eitaa logo
محسن قنبریان
19.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
124 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ نکات مطرح شده در درس گفتارهای نظری_کاربردی درباره عدالت اجتماعی حجت الاسلام محسن قنبریان 🗓۱۳ مهر ۱۴۰۰ 📌سوال جلسه سوم: خاستگاه مالکیت و واحد اولی در مالکیت چیست؟ و اصالت با چه چیزی است؟ 🔸 مالکیت: مالکیت حقیقی، از آن خداست. همچنین مالکیت ما نسبت به قوای خود، حقیقی است اما مالکیت هایی که در زندگی اجتماعی استفاده می شود، اعتباری هستند. اعتبار یعنی دادن حد و تعریف چیزی به چیز دیگر به صورت ادعائی مثل دادن حد مالکیت حقیقی به مالکیت ما نسبت به کتاب. 🔹خاستگاه اولی مالکیت اعتباری در زندگی عقلاء، چیست؟ برخی از فقهاء و فلاسفه، واحد اولیه را کار می دانند نه احتکار! و کار یا به صورت صناعت است یا به صورت حیازت. بعد از آن، مالکیت های تبعی مطرح می شود مانند ارث، خرید و فروش و... یعنی اگر کار (واحد اول) نمی بود، مالکیت های بعدی نیز نمی بود.۱ • نتیجه: جامعه مطلوب از نظر عدالت اقتصادی به گونه ای است که : ۱. همه بهره مندی ها از کار است. ۲. کار، موجب بهره مندی است. پس جامعه غیر عادلانه به این صورت است که بهره مندی، از کار مفید نیست بلکه از طریق بورس بازی و اختلاس و ... است. همچنین طبق نتیجه دوم، نشانه دیگر جامعه غیر عادلانه این است که ثمره کار را، دیگری ببرد (استثمار).۲ 🔸در دنیای مدرن، این نظم طبیعی و عقلائی که بیان شد، بهم ریخته است و مثلا کارگر که کارش از همه بیشتر و سخت تر است، از فقیرترین افراد جامعه هستند. القاریجار (معرَّب کارگر) در عرف اسلامی، کسی است که خودش (کارش) را اجاره می‌دهد و در ازای آن پول می‌گیرد. در روایات ما اجاره دادن خود و قوای خود، مکروه است. ❗️کارگر غیر از عامل و رعیت و برده است؛ با نگاه پسینی به احکام اسلام در مزارعه و مساقات و مضاربه و... -مثل اینکه عامل در سود شریک است-، می توان دریافت که اسلام بیشتر جانب عامل را گرفته است تا سرمایه دار. ۳ در دنیای قبل از سرمایه داری هم کارگر و اجاره نفس وجود داشته است که در داستان حضرت موسی ع، آیه «علی أن تأجرنی ثمانی حجج» شاهد بر آن است اما هیچ وقت تعداد کارگران از تعداد کارفرمایان اینقدر بیشتر نبوده است! به همین دلیل است که از امام صادق ع سوال پرسیدند اگر سود کارگری از تجارت بیشتر باشد، تجارت بکند یا کارگری؟! پس معلوم می شود که تعداد کارگران زیاد نیست که سود آن می تواند بیشتر از تجارت بشود. اما ایجاد طبقه کارگر، از اتفاقات دوران سرمایه داری است. 🔹تاریخچه ایجاد طبقه کارگر: در دوره فئودالیته نظام ارباب – رعیتی حاکم بود. بعد از فروپاشی روم غربی، اشراف صاحب زمین های بزرگی شدند و نحوه جدیدی از حکمرانی به وجود آمد که هرکسی، واحد بزرگی از زمین را در اختیار داشت و عده ای رعیت او بودند و عادتا نسل اندر نسل بر آن زمین کار می کردند اما درصدی از سهم -ولو کم-، مال آنها بود. در این دوره، تجارت بسیار محدود و در حد فروش مازاد نیاز خود به شهرهای اطراف و خرید ما یحتاج بود. با پیشرفت صنعت کشتی سازی و ایجاد دولت مرکزی به خصوص در انگلستان، تجارت بر کشاورزی غلبه کرد ، حالا تجارت مشخص می کرد که چه چیزی کاشته شود تا به درد تجارت بخورد! درنتیجه در اثر «نهضت حصار کشی» جمعیت بسیاری از رعیت، اخراج شدند. این طبقه بیکار مجبور به بستن قرارداد اجاره با همان ارباب های سابق -که الان به دنبال تجارت یا تولید محصولات تجاری بودند-، شدند و چون خیلی جمعیت بیکارها زیاد و در مقابل تقاضا کم بود، قیمت کار او بسیار پایین بود. پس کارگری به معنای اجیر شدن و فقط اجرت گرفتن (نه مشارکت در سود) مولود دوره سرمایه داری (دوره غلبه تجارت بر کشاورزی) است. ❓در چنین جامعه ای، آن اصل «بهره مندی از کار؛ و کار، موجب بهره مندی است» چه می شود؟! ☑️ @m_ghanbarian
✍️ نکات مطرح شده در درس گفتارهای نظری_کاربردی درباره عدالت اجتماعی 🔸 کارگر در انقلاب اسلامی: در جامعه ایران که حدود ۱۱میلیون کارگر و ۲۰۰ هزار کارفرما وجود دارد، طبیعی است که دستِ بالا را کارفرما دارد. به همین دلیل، امام خمینی (ره) تعیین حداقل دستمزد کارگر توسط شورای مرکب از کارفرما، کارگر و دولت را مطرح کرد درحالیکه طبق شریعت در عقد اجاره، تراضی طرفین( کارگر - کارفرما) شرط است! این یکی از کارکردهای عدالت خواهانه انقلاب اسلامی و اِعمال ولایت مطلقه به نفع طبقات محروم بود. البته متاسفانه در عمل همیشه دولت، جانب کارفرما را رعایت می کند زیرا گفته می شود که اگر دستمزد کارگر بالا برود، هزینه تولید بالا می رود و نمی توان در بازار رقابت کرد درنتیجه ورشکست می شویم و از آن طرف چون تولید و رشد اقتصادی، برای دولت مهم است، در مقابل رشد درآمد کارگر مقاومت می کند درحالیکه این یک است و بررسی های دقیق ثابت کرده است که سهم دستمزد کارگران برای تولید هر واحد محصول صنعتی در بنگاه های خصوصی، ۸/۲درصد است و با کاهش سود بانکی مثلا، می توان هزینه تولید را کاهش داد. ‼️ استفاده از ولایت مطلقه فقیه در این جهت، یک راه علاج موقت است در دوره ای که کارگر طبقه شده است اما راه حل اساسی برای طبقه کارگر چیست و علوم اجتماعی اسلامی و اقتصاد اسلامی چه پیشنهادی دارند؟ یک ایده این بود که ماشین های بزرگ و کارخانجات بزرگ به ملک عموم در بیاید تا کارگر به جای اجاره نفس، به عامل تبدیل شود تا در سود شریک شود که شهید مطهری بیان کرده است۴ و در خود اصل ۴۴ قانون اساسی هم به نوعی دیده شد. ایده امام موسی صدر، به سمت صنایع کاربَر رفتن نه صنایع سرمایه بَر بود. ۵ اما این سوال جای کار و فکر دارد و پژوهش ها همانجا متوقف شده است! ............................. ۱. برای نمونه به کتاب فقه العقود آیت الله سید کاظم حائری ج۱ رجوع و نظر شهید صدر و آیت الله خویی و... را ببینید. ۲. مجموعه آثار شهید مطهری ج۲۰ ۳. رهیافت های اقتصادی امام موسی صدر، ص ۹۳تا۹۵ ۴. ر.ک: رهیافتهای اقتصادی ☑️ @m_ghanbarian
📣 نقادی به سبک فارس ▫️خبرگزاری فارس پس از پوشش خبری عادلانه ی(!) سخنان طرفهای بحث در ثریا از حدود ده دقیقه تماس تصویری بنده چند غلط فقهی و... شمارش کرده و همین جا هم آن ده دقیقه را انعکاس نداده تا مخاطب بتواند ارزیابی کند. • مثلا مخاطب ببیند در همان (ده دقیقه مقابل یک ساعت) هم درباره زندانیان گفته ام: "البته آنها برای انجام یک واجب آورده می شدند"! و درباره تشهیر هم قبل از یادداشت پیوست در همان برنامه گفته ام: "پیشنهاد می کنم شورای سیاستگذاری با چنین کند"! • نویسنده محترم خود را معرفی کند تا محضرشان درس پس دهم و قول مشهور فقهای شیعه در هر دو مساله را مرور کنم! • عمده مطلب یادداشت "نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی" هم سالهای قبل بنام "رسواگری مفسد اقتصادی از فقه تا قانون تشهیر" در این کانال بود ! • چنانچه آمارهای خوانده شده هم سالها بوده و چون به رخ کشیده نشده بود نویسنده فارس عهده دار توجیهش نبود! • مروری در یادداشت های بنده، تمجید و تحسین ائمه جمعه حتی برای برداشتن یک نرده یا جوشکاری یک لوله را نشان می دهد. خداوند ما را از انصاف دور نکند. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2552 به هرشکل همین قدرش هم سپاسگزاریم مخاطبان فرهیخته، "نقد فارس" / "ده دقیقه حضور تصویری در ثریا" /"یادداشت پیوست" را اینجا بخوانند و قضاوت کنند: - http://fna.ir/4vrfk -https://eitaa.com/m_ghanbarian/2543 -https://eitaa.com/m_ghanbarian/2546 🤲 ربنا آتنا من لدنک رحمه و هیئ لنا من امرنا رشدا! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📣 نقادی به سبک فارس ▫️خبرگزاری فارس پس از پوشش خبری عادلانه ی(!) سخنان طرفهای بحث در ثریا از حدود د
✍🏻 فهرست مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه نماز جمعه 🔺نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی (برنامه جهان آرا) - صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2399 - برش های تصویری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2400 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2401 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2408 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2409 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2413 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2417 🔺واکاوی دلایل کاهش اثرگذاری نهاد نماز جمعه (گفتگو با صدای حوزه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2496 🔺یادداشت "آقای حاج علی اکبری اینها را هم منع کنید" https://eitaa.com/m_ghanbarian/2516 🔺تماس تصویری حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا با حجت الاسلام حاج علی اکبری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2543 🔺پاسخ حجت الاسلام حاج علی اکبری به حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا https://eitaa.com/m_ghanbarian/2544 🔺یادداشت "نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی در روایات و فقه اسلامی" https://eitaa.com/m_ghanbarian/2546 🔺ورود مصداقی و رهبری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2518 🔺سه سطح عدالتخواهی در نماز جمعه تراز https://eitaa.com/m_ghanbarian/2522 🔺نماز جمعه در آمار https://eitaa.com/m_ghanbarian/2505 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2506 🔺یادداشت "نماز جمعه و امر جامع" https://eitaa.com/m_ghanbarian/1281 🔺نماز جمعه قبله ی جامعه https://eitaa.com/m_ghanbarian/2410 🔺دست های خائنی که به تدریج نماز جمعه را بی محتوا کرد! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2395 🔺وضع قرآنی نماز جمعه https://eitaa.com/m_ghanbarian/2392 🔺نماز جمعه همزاد "امر جامع" https://eitaa.com/m_ghanbarian/2393 🔺یادداشت "بازگشت رحیم پور به نماز جمعه" https://eitaa.com/m_ghanbarian/629 🔺دفاع آیت الله جزایری از کارگران گروه ملی فولاد و چند نکته https://eitaa.com/m_ghanbarian/632 🔺یادداشت "بهتر از سوت قطار و زنگ مدارس" https://t.me/m_ghanbarian/1730 🔺یادداشت "این کتاب را به امام جمعه شهرها هدیه دهید" https://t.me/m_ghanbarian/1774 🔺پادکست کمک نفس معنوی https://t.me/m_ghanbarian/1689 🔺توجه توجه! https://t.me/m_ghanbarian/1788 🔺تمجید از جوشکاری امام جمعه خرمشهر https://eitaa.com/m_ghanbarian/230 🔺امام جمعه تراز گام دوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/882 🔺کلیپ پیمان عالمان https://eitaa.com/m_ghanbarian/881
💸 یارانه پنهان یک مثال واضح از تبعیض ساختاری است. سناریوهای آزاد سازی و بازاری سازی قیمت ها هم حتی اگر همراه پرداخت یارانه آشکار به اقشار کم درآمد باشد، باز به ضرر این اقشار است! در ماجرای بنزینی ۹۸ در یادداشت: "آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟!" به زبان ساده به آن پرداخته ام؛ که توصیه می کنم مطالعه بفرمایید. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1211 می بینید؛ اگر دستش نزنند به نفع اقشار پرمصرف است؛ قیمتش را آزاد و بازاری کنند باز به نفع همان اقشار پردرآمد است! این یعنی ساختاری معیوب و نیازمند تصحیح. فقط سناریوهایی که شوک تورمی برای عموم جامعه را در پی ندارد، درمانی موقت برای این مساله است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸 یارانه پنهان یک مثال واضح از تبعیض ساختاری است. سناریوهای آزاد سازی و بازاری سازی قیمت ها هم حتی ا
💠 این هفته عدالتی ترین مسأله عمومی کشور بازطرح یارانه های پنهان بود. بازاری سازی اش و هم اینجور ماندنش موجب تبعیض است! در خطبه تهران ولو کوتاه و در حد موضع (نه تحلیل و تبیین و مطالبه مشخص) طرح شد اما متاسفانه اغلب رسانه ها جمله دیگری که تعرض به مردم تلقی میکردند را تیتر کردند! اگر عدالت اجتماعی و عمومی را دوست داریم باید شروع ها را گرامی بداریم و تشویق کنیم، از "موضع بسیط و ساده گرفتن" به "تبیین و تحلیل اسلامی مسأله" بکشانیم و "راه حل های درست" را از تریبون های مقدس، پر پژواک و به اجرا نزدیک کنیم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 🔸
⭕️ نماز جمعه و عدالت ایجابی روزنامه وطن امروز ۲۲آبان ۱۴۰۰ (تاریخ مطالب اواخرشهریور و قبل از مباحث اخیر بوده است) اینجا بخوانید: https://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=240220 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ نماز جمعه و عدالت ایجابی #حجت_الاسلام_قنبریان روزنامه وطن امروز ۲۲آبان ۱۴۰۰ (تاریخ مطالب اواخرشه
نماز جمعه و عدالت ایجابی.pdf
حجم: 519.2K
⭕️ نماز جمعه و عدالت ایجابی روزنامه وطن امروز ۲۲آبان ۱۴۰۰ (تاریخ مطالب اواخرشهریور و قبل از مباحث اخیر بوده است) ☑️ @m_ghanbarian
🔆 داماد حضرت امیر(ع) 🔸عبدالله بن جعفر، اولین متولد مسلمان در ایام هجرت به حبشه، فرزند شهید ممتاز جعفر طیّار، داماد علی(ع) شد. با وجود لیاقتها هیچ پست حکومتی از سوی حضرت به او داده نشد. برخورد حضرت امیر(ع) در حالت تنگی و گشاده دستی زیاده او عبرت آموز است: 1⃣ وقتی تنگی یافت گفت مجبورم وسائل زندگی ام را بفروشم، به من کمک کن! حضرت قبول نکرد و فرمود: مگر به من بگویی عمویت برود دزدی کند و از مال مردم[بیت المال] به تو بدهد! ۱ 2⃣ موقع دیگر حضرت وقتی با گشاده دستی زیاده اش مواجه شد بخاطر تبذیر حکم حَجر بر او کرد که موجب می شد در اموالش نتواند تصرف کند! ۲ 🔸فقط اینطور می توان خواهش ها و کنش های بطانه ۳ و نزدیکان را کنترل کرد. پی نوشتها: ۱.نماز جمعه رهبری۸۳/۸/۱۵ ۲. ر.ک: شرح ابن ابی الحدید ج۱ص۵۳/اخبارالطوال ص۲۱۵/ بحارج۴۰ص۹۱ ۳. بطانه= آستر لباس. در عهدنامه مالک اشتر کنایه از نزدیکان مقامات و کسانی که رمز و رازها را می دانند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۱۸-درس های نهج البلاغه.mp3
زمان: حجم: 20.22M
📖سلسله بحث جلسه هجدهم ۲۱آبان۱۴۰۰ 🔸 میلاد امام عسکری(ع): مومن برکت مومن • نکات حکمت۳۳۳ و فرازی از نامه۳۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه هجدهم ۲۱آبان۱۴۰۰ 🔸 میلاد امام عسکری(ع): مومن برکت مومن • نکات حکمت۳۳۳ و فرازی از نامه۳۱ ▫️امام عسکری(ع) فرمود: مومن برکت بر مومن و حجت بر کافر است.۱ به این مضمون روایات دیگری هم هست.۲ • برکت، نمو و رشد کردن خیر است. جا ومحل این برکت را مبارک می گویند. • مومن محل ایمان در زمین است، مثل حوضچه های آب. ایمان کارکردهایی در جامعه انسانی دارد. اگر مومن ها هم افزا شدند، حوضچه ها به هم ریخته مثل برکه ی آبی موجب آبادانی بیشتر میشوند. این هم افزایی برکت مومن بر مومن است. قرآن، مکه، کربلا و... همه در جهان فیزیکی هستند اما تا وارد جهان اجتماعی مومنان نشوند، مبارک بودنشان به جامعه انسانی نمی رسد. ❓بایسته های این برکت کدامند؟! در نهج البلاغه فهرست بلندی دارد دو نمونه: 1⃣ حکمت۳۳۳ متن کامل در کتاب کافی آمده۳ برخی جملات در نهج البلاغه افتاده است. از جمله فقراتی که بسیار در آن اتصال مومنانه و برکت مومن شدن موثر است: • "وسیع ترین چیز ، سینه مومن است"؛ شرح صدر بایسته اول است • "ذلیل ترین چیز نفس اوست"؛ تا خود را ذلیل نکند اتصالی با مومن دیگر به واقع شکل نمی گیرد. • حقود (حقد= بغض و عداوت فرو خفته و مترصد فرصت بودن) نیست؛ این یک مانع جدی اتصال واقعی ایمانی است • "حسود نیست". حسود در جنگ با ربوبیت حضرت حق است، چون او فضل تقسیم می کند. درمان حسادت، به اقرار کردن به فضل دیگران است. • وثّاب هم نیست. وثاب، زیاد پرخاش کن و کسی است که زود می جهد. می دانید چقدر این خصلتها، مانع اتصالات ایمانی است. • عیّاب هم نیست. یعنی زیاد عیب جو باشد. اهل نهی از منکر است اما این فرق دارد با مبالغه کردن در عیب جویی ها. • مغتاب هم نیست. غیبت و پشت سر گو هم نیست، رودررو و یک روست. • " برتری جویی را کراهت دارد"؛ این هم مانع جدی در تدارک برکتهاست • "سُمعه را دشمن می دارد"؛ اینکه درباره اش خوب بگویند، سمعه است؛ از ریا بدتر است در خودنمایی! چون ریا یک لحظه است اما سمعه ۲۴ساعت! 2⃣ فرازی از نامه ۳۱ جان کلام این فراز، قاعده انصاف است که حکم وجدان هم هست و زیرساخت جامعه انسانی است بدون آن محال است مومنین باهم هم افزا یا برکتی برهم شوند: • "پسرم! خود را میزان میان خود و دیگران قرار بده. آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند، وآنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند.همانگونه که نمی خواهی برتو ستم شود تو نیز به دیگران ستم نکن، همانگونه که می خواهی به تو نیکی شود تونیز به دیگران نیکی نما. کاری که از دیگران زشت می شماری از خودت نیز زشت شمار. از مردم برای خود به آن خشنود باش که از خود در حق آنان خشنود هستی. آنچه را نمی دانی مگو هرچند دانسته هایت اندک باشد، و آنچه نمی پسندی که درباره ات بگویند تو نیز در حق دیگران مگو. بدان که عُجب و خودپسندی خلاف راه صواب و آفت خرد آدمی است"(تفاصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید) ▫️یک تطبیق میدانی! همین ایام اقلا سه گروه حزب اللهی، انقلابی و ولائی در میدان جمهوری اسلامی در ستیز باهم اند در حالیکه همه مومن به انقلاب و آرمانند و میشود هم افزا باشند: - مخالفین واکسن یا بودنش و پروتکل های بهداشت جهانی و.../ چه تقلایی دارند ثابت کنند عمل رهبر انقلاب درست اما سیاستهای وزارت بهداشت و ستاد کرونا غلط است! - مخالفین پروتکل ها در و حرمها و هیاتها و... که در محرم و فاطمیه و...تنورش داغتر میشود باز علیرغم اطاعت از رهبری می خواهند سیاستهای اعلامی در اربعین و مناسبات را زیر سئوال ببرند! - عده ای از عدالتخواهان که باز خود را ولایت پذیر می دانند و مخالفت عملی را ممنوع اما مخالفت سیاستهای یا برخی رویه ها در نهادهای حاکمیتی (حتی زیر نظر رهبری) هستند! ⬅️ وجه مشترک این سه این است که: هرکدام انقلاب و آرمانهایش را مساوی با نظام بروکراتیک نگرفته و در تعدیل سیاستها و اجراهای دیوانسالاری به نفع آنچه آرمان می داند تلاش می کند. ❗️اما عجیب اینجاست که یکدیگر را متهم می کنند! از دو دسته اول کسانی (علیرغم فرمان اطاعت از پروتکل ها و حتی استفتاء درباره لزوم تبعیت از پروتکل های وزارت بهداشت و ستاد کرونا) عدالتخواهان را متهم به ولایت گریزی می کنند و بعضا زمان می زنند در حالیکه نقاط درگیری خودشان با نظام بروکراتیک با نقطه درگیری عدالت خواهان تناظر دارد! برخی از عدالتخواهان هم فقط خود را عدالتخواه و دو دسته دیگر را بعضا برچسب هایی مثل قانون گریزی، مخالفت با ولایت و... میزنند! برکتِ هم شدن به این نیست که: هیچیک مخالفت عملی نکند و همه در چهارچوب اخلاق و قانون، اضلاعی از دیوان سالاری را ، چابک تر، تعدیل و تصحیح و تکمیل کنند؟!! پی نوشت: ۱.تحف العقول/ الوافی ج۲۶ص۲۸۵ ۲.ر.ک: الکافی ج۲ص۲۳۸ ۳.همان ص۲۲۶تا۲۲۸ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian