eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
905 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۲-حسنه دنیا.mp3
23.7M
⭕️ حسنه دنیا جلسه دوم حجت الاسلام قنبریان فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(عج) اراک • ۴بخش سوزن بانی در خطبه صدیقه طاهره(س): ۱. تصویر دوره جاهلیت ۲. تصویر بعثت رسول الله(س) ۳. اگر دست علی(ع) می افتاد! ۴. حالا که خلافت از ولایت جدا شد! ▫️ بیعت در حسنه دنیا (مجتمع صالح): • توحید است (۱۰فتح) - بیعت رضوان و بیعة الرضا در روایات • عدالت است؛ همه هستند نه نخبگان قدرت و ثروت! - نامه ۵۴؛ نه غلبه سلطانی نه پول پاشی برای انتخاب! • بیعت پس از رسول الله: - سقیفه بازتولید دارالندوه ؛ تقابل با عامه - اعمال سلطه و زور برای بیعت (پیوست: گوشه ای از اسناد) • رویه شد: عبدالله بن زبیر برای بیعت بنی هاشم را تهدید به آتش زدن کرد و به سیره خلفاء استناد کرد! (شرح ابن ابی الحدید ج۲۰ ص۱۴۷) • روضه: جمهور هاشمیان در خانه فاطمه(س) ، خیابان ها پر از جمعیت... (همان ج۶ ص۴۸و۴۹) ☑️ @m_ghanbarian
بیعت بعد از رسول الله(ص)؛ اجبار جای رضوان.pdf
278K
📎پیوست جلسه دوم سخنرانی حسنه دنیا بیعت بعد از رسول الله(ص)؛ اجبار جای رضوان ☑️ @m_ghanbarian
❗️ شوق و شکایت! • اینکه جامعه ایرانی بخصوص هسته حزب اللهی از لحظه سقوط سوریه و اسد در حیرانی است، اینکه هیچ تحلیل جامع و اقناع کننده ای هم -علیرغم تولید انبوه محتوا- نبوده، واضح است. از اینرو همه منتظر و مشتاقند تا فردا رهبر انقلاب چه می فرماید! • لکن سقوط اسد از مثل سقوط خرمشهر و فاو و... سخت تر نبود! آن روزها جامعه دچار چنین سردرگمی هایی نمی شد، چون مثل خامنه ای و هاشمی و... در نماز جمعه و دانشگاه و... حاضر و برای مردم توضیح می دادند. توضیحشان نه فقط تکرار الهیات "خدا با ماست" بود و نه حرفهای صرفا تکنیکال میدان؛ جمع درست هردو بود، هم عالم به مبانی و عقلانیت انقلاب اسلامی بودند و هم مشرف به میدان. • امروز این حلقه مفقود است؛ لذا باید منتظر ماند تا خود رهبری بیاید و بگوید! مطلعین میدان، نوعا سرمایه اجتماعی و مقبولینِ عقلانیت انقلاب اسلامی در جامعه نیستند! برخی ائمه جمعه و برخی فضلاء انقلابی و فعالین دانشگاهی و... هم که الهیات و منظومه عقلانیت انقلاب اسلامی را می شناسند، خبر دست اول از میدان ندارند و فقط بعضا، گزینشی از مجاری خاص، اطلاعاتی ناقص می گیرند؛ که معمولا طرحش در جامعه با رد و تکذیب ها همراه میشود و... • رابطه و نسبت استاد خامنه ای و... با امام خمینی و میدان انقلاب، در نسل بعد بازتولید نشده است و این فقط تقصیر کوتاه قدی بعدی ها نیست؛ حلقه اول های تصمیم ساز و مشرف میدان دیگر از جنس روحانیون کف میدان و دانشگاه مثل خامنه ای و هاشمی و...سالهای۶۰ نیستند! • پس یکی مینویسد: تا فردا همه ساکت! یکی مینوسد: چرا ساکتید و همه بر دوش رهبری؟!! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۳-حسنه دنیا.mp3
22.59M
⭕️ حسنه دنیا جلسه سوم حجت الاسلام قنبریان فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(عج) اراک ▫️ عدالت در حسنه دنیا (مجتمع صالح اسلامی) • تنها رکنی از دین که دو بیان در خطبه حضرت صدیقه(س) دارد: - تنسیقاً للقلوب ⬅️ پیوند اجتماعی مردم_مردم - ایناساً للرعیه ⬅️ پیوند سیاسی مردم_حاکم (الفقیه ج۳ص۵۶۸) 🔸 خوانشی تاریخی از این دو در حسنه دنیای نبوی: • از مواسات تا عدالت اجتماعی ⬅️ تحکیم مواخات • العدل فی الاحکام ⬅️ ایناساً للرعیه: ۱- طرح خویشاوندان نبی(ص) برای دور زدن احکام و انتفاع از زکات در کنار خمس! موضع پیامبر اسلام و خشکاندن انتفاع نزدیکان (الکافی ج۴ص۵۸) ۲- دزدی زنی از اشراف و وساطت برای اجرا نشدن حد! کوتاه نیامدن پیامبر(ص)؛ هلاک پیشینیان در اجرای احکام بر ضعیفان و رها کردن اقویا و اغنیاء (طبقات الکبری ج۴ص۵۲) ⬅️ مثل اینها موجب پیوند سیاسی مردم_حاکم میشود 🔸 مجاهدت و مقاومت بر سر حسنه دنیا؛ عمل احسن است! • فاطمه(س) پرچمدار این مقاومت • عدالت خواهی و آرمان خواهی هم شعبه مقاومت است! - اگر مقاومت همه جانبه باشد، همه ایران عضو آن اند • الان مساله فلسطین از همه مهمتر است - ایجاد و حفظ امت اسلامی تکلیفی در فتاوای دیروز و امروز مراجع بزرگ ☑️ @m_ghanbarian
26.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مقاومت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دقیقاً برای چه بود؟ 🎙حجت الاسلام قنبریان @yalasaratnet ☑️ @m_ghanbarian
🔰در نشست «حمایت از مستضعفان جهان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» مطرح شد؛ 🔹حجت‌الاسلام قنبریان: حمایت از فلسطین در جهان تشیع از ابتدا با تکیه بر مبانی اسلامی شکل گرفته است 🔸خانعلی‌زاده: هنر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ممزوج کردن تکالیف شرعی و قانونی حمایت از مقاومت با تأمین منافع ملی ایران است 🔹اصغری شورستانی: اصول مربوط به حمایت از مستضعفان جهان در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با اتفاق آرا تصویب شدند 🔸ذاکرحسین: باید همپای جنگ نظامی جنگ حقوقی را دنبال کنیم 💠 چهارمین نشست از سلسله نشست‌های علمی «خانه ملی گفت‌وگوی حقوق اساسی» با موضوع «حمایت از مستضعفان جهان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» توسط پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد. ⬅️ خبر کامل: https://ccri.ac.ir/0000u8 @ccri_ir
محسن قنبریان
🔰در نشست «حمایت از مستضعفان جهان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» مطرح شد؛ 🔹حجت‌الاسلام قنبریان:
14.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جهاد دفاعی در عقلانیت انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین محسن پژوهشکده شورای نگهبان/ ۵آذر ۱۴۰۳ • عقلانیت انقلاب اسلامی بین جهاد دفاعی و مختصات نظام بین الملل جدید جمع کرد که شد: هسته های مقاومت! • در دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی مقاومت اسلامی برای فلسطین ، ایده ای مردم سالار و تحققش مردم پایه است نه الزاماً جنگ پایه! لازم شود جنگ هم می کند ☑️ @m_ghanbarian
این سخن، کلام الله است: لَئِن لَم يَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِي المَدينَةِ لَنُغرِيَنَّكَ بِهِم ثُمَّ لا يُجاوِرونَكَ فيها إِلّا قَليلًا(۶۰احزاب) اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان می‌شورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند! لکن تمام ماجرا در صغرای قضیه و تطبیق است. وقتی تشخیصش با هر که شد، این کبرای کلی بر هر تحلیل و بیانی -ولو درون جبهه مقاومت- می نشیند! طرح هر نوع نگرانی برای تدبیر به موقع -نه سازش و عقب گرد- در جبهه مقاومت همه جزء رجفه و مرجفون مارک می خورد؛ چنانچه این ایام برچسبش بر پیشانی های زیادی خورده است! اصلا پویشِ مجرم بگیری اش، هم شروع شد! برخی فراخوان دادند که تحلیل گران نادان یا هر گوینده ای که سخنش توی دل خالی کن است را معرفی کنید تا مطالبه جمعی برای پیگرد قضایی اش را فراهم کنیم! در طرف دیگر زمینِ مبارزه اما یکسال است تجمعات علیه نتانیاهو -البته زیر پرچم رژیم- انجام می شود. وضعیت جنگی -جز چند روز- مجوز منع تجمع و اعتراض نشده است! البته تجمع کنندگان هم سازش نمی خواهند، به تدابیر نخست وزیر گله مندند و الا برخی تندتر از او هستند! ⬅️ تطبیق گران عزیز و مرجف بگیران محترم، سیمای مردم سالار جمهوری اسلامی را کمتر از نمای رژیم ددمنش صهیونی نکنند! ⬅️ نگران های جبهه مقاومت هم اگر دلسوزند، احتیاط کنند که توی دلی خالی نشود؛ دیگر از وضعیت ها طوری نگویند که درگیری به خاکریز جبهه خودی بکشد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
📚 🔸 بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون مسئله فلسطین 🔻از ابتدای طوفان‌الاقصی، رهبر معظم انقلاب در ۶۸ دیدار به صورت مستقیم به شرایط منطقه‌ای و حوادث پس از طوفان‌الاقصی پرداخته‌اند. 🔹با دقت در توصیف و تحلیل‌های این روزها، آن‌چه به صورت جدی خلأ آن دیده می‌شود، فقدان یک نگاه جامع به مجموع بیانات رهبری در حدود یک سال گذشته است تا بر آن اساس طرح راهبردی ایشان در این یک سال فهم گردد؛ بدین ترتیب هم ارزیابی بهتری از روند طی شده و وضع کنونی داشته باشیم و هم نسبت به آینده تجویزمان به صواب نزدیک‌تر باشد. 🔸در این راستا، پس از شهادت شهید سید حسن نصرالله(ره)، تشکل طلبگی «ربیون» در یک فرایند پژوهشی گام‌هایی برای این مقصود برداشته است که این فایل، اولین محصول این فرایند تحقیقی به شمار می‌رود که به صورت عمومی منتشر می‌گردد. 🔰در این فایل، تمام بیانات رهبری در باب مسائل منطقه، غزه، لبنان و...، از تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ تا ۱۴۰۳/۰۹۰/۵، جمع‌‌آوری و سپس کدگذاری دقیق و تفصیلی شده است. این محصول(هم متن تجمیعی بیانات و هم فهرست‌ها که به نوعی خلاصه مختصر متن به شمار می‌روند) به پژوهشگران، اصحاب اندیشه و جهادگران تبیین کمک می‌کند تا با سهولت بیشتری درباب طرح رهبر انقلاب اسلامی بیاندیشند و به جمع‌بندی دست یابند. ↙️ جهت دریافت جزوه اینجا کلیک کنید. 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐 @rebbiion
محسن قنبریان
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ شرح خطبه ۲۱۶ جلسه اول / ۲آذر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • نمای کلی خطبه • خطب
۲-شرح خطبه۲۱۶.mp3
21.56M
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ شرح خطبه ۲۱۶ جلسه دوم / ۹آذر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان ▫️فراز اول: فقد جعل الله لی علیکم حقاً بولایة امرکم و لکم علیّ من الحق مثل الذی لی علیکم 🔸 ۴ مقدمه: ۱. موافقین و مخالفین وجود حق! ۲.حق، جعل و اعتبار متکی به تکوین ۳. حق/ حکم/ تکلیف؛ چه تفاوتی می کند چیزی را حق یا حکم بدانیم؟! ۴. دو مقام حق: جعل حق (اهلیت تمتع) / اجراء و استیفاء حق (اهلیت استیفاء) 🔸 شرح فراز: ۱. جعل الله... حقاً ؛ جعل و اعتبار الهیِ حق ۲. "لی علیکم" و "لکم علیّ" ؛ حق مصطلح است یا حکم است؟! ۳. "مثل الذی لی علیکم" ؛ حق متقابل - حق متقابل غیر از تقابل حق_تکلیف است! - حق متقابل متکافوء بین حاکم و مردم! - سخن محمد عبده اول این خطبه ۴. "مثل الذی"؛ در حق بودن(نه متعلق) - در اهلیت تمتع و اهلیت استیفاء؟! ☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ شرح خطبه ۲۱۶ چکیده جلسه دوم / ۹آذر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان 🔸 ۴مقدمه: 1⃣ وجود یا انکار حق! • منکرین وجود حق، آنچه حق می خوانیم را بازتاب اجرای قواعد و تکالیف درباره مردم می دانند. حق نزد اینان انعکاس موقعیت هر شخص در جامعه است. قرار دادن هرچیز جای خود، لازمه اش این است که بدون آن جایگاه، حق مستقل و فطری و بشری وجود ندارد! برخی از اهل مذهب هم حق را زاده حکم شرع می دانند نه چیزی غیر آن. سوسیالیست های افراطی هم حق را از آن جامعه و فرد را مکلف می دانند. • قائل به وجود حق نوعی حق مستقل منهای جایگاه و موقعیت اجتماعی برای انسان قائل اند؛ که خود طیف هستند. در بزرگان ما "حقاً للمخلوق" شیخ انصاری، حق فطری یا طبیعی شهید مطهری(مجموعه آثار ج۱۹ص۱۵۸) و... احتمالا در این قسم قرار گیرند. 2⃣ حق، جعل و اعتبار است ولو متکی به تکوین. حق، از مقولات ماهوی و اعراض نیست اعتباری عقلایی است. اعتبار، حد و تعریف چیزی را به چیز دیگر دادن است ادعائاً؛ مثل شیر خواندن انسان شجاع. در تکوین، "حق" یعنی "هست" ، "ثابت"؛ انَّ الجنه و النار حق و... از این قسم است؛ حال در عالم اعتبار اگر چیزی را حق کسی می دانیم، انشاء و ایجاد آن را برایش کمال وجودی می دانیم. حق علف برای گوسفند و حق فکر و انتخاب برای انسان در بیان شهید مطهری از این قبیل است (ر.ک: همان) 3⃣ تفاوت حق/ حکم/ تکلیف؟ • اقوال معروف درباره حق: سلطنت اعتباریِ ضعیف تر از مِلک(مشهور)/ منتزع از احکام تکلیفی و وضعی/ نفس جواز تکلیفی یا وضعی(منکر حق مستقل) • حکم دست شارع و قانون گذار است و غیر قابل اسقاط و انتقال؛ اما حق نوعی سلطه و اختیار است دست خود فرد لذا معمولا نشانه اش قابلیت اسقاط و انتقال است. • تکلیف مقابل هست و قابل جمع با حق در همان مورد و همان جهت نیست. هر حقی البته تکلیف برای مقابلش ثابت می کند. انتخاب هم حق و هم تکلیف است؛ از یک جهت نیست از جهت حق جامعه، تکلیف فرد و از جهت فرد، حق است.قابل اسقاط نیست مثل حق حضانت در بیان شیخ که مصلحت دیگری در آن است و لذا غیر قابل نقل و اسقاط است. ❓چه فرقی می کند چیزی را حق بدانیم یا حکم؟! مثلا قوامیت مرد در خانواده را اگر حق مستقل بدانیم؛ اختیاری است که بر پایه نفع شخصی هرچه خواست بکند؛ الا آن چیزی که دلیل خاص منع کند(مثل کشتن یا...)! اما اگر حکم باشد یا از مجموع تکالیف و احکام انتزاع شده باشد؛ بر پایه رعایت مصالح خانواده باید اعمال شود.لذا مثلا برای رسیدن زن به حقوق مصرح اش (کسب و بیعت و...) باید زمینه سازی کند نه اینکه همه را به نفع خود تاویل ببرد!(دقت کنید) • مامقانی در نهایه المقال در حاشیه مکاسب (بحث خیار فسخ) بر تعریف حق( سلطنت اعتباری) چیزی افزوده: "حق" امتیازی است که به شخص تعلق گرفته؛ "حکم" قاعده ای که به رابطه مربوط است، قطع نظر از اینکه چه کسی طرف رابطه است. در حق، قطع رابطه با شخص همیشه ممکن نیست برخی موارد بخاطر شدت ربط و علاقه قابل اسقاط و انتقال نیست مثل حضانت و ولایت. 4⃣ دو مقام حق: اهلیت تمتع/ اهلیت استیفاء • ممکن است کسی صلاحیت و استحقاق حق داشته باشد، اما خود او مجاز به استیفاء و اجراء نباشد! مثل صغیر و مهجور که واجد حق است اما اهلیت استیفاء ندارد • چالش ها در حقوق سیاسی -محل بحث خطبه۲۱۶ و...- است که مثلا حق هم داشته باشند مثل مهجورین اند که باید قیّم یا ولیّ برایشان استیفاء کند یا خود حق استیفاء هم دارند؟! اینها به غایت در فقه سیاسی موثر و مکتب ساز است. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ شرح خطبه ۲۱۶ چکیده جلسه دوم / ۹آذر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان 🔸 فراز اول: فقد جعل الله لی علیکم حقاً بولایة امرکم و لکم علیّ من الحق مثل الذی لی علیکم 1⃣ جعل الله[...] حقاً جعل و اعتبار الهی حق مورد بحث در خطبه را بیان می کند؛ جعلی در اعتبارات عقلایی. 2⃣ "لی علیکم" و "لکم علیَّ" می فرماید "الحق". ❓آیا حق مصطلح است یا بیان دیگر از حکم است؟! چند احتمال: - حق مستقل و اعتبار خاص - منتزع از حکم شرعی اما باز حق - منظور همان حکم که در لسان حق بیان شده است ❗️ثمرات مهم: اگر واقعا حق باشد، قابل الزام و اجبار نیست اما اگر حکم باشد قابل الزام است. اگر حکم باشد، حتی قابل تفصیل است که در یک جانب(مثلا حاکم) مطلق باشد و در جانب دیگر(مثلا مردم) مقید باشد! در اختلاف بین مردم و حاکم این ثمرات بسیار جدی و موثر است. 3⃣ "مثل الذی لی علیکم" ؛ حق متقابل است. • یک وقت تقابل حق-تکلیف داریم؛ هرکس محق شد، مقابلش کسی مکلف می شود. • یک وقت تقابل حق-حق است؛ مقابل حق، برای دیگری هم حقی جعل شده است. ⬅️ اینجا دومی را می فرماید. در فراز های بعد شاهد قوی وجود دارد: فَجَعَلَها تَتَکافَئُ فِی وُجُهِها: در ابعاد گوناگون با یکدیگر برابرند! ملاصالح مازندرانی در شرح کافی(ج۱۲ص۴۷۷) ذیل آن آورده: المراد المماثله فی جنس الحق و ان کان الحقان متغایرین. ⬅️ نکته مهم؛ در مکتب علوی بین حاکم و مردم، حق متقابلِ متکافئ برقرار است. محمد عبده در شرح نهج البلاغه اش در صدر این خطبه آورده: شیخ رشیدرضا صاحب المنار در ص۹۵۵ از جزء۱۲ از مجلد۱۲ آورده: معاویه شکل حکومت اسلامی را به حکومت شخصی استبداد تغییر داد، مصالح امت را مثلی مالی که نزدیکان از هم ارث می برند قرار داد ولو همه امت هم نپسندند! پس این ریشه همه مصائب امت اسلامی شد. متفکر فلسطینی دکتور ولید قمحاوی در مجله العربی می گوید: معاویه وطن عربی را ملکی کرد که فرزندان و نوه ها مثل اقطاع بزرگ زمین ارثش می برند؛ مردم کشور هم مثل گله برندگان شدند! 4⃣ "مثل الذی" از حیث حق بودن نه متعلق. • چه حق مستقل چه منتزع از حکم، برای هردو طرف مثل هم است. • یکی حق، یکی حکم یا حتی یکی حق مستقل، یکی منتزع از احکام شود؛ در غیر معصوم بسا سر از استبداد در آورد ! • "مثل الذی"، هم در اهلیت تمتع و هم در اهلیت استیفاء است. یعنی چنانچه حاکم، حق استیفای حقش را دارد، مردم هم حق استیفاء دارند نه اینکه مثل مهجوران، صاحب حق باشند اما استیفای حق شان بر عهده حاکم باشد! حضرت امیر(ع) اینرا در حکمت۱۶۴ در جمله ای طلایی و فوق العاده بیان کرده است: مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ، فَقَدْ عَبَدَهُ [عَبَّدَهُ]. هر كه حق كسى را ادا كند كه او حقش را ادا نكرده، خود را بنده او ساخته. ⬅️ یعنی پذیرش دوگانگی در مقام استیفاء -که یکی حق استیفاء داشته و دیگری فقط اصل حق را داشته باشد- سر از ملکیت و اربابیت می انجامد که خلاف توحید و پرستش خداست. • در همین خطبه باز این مهم را توجه می دهد: یُوجِبُ بَعضُها بَعضاً و لایُستَوجَبُ بَعضُها الا بِبَعض: بعضی از این حقوق، بعضی دیگر را وجب می کند و بعضی از آنها واجب نمی شود مگر با انجام حقی که در مقابلش هست. نامه۵۰ معما را روشن می کند بعد از سه حق مردم را شمرد می فرماید: فَإِذَا فَعَلْتُ ذَلِكَ وَجَبَتْ لِلَّهِ عَلَيْكُمُ النِّعْمَةُ. وَ لِي عَلَيْكُمُ الطَّاعَةُ: چون چنين كردم، بر خداست كه نعمت خود بر شما عنايت كند و بر شماست كه از من فرمان ببريد. ⬅️ این مکتب علوی است که با استیفاء حق مردم، تازه حق حاکم لازم الاستیفاء میشود! این مکتب آن جور که باید در محافل مذهبی و حوزوی ما هم شناخته شده نیست! ☑️ @m_ghanbarian