eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
867 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نامه ۱۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی به رئیس جمهور محترم در خبرگزاری ها و بخش های مختلف خبری صدا و سیما. این ویدئو مربوط به انعکاس این نامه در بخش خبری ۲۰:۳۰ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۳ می باشد. همچنین خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) نیز این نامه را منتشر کرده است. لینک انعکاس خبر در خبرگزاری دولت (ایرنا): https://irna.ir/xjLkcx @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنجار سازی مترفین! ❓از کجا باید شروع کرد؟! • آیه۱۶ اسراء فسق جوامع را سرریزِ شادخواریِ مترفین می خواند؛ که موجب هلاک اجتماعی میشود. • دهه۷۰ تهاجم فرهنگی صرفاً برون زا قرائت شد و به سهم درون زایش در طبقه نوکیسه، کمتر توجه شد. طبقه برخوردار که زد و بند با برخی لابی های حاکمیت هم بلد است، سبک زندگی خود را می خواهد: اتراف و شادخواری با فسق و پرده دری تلازم دارد. هم در همان ناقص الخلقه بودن، این طبقه را در شاپینگ مال ها و مظاهر دیگر اشرافیت، کاری نداشت و دختران خیابانها و پیاده شدگان مترو را کار داشت! • به اندازه ای که برخورد قضایی چاره است: - مالک کافه های اشرافی پیتزا و بستنی طلا و... را در مالش، ممنوع التصرف کردن.۱ - مالیات بر اشرافیت (پنت هاوس ها، ماشین های چند میلیاردی و...) - مقررات گذاری برای تبلیغات و کسب سلبریتی ها! - و... هم شرعی بود (برخی از قدماء هم فتوا داشت) و هم برخی در عرف دنیا نمونه دارد و هم برخی تا مرز قانونِ (البته بدون اجرا) در کشور رفته است! ❓شروع از اینجا شرعی تر است یا منع خدمات عمومی به مشتریان معمولی اما بی حجاب؟!! • بدون عدالت اقتصادی و اقلش عدالت توزیعی با قله تراشی از مترفین، اینبار هم موج حجاب و عفاف به سرانجام نمی رسد! ................................ ۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/703 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۵ • وقتی خواستند فاطمه(س) را ترور کنند! • اگر فاطمه نبود حرفهای نهضت درباره زن، نسیه می ماند. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
چرا مردم یاری نکردند؟.mp3
4.76M
🎙 | چرا مردم امیرالمؤمنین را یاری نکردند؟ 🔺️ پاسخ را از زبان علی علیه‌السلام بشنوید! 👤 حجت‌الاسلام قنبریان 🌐 🆔 @geraa_ir
• تحجر اگر حکمران جامعه ای شود چیزی از جنس طالبان می شود. کتاب نظام امارت اسلامی نوشته قاضی القضات طالبان با مقدمه هبه الله آخندزاده رهبر طالبان، مانیفست حکمرانی این گروهِ به حکومت رسیده است. • آنچه این روزها درباره منع زنان از کار و تحصیل در افغانستان می گذرد هم عمل به این کتاب است! • در جای جای کتاب زن، ضعیف و جای او در خانه معرفی شده است(ص۸۰و۸۱). نظام ربّانی درباره زن، بودن در خانه و تولد فرزند و سرپرستی اطفال است(ص۱۵۱و۱۵۲). تعلیم زنان باید در خانه و توسط محارم باشد. اگر ناگزیر به خروج از خانه شد، معلم، زن باشد. اگر این هم میسر نشد، بایستی میان دانشجویان زن و معلم پرده ای باشد(ص۲۵۴و ص۲۶۲) نویسنده برای فتوای به حرمت اختلاط به این شعر فارسی هم تمسک می کند: "زبیگانگان چشم زن کور باد/ چو بیرون شد از خانه درگور باد"! • نزدیک به این فتاوا در کنج حجره های ما هم پیدا میشود؛ لکن اسلامِ خمینی و متفکران انقلاب درباره زن نظرشان چیز دیگری بود. آن نظر، غیرِ شرعیت از اجتهاد روشمند، مقبولیت با رأی مردم را هم از آن خود کرد. • تحجری که امام(ره) تا روزهای آخر از آن نالید و در منشور حوزیان هم از آن حذر داد، بعیداست مشکلش، بودنِ خمینی بوده باشد و بعد از او به اصالت و زمانه شناسی برگشته باشد! ⚠️ توجه: هروقت در جامعه مظاهر غربزدگی -مثل کشف حجاب و...- بروز می کند، آن قرائت متحجر موجّه جلوه می کند! • گفتمان اصیل انقلاب اسلامی، نقطه وسط و ثبات حرکت پاندولی جامعه است؛ هرچه حرکت به جانب تحجر منحرف شود، از آنسو به سمت غربزدگی برمی گردد و بالعکس! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فاطمه(س)، دخترِ نظام! ۱ • دوره نهضت، دوره غرامت ها و دوره نظام، دوره غنیمت است؛ فاطمه(س) الگوی این دوره هم هست. • آیه ۲۸ و۲۹ احزاب تکلیف منتسبین حاکم در دوره نظام را بیان می کند(قاعده) • دانشجو، باید بر اساس قواعد دیده بان این ارزشها باشد. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3581 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فاطمه(س)؛ دخترِ نظام! ۲ • مهریه فقیرانه علی(ع) برای فاطمه(س) پس از رد کردن مهریه های بزرگ ثروتمندان توسط بانو • نزد او "درهم"، "دار هَمّ" است او مهریه دیگری می خواهد... • دختر نظام باشی و اینجور بیاندیشی میشوی مصداق: ان کُنتُنَّ تُردنَ اللهَ و رسولَهُ و الدّارَ الاخره! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3581 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فاطمه(س)؛ دختر نظام! ۳ • شناسنامه تسبیحات حضرت زهرا(س)! • یک ذکر و ورد تنها نیست؛ سرتاسر سیاست است؛ منشأش پتک زدن بر سر است! • نه او سودای آقازادگی دارد نه آقای حکومت جائی برای آقازادگی باز می کند! • توجیه آقازادگی در مجلس شورای اسلامی یا رسانه جمهوری اسلامی چه عیبی دارد؟! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3581 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 مردان خدا پرده پندار دریدند! • شهیدان، شاهدان غیب و مردان خدایند. خصوصیت مردان خدا این است که پرده پندار و مَجاز را می درند و حقیقت را آشکارا می بینند؛ بلکه می نمایانند. • در سنت عرفانی ما: همه دنیا و ماسوی الله، پرده پندار است؛ لکن در عرفانِ اجتماعیِ خمینی کبیر(ره) مَجاز بر مَجاز در جهان های اجتماعی هم نشان داده میشود. سیاست های شیطانی، مَجازی بر پندار دنیاست که مردان خدا در کسوت شهادت و مبارزه اینرا هم می درند. • استخوانهای متبرّک آنها بعد از قریب ۴۰سال هم که بیایند با همه گمنامی شان، پرده پندارِ براندازان و انقلاب ربات های مجازی را پاره می کنند! حقیقتِ مردم ایران را دوباره نشان می دهند. بدون آنها هیچ رسانه ای نمی تواند پرده مَجاز شیطنت ها را پاره کند! واقعاً مردان خدا پرده پندار دریدند!(خوش آمدند) • درصدی از این مردم، گله مند هم هستند، حتی معترض؛ اما زیر تابوت مردترین های ، با نظامشان هستند. و الحق براندازند! برانداز همه توطئه ها و دژخیمی ها (آفرین به شما مردم)! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۳ • زهرا(س)، چادر نیاورد! چادر در عرب جاهلی و ایران هخامنشی هم بود! • فاط
📖 معرفی کتاب • چنانچه قابل پیش بینی بود بازگفتن قرائت شهید مطهری درباره حجاب و زن، مواجهه ای مثل همان دهه طرح شده توسط ایشان را -در مقیاسی کوچک تر- داشت: عموم جامعه استقبال می کنند/ طیف سنتی مذهبی بخاطر برخی روایات و فتاوا و سیره متشرعین مخالفت یا چالش می کنند! البته هردو پدیده مبارکی است و زمینه گفتگوی بیشتر و احیای نگاه اصیل و عمیق متفکران انقلاب اسلامی می شود. • متاسفانه فضای تبلیغی و ترویجی در دهه های گذشته در خدمت درخواست طیف سنتی و قرائتی در اصالت بخشی به خانه نشینی (نه فقط خانه داری -بهتر: شوهرداری- و مادری که ارزش مند است) بوده است. سیاست گذاری ها هم در حرکت پاندولی در برخی حوزه ها به این اصالت و در برخی حوزه ها، به جانب رقیب: تشابه مذموم زن با مرد (نه تساوی حقوق زن و مرد که مثل مطهری مدافع اش بود) منحرف میشده است! • چقدر خوب است جوانان و مبلغان عزیز یکبار دیگر دو کتاب: و شهید مطهری را بخوانند. دانشگاه امام صادق(ع) در دفتر ۴ خلاصه های آثار ایشان در ۱۵۰صفحه این دو و کتاب اخلاق جنسی در اسلام و غرب را خلاصه کرده است (برای آنها که حوصله مفصل خوانی ندارند). • بحثهای تفصیلی تر در پاسخ به شبهات و اشکالات بعد از این کتابها آسانتر می شود... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فاطمه(س)؛ دخترِ نظام! ۴ • منتسبین ارزشی و با "سین" و "صاد" نظام باید در غرامت ها جلوی همه، در غنیمت ها آخر صف باشند! تا یدخلون فی دین الله افواجاً شود! • در فتنه ها چرا آقازاده ها ساکت اند؟! در آب نمک خوابانده شده اند برای کِی؟!! • سران دیروز راست و اصلاح طلب که خود را بین مردم و حکومت می دانند و بعضی نامه به رهبری هم می نویسند؛ چرا بین مردم نمی آیند؟!! • چون فقط در سیاست برکنار شده اند اما موقعیت اقتصادی شان برقرار است! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3581 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فاطمه(س)؛ دخترِ نظام! ۵ • حق، نباید کالا شود! آموزشِ حامل فرهنگ، بهداشت، امنیت، حق است نباید کالا شود! • اقتصادِ مجانی (خیریه، وقف و...) به کمک بیت المال برای تامین این حق هاست. این منبر و جلسه اگر جای خیّر، اسپانسر پیدا کرد...! • (قاعده مهم): اقتصاد مجانی، کوچک شود، حق ها کالا میشود؛ اینها را کالا کنی، اقتصاد مجانی کوچک میشود! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3581 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 صدای شریف ترِ شریف! • یکی دو دهه قبل منتظر صدای شریف بودیم! صدای شریف تری از شریف! • شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست؛ اگر هوش سیستانی برتر است، شریف، سیستان است؛ چند درصد از بچه های آنجا به شریف راه می یابند؟! • مسأله آنها سلف مختلط و... نیست؛ عدالت است. صدای شریف برای تنسیق قلوب یک دهه زودتر برای عدالت باید شنیده می شد! 🎬 برشی کوتاه از شب دوم از فاطمیه دوم ۱۴۰۱ منتظر صوت کامل باشید! ☑️ @m_ghanbarian
🌐 سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🌐 سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی ✔️ فتنه۸۸ هم حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه معاند را داشت و هم در تجمعات، تخریب اموال و حتی سلاح (سرد و گرم) کشیدن و درگیری داشت. آیت الله خامنه ای چه کرد؟! 1⃣ تبیین و تبیین و... و تدبیر۱؛ تا جمعیت خیابان ریزش کرد! 2⃣ التجاء مکرر به خداوند و توسل فراوان و نماز استغاثه که خونی ریخته نشود! 3⃣ فرمانده سپاه تهران -آشنا به سبک ایشان- "جای مجوّز" از شورای امنیت ملی "دستور منعِ شلیک" برای نیروهایش می گیرد! به نیروهای تحت امرش می گوید: امروز دفاع از ولایت با کشته شدن ماست؛ نکند کسی را بکشید! هیچ گلوله ای نباید داشته باشید! (دو ویدئو درباره سردارشهید همدانی) 4⃣ صدنفر از دستگیر شدگان هتاکی عاشورای۸۸، متهم به تخریب و تعرض های آن روز به تکیه های عزای اباعبدالله هم بودند اما وقتی مجرم از غیر مجرم (حاضر در صحنه و احیانا همراه با مجرمین) قابل تفکیک نبود، دستور دادند: اگر قابل تفکیک نیست و احتمال یک نفر بی گناه هست، همه را آزاد کنند! (ویدئو سعید جلیلی) 5⃣ پس از ریزش جمعیت و عِده و عُده آنها، با وجودی که تریبونهای حزب اللهی محاکمه و اعدام سران فتنه را بعنوان باغی، مطالبه می کرد؛ نزدیک به سیره حضرت امیر(ع) با همسر پیامبر(ص) در جمل را رضایت داد: حصر خانگی و محدودیت اجتماعی! ۲ ✔️اغتشاشات ۱۴۰۱ "از حیثِ" حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه های معاند و فساد و تخریب اموال و کشیدن سلاح، به ۸۸ شبیه بود بعلاوه ی جنایاتی بی سابقه از شکنجه و کشتن بسیجی و حافظ امنیت به شکل دسته جمعی! 6⃣ رهبر انقلاب، باز "حاضر و مجرم" را یک کاسه نکرد؛ بلکه حتی همه آنها که در خیابان فساد و تخریب کردند را هم برایشان یک حکم نکرد!: • الف) جوانان و نوجوانانی که فلان برنامه اینترنتی اینها را به خیابان می کشاند، هیجانی و احساساتی می کند ⬅️ مشکلشان را با یک تنبیهی می شود حل کرد! یعنی هدایتشان کرد و تفهیم کرد که اشتباه می کنند. • ب) بازمانده های عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته، منافقین، تجزیه طلبها و... ⬅️ (اینجا هم باز) قوه قضاییه بایستی به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه ی به امنیت، محاکمه کند و برایشان مجازات تعیین کند!(۱۴۰۱/۷/۱۱) • ج) جنایت کارهایی که با شکنجه آدم کشتند (مثل ماجرای آرمان عزیز و شهید عجمیان و...) ⬅️ اینها را هرکس ثابت شود همکاری داشته با این جنایت ها، بدون تردید مجازات خواهد شد!(۱۴۰۱/۸/۱۱) ⬅️ این سبک، چه به "حکم اولی شرعی"، چه "حکم ثانوی حکومتی" بوده باشد؛ تراز تر برای جمهوری اسلامی و وضعیت میدان است. واضح است دو دیگریِ افراط و تفریط از این سبک هرکدام پیامدهای زیان بار خود را همراه دارد. ..................................... ۱. در اینباره کتاب فتنه تغلب و مستند من مدیر جلسه ام را ببینید. ۲. https://zaya.io/8d1s8 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۰/۹ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ از موءودة تا محرّرة! چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان (بخاطر استقبال مومنین از جلسه اول فاطمیه اول در مسجد دانشگاه تهران ، این بحث به تفصیل بیشتر در سه جلسه فاطمیه دوم تعقیب شد. چکیده مطالب تکمیلی): جعل تشریعی آزادی برای انسان حضرت امیر(ع) در نامه۳۱ نهج البلاغه با دستور شرعی می فرماید: لا تَکُن عبدَ غیرِک و قد جَعلکَ الله حُراً: خود را برده دیگری قرار نده که خداوند برایت آزادی قرار داده است. این غیر از جعل تکوینی و سرشت آزاد آدمی است. این آزادی در حوزه تشریع و قانونگذاری است. اگر منظور این بود که تو تکویناً مختار یا آزاد هستی، دستور نمی داند عبد دیگری نشو! چون تکوین و سرشت که قابل سلب نیست. معلوم است این حریت مقابل آن رقیت و عبدیت است و هردو در نظام ارزشی رخ می دهد.(دقت کنید) ⬅️ پس آزادی کلمه نحسی نیست، خانه زاد امیرالمومنین(ع) و تشریع خداوند و دین الهی است. • دو بردگی بر سر راه آزادی! 1⃣ بردگی ظاهری: ادبیات دینی آنرا "رقیّت" می خواند. این بردگی بخاطر نبودِ عدالت شکل می گیرد! فرعونها و نمرودها عده ای را برده خود می کنند! قارونها عده ای را برای بردگی می خرند! در دنیای جدید هم وجود دارد فقط "بردگی سیاه"(سیاهپوستان) شده "برده سفید"(برده های جنسی/ زنان)! یک سرچ ساده اعداد و رقم های حیرت آور آنرا جلوی چشمتان می آورد. 2⃣ برده مناسبات جاهلی! این کمی توضیح می خواهد: - آزادی ملازم مسئولیت است؛ آزادی بیشتر، مسئولیت بیشتر طلب می کند. بچه ای که والدین دارد آزادی عمل کمتری از بچه خیابانی دارد اما همه مسئولیت بچه خیابانی هم با خودش هست! شما وقتی شریک اقتصادی می گیرید، آزادی تان کم میشود اما مسئولیتتان هم نصف می شود! - مقداری از این محدودیت ها و مسئولیت ها طبیعی زندگی اجتماعی ماست. ما فرزند کسی، همسر یا شوهر کسی، همسایه و همکار کسی هستیم و از این حیثیت های ضروری زندگی اجتماعی، متعهد با آنها میشویم و از آزادی مطلق در می آییم. - اما برخی از محدودیت ها، صناعی و ساختگی است. ضرورت زندگی اجتماعی ما نیست، منفعت طبقه ای خاص است. وقتی در گذشته، فرزندان طبقاتی از اجتماع از تحصیل منع می شدند ضرورت اجتماعی مثل مورد قبل نبود، منافع یک طبقه برخوردار در وسط بود! در جامعه ای که زن، عار و نقطه ضعف بود؛ نوزاد دختر توسط پدرش کشته میشد! این سلب آزادی و گرفتن حیات، چه اش از بردگی قبل کمتر است؟! بطور کلی رسوم و مناسبات جاهلی که زن و دختر ظاهراً آزاد را مثل برده رقّ می کرد، بردگی صناعی بود. • اسلام برای آزادی زن اسلام مقابل آن دو بردگی، دو آزادی داشت: 1⃣ عِتق: آزاد کردن برده ظاهری (مقابل رقیّت). اغلب راه های برده شدن را بست و راه های آزادی برده را باز کرد. کفارات خود را آزاد کردن برده قرار داد. بر آزاد کردن برده بعنوان یک ارزش پا فشرد. امیرالمومنین با مزد کار دستش به تنهایی ۱۰۰۰برده خرید و آزاد کرد... - کسانی مثل صعصعة بن ناجیه در زمان بعثت بودند که نوزادان دختر را از زنده به گور شدن نجات می دادند به پدران فریه می دادند و آنها را می خریدند. در خانه اش ۱۰۴دختر نجات یافته از زنده به گوری بود! قبل از او عمر بن نفیل هم چنین بود! ❓اما آیا بعثت و پیامبر اسلام(ص) برای این سطح از کار آمده بود؟! ❗️نه! اسلام بیشتر از این را نشانه کرده بود! امیرالمومنین درباره پیامبر فرمود: خداوند اورا به حق مبعوث کرد تا بندگان را از عبادت بندگان دیگر خارج کند و به عبادت خدا برساند. از تعهد بندگان دیگر خارج و به تعهد الهی برساند...(الکافی ج۸ص۳۸۶) یعنی مرتبه دوم آزادی را موجب شود: 2⃣ آزاد کردن آزاد! آزاد کردن از مناسبات و رسوم جاهلی (آنرا تحریر می نامیم) یضع عنهم اصرهم و اغلال التی کانت علیهم: (مبعوث شد که) بار گران و احکام پر رنج و زنجیرهایی که بر آنها بود را بردارد. ⬅️ پس پیامبر(ص) هم "مُعتِق" (آزاد کننده برده ظاهری) است؛ هم "مُحَرِّر" (آزاد کننده ی آزاد از رسوم و مناسبات اسیر کننده) است. - در آیه۳۵ آل عمران مادر مریم نذر می کند نوزاد خود را برای خدا آزاد کند(ربِّ انّی نذَرتُ لک ما فی بطنی مُحَرَّراً) ⬅️ همسر عمران، مریم را از مناسبات و تعهدات طبیعی (فرزند-مادری) آزاد می کرد او در کنیسه می رفت و جای خدمت به مادر و در خانه، به کنیسه خدمت می کرد. در این آیه مریم، مُحَرَّر (آزاد شده) و همسر عمران، مُحَرِّر (آزاد کننده) نام می گیرد. مریم، برده نبود؛ آزاد بود. آزاد کردنِ آزاد، تحریر است. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian