🌐عدالت در بیانیه گام دوم
#بخش_دوم
خصوصی سازی نیز در موج هایی را طی کرد در مراحل ابتدایی ایثارگران و کارگران و...در اولویت بودند(برای نمونه: قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران و کارگران مصوب ۷۳/۵/۱۲در چارچوب تبصره ۴۱قانون برنامه دوم توسعه)[ http://rc.majlis.ir/fa/law/show/92440
قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران وکارگران/ماده ۶ ملاحظه شود]
اما به مرور سهم بخش مردمی و طبقات محروم کم و خصوصی سازی به صاحبان سرمایه وافراد وگروه های ویژه اختصاص یافت!
به گونه ای که اینبار اتفاق نظری نسبی درباره ناموفق بودن خصوصی سازی در جامعه شکل گرفت. از بزرگان جناح راست و بازار و برخی طرفداران افراطی خصوصی سازی تا نهادهای پژوهشی قانونی مثل مرکز پژوهش های مجلس و حتی اکثریت مردم ایران در پیمایش های سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان از ناکارآمدی آن سخن گفتند[ https://fa.shafaqna.com/news/718357/
فرشاد مومنی کارنامه خصوصی سازی ]
فساد و رانت این نحوه واگذاری ها هم به مرور خود را نشان داد طوری که مسئول سازمان خصوصی سازی را ممنوع الخروج کرد[ http://www.daraian.com/fa/news/153-econews/20389
گزارش سازمان بازرسی از تخلفات سازمان خصوصی سازی]
⬅️سرجمع می توان ادعا کرد یک اجماع مرکب بین نخبگان کشور اتفاق افتاده است:
-دولتی ماندن منابع نه!
-خصوصی سازی با این رویه و روند هم نه!
⭕️لزوم برگشت به اصول انقلاب:
گرچه ایده دولت بزرگ و متمرکز بر ذهنیت متفکران و مقننین دهه اول انقلاب سایه داشت؛ اما آنها دولت بزرگ و متمرکز را نه برای اقتدار و انحصار بلکه برای "عمل کردن بر مصالح عامه" می خواستند(ر.ک:اصول۳و۲۸و۲۹و۳۰ و۳۱و۴۵ قانون اساسی).
اینکه کارخانجات بزرگ و ماشین آلات تولید -که در دوره صنعتی جای زمین و ابزار کشاورزی را گرفته بود- می تواند در ملکیت خصوصی باشد یا باید ملک عمومی باشد؟!؛ شهید مطهری در اینباره مناقشات قابل ملاحظه ای دارند(۴).
هرچه بود خصوصی سازی راه دیگری را طی کرد. نقش عموم مردم و مشارکت آنها کاسته شد. پدیده خصولتی ها، ارزان فروشی ها، رانت خواری ها از یک سو موج بیکار کردن کارگران واحدها، ورشکستگی و تعطیلی برخی واحدها، افزایش چشمگیر اعتراضات کارگری در سالهای اخیر این ضرورت را دوچندان کرد که در واگذاری ها به مردم برگردیم.
امام خمینی نیل به "عدالت اجتماعی اسلام" رابه چند شرط مشروط می کرد که از جمله آنها "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید و تلاش و خلاقیت و ابتکار" بود(۵).
آن امام عزیز، "ارائه طرح ها و اصول تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و #گسترش_مشارکت_عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان" را "بزرگ ترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهی دستی" به شمار می آورد(۶).
این همان نکته محوری ای است که بیانیه گام دوم انقلاب هم برآن تأکید دارد.
⭕️تجارب دنیا:
از دهه ۱۹۹۱که موج خصوصی سازی در اروپای شرقی، شوروی سابق، و سپس کشورهای آسیایی و چین شروع شد؛در کنار "عرضه سهام به صورت کلی یا جزیی به بخش خصوصی"(یعنی سرمایه داران)، انحاء دیگری از واگذاری هم تجربه شد مثل: "عرضه سهام واحدهای دولتی به عموم مردم"، "فروش واحدهای دولتی به مدیریت و کارکنان"، "توزیع مجانی یا ارزان قیمت سهام به عموم".
کشورهایی مثل چک،لهستان،فدراسیون روسیه،رومانی،اکراین ،بلاروس، مغولستان،آذربایجان ،گرجستان و...همه "توزیع کوپن سهام به عموم" را تجربه کردند برخی تجارب، موفق و برخی ناموفق بود که بررسی آنها بسیار درس آموز است(در اینباره حتما کتاب:"خصوصی سازی مردمی؛کارایی همراه با عدالت "نشر مرکز پژوهشهای مجلس را مطالعه کنید)
در ایران تجربه سهام عدالت یا قانون واگذاری به کارگران تجاربی ناقص وناموفق بودکه سهم زیادی از واگذاری ها را موجب نشد وکارآمدی و عدالت افزایی بالایی رانیز پدید نیاورد.
⬅️جنبش های عدالتخواه وپژوهشگران اقتصاد اسلامی جا دارد با بررسی آن تجارب(ایران و سایر کشورها)در راستای تعالیم بلند امام و رهبری، روشها و روندهای نو را برای چنین واگذاری هایی به عموم مردم بخصوص طبقات فرودست علمی و شدنی و مقبول کنندتا گام دوم انقلاب در حوزه عدالت تحقق یابد.
..............................................
پی نوشت ها:
۱و۲.اقتصادنا.شهید صدر
۳.ر.ک:موج دوم انقلاب. محسن رضایی
۴.مجموعه آثار ج۲۰نظری به نظام اقتصادی اسلام ص۴۳۵و۴۹۴
۵و۶.صحیفه نور ج۲۱ص۱۲۸و۱۲۹/ج۲۰ص۱۲۸
❗️مطالعه این یادداشت و ارجاعاتش را به عدالتخواهان پیشنهاد کنید
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۵
☑️ @m_ghanbarian
335454778.khososi.pdf
5.12M
⭕️پیوست یادداشت عدالت در بیانیه گام انقلاب
کتاب خصوصی سازی مردمی؛کارایی همراه با عدالت /نشر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
٭مطالعه این کتاب و آشنایی با تجارب واگذاری سهام شرکتهای دولتی به عموم مردم در کشورهای متعدد را برای بازبینی سیاستهای خصوصی سازی متناسب با گام دوم انقلاب را به جوانانی که چشم امید رهبری برای تحقق این گام مهم اند پیشنهاد میکنیم
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍽 ۷سین سفره کوچک عدالت!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🍽 ۷سین سفره کوچک عدالت! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🍽 ۷سین سفره ی کوچک عدالت!
1⃣آیادر هیاهوی شوهای تلویزیونی و لپ لپ های بی مزه اش،خبر نتیجه جلسات مکرر شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران برای سال ۹۸به گوش ات خورد:۱/۵۲۲هزارتومان⁉️
❓آیا می دانی جمعیت اینها چقدر است؟۱۳/۷میلیون کارگر که ۱۱میلیون آنها قرار داد موقت دارند❗️تقریبا حدود نیمی ازخانوارهای ایرانی!
در این خبر چشمت کلمه ی"حداقل" دستمزد را نگیرد.۲۰٪کارگران قرارداد سفید امضاء دارند که ممکن است از این اقل هم محروم باشند ❗️به رشد زیاداعتراضات کارگری سال ۹۶و۹۷ نگاه کن که ۵تا ۱۰ماه همین حداقل را هم نگرفته اند❗️
2⃣تفاوت دستمزد را با اصناف دیگر -مثلاپزشکان-می دانی❓
سقف حقوق پزشکان بیماستانی ۶۰میلیونی تصویب شد که تازه مورد شکایت پزشکان به دیوان عدالت واقع شد❗️
تازه این کارانه شان در بیمارستان دولتی است ودستمزدشان در مطب و بیمارستان خصوصی هم جای خود دارد!
❓به نظرت تفاوت اقلا ۶۰،۷۰برابری، عدالت است؟(البته در آن کارانه بین خود پزشکان هم تبعیض هست!)
3⃣می دانی روندتصویب دستمزد چنین اصناف غیر دولتی چگونه است⁉️
دستمزد کارگری با چانه زنی نمایندگان کارگری با نماینده کارفرمایان و نماینده دولت تصویب می شود؛که اینبار در آخرین جلسه ۸ساعته،رقم ۱/۵۲۲ هزار تصویب شد❗️اما تعیین تعرفه وحق ویزیت پزشکان را سازمان نظام پزشکی(از پزشکان)،نماینده وزارت بهداشت(پزشک)و نماینده سازمان بیمه گر تصویب می کنند.
❓آیا گرفتن حقوق خود از کارفرمایانی -که با کمترین اعتراض ماه بعد قرارداد را تمدید نمی کنند-قابل مقایسه با رایزنی پزشکان باهم برای تعیین دستمزد خود است⁉️کسی پرسیده چرا در جلسه تعرفه پزشکان صاحب کاران (نمایندگان بیماران یا انجمن های حمایت از بیماران)حضور ندارند و به بیمه گران بسنده شده است؟!
4⃣در سالهای گذشته خبر زندان و حتی شلاق خوردن کارگرانی برای تجمع و مطالبه همین اقل حقوق معوقه را شاید شنیده باشید (مثل کارگران معدن آق دره و...)
❓آیا تا حالاخبری از شلاق خوردن پزشکی که بخاطر حاضر نشدن بربستر مریض موجب مرگ یا وخامت حال او شده یاغیراز حقوق ،زیرمیزی های هنگفت گرفته راشنیده اید؟!آیا هرپزشک به موظفی ۱۵تا۲۰دقیقه معاینه بیمار عمل می کند؟!
پزشک در این یادداشت یک مثال برای درک تبعیض اقتصادی و قضایی و سیاسی درباره کارگر است والا در اصناف دیگر هم مثال کم نیست!
5⃣تا وقتی جامعه عدالت خواه و جوانان انقلابی تفاوت حقوق و مزایای مادی(تأکید می کنم مادی)کارگر با پزشک و مهندس را تبعیض نمی داند و پشت نیمکت نشستن و سواد را مرجح مزایای مادیِ بیشتر نسبت به بیل زدن و عرق ریختن در شرایط سخت می داند؛برای این بی عدالتی درتوزیع درآمدکاری نمی کند و مهمترین مسأله شان برای عدالت درحد ویلا وساعت مچی یک وزیر وسفیر زاده می ماند❗️
❓می دانید متفکر انقلاب اسلامی، استاد مطهری این تفاوت را "بی دلیل" و"ظالمانه"می خواند❗️ایشان هم قبول داشتند که کارهایی که نبوغ وابتکار داشته ومغزی و فکری اند،سطح عالی کارند؛اما امتیاز این کارها به همان افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد و کار بدنی و سخت،مجازاتش همان سختی و بدنی بودنش است دیگر نباید مزد ومزایای مادیِ کارگر کمتر باشد؛ بخصوص که او رکن اساسی اجتماع است وهمه به کار او محتاجند و ارزش هر کار به مفید بودن آن است(ر.ک:مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹)اصلا سر آن مشهورات نه حتما درست کسی فکر می کند❓
6⃣بالاتراینکه: در فقه اسلامی تشخیص و درمان از سوی پزشک -به شرطی که بر او واجب عینی تعیینی باشد-بر او واجب است.مثلا در بیمارستانی که پزشک، مأمور به خدمت است و جز او برای طبابت در آن تایم نیست،درمان بیمار بر او واجب است.از سوی دیگر "اجرت"(مزد)گرفتن بر اینگونه واجبات حرام است❗️(ر.ک:مکاسب محرمه شیخ انصاری ج۲ص۱۴۱).پس پزشک اساسا نمی تواند"اجرت"بگیرد وبرای امرار معاش باید از بیت المال"ارتزاق" کند.
❓آیا می دانید فرق "اجرت"با "ارتزاق"چیست؟ارتزاق،تأمین کفاف زندگی او- متناسب با شأن-از سوی بیت المال(بودجه عمومی)است که عادتا کمتر از ۶۰میلیون است.اما اجرت، متعلق عقد اجاره است وبه تراضی طرفین است.نیازوبلکه اضطرار مریض و کمبود امکانات پزشکی و درمانی می تواند نرخ اجرت پزشک را به ویزیت ۴۰تا ۱۲۰هزار تومانی و بیشتر برساند و
روزی چند میلیون عاید او کند❗️
7⃣جالب اینکه کارگر،"اجیر"است وباید به او اجرت دهند.
❓آیا نرخ اجرت المثل کارگر را در کشورهای پیرامون خود می دانید؟
دستمزد مصوّب سال۹۸ کارگران با احتساب دلار ۱۳هزار تومان میشود ماهی ۱۱۵دلار❗️اما اجرت کارگران در عراق ۲۹۰ دلار،ترکیه۴۷۵، عربستان۸۰۰دلار و... است❗️
ظاهرا به حسب برخی محاسبات دستمزد کارگران در ایران از زمره پایین ترین ها در دنیا است❗️
درحالیکه دستمزدپزشکی حتی اگر با اجرت المثل حساب کنیم،در ایران اقلا از متوسط آسیا بالاتر است!
📝محسن قنبریان۹۷/۱۲/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
🔴 پ.ن: باور کنید زیاد تلاش میکنم در فصل سفره و سبزه و هم دعا و رجب، از اینها بنویسم اما آیا ۱/۵۰۰ هزار اجازه سفره هفت سین و خرید شب عید می دهد؟ آیا این ۱۳میلیون، توانی برای درک فضیلت روزه رجب یا حتی مجالی برای خواندن یک "یامن ارجوه" پیدا می کنند؟!
قال امیرالمومنین(ع):العدل حیاه الاحکام.(غررالحکم)
#عدالت_اجتماعی
#عدالت_در_توزیع_درآمد
#عذرخواهی_از_خدا_و_مردم
#در_عدالت_عقب_مانده_ایم
#پیشرفت_کردیم_اما_عدالت_نه!
٭مطلب مرتبط:
شهید مطهری هم کمونیست بود؟!
عدالت در بیانیه گام دوم
🔶عرفان تائب
جلسه سوم
عرض شد که گناهکار میتواند در توبه خودش خدا رابیابد .یعنی اصلا باید چنین باشد تا توبه کامل بشود . کسی که خدا را بشناسد که او کسی است که نعمت او را خورده ام پس نباید ناسپاسی کنم ،،، شهید دستغیب در این باره مثال سگی را آورده که در یک شب بارانی صاحب خود را نشناخت و پاچه اورا گرفت و بعد که فهمید دیگر داخل خانه صاحبش نرفت و بیرون خانه از سرما یخ زد و مرد. یعنی سگ هم فهمید (انا الذی علی سیده اجتری) ،⛔️
استغفار این است یعنی اگر او هم ببخشد ماباید شرم کنیم. دوم باید میزان لطف خدا را به خودمان در اندازه کاسه گدایی خود مان بسنجیم .در توبه هرچه انسان خودش را حقیرتر ببیند برنده تر است.
🔴در دوآیه ی قرآن هست که خداوند حال توبه کاران را برسی میکند.
☑️یک آیه که میفرماید:((ان الحسنات یذهبن السیئات)) یعنی خداوند گناهان را به واسطه نیکی هایی که میکنید می بخشد .ودر آیه بعد که آیه ی هفتاد سوره فرقان هست میفرمایند ((من امن و عمل عملا صالحا...... )) اگر عمل کند و آنهم عمل صالح خداوند گناهان او را به حسنه تبدیل میکند .
🔴حالا فرق این دوآیه چیست؟یعنی چه عمل صالحی است که علاوه براینکه گناهان را میبخشد آنها را به حسنه هم تبدیل می کند‼️‼️❓❓
امام صادق (ع)در ذیل آیه آخر سوره کهف می فرمایند این عمل صالح همان مودت ما اهل بیت است‼️‼️‼️
و در خیلی از تفاسیر هم در باره ایه گفته شده که منطور از عمل صاالح همان محبت ما اهل بیت است. مثالهایی در این باره اورده شده که شخصی میگفت با امام صادق (ع)همسفر بودم ودر کجاوه قرآن میخواندم تا به ایه ی هفتاد سوره فرقان رسیدم ایشان فرمودند بخوان سلیمان بخوان که این شرح حال شما و ماست . و در ذیل همان ایه سوره فرقان هم هست.و یا در جاهای دیگر اورده شده که این عمل صالح همان زیارت و محبت ابا عبدالله و اهل بیت است.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند❗️
(این جمله یک مثَل بین پژوهشگران اقتصاد اسلامی شده است و قصد توهین و تطبیق بر کسی نیست!)
🔅جوانان انقلابی اگر خواستند یک مثال و شاهد برای این ویدئو از مقام معظم رهبری بیابند، پیرامون لینک زیر بیشتر تحقیق کنند:
http://yon.ir/0gavw
🔸رابطه بین تصاحب زمین های بزرگ (۲۱۷هزارمتر) برای ساخت یکی از ۵مگامال بزرگ جهان در تهران با تأسیس بانک خصوصی و حواشی اش را ملاحظه کنید❗️⬅️ بانک برای "رونق تولید" زده نمی شود. برای مالی به بزرگی ترافوردسنتر انگلیس و بازار مصرفی اجناس خارجی و تجملی تأسیس می شود❗️
🔸رابطه این دو با گسترش لاکچریسم و شهرک خصوصی باستی هیلز لواسان راهم ببینید❗️⬅️بانک برای خدمات عمومی و بالسویه به شهروندان هم تأسیس نمی شود. برای تأمین نقدینگی ملّاکی و دلّالی احداث می شود❗️
🔸از اینها عمیق تر و جدی تر رابطه بانک های خصوصی با "خَلق پول" است. مقوله ای اقتصادی و پیچیده که تجریدی تر باید بدان توجه کرد: بانک مرکزی با اجازه خلق پول به بانک فرصت می دهد چند برابر پول واقعی سپرده ها برای خود خلق اعتبار کنند و سهام داران اصلی خود را بر هرکاری از جمله آنچه اشاره شد توانا کنند ⬅️ اصلاح بانک و بازنگری اساسی در نظام پولی یک ضرورت فوری است.
🔹برای فهم روشن تر از کار بانک و خلق پول ویدئوی زیر را ببینید👇
https://www.aparat.com/v/IH3dF
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌧ملکوت سیل!
🔹در فرهنگ عرفانی-توحیدی قرآن هر چیزی ملکوت و باطنی دارد(۸۳/یس) که مثل روح است برای کالبد.
🔹در "قوسِ نزولِ عالم" که "مدار تقدیر" و قالب گیری امور به اندازه ها و تعیّن هاست؛ سیل و هرآنچه روی زمین بلای طبیعی می شماریم، قالبِ "بما کسبت أیدی الناس" گرفته است. آنچه انسان از بدی کسب می کند، موجب ظهور فساد در زمین و آسمان می شود. و "ظلم مادر رذائل است"(غررالحکم).
عامل سیلها و بلایا بیش از فلان جرم اخلاقی؛ محصول بی عدالتی، ویژه خواری و تعدی به طبیعت و حقوق عامه است. یعنی آنچه امروز بنام برداشت بی رویه از جنگل و اشغال انفال و کوه خواری و دره خواری می شناسیم. امیر(ع)فرمود: "البطر یسلب النعمه و یجلب النقمه: مستی از ناز و نعمت[ویژه خوران]نعمت ها را گرفته و بلاها را عاید می کند"
🔹در "قوسِ صعودِ عالم" که "مدار تکلیفِ" آدمی و تعالی او و رهائی از تقیّد ها و تعیّن هاست؛ سیل و هر ظاهرا بلای طبیعی، زمینه ای برای "شرح صدر در اسلام" و درآمدن از انانیت است. احسان و ایثار؛ "من" را "ما" می کند. همدردی، همدلی می آفریند و مردم را بیش از زبان و نژاد به هم نزدیک می کند("أقرب القرب موّدات القلوب"). پویش ها ی کمک، همه را فرزند نیکی و برادر هم می کند("الناس ابناء مایُحسنون).
🔹پس از سیل هم می شود به مقصّرین پرداخت و بی تدبیری ها را مواخذه کرد اما در حین ابتلاء، نِقاش و درگیری های سیاسی-اجتماعی ویرانگرتر از سیل و به بدی فرصت طلبی دزدها و جیببر هاست! صعود را سقوط می کند.
"وأصلح لنا خبیئه أسرارنا وأعطنا منک الأمان:نهفته های درون ما را اصلاح واز جانب خود امانمان ده"(زیارت رجبیه)
📝محسن قنبریان ۹۸/۱/۴
☑️ @m_ghanbarian