💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه چهارم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
▫️ امتداد چهارم توحید-کرامت انسان:
• عدالت اجتماعی امتداد توحید!
از نکات بدیع و جالب در مکتب اصیل اسلام این است که عدالت در زندگی اجتماعی بشر، نه فقط خوب و واجب بلکه امتداد توحید -یعنی اصلی ترین شعار این مکتب- است.
آیت الله خامنه ای در کتاب ارزشمند روح توحید نفی پرستش غیر خدا چنین استدلال می کند:
- انحصار مالکیت در خدای متعال (شعبه ای از توحید)
- مخلوق بودن همه انسانها (نفی پسرخدایی و نیمه خدایی)
- درباره نعیم جهان، همه دارای حق برابرند!
(ر.ک: ص۱۲)
در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن نیز مفصل بدین مطلب پرداخته اند که اقتضاء توحید در عرصه اجتماعی، عدالت و برعکس شرک تئوری جامعه طبقاتی و تبعیض است.
اول نظام طبقاتی پدید آمد بعد توحید به شرک بدل شد و خدایگان مختلف ساخته شد تا فرعون ها خدا یا مخلوق خدایگان عالی تر کنند!
• پیشرفت؛ امتداد کرامت انسان!
عقل و خلاقیت از اختصاصات انسان و عنصر کرامت ذاتی اویند.
در سوره اسراء آیه ۷۰ پیشرفت های مادی جزء کرامت انسان شمارش شده:
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ...
و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم، و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم، و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم...
شهید بهشتی در اینباره می نویسد: "از لوازم کرامت انسان، حاکمیت ، قدرت تصرف و تسلط بر خشکی و دریاست" (شناخت در اسلام ص۱۷۹)
⬅️ پس آباد کردن زمین، تسخیر آن و پیشرفت و تولید ثروت و... فی ذاته بد نیست بلکه از لوازم کرامت انسان است.
• دوگانه عدالت-پیشرفت!
ایندو به تبع توحید و کرامت انسان، دوگانه ای هستند که مکاتب مختلفی را می سازد:
- الگوی کمونیستی که پیشرفت را ملک دولت -نماینده ملت- می کند و بخاطر عدالت همه مردم را در یک صف واحد می گذارد!
- الگوی کاپیتالیستی که پیشرفت را کارکرد سرمایه و برای فرد می داند. به سرمایه داری افراد و کوچکی دولت حکم می کند. عدالت را حاصل از آزادی در معاملات یا پر کردن خلاءها از طریق مالیات و... می شمارد.
- مکتب اصیل اسلام اینجا هم بین هردو جمع می کند: #پیشرفتِ_مردم_پایه را موجب عدالت می داند!
اگر منابع ثروت (اعتبارات بانکی، انفال و...) بشکل فرصت برابر برای همه قابل استفاده باشد و خیل میلیونی توده ها در تولید و پیشرفت دخیل شوند؛ هم پیشرفت اتفاق می افتد و هم عدالت تحقق می یابد. دیگر عدالت ، پینه دوزی نخواهد شد .
این نظریه مهم در اصول قانون اساسی (از جمله اصل ۴۳) آورده شد. سیاستهایی هم در این راستا ابلاغ شد (بند ب سیاستهای اصل ۴۴). برای آن قانون اجرایی هم تصویب شد (قانون اجرایی سیاستهای اصل ۴۴). لکن در مقام تحقق عقب ماندگی زیاد است.
• مواجهه نهضت حسینی
- حکومت اموی توحید را نقض می کرد حتی رسما -بنابه گفته ابوریحان بیرونی در التحقیق فی ماللهند- از روم به هندوستان ترانزیت بت می کرد و موجب افزایش بت پرستی در هندوستان می شد!
⬅️ درآمد حکومت و افزایش ثروت داخلی را به قیمت گسترش شرک انجام می داد!
- پیشرفت از طریق فتوحات و کسب غنائم و جزیه و خراج هم انجام می شد اما پیشرفتی بدون عدالت!
معاویه پایه گذار #بیت_المال_اختصاصی بود(بدعت)! بدین معنا که اولین بار او خزانه کل و بیت المال را دو قسم کرد بیت المال مسلمین و بیت المال خود! صفوالمال و اموال برگزیده را برای خود و درباریان اختصاص می داد!
- اباعبدالله (ع) در اینباره موضع گرفت. از جمله در سال۵۴ ق کاروانی از اموال تزیینی (عنبر و عطر و...) که از یمن به سمت شام در حرکت بود را به نفع محرومان مصادره کرد و به معاویه نوشت: "از حسین بن علی به معاویه بن ابی سفیان اما بعد کاروانی برما افتاد که اموال و پوشاک و عنبر و عطرهایی را برای تو می آوردتا آنها را درخزائن دمشق بسپاری و پس از خوردن خودت به فرزندان پدرت بخورانی! من به آن نیاز داشتم و آنرا تصرف کردم والسلام" (شرح ابن ابی الحدید ج۱۸ص۴۰۹)
⬅️ امام به اتکاء مقام ولایت خود چنین کرد نه راهزنی بود و نه رابین هود بازی!
معاویه از آن بوی شورش برد و به امام نوشت:" اگر می گذاشتی که این کاروان به من برسد درباره سهم تو خست نمی ورزیدم...!"
⬅️ منطق مفسدان دقیقا همین است: بیا باهم بخوریم!
اما امام راه مصلحان را در پی میگیرد که با این تبعیض ها و فسادها از اساس مبارزه کند!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔷 عدالت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی
موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند
🎤 سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان
📆 ۶ تیر
▶️ الهیات عدالتخواهی
▶️ چالشها و راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی
▶️ جمهوریت و اقتصاد مردمی
📽 لینک مشاهده نشست
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🖼 #عکس_نوشته
💠 دوگانه #ولایت - رضایت
👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 شب چهارم مراسم عزاداری
دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحریمهای هوشمند آمریکا، ولا طرفینی رو از بین برده
چه طوری تونستن این کار رو بکنن؟!
ــــــــــــــــــــــــ
تحلیل حجتالاسلام #قنبریان از هدف تحریمهای آمریکا
#ولاء_طرفینی
#پیوندهای_اجتماعی
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
۵-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
25.8M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه پنجم / ۱۴مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
• بهترین عامل رشد اسلام و بدترین مانع آن
• تلائم کرامت انسان و توحید
- کرامت انسان رهنمون به توحید
• کرامت های اکتسابی
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه پنجم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
▫️ بهترین عامل رشد اسلام و بدترین مانع آن!
- ساختن یک کشورِالگو از ارزشهای اسلامی قطعا بیش از کتابهایی -حتی مثل الغدیر و عبقات الانوار- در جلب نظرها به اسلام ناب و تشیع علوی موثر است. کاری که امام خمینی در صدد آن برآمد. آن الگو تحقق متوازن همین دوگانه های مورد بحث است کشوری که توحید و کرامت انسان، ولایت و رضایت مردم، ارزشهای الهی به همراه اراده و میل عمومی مردم، عدالت و پیشرفت را با هم جمع کند.
- چنانچه در نقطه مقابل مانع اصلی توقف اسلام حکومتهای فاسدی بودند که این تعادل ها را شکستند. رشید رضا در تفسیر المنار از یکی از بزرگان آلمان نقل می کند که آرزوی نصب مجسمه طلایی معاویه در فلکه برلین را داشت!
بدین خاطر که: او بود که حکومت مردمسالار اسلام را به تغلیب و عصبیت جاهلی برگرداند والا همه اروپا الان مسلمان بودند! (المنار ج۱۱ص۲۱۴)
⬅️ نگهداری و نگهبانی از آرمانهای انقلاب اسلامی تلاشی ارزشمند برای احیای اسلام ناب در قرون معاصر است.
▫️ تلائم کرامت انسان و توحید
• کرامت انسان رهنمون به توحید:
کرامت ذاتی انسان همان ارزش وجودی او نسبت به بقیه موجودات است (فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلاً/ ۷۰اسراء). عقل و اختیار و خلاقیت او را ممتاز کرده است.
غیر از او فرشتگان در قرآن به موجودات دارای کرامت وصف شده اند (۱۶عبس/ ۱۱انفطار)
این آرایش قوای برتر، درون انسان که فطرت او نام دارد، رهنمون به توحید است (توحید فطری).
❓پس چرا اینقدر شرک در تاریخ زیاد است؟!
از باب تشبیه میتوان به غریزه مثال زد. لاک پشت های بزرگ دریایی در ساحل تخم گذاری کرده و با تنظیم الهی جوجه ها شب مهتابی از تخم درآمده و با تعبیه غریزه روبه مهتاب می روند و به دریا می رسند. لکن وقتی شهرهای انسان تا نزدیک ساحل آمده نئون های بزرگ غریزه لاک پشتها را به اشتباه می اندازد! لاک پشتهای کوچک پی آن رفته به دریا نمی رسند! صبح شده آفتاب و پرندگان آنها را از بین می برند!
⬅️ طاغوتها با فطرت انسان ها همین می کنند!
لذا پیامبران برای آزاد کردن بشر از آنها می روند. موسی(ع) سراغ فرعونی رفت که با کهانت و سحر ادعای خدایی داشت. عصای موسی، طنابهای ساحران را نخورد که حرف فرعون تایید شود که این بزرگ ساحران است؛ بلکه #افک و سحر آنها را بلعید!(۴۵شعراء) چشم مردم باز شد دیدند چند طناب بین زمین و آسمان جولان می دهند!
#جهاد_ابتدایی در اسلام هم نه برای تحمیل اسلام بر مردم بلکه برای برداشتن طاغوت و آزاد کردن مردم است؛ لذا اول برای کرامت انسان و بعد توحید است.
• توحید هم نگهبان کرامت انسان:
جلسه قبل توضیح یافت که عدالت اجتماعی، امتداد توحید است. توحید یعنی انحصار مالکیت در خداوند + در یک صف قرار دادن همه انسانها در قبال نعیم الهی است = فرصت برابر برای همه و منع ویژه خواری از منابع زمین!
⬅️ پس توحید هم کرامت انسان را تامین می کند که از حیث انسان بودن از بهره مندی مادی برخوردار باشد.
▫️ کرامت های اکتسابی
انسان با به کار بستن عقل و انتخاب درست با اختیار خویش، واجد کرامتهای اکتسابی هم می شود. همه وجدان ها بین راستگو و دروغگو بین عالم و جاهل فرق می نهند. اینها کرامت اکتسابی است. قرآن همه را در کلمه" تقوا" جمع کرده و آیه کرامت اکتسابی را چنین بیان کرده است:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (۱۳حجرات)
❓آیا این ارزشها و کرامت اکتسابی خود موجب امتیاز طبقات نمی شود؟!
❗️تقوا خاصیت ضد طبقه دارد. خود را ویژه دیدن مقابل حقیقت تقواست.
به لحاظ بیرونی هم به حاکم اسلامی گفته شده اینجور فضائل (تقوا، علم، جهاد) را عامل امتیاز مادی و بهره مندی بیشتر از بیت المال قرار ندهد.
- حضرت امیر(ع) در روز اول خلافت به این تصریح کرد که سبقت در اسلام اجر اخروی دارد اما در گرفتن بیت المال با تازه مسلمان یکی است (شرح ابن ابی الحدید ج۷ص۳۷)
رهبر انقلاب هم در کتاب دو انسان مجاهد ص۱۷۰ و۱۷۱ به همین اصل تاکید می کند.
آری میتوان کسی که در قبال اسلام خسارت ظاهری دیده (مثلا جانباز شده یا به شهادت رسیده) را برایش جبران خدمت کرد که اصلی عقلایی است. در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه هم اختصاص سهمی از بیت المال برای خانواده شهدا هست یا در روایات دیه "قتیل عسکر" برعهده بیت المال گذاشته شده است.
* تفصیل مطالب و نکات را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
۶-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
21.36M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
جلسه ششم / ۱۵مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
• کرامت های اکتسابی، طبقه ساز نیست!
• ضربه جریان سکولار بر این موازین
۱- کرامتهای اکتسابی را موجب نظام طبقاتی کرد
۲- ارزشهای انگلی را جای ارزشهای اصیل، مجوز و نشر میدهد
• نیاز کرامت انسان به دولت کریمه
#توحید_و_کرامت
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه ششم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
#بخش_اول
▫️ کرامت های اکتسابی، طبقه ساز نیست!
• "قابلیت" گوشی های اندروید آنرا از گوشی های قبل ،"ارزشمندتر" می کند؛ همینگونه است عقل و آگاهی و اراده و اختیار و خلاقیت در انسان.
اما همان گوشی با استفاده خوب ممکن است گنجینه ای از مطالب ارزشمند و کتابهای نفیس و... شود که ارزشش را افزون کند؛ شناختهای اصیل و انتخابهای خوب نیز همین با انسان می کند.
لذا "کرامت اکتسابی" هم برای انسان وجود دارد.
• کرامت اکتسابی ، فضایلی انسانی مثل "علم"، "جهاد" و... است که همه در کلمه جامع "تقوا" جمع است. "اثر وضعی" چنین فضایلی را نمی شود از آنها گرفت. نمی شود راستگو و دروغگو، عالم و جاهل و... را بالسویه کرد چون راست و دروغ و علم و جهل بالسویه نیستند! مردم حرف راستگو را قبول اما از خبر دروغگو تحقیق می کنند.
• نکته مهم اینجاست که این فضائل و کرامت اکتسابی موجب پیدایش طبقه جدید اجتماعی با مزایای مادی و... نمی شود.
یعنی تفاوت اسلام با نظامهای طبقاتی در این نیست که جای طبقات را عوض می کند ومثلا جای شاهان، عالمان را قرار داده و جای منتفعان گذشته، مجاهدان را قرار دهد! نه، اصلا چنین فضایلی را مایه جایگاه مادی و نظام طبقاتی نمی کند (بیان امیرالمومنین قبلا گذشت)
• در اینباره شهید ثانی در رسائل خویش بیان رسایی دارند: "مجتهد نپندارد چون نائب امام زمان است باید همانند سلاطین دنیا برای خود شرف و نسب و جاه و جلالی قائل باشد زیرا این قیاس باطل و تصوری فاسد است که پایه ای در شریعت ندارد. برای اینکه اگر یک برده هم مجتهد شد و همچنان برده بود باید خدمت مولایش بکند ، مولایش هم باید فتوای او را در احکام شرعی بپذیرد..." (رسائل شهید ثانی ج۲ص۷۹۲)
⬅️ فضلیت نیابت عامه از امام زمان(ع) برای مجتهد عادل هست اما مزیت مادی نه! اگر برده هم بوده با اجتهاد و نیابتش آزاد نمیشود!
▫️ ضربه جریان سکولار بر این موازین!
1⃣ کرامتهای اکتسابی را موجب نظام طبقاتی کرد!
• همانان که امتیاز مادی برای علم دین را نمی پذیرند برای #علم و خلاقیت (کرامت های اکتسابی) می پذیرند و تئوریزه می کنند!
تفاضل های پرداخت دهها برابری بخاطر #مدرک (نه حتی تجربه و کارکرد واقعی) در پرداخت حقوق و مزایا یک نمونه آن است. حتی دو نفر با یک میزان تحصیل در دو سازمان، دو سطح پرداخت متفاوت را می گیرند!
شهید مطهری در جلد ۲۰ مجموعه آثار این تفاضل را از اساس باطل می داند. شکم و عایله یک کارگر با یک مدیر کل که فرقی نمی کند!
ای بسا کار آن کارگر سخت تر باشد. کرونا به همه ثابت کرد که کار پرستار و خدماتی بیمارستان حتی مهمتر هم هست!
• دیگر اینکه برای #ولایت ، فقر و زندگی در حد فقرای جامعه را ارزش می دانیم و کرامت اکتسابی او را مایه طبقه شدن و مزایای بیشترش نمی شماریم؛ اما در سطوح دیگر این کلمه را به #مدیریت بدل کرده برایش مزایای مادی تبعیض آمیز می تراشیم و طبقه برتر مدیران را موجب می شویم و هیچ نقض کرامت انسان هم نمی شماریم!
❗️در توجیه می گوید استاندار یا... که ولیّ جامعه نیست که مامور به زندگی در حد فقرا باشد!
پس نامه۴۵ نهج البلاغه به کیست؟! عثمان بن حنیف هم یک استاندار بود که علی(ع) او را به اقتداء به خودش دعوت کرد نه اقتداء به گوسفندان (در چریدن و خوردن و...)!
❗️مدیر یک شرکت دولتی #زیان_ده، هم خود را با مدیر بخش خصوصی مقایسه و حقوق نجومی می گیرد درحالیکه شرکتش زیان ده هم هست!
⬅️ این حرفها نزد خود ما هم غریب است لذا گفتمان نشده، اثر نمی کند!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا
چکیده جلسه ششم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲
#بخش_دوم
2⃣ ارزشهای انگلی را جای ارزشهای اصیل مجوز و نشر می دهد!
ارزشهای اصیل مثل عدالت، کار، خانواده، امانت و... اصیل اند؛ یعنی اگر همگانی بشود نه تنها ضرری به بشر نمی رسد بلکه دنیایش بهشت می شود.
در مقابل، خیانت، دزدی و دگرباشی ها #انگلی هستند! یعنی حتما باید در کنار میزبان اصیل باشند تا ادامه حیات یابند!
❗️توجه کنید: "دزد" در کنار رونق "کسب و کار" مثل یک انگل زیست می کند. "دگر باش ها" در کنار نکاح و خانواده مثل یک انگل زیست می کنند!
فرض کنید همه زمین "دزد" شوند؛ چه اتفاقی می افتد؟! واضح است بشر از گرسنگی خواهد مرد چون کسب و کار است که تولید ثروت می کند نه دزدی!
اگر همه زمین، دگر باش شدند؛ چه؟!
فردایش نسل بشر منقرض می شود!
این خصوصیت نفس الامری ارزشهای اصیل است که موجب #بقاء و #کمال نوع انسان می شوند بخلاف ضد ارزشها و رذایل.
⬅️ جریان سکولار در جهان اول به آن ضد ارزشها مجوز بودن و قانونیت داد و بعد به نشر آنها کمک می کند. امروز همه مردم نجیب کشوری را تحریم اقتصادی می کند که چرا به همجنس بازان اجازه قانونی نمی دهند! این واقعیت حکومت قوانین سکولار بر عالم است!
⬅️ اصلا فلسفه حدود الهی در ادیان توحیدی و بخصوص اسلام، حفاظت از آن راه های عمومی و عقلایی و فضایلی است که بقاء و کمال نوع انسان را موجب می شود.
دزد را حد میزند تا طریق عقلایی کسب و کار محترم بماند. فحشاء را حد میزند تا خانواده و نکاح راهش باز بماند. و...
▫️ نیاز کرامت انسان به دولت کریمه
چنانچه می بینید کرامت انسان با توصیه و گفتگو در زمین محقق نمی شود. کنوانسیونهای بین المللی براساس ارزشهای سکولار کرامت انسان را به مخاطره می اندازند واز اهرم های تحریم اقتصادی و حتی اشغال نظامی هم بهره می برند.
اینجاست که ارزش #دولت_کریمه که در سطح جهانی کرامت انسان را تامین کند خود را جدی نشان می دهد:
اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...
* این جلسه نکات و لطائف زیادی داشت گوش دادن فایل صوتی را برای قضاوت بهتر سفارش می کنیم!
☑️ @m_ghanbarian
28.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انتخاب ها با مردم چه می کند؟!
سکوت هم یک انتخاب است!
از ترس اینکه دخترش اسیری نرود، حسین(ع) را انتخاب نکرد؛ جایش سپاه یزید در خانه هایش رفت و با دخترانشان...
اگر حسین(ع) را انتخاب می کردند چقدر خون می ریخت؟!...
برشی از جلسه اول سلسله بحث
"سه آزادی سه انتخاب"
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی|#مدرسه_فکرت
✅ حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت
▪️سومین حلقهی کتابخوانیِ فکرت
💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی»
با ارائهی استاد محسن قنبریان
▫️شرکت در این حلقهی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است.
برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
⏰ ۲ جلسه ۹۰ دقیقهای، یکشنبهها:
۲۹ مرداد و ۵ شهریور
ساعت: ۱۷:۳۰ تا ۱۹
مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت