eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 عاشورا به وقت شام! چکیده جلسه سوم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان/ هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف/ ۸مرداد۱۴۰۲ ▫️ سه قاعده روشنگری زینب کبری و اسراء: در چنین جنگ پیچیده شناختی و تبلیغاتی زینب کبری و امام سجاد(ع) با همه محدودیتهای اسارت باید پرده دروغ را پاره می کردند. اقلا سه قاعده مهم در سیره آنها قابل کشف است: 1⃣ امید به خدا و وجدان عمومی آنها براساس معیارهای الهی و نوامیس عالم خود را "اولوا بقیه" و دستگاه یزید را "احدوثه" می دیدند! قرآن مبارزان با فساد را صاحب بقاء و تکذیب گران آیات الهی را احدوثه و افسانه می خواند. در تقابل حسین(ع)با یزید این تطبیق درست و حتمی بود. این اسرای دربند علیرغم غلبه ظاهری یزید و طمطراق دستگاه تبلیغاتی او همین "ایمان" بود. این امید موجب خلق ابتکارات ساده اما نافع شد. 2⃣ سنخیت نه سجاعت! عبیدالله وقتی پیروزی اول زینب کبری را دید- که احساسات عمومی کوفه را برانگیخت و به ملامت کشاند- به خود دل داری و به زینب(س) گفت: مثل پدرت سجاعت( جملاتی با سجع و قافیه) بلدی! زینب کبری(س) پاسخ داد مرا با سجع و قافیه چکار؟! ناله درونم بود! ⬅️ زبان بازی و لفاظی و وراجی نیست، همایش و دوره های تکراری برای آدمهای تکرای نیست؛ باید روشنگران از جنس آرمانها باشند. زینب به واقع دنباله حسین(ع) و عملا وفادار به مکتب آزادی بخش و عدالت خواه اوست. این تبیین را انفسی و موثر می کند" آتش است این بانگ نی و نیست باد!" 3⃣ مجاوره- محاوره وقتی دستگاه تبلیغاتی دشمن فراگیر است و رابطه مردم و اهالی را بجای "مردم- مردم" به رابطه "آحاد با بنگاه های خبرپراکنی و تفسیری" خود تبدیل کرده است؛ چه راهی برای اسرای دربند می ماند؟! واضح است مجال سخنرانی کمتر یافته میشود پس باید در ضمن پدیده هایی که ساخته یا خود می سازند ، به مردم پیام دهند و وجدانها را بیدار کنند: - امام سجاد(ع) منبر یزید را "چوب" خطاب کرد و اجازه خواست برآن بنشیند! فرار یزید از سخنان با اذان زودهنگام را استفاده کرد و فراز فراز اذان را به بهترین نحو برای معرفی خود و نهضت استفاده کرد... - بیرون کوفه آنها ، خارجی و کافر جار زده شده بودند . مستحق زکات تلقی شده برایشان نان و خرما می ریختند و صدای کوبنده ای می گفت زوات برما حرام است! مردم از این سخن میخکوب شده و گوشها تیز می شد که مگر اینها کیان اند؟! - رقیه بنت امیر المومنین و سکینه بنت حسین در دو موقف از حاملان سر شهدا خواستند جلو بروند تا نگاه های هرزه از آنها گرفته شود! این فقط یک رعایت اخلاقی نبود صدای بلند سیاسی در خطه شام بود که اینها مسلمان و مومنه اند و کنیز و اسیر نیستند که نگاه به آنها جایز باشد! - امام سجاد(ع) بعد عاشورا تا سالیان بسیار چنین بستره هایی برای انتقال پیام عاشورا در اختناق اموی می ساخت. گریه کنار قصاب وقت ذبح گوسفند، کنار سفره غذا ، کنار غریبان و... همه خلاقیت های انتقال پیام در سلطه تبلیغاتی بنی امیه بود. - باز پس گیری پیراهن خون آلود سیدالشهدا(ع) از غنائم کربلا، فقط یک یادگاری خانوادگی نبود برای همیشه نماد پیراهن عثمان برای بنی امیه را بی ارزش و بجایش نماد خون خواهی حسین(ع) شد که تا ظهور امام زمان(ع) کارا خواهد بود! • زینب و اسرا شام را فتح کردند . در همان جلسات اول یزید ، جنایت را گردن عبیدالله انداخت! روزها بعد آنها را به خانه خود برد! در خانه اش شیون و عزا برای سیدالشهدا برپاشد و محترمانه به مدینه برگردانده شدند! - فراموش نکنید این همان یزید واقعه حره است اگر میتوانست جنایت بیشتری به اهلبیت کند هیچ ابایی نداشت! آن "خون عزت مند" و این "حماسه دربند" به او اجازه نداد! - نگاه کنید اغلب زنان اسراء پس از برگشت به مدینه در شهرهای دور دست جان داده و دفن شده اند! چون روشنگری آنها پس از بازگشت هم ادامه یافت و موجب تبعید آنها از مدینه به شام و مصر و... شد! ☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه اول سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲ • دوگانه های مکتب ساز بین حرفهای کلی و تکراری اگر نقطه های تمایز مکتب اسلامِ اصیل با مکتب های دیگر و اسلام های انحرافی و التقاطی معین نشود، برای جوانان مضرّ است. برای سهولت فهم و مقایسه میشود نقطه های تمایز را به شکل دوگانه های سرنوشت ساز بیان کرد. دوگانه هایی که اضلاع اسلام اصیل را از مکاتب دیگر جدا می کند. اقلا دو دیگری قوی و قدرتمند برای آن مکتب اصیل هست که هریک در جانب یکی از دوگانه ها می ایستد. • دوگانه توحید_کرامت انسان ریشه تمایزهای بعدی در این دوگانه ی مادر است. - توحید در اینجا نه یک پنجم عقاید و یک باور ذهنی بلکه "توحید در امتداد اجتماعی" است. همان سیمایی که در کتابهایی مثل جهان بینی توحیدی و طرح کلی اسلام آیت الله خامنه ای و... می بینیم. یعنی نفی پرستش غیر خدا در همه عرصه های زندگی. پرستش هم بمعنای اطاعت مطلق و بدون چانه و چون و چرا؛ نه دولا راست شدن و مناسک خاص. غیر خدا هم نه فقط بت های سنگی بلکه "قانون غیر خدایی"، "نظم اجتماعی خداناپسند" و "رسوم و سنت های مغایر با خواست خدا" و... را شامل است. می بینید چنین توحیدی دعوا دار است! - کرامت انسان در اینجا یعنی انسان از حیث انسان بودن محترم باشد. در مرتبه اول کرامت، او قبل از پسر کی بودن و از کدام قبیله بودن، شرقی یا غربی بودن، سیاه یا سفید بودن، مسلمان یا غیر مسلمان محترم باشد. نقطه مقابل، طبقاتی دارد که انسان وقتی در آنها قرار گرفت کف احترام و تکریمش حاصل میشود. • دو نمونه از دو مکتب درباره کرامت انسان: 1⃣ معاویه اباعبدالله(ع) را برای ازدواج با کنیز آزاد شده اش در نامه چنین ملامت کرد: به من خبر رسیده که با کنیز خود ازدواج کرده ای و از همگنان قریشی خود که برای ، گزینشی گرانبها و در پیوندت مایه بزرگواری خواهد بود دست کشیده ای! نه به سود خود کار کرده ای و نه برای نسلت، انتخابی شایسته داشته ای! [منطق ضد کرامت انسان در این جملات موج می زند] امام پاسخ داد: ...اسلام فرومایگی را رفع و کمبودها را از ما برداشت. بر مسلمان جز در گناهانش ننگی نیست؛ ننگ، ننگ جاهلیت است!۱ 2⃣ مردی از بلخ می گوید نزد امام رضا(ع) در سفرش به خراسان بودیم وقتی سفره ای انداختند امام همه موالی و خدام از سودان و غیر آن را به سفره فراخواند. گفتم: کاش برای آنها سفره غذا بیاندازید! فرمود: بس کن! خدایمان یکی ، پدر و مادرمان یکی است جزاء هم به اعمال است... [همه این کار امام را تمجید می کنیم اما معلوم نیست لوازمش در زندگی اجتماعی خودمان را بپذیریم! شهید مطهری در جلد۲۰ مجموعه آثار به استدلالی مشابه درباره تفاوت سفره یک کارگر و یک مدیر کل می گوید...] - در مقابل آن سیره امام رضا(ع) در دربار هارونی و مامونی وقتی تازه قاشق آمده بود ابویوسف فقیه متحجر آن دوره به استناد آیه "لقد کرمنا بنی آدم" از قول جد عباسیان (ابن عباس) روایت کرد که: کرامت انسان به این است که با دست غذا بخورد نه مثل حیوان پوزه در غذا کند! پس قاشق و ملاقه خلاف کرامت است!!! ⬅️ این تفاوت دو دیگری کرامت انسان است! یکی کسی که به نژاد قریشی نیست را انسان نمی شمارد و یکی متحجرانه قاشق را نفی کرامت می بیند اما دور ریختن آن همه انسان از دستگاه هارونی و مامونی را خلاف کرامت نمی بیند! ❓تقاطع یا تلاقی؟! اسلام اصیل بین توحید و کرامت انسان جمع می کند. اما دو دیگری قائل به تقاطع می شوند: • اسلام تحجر، چیزی را جوف توحید قبول نمی کند. خوارج دیروز و دواعش امروز، از ابزار استفاده می کنند نه حتی تفسیق! مقابل خود را کافر می خوانند و مهدور الدم! حتی انجام کبیره را موجب کفر و زوال انسانیت می شمارند! • اسلام تجدد هم روی انسان می ایستد و امتداد اجتماعی توحید را برنمی تابد! برای اقتصاد و فرهنگ و سیاست و حقوق از دین پرسش نمی کند! پیش خود می گوید کدام دین و کدام قرائت از آن حجت باشد؟!! همه استنباطهای دین را کنار می گذارد و به عقل بشری بسنده می کند و سکولاریزم را جای توحید عملی می نشاند! ⬅️ این شبها سر این دوگانه مهم و شعبه های آن در اسلام اصیل و مکاتب رقیبش بحث می کنیم... ❗️حسین(ع) برای دشمن خود آب برداشت! در مکتب اهلبیت(ع) آب و غذا کسی گرو برداشته نمیشود تا به دین یا مذهب ما درآید. در اولین ملاقات با ۱۰۰۰نفر سپاه حر، از صبح برای آنها آب برداشته بود چون می دانست آبشان را از دست می دهند و تشنه می مانند. به همه حتی اسبها آب داد و به صورت اسبها آب پاشید. خود سراغ علی بن طعان محاربی رفت که از فرط عطش بی توان شده بود و به او آب داد! شنیده اید روز عاشورا یکبار این آب دادن خود را به رخ کشیده باشد؟!! حتی برای علی اصغرش! ................... ۱. این ماجرا در الکافی ج۵ص۳۶۵ بین امام سجاد(ع) و عبدالملک مروان روایت شده ☑️ @m_ghanbarian
35.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ارزشهای مطلق / ارزشهای انگلی! چرا عدالت و امانت و خانواده و... ارزش مطلق اند اما خیانت، دزدی و دیگرباشی ارزش انگلی اند؟! ❗️ به این استدلال توجه کنید! ⬅️ آزادی باید منقادِ ارزشهای مطلق و عصیانگر و متمرد علیه موانع خارجی باشد! حجت الاسلام / محرم ۱۴۰۲/ هیات منتظران حضرت مهدی(عج) بهبهان/ مباحث سه آزادی سه انتخاب ☑️ @m_ghanbarian
🔅گزیده سخنرانی دهه اول محرم ۱۴۰۲ حجت‌الاسلام قنبریان در هیأت منتظران حضرت مهدی (عج) 🔻پخش شده از شبکه استانی خوزستان 🔻لینک تلوبیون: ▫️شب اول محرم: http://www.telewebion.com/episode/0x7aa0e97 ▫️شب دوم محرم: https://telewebion.com/episode/0x7ae9e73 ▫️شب سوم محرم: https://telewebion.com/episode/0x7b2bb14 ▫️شب چهارم محرم: https://telewebion.com/episode/0x7b7bd01 ▫️شب پنجم محرم: https://telewebion.com/episode/0x7bc3022 ▫️شب ششم محرم: https://telewebion.com/episode/0x7c08b6a ▫️شب هفتم محرم: https://telewebion.com/episode/0x7c58bec ▫️شب هشتم محرم: https://telewebion.com/episode/0x7c9c3f3 ▫️شب تاسوعا: https://telewebion.com/episode/0x7cdb545 ▫️شب عاشورا: https://telewebion.com/episode/0x7d1536b هیأت منتظران حضرت مهدی (عج) 🆔 eitaa.com/tajil_ir
هدایت شده از .:تشکل مردمی فتیه:.
38.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی ⭕️⭕️ این را به جز اسلام و خمینی، احد دیگری ندارد ⭕️⭕️ 🔶 دوره آموزشی مبانی جمهوریت و نقش مردم 📅 چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ◽️حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان 🔶 تشکل مردمی @fetye_ir
محسن قنبریان
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه اول سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع)
۱-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
19.98M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا جلسه اول / ۱۰مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران - دوگانه های مکتب ساز - دوگانه توحید_کرامت انسان - تقاطع یا تلاقی؟! - حسین(ع) برای دشمن خود آب برداشت! ☑️ @m_ghanbarian
۲-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
21.91M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا جلسه دوم / ۱۱مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران - نظریه منسجم توحید_کرامت انسان - دوگانه دیگر: ولایت_رضایت مردم - امامت و ولایت امتداد توحید - رضایت مردم امتداد کرامت انسان - دو دیگریِ این مکتب - نهضت امام خمینی احیاگر مکتب اسلام ناب ☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه دوم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲ • نظریه منسجم توحید-کرامت انسان در مکتب اصیل ایندو به هم سنجاق نشده اند بلکه یک نظریه منسجم اند. آنچه انسان را از حیوان متمایز می کند، فکر و آگاهی، اختیار و آزادی، خلاقیت و ابتکار و... است. وقتی توحید و امتدادهای اجتماعی اش با لحاظ این ویژگی ها در انسانها جاری شود، توحید و کرامت انسان کنار هم نشسته است. معتقدیم انقلاب اسلامی، احیای اسلام ناب محمدی بوده؛ لذا رهبر انقلاب اسلامی یکی از حرفهای نوی انقلاب اسلامی را همین توحید-کرامت انسانی می شمارد. توحید را بمعنای حاکمیت ارزشهای الهی بر جامعه و نفی حکومتهای طاغوتی و کرامت انسان را توجه به بزرگترین ارزشهای انسانی مثل آزادی، اختیار، استقلال، حق تعیین سرنوشت می شمارد(۸۲/۷/۲۲) ▫️ دوگانه دیگر: ولایت-رضایت مردم از آن دوگانه مادر، اضلاع دیگری متولد می شود که بقیه هندسه مکتب اسلام را می سازد. • امامت و ولایت امتداد توحید اباعبدالله(ع) معرفت و اطاعت امام لازم الطاعه را همان معرفت خداوندی شمرد که شناختش موجب پرستش و بی نیازی از پرستش غیر است. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/337424/translate ⬅️ امام خدا نیست اما امامت امتداد اجتماعی توحید است. - وجه اینکه در تاریخ گاو به خدایی پذیرفته اما نوح به پیامبری پذیرفته نشده، همین است که نوح پیام آور یک خدای ناطق است ادامه اجتماعی خداپرستی است اما گاو خدای صامت است که هرکس می تواند با هوی و هوس خود معنایش کند! - وجه توبه دادن و پذیرش توبه آدم در مقابل رجیم کردن ابلیس همین است که ابلیس، خلیفه خدا را عصیان و بلندگوی او را می شکند او رساله عملیه را می سوزاند نه فقط یک گناه کند! - همین حرف درباره ولی فقیه جامع الشرائط مختار هست در مقبوله عمربن حنظله رد او، رد امام معصوم و بمثابه شرک عملی قلمداد شده است. • رضایت مردم امتداد کرامت انسان بر انسان -بخاطر آن داشته ها- نمی توان به زور حکومت کرد. لذا همین امامت -که استمرار توحید است- با رضایت مردم برآنها حکومت می کند؛ تا توحید و کرامت انسان کنار هم بنشیند‌. وقتی مردم -به هردلیل- نپذیرند، مقصرند و عواقب (این جهانی و آن جهانی) خود را دارد لکن این موجب نمی شود به زور بر آنها حکومت شود. - امام حسین(ع) به مسلم نوشت: اگر مردم مجتمع بر بیعت من بودند خبرم کن!(الفتوح ج۵ص۵۳) - به عبدالله بن زبیر فرمود: فقط در کوفه ۴۰هزار بیعت کننده با حلف عتاق و طلاق دارد (قسمی که در صورت تخلف بردگان آزاد و زنان مطلقه بودند). (تاریخ ابن عساکر ص۱۹۴ح۲۴۹) - هم در نامه اول که شیعیانی مثل حبیب بن مظاهر نوشتند و هم در احتجاج مسلم با عبیدالله این تعبیر برای نامشروع بودن حکومت بنی امیه هست: تَاَمَّرَ علیها بغیر رضی منها: امارت بر امت دارند بدون اینکه رضایت امت برآنها باشد. • دو دیگریِ این مکتب - دیگری ای که به امامت و ولایت قائل نیست و امر حکومت را کاملا زمینی و عرفی می شمارد. هرکسی میتواند حاکم شود حتی اگر فاقد ارزشهای انسانی و دینی باشد! - دیگری ای که با ولایت، سخن گفتن از رضایت مردم را شرک می داند! مردم برایش قدری ندارند و حکومت به زور هم اگر مقدور باشد مجاز است! • نهضت امام خمینی احیاگر مکتب اسلام ناب - در مرحله نهضت و قیام علیه حاکم جائر، هرکس حق دارد زیر بار جور نرود. اینجا منطقاً منوط به اکثریت نیست. مثل حسین(ع) با مثل یزید بیعت نمی کند. هم "نه" امام حسین به یزید چنین بود هم "نه" حضرت روح الله! - اما در مرحله نظام و حکومت، رضایت مردم شرط است لذا هم برای تشکیل نظام در کوفه ، امام حسین شرط اجتماع و اجماع مردم می کند و هم امام(ره) پس از برگشت از تبعید رفراندوم و دو انتخابات برای قانون اساسی (اعضاء و رای به مفاد) را شرط کردند. - این تمایز در پاسخ به استفتاء شورای سیاستگذاری درباره ولایت فقیه کاملا پیداست: "ولایت در جمیع صور دارد" [جمیع صور اعم از حکومت است، قیام و نهضت هم چون ملازم با تصرف در مال و جان همراهان و دیگران است ولایت می خواهد] "لکن حکومت تولی امور مسلمین بستگی دارد به آراء اکثریت مسلمین که در قانون اساسی بیان شده و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولی امر مسلمین" [لکن، اضراب است. یعنی صورت حکومت منوط به رای اکثریت است] http://emam.com/posts/view/3967 ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشه برتر
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🏴 حق رو اظهار کن 🎙 حجت‌الاسلام قنبریان 📎 📎 📎 🌐 https://btid.org/fa/video/253379 انـــدیـــــشـــــه برتر 👇👇 🆔 @btid_org 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
هدایت شده از اسلام ناب
18.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ جمهوریت سیاسی... 🔶 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
۳-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
25.88M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا جلسه سوم / ۱۲مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران - امتداد سوم توحید_کرامت انسان - احکام و ارزشهای الهی امتداد توحید - کرامت انسان، متناظر با احکام و ارزشها - این دوگانه در اسلام نبوی - دو دیگریِ این دوگانه - نهضت حسینی و ایندو ☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه سوم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲ ▫️ امتداد سوم توحید-کرامت انسان:احکام و ارزشهای الهی امتداد توحید احکام شرعی و ارزشهای اخلاقی فقط از خداوند صادر نشده است؛ بلکه متن و مضمون آنها انعکاس توحید است. به تعبیر علامه طباطبایی، توحید وقتی در "عقل" تابید، همه "عقاید حقه" میشود وقتی به "نفس" می تابد، همه "اخلاق فاضله" میشود و وقتی به "جوارح" می رسد، همه "اعمال صالحه" می شود. پس متن و مضمون اینها، توحیدند. (برای تفصیل به شرح حدیث اول چهل حدیث امام خمینی و المیزان ذیل آیات ۲۰۰آل عمران و ۲۴تا۲۶ ابراهیم رجوع کنید) - قرآن خود به صراحت این حقیقت را باز می گوید: قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ: بگو: جز اين نيست كه به من وحى مى‌شود كه فقط خدای يگانه خدای شماست. پس آيا مسلمان مى‌شويد؟(۱۰۸ انبیاء) ❗️آمدن دو حصر "انما" بر سرهم مفید این است که آنچه وحی شده فقط توحید است! درحالیکه می دانیم احکام و ارزشهای بسیاری جز آموزه توحید هم به پیامبر(ص) وحی شده و قرآن او پر از این احکام است! ⬅️ معلوم میشود خداوند همه آن احکام و ارزشها را هم "عین توحید" می داند که چنین می گوید.(دقت کنید) • کرامت انسان، متناظر با احکام و ارزشها: امتداد کرامت انسان متناسب با این ضلع از هندسه دین، می شود "اراده مردم" ! انسان با اختیار و آگاهی و میل کردن های فهیم اش از حیوان متمایز است. تلبس او به ارزشها و احکام الهی هم وقتی از مجرای آگاهی و اراده کردنش بگذرد ارزشمند است. ⬅️ لذا دو گانه دیگر شکل می گیرد: " ارزشهای معنوی و ارزشهای الهی، همراه با اراده مردم نه تحمیل بر مردم" (رهبر انقلاب اسلامی۹۰/۱۰/۷). • این دوگانه در اسلام نبوی در آیه ۱۲ ممتحنه پیامبر(ص) برای ارزشها و احکامی چون شرک نورزیدن، سرقت نکردن، فحشاء مرتکب نشدن، سقط جنین نکردن، بهتان نزدن و در معروفها عصیان نکردن از مومنات (زنان مومن) میگیرد! در حالیکه اینها مومن اند و همه این ارزشها و احکام برآنها لازم و حتی برخی حد شرعی دارند! ❓پس بیعت برای چیست؟! واضح است بیعت، عامل حرام شدن این کارها یا عامل الزام و پیگرد نیست؛ حرمت و حد از جانب خداوند برای این احکام تشریع شده است! ⬅️ چنانچه بزرگانی مثل شیخ طوسی گفته اند این بیعت زنان مثل "بیعت جنگ" در مردان است. آنجا هم "اطیعوا الرسول" بالای سر مردان است لکن دوباره برای جنگ و صلح (مثل حدیبیه) از آنها بیعت گرفته می شود. - نقش این بیعت، "تاکیدی" است مثل کار واجب یا مستحبی که متعلق سوگند میشود و از آن بابت هم واجب میشود. - لازمه بیعت، آگاهی و اراده است. طرفین بیعت مفاد آن را خوب می شناسند و بدان میل می کنند. ⬅️ این مثال واضحی از ارزشهای الهی-اراده مردم نه تحمیل بر مردم است. که به تعبیر رهبر انقلاب حرف نوی انقلاب اسلامی هم هست(۹۰/۱۰/۷). • دو دیگری این دوگانه: - کسانی که جانب ارزشهای الهی می ایستند و منتظر اراده و میل کردن آگاهانه انسان نمی شوند ارزشها را ولو با توسری می خواهند! - کسانی که جانب اراده و میل انسان می ایستند و اصلا ارزشها را عرفی می کنند! هرچه انسان اراده کرد ارزش است نه بالعکس! • نهضت حسینی و ایندو - بعد از شهادت امام مجتبی(ع) وقتی شیعیان کوفه ضمن تسلیت، فرمان او برای مقابله با معاویه را می پرسند به عهد و پیمان امام حسن(ع) با معاویه و شامیان یادآوری می کند(انَّ بینه وبین معاویه عهدا و عقدا لایجوز له نقضه). پیمان و عهد وقتی خلاف ارزشهای الهی نباشد حتی وقتی طرفش معاویه است هم محترم است. - اما وقتی معاویه پیمان را نقض و مومنانی مثل حجر و عمروبن حمق را کشت امام او را به قصاص بشارت داد! ارزشهای الهی قابل رها شدن در جامعه نیستند. * تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian