خدا رحمت کند حاج محمد علی الطائی را که این کشف مربوط به ایشان بود.
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
اَلعَینُ جاسُوسُ القَلبِ وَ بَرید العَقل
چشم جاسوس و مأمورِ دل و نامه رسانِ عقل است.
چشم آنچه قلب می خواهد را جستجو میکند و نامه رسان عقل است. یعنی؛ ببین به چه چیزی چشم دوخته ای، عقلت همان قدر است!
♦️ماه رمضان، دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی سیزدهم (روز سیزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
"کنترل ورودی ها در جهان مدرن برای تصحیح خیال"
@sholeye_toor
هیچ گاه آن قدرت تصرف و تکرار این شعر با آن قوای الهی که پژواکش مهجة القلب را مبدل به دریای مواج جنون می کرد فراموش نخواهد شد:
چگونه غیر تو بیند کسی که غیر تو نیست
بدان سبب که تویی عین جمله ی اعیان
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
کثرات یعنی چیزهایی که ما را از خدای تبارک و تعالی و مقام توحیدی باز می دارند!
در گذشته طوری بود که کثرات تفکیك می شد، کثرات مفاهیمی بودند که به نظر بد و شر بودند و اینها مایه ی کثرت و فکر و تشتت خاطر می شد. اما در طول زمان وقتی رسید به قرن حاضر، امروزه، کثرت زدگی و حجم اطلاعات و حجم پرداخته شدن به امیال از لایه های عَمَلی فاصله گرفته، یعنی لازم نیست از منزل خارج شوید و به منطقه ی خاصی بروید.
چون امیال با دیدن و شنیدن و فکر کردن هم تحریك می شوند، منظور ما فقط یك میل خاص نیست، این حجم گسترده از اطلاعات که در موبایل و تبلت و لپ تاپ وجود دارند،حتی در کانال های مذهبی!
من دنبال آرامش فکری هستم، دنبال یك رشته ی فکری در ذهن خودم هستم، یك مرتبه یك مداحی پخش می شود، یك سخنرانی از عالمی پخش می شود، اینها عیبی ندارد، "" به شرطی که در برنامه ی من باشد ""
اما اگر من آمدم در فضای مجازی که مثلا پرداخت بانکی انجام بدهم، و تصادفا وارد یک کانال مذهبی هم شدم، این حالت باعث می شود که هر دو موضوع در نَفسِ من "بی اهمیت بشود"
یعنی شنیدن مداحی، کلمات بزرگان، ذکر مصیبت یا روایات، برای ما مشروط به استفاده های دیگری از فضای مجازی می شود!
بزرگواران تجربه کرده اند که زمانی که به مجلس سخنرانی می روند، بعد از مدت کمی احساس نیاز می کنند که موبایل را در آورده و یا عکسی بگیرند، سلفی بگیرند، لایوش را روشن کند بقیه را هم در مجلس شریك کند...
"به تعبیر دیگر این انسان دیگر قرار نمی گیرد"
آرامش ندارد، چون عادت کرده است به جای اینکه راهی که باید برود را خودش برای خودش بسازد و همان راه را پیش برود، "دیگران برای او راه می سازند."
اینکه دیگران برای ما راه بسازند، ممکن است اوایل مداحی و سخنرانی و ذکر مصیبت و غیره باشد،
ولی "به مرور مطالبی بی فایده به خورد ما داده می شود که بی ربط به برنامه ی ماست."
در نتیجه نَفس عادت می کند به اینکه اطلاعاتی به درد نخور به دست بیاورد، ولی اگر خودش بسازد و پیش برود و انتخاب شده
و دقیق پیش برود، خوب است.
ممکن است عده ای که این فضا را دوست دارند خوششان نیاید، اما من برای عرایضم دلیل دارم، شیطان از بیرون برای این ماجرا طراحی و برنامه ریزی کرده است. درست است که شیطان نمی تواند ما را مجبور به کاری کند، ولی کار شیطان زمینه سازی است...
کم کم مسیر توجه نفس به سمت و سویی می رود که فرد متوجه می شود نمی تواند بدون فضای مجازی زندگی را بگذراند، نمی تواند صبح را به شب برساند، موقع خواب باید به موبایل نگاه کند، موقع بیدار شدن هم، حتی گاهی این فضا برای انسان وظیفه تراشی می کند، مثلا من الان وظیفه دارم فلان مطلب را ارسال کنم.
البته گاهی اقتضای فضای کاری شخص ایجاب می کند از موبایل و فضای مجازی استفاده کند که این بحث دیگری است باید بررسی کنیم این کاری که می خواهیم انجام دهیم
بهترین هست یا نه؟ آن وقت مشکل حل می شود. اگر در رشته ی کاری بنده، این مهم ترین و اصلی ترین کار باشد، خب من باید آن را انجام بدهم، اما باید با خودم به این نتیجه برسم که
این کاری که الان در حال انجام آن هستم بهترین کار هست یا خیر؟
پس این فضا باعث می شود انسان نتواند ذهن خود را دقایقی به خدا و توحید و قرآن معطوف کند، حال چه برسد بخواهیم دو
دقیقه سر نماز متوجه ذات اقدس باری تعالی باشیم. در روایت آمده: التوحید نفی التوحید : یعنی شما آن حالت توحیدی که تصور
می کنید عالی ست را حتی باید نفی کنید، و بالاتر بروید. چه برسد به اینکه من دو دقیقه سر نماز بنشینم و ذهنم هزار جا برود.
پس نکته اینجاست که "ما باید جلوی ورودی های چشم، گوش و ... را ببندیم و آن را مدیریت کنیم."
••• یافته های چشم و گوش و چشائی به قلب وارد می شود
و قلب با آنها شکل می گیرد. ورودی ها، رفت و آمدها و ارتباطات باید کنترل شوند تا خیال ما آرام شود •••
♦️ماه رمضان، دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
🔻جلسه ی سیزدهم
"کنترل ورودی ها در جهان مدرن برای تصحیح خیال"
♦️آرشیو صوت ها🔻
t.me/esfahani_archive
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@sholeye_toor
♦️اینستاگرام
https://b2n.ir/460822