🔰 غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟!
#بخش_دوم
❗️ پاسخ اینکه:
غیبت نه تنها پایان نهضت نیست بلکه نهضت ها به ظهور می انجامد. این روایات نفی نهضت نمی کند نفی ادعای امامت و مهدویت می کند. همان چیزی که در دوره ائمه مکرر اتفاق می افتاد از محمد حنفیه تا واقفیه و...
برای این معنا و وجه جمع، روایات زیادی وجود دارد :
۱. در همان دوره امام رضا(ع) که قائم، امام دوازدهم تثبیت شد، امام رضا(ع) هرگز قبول نکرد به صاحبان قیامها علیه عباسی نامه بزند و دعوت به قعود کند! (الکافی ج۸ص۱۵۱)
⬅️ اگر هر رایتی به هر عنوان قبل از قائم طاغوت است، چرا امام رضا(ع) جنبش های شیعی را از طاغوت شدن منع نمی کند؟!!
۲. روایت بسیار در تمجید قیامهای شیعی مثل زید شهید و شهید فخ و...
۳. توصیف و تمجید قیامهایی در دوره غیبت ؛
مثلا:
- رایت یمانی را هدایت یافته ترین می شمارند که به صاحب الامر می رسد (الغیبه للنعمانی ص۲۵۵) ⬅️ پس هر رایت و جنبشی به هر عنوان، طاغوت نیست!
- قیامی از مشرق که امام باقر (ع) بر حق طلبی آنها تاکید می کند (یطلبون الحق) و تصریح می کند "کشته هایشان شهیدند"(قتلاهم شهداء) و " آنرا هم به دست صاحب الامر می رسانند"(لا یدفعونها ال الی صاحبکم). (الغیبه للنعمانی ص۲۷۳) ⬅️ این قیام و نهضت هر چه -صفویه که مجلسی می گفت یا انقلاب اسلامی که برخی فقهای دیگر گفتند یا...- باشد؛ "نهضت" است، قعود و خانه نشینی نیست اما به تصریح خود امام باقر(ع) به امام زمان می رسد، حق طلبانه است و کشته هایشان شهید!
❗️اگر گفته شود اینها طبق ادله کلی دفاع و امر به معروف و... مجاز است اما یاران امام زمان(ع) اینگونه جنبش ها نیستند و لازم نیست حتما به آنها بپیوندیم!
• پاسخ این است:
غیر از سیاق همان روایات که امر آن جنبش ها و نهضت ها به صاحب الامر می رسد؛ حدیث لوح به خوبی یاران امام زمان را از همین جنس معرفی می کند:
- اولا تنها امامی که در این حدیث یارانش توصیف شده اند، حضرت مهدی(عج) است حتی نه سیدالشهداء
- ثانیا یاران دوره غیبت ایشان توصیف شده اند چون می فرماید: فیذل اولیائی فی زمانه: دوستان خداوند در زمان او ذلیل می شوند!⬅️ معلوم است اولیاء و یاران دوره غیبت است والا دوره ظهور که شاخصش عزت مومنان و ذلت منافقان است (تعز به الاسلام و اهله...)
ثالثا این یاران حضرت مهدی(ع) نشانه هایی دارند که فقط در اهالی نهضت و جنبش های انقلابی غیبت پیدا میشود نه اهل احتیاط و قعود و...: "سرهایشان هدیه داده می شود"، "کشته می شوند"، "آتش زده می شوند"، "در خوف و رعب هستند"، "زمین از خونشان رنگین می شود"، "صدای شیون در زنانشان جاری می شود" اما فقط همین ها را "اولیاء واقعی خداوند" می شمارد که" همه فتنه ها با آنها دفع می شود".(کمال الدین ج۱ص۳۱۰)
⬅️ آیا احلاس و زیلوهای خانه ها را کسی می کشد و آتش کشیده می شوند و سرهایشان هدیه می شود؟!
آیا اینها از جنس قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله و... هستند یا از جنس آدمهای محتاط که وظیفه های پیش از انقلاب خمینی را در حفظ رساله های عملیه های موجود بر عهده گرفته اند؟!
✔️ شکی باقی نمی ماند همین راهی که امام خمینی علیرغم برخی از مراجع و عرفای وقت باز کرد، همان راه محض الاسلام امام رضا(ع) و منطبق تر بر شاخصه های حدیث لوح است.
............................................
۱. یکی دیگر از شیعیان(کرّام) نذر کرد تا قیام قائم روزه باشد(الکافی ج۴ص۱۴۱)
* این مبحث مهم را به دوستان پیشنهاد کنید و فایل صوتی اش را بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
21.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از مسجد المنتظر (عج)
19.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗣 صدای #استاد_قنبریان را می شنوید
💠 خصلت دشمن مون ایناست
۱. دروغ گویی
۲. بخل
۳. سخن چینی و امان از سخن چینی!
عجب کلیپی بچه ها درست کردن
حتما ببینید 😍😍
📍مسجد متفاوت المنتظر را دنبال کنید
✋ @Almontazar_Mashhad
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ یک مطالبه چگونه بالفعل و فعال می شود؟
گاهی از یک اتفاق ساده شروع می شود! یک دیوارنگاره فرهنگی، اینبار بنگاه داری بانک ها را نشان می گیرد؛ به هر دلیل پایین آورده می شود!
جامعه حساس میشود و در هیاهوی مجازی، این اتفاق دیده میشود.
جامعه کمی حساس شد، تکثیر آن تصویر و پویش #بانکها_غلط_میکنند و تجمع های کوچک آرام و... شکل گرفت.
در تیتر و گزارش روزنامه ها و رسانه ملی و... انعکاس یافت.
از دفتر نشر آثار رهبر انقلاب هم موضع گیری شد: "جلوگیری از بنگاه داری بانکها مطالبه جدی رهبر انقلاب است این مطالبه تحت تاثیر دیوار نگاره یا حذف آن قرار نمی گیرد"!
حرف رهبری هم بیشتر از قبل چرخید و دیده شد!
#رئیس_بانک_مرکزی غیر از صحه گذاشتن بر بنگاه داری بانکها، کمی بیشتر به عمق ماجرا پرداخت؛ مشکل شرکتهای تو در تو و سخت شدن نظارت و حتی بی خبری هیات امنای بانکها و...
ایشان به قوانینی هم اشاره کرد که ظرفیت منع از بنگاه داری دارد!
اگر هیچ ثمری نداشت برای #جهاد_تبیین ، سوژه خوبی شد که نظر رسمی نظام و رهبری بهتر تبیین شود!
اما اگر بخواهد حرکت ثمر دهد تلاشهای بیشتری لازم است!
راستش #برنامه_هفتم گرچه به ناترازی بانکها پرداخته، اما چیز جدی برای #منع_بنگاه_داری ندارد؛ حالا که می خواهد به صحن بیاید، خوب است این مطالبه اجتماعی به آن پیوند بخورد تا بازدارندگی بیشتر از این بنگاه داری محقق شود!
#نماینده_سپرده_گذار
#نظارت
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از علی صمیمی
رشد با مدیریت کمبودها.pdf
354.1K
💠 جزوه "رُشد با مدیریت کمبودها" از استاد قنبریان که محصول یک دهه سخنرانی ایشان در محرم است، چشم ما را به روی زوایا و آدمهایی از کربلا باز میکند که کمبودهایشان کافی بود تا به حسین و قیام او «نه» بگویند و از ضیافتِ عاشورا جا بمانند.
○ از کمبودِ منزلتِ اجتماعی تا نقصِ عضو و ضعفِ قوای جسمانی تا نقصِ مالی و فقر تا آدمهای گنهکاری که ناامیدی شان از گذشته باعث نشد تا آینده شان را هم به کام افسردگی و انزوا ببرد.
➕همراه با راهکارهایی از دلِ روایاتِ کمترشنیده شده برای جبرانِ نقصهایی که که گاه اصلا ناخواسته و محصولِ یک فعل غلط در اجداد خانوادگی یا یک سیاست غلط اجتماعی بوده!
✅ اینکه چگونه فقر خود را ترمیم کنیم یا چگونه آبروی اجتماعی کسب کنیم یا چگونه برای آینده خود برنامه ریزی کنیم
همه را میتوانید به بیانی شیوا و جذاب در صوت و جزوه مشاهده کنید و در تبلیغش کوشا باشید.
🎙لینک سخنرانی:http://mghanbarian.ir/lecture/2681/
با تشکر از برادر سید محمد سیدی🌱
💠@ali_samimi71
هدایت شده از فکرت
22.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #اختصاصی
✅ شغل زن یا نقش زن
▪️در ابتدای انقلاب اسلامی چند سوال در حوزه زنان از شهید محمدحسین بهشتی پرسیده میشود که ایشان پاسخ آن پرسشها را میدهند.
1️⃣ آیا کارکردن را برای زن یک موقعیت دون انسانی تلقی می کنید؟
2️⃣ آیا زنان میتوانند رئیس جمهور شوند؟
🔻حجتالاسلام محسن قنبریان از کتاب مبانی قانون اساسی پاسخ شهید بهشتی را بازخوانی میکنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مستضعفین تیوی
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ به جز دیوانسالاری چه راهی داریم؟!
▶️حجت الاسلام #قنبریان از الگوی مدیریت #پیامبر (ص) میگوید که علیرغم داشتن تشکیلات و نظم، مشکلات #دیوانسالاری را نداشت. از قضا این الگو را در گذشته تجربه کرده و پاسخ هم گرفتهایم!
🔹پیامبر در مرحله نظام سیاسی، یک تشکیلات اداری ساخت؛ کسانی را به عنوان دبیران و نویسندگان، کارشناس تخمین، عامل گرفتن صدقات و مالیات و امثال این ها قرار داد.
🔸اما دیوان سالاری نداشت. دیوانسالاری یک پدیده مدرن است؛ وقتی است که ما به این نظام دیوانی #اصالت میدهیم. دوم اینکه #تمرکز_گرایی میکنیم.
🔹شهید #بهشتی میگفت در عین حالی که به نظم نیاز داریم، تمرکز گرایی نباید باشد. در دیوانسالاری ما به نظام اداری اصالت میدهیم، بدون اینکه #خروجی واقعی را بخواهیم.
🔸اما تشکیلات، ساختاری است چابک که خروجی نهایی را محقق کند. #مدیریت_جهادی که میگوییم یعنی همین؛ حتما به نتیجه برسد. تشکیلات پیامبر بدون تمرکز بر نظام دیوانی به خروجی میانجامید. ما قطعا یکی از مشکلاتمان که باید بُعدِ نهضت آن را چابک کند همین دیوان سالاری است.
🔹این آرزو نیست جز خاطرات ماست! ما اوایل انقلاب #جهاد_سازندگی را درست کردیم که اولاً شورایی اداره میشد، ثانیاً از پایین به بالا بود. تمرکز گرا نبود؛ از بالا به شکل کارتابل همه چیز ابلاغ بشود نبود!
🔸امپراطور ژاپن به آقای رفسنجانی گفته بود برای ما حیرت انگیز است یک سازمانی (جهاد سازندگی) توانسته باشد اینقدر توسعه درست بکند!
🔹باید برگردیم تاریخ شفاهی آن دوره را بخوانیم و #بازسازی بکنیم.
🎬 @Mostazafin_TV
#باز_نشر
بمناسبت #میلاد_رسول_الله(ص)
سه جلسه درسگفتار: "راز خاتمیت در شهر تجارت" را اینجا بشنوید:
http://mghanbarian.ir/lecture/5627
http://mghanbarian.ir/lecture/5663
http://mghanbarian.ir/doc/5665
☑️ @m_ghanbarian
۲۵-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
19.34M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و پنجم/ ۳۱شهریور۱۴۰۲
▫️ فراز مربوط به احکام خراج
• گزارشی تاریخی از خراج
- از مقاسمه تا قباله!
- مصارف خراج
- تامین حقوق عمومی از این منبع
• نکات مهم فراز:
- تلازم صلاح جامعه به صلاح خراج دهنده
- تلازم خراج با آبادانی زمین
- تلازم کاهش خراج با مزیت های سیاسی
- نسبت مستقیم عمران زمین با تحمل مردم
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و پنجم/ ۳۱شهریور۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
▫️ فراز مربوط به احکام خراج
✔️ گزارشی کوتاه از خراج در تاریخ
• خراج نوعی مال الاجاره ای است که در قبال زمین گرفته می شد. در فقه شیعه زمین هایی که با جنگ و غلبه فتح می شد، ملک عموم مسلمین بود و همان اهالی یا دیگران سپرده در قبالش خراج گرفته می شد که یکی از منابع بیت المال بود.
• حاکم در اینجا نقش #تولیت داشت نه ولایت؛ یعنی به جای عموم مردم در قرارداد و اخذ خراج و هزینه عمل می کرد.
اولین بار در خیبر (سال۷ق) بنابر پیشنهاد یهودیان، زمین در اختیار آنها ماند و در عوض متعهد شدند نیم درآمد حاصل را سالانه به پیامبر(ص) دهند.
• طرق خراج: مقاسمه/ مساحی / ضمان و قباله شد!
سیره پیامبر(ص)" مقاسمه"(تقسیم محصول) بود بعدا به "مساحی" (به حسب مساحت) منحرف و بعدتر به شکل "قباله و ضمان" در آمد!
در قباله و ضمان عملا سرزمینی به کسی در قبال خراج سالانه ای بخشیده می شد و او مثل پیمانکار بیشتر از آن را از کشاورزان منطقه می گرفت!
امیرالمومنین به سیره پیامبر(ص) عمل می کرد هم مساحی و هم قباله را رد می کرد
به حسب نقل مردی نزد ابن عباس(کارگزار امام در بصره) آمد و در خواست کرد شهر اُبُلّه (حوالی بصره) را به ۱۰۰هزار درهم به او واگذارد که ابن عباس او را ۱۰۰ تازیانه زد...
در دوره امویان و عباسیان، قباله و ضمان باب شد.
• یعقوبی خراج عراق در عهد معاویه را ۶۵۵میلیون درهم می شمارد(ج۲ص۱۶۹)
• مصرف این منبع از بیت المال برای: تامین مخارج دولت، خرج خدمات عمومی(امنیت، بهداشت، آموزش و...) و سرانه مساوی به مسلمانان بود.
نکته حائز اهمیت اینجاست که وقتی از #حق بودن بهداشت عمومی، امنیت و آموزش سخن گفته میشود باید برای نفقه واجب متصدیان آن #ارتزاق معلوم کرد تا با #اجرت ، بازاری نشود و آن #خدمت تبدیل به #کالا نشود؛ منبع تامین این ارتزاق در دنیای گذشته اینجا بود همچنین شعب حکمرانی و ولایات که باز لزوم ارتزاق نه قراردادهای بازاری دارد از اینجا تامین می شد.
✔️ نکات مهم فراز
1⃣ تلازم صلاح دیگران بر صلاح خراج دهندگان.
امر به گونه ای تدبیر شود که صلاح خراج دهندگان لحاظ شود.
2⃣ تلازم خراج با آبادانی زمین.
بیش و پیش از خراج باید به فکر آبادانی زمین بود والا شهرها ویران و خراج غیر ممکن می شود.
3⃣ شنیدن سخن و شکایت خراج دهندگان از سنگینی آن.
کاهش آن موجب افزایش امید اجتماعی می شود و...
4⃣ تلازم کاهش خراج(کاستی درآمد دولت) با مزیت سیاسی.
مزیت سیاسی مثل آراسته شدن حکومت/ جلب ستایش مردم/ گسترش عدالت/ جلب اطمینان آنان و ذخیره آن
5⃣ نسبت مستقیم عمران و آبادانی با تحمل مردم:
انَّ العُمران مُحتُمل ما حَمَّلتَه...: بر مملکت آباد آنچه بار کنی می تواند از عهده اش برآید
در مقابل، ویرانی سرزمین، عامل تنگدستی مردم است و این (در اینجا) بخاطر مال طلبی حاکمان است که اصالت را به گرفتن خراج نه آباد کردن مملکت می داند.
✔️ فراز مربوطه:
اینجا بخوانید: https://zaya.io/vuxfl
☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحيم و له الحمد
📚 مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🎙 با ارائه:
حجت الاسلام والمسلمین استاد قنبریان
🔻ویژهی:
🔹طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
🔹و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
📍مکان: تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
✅ جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.
محسن قنبریان
🔥 دود دعوای مُدعی_مُفتری به چشم ایمان مردم می رود! (لطفا این چند دقیقه را بدون تطبیق های ذهنی و بدون
⚠️ آنچه به انسداد می انجامد!
• عده ای به #انسداد و ناامیدی می رسند و اگر صدای مجازی داشته باشند، آنرا به اشتراک هم می گذارند. عده ای دیگر بخاطر #جهاد_امید_آفرینی اینها را "طبقه" می کنند و مثلا انتهای راه عدالتخواهی موجود را انسداد می شمارند! و راه را از آنچه هست تنگ تر می کنند!
• قرآن و عترت به ما نکته کلیدی ای می آموزند: هر کنشی، اثر وضعی خود را دارد.
یکی از آثار وضعی و قهری، "رسیدن به انسداد و ناامیدی" است.
واژه "خیبة" مفید این معناست.
❓ اما چه کسی به خیبة و انسداد می رسد؟
• در سوره طه دو رقمش بیان شده است:
۱- "قد خاب من افتری"(۶۱طه): به ناامیدی و انسداد می رسد کسی که افتراء ببندد.
⬅️ واضح است افتراء، دروغ است کسی که پی دروغ و زایده گویی خود برود، واقعیتی ثابت نمی کند؛ پس چاره ای از کسی نمی بیند و به انسداد می رسد.
۲- "قد خاب من حمل ظلماً"(۱۱۱طه): به ناامیدی و انسداد می رسد کسی که با خود ظلمی را حمل کند.
⬅️ هرچه #عدالتخواهی مطابق با نظام عالم است، ظلم مخالف نظم ربوبی شنا کردن است.
اگر افشاگر و اینستابازی ظلمی با خود حمل می کند، بارش را در انسداد زمین می نهد؛ هرچه ظلم بزرگتر، ناامیدی و انسدادش غلیظ تر.
⬅️ نسبت "جزء" را به" کل" دادن "افتراء" است و "افتراء بستن به اساس نظام اسلامی"، "حمل ظلم کردن" است؛ صاحبش را ناامید و دچار انسداد می کند.
• قرین انسدادی ها، "هلاک شوندگان" هستند؛ که حضرت امیر(ع) در خطبه۱۶ آنها را قرینه ی انسدادی ها می کند: وزیران شعار!
:"هلک من ادعی و خاب من افتری" : مدعیان بی عمل و فیک هم هلاک میشوند...!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian