت الاسلام محسن قنبریان در روزنامه قدس ۱۸بهمن۹۹
http://qudsonline.ir/news/738940/
❕آنچه عدالت خواهان و انقلابیون باید برآن بیاندیشند!
☑️ @m_ghanbarian