هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🖼 #عکس_نوشته
💠 ریشه دعواها
👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 شب سوم مراسم عزاداری
دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🖼 #عکس_نوشته
💠 نهضت اباعبدالله
👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 شب سوم مراسم عزاداری
دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از چی کتاب
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚امروز میخوایم یک کتاب متفاوت درباره واقعه عاشورا معرفی کنیم. متفاوت به این خاطر که از زاویه جدید و کمتر گفته شدهای به تحلیل واقعه عاشورا پرداخته.
واقعیت اینه که اغلب کتابها و منبرها درباره قیام امام حسین (ع) به بیان جلوههای الهی این نهضت اشاره میکنن، اما حجت الاسلام قنبریان اینبار نورافکن رو انداخته روی قسمت تاریک واقعه عاشورا و ریشههای شکلگیری جریانی رو تحلیل کرده که امام حسین (ع) رو به شهادت رسوندن.
توی این ویدئو در یک دقیقه کتاب رو مرور کردیم.
با چیکتاب همراه باشید🌱
@cheeketab
@cheeketab
⚠️ فساد چرا و چگونه مساله منبر شد؟!
• اینکه منبری های خوب انقلابی هم در نوبتهای مکرر به #مساله فساد می پردازند و یکبار حکومت علوی را "الگو" گرفته، مثل برخورد با ابن هرمه را مطالبه و یکبار در صدد رفع شبهه مسری فساد به مشروعیت نظام افتاده با فسادهای درون حکومت علوی "مقایسه" می کنند؛ مبتنی بر یک درک و محاسبه پیشینی است:
مردم و حتی گروه های حزب اللهی درباره "میزان فساد"، ذهنیت منفی دارند و گله مند و منتقدند!
• از قضا پیمایش های علمی همین درک را تایید می کند. در آخرین پیمایش توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا، از ۵بلوک جامعه، بلوک "وفاداران راسخ" -که در عمده مسائل همراه با نظام اسلامی هستند- در مساله #ادراک_فساد فاصله خیلی زیادی با عموم مردم ندارند!
۵۱درصد شان قائل هستند فساد در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و ...!۱
⬅️ تا اینجا معلوم است محاسبه و درک این منبری ها از مساله مخاطبانِ خود با واقعیت و پیمایش ها مطابق است و نمره خوب مساله یابی دارند.
• اما #حل_مساله ؛ چقدر در مقایسه با حکومت علوی است؟!
اینجا در مقام مناقشه صغروی در مستندات مقایسه نیستم. به نظر می رسد اگر باز درک درستی از میدان و "نسبت ذهنیت و عینیت" باشد راه حل های بهتر و موثرتری انتخاب شود.
• در بین شاخص های اندازه گیری فساد، "شاخص ادراک فساد" هم شایع است و معمولا همین، منشأ رتبه بندی فساد کشورها می شود. به این شاخص اشکالات متعددی وارد است از جمله اینکه ادراک (ذهنیت) همیشه مطابق با واقعیت (عینیت) نیست. شایعات و جوسازی رسانه ای، ابهام و خروجی های نامطلوب و... همه میتواند ادراک فساد را افزایش دهد.
به حسب برخی پیمایش ها نسبت "ادراک فساد" به "تجربه و مشاهده فساد" در ایران ۷به۱ می باشد!۲
یعنی ۷برابر از درک مستند فساد، ادراک و باور به آن -بدون مستند و دلیلی خاص- بین مردم شایع است.
⬅️ با این وضعیت اگر گویندگان نتوانند خود را از حباب این تفاوت خارج کنند، احتمالا دنبال فهرست بلندی از فساد در حکومت علوی می گردند تا نتیجه مقایسه با جمهوری اسلامی حفظ شود!
برای مثال نمونه هایی که در نگاه سخت گیرانه علی(ع) توبیخ، استیضاح و دستور بازرسی بوده اما هرگز در قوانین ما فساد تلقی نمی شود -بلکه بعضی رویه هم هست- در آن فهرست فساد، شمارش می شود! از مهمان شدن استاندار بصره بر یک سفره که فقرا در آن نبودند(نامه۴۵) تا تذکر گرفتن شریح برای خانه ۸۰دیناری اش (نامه۳)! و...
گوینده ای مجبور میشود زیادبن ابیهِ دوره معاویه را به حساب زیادبن ابیه دوره علی(ع) -و حتی دوره امام حسن(ع)- بگذارد تا نمونه های فاسد در حکومت علوی را هم زیاد کند!۳
دیگری مجبور میشود "دوره حملات تروریستی و الغارات" بعد از صفین و خوارج -که به تصریح امام جز کوفه برایش نماند- را مثل "دوره استقرار و بسط ید امام در ولایات" بگیرد و از فرار استاندار بصره با بیت المال، نمونه از فساد در دوره علوی بگیرد؛ و حتی به خط و نشان نامه۴۱ -که تهدید به ذوالفقار است اما همزمان از عدم بسط ید امام خبر می دهد- اشاره نکند!
• ظاهراً وقتی مشکل نه "رخ دادن فساد" در حکومت اسلامی بلکه "ضریب خوردن ادراک آن" و "درک سستی در برخورد با آن" است؛ تصحیح دید مردم از راه دیگری می گذرد. مثل:
۱. مطالبه #شفافیت نظام اداری (انحصارات، امتیازات، واگذاری ها، مزایا و...) برای رصد واقعی فساد، بجای معیار کردن ذهنیت ها و برساخت های رسانه ای و دشمن ساز.
۲. #تبیین درست در جهت پاره کردن حباب های کاذب در اذهان و واقعی کردن نسبت ها. رهبر انقلاب هم در دیدار امسال تصریح کردند: قوه قضائیه تصویر رسانه ای خوبی ندارد!
۳. #مطالبه برخورد فوری و کامل و غیر مبهم دستگاه قضایی با مفسدان و گزارش درست و به موقع به مردم.
این سه در سیره حضرت امیر(ع) نمونه ها دارد و البته برخی از آن منبری ها هم از این حل ها گفته و می گویند.
............................
۱. همه نتایج این پیمایش انتشار عمومی نیافته است لکن در پیمایش های مشابه میتوانید نتایج در مردم و جوانان را ببینید: https://shoaresal.ir/fa/news/118575
۲. این هم شنیده از مقامات مسئول است!
۳. ممکن است به حسب "صفات فاعلی" زیاد بن ابیه را کارگزار ترازی برای حکومت علوی ندانیم اما در دوره ایشان "قبح فعلی" از او گزارش نشده و تا صلح امام مجتبی(ع) هم به او وفادار مانده.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۵/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
۴-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
22.99M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه چهارم / ۱۳مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
• امتداد چهارم توحید_کرامت انسان
- عدالت اجتماعی امتداد توحید
- پیشرفت امتداد کرامت انسان
- دوگانه عدالت_پیشرفت
- مواجهه نهضت حسینی
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه چهارم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
▫️ امتداد چهارم توحید-کرامت انسان:
• عدالت اجتماعی امتداد توحید!
از نکات بدیع و جالب در مکتب اصیل اسلام این است که عدالت در زندگی اجتماعی بشر، نه فقط خوب و واجب بلکه امتداد توحید -یعنی اصلی ترین شعار این مکتب- است.
آیت الله خامنه ای در کتاب ارزشمند روح توحید نفی پرستش غیر خدا چنین استدلال می کند:
- انحصار مالکیت در خدای متعال (شعبه ای از توحید)
- مخلوق بودن همه انسانها (نفی پسرخدایی و نیمه خدایی)
- درباره نعیم جهان، همه دارای حق برابرند!
(ر.ک: ص۱۲)
در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن نیز مفصل بدین مطلب پرداخته اند که اقتضاء توحید در عرصه اجتماعی، عدالت و برعکس شرک تئوری جامعه طبقاتی و تبعیض است.
اول نظام طبقاتی پدید آمد بعد توحید به شرک بدل شد و خدایگان مختلف ساخته شد تا فرعون ها خدا یا مخلوق خدایگان عالی تر کنند!
• پیشرفت؛ امتداد کرامت انسان!
عقل و خلاقیت از اختصاصات انسان و عنصر کرامت ذاتی اویند.
در سوره اسراء آیه ۷۰ پیشرفت های مادی جزء کرامت انسان شمارش شده:
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ...
و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم، و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم، و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم...
شهید بهشتی در اینباره می نویسد: "از لوازم کرامت انسان، حاکمیت ، قدرت تصرف و تسلط بر خشکی و دریاست" (شناخت در اسلام ص۱۷۹)
⬅️ پس آباد کردن زمین، تسخیر آن و پیشرفت و تولید ثروت و... فی ذاته بد نیست بلکه از لوازم کرامت انسان است.
• دوگانه عدالت-پیشرفت!
ایندو به تبع توحید و کرامت انسان، دوگانه ای هستند که مکاتب مختلفی را می سازد:
- الگوی کمونیستی که پیشرفت را ملک دولت -نماینده ملت- می کند و بخاطر عدالت همه مردم را در یک صف واحد می گذارد!
- الگوی کاپیتالیستی که پیشرفت را کارکرد سرمایه و برای فرد می داند. به سرمایه داری افراد و کوچکی دولت حکم می کند. عدالت را حاصل از آزادی در معاملات یا پر کردن خلاءها از طریق مالیات و... می شمارد.
- مکتب اصیل اسلام اینجا هم بین هردو جمع می کند: #پیشرفتِ_مردم_پایه را موجب عدالت می داند!
اگر منابع ثروت (اعتبارات بانکی، انفال و...) بشکل فرصت برابر برای همه قابل استفاده باشد و خیل میلیونی توده ها در تولید و پیشرفت دخیل شوند؛ هم پیشرفت اتفاق می افتد و هم عدالت تحقق می یابد. دیگر عدالت ، پینه دوزی نخواهد شد .
این نظریه مهم در اصول قانون اساسی (از جمله اصل ۴۳) آورده شد. سیاستهایی هم در این راستا ابلاغ شد (بند ب سیاستهای اصل ۴۴). برای آن قانون اجرایی هم تصویب شد (قانون اجرایی سیاستهای اصل ۴۴). لکن در مقام تحقق عقب ماندگی زیاد است.
• مواجهه نهضت حسینی
- حکومت اموی توحید را نقض می کرد حتی رسما -بنابه گفته ابوریحان بیرونی در التحقیق فی ماللهند- از روم به هندوستان ترانزیت بت می کرد و موجب افزایش بت پرستی در هندوستان می شد!
⬅️ درآمد حکومت و افزایش ثروت داخلی را به قیمت گسترش شرک انجام می داد!
- پیشرفت از طریق فتوحات و کسب غنائم و جزیه و خراج هم انجام می شد اما پیشرفتی بدون عدالت!
معاویه پایه گذار #بیت_المال_اختصاصی بود(بدعت)! بدین معنا که اولین بار او خزانه کل و بیت المال را دو قسم کرد بیت المال مسلمین و بیت المال خود! صفوالمال و اموال برگزیده را برای خود و درباریان اختصاص می داد!
- اباعبدالله (ع) در اینباره موضع گرفت. از جمله در سال۵۴ ق کاروانی از اموال تزیینی (عنبر و عطر و...) که از یمن به سمت شام در حرکت بود را به نفع محرومان مصادره کرد و به معاویه نوشت: "از حسین بن علی به معاویه بن ابی سفیان اما بعد کاروانی برما افتاد که اموال و پوشاک و عنبر و عطرهایی را برای تو می آوردتا آنها را درخزائن دمشق بسپاری و پس از خوردن خودت به فرزندان پدرت بخورانی! من به آن نیاز داشتم و آنرا تصرف کردم والسلام" (شرح ابن ابی الحدید ج۱۸ص۴۰۹)
⬅️ امام به اتکاء مقام ولایت خود چنین کرد نه راهزنی بود و نه رابین هود بازی!
معاویه از آن بوی شورش برد و به امام نوشت:" اگر می گذاشتی که این کاروان به من برسد درباره سهم تو خست نمی ورزیدم...!"
⬅️ منطق مفسدان دقیقا همین است: بیا باهم بخوریم!
اما امام راه مصلحان را در پی میگیرد که با این تبعیض ها و فسادها از اساس مبارزه کند!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔷 عدالت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی
موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند
🎤 سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان
📆 ۶ تیر
▶️ الهیات عدالتخواهی
▶️ چالشها و راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی
▶️ جمهوریت و اقتصاد مردمی
📽 لینک مشاهده نشست
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🖼 #عکس_نوشته
💠 دوگانه #ولایت - رضایت
👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 شب چهارم مراسم عزاداری
دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحریمهای هوشمند آمریکا، ولا طرفینی رو از بین برده
چه طوری تونستن این کار رو بکنن؟!
ــــــــــــــــــــــــ
تحلیل حجتالاسلام #قنبریان از هدف تحریمهای آمریکا
#ولاء_طرفینی
#پیوندهای_اجتماعی
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
۵-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
25.8M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه پنجم / ۱۴مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
• بهترین عامل رشد اسلام و بدترین مانع آن
• تلائم کرامت انسان و توحید
- کرامت انسان رهنمون به توحید
• کرامت های اکتسابی
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه پنجم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
▫️ بهترین عامل رشد اسلام و بدترین مانع آن!
- ساختن یک کشورِالگو از ارزشهای اسلامی قطعا بیش از کتابهایی -حتی مثل الغدیر و عبقات الانوار- در جلب نظرها به اسلام ناب و تشیع علوی موثر است. کاری که امام خمینی در صدد آن برآمد. آن الگو تحقق متوازن همین دوگانه های مورد بحث است کشوری که توحید و کرامت انسان، ولایت و رضایت مردم، ارزشهای الهی به همراه اراده و میل عمومی مردم، عدالت و پیشرفت را با هم جمع کند.
- چنانچه در نقطه مقابل مانع اصلی توقف اسلام حکومتهای فاسدی بودند که این تعادل ها را شکستند. رشید رضا در تفسیر المنار از یکی از بزرگان آلمان نقل می کند که آرزوی نصب مجسمه طلایی معاویه در فلکه برلین را داشت!
بدین خاطر که: او بود که حکومت مردمسالار اسلام را به تغلیب و عصبیت جاهلی برگرداند والا همه اروپا الان مسلمان بودند! (المنار ج۱۱ص۲۱۴)
⬅️ نگهداری و نگهبانی از آرمانهای انقلاب اسلامی تلاشی ارزشمند برای احیای اسلام ناب در قرون معاصر است.
▫️ تلائم کرامت انسان و توحید
• کرامت انسان رهنمون به توحید:
کرامت ذاتی انسان همان ارزش وجودی او نسبت به بقیه موجودات است (فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلاً/ ۷۰اسراء). عقل و اختیار و خلاقیت او را ممتاز کرده است.
غیر از او فرشتگان در قرآن به موجودات دارای کرامت وصف شده اند (۱۶عبس/ ۱۱انفطار)
این آرایش قوای برتر، درون انسان که فطرت او نام دارد، رهنمون به توحید است (توحید فطری).
❓پس چرا اینقدر شرک در تاریخ زیاد است؟!
از باب تشبیه میتوان به غریزه مثال زد. لاک پشت های بزرگ دریایی در ساحل تخم گذاری کرده و با تنظیم الهی جوجه ها شب مهتابی از تخم درآمده و با تعبیه غریزه روبه مهتاب می روند و به دریا می رسند. لکن وقتی شهرهای انسان تا نزدیک ساحل آمده نئون های بزرگ غریزه لاک پشتها را به اشتباه می اندازد! لاک پشتهای کوچک پی آن رفته به دریا نمی رسند! صبح شده آفتاب و پرندگان آنها را از بین می برند!
⬅️ طاغوتها با فطرت انسان ها همین می کنند!
لذا پیامبران برای آزاد کردن بشر از آنها می روند. موسی(ع) سراغ فرعونی رفت که با کهانت و سحر ادعای خدایی داشت. عصای موسی، طنابهای ساحران را نخورد که حرف فرعون تایید شود که این بزرگ ساحران است؛ بلکه #افک و سحر آنها را بلعید!(۴۵شعراء) چشم مردم باز شد دیدند چند طناب بین زمین و آسمان جولان می دهند!
#جهاد_ابتدایی در اسلام هم نه برای تحمیل اسلام بر مردم بلکه برای برداشتن طاغوت و آزاد کردن مردم است؛ لذا اول برای کرامت انسان و بعد توحید است.
• توحید هم نگهبان کرامت انسان:
جلسه قبل توضیح یافت که عدالت اجتماعی، امتداد توحید است. توحید یعنی انحصار مالکیت در خداوند + در یک صف قرار دادن همه انسانها در قبال نعیم الهی است = فرصت برابر برای همه و منع ویژه خواری از منابع زمین!
⬅️ پس توحید هم کرامت انسان را تامین می کند که از حیث انسان بودن از بهره مندی مادی برخوردار باشد.
▫️ کرامت های اکتسابی
انسان با به کار بستن عقل و انتخاب درست با اختیار خویش، واجد کرامتهای اکتسابی هم می شود. همه وجدان ها بین راستگو و دروغگو بین عالم و جاهل فرق می نهند. اینها کرامت اکتسابی است. قرآن همه را در کلمه" تقوا" جمع کرده و آیه کرامت اکتسابی را چنین بیان کرده است:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (۱۳حجرات)
❓آیا این ارزشها و کرامت اکتسابی خود موجب امتیاز طبقات نمی شود؟!
❗️تقوا خاصیت ضد طبقه دارد. خود را ویژه دیدن مقابل حقیقت تقواست.
به لحاظ بیرونی هم به حاکم اسلامی گفته شده اینجور فضائل (تقوا، علم، جهاد) را عامل امتیاز مادی و بهره مندی بیشتر از بیت المال قرار ندهد.
- حضرت امیر(ع) در روز اول خلافت به این تصریح کرد که سبقت در اسلام اجر اخروی دارد اما در گرفتن بیت المال با تازه مسلمان یکی است (شرح ابن ابی الحدید ج۷ص۳۷)
رهبر انقلاب هم در کتاب دو انسان مجاهد ص۱۷۰ و۱۷۱ به همین اصل تاکید می کند.
آری میتوان کسی که در قبال اسلام خسارت ظاهری دیده (مثلا جانباز شده یا به شهادت رسیده) را برایش جبران خدمت کرد که اصلی عقلایی است. در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه هم اختصاص سهمی از بیت المال برای خانواده شهدا هست یا در روایات دیه "قتیل عسکر" برعهده بیت المال گذاشته شده است.
* تفصیل مطالب و نکات را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian