eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
864 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بقیة الله ۸.mp3
9.88M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه هشتم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه 8⃣ /رمضان۹۴ 🔸 نسبت صبر و امامت • آیه ۳۲ سجده هم به این نسبت اشاره دارد: " وجعلنا منهم ائمهً یهدون بامرنا لمّا صبروا" این "لمّا صبروا" گوهر آن امامت است. بخاطر صبرشان ائمه شدند، که نتیجه اش هدایت به امر است. - صبر هم "صبر مطلق" منظور است که در درون هم جز خدا مورد توجه نباشد. حبس نفس از غیر خدا که مساوی با سعه صدر است. 🔸یک معما ❗️از طرفی دوری امام، نشانه غضب خدا بر مردم شمارش شده و از طرف دیگر نزدیکترین حالت بنده به خدا در زمان غیبتِ امام بیان شده است!: - امام جواد(ع) فرمود: هر وقت خداوند بر بندگانش غضب کند ما را از جوار آنها دور می کند. - امام صادق(ع) فرمود: نزدیکترین حالت بنده به خدا... وقتی است که حجت خدا را از دست داده و بر ایشان آشکار نیست در حجاب از آنهاست و آنها مکانش را نمی دانند اما می دانند حجت های الهی و بیناتش باطل نشده، پس در این وقت صبح و عصر متوقع فرج باشید" ❓ایندو چگونه ممکن است؟!حل: صبر و انتظار (در امام و ماموم) موجب سعه صدر و تعالی می شود که: ۱- امام را وجه الله می کند که همه جا دیده شود با چهره وجه اللهی. روایات زیادی "اینما تُولّوا فَثَم وجه الله"(۱۱۵/بقره) را به امام بخصوص امام دوازدهم تطبیق داده اند.۱ ⬅️ امکان شهود وجه رب (وجود نوری حضرت) در همه آفاق از طریق دستیابی به مقام ولایت برای بنده هست. ۲- حتی اگر "ظهور آفاقی" رخ ندهد که همه زمین از نعمت حضور امام زمان بهرمند شود، برای چنین بنده ای "ظهور انفسی" رخ می دهد. - امام سجاد(ع) به ابی خالد کابلی فرمود: "غیبت برایشان بمنزله مشاهده است" ⬅️ لذا روایات از مردن یادش در عین حال زنده بودن در قلوب مومنین می گوید: - امام کاظم(ع) فرمود: "شخص او از چشم ها غایب می شود اما یادش از دل مومنین غیبت نمی کند" ⬅️ پس حل معما چنین است که برای آنها که در عهد او نیستند دوری اش غضب خدا برآنهاست و برای مومنینی که در یاد اویند، نزدیکترین حالات با خداوند برایشان خواهد بود. - لطیفه اش را در ماجرای یعقوب و یوسف می بینیم. یعقوب بوی یوسف در چاه کنعان را استشمام نکرد اما وقتی پیراهنش از مصر همراه کاروان فرزندان شد گفت بوی یوسف می برم(آیه ۹۴ سوره یوسف). این یعقوب با ندبه بسیار، به یوسف نزدیکتر از آن روز کنعان است. این ظهور انفسی است. 🔸دستور العمل میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در رساله لقاء الله: ۱. دعای عهد در هر صبح ۲. دعای اللهم عرفنی نفسک..‌. بعد از هر نماز ۳. سه بار قرائت سوره توحید بعد نماز هدیه امام عصر(عج) * نکات بیشتر و توضیحات را درفایل صوتی بشنوید! ...................................... ۱.ر.ک: الکافی ج۱ص۱۴۳تا۱۴۵/ بصائر الدرجات ج۱ص۶۱،۶۵،۶۶/ تفسیر قمی ج۱ص۳۷۷/ تفسیر عیاشی ج۲ص۲۵۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه هشتم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbari
🔰تشرف شهید قاسم آقا برارنژاد محضر امام عصر(ع) را در جلسه ۸ درسگفتار بقیةالله بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔲 قال امیرالمومنین(ع): انّما یُستَدلُّ علَی الصَّالِحینَ بِمَا یُجرِی اللهُ لهم عَلَی اَلسُنِ عِباده صالحان و شایستگان را فقط از آنچه خداوند درباره شان بر زبان مردم جاری می کند، میتوان شناخت.(نامه۵۳) وقتی تسلیت ها و دل نوشته های مردم و آدم های مستقل و غیر رسمی بر تسلیت های رسمی و شخصیتی غلبه می کند، دلالت آشکاری بر صلاح و شایستگی است. امروز برای حاج سید محسن شفیعی چنین شد. جایش خالی، کاش پیشتر و بیشتر قدر شناسش بودیم. روحش با برادر شهیدش مهمان اهلبیت باد. محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۹.mp3
12.14M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه نهم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه9⃣ / رمضان۹۴ 🔸 فاصله روستای طالقان تا انتظار قرآن؟ • روستای ایستای طالقان: - تاسیس سال۶۹، خالی از تکنولوژی و شناسنامه و... -چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود نمی بینند و نزاعی بر سر اموال ندارند. - غیر خود را "اهل بیرون" می نامند و برخی از آنها کلا ۲ یا ۳بار از روستا بیرون رفته اند. -آموزش در حد مکتب خانه و واجبات و محرمات فقهی دارند و در مجموع ۱۸ یا ۲۰ جلد کتاب در روستاست از جمله رساله میرزا صادق مجتهد (که تحت تاثیر آراء اویند) -میرزا صادق متوفی۱۳۱۱ق است. تاکید فراوان در نظر و عمل بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاوردهایش داشت و تا پایان عمر به عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید فتوا داشت. حکومت را مال خدا و معصوم و حتی مشروطه مشروعه راهم قبول نداشت. - پیروان او "اهل توقف" نام گرفتند یعنی توقف قبل از مدرنیته! - پس از او سید حسین نجفی مقلدان را جمع کرد و بعدش سید جواد پسرش. سال۶۶، تعدادی از خانواده های مقلد میرزا صادق (۱۳،۱۴ خانوار) در میزان دانش فقهی سید جواد شبهه و به منطقه ای در تنکابن رفتند. بخاطر دشواری کشت گندم در آنجا و نیاز به ماشین به طالقان مهاجرت کردند. - بزرگ مهاجران حسین قلی ضیایی علت انتخاب طالقان را احادیث آخرالزمانی درباره طالقان خواند! زمین های روستا را خرید و از سال۶۹ زندگی موعودگرایانه ای بنیان یافت. - مطلقا جشن و عزا (حتی برای معصومین) ندارند! به زیارت نمی روند(چون محتاج وسیله نقلیه است)! حج نمی کنند(چون پاسپورت و ویزا می خواهد)! مشروطه را شروع آخرالزمان می دانند! به رویای صادقه معتقد و در تایید روش زندگی به آن استناد می کنند! آیین انتظار را کنار رودخانه دارند(ظاهرا ظهور را هم از مکه نمی دانند)! زنان و دختران، خانه نشین اند و هیچ اهل بیرونی آنها را ندیده است! هیچ فعالیت سیاسی ندارند و کم عیب ترین حکومت غیبت را قاجار می دانند!!! ⬅️ خفیف تر این سبک انتظار در قم و مشهد هم پیدا میشود!انتظار قرآن! - قرآن در آیه۱۱۶ هود از "اولوا بقیه" سخن می گوید. یعنی صاحبان بقاء و ماندگاران.(بقیة الله مصداق اتم و بزرگ اولوا بقیه است)۱ - آنها را چنین وصف می کند: "فلولا کان من القرون من قبلکم اولوا بقیة ینهون عن الفساد فی الارض الا قلیلا ممن انجینامنهم... شگفت است که چرا از امت هایی که پیش از شما می زیستند، صاحبان بقاء و ماندگارانی نبودند که قومشان را از فسادگری در زمین باز دارند؟! جز عده ای اندک که نجاتشان دادیم" ⬅️نهی از فساد در زمین و مبارزه با ظلم راه اولوا بقیه شدن و رسیدن به بقیة الله است - حدیث معتبر لوح اوصاف یاران غیبت امام عصر(ع) را همین جور می شمارد: سرشان به هدیه داده میشود، کشته و آتش زده میشوند و زمین از خونشان رنگین میشود و.‌‌..(ر.ک: کمال الدین/صدوق) • مقایسه با تشرفات آیت الله محمد تقی بافقی! - با نگاه به اخبار استراتژیک آخرالزمان درباره قم با شیخ عبدالکریم حائری -که برای زیارت قم آمده بود- مباحثه ای زیبا کرد و او را قانع به تاسیس حوزه علمیه قم کرد(مباحثه را در فایل صوتی بشنوید) - خود عهده دار شهریه طلاب شد و به کرات محضر حضرت مهدی(ع) تشرف یافت و تنگناهای مالی و غیر مالی را حل کرد - هفته ای یکبار یا دوبار جمکران می رفت به علی بن مهزیار طعنه داشت که: جای ۲۰سال حج و جستجوی امام عصر(ع)، چرا یک شب نیمه شعبان کربلا نیامد تا دستش را در دست امام زمان(ع) بگذارم! - اولوا بقیه ای بود که در جریان کشف حجاب رضاخانی وقتی رضاخان زنان دربار را بدون حجاب حرم حضرت معصومه آورد، تنها اما با شجاعت ایستاد و راهشان نداد. رضا خان قم آمد و او را زیر چکمه گرفت! - بعد به ری و آستان عبدالعظیم تبعید و در ۷۳ سالگی مسموم و شهید شد. - امام خمینی از او آموخت و در درس اخلاق از او نام می برد: "هرکس می خواهد در این عصر مومتی را زیارت کند که شیاطین تسلیم او هستند به شهر ری مسافرت کند و بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم، مجاهد بافقی را ببیند" ⬅️ این سبک انتظار قرآنی، انقلاب اسلامی را ساخت که نباید به انتظارهای ایستایی و حجتیه ای تقلیل یابد. *گوش دادن فایل این جلسه(آخر) را به همه جوانان انقلابی توصیه می کنیم .................................. ۱.برای تفصیل حتما متن و صوت جلسه4⃣ را گوش دهید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه نهم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbaria
🔰 انتظار روستای طالقان و آیت الله بافقی را مقایسه کنید؛ کدام قرآنی است؟! تشرفات آیت الله بافقی و فهم استراتژیکش از تاسیس حوزه علمیه قم و "اولوا بقیه" شدنش برای امام زمان (ع) را در جلسه 9⃣ درسگفتار بقیة الله بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
📚 اسلام با قرائت خمینی ❇️درس‌گفتار سومین دوره معرفتی-تربیتی-تشکیلاتی ⭕️سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ↙️لینک دانلود https://b2n.ir/b88061 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐@rebbiion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسأله عدالت/ قسمت اول حجت الاسلام محسن قنبریان برنامه مسأله/ شبکه افق/ ۱۶اسفند۱۴۰۰ ❓ چگونه در عدالت، راه را گم نکنیم؟! • چهار وجهی عدالت در اندیشه امامیه: - قانون حد یقف عدالت خواهی نیست، قانون باید عادلانه باشد. - عدالت هم یعنی رعایت استحقاقها! - استحقاق ها هم مبتنی بر یک واقعیت و خلقت است. گوسفند، حق رأی ندارد اما انسان بخاطر عقل و اختیار، حق رأی دارد. این واقعیت(عقل و اختیار) سند حقانیت اوست. ➕فیلم کامل برنامه را در تلویبیون ببینید: http://www.telewebion.com/episode/0x2813f5b ☑️ @m_ghanbarian
30.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسأله عدالت / قسمت دوم حجت الاسلام محسن قنبریان برنامه مسأله/ شبکه افق/ ۱۶اسفند۱۴۰۰ ❗️ دو افراط! - لیبرالها با بازار تک سایز، چیزهایی که مسأله ما نیست را مسأله جا میزنند! - برخی هم اساسا انقلاب اسلامی را بکلی غیر قابل مقایسه می کنند و هر بی عدالتی را تاویل می برند! ❗️ سه ابزار عدالت (در آیه ۲۵ حدید) - بینات؛ که متیقن هاست و عوام و خواص درکش می کنند مثل فرصت برابر، نفی جامعه طبقاتی - کتاب؛ جای اجتهادات و نظر، که باید اول در لایه فکر جامعه و بعد فرهنگ و بعد سیاست و اجرا برسد. - میزان؛ همان شاخص است که بین نظریه و واقعیت نقش ایفا می کند. ❗️ شاخص بومی - براساس نظریه مان، به شاخص نویی می رسیم که بسا از شاخص های جهانی(ضریب جینی و...) سخت گیرانه تر است! ➕فیلم کامل برنامه را در تلویبیون ببینید: http://www.telewebion.com/episode/0x2813f5b ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسأله عدالت / قسمت سوم حجت الاسلام محسن قنبریان برنامه مسأله/ شبکه افق/ ۱۶اسفند۱۴۰۰ ❗️ حق اعتراض - درباره عدالت هم حاکم وظیفه دارد هم مظلوم و مردم! - قرآن حق فریاد کردن برای مظلوم در همان ظلمی که دیده را به رسمیت شمرده(۱۴۸/نساء) - امام خمینی در کتاب البیع، ولایت فقیه را طرح می کند؛ قبلش در مکاسب محرمه این حق را برای مظلوم می شمارد و اشکال هرج و مرج شدن با وجود حاکم عادل و دستگاه قضاء را هم جواب می دهد(ر.ک:المکاسب المحرمه ج۱ص۴۳۱) - فریادرسی مظلوم هم برای مردم، کفاره گناهان کبیره شمرده شده است! ❗️ جمع برداری ایندو - حکمرانی عادلانه باید از آن اعتراضات برای حرکت به سمت عدالت استفاده کند، چنانچه دشمن می خواهد علیه حاکمیت عدل استفاده کند! - اگر اصل، اشخاص و احزاب و جناح ها نباشند و اصل آرمان باشد، اعتراض یک فرصت است. - رئیس جمهور از اعتراضات معلمها و کارکنان قوه قضاییه همین استفاده را کرد... ➕فیلم کامل برنامه را در تلویبیون ببینید: http://www.telewebion.com/episode/0x2813f5b ☑️ @m_ghanbarian
❇️ تابوت سکینه انقلاب! بنی اسرائیل را تابوتی بود که موجب سکینه و آرامش برای قلبهایشان می شد(فیه سکینة من ربکم) نام های دیگری هم یافت: تابوت عهد، تابوت شهادت! اضطراب ها و تشویش ها درباره راه و وضعیت و رسیدن به هدف را تابوت سکینه، آرامش می دهد. عهدها را تازه و بوی شهادت را به مشام می رساند. از قم تا کرمان فقط به قصد زیارت او با عزیزی به همراه خانواده ها آمدیم، تابوت سکینه انقلاب اینجاست. شما هم می شناسیدش! در گلزارهای دیگر شهدا هم تجربه اش کرده ام... نگذارید سکینه و آرامش قلبتان را بدزدند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
30.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسأله عدالت / قسمت چهارم حجت الاسلام محسن قنبریان برنامه مسأله/ شبکه افق/ ۱۶اسفند۱۴۰۰ ❗️ حکمرانی تار و پودی - هم حکومت مرکزی هست و هم سطوحی از حکمرانی برای مردم؛ نه لویاتان است [و نه آنارشسیت] - گاهی کانونهای قدرت و ثروت، قانون سازی و حقوق مردم را محدود می کنند! - از "پیوست عدالت" تا "نظریه عدالت" (در بیانات رهبری) یعنی کامل شدن این علم و نظریه در رفت آمد بین میدان و کتابخانه. ❗️ مضیقه ها! - قانون، مضیّق از شرع، اجرا مضیق از قانون! - اصل ۲۷ قانون اساسی چهل سال تعطیل می ماند! - در یک شهرستان شورای تأمین که عمدتا نظامی و امنیتی اند و حتی امام جمعه در آن نیست بعضا برای برگزاری یک سخنرانی تصمیم می گیرد! - با عملکرد امنیتی صد درصد موافق اما با رویکرد امنیتی بر مسائل سیاسی-فرهنگی صد در صد مخالفم. - کمبودها همه نظری نیست مقداری عملی است که پویش و جنبش مطالبه لازم دارد. ➕فیلم کامل برنامه را در تلویبیون ببینید: http://www.telewebion.com/episode/0x2813f5b ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• فروردین ۹۷ درباره تحریم های سپاه و در لیست گروههای تروریستی گذاشتن آن، تحلیلی با عنوان: پروژه آمریکاییِ حزب اللهیزه کردن ولایت فقیه در ایران! ارائه شد. • اینکه در کنار تحریم دولت ایران، تحریم کردن سپاه هم جداگانه انجام می شد؛ در نتیجه ی مذاکرات بی اثر نبود: با دولت ایران برای رفع تحریم ها مذاکره شود اما شرط نتیجه دادن یا ابقای/احیای برجام را تحریم سپاه قرار دهند! و بخواهند دولت روحانی با سپاه همان کند که دولت سعد حریری با حزب الله! • حساب ولایت فقیه و سپاهش در منطقه را از ایران و دولت ایران جدا کردن، نامش حزب اللهیزه کردن ولایت فقیه نهاده شد! در دولت قبل نشانه هایی آشکار شد (ابلاغ اجرای fatf به بانکها و...)! اما در دولت جدید متوقع نیست آن پروژه حتی نادانسته و ناخواسته جلو رود! 👀 چکیده آن تحلیل را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/69 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
«سوره؛ فصل نهج البلاغه» ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سوره از شنبه (۱۳ فروردین)، به مدت ۳۱ شب از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. تاریخ نهج البلاغه، زیبایی شناسی نهج البلاغه، حکمرانی، عدالت، فساد، مدیریت، حقوق شهروندی و عدالت جنسیتی از جمله مسائلی است که در این فصل از سوره از دیدگاه نهج البلاغه مورد بررسی قرار می‌گیرد. 📍از بخش‌های ویژۀ این فصل از برنامۀ سوره، خواندن خطبه‌‌های منتخبی از نهج‌البلاغه توسط داریوش ارجمند است. معرفی و بررسی شرح ها و ترجمه‌های نهج البلاغه از دیگر بخش‌های این فصل از سوره است. سوره پیش از این هم در مناسبت های مذهبی دیگر ویژه برنامه‌هایی با عنوان فصل بنی امیه، فصل امام حسن و فصل ناتمام سقیفه را تدارک دیده بود که در ایام ماه محرم و صفر و .. پخش شد. «سوره؛ فصل نهج‌البلاغه» در ایام ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۲۲ از شبکه چهار میزبان نگاه بینندگان خواهد بود و تکرار آن نیز ساعت ۹ و ۱۵:۳۰ روز بعد پخش خواهد شد. ⭕️ برنامه سوره در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام حساب کاربری دارد. ویدئوهای سوره به طور منظم در آپارات و کستباکس بارگزاری می‌شوند. ‌@Sooreh_tv4
🇮🇷 جمهوری اسلامی موعود! • در نظریه ی جمهوری اسلامی، سالاریِ مردم هیچوقت ساقط نمیشود. نهاد سازی ها برآمده از اراده ملی و مانع هرج و مرج هستند؛ اما باز مردم را کنار نمی نهند. • در پیام روز جمهوری اسلامیِ امام (۱۲فرودین۵۸) اگر نهاد و دستگاه اداری ای به خروج از اراده ملی کشید و جبر و غلبه ورزید، مردم باید بتوانند از آن به دادگاه صالحه داد خواهی کنند و اگر دادگاه کاری نکرد، خودِ جمهور (نه گروه فشار) به دهن آن دستگاه جبّار بزند. یعنی روح نهضت تا آخر مراقب نظام دیوانی باشد. • در جمهوری اسلامی مطلوب، مردم فقط نقش آفرین انتخاباتها نیستند؛ بلکه بر اساس اسلام، سالار[یعنی سالار!] زندگیِ جامعه، خود مردمند.(۹۵/۹/۳) • روز ۱۲ فروردین روز جشن ملی و گفتگو از این است تا تحقق کامل آن مهیا شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📋 برنامه های حجت الاسلام قنبریان در نیمه اول ماه رمضان 1⃣ درس هایی از چهل حدیث امام خمینی مسجد بلال بهبهان/ بعد از نماز ظهر و عصر 2⃣ کارگاه آموزشی: اسلامی که انقلاب کرد (اسلام به قرائت امام خمینی) از سوم تا سیزده رمضان/ ظرفیت محدود حضوری ساعت ۱۷ تا ۱۸ پخش زنده از اینستاگرام: instagram.com/mostazafin_edu پخش زنده از آپارات: yun.ir/ghanbarian_ir 3⃣ مهارت امیدبانی در آیات قرآن تجمیع هیاتهای مذهبی بهبهان صحن مطهر امامزاده فضل. ساعت ۲۲:۱۵ پخش زنده از اینستاگرام: instagram.com/ghanbarian_live 4⃣ برنامه سحرگاهی "لطف لطیف" رادیو اقتصاد(۴:۲۰تا۵:۳۰) ۳۰ سحر ماه مبارک لطیفه های کوتاه آیات اقتصادی قرآن ☑️ @m_ghanbarian
قنبریان.pdf
14.45M
🔰 پاسخ مستدلِ قرآنی و روایی به مهمترین سوالات پیرامون با عنایت به مبانی ناب امامین انقلاب 💯 «مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی؛ مصلحت موقتی یا ضرورت قطعی!؟» 🎙 ارائه حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🔺تعداد صفحات: 14 صفحه ⏱مدت زمان مطالعه: 20دقیقه 🔶 اثر تولید شده در ستاد گفتمانی دولت جوان انقلابی بسیج مدرسه معصومیه قم: @setadegoftemani ✊بسیج مدرسه معصومیه قم: @basij_masoumieh
🔰 معرفی: به فضلا و طلاب و دانشجویانی که دغدغه مباحث کلامی و فلسفی دارند توصیه می کنم کانال پادکست آرمان اندیشه @ArmanAndisheh را در ایتا و تلگرام ملاحظه ای بفرمایند: https://eitaa.com/ArmanAndisheh https://t.me/ArmanAndisheh زحمات چند فاضل جوان و درسخوان و خوش فکر است که به شبهات اعتقادی جوانان می پردازند. "در جستجوی پاسخ بنیادی ترین سوالات انسان بحث های معرفت شناسی ، خداشناسی فلسفی، انسان شناسی ، فلسفه دین، نقد نئوداروینیسم ، امامت، هرمنوتیک و..." شان پیرامون شبهات اعجاز قرآن است. اگر پسندیدید به اهالی تعقل و اندیشه معرفی کنید. ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ سوژگی فقه در ابژه سکولاریزاسیون! نقدی بر یادداشت آقای میلاد دخانچی https://b2n.ir/w37799اصلا فقه، همان که شما می گویید(!): - گرایش سلطه گر نسبت به زن! - زن گریز یا حتی زن ستیز! - گریز از سوژگی و هیاهو و تشویق های زنانه تا همه آنچه شمرده اید! (بحثش بماند برای بعد) • به تصریح تان از ورزشگاه تا اقتصاد و فرهنگ و سیاست هم زیر چتر این فقه است که خسارت همه را برای او فاکتور کرده اید! و نوشته اید: "برای دفاع از الهیات خود دست به دامن فلفل می شود. بنابراین ماجرای فلفل، نه نتیجه عملکرد سهوی فلان کارگزار و یا بدسلیقگی در اجراست. فلفل اسلحه ایست که فقه زن گریز (اگر نگوییم زن ستیز) برای دفاع از کیان خود در دست میگیرد"! بنظرتان: فقه و بانیان آن مقصرند چون عقب ماندگی خود را با توسل به قوه قهریه دولت مدرن جبران می کنند، اینجاست که "فلفل" متولد میشود! • از خود نپرسیدید: ❓این فقهِ فهم شده شما با آن تسلطش بر فرهنگ و سیاست در ایران، چطور با اینهمه سوژگی زنان در رسانه ملی کاری ندارد و فقط به دیدن چند سانت ساق پای لخت مردان در نمای دور ورزشگاه و احیانا استماع چند فحش گیر داده است؟!! ❓پخش ورزش های بانوان و دهها کار بدن نما و فریبا از دختران و زنان در مثل برنامه عصر جدید و دهها برنامه دیگر، سوژگی و عاملیت زنان نیست؟! یا این استاندارد های دوگانه و تناقض ها ریشه در جایی غیر از فقه سنتی و مرجعیت دارد؟! ❓اگر حداقلِ کار این فقه در دفاع از کیانش و بیرون نیافتادن از قدرت، گاز فلفل ورزشگاه مشهد است چرا رسانه ملیِ تحت سیطره خود را از سوژگی های نو به نوی زنان پالایش نمی کند؟! و حتی به اطوار جدید سوژگی زنان با روی خوش جایزه و نشان می دهد؟!! • بنظرم از میانه راه به خطا رفته اید! ❗️ظاهرا جریانی سکولار و کاملا هوشیار دارد این تناقض ها و استانداردهای دوگانه را مدیریت می کند و به جایی رهسپار است! ❗️با یک دست در اصلی ترین ابزار سوژگی (رسانه) فقه زدایی می کند و تماشاگر میلیونی می افزاید و با دستی دیگر پشت درب ورزشگاه، زنان را به جنگ فقه و مرجعیت فقهی می کشاند! *"اینگونه هر روز سیل مهاجم بیشتری به فقاهت تولید می شود!** ❗️این روند به گذر بیشتر جامعه از فقه (بالقوه و بالفعلش) می کشد! به جای شرع، عرف یا تفقه عرفی می نشیند! دقیقا این، تامین نیاز همان دولت مدرن و همسو کردن حکمرانی مدرن با تئوری های مدرن(عرفی سازی و سکولاریزم) می باشد! ❗️با این تدابیر، مرجعیت سنتیِ تضعیف شده در جامعه هم دیگر نمیتواند در روندهای قدرت و حکمرانی، مؤثر و مراقب باشد! فرداها بهتر می توانند ولایت فقیه را از ولایت فقه به ولایت یک معمم عرفی اما مسلط به دولت مدرن تنزل دهند! (مباد آن روز) بلاتشبیه؛ ملکه و سلطنت هم متعلق به قرون میانه است که سایه اش در دولت مدرن مانده است! ❗️و دقیقا ردپای همین تناقض ها را در سیاست و اقتصاد هم می بینید: - حرمت نزول خواری سنتی اما آزادی ربای بانکی و خلق پول بانکهای تجاری! - وجوب خمس بر پس اندازهای سالیانه خانواده برای خرید خانه و ماشین، اما معافیت عملی از خمس و بعضاً مالیات برای معادن واگذاری شده! - و... ⬅️ جریان عینی سکولاریزاسیون، فقه را هم در ذهنیت خود عرفی و سکولار می خواهد تا یک دستیِ دولت مدرن با تئوری های مدرن را موجب شود. سراغ کنشگران میدانی این جریان را باید در نظام دیوانی و حتی انتظامی_امنیتی (کشوری و لشکری) گرفت! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.14_2.mp3
6.45M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱ ▫️ لطیفه اول: مال و توحید! • مال، مال الله است. • انسان، مستخلف و جانشین خداوند در اقتصاد! ☑️ @m_ghanbarian