eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
867 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۴-اسلامی که انقلاب کرد.mp3
19.58M
🔰 کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) حجت الاسلام قنبریان - رمضان۱۴۰۱ جلسه چهارم ▫️ بینش دوم: انتخابات۱: حق رأیحق رأی در سه مکتب: ۱.مکتب لیبرالیسم - نظریه حق طبیعی مبتنی بر اصالت علت فاعلی ۲. مکتب سلفی های تکفیری - بیاناتی از جزوات و تالیفات داعش! - مساوی نبودن عالم و جاهل! ۳.اسلامِ خمینی • بیان شهید مطهری و فرق مهم آن با نظریه حق طبیعی لیبرالیسم • سه نقد بر نظریه داعش (اسلام تحجر)! - حق فطری بودن ! - تساوی عالم و جاهل در احکام اسلام غیر از تفاضل عندالله است! - تساوی در تقسیم بیت المال، دیه، محکمه و..‌. رای هم مثل آنها - حق رای مقابل حکم خدانیست، تعیین وکیلی برای اجرای احکام و امور است؛ در وکالت، عالم و جاهل مساوی اند! * درسنامه این کارگاه آموزشی را اینجا ببینید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 انقلابی گری و حقوق مخالف ما! ❓با آنکه مخالفش هستیم کدام برخورد، اسلامی و انقلابی است؟! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
💢 انقلابی گری و حقوق مخالف ما! ❓با آنکه مخالفش هستیم کدام برخورد، اسلامی و انقلابی است؟! 1⃣ ضدیت با ولایت فقیه با "مخالفت نظری" با ایشان محقق نمیشود(۱) اما با "مخالفت عملی" با ولیّ مشروع و مقبول قطعا حاصل میشود(۲) پس از دوبار نهی صریح رهبر انقلاب از شعار دادن علیه سید حسن خمینی (و برخی مسئولان دیگر) در تاریخ ۱۴خرداد۸۹ و ۲۸بهمن۹۱، اینبار(۱۴خرداد۱۴۰۱) دوباره مرتکب شدن، قطعاً مخالفت عملی با ایشان است. از قضا لحن ایشان را هم تندتر کرد! 2⃣ اینجا سؤال اساسی پیش می آید: ❓نیروهای انقلابی -که معمولا بینش خود را از ایشان می گیرند- با کسی که زاویه دار می پندارند، چگونه برخورد کنند؟! بطور عامتر: گروه های اجتماعی و سیاسی وقتی با "نظر" یا "عمل" کسی مخالف اند، چگونه مخالفت کنند تا نقض ارزشهای اخلاقی، مردم سالاری، قانون مداری نشود؟! (از بایسته می گویم نه تحلیل صحنه که چرا این سالها، چنان نشده و نمیشود!) 3⃣ در پاسخ می توان آنانکه مخالف شان هستیم را سه درجه کنیم: ۳.۱- کسانی که با "اندیشه و نظرشان" مخالفت داریم (دگر اندیشان یا صاحبان تحلیل متفاوت از دستگاه رسمی) ⬅️ واضح است "مخالفت نظری و تحلیلی" با ما(یک گروه انقلابی یا یک جناح سیاسی) و حتی مخالفت نظری با ولی فقیه، کسی را فاقد حقوق شهروندی(حق بیان و...) نمی کند. مخالفت با چنین کسانی باید "نظری" و از طریق بیان و نقد و مناظره باشد. فراموش نکنیم انقلابی بودن در اینجا به هتک و جلسه به هم زدن و شعار دادن نیست؛ به محاجه علمی و نظری کردن مثل سلف صالح است. در نهایت ساختن تقاضای عمومی برای مواجهه نظری و مناظره با اساتید انقلابی، کاری انقلابی در عین تامین حقوق مخالف است. ۳.۲- کسانی که با "عملکرد" آنها مخالفیم و آنها را در غیر مسیر انقلاب می پنداریم و آنها جزیی از دایره مدیریت و کارگزاری نظام هستند؛ از رئیس یک قوه تا وزیر یا تولیت یک حرم و...! ⬅️ واضح است مخالفت درجه قبل با بیان و روشنگری هیچ ایرادی ندارد اما اگر در این روشنگری ها، ادله مکفی برای اثبات عدم صلاحیت آنها یافت شد چه؟! آیا راهش تخریب و شعار دادن علیه آنها و ترور شخصیت است؟! یا طی راه قانونی عزل و تعویض؟! • "انتخابی ها" که عزلشان به پس گرفتن رای مردم است؛ نه نشاندن گروه خود جای همه مردم! یعنی باید مردم را قانع کرد که دیگر به او رای ندهند یا اکثریت نمایندگان مردم او را در مجلس شورای اسلامی استیضاح کنند. • "انتصابی ها" هم عزلشان از طریق دستگاه نصب کننده است. جای تخریب و شعار علیه منصوبین، باید مرکز نصب کننده را قانع به عدم صلاحیت او کرد و از آن نهاد نصب کننده مطالبه کرد. تمجید نهاد نصب کننده و همزمان تخریب منصوب، نه کاری انقلابی است و نه مطابق با ارزشهای انسانی. ۳.۳- کسانی که از دو درجه قبل حادتر تشخیص داده شده و اصلا "سلب حقوق شهروندی" آنها را مطالبه داریم! مثلا به فساد یا جاسوسی و... قائل شده ایم و نه فقط عزل بلکه حبس و مجازات می خواهیم! ⬅️ واضح است در اینجا راهش "تقاضای محاکمه در دادگاه صالحه"، آن هم با کیفر خواست مستند و حقوقی و دادگاه علنی با داشتن حقوق قانونی برای متهم می باشد. در مواردی امکان شکوائیه توسط خود مخالفان و مدعیان هست(دیوان عدالت و کمیسیون اصل۹۰ و...) و در مواردی مدعی العموم باید چنان کند. باز حق تخریب و ترور شخصیت قبل از حکم دادگاه نیست. 4⃣ توجه: ۴.۱- رعایت کردن درجات سه گانه با راه حل های انقلابی اش، انقلابی گری تراز است: "مواجهه نظری با مخالف نظری"/ "پس گرفتن رای مردم با طریقی مردمسالار"/ "سلب حقوق شهروندی از طریق دادگاه صالحه با تمام حقوق قانونی برای متهم"، انقلابی گری کردن در ارزشهای انقلاب۵۷ و منشور قانون اساسی و مثل فرمان ۸ماده ای امام و تذکرات یاد شده رهبری است. راه کج رفتن با تخریب مخالفِ نظری، ندید گرفتن رای مردم و سلب حق شهروندی بدون دادگاه یا با دادرسی ناقص، تنزل دادن انقلابی گریِ مثل مطهری و بهشتی به گروه فشار است. ۴.۲- رعایت مراتب و درجات یاد شده، منافاتی با فرمایش انقلابی امام خمینی در ۱۲فروردین ندارد که فرمود: "اگر چنانچه[ملت] دستگاه جابری را دید که می خواهد به آنها ظلم کند، باید شکایت از او بکنند و دادگاه ها باید دادخواهی بکنند و اگر نکردند خود ملت باید دادخواهی بکند، برود توی دهن آنها بزند"(۳) چون اولا فرمایش ایشان پس از مطالبه از دستگاه قانونی است. ثانیا یک ملت به دهان آن جبار می زند نه یک جمع یا گروهی با تشخیصی خاص. .......................................... ۱. برای نمونه؛ رهبر انقلاب: "هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست دیگر از این واضح تر؟!"(۹۱/۵/۱۶) ۲.برای نمونه ر.ک: اجوبه الاستفتائات س۶۵ ۳. صحیفه امام ج۶ص۴۶۱ /۱۲فروردین۵۸ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۱۶ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ طرح دوباره اشکال به ساختمان های حج و زیارت و بعثه در قم و یزد/ و پاسخ مسئولین حج و زیارت و فهرست کردن محتوا برای طبقات ساختمان/ به اضافه سخنان امروز رهبرانقلاب در دیدار با کارگزاران حج و استناد به آیات چند باره گفته شان، بهانه را برای توجه به تقابل "رویکرد نهضت ساختمان" جای "رویکرد های نهضتی به حج و زیارت" فراهم کرد. یادداشت: "اتاق های خالی جای اتاق های فکر در ساختمان جدید بعثه"! که در سال ۹۷ نوشته شده بود (و البته ظاهرا الان آن اتاق ها طبق فهرست اعلامی پُر شده است) را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/351 و یادداشت: مستدرکی بر بیان رهبری را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/256 ☑️ @m_ghanbarian
🔊 جنگ روانی و توطئه فرهنگی مأمونی! • استقبال عجیب مردم از امام رضا(ع) در مسیر مدینه تا مرو، بخصوص اجتماع عظیم نیشابور، دستگاه عباسی را لرزاند و به فکر توطئه ای فرهنگی و جنگی روانی انداخت!: "ساخت و انتساب اتهامی به امام رضا(ع)؛ آنقدر ظریف که در مردم جا بگیرد، و آنقدر شنیع که بشود امام را بخاطرش مجرم کرد!" • ساختند و گرفت! و امام را در سرخس به همان اتهام مدتی زندانی کردند! ملاقات کوتاه اباصلت با امام توطئه را برایمان پرده برداری می کند. به امام می گوید: -: یابن رسول الله مردم از شما سخنانی حکایت می کنند! - : چه می گویند؟! -: می گویند: شما فرموده اید: مردم بندگان ما هستند! • تأویل بردن "ارادت مردم" به "بردگی"! + و "نقل کرامات حضرت" در این سفر به "اظهار ربوبیت"! + چاشنی کردن و بزرگ نمایی چند سوژه غالی = تکمیل پروژه مامون و ارکان جنگ روانی-فرهنگی علیه امام. حالا اتهام بزنند که خود امام مدعی است: همه مردم بردگان و بندگان اویند! • جالب، برخورد امام با این توطئه است: - در زندان سرخس روزی ۱۰۰۰ رکعت نماز می خواند، طوری که مجالی برایش نمی ماند! اینگونه "چهره بندگی" خود را پررنگ تر و شبهه و اتهام "ربوبیت" را دفع می کند. - در همان ملاقات کوتاه (پس از شکایت به خدا از این اتهام) پاسخ نقضی شیرینی به دهان اباصلت می گذارد. می فرماید: "اگر مردم براساس آنچه می گویند همه بردگان مایند، پس آنها را به چه کسی خواهیم فروخت؟!!" ▪︎پ.ن: دستگاه های مامونِ جهانیِ زمانت را بشناس اما از سوژه شدن غالیان و افراطی ها برای تاویل دادن دو رکنِ حق دیگر به ناحق هم غافل نشو! کارگردان صراحتا گفت: "موضوع فیلم، یک قاتل زنجیره ای نیست یک جامعه قاتل زنجیره ای است!" تصویر این زنجیره در یک جامعه (ایران اسلامی) از کجاست تا کجا؟! از یک قاتل مذهبی(!) تا یک حرم مذهبی! خودش می گوید:"البته بیان اینکه این مرد یک مرد متدین است برای داستان مهم است، حلقه او را به یک حرم بزرگ -که نماد رسمی ادیان است- متصل می کنیم؛ بلکه کل موضوع مربوط به چیزی است که خوب می دانید..."! ⬅️ موضع گیری ات امام رضایی باشد نه تایید و تکثیر سوژه های دروغ! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وقتی امیر المومنین قنبر را تازیانه زد! • آزادی را در عدالت لحاظ کنید! • فرمان ۸ ماده ای امام خمینی https://b2n.ir/u02346 - منع شنود و تفحص سپهر شخصی • متهم و مجرم هم حقوقی دارد، لحاظ آن آزادی دادن به او در آن چارچوب است. • قاضی ای که امام را عصبانی کرد تا جایی که نزدیک بود حدش بزند https://www.pishkhan.com/news/57089 - اینها جلوگیری از انقلابی گری نیست جلوی تعدی را گرفتن است. • قنبر سه تازیانه بیشتر زد امیرالمومنین همانجا خواباند سه تازیانه اش زد.(الکافی ج۷ص۲۶۰) - نگفت از خودمان است، سوژه میشود! کاش چنین کنیم! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ وقتی امیر المومنین قنبر را تازیانه زد! • آزادی را در عدالت لحاظ کنید! • فرمان ۸ ماده ای امام خمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جناب آقای اژه ای باید با منِ منبری متفاوت باشد! • رئیس قوه قضائیه هرهفته حرفها و دستورات خوبی می دهد انگار نهج البلاغه می خواند! "به هر متهمی دستبند نزنید"! "وقت دستگیری خانواده را..."! ❗️اما تقریبا هربار هم اتفاقاتی می افتد! خانمی را دستگیر می کنند انگار گونی بر می دارند! همه هیکل پیدا میشود! تکذیب هم نمیشود! می گویند پیگیری میشود! • قنبر را بخوابان و شلاقش بزن(۱). باید این پیگیری را هم مردم ببینند! نه دادگاهش علنی است نه اجرای حکم دیده میشود! • انتظار از آقای اژه ای این است که با یک منبری متفاوت باشد! * گفتگوی کامل را اینجا ببینید: https://www.aparat.com/v/VJfsy ........................ ۱. اشاره به روایتی که قنبر از خشم و غلظت، سه تازیانه بیشتر بر مجرم زد و امیرالمومنین(ع) او را خواباند و سه تازیانه اش زد(الکافی ج۷ص۲۶۰) 🔗 مطلب مرتبط: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3062 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
• تولیت آستان قدس در اولین پیش نشست دومین همایش بین المللی امام رضا(ع) فرموده اند:"اگر مناظرات فکری نباشد جای آن را منازعات خطرناکی خواهد گرفت که اصل دین، معنویت و خداپرستی را از بین می برد؛ حضرات معصومین با مناظرات خود به ما تحمل پذیری، سعه صدر، دفاع از دین و فضیلت های انسانی را آموختند. هرکجا که ما باب گفتگو و مناظرات علمی و تضارب آراء و افکار را مسدود کردیم، سلاح و اسلحه به میدان آمد. اگر سیره ائمه اطهار(ع) در مناظرات و گفتگوها را ادامه می دادیم، وهابیت و داعش به وجود نمی آمد!" ✏️ انصافاً نکته درست و به جایی است. حتی شاید این جمله که: داعش و وهابیت بخاطر قطع گفتگو و مناظره بوجود آمده مبالغه آمیز هم باشد؛ اما اصل توجه به اثر گفتگو و مناظرات در کاهش منازعات بسیار سخن متین و استواری است. ❗️ اما چرا آستان قدس خود در اینباره پیش قدم نیست؟! سیره مناظرات و احتجاجات امام رضا(ع) با مخالفین اولویت تکرار و استمرار دارد یا افزودن بر ایوان های طلا و گل فرش ها و؟! چرا این نو به نو و آن بی فروغ است؟! • تولیت محترم دید پای منازعه و کشتن دو روحانی و زخمی کردن روحانی دیگر با آراء مخالف داشتن، به صحن و حرم رضوی هم کشید! آن جوان به جرم قتل نفس اعدام شود یا اولیای دم رضایت دهند، مساله تمام نیست؛ زیرپوست مشهد و ایران آراء مخالف باهم بسیاری هست که استعداد منازعه و خدای نکرده کار مسلحانه دارد. اقلا مناظرات آزاد دینی از حرم امام رضا(ع) -که خود اسوه کامل آن است- شروع شود تا چهره مشهد به شهر گفتگو و بحث و مناظره جای تکفیر و تفسیق و تندی تغییر کند! محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جنگ فقر و غنا یعنی چه؟! امام بعد از پذیرش قطعنامه تازه بر جنگ دائمی فقر و غنا تاکید کرد! این چه جنگی است؟! • جنگ فقر و غنا به این معنا نیست که مثلا اگر کسی ثروتمند است، اسید بپاشیم روی ماشینش یا برج او را خراب کنیم، نه، باید تبعیض را از بین برد. یعنی آن عامل فقر و غنا ساز باید از بین برود. • در سطح جهان آن کلونی حاکم و کانون سرمایه داری! * توصیه میشود در اینباره حتما "الهیات جنگ دائمی فقر و غنا" را ببینید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2429 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
15.97M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳ / جلسه سوم • موقعیت این فراز ؛ موقعیت اکتشافی و اثباتی ▫️نکات این فراز 1⃣ مردم دلالت گر بر عدل و جور حکومت اند 2⃣ تنها دلالت گر مردمند! • اشتباهات مردم چه؟ • شرح این فراز از رهبر انقلاب • استفاده امام خمینی از این قاعده علیه سلطنت پهلوی: افکار عمومی قانون است! 3⃣ این نظر عمومی مردم، زبان الهی است 4⃣ ذخیره عمل صالح نه کار نمایشی حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سوم حجت الاسلام محسن قنبریان ✔️فراز دوم نامه (ثم اعلم یا مالک...فیما احبت او کرهت)/ افکار عمومی! ▫️ موقعیت این فراز بین فرازهای قبل و بعد: این فراز بعد از فراز اول (که مربوط به سیاست نفس بود) و قبل از فراز سوم (که اخلاق رهبری) است قرار دارد و مشحون به جملاتی در سیاست نفس (مثل: فاَملک هواک...) هم هست. • ترجمه فراز: "آگاه باش ای مالک که تو را به شهرهایی فرستادم که پیش از تو حاکمانی در آن به عدالت و ستم فرمانروایی کردند، و مردم در کارهایت می نگرند(وَ اَنَّ الناسَ یَنظُرونَ من اُمورک)همان گونه که تو خود در کارهای حاکمانِ پیش از خود می نگریسته ای، و آنچه تو در حق آنان می گفتی درباره تو خواهند گفت. صالحان را فقط از آنچه خداوند درباره ایشان بر زبان مردم جاری می کند می توان شناخت (اِنَّما یُستَدَلُّ عَلی الصَالِحینَ بِمَا یُجرِیَ اللهُ لَهُم عَلی اَلسُنِ عبادِه) پس باید دوست داشتنی ترین اندوخته ها در نزد تو عمل صالح باشد. بنابراین زمام هوا و هوست را به دست بگیر و بر نفس خود در آنچه برای تو حلال نیست، بخل بورز، که بخل ورزیدن بر خود همان انصاف دادن از خود است در آنچه دوست دارد یا نمی پسندد". ❓بین فرازهای سیاست نفس و اخلاق رهبری، یکبار سخن از نظارت مردم و زبان الهی بودن آنها در قضاوتشان درباره حکمران چه موقعیتی دارد؟! ❗️موقعیت اثباتی و اکتشافی! آن سجایا در سیاست نفس و خُلق حاکم "یک چیدمان و یک ثبوت" است، قضاوت همگانی درباره عادل یا جائر بودن حاکم، "یک کاشفیت از آن خصائص" و "یک طریق اثباتی برای آن ثبوت" هست؛ که حکیم مطلق(امیرالمومنین) در جای مناسب از این تعبیه کرده است. ▫️ ۴نکته مهم حکمرانی در این فراز: 1⃣ مردم دلالت گر بر عدل و جور حکومت اند. • اصل و ریشه ی فروعات حکمرانی دست آخر به عدل یا جور می رسد. به تعبیر دیگر قضیه بدیهی در مسائل عقل عملی، "حُسن عدالت و قُبح ظلم" است. لذا حضرت امیر(ع) دولت های سابق را به وصف عدل و جور توصیف کرد نه کارآمد و غیر کارآمد، مردم دار یا خشن و... چون بازگشت اینها هم به عدل و جور است (مثلا کارآمدی برای امور مردم یا دستگاه سلطنت؟ اولی عدالت و دومی جور است) • این عدالت و جور، فطری بشر است. از "آراء محموده"، "تطابق علیه آراء العقلاء" است. از اینرو مردم خوب آنرا می شناسند؛ مجموع سیاستها و احکام و اجرای دولتی به عدالت انجامید یا جور و تبعیض؟ چیز پنهانی بر مردم نیست. • در غرر الحکم فرمود: "دلهای رعیت خزینه های حاکمان است پس هرچه از عدالت و جور در آن ودیعه بگذارند را خواهند یافت"(شرح ابن ابی الحدید ج۱۱ص۹۴) ⬅️ پس مردم دلالت گران بر حاکمان در عدالت و جور اند. 2⃣ تنها دلالت گر مردمند! با وجودی که می دانیم راه دیگری مثل وحی و بیان معصوم هم برای قضاوتِ عدالت و جور حاکم هست اما حضرت امیر(ع) با حصر(اِنَّما) تنها استدلال گر و دلالت گر بر صالحان را مردم می شمارد. چون این راه عمومی و همیشه در دسترس است (و اصلا بیانات دیگر هم ارشادی است به همین حکم وجدانی مردم) ⚠️ ممکن است برخی از ملزومات و فروعات عدالت، نظری و اختلافی باشد. همه بدیهی نیست(مثلا برای عادلانه بودن ارث و دیه در زن و مرد باید استدلال کرد) لذا عامه مردم نمی توانند نظر تعیینی دهند؛ برخی سیاستها و قوانین حکومت اینگونه اند! ❗️این نکته درستی است اما فروعات و تصمیمات منسجم است و سرجمع آثاری بار می آورد، قضاوت مردم در آنجا اشتباه نیست. 🔅 بیان آیت الله خامنه ای درباره این فراز: ایشان این فراز(انما یستدل علی الصالحین...) را با قید یاد شده معنا می کنند: "مردم در قضاوت های جمع بندی شده خودشان، یک قضاوتی درباره کسی یا کسانی دارند. این قضاوت افکار عمومیِ مردم نشان دهنده واقعیت است. نه اینکه مردم در همه جا اشتباه نمی کنند، چرا، اشتباهاتی هم ممکن است پیش بیاید اما آنچه در مجموع به صورت جمع بندی باقی می ماند، قضاوت درستی است بیان امیر المومنین این است. چون بالاخره ماچند روزی هستیم، سرو صدایی می کنیم، کاری می کنیم، چیزی می گوییم، می رویم. در همان لحظه ممکن است امکان قضاوت کافی نباشد اما بعد که مردم درباره ما فکر کردند، رفتند کارهای مارا دیدند، اثر کارهای ما را دیدند، نتایجش را ملاحظه کردند آنوقت به قضاوتی می رسند آن قضاوت، قضاوت درستی است فرمایش امیرالمومنین این است"(۹۴/۴/۲۳). - گاهی سیاستها نمونه مشابه دارد که وضع قبلی روشن شده، مردم در این سیاست قضاوت روشن و درست دارند! ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سوم حجت الاسلام محسن قنبریان ❓آیا این قاعده فقط برای قضاوت های تاریخ گذشته و تاریخی است؟ یا نمونه های جاری هم طبق این قاعده قابل ارزش گذاری به عدل و جور است؟! ❗️ امام خمینی از این قاعده برای حکم به جائر بودن حکومت مستقرِ پهلوی استفاده کرد در پاسخ به خبرنگار تلویزیون فرانسه در ۳بهمن۵۷ فرمود: "برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است؛ ما به استناد همین قانون قدرت را دست می گیریم و حکومت را مستقر می کنیم/ فشار افکار عمومی، قانون است در آن وقت که در ایران رژیم سلطنتی بود، به خیال آنها سلطنت با نظر مردم به وجود آمده بود در حالیکه از اول چنین نبود. اکنون آرای عمومی، شاه را خلع کرده است. ما به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا همان است باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم"(صحیفه امام ج۵ص۵۲۳) [کامل رااینجا بخوانید: https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/5/page/523 ] 3⃣ این نظر عمومی، زبان الهی است! نکته لطیف تر آنکه حضرت درک همگانی عدل و ظلم و دلالتگری بر صلاحیت دارها را "زبان الهی" معرفی می کند(بِما یَجریَ اللهُ لهم علی اَلسُنِ عباده). با آنچه در نکته اول گذشت معلوم می شود این مکانیزم فطری، سخنگوی خداوند است نه اینکه الزاما وحی و الهامی جداگانه به مردم در کار باشد. 4⃣ ذخیره عمل صالح نه کار نمایشی! نکته لطیف دیگر اینکه بلافاصله بعد از قاعده(انما یُستدل...) می فرماید: "پس باید دوست داشتنی اندوخته ها در نزد تو عمل صالح باشد". - فاء تفریع در "فلیَکُن" مفید این است که وقتی افکار عمومی، قضاوت جمع بندی شده اش درباره حاکم، واقعیت است؛ پس باید چیزی در قلوب رعیت ذخیره کنی! (چنانچه در غرر الحکم فرمود). ❓ این ذخیره چه باشد؟! ❗️میفرماید: عمل صالح (فَلیَکُن احبُّ الذخائِرِ الیک ذخیرهَ العملِ الصالح)! - چرا نفرمود: رضایت رعیت، پسند آنها، خوشایند آنها؟! فرمود عمل صالح! • عمل صالح دو رکن دارد: ۱. حُسن فعلی: یعنی پیکره عمل نیکو باشد. که اعمال نیکو دست آخر ذیل "حُسن عدالت" جمع می شوند. ۲. حسن فاعلی: یعنی نیت فاعل هم زیبا باشد. که با قصد قربت و جلب رضای الهی چنین می شود. - لطیفه این فقره این است که با عمل صالح (عادلانه به قصد رضایت خداوند) بهترین ذخیره را برای خود درست می کنی. هم نزد خداوند هم در قلب رعیت. یعنی ریاکاری و لازم نیست. با عمل صالح، مردم هم درباره ات قضاوت خوب خواهند داشت. • این معیار(معیار عمل صالح برای ذخیره) هم جامع افراد است و هم مانع اغیار: - مثلا زهد حاکم، فضیلتش به اختفاء و پنهان بودن است. لازم نیست رسانه ای کند. همان زهد مخفی عمل صالح ذخیره شده است و قضاوت مردم را هم نیکو می کند. - توبیخ یک کارگزار متعدی(مثل منذر بن ابی جارود یا عثمان بن حنیف و...) باید علنی باشد. علنی بودنش عمل صالح حاکم است، لازم نیست مخفی کند و... ▫️ برای جلسه آتی!یک سئوال: آیا این قاعده (صحت قضاوت جمع بندی شده افکار عمومی) فقط پسینی است یعنی بعد از گذشتن دوره ای از حاکم بودن و کارگزاری است؟! یا قاعده می تواند پیشینی هم باشد؟! یعنی برای انتخاب یک کارگزار هم تشخیص مردم بهترین طریق کشف صلاحیت است؟! ❗️ یک اشکال: در روایات مذمت شهرها و مردم آن دیار هم کم نیست(نکوهش اهل بصره، شام، کوفه، مدینه، مکه و...) آیا اینها نقض این قاعده نیست؟! یعنی طبق این قاعده العیاذ بالله می شود قضاوت مردم شام در چند دهه درباره امیرالمومنین را واقعیت دانست؟!! 🧐 پاسخ را در جلسه بعد پیگیری کنید! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نباید سه گانه: اسلام ناب، آمریکا، اسلام آمریکایی را به دوگانه کاست! 📝 در این بخش گفتگو با برنامه گرا به خط روشنی بین مصلحان انقلاب اسلامی پرداختم که غیر از دشمن خارجی و اسلام ناب، یک اسلام تقلبی و غیر اصیل هم می شمردند. امام آنرا "اسلام آمریکایی" نامید(۱۱فروردین۶۷). • این سالها فقط سازشکاران در جناح های سیاسی + تشیع انگلیسی در جریان های مذهبی، مصداق اسلام آمریکایی خوانده میشوند. فقط رهبر انقلاب اسلام منهای مردم سالاری درون کشور و حوزه ها را هم متهم میکند(۱)! • امام اینها را اسلام آمریکایی می خواند: اسلام مرفهین بی درد، اسلام فرصت طلبان(صحیفه امام ج۲۱ص۱۱) / اسلام اشرافیت، اسلام مقدس نماهای حوزه های علمیه و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه ها(همان ص۸۰)/ اسلام سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام، اسلام رفاه و تجمل(همان ص۱۴۵) • در "اقتصاد" کمتر از "سیاست" خط اسلام آمریکایی متهم است! اسلامِ حاکمیت سرمایه و تقدم سرمایه داران بر پابرهنه ها را کمتر کسی جرأت می کند اسلام آمریکایی بخواند! چون دهها روحانی و دانشگاهی موجه و حزب اللهی یا اصل مساله را انکار و یا برایش تئوری اقتصادی می سازند! به آدمهایش کار نداریم مهم آن خط است. • هنوز به روز ترین حرفها، همان حرفهای امام است! ............................................ ۱. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47991 * نامه مورد اشاره در ویدئو: http://emam.com/posts/view/4365 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📍 عدالتِ برجام! بر اساس گزارش دفتر امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه ۲۹مهر۹۹: در مدت اجرای برجام بیشترین نفعش به خانوارهای ثروتمند رسید و با خروج آمریکا و بازگشت تحریم ها(از اردیبهشت۹۷) بیشترین فشار تحریمی اش به خانوارهای فقیر برگشت!(۱) محاسبات دیگر هم همین را تایید می کند: درآمد سرانه واقعی خانوار طی دهه۹۰ کاهش ۳۴درصدی داشت/ اما همزمان ضریب جینی (شکاف فقر و غنی) روند افزایشی داشت و به واحد۴۰ رسید! یعنی اجرای برجام هم الزاماً درمان فقر و تبعیض نیست؛ نحوه حکمرانی و مدیریت منابع و فرصت ها تا به نفع محرومان متحول نشود، در بر همین پاشنه می چرخد چه با برجام چه بی برجام! ............................ ۱. https://mehrnews.com/xSXsv و هم ببینید: https://b2n.ir/z62086 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اسلام به قرائت امام خمینی! برشی از گفتگوی حجت الاسلام قنبریان با برنامه گرا خبرگزاری دانشجو/ ۷خرداد۱۴۰۱ ❓ اسلامِ خمینی چه تمایزاتی با سایر خوانش ها داشت که توانست انقلاب اسلامی کند؟! 1⃣ در حوزه دانش: جامعیت اسلام و علوم اسلامی و عینیت آموزه ها با توحید • جداشدن از تکفیر و نؤمن ببعض نکفر ببعض 2⃣ در حوزه بینش: امتدادگیری اجتماعی از آن دانش ناب در اساسی ترین مسائل بشر معاصر (آزادی، عدالت، مردم سالاری و...) • جدا شدن از تحجر و تجددهای غیر اصیل 3⃣ در حوزه گرایش: تحقق بخشی به آن آرمانها با قیام لله و انقلاب مردمی • بی نظیری امام در این خصوص! * این چند دقیقه در واقع فهرستی از مباحثی است که در آستانه رحلت امام در ده جلسه کارگاهی بنام: "اسلامی که انقلاب کرد" ارائه شد - درسنامه آنرا اینجا ببینید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096 - صوت جلسات را با در کانال بیابید ☑️ @m_ghanbarian
💵 پول خصوصی؛ از هایک تا تتلو! 1⃣ ایده های نئولیبرالیسم درباره پول: ۱. خصوصی کردن بانکها. ۲. استقلال بانک مرکزی از دولت(رئیس بانک مرکزی منتخب بانکهای خصوصی). ۳. استقلال پول از دولت ها(پول خصوصی). دو مرحله اول توسط نئولیبرالها حتی در کشورهای مخالف لیبرالیسم هم انجام شد. مرحله سوم، آرزوی هایک تئوری پرداز نئولیبرال بود که "رمز ارزها" دارد آنرا محقق می کند. - بانک خصوصی، حق حاکمیتیِ خلق پول می یابد. - استقلال بانک مرکزی از دولت و برآمدن از بانکهای خصوصی، ابزارهای کنترل نقدینگی و کنترل خلق پول را دست خود بانکهای خصوصی می دهد! - پول خصوصی، سلطنت ثروت را تکمیل و پس از رقابت پولها باهم، "بازار" را جای حاکمیت (بالاتر از دولت) می نهد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💵 پول خصوصی؛ از هایک تا تتلو! 1⃣ ایده های نئولیبرالیسم درباره پول: ۱. خصوصی کردن بانکها. ۲. استقلال
💵 پول خصوصی ؛ از هایک تا تتلو! 2⃣ در هر مرحله از ایده نئولیبرال، "دولت-ملت" تضعیف تر و "بازار" جای آن می نشیند: - بانک خصوصی، حلقه اول همه اقتصاد کشور می شود و جای دولت تصمیم می گیرد در چه جهت و بخشی پیش رود! - استقلال بانک مرکزی از دولت، مردمسالاری را نقض می کند! "پول" جای "حق" و "قدرت خرید سهام" جای "حق رای شهروندی" می نشیند. بانک های خصوصی (محرک اول اقتصادها) خود بر خود نظارت می کنند و دیگر پاسخگوی دولتها و ملتها نیستند! - پول خصوصی، حاکمیت بازار را تکمیل می کند. بانک مرکزی ذیل حاکمیتی قرار داشت که دیگر پول خصوصی آن حاکمیت را هم رد می کند. دنبال جهانی شدن و اضمحلال کامل دولت-ملتهاست. تتلو هم به این قافله پیوسته تا بتواند "قدرت لایک" را به ثروت و حاکمیت پول تبدیل کند! "تتل کوین" یک پروژه کلاهبردارانه است یا یک توکن پشتوانه دار جدید؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳ / جلسه سوم • موقعیت این فراز ؛ موقعیت اکتشافی و اثباتی ▫️نکات ا
۴-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
30.47M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳ / جلسه چهارم • یادآوری قاعده زرین حکمرانی: قضاوت جمع بندی شده افکار عمومی، واقعیت است ▫️یک اشکال و شبهه! ⚠️ پس قضاوت چند دهه شامیان درباره امیرالمومنین العیاذ بالله واقعیت است؟! • روایاتی در مذمت اهالی برخی شهرها، نقض این قاعده! ▫️جواب اشکال • تفاوت و تفاضل جهان های اجتماعی جوامع هم معقول است هم منقول - تقریر آن در علوم اجتماعی - در روایات ⬅️ مذمت شهرها ذیل این قاعده است نه نقض آن قاعده حکمرانی! • باید موضوع قاعده، منعقد شود:نظر مشافهتا مردم و تطابق آراء عقلاء - قضاوت شامیان ،ساخت کانون اموی بود نه قضاوت مباشر و تک به تک مردم. ▫️یک سئوال ❓این قاعده، ارزش پیشینی هم دارد؟! برای ساخت دولت نه قضاوت علیه حکومت های سابق! • جمله قاعده، عطف عام یا مطلق پس از خاص و مقید است و مفید اطلاق است. • در نحوه انتصاب کارگزاران حضرت همین قاعده را لحاظ کرده و دو دسته دستور به مالک داده است... حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سوم حجت الاسلام محسن قنبریان #بخش_اول ✔️فراز دوم نامه (ثم
📚درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه چهارم حجت الاسلام محسن قنبریان ✔️فراز دوم نامه (ثم اعلم یا مالک...فیما احبت او کرهت)/ آراء عمومی! ▫️یادآوری جلسه قبل! • در آیین حکمرانی به یک قاعده پسینی برای عدل و جور حکومتها و دولتها رسیدیم: "قضاوت جمع بندی شده افکار عمومی مردم نشان دهنده واقعیت است"! • امام خمینی همین افکار عمومی را "قانون" برای نامشروع بودن پهلوی و قانونی بودن اقدام خود گرفت(ر.ک: صحیفه امام ج۵ص۵۲۳) • پیرامون این قاعده(انما یستدل علی الصالحین بما یجری الله لهم علی السن عباده) یک اشکال و یک سؤال باقی ماند! ▫️ اشکال! ⚠️ آیا قضاوت افکار عمومی شامیان و توابعشان در چند دهه درباره امیرالمومنین(ع) هم العیاذبالله واقعیت است؟! یا قاعده نقض شده و در واقع بیانی برای شهر و مورد خاص است نه قاعده همه گیر؟! • بطور کلی تر در روایات شیعی از مذمت شهرها و اهل آنها متعدد داریم(مثل موثقه ابابصیر درباره اهل مکه و اهل مدینه/ موثقه ابوبکر حضرمی درباره اهل شام و...) بر این اساس باید نقض مکرر قاعده را داشته باشیم! که دیگر قاعده نخواهد بود! ▫️جواب اشکال! 1⃣ وقتی می گوییم مردم سخنگوی خداوند در عدل و جور حاکمان هستند، بدین معنا نیست که همه شهرها و جوامع در همه زمانها مثل هم اند! • جهان اجتماعی هر مردمی، برآیند "ادراکات عمومی" و "امیال عمومی" آنهاست. سویِ ادراکات مردمی و به اشتراک گذاشتن دریافت هایشان می تواند متفاوت از جامعه دیگری باشد؛ منفی بینی یا مثبت بینی یک جامعه میتواند ضریب متفاوت داشته باشد. در گام بعد، "آستانه تحریک و میل عمومی" جوامع هم مثل هم نیست. جامعه ای ممکن است درباره مساله ای زود واکنش نشان دهد و جامعه ای نه! - مثلا ملتی می تواند ذلت پذیرتر و ملتی عزیز تر باشد. ملتی که آمریکا، حاکم مستبدش را بردارد با ملتی که خودش چنین کند متفاوت است. - ملتها در اینباره رشد و نقصان می یابند و معلمان و مصلحان اثر می کنند. الان اعتراض به تبعیض در ایران از سالهای انقلاب بیشتر است؛ چون در تعالیم امام خمینی رشد کرده است. - تحقیقات توماس موریاریتی برای تعیین "میزان مقاومت جرات مندانه" در جامعه آمریکا مثالی دیگر از تفاوت جوامع است. او نتیجه گرفت: "ما ملتی از قربانیان مشتاقیم"! • در روایات هم به این حقیقت تصریح هست. اهل سنت در صحاح خود از ابوهریره و شیعیان از امام صادق(ع) این حدیث رسول الله را آورده اند که: "الناس معادنُ کمعادنِ الذهب و الفضه..."(الکافی ج۸ص۱۷۷) مردم، معادنی هستند مثل معادن طلا و نقره! یعنی استعداد ها و خصائص و هم خوی های اکتسابی متفاوتی دارند. این موجب میشود نظام های ارزشی متفاوتی بپذیرند و درجه بندی ارزش شوند، بعضی مذموم و بعضی ممدوح شوند. مذمت اهل مکه و مدینه از این قبیل است. ⬅️ اما این تفاضل ها موجب نمی شود قضاوت نهایی شان درباره عدل و جور حاکمانشان غلط باشد. در این درک فطری (عدالت و ظلم) همه مشترکند. - اگر غیر از این باشد احتجاج با جوامع و اهالی دیگر ممتنع میشود!(دقت کنید) 2⃣ این قضاوت مردم باید "مشافهتاً" و به گونه "تطابق آراء عقلاء" باشد، تا موضوع این قاعده شود. • ۲-۱- فرمود: "اَنَّ الناسَ یَنظُرونَ مِن اُمورک" ~ "یقولون فیک"؛ یعنی نظاره مردم ،قضاوت نزدیک و مباشرشان درباره حاکم خودشان،(نه الزاما درباره دشمنشان یا آنکس که دشمن پنداشته اند) مطابق با واقع است. ⬅️ قضاوت شامیان درباره امیرالمومنین(ع) چنین نبود! • ۲.۲- عرض شد "حسن عدل" و "قبح ظلم" از آراء محموده است و "تطابق آراء عقلا" (از حیث عقلاء نه بخاطر ایمان و کفرشان) دارد. جمع بندی نظر مردم و رعایا نه باید با واسطه کانون شایعه و توطئه ای باشد. هریک در مواجهه خود به عدل یا ظلم حاکم حکم کرده باشد. - از باب تشبیه چیزی مثل آنچه در تواتر مطرح است اینجا هم هست. تبانی بر کذب و همه تحت تاثیر یک توطئه یا کانون شایعه نباشند. ⬅️ هزاران صفحه تاریخ موجود است که ذهنیت عمومی را امویان با جعل حدیث، زر و زور، تحریف و توطئه، علیه امیرالمومنین تغییر دادند. علیِ نادیده را برای شامیان، بی نماز هم کردند! ⬅️ پس در اینگونه موارد که مثال نقض قاعده شمرده شده، اصلا موضوع قاعده موجود نشده است. قضاوت، نزدیک مردم درباره حاکم خودشان آنهم بدون تبانی و توطئه نبوده است. یا در تفاوت و تفاضل نظام ارزشی اهالی شهرها مختلف است که ذیل اصل الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه است نه نقض قضاوت جمع بندی شان از بدیهیات نظام ارزشی(حُسن عدل و قبح ظلم)! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سوم حجت الاسلام محسن قنبریان #بخش_اول ✔️فراز دوم نامه (ثم
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه چهارم حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ سؤال! ❓تا اینجا از قاعده، خوانشی پسینی شد: حکومتی که مستقر است یا تمام شده، قضاوت مردمش در عدل و جورش درست است. حالا سئوال این است: این قاعده به شکل پیشینی هم درست است؟! یعنی برای تشکیل دولت و انتخاب حاکمان و کارگزاران هم به کار می آید؟! اگر پاسخ مثبت شود، "میزان رای ملت است" تبیین خاصی می یابد! ▫️ پاسخ به سؤال! آری، قاعده پیشینی هم هست. به دو دلیل: 1⃣ جمله" انما یُستدل..."، نسبت به زمانها و احوال، اطلاق دارد. مختص دولت مستقر و گذشته نیست! • جمله قبل آن: "ان الناس ینظرون من امورک...و یقولون فیک" - نه "قید" است و نه "مخصص". چون مثبتات قید و مخصص واقع نمی شوند. - چیزی هم برای "انصراف" در جمله نیست. - بلکه به لحاظ بلاغتی ذکر عام یا مطلق بعد از خاص و مقید است. چنین عطفی مفید تعمیم و اطلاق است. ⬅️ پس جمله دلالت بر اطلاق دارد و مختص دولت مستقر نیست برای تشکیل دولت و حکومت پیشرو هم هست. 2⃣ از این روشن تر اینکه: در خود این نامه برای انتصاب و انتخاب کارگزار از همین قاعده پیروی شده است! در انتصابات حاکم دو دستور روشن وجود دارد: • ۲.۱- برای انتصاب کارگزاران حتما باید اختبار و امتحان، سنجش و گزینش باشد؛ و آن اختبار هم بیرون از سپهر شخصی حاکم باشد! - می فرماید به کارگیری کارگزارانت از سر اختبار باشد و از تمایل شخصی یا خود رایی ات نباشد ( ثم انظر فی امور عُمالک فاستعملهم اختباراً و لا تُولِّهم محاباهً و اثرهً) - نه فقط براساس میل شخصی و خود رایی نباشد بلکه براساس صفات پسندیده حاکم مثل فراست و تیزبینی اش هم نباشد! (لایکن اختیارک ایاهم علی فراستک...) یعنی اختبار و سنجش بیرونی و قابل ارزیابی خارجی غیر از خود حاکم باشد! • ۲.۲- حالا این اختبار بیرونی، کجا و توسط چه کسی باشد؟! حسن نظر مردم! - می فرماید: "لکن اختبرهم بما وُلُّوا للصالحین قبلک" : آنها را از طریق حکمرانی شان برای حاکمان صالح قبلی بیازمای! ⬅️ واضح است این برای کارگزارانی است که سابقه مدیریتی داشته اند و علی القاعده مشمول آن قاعده انما یستدل علی الصالحین..‌. میشوند. یعنی قضاوت مردم درباره شان را لحاظ کن. - درباره آنهایی که سابقه مدیریتی ندارند؛ ادامه همین فراز می فرماید "فاعمد لاَحسنهم کان فی العامه اثراً اعرفهم بالامانه وجهاً": پس برکسانی اعتماد کن که در میان عموم مردم بهترین آثار نیک را گذارده و در امانت داری معروف اند! ⬅️ باز پای اثرگذاری در عموم مردم و معروف به امانت داری پیش آنان مطرح است. • وقتی در انتصابات چنین است در جایی که حوزه انتخاب مردم است به طریق اولویت ثابت است. • این ذوق در ابواب متعدد فقه ما ردپا دارد: - اختلاف درباره دو امام جماعت، مرجح اش پذیرش اکثریت مامومین است(ر.ک: مدارک الاحکام ج۴ص۳۵۸) - محقق نائینی از مقبوله عمربن حنظله برای مشروعیت اکثریت استفاده می کند. - امام خمینی در همین باره دارند: "برنامه ما این است که رجوع کنیم به آراء عمومی ، به آرای مردم... قهراً مردم وقتی آزاد هستند، یک نفر صالح را انتخاب می کنند و آرای عمومی نمی شود خطا بکنند. یکوقت یکی می خواهد یک کاری بکند، اشتباه می کند. یکوقت یک مملکت ۳۰ میلیونی؛ نمیشود اشتباه بکند... قهراً اشتباه در ۳۰ میلیون جمعیت نخواهد شد".(صحیفه امام ج۵ص۳۲۲-۳۲۳) ⬅️ نتیجه اینکه صندوق رای یک طریق و مصداق امروزین برای لحاظ این قاعده شریف حکمرانی است. قبلا امکان رجوع اینچنین به رای مردم نبود، جور دیگر نظر مردم را مثل مالک اشترها باید کشف می کردند؛ الان تکامل در مصداق شده، برای همان ارتکاز که در بیان حضرت امیر(ع) آمده است(اصطلاحاً تکامل مصداق است نه توسعه ارتکاز)؛ لذا رهبر انقلاب درباره امام خمینی و انتخابات فرمود: "اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آراء مردم، جزو دین نمی بود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدی به آن نداشت، آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می کرد. این جزو دین است" (۹۳/۳/۱۴در۲۵امین سالگرد رحلت امام) ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏚 فقر مسکن؛ درد و درمان! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian