۳-شرح خطبه۲۱۶.mp3
15.03M
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ شرح خطبه ۲۱۶
جلسه سوم / ۲۳آذر۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
• اهم نکات جلسه قبل
• آیت الله خامنه ای "مثل الذی لی علیکم" را "همان مقدار" تفسیر کردند(۱۴۰۳/۴/۵)
▫️فراز "فالحق اوسع الاشیاء..."
• مقام تواصف / و مقام تناصف حق!
❓آیا همان مقام تمتع حق و مقام استیفاء است؟!
• معنای تواصف و تناصف
• احتمال درست تر در "فالحق اوسع الاشیاء فی التّواصف"
• تفسیر درست و کامل "و اضیقها فی التناصف"
- تناصف بین حاکم و رعیت در تمتع حق و استیفای آن
- شاهدی از عهدنامه مالک اشتر
❗️ تناصف اعم از مقام تمتع و استیفای حق است.
#خطبه_۲۱۶
☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ شرح خطبه ۲۱۶
چکیده جلسه سوم / ۲۳آذر۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
▫️فراز: فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الْأَشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ
❗️ مقام تواصف و تناصف
❓آیا همان مقام تمتع حق و استیفای حق است ؟!
• تواصف، از ریشه وَصَف؛ وصف طرفینی و توصیف برای دیگران است (التواصف ان یصف بعضهم بعضاً)
• تناصف، از ریشه نَصَف؛ به معنی انصاف دادن/ تنصیف؛ در حق دیگری انصاف را رعایت کردن (التناصف ان ینصف بعضهم بعضاً)
• معنای انصاف:
- در لغت نصف چیزی را گرفتن و برابری بین دو طرف
- در اصطلاح
در حدیث هم گاهی تنصیف(نصف کردن) است؛ مثل روایت سکونی (وسائل ج۱۸ص۴۵۲)
در عرف، تکمیل و تصحیح قانون در جایی که به سمت عدالت باشد، تصمیم گیری برابر وجدان و حق؛ نوعی عدالت برتر
مثلا در زمانی که حاکمان جور مالیات های متعدد و سنگین بر مردم می بستند در برخی روایات ائمه(ع) درباره بخشیدن خمس فرمودند: ما انصفناکم ان کلّفناکم ذلک الیوم: انصاف نورزیده ایم اگر آن روز شما را به سختی بیاندازیم! (وسائل ج۹ص۵۴۵)
اینجا انصاف، تنصیف نیست؛ گذشتن از حق خود در جهت عدالت و احسان است.
⬅️ قدر متیقن انصاف، رعایت حق طرف و تنصیف در حقوق متقابل است.
• فالحق اوسع الاشیاء فی التواصف:
دو احتمال:
۱. چون حق، مستند خوبی است هرکس حرف و ادعای خود را با آن توصیف و بدان مستند کند.
۲. در همان حقوق متقابل، تواصف صورت می گیرد. هر طرف در مقام جعل یا ابلاغ و تبلیغ، حق طرف مقابل را توصیف می کند.
مثلا اول خواستگاری یا پیروزی یک انقلاب و جنبش، برای طرف مقابل فهرست بلندی از حق می شماریم...
این احتمال درست تر است.
• و اضیقها فی التناصف:
اما پای تحقق که در بین آمد که هر طرف نصفِ طرف مقابل را بدهد، ضیق و تنگ می شود!
- مثلا مردم حق حاکم را ندهند چنانچه شکواییه حضرت امیر(ع) بود که: ان کانت الرعایا قبلی لتشکوا حیف رُعاتها و اننی الیوم لاَشکو حیف رعیتی: اگر مردم قبل از ستم رهبرانشان شکایت داشتند، من از ستم مردمم شکایت دارم(حکمت۲۶۱)
- یا برعکس حاکم حق طرف مقابل(مردم) را ندهد! یا اصلا تمتع حق هم نباشد یا در مقام تمتع و قانون حق قرار داده شده اما در مقام استیفای حق، اجازه ندارند! هر اقدام برای استیفای حق مردم مارک و مهری بخورد و مورد مواخذه شود!
⬅️ از اینرو مقاوم تناصف اعم از دو مقام تمتع و استیفای حق است.
• تناصف حاکم با مردم در عهدنامه مالک اشتر هم آمد!
أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِيهِ هَوًى مِنْ رَعِيَّتِکَ
خدا و مردم یک طرف، خود حاکم و خویشاوندان خاص و نورچشمی ها یک طرف؛ بین این دو طرف انصاف را رعایت کن!
(بیان رهبر انقلاب درباره این فراز)
❓اگر انصاف رعایت نشد و داد مردم از خودش و نزدیکان و مقربانش گرفته نشد چه می شود:
فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ؛ این ظلم است فقط ترک یک انصاف اخلاقی نیست .
وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ؛ چون خدا خود را با مردم یک طرف قرار داد، این ظلم به بندگان خدا موجب دشمنی خدا می شود حتی قبل از شروع خشم و دشمنی مردم علیه حاکم!
وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ؛ اثرش این است که دیگر حجت و عذر حاکم ناکار و باطل می شود!
وَ کَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ؛ این دشمنی خدا یا نتیجه اش توبه حاکم است یا برکنار شدنش!
وَ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْيِيرِ نِعْمَةِ اللهِ وَ تَعْجِيلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَة عَلَى ظُلْم، فَإِنَّ اللهَ سَمِيعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِينَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِينَ بِالْمِرْصَادِ. هیچ چیز به تغییر نعمت خداوند و زودرس کردن نقمت به اندازه برپا داشتن ظلم به بندگان نیست. خداوند شنونده درخواست سرکوب شدگان است و در کمین ظالمین است.
• از همین جاست که شیخ طوسی در امالی خود، مجلس دهم، ص۲۴۶ روایت کرده: «پیامبر اکرم(ص) میفرماید: هیچکس نیست که بر ده نفر یا بیشتر، ریاست و امارت داشته باشد مگر اینکه او را روز قیامت در حالی میآورند که دستش به گردنش بسته است؛ پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجّه او نبود، او را رها میکنند و اگر چنانچه بدکار و گناهکار بود، غل و زنجیرش افزایش پیدا میکند.»
(بیان رهبر انقلاب را درباره این روایت ببینید)
☑️ @m_ghanbarian
سخنرانی سعیدی.mp3
31.29M
🎤صوت نشست «اقتصادِ اسرائیل»
🔻دکتر علی سعیدی
🔹 عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم
پنجشنبه ۱ آذر ماه
✍ الگوی درست مقاومت در این یادداشت بیان شد!
در این ارائه دکتر سعیدی به خوبی اقتصاد رژیم را توصیف می کند تا درباره آن بزرگنمایی نشود / آثار طوفان الاقصی و جنگ یکساله اخیر را هم مستند بیان میکند/ دلیل سرپایی رژیم را توضیح می دهد/ در مقام توصیه به جای تحریم کالای اسرائیلی یا حتی فشار بر مثل ترکیه برای قطع مراوده اقتصادی ( که هم جبران پذیر برای رژیم و هم تا کنون نشدنی است) راه حل اساسی تری دارد؛ چیزی که ظرفیت دلار برای تحریم آمریکایی علیه ما بوده است: نقش تنگه هرمز و باب المندب در تجارت جهانی حامیان صهیونیستی اسرائیل!
باز شدن چنین مباحثاتی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... موجب بازتعریف استراتژی های موثر در مقاومت می شود و صرفاً روایت برخی شکست های ظاهری هم نیست که امیدسوز و یاس آفرین باشد!
اسلاید های بحث https://eitaa.com/DrSaeedi/1773
https://eitaa.com/khatte_farhang
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 درگذشت جانسوز حاج سید رضا #محبوبی عزیز و خطیب ارجمند اهلبیت(ع) و مبلغ مخلص جهاد تبیین را به خانواده ارجمند و دوستان محترم تسلیت عرض می کنم. برای آن عزیز سفر کرده مغفرت و شفاعت جده اش زهرا سلام الله علیها و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند طلب می کنم.
یادش را با بیانی شیرین و یادداشتی فاخر در تبیین چگونه در فرهنگ شیعی، سنّی به فیض شهادت می رسد؟! و چگونه مجاهدان علیه رژیم غاصب به نظر شیعه، شهید راه خدایند؟! گرامی می دارم:
https://eitaa.com/seyed_reza_mahboubi/2725
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❓ رهبر انقلاب درباره مرجعیت زن چه/چرا گفتند؟!
#بخش_اول
این یادداشت دو مقصد دارد:
۱. حضرت آیت الله خامنه ای درباره مرجعیت زن دقیقا چه گفتند؟!
۲. چرا ایشان در دیدار مخصوص بانوان در دوسال پیاپی یکبار وزارت زن و اینبار مرجعیت زن را مطرح می کنند؟!
☆ ☆ ☆
1⃣ چه گفتند؟!
• "بنده حتی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمی دهند، خانمها #باید از مجتهد زن تقلید کنند"! (۱۴۰۳/۹/۲۷)
• برخی بزرگواران آن را نقض فتوای مشهور مبنی بر شرط مذکر بودن در مرجعیت -حتی در بخش زنان- ندانسته و آنرا در حد موضوع شناسی بهتر زنان در این امور تقلیل دادند!
• برخی یادداشتها هم به اقوال و ادله ای پرداختند که مرجعیت زنان -اقلا برای زنان- را بلامانع می دانند!
بنظر می رسد سخن رهبر انقلاب بیش از اولی و کمتر از دومی را می گوید با این تفاوت که مجتهده زن را در این بخش از مسائل زنان اعلم می داند!
• توضیح اینکه؛ از دیر زمان فقهاء بین مقام افتاء با قضاء و ولایت تمایزاتی قائل بوده اند از جمله یکی در همین مساله زنان که برخی افتاء آنها را پذیرفته اند اما مناصبی مثل قضاء یا تصدی امور عامه را نه.
آیت الله حکیم در مستمسک عروه آورده: "افتی بعض المحققین بجواز تقلید الانثی و الخنثی"؛ تقلید(در همه مسائل نه فقط مسائل ویژه زنان مثل دماء ثلاث و...) از زنان را برای زنان فتوای برخی از محققین فقه شمرده است.
▫️دلیل موافقین جواز تقلید از زن -اقلا از سوی زنان- این است:
• دلیل تقلید یکی اطلاقات ادله و عمده بناء عقلاء(سیره رجوع جاهل به عالم) است؛ چیزی که موجب تقیید آن اطلاقات یا ردع از بناء عقلاء باشد و مرجعیت را مختص به مردان کنند در بین نیست (مستمسک عروه/ حکیم)
• روایات اختصاص به مردان دو دسته است:
- روایت ابی خدیجه و عمربن حنظله ⬅️ اینها مختص مقام قضاء است نه افتاء
- روایت عامربن عبدالله که در مقام افتاء است ⬅️ اما ضعیف است و اعتباری ندارد!(مبانی منهاج الصالحین / سید تقی طباطبایی قمی)
• در مقابل صحیحه عبدالرحمن بن حجاج است که امام(ع) برای مساله حج صبی، مادر او را به حمیده ارجاع می دهد ⬅️ ظاهر این ارجاع به زن (حمیده) برای گرفتن حکم شرعی است نه گرفتن روایت؛ چنانچه ایشان هم برای همسر ابن حجاج روایت نقل نکرد بلکه فتوا داد! (الاجتهاد و التقلید/ رضا صدر)
• بالاتر اینکه اساساً حال فتوا همان حال روایت است. برای حجیت فتوا همان ادله حجیت خبر(روایت) آورده می شود؛ از اینرو همانگونه که حجیت روایت مختص به مردان نیست، حجیت فتوا هم مختص آنها نیست (بحوث فی الاصول / محقق اصفهانی)
• اما اگر کسی اطلاق ادله تقلید را منصرف به مردان بداند:
- اگر وجه انصراف، ملاحظه غلبه باشد ⬅️ این غلبه اثبات انصراف نمی کند
- اگر وجه، لفظ "علماء"(جمع مذکر) باشد ⬅️ مثل "فقراء" در الصدقات للفقراء است که تلبس به مبدا(علم) را ثابت می کند نه اختصاص مردان (کتاب البیع ج۲ / محمد علی اراکی)
• اما ادعای ردع بر بناء عقلاء:
اگر کسی از مذاق شرع، استتار زن را بفهمد و اینکه شارع راضی به تصدی امور عامه و اداره آنها را برای زن نیست؛ و این را رادع از سیره جاری رجوع جاهل به عالم بداند! ⬅️ این هم قابل قبول نیست چون اخص از مدعاست! جواز تقلید از زن حتما مستلزم تصدی امور عامه نیست و بین ایندو (افتاء و تصدی امور عامه) مباینت است؛ چرا که ممکن است زنی مجتهده مستتره و در کمال استتار هم باشد اما جاهل به رای او عمل کند، بخصوص اگر مرجعیت برای خود زنان مطرح باشد. (مبانی منهاج الصالحین سید تقی قمی)
• مزید بر آن اینکه اهل سنت به عدم اعتبار رجلیت در افتاء قائل بوده اند و در همان زمان معصومین مثل عایشه و... را از مفتیان می دانستند. این در مرآی معصومین بوده ولی تخطئه ای نشده است (الاجتهاد و التقلید / سید رضا صدر)
🔅 جمع بندی بخش اول اینکه قول به مرجعیت زن در همه مسائل -اقلا برای زنان- فتوای شاذ و بی استدلالی نیست.
آیت الله خامنه ای دقیقا این فتوای برخی محققین را نگفتند بلکه از مرجعیت زنان در مسائل خاص زنان (نه همه مسائل) گفتند؛ با این تفاوت که در این بخش بعلت موضوع شناسی دقیق تر مجتهدش را اعلم از مردان شمردند و از لزوم تقلید زنان در این بخش گفتند.
ادامه یادداشت را در بخش دوم مطالعه کنید
☑️ @m_ghanbarian
❓ رهبر انقلاب درباره مرجعیت زن چه/چرا گفتند؟!
#بخش_دوم
2⃣ چرا وزارت زنان و... را طرح کردند؟!
• به نظر بنده در مقابل نقش های فیک و مبتذلی که نو به نو از سوی تمدنی غربی در سبک زندگی ما تولید می شود، فقط رویکرد فعالی که امام خمینی و انقلاب اسلامی آورد می تواند پاسخگو باشد، نه رویکرد منفعلی که دیگر ناتوان از برگرداندن زنان به خانه است!
جان کلام رویکرد فعال این است که نقش های اصیل جای نقش های مبتذل بنشیند و آن، مداخله در مقدرات اساسی کشور و اسلام است.
• آیت الله خامنه ای در دیدار سال قبل بانوان: "در اصلِ مسئولیّتهای اجتماعی هم همینجور است. امام(رضوان الله علیه) در یک جایی گفتند که دخالت در سیاست و در مقدّرات اساسی کشور وظیفهی زنان و تکلیف زنان است؛ حقّ زنان و تکلیف زنان است؛ یعنی واجب کردند که زنها بایستی در مقدّرات کشور و وظایف اساسی کشور دخالت کنند و وارد بشوند، که خب خود این یک فصل طولانیای دنبالش دارد؛ یعنی در این زمینهها بین زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد.
در پرداختن به امور جامعه: مَن اَصبَحَ و لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ اینکه فرمودند «لَیسَ بِمُسلِم»، یعنی چه زن باشد، چه مرد باشد. شما صبح که میکنید، زن خانهدارید، زن کارمندید، زن شاغلید، زن صنعتگرید، هر کاری میکنید، باید به فکر جامعه باشید؛ یعنی اهتمام داشته باشید که جامعه در چه وضعی است. حالا چقدر بتوانید کمک کنید و نقش ایفا کنید، این فرق میکند؛ افراد هر کدام یک نقشی میتوانند ایفا کنند، امّا این #اهتمام_همگانی است؛ این پرداختن، اهتمام داشتن، به فکر بودن، همگانی است. در اینجا هم جنسیّت نقشی ندارد..."
• مساله مشاغل و مناصب ذیل اصل یادشده قرار می گیرد؛ لذا ایشان در ادامه دارند:
"یک مسئله، مسئلهی مشاغل اجتماعی و مدیریّتها است. اینجا هم مسئلهی جنسیّت مطرح نیست. در مدیریّتهای گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیّتی ندارد. حالا مثلاً فرض کنید آمریکاییها به یکی از این کشورهای همسایهی ما الزام کرده بودند که بایستی زنها در محیط اداری مثلاً ۲۵درصد حضور داشته باشند؛ الزامی، اجباری؛ غلط است. چرا ۲۵درصد؟ خب ۳۵درصد، خب ۲۰ درصد. این عدد معیّن کردن، نسبت معیّن کردن، معنی ندارد؛ اینجا ملاک، شایستهسالاری است. یک جا هست که یک بانوی باسواد مجرّب کارآمد مثلاً برای #وزارت بهتر از این مردی است که در این زمینه نامزد وزارت شده؛ این زن باید وزیر بشود. در مورد نمایندگی مجلس هم همینجور است. مثلاً فرض کنید در فلان شهر، یک نفر یا دو نفر نمایندهی مجلس لازم است؛ یک نفر یا دو نفر زن، یک نفر یا دو نفر مرد معیّن شدهاند، [باید دید] کدام شایستهترند، باید شایستگی را نگاه کرد. هیچ ترجیحی اینجا وجود ندارد، هیچ محدودیّتی هم در این زمینهها وجود ندارد؛ یعنی نظر اسلام این است. بحث، بحث شایستهسالاری است."
• آن اصل اول (اهتمام به امور جامعه) هیچ قیدی ندارد، اما مشاغل و مناصب و تعینات اجتماعی ذیل آن، منوط به رعایت یک اصل مهم دیگر -غیر از عفاف و حجاب- است؛ که در ادامه بدان پرداختند:
"البتّه زن در این مشاغل میتواند حضور پیدا کند، امّا بایستی جوری باشد که از آن مشغلهی مهمّ اساسی زنانه، یعنی خانهداری و فرزندآوری، محروم نشود؛ حتّی در بعضی از مشاغل که برای زنان واجب کفائی است، مثل پزشکی. پزشکی زنان واجب است؛ تا حدّی که پزشک زن به قدر کفایت وجود داشته باشد، باید زنها پزشکی بخوانند. همچنین مثلاً معلّمی بانوان یک واجب کفائی است. خب حالا ممکن است یک وقتی این واجب کفائی [تعارض پیدا کند] با مسئلهی خانهداری یا فرزندآوری یا استراحتها و مرخّصیهایی که برای یک زن خانهدار لازم است یا ساعات کاری که او بتواند کار را انجام بدهد و مثلاً به کار خانه هم برسد؛ اگر چنانچه در این زمینهها تعارضی به وجود آمد، مسئولین کشور هستند که بایستی برای این فکر کنند؛ یعنی آنقدر تعداد را افزایش بدهند که اگر چنانچه این معلّم که مثلاً فرض کنید بایستی در هفته پنج روز در مدرسه شرکت کند، مِن باب مثال چهار روز میتواند شرکت کند، خلأ به وجود نیاید؛ معلّم دیگری وجود داشته باشد که آن خلأ را پُر کند؛ همینطور مسئلهی پزشکی. بنابراین، در مشاغل، در مدیریّتها، در کارهای اساسی، در کارهایی که واجب کفائی برای زنان است، محدودیّتی وجود ندارد و اگر چنانچه تعارضی با کارهای خانگی زنانه به وجود آمد، باید به یک نحوی این را حل کرد که نه این زمین بماند، نه آن. البتّه به نظر بنده منافات هم ندارند؛ من میشناسم بانوانی را که کارهای اجتماعی سنگین داشتند -چه کار دانشگاهی و علمی، چه کارهای غیر علمی- چندین فرزند هم بزرگ کردند، تربیت کردند، خیلی هم خوب توانستند این کار را انجام بدهند. بنابراین، اینها منافاتی با همدیگر ندارند."(۱۴۰۲/۱۰/۶)
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۰/۳
☑️ @m_ghanbarian
27.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊ مقاوم سازی مقاومت!
فوری ترها:
۱. هسته سخت مقاومت در ایران، اعتمادش را به فرمانده کل بیشتر کند، اجازه شک و تردید به خود ندهد. رهبر انقلاب به مبارزه و آرمان پشت نکرده است، حتی با حوثی ها مقایسه اش نکند!
۲. مقاومت عمومی ملت را گسترش دهد. پیمایش های جامعه ایرانی در مواجهه ها با اسرائیل باید در مسابقه با پیمایش های رژیم صهیونی باشد!
"خوانش ملیِ مقاومت" بعلاوه تحقق فوری تر "سیاستهای اقتصاد مقاومتی" (بخصوص بند۱،۴،۵) راهبرد این بُعد مقاوم سازی است.
۳. بسیج جوانان سوری بدون داشتن حمایت حاکمیتی در سوریه (مثل زمان اسد)، "فن آوری اجتماعیِ" جدیدی می خواهد.
تفکر اخوانی از اول اولویت احیاء خلافت اسلامی داشته و فن آوری اش جوانان مسلمانی را جذب و دست نیروهای بعضاً نفوذی صهیونیزم و آمریکا داده است!
چگونه جوانان معترض سوری بجای هرج و مرج یا حکومت استبدادیِ خواست آمریکا، متوجه مبارزه با اشغال اسرائیل شوند؟! پیشران این مهم چه می تواند باشد و نقش عالمان سنّی جهان اسلام و ایران در آن چیست؟!
۴. حزب الله علیرغم مقاومت مردم جنوب و تمایل ۷۶درصدی آوارگان وفادارش به عدم آتش بس (در فرض عدم آتش بس در غزه)، بخاطر مصالح دیگر و کل لبنان پیشنهاد آتش بس را پذیرفت.
جنگ حزب الله_اسرائیل، تبدیل به توافق آتش بس دولت لبنان_اسرائیل شد؛ دیگر نقض آتش بس با موافقت دولت پاسخ می گیرد!
در عراق مرجعیت تسلیم آمریکایی ها نشد که به انحلال حشد الشعبی فتوا دهد؛ لکن اصل جنگ و صلح و سلاح دست دولت را پذیرفت.
حمایت از هسته های مقاومت لبنان و عراق، ابعاد دیپلماسی بیشتری را طلب می کند.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⛔️ بازار آزاد چگونه شورش اجتماعی و سرکوب سیاسی می آورد؟!
• اقتصاد آزاد مبتنی بر آزاد سازی قیمت هاست تا عرضه و تقاضا، تعادل بیافریند!
رضایتِ اقتصادی فروشنده و خریدار در چنین بازاری، "طبیعی" توجیه می شود!
• درحالیکه می دانید برخی کالاها با وجود تقاضای عمومی، عرضه کننده نامحدود ندارد؛ تبانیِ قیمت و انحصار به وجود می آید.
رضایت مشتری در این شرایط بخاطر "اضطرارش" است نه "انتخابش"!
اما بازار آزاد همین را "تجارة عن تراض" می خواند!
• #شهید_بهشتی در اینباره لازمه بیّنی می شمارد:
"در اینجا می گوییم همان "رضایتی" که می گویید طبیعی است، این "نارضایتی" و خشم و انقلاب هم طبیعی است!
...مدتها ۹۰٪ از آن من بود، ۱۰٪ از او، حالا واکنش دیگر این است که این دفعه ۱۰۰٪ از او باشد و دست من هم به کلی از کار انباشته ام کوتاه شود. این هم واکنشی طبیعی است! قانون طبیعیِ "عمل و عکس العمل". شما هرچه توپ را محکم تر به دیوار بزنید، توپ هم محکم تر بر می گردد!
... می گوید می خواهم با معیارهای طبیعی زندگی کنم: "عرضه" طبیعی، "تقاضا" طبیعی، "رضایتِ" به دنبال آن طبیعی؛ "خشمِ" به دنبال آن هم طبیعی، "انقلابِ" به دنبال آن هم طبیعی؛ این تندروی، تندروی در عکس العمل هم طبیعی! همه اش طبیعی است"! (بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام ص۸۲)
• یک نسبت مستقیم دیگر:
اقتصاد آزاد با هر مکانیسم قیمتی مخالف است، اما هم زمان "سرکوب دستمزد کارگری" را توجیه می کند!
جالب اینکه اینجا هم بین اقتصاد به سیاست پل می زند:
به تشکل های کارگری و اتحادیه های صنفی حمله می کند و محدودیت می سازد تا در سرکوب دستمزد موفق باشد!
به تعبیر دیگر: سرکوب برای اکثریتها / آزادی اقتصادی برای گروههای کوچک ممتاز!
از اینجاست که نائومی کلاین بین شوک اقتصادی و شوک الکتریکی نسبت مستقیم می بیند! و معتقد است: بازار آزاد بدون پلیس به جایی نمیرسد!
#شوک_درمانی
#گران_سازی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۰/۵
☑️ @m_ghanbarian
🔰 اجتماع هیئات دانشجوی دانشگاههای تهران 🇵🇸
🏴 به مناسبت سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی
🎙 سخنران:
حجت الاسلام قنبریان
🎤 مادحین:
حاج ابوذر بیوکافی
کربلایی امین پویانراد
🕌 مکان: مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
📅 زمان: سهشنبه ۱۱ دی ماه از ساعت ۱۹
🍲 همراه با سفرهی پذیرایی
🆔 @heiataut
🆔 @ashabolhossein_ir
🆔 @azzahraasharif
🆔 @atu_ashuraeei
🆔 @heyat_gomnam_iust
🆔 @alhadi_sbu
🆔 @kanoon_mohebin
🆔 @Mohebbin_TMU
🆔 @mohebban_srttu
🆔 @fatemioun_shahed
محسن قنبریان
💠 مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه می تواند بکند؟! ۱. تعطیلی چند روزه دروس را نجف پیش از قم برای سید
⁉️ چرا دیگر ۱۹ دی " آفریده" نمی شود؟
• ۱۷دی۵۶ وقتی مقاله روزنامه اطلاعات در سالگرد کشف حجاب، روحانیت را کنار کمونیستها، مخالف توسعه ایران قرار داد و به امام خمینی توهین کرد، خیزشی از سر غیرت دینی نسبت به مرجعیت رخ داد که سلسله جنبانِ تکانه های بعد شد و به ۲۲بهمن رسید!
❗️ در سال جاری در کنار حوادث جانکاه غزه و لبنان، ترور سران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله، اسرائیل رسما دو تن از مراجع شیعه (آیت الله خامنه ای و سیستانی) را تهدید به ترور کرد؛ اما اتفاقی از جنس ۱۹دی۵۶ رقم نخورد؛ نه در حوزه، نه در قم، نه بالتبع در کشور!
• شاید عده ای به افول جایگاه روحانیت و مانند آن ربطش دهند!
اما اقلا در مقیاسِ مقابله با اسرائیل و در درون خود حوزه چنین تحلیلی بیشتر خلاف واقع است!
❓ پس کمبود کجاست؟!
❗️"نداشتن پیوست اجتماعی مقاومت"!
• همانطور که دیگر واقعه گوهرشاد تکرار نمی شود و متشرعان، مقابله با کشف حجاب را "فقط" از حاکمیت طلب می کنند؛ ۱۹ دی هم در آن خاستگاه، "تجدید" نمی شود و فقط سالگرد همان۵۶، "یادبود" می شود!
با بزرگان حوزه هم که حرف بزنی این حرف ها را می شنوی: "رهبری هرچه صلاح بداند!" "درباره نوع و اندازه مواجهه با اسرائیل، نظام حکمرانی تصمیم می گیرد!"...
لذا به بیانیه یا حداکثر مطالبه وعده صادق پس از نماز جمعه بسنده می شود!
• هیچ یک از اینها "جنبش اجتماعی" ۱۹دی۵۶ نیست، "مراسم" و "کلیشه" است!
تا مقاومت، "پیوست اجتماعی" و "عرصه خلّاق" نیابد؛ تا "نهاد اجتماعی" در کنار "سازمان حکومتی" جای درست خود -غیر از تکبیرگویی- نیابد؛ مثل آن ۱۹دی تولید نمی شود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
منش جهادی شهید سلیمانی.mp3
20.36M
💢 منش جهادی شهید سلیمانی الگویی برای خروج از بن بست ها
١٣دی٩٩
حجت الاسلام قنبریان
#باز_نشر
#سالگرد_سردار
▫️اصل اول: "راه" و "بن بست" در جهان اجتماعی بخلاف جهان طبیعی، نسبی و وابسته به ادراکات و امیال مشترک جامعه است...
فتک و ترور در یک جهان اجتماعی، راه و در جهان اجتماعی دیگر بن بست است. استشهاد برعکس!
▫️اصل دوم: جهاد و استشهاد، جهان اجتماعی را ارتقاء می دهد مثلا از ایمان به ایقان می رساند.
لذا راه جدید "انشاء و ایجاد" میشود("یجعل" له مخرجا)...
▫️اصل سوم: چون هم بازیگریم و هم تماشاگر، برخی بن بست ها از خودمان است نه از واقعیت میدان. ترس، طمع، وهم و... اشتباه محاسباتی می آورد...
پس اولین جهاد، جهاد با خود و قیام در خود و در آمدن از خود است...
🔘این اصول را در ضمن حکایاتی از سیره سردار سلیمانی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian