🔖 رسانه جای رسانا را در تبیین نمی گیرد!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🔖 رسانه جای رسانا را در تبیین نمی گیرد!
(قبل از خواندن یادداشت سخنان رهبر انقلاب در ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ را بخوانید)
• در فاصله دو روز دو اتفاق مهم در حسینیه امام خمینی افتاد:
۱. نمایشگاه توانمندی های صنعتی(۱۱/۸)
۲. دیدار کارآفرینان بخش خصوصی(۱۱/۱۰)
❓نمونه توانمندی های صنعتی وقتی می آید در حسینیه مقام اول کشور خیمه می زند، ضریب #رسانه ای مضاعف می گیرد؛ لکن آیا موجب تبیین میشود؟!
❗️پاسخ در دیدار ۱۱/۱۰ است!:
• "یک ایده دانش بنیان"، تا "تولید"، تا "تجاری شدن" و "ایجاد اشتغال" و "رشد اقتصادی" کردن و تا به "توزیع و مصرف" مردم رسیدن ، یک زنجیره است.
⬅️ اگر همه این زنجیره خوب متصل شود، مردم #رسانای پیشرفت علمی و رشد اقتصادی می شوند.
چون: جوان مردم ایده پردازی اش کرده/ سرمایه مردم تجاری اش کرده/ جوانان مردم در خطوط تولید آن شاغل شده اند/ محصول با کیفیت و ارزان به عموم عرضه شده/ و مورد مصرف مردم و صادرات واقع شده است. ⬅️ اینجا خود مردم رسانای پیشرفت با علم وجدانی می شوند.
• اما اگر زنجیره یاد شده بریده و ابتر شد؛ بخشهای عمده آن -به تعبیر رهبری- یک دهه تعطیل شد؛ هر چقدر رسانه سر چند جزء آن(مثلا پیشرفت علمی) مانور دهد؛ مردم با وجودی که می بینند، تبیین پیشرفت صورت نمی گیرد!
• اگر در این زنجیره ظرفیت خط تولید و اشتغال، بخاطر مشکلات مجوزهای کسب و کار (که رهبری حدود ۱۰مانع موجودش را شمردند) حل نشود؛ جوان مردم ناچار به مهاجرت و -به تعبیر رهبری- موجب سرافکندگی برای ما شود؛ پیشرفت، رسانا نمی شود و رسانه نمی تواند چیزی را جبران کند!
• بیفزایید: اگر کیفیت کالای تولیدی یا قیمت نهایی اش (بورسی و دلالی و...) برای مصرف کننده نامطلوب باشد؛ مردم رسانای پیشرفت نمی شوند و در جنگ رسانه ها جانب رسانه تبیین را نمی گیرند!
• بیافزایم: حتی اگر همه مشکلات بنگاه های بخش خصوصی -که در دیدار گفته شد- حل شود و رشد اقتصادی مطلوب هم حاصل شود اما ۲۰ثانیه آخر سخنان رهبری -مثل ۱۷سال گذشته- محقق نشود؛ باز تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی(!) الزاما حال عموم مردم را خوب نمی کند بلکه میتواند بخاطر پیشرفت نامتوازن و بی عدالتی، انباشت منابع و ثروت در دست عده ای محدود رقم بخورد و ۵طبقه پایین جامعه هیچ احساسی از این پیشرفت و رشد اقتصادی واقعی نداشته باشند؛ بلکه حتی حامل نارضایتی و اعتراض باشند!
❗️آن ۲۰ثانیه این بود: "تعاونی های تولید می توانند یکی از #گره_گشاترین کارها برای اشتغال و بخصوص برای ایجاد عدالت اقتصادی در مجموعه کشور باشند"!
یعنی همان بند ب سیاستهای اصل۴۴ که بخاطر عدم اجرا در ۱۷سال گذشته، واگذاری ها و نمای واقعی این سیاستها را معوج و کاریکاتوری کرده است!
#تبیین
#عدالت_اقتصادی
#اقتصاد_مردمی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نطق دکتر ایزدخواه، در اعتراض به تصمیم اخیر سران قوا
🔹شما به امید تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی رای آوردید و به میدان آمدید؛ حال چه شده که نسخه های اصلی دولت شما پی در پی در مسیر تداوم اقتصاد سرمایه فروش و تورم زا گام بر می دارد.
🔹جراحی یارانه ها که در واقع اعوجاج در هزینه های ضروری دولت بود، حاصلش کاهش مصرف واقعی و ثبیت تورم در کانال 40 درصدی شد. حال جراحی در دارایی های دولت را در دستور قرار داده اید!
🔹چرا اینگونه شتاب زده و بی قید و بند و بدون راهبرد؟
🔹سود خالص پالایشگاه های خصولتی امسال بالغ بر 300 همت شد که اگر اینها شتاب زده واگذار نمیشد اکنون این پول در خزانه دولت بود و کسری بودجه نیز نداشتیم.
🔴 استفاده از اهرم اذن رهبری در پاسخ به منتقدان این جهت گیری ها ما را ساکت نخواهد کرد؛ چه اینکه کلیت برجام هم اذن رهبری داشت و طرح تعدیل و تثبیت هم از طرف رهبری حمایت شد. صحبت از این است چرا هیچگاه میدان به جهت گیری های اقتصاد انقلابی که مورد تصریح رهبری است داده نمی شود!
چرا احیای اقتصاد تعاون و به میدان آمدن لشگر صدهزارتایی تعاونی ها دردستور دولت قرار نمی گیرد؟
🔘 اصلا حضرات سران!
چرا اذن رهبری را در ملی کردن بانک های خصوصی که موتور تورم شده اند اخذ نمی کنید؟!
✳️ چرا اذن رهبری را در آزادسازی زمین های احتکار شده دولت به نفع نهضت مسکن و آزادسازی مراتع به نفع عشایر و آزادسازی گلوگاه های مافیایی اقتصاد به نفع دانش بنیان ها و آزادسازی بازارچه ها به نفع مرزنشینان و آزادسازی گمرکات به نفع تجار کوچک و چندین آزادسازی دیگر به نفع مردمی کردن اقتصاد اخذ نمی کنید؟
@dr_izadkhah
۵-چهل حدیث.mp3
5.44M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت پنجم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 دهه فجر امسال با جایزه نوبل دانش آموزی
• #رامتین_قاسم_پور دانش آموز پایه دهم قزوین برنده #جایزه_نوبل دانش آموزی شد.
مسابقات جهانی جایزه نوبل دانش آموزی زیر نظر بنیاد نوبل در سوئد تحت عنوان kid Nobel و داوران آن از برندگان نوبل هستند که به پرسش گری برتر دانش آموزان جایزه می دهند.۱
• وقتی بنیاد نوبل از رامتین عکس برای دریافت جایزه نوبل اش خواست، او پرچم پرافتخار کشورش ایران را اینگونه به خود پیچید و در بنای تاریخی سعد السلطنه قزوین عکس انداخت و ارسال کرد.
• رامتین پیش از این، در تحقیق ساخت ژل ضدعفونیکننده بهبود یافته با نانو ذرات نقره، رتبه اول المپیاد علوم پایه و در سایر عرصههای علمی همچون جشنواره جابربنحیان برگزیده استانی، در جشنواره ابنسینا و جشنواره دانشگاه شریف نیز با ساخت یک پهپاد رتبه اول را کسب کرده بود.
• پ.ن:
اینگونه موفقیت های علمی با چنین ابراز هویت ایرانی-اسلامی در آستانه #دهه_فجر از دانش آموز #دهه_هشتادی بسی دلنشین تر از صوت قطار و کشتی برای شروع دهه فجر انقلاب اسلامی است و جا داشت بیشتر شنیده شود.
• مقامات و مسئولان با ارجمند کردن علم و تعهد به هویت اسلامی-انقلابی بهتر می توانند با معدود سلبریتی های وطن فروش، موازنه بسازند.
......................................
۱. https://zaya.io/j51yb
#امید_بانی
#دهه_هشتادی
#آینده_روشن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه چهارم / ۲۹دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • علی(ع) از ۱۰
۵-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
22.04M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه پنجم / ۶بهمن۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
✊ نمای اصلی انقلابیگری!
• علی(ع) از ۱۰تا۳۳سالگی؛ هم در چهار دوره عمر: کودکی و نوجوانی و جوانی و میانسالی و هم در دو دوره: نهضت و نظام محمدی، انقلابی است!
• غلط مشهور انقلابیگری: شعار تند و صدای بلند!
برعکسِ انقلابیگری علی(ع): کُنتُ اَخفَضَهُم صُوتاً و اَعلاهُم فوتاً(خ ۳۷)
• دو آسیب برخی انقلابیگرهای قبل:
- تبدیل به ضد!
- گفتار درمانی و رسیدن به "کَبُرَ مَقتاً عندالله"!
• نمای تفصیلی انقلابیگری علی(ع):
- همه جانبه نگری و پشتیبانی علم و ایمان (کالجبل.../ لم یکن لاَحد فِیَّ مَهمَز...)
- سکوت و صبر هم دارد!
- عنصر سبقت بجای تندروی! (فَقُمتُ بالامر حین فَشلوا.../ فَطِرتُ بعنانها...)
- رعایت مقتضای شعارها! (الذلیل عندی عزیز...)
• مقایسه علی(ع) با سعد ابی وقاص!
- سعد هم از اولین اسلام آورندگان؛ اما انقلابی ای که به ضد تبدیل شد!
- صاحب اولین ها: اولین خون! اولین تیر!...
اما نه در احد و خندق و خیبر!!!
- در سقیفه و شورای ۶نفره با مظلوم و حق نشد!
- در فتوحات و بنای کوفه و... با اشرافیت و تبعیض شد!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از چی کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚چی کتاب جدید منتشر شد
🌏دور کتاب «به اضافۀ مردم» در یک دقیقه
✍️دکتر روحالله رشیدی، نویسنده و پژوهشگر در کتاب «به اضافۀ مردم»؛ برخی اصول و قواعد کار فرهنگی را به استناد تجربیات ارزنده تاریخ انقلاب اسلامی مرور میکند.
📕این کتاب اصول اساسی و بنیادی کار فرهنگی و اجتماعی چون مردممحوری، مشارکتپذیری، عملیاتمحوری، فرصتمحوری و مانند آنها را شرح میدهد.
📖 «به اضافۀ مردم» در 10 فصل به بررسی 10 قاعده اساسی در کار فرهنگی و تشکیلاتی پرداخته و در هر فصل، مثالهایی از خاطرات و تجربههای عینی افراد، جهت کاربردی شدن این قواعد آورده است.
این اصول دهگانه، اگر چه از هم جدا هستند، اما عملاً در دل هم قرار دارند. در واقع ما با یک منظومه نظری و عملی مواجه هستیم.
📖 چی کتاب اومده ایتا؛ متفاوتترین رسانهی کتاب را اینجا دنبال کنید
🌐👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2958164103C8879a37e42
۶-چهل حدیث.mp3
7.03M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت ششم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه آرمان
#برنامه_آرمان #قسم_دهم
♨️ #منتشر_شد
📣 کنکاش در نظام آموزش بدون پرورش کشور، تماشای این برنامه را از دست ندهید‼️
💢 «روایت آموزش و پروش»؛ در جدیدترین قسمت از برنامه #آرمان
🔰 گفتوگوی #محمدصادق_شهبازی و حجت الاسلام #محسن_خاکی با واکاوی ساختار آموزش و پرورش کشور
💡بهصورت #اختصاصی در عماریار👇
🌐 b2n.ir/arman-10
🆑 @armantv1401
۷-چهل حدیث.mp3
7.57M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت هفتم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
۱۴-شرح عهدنامه مالک اشتر.m4a
28.41M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه چهاردهم/ ۱۴بهمن۱۴۰۱
❓ حسن ظن حاکم بر مردم چگونه حاصل می شود؟!
- چرا حسن ظن حاکم نه مردم؟!
1⃣ احسان کردن و رعایت کرامت مردم
2⃣ کاهش هزینه های زندگی مردم
3⃣ عدم اجبار مردم در اموری که بر عهده شان نیست
• حتی در اموری که برعهده شان هست، اصل بر مدارای فعال است
• دستورات حاکمیتی با مدارای فعال محقق میشود
▫️نمونه ها در سیره امیر المومنین
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه چهاردهم/ ۱۴بهمن۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
✔️ نمای کلی فراز
• در حوزه ارتباط وثیق حاکم و مردم است. حسن ظن یابی حاکم از مردم چگونه حاصل می شود؟!
• نکته جالبش این است که به حاکم سه دستور می دهد تا درباره مردمش رعایت کند تا خودش درباره مردم حسن ظن یابد!
یعنی روی سخن به حسن ظن مردم نیست نمی فرماید چه کن که مردم، حسن ظن داشته باشند؟! می فرماید چه کن تا خودت حسن ظن به مردم بیابی؟! آنها را برانداز و توطئه گر گمان نکنی! و...
• این حسن ظن حاکم به مردم، رنج و زحمت طولانی را از حاکم برمی دارد. بسیاری از اقدامات پیشگیرانه و هزینه ها و... را کاهش می دهد.
✔️ آن سه دستور:
می فرماید: واعلم اَنَّه لیسَ شیء بِاَدعی الی حُسنِ ظَنِّ راع بِرَعیَّتِه مِن:
بدان هیچ چیزی بیش از اینها موجب حسن ظن حاکم بر مردمش نمی شود:
1⃣ اِحسَانِه اِلَیهِم
اول: احسان کردن حاکم به مردم.
❓احسان کردن چگونه موجب حسن ظن حاکم می شود؟!
❗️احسان کردن ⬅️ رضایت مردم ⬅️ خاطر تختی و حسن ظن حاکم از جانب آنها
یعنی احسان حاکم به خودش برمی گردد.
• حضرت امیر(ع) در اینباره در غرر الحکم می فرماید: مَن وَثَقَ بِاِحسانِکَ اَشفَقَ علی سُلطانِکَ : هرکس از احسان تو(حاکم) اطمینان یافت، دلسوز حکومتت می شود.
- در روایت دیگر می فرماید: ضادّوا الاِساءَهَ بِالاِحسان: اسائه و بدی را با احسان کردن نابود کنید(غرر)
- در روایت دیگر: هنگام قدرت گذشت کن، هنگام دولت داری احسان کن(اَحسِن مع الدوله) تا سیادت و بزرگی برایت تکمیل شود.(غرر)
- در مقابل: هرکس در دولتش احسان نکرد در گرفتاری و بدبختی، خوار و ذلیل می شود(غرر)
❓احسان یعنی چه؟!
احسان، پول پاشی نیست. آن به شکل درستش دستور دوم است. احسان، مواجهه نیکو با مردم در اقوال و افعال و وعده ها و... است؛ طوری که موجب تامین کرامت مردم شود. در کلمه جامعی می فرماید: نظامُ الکَرَم مُوالاهُ الاحسان: نظام و سازمان کرامت، پی در پی کردن احسان است(غرر)
⬅️ یک مملکت چند ده میلیونی، احسان را با اسائه و تحرک علیه حکومت جواب نمی دهند از اینرو با احسان و رعایت کرامت مردم، حاکم می تواند با حسن ظن به مردمش صبح و شام کند و نگران بدرفتاری یا براندازی آنها نباشد.
2⃣ تَخفِیفِه المئوناتِ علیهم
دوم: مخارج و هزینه های زندگی مردم را کاهش دهد.
❗️باز روشن است: کاهش هزینه های زندگی موجب رضایتمندی مردم و بالتبع خیال راحتی حاکم از جانب مردم می شود.
• حضرت در روایاتی می فرماید: اَحسنُ الملوک حالاً مَن حَسُنَ عیشُ الناسِ فی عِیشه وعُمَّ رَعیتَّه بِعدله: بهترین حال و وضعیت پادشاهان(و حاکمان) را کسی دارد که زندگی مردم در دوره او نیکو شده باشد و عدالتش بر رعیت فراگیر باشد(غرر)
• تخفیف مؤونه و هزینه ها به پول پاشی به هرکه برسد نیست. به جلوگیری از احتکار منافع است(در جلسات بعد خواهد آمد) به توزیع عادلانه منابع کسب ثروت است و...
3⃣ تَرکِ اِستکراهِهِ ایّاهُم علی مالیسَ له قِبَلَهُم
سوم: ترک اجبار و اکراه در اموری که بر عهده مردم نیست(یا در قدرت آنها نیست)
❗️این هم روشن است که: اجبار و اکراه کردن مردم آنهم در اموری که وظیفه آنها نیست یا از دستشان برنمی آید، موجب ازدیاد نارضایتی می شود و از آن پس دیگر حاکم نسبت به مردمش حسن ظن نخواهد داشت. نگران آشوب و تحرکات براندازی است.
❗️ یک نکته مهم:
در همان جایی که آن خواسته، برعهده مردم و اصلا وظیفه شرعی آنها هست هم اصل بر رفق و مدارای فعال است نه اجبار و اکراه؛ چه رسد به چیزی که اصلا برعهده آنها نیست!
• در روایتی حضرت امیر(ع) می فرماید: فِی حَملِ عبادِاللهِ علی احکامِ الله، استیفاءُ الحقوقِ و کُلُّ الرفق: تمام رفق و مدارا در حمل کردن مردم بر احکام الهی (بردنشان به سمت انجام تکالیف الهی) است.
این حمل کردن، همان سیاست ورزی و ساسة العباد بودن است که می فرماید با رفق (مدارای فعال نه تلورانس) است.
- نکته ی استیفاء الحقوق:
اغلب اینگونه معنا کرده اند که با حمل کردن مردم بر احکام الهی، حقوق همه استیفاء و حاصل می شود. اما به نظر می رسد به قرینه عطف به "کلُّ الرفق") معنا چنین شود: بردن مردم به سمت انجام تکالیف الهی بدون استیفاء حقوق آنها نمی شود. یعنی آنها حق هایی هم در جامعه و بخصوص بر عهده حکومت اسلامی دارند تا این حقوق استیفاء نشود آن حمل کردن و بردن به سمت احکام صورت نمی گیرد.
شاهد این برداشت کلمه" کُلُّ الرفق" است. آیا آنرا چنین معنا می کنید که: بردن مردم به سمت احکام علی موجب رفق میشود؟! یا بعکس می گویید تمام رفق در آن حمل کردن لازم می آید! ⬅️ به همین سیاق فراز "استیفاء الحقوق" هم معنا می شود: با رعایت و تحقق کامل حقوق کردن، حمل جامعه به احکام الهی انجام می شود. (دقت کنید)
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه چهاردهم/ ۱۴بهمن۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
⬅️ نتیجه اینکه حکومت اول باید حقوق انسانی مردم را رعایت کند و با مدارای فعال جامعه متشرع بسازد نه بالعکس (جامعه شرعی مرادش باشد بدونی که استیفاء حقوق کند یا رعایت مدارای فعال)
- این بدان معنا نیست که اسلام هیچ حکم الزامی ندارد (قبلا مفصل در اینباره بحث شده است)۱ بلکه سخن سر حمل عمومی جامعه است که با رفق و مدارای فعال می شود نه اجبار؛ بله اندک متخلفان باقی مانده برایشان احکام دیگری هست
- باز این سو نباید رفق را با تساهل و بیطرفی در جهت ارزشها یکی دانست. حکومت اسلامی نسبت به ارزشهای اسلامی متعهد است لکن بردن جامعه با رفق و مدارای فعال(=مدارایی که با تدبیر تحقق آن ارزش را نشانه گرفته است) است.
⬅️ در این دو سو افراط و تفریط داریم: عده ای دنبال تحقق طالبانی ارزشهایند و عده ای لیبرال مسلک دنبال پاک کردن و دلخواه کردن ارزشهای دینی اند.
❗️ نکته دیگر:
وقتی در تکالیفی که گردن مردم است، رفق لازم است در بقیه درخواستهای حاکمیتی و موقعیتی به طریق اولی این رفق و مدارا لازم است.
گاهی سیاست ریاضت اقتصادی لازم میشود گاهی سیاست کاستن مصرف یا محدودیت های اجتماعی و... در اینها اجبار و اکراه گاه موجب شورش و نارضایتی و بالتبع زوال حسن ظن حاکم میشود.
• حضرت در روایتی می فرماید: مَن کان رفیقاً فی امرِهِ نالَ ما یُریدُ مِن الناس: هرکس در امرش(حکومتش) رفق بورزد، به آنچه از مردم می خواهد نائل می شود(کافی ج۲ص۱۲۰)
- در روایت دیگر به روشنی همین معنا را بیان می کند: مِن علاماتِ الاقبال: سِدادُ الاقوال و الرفقُ فی الافعال: از علامتهای اقبال عمومی (مقبولیت حکومت)، سنجیده سخن گفتن و با مدارا رفتار کردن(حاکمان) است(غرر)
⬅️ گاهی می بینیم وقتی رهبران ما می خواهند به این سیره عمل کنند صدای برخی در تندروی و سخت گیری بیشتر بلند می شود (نمونه اش مواجهه با معترضان پاییز۱۴۰۱ بود که از حکم قتل حاضر و مجرم می گفتند!چنانچه در مقابل عده ای جانیان و آدمکشها را برایشان عفو می خواستند!)
❓ این سه دستور تا کجا انجام شود؟!
در ادامه فراز مورد بحث می فرماید: فلیَکُن منک فی ذلک امر یَجتمعُ لک به حُسنُ الظَّن بِرعیّتک: باید در این امور در جانب تو به جائی برسد که حسن ظن به رعیت برایت جمع شود.
⬅️ پس انجام موردی و کار نمایشی کافی نیست باید اینقدر احسان کنی در کاهش هزینه ها بکوشی و مدارا کنی که دیگر خودت خیالت راحت باشد که اکثریت علیه تو اقدامی نمی کنند.
• بعد می فرماید: چنین حسن ظنی، رنج طولانی از تو برمی دارد.
یعنی دیگر نگرانی ها از اقدامات براندازانه و... کم می شود.
*⃣ شاهد تفسیر ما
در جمله آخر این فراز شاهد ما برای تفسیر است. اینکه آن سه دستور برای حاکم چگونه موجب حسن ظن خود او می شود؟ را چنین تفسیر کردیم که چون این کارها موجب رضایت عمومی مردم می شود و سوداهای براندازی و تحرک علیه حاکم شکل نمی گیرد و بالتبع خود حاکم خیالش راحت و با حسن ظن به مردم صبح و شب می کند.
دو جمله آخر شاهد بر درستی این تفسیر است.
• می فرماید: سزاوارترین فرد به خوش گمانی تو کسی است که از نیکی و احسان تو برخوردار بوده و سزاوارترین فرد به بدگانی ات کسی است که از تو به او بدی رسیده است!
- در غرر هم می فرماید: مَن خاف سوطِک تَمنّی موتک: هرکس از تازیانه (و شدت ات) بترسد، تمنای مرگت را می کند.
▫️ نمونه هایی از مدارای فعال در سیره امیرالمومنین(ع)
• آزادی دادن در بیعت نکردن
• مواجهه با خوارج از آزادی دادن در شهرک ۱۲۰۰۰نفری حروراء با وجود نماز جدا و حتی انتخاب امیر جدا! / و خط نشان برای آنها بعد از کشتن خباب و همسرش؛ که اگر همه زمین بر چنین جنایتی اقرار کنند و توان قصاص داشته باشم همه را قصاص می کنم(شرح ابن ابی الحدید ج۲ص۲۸۲)
• مواجهه با جملی ها و مردم بصره (خطبه۱۶۹ و نامه۲۹)
• مواجهه با قاسطین؛ عزل و جنگ با معاویه اما مدارای بیش از یکساله برای ریخته نشدن خون مسلمانان...
________________
۱) سخنرانی کارگزاران حکومتِ برای بهشت!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3005
* تفصیل این سیره و نکات و تطبیقات این جلسه مهم را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
از موؤده تا محرره.pdf
812.1K
💠 از موءودة تا مُحرّرة
تالیفی از سه جلسه سخنرانی فاطمیه و یک جلسه درسهای نهج البلاغه حجت الاسلام محسن قنبریان در حوزه زن و حجاب و امر به معروف و ولاء اجتماعی
*اگر پسندیدید نشر دهید
☑️ @m_ghanbarian
31.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 برش اول از برنامه #برسد_به_دست_فردا :
❓آرمانهای ملت ایران چگونه تکمیل شد؟!
عکسی هوایی از تاریخ/ #حجت_الاسلام_قنبریان
• آل بویه؛ پیوند تشیع و گذشته تمدنی ایران
• سربداران؛ حکومت شیعیِ مردمیِ اصناف با جلسات عمومی مردم
• صفویه؛ آرمان استقلال، برگشت ایران بعد از اسلام/ با فقاهت شیعه
• جنبش عدالتخانه و مشروطیت؛ محدود کردن اختیارات سلطان شیعه با پارلمان و نمایندگی مردم/ با فقاهت شیعه
• تلاش برای جمهوریت؛ محدود کردن سلطان در اجرا
• جمهوری اسلامی؛ برداشتن سلطان و جایگزینی ولایت در عین احیای پارلمان و جمهوریت
☑️ @m_ghanbarian
📰 مصاحبه حجت الاسلام محسن قنبریان با روزنانه وطن امروز: قیام علیه متحجرین
سه شنبه ۱۷بهمن۱۴۰۱
• حرف نوی انقلاب اسلامی و دو دیگری آن.
• ادبیات تند امام علیه متحجران تا پایان عمر.
• مشکل تحجر، بودن امام خمینی نیست و پس از او هم ادامه دارد.
• رویکرد متحجران با مساله زن از همان بدو پیروزی...
• حرف نوی انقلاب با متحجران سر اصل حضور اجتماعی زن و با لیبرالها سر هندسه حضور زن در جامعه درگیر است...
• مساله حجاب را امام با توجه به حرف نوی انقلاب اسلامی با اراده آزاد و همراهی مردم حل کرد!
• راه حلهای متحجرانه...
* مرور این مصاحبه مهم را به دوستان پیشنهاد می کنیم به نوعی چکیده و جمع بندی برخی مطالب بیان شده در ماههای اخیر است
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3698/1/259839/0
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📰 مصاحبه حجت الاسلام محسن قنبریان با روزنانه وطن امروز: قیام علیه متحجرین سه شنبه ۱۷بهمن۱۴۰۱ • حرف
قیام علیه متحجرین.pdf
190.8K
📰 مصاحبه حجت الاسلام محسن قنبریان با روزنامه وطن امروز: قیام علیه متحجرین
سه شنبه ۱۷بهمن۱۴۰۱
• حرف نوی انقلاب اسلامی و دو دیگری آن.
• ادبیات تند امام علیه متحجران تا پایان عمر.
• مشکل تحجر، بودن امام خمینی نیست و پس از او هم ادامه دارد.
• رویکرد متحجران با مساله زن از همان بدو پیروزی...
• حرف نوی انقلاب با متحجران سر اصل حضور اجتماعی زن و با لیبرالها سر هندسه حضور زن در جامعه درگیر است...
• مساله حجاب را امام با توجه به حرف نوی انقلاب اسلامی با اراده آزاد و همراهی مردم حل کرد!
• راه حلهای متحجرانه...
* مرور این مصاحبه مهم را به دوستان پیشنهاد می کنیم به نوعی چکیده و جمع بندی برخی مطالب بیان شده در ماههای اخیر است
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 برش دوم از برنامه #برسد_به_دست_فردا
#حجت_الاسلام_قنبریان/ شبکه چهار
❗️ نظام بدیل سلطنت!
• سلطان، پارلمان و جمهوریت را ویران می کرد، امام مرکز فساد(سلطه و سلطان) را نشانه گرفت.
• ولایت بدیل سلطان؛ ازجنس مردم بدون امتیاز متفاوت با رعایت آزادی های فکر و انتخاب
• شباهت انقلاب اسلامی با دوره رجوع به علی(ع)؛ اعتراض به تبعیض و استضعاف
• تفاوت؛ غیر از عصمت یا فقاهت، تفاوت مردم است. مردم ایران بهتر از مردم کوفه و مدینه
• مردم سالاری دینی، ریشه در مکتب علی(ع)؛ خدا گفته باشد، مردم هم بپذیرند. کنار هم نشستن ارزشها و اراده آزاد مردم. منع تحمیل، حتی در ارزشهای الهی!
• ۳۵ بار تاکید بر این حرف نوی انقلاب اسلامی در بیانات رهبر انقلاب:
https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2601
* قسمت های تکراری را برش نزدیم
☑️ @m_ghanbarian
27.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 برش سوم از برنامه #برسد_به_دست_فردا
#حجت_الاسلام_قنبریان / شبکه چهار
❗️ حل مسأله های حکمرانی با مردم!
• استانداردِ توأم بودن ارزشهای الهی-اراده آزاد مردم در حکمرانی مردمی و اسلامی
• دو دیگری این حرف نو:
- اسلام لیبرالها (ده بار هشدار امام)
- متحجرین و مقدس مآب ها (تعابیر تندتر امام: مارهای خوش خط و خال، افعی ها...)
• هشدارهای امام تا آخر عمر درباره اینان بود. ظاهرا اینها نمی گویند حجاب نه، ولایت نه! احتمالا می گویند مردم نه! عدالت را به نفع طبقه فئودال و سرمایه دار می خوانند
❗️علی القاعده مشکل تحجر، بودن امام نبوده که بعد رحلت ایشان همه به راه بیایند!
🙁 متاسفانه قسمت مهمی از این بحث که تطبیق حل مساله حجاب توسط امام و متفکران انقلاب بشکل مردمسالار بود و سیر تاریخی آن خوانده شد از این برنامه #سانسور شد!
☑️ @m_ghanbarian
۸-چهل حدیث.mp3
9.12M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت هشتم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎥 نطق دکتر ایزدخواه، در اعتراض به تصمیم اخیر سران قوا 🔹شما به امید تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی رای
🔴 تحلیلی خواندنی درباره مصوبه مولدسازی از استاد سبحانی
https://www.nasim.news/بخش-مولدسازی-286/2376244-نامه-حسن-سبحانی-به-مردم-ایران-درباره-مصوبه-مولدسازی
@dr_izadkhah
امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب.mp3
35.75M
رویداد ایده پردازی حجاب/ نشست نهم
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ۱۷بهمن۱۴۰۱
🧕 امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب
✔️ ده فراز:
۱. طرح ناقص مساله موجب ناحلی یا حل موقت و موضعی
۲. بسته اجتماعی مسأله حجاب، تا اقتصاد سیاسی
۳. ربط مستقیم به امر به معروف و ربط آن به #نظریه_اجتماعی_اسلام: ولاء طولی و عرضی
۴. #حرف_نوی_انقلاب_اسلامی، متأثر از نظریه اجتماعی اسلام
۵. مقایسه تحقق حجاب با رئیس احکام اجتماعی اسلام(ولایت)
۶. ولایت عرضی مردم، خاستگاه امر به معروف و حافظ حجاب
۷. تجربه تحقق اجتماعی حجاب براساس نظریه اجتماعی اسلام
۸. آسیب شناسی بدون ملاحظه وضعیت موجود
۹. کانون اصلی و بی بدیل مسأله جهت اصلاح و احیاء: ولاء طرفینی
- نفی مطلق "به تو چه!" و هرچه القاء آن دارد!
- اصل۲۷ مکانیسم اصلی اجرای اصل۸ است؛اگر تعطیل باشد...
- چند پیشنهاد از باب مثال
۱۰. راهکارهای زمینه ای و جانبی:
- بیش از "پند" و "بند" و"عمل فردی"؛ "تدبیر اجتماعی"
- بیش از راهکار فرهنگی، "مهندسی فرهنگی-اجتماعی"
- استفاده از ظرفیت های "غیر توقیفی" و "توصلی" و... بودنِ حجاب در ساخت اجتماعی لازم
- انعقاد تفاهم های اجتماعی با استانداردهای سیّال و منطقه ای
🔖 برای تکمیل این ارائه را هم ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 تحلیلی خواندنی درباره مصوبه مولدسازی از استاد سبحانی https://www.nasim.news/بخش-مولدسازی-286/237
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• امام تشکیل حکومت توسط ولی فقیه را "بسته به آراء اکثریت" می دانست و رهبر انقلاب تصریح به "مشروعیت الهی-مردمی" داشته اند.
اما علمایی -حتی در شورای نگهبان- پیدا شدند که برای رأی مردم ارزشی در این تراز قائل نبوده و حداکثر آنرا "شرط وجود" می دانستند؛ که با یک اقلیت هم حاصل است.
⬅️ این نظر گفتمان غالب یک جناح شد: به مشارکت حداقلی با نتیجه به زعم خود بهتر راضی می شوند! و به آنچه رقیبشان، "حکومت اسلامی" (مقابل جمهوری اسلامی/ و البته در واقع نوعی "برگزیده سالاری") می نامید، نزدیک میشوند!
• شعبه دیگر "جمهوریت"، در اقتصاد است. در اصول۳و۴۳و... تعبیه شده. #اقتصاد_مردمی یعنی اقلا کنار بخش خصوصی، عامه مردم هم صاحب منابع اقتصاد شوند. چیزی که رهبری در بند ب سیاستهای اصل۴۴ ابلاغ کرد و قانون اجرایی هم برایش در مجلس تصویب شد؛ اما در ۱۶سال، زیر ۱٪ تحقق یافت!
⬅️ بالتبع الان هم #ترتیبات_نهادی برای واگذاری، فروش و مولد سازی به عموم مردم نیست و فقط همان دو بخش دیگر (حاکمیتیِ غیر دولتی و بخش خصوصی) خواهند بُرد!
• اگر هشدار این نماینده مجلس بجا باشد، عزیمت از جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی (در واقع اریستوکراسی) در اقتصاد هم فراهم میشود: اموال دولت -که دست آخر منتخب مردم است- نه به عامه مردم بلکه به نهادهای انتصابی+بخش خصوصی داده میشود!
• پ.ن:
جای این ملاحظه هست که نگرانی از #مولد_سازی فقط #فساد نیست تا دغدغه مندان، متهم به بی اعتمادی به نظام شوند؛ بلکه مشکل عمده #تبعیض است. ترتیبات نهادی ای -مثل "تعاونی های فراگیر"- برای سهم بردن عامه مردم فراهم نشده!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه پنجم / ۶بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران ✊ نمای اصلی ان
۶-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
20.77M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه ششم / ۱۳بهمن۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• بعثت یک اثاره(شکوفایی درون) و یک ثوره(انقلاب اجتماعی-سیاسی) است.
❓ اثاره چه وقتی ثوره میشود؟!
⬅️ وقتی شاهد غیب، به همراه مومن غیب، "سنت" می گذارد!(مثالها...)
- انقلابیگری یعنی عقلانیت، اما هرگز محافظه کاری نیست
❓انقلابی گریِ منحصر به فرد علی(ع) چگونه ثابت و استوار می ماند؟! فرمولش چیست؟!
⬅️ وزیر در تنزیل ، امیر در تأویل
پیامبر(ص):انا اقاتل علی التنزیل و علی یقاتل علی التأویل(بحار ج۳۲ص۲۰۳)
• توضیح:
- هر مکتب یک دستگاه واژگانی دارد. واژگان، نو می شوند و واژه های جدید می آیند(صلاة، حج/ منافق، فاسق، مومن و.../ القارعه و...)
- واژه ها برای "حقایق" وضع می شوند نه "مصادیق"(میزان برای وسیله سنجش وضع شده چه ترازوی دو کفه ای چه دیجیتالی و چه موجود سنجش گرِ نیّات و اعمال)
- مصادیق متنوع یا کاملتر واژه ها پی در پی می آیند(ائمه کفر، مصداق کاملترش طلحه و زبیر و معاویه خواهد بود)
- تأویل، رفتن به سمت مصادیق اکمل است!
- کسی که تأویل ها را نیابد، انقلابی نمی ماند؛ چون در یک مصداق می ماند و بعد ریزش می کند!
⬅️ فرمول: انقلابی باید به حقایق مکتب نو برسد و مصادیق نو را بشناسد؛ طوطی نباشد!
• کارخواست دهه فجر: فهم عمیق اسلام ناب محمدی، اسلام آمریکایی و...
- دستگاه واژگانی خمینی را بشناسید!
- هم مباحثه می خواهد هم صفای باطن!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian