eitaa logo
شعله ی طور
12.5هزار دنبال‌کننده
444 عکس
227 ویدیو
120 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive انصات: @ensaat_org طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
آن حکاکی‌هایی که در وجودمان از جبلّت کردیم، با قرآن کریم فتح می‌شود و می‌توان از آنها گذشت... ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیستم (تقدیر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در شب قدر و نسبت غائبه ها و فقر های انسان با کتاب مبین و مقام ولایت) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
آیت الله بهجت می‌فرمود وقتی دلتان برای امام زمان علیه السلام تنگ می‌شود، به قرآن کریم و صفحاتش نگاه کنید. چرا؟ بخاطر اینکه، این[قرآن] صورت مکتوب امیرالمومنین علیه السلام و مقام ولایت است. ‌♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی هجدهم (ربط قرآن و ذکر و حقیقت مکتوب مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام با توجه به معنای طبقات وجودی انسان کامل) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
این کتاب [قرآن کریم] نسبت خیلی مهمی با حقیقت امام علیه السلام دارد؛ همه چیز در او جمع است. من که یك عمر در پی خواهش های زیاد بودم، و خیلی چیزها را می خواستم، اگر بتوانم راهی به آن گنجینه و مخزن که همه چیز در آن جا داده شده، پیدا کنم، چه چیزی بهتر از این است؟ و چرا این کار را نکنم؟ ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیستم (تقدیر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در شب قدر و نسبت غائبه ها و فقر های انسان با کتاب مبین و مقام ولایت) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
‍ ‍ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾  به خورشيد و گسترش نور آن سوگند، و به ماه هنگامی که بعد از آن درآید، و به روز هنگامی که صفحه زمين را روشن سازد، و به شب آن هنگام که زمين را بپوشاند.. همه ی این ها را داشته باشيم، ذیل آن در تفسير قمی روایت داریم: قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ ع قَالَ‌ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَ‌ وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها، قَالَ: الشَّمْسُ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْضَحَ اللَّهُ بِهِ لِلنَّاسِ دِينَهُمْ قُلْتُ: وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قَالَ ذَلِكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع قُلْتُ: وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قَالَ: ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ الَّذِينَ اسْتَبَدُّوا لِلْأَمْرِ- دُونَ آلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ جَلَسُوا مَجْلِساً كَانَ آلُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْلَى بِهِ مِنْهُمْ، فَغَشُّوا دِينَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ- وَ هُوَ قَوْلُهُ: وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها، قَالَ: يَغْشَى ظُلْمُهُمْ ضَوْءَ النَّهَارِ، قُلْتُ: وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قَالَ: ذَلِكَ الْإِمَامُ مِنْ ذُرِّيَّةِ فَاطِمَةَ سلام الله علیها... یعنی پرسيدم از قول خدای تبارک و تعالی "و الشَّمْسِ و ضُحاها"؟ فرمودند: ✨منظور از شمس، پيغمبر اکرم صلی الله عليه و آله است که برای مردم دین را در طبقه ی دنيوی، واضح می کند، البته در عوالم بالاتر هم شمس اوست که برای نفوذ به آسمان ها باید از ایشان احکام را اتخاذ کرد: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا ۚ لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ(۳۳/ الرحمن) و این سلطان به این ماجرا ربط دارد. و بعد می فرماید: الْقمرِ إِذا تلاها، قال ذلك أمِيرُالْمُؤْمِنِين عليه السلام. این وجود مبارک اميرالمؤمنين عليه السلام است بعد می فرماید که بعد از پيغمبر اکرم و اميرالمؤمنين عليهما السلام، بنی اميه آمدند و می خواستند که نور این ها را یعنی شمس و قمر را بگيرند. و بعداً دارد که منظور از و النَّهارِ إِذا جلاها چيست؟ البته به دو صورت روایت داریم، اگر دوستان از جهت ادبی دقت کنند، آیه درباره شمس صحبت می کند که مؤنث است، اما جلاها چيست؟ فاعل کيست؟ می گوید این خورشيد را روز متجلَّی خواهد کرد. از نظر نجومی گفته می شود خورشيد بالا آمد و روز شد، اما در اینجا می گوید روز، خورشيد را به تجلی در می آورد، که در نقل هست که می فرماید "و النَّهارِ إِذا جلَّاها قال ذلِك الْإِمامُ مِنْ ذُرِّیِهً فاطِمهْ سلام الله علیها" بعضی ها این را به امام زمان عليه السلام منتسب کرده اند، یعنی بعد از اینکه پرده ای بر روی حقيقت شمس و قمر می افتد، حقيقت یوم که همان حقيقت تجلَّی و ظهور یا حقيقت روز باشد، می آید و سياهی را کنار می زند... ✨اما نکته ای که هست این است که در هر طبق از طبقات عوالمی که شما بروید، با حقيقت ولایت مواجه می شوید که در آن آسمان، حقيقت ولایت از طریق شمس و قمر در حال درخشش است. بحث مفصل است ما نمی رسيم. در هریك از این آسمان ها، قمر در شب بالا می آید، این که چرا در شب باید قمر باشد؟ و در روز باید شمس باشد؟ روز و شب چه معنایی دارد؟ کيفيت آنها چيست؟ خيلی از بحث ما دور است. اما شما در نظر داشته باشيد در روایات ما داریم که؛ ✨ليله به معنی حضرت فاطمه سلام الله عليها هم هست، که در واقع قمر در ليله می درخشد. اما آیا این ليل هميشه معنای تاریکی دارد؟ یا معنای آن موضعی و آن وجهه ای از حقيقت عالم را دارد، که کثرات در آن کم رنگ می شوند؟ اینکه می گویند حقيقت شبِ عالم یعنی سحر، بهترین وقت برای نفحات است و نسيم سحری که می وزد، بهترین برکات را با خودش همراه دارد، به خاطر این است که برخی از بزرگان گفته اند کمترین ميزان تجلَّيات متکثرات است، یعنی غير خدا آن موقع خاموش و ساکت است و پيدا نيست، چون شب عالم است. این حالت تنزل یافته این معنا است.... ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و یکم (رابطه ی قدر و عزم و حیات اشیاء به ولایت) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ به نظرت خدایی که پرندگان را روی آسمان ها مستقر نگه داشته است از عهده ی استقرار و آرامش تو با تمام آرزوهایت بر نمی آید؟ پرنده ها مظاهر عجیب توکل به خدای کریم سبحانند... 🔻المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
انبساط قلب، می‌تواند امري تلقيني و ايجادي باشد. زواياي قبض قلب را با هويت معكوس آن ميتوان باز كرد! همانجور كه يونس نبي ع به خاطر ترك قومش گمان بر تنگ گرفته شدن بر خويش را نداشت، الهام ذكر يونسيه به قلب ولايي اش در شكم نهنگ را هم متصور نبود. قبض ها آسمان متراكم از ابر انبساطند. 🔻المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
شعله ی طور
‍ قبل از ورود به مبحث اصلی مروری بر مطالب قبل داشته باشیم. ✨ما از بحث اعتنای امیرالمؤمنین علیه السلام به قرائت قرآن کریم، و اهمیت کثرت قرائت قرآن، به بحث کنترل خیال رسیدیم و به نظر می رسد مبحث خیال خیلی گسترده است. نکاتی که بنده عرض کردم، در سطوح اولیه می باشد که قطعاً همه به آن احتیاج دارند. اینطور نیست که بگوییم این مطالب به کار ما نمی آید و در حد کلاس ما نیست، چون هرکسی که وارد مراتب بالاتر شده باشد، قطعاً سطوح اولیه را طی کرده است. ✨نکته ی دیگری که عنوان کردم تعریف خیال، و ربط آن با شاکله و نقشش در شکل گیری بنیان بود. راهکارهایی هم در این زمینه تقدیم دوستان کردیم. برای مثال توجه به یك رشته ی واحد، که در واقع این دستورات همه از جانب خداست که ما را دعوت کرده است. موضوع بعدی صلاة مودّع بود با این تعریف که هر فعلی از واجبات را که انجام می دهیم، به عنوان آخرین عملی درنظر داشته باشیم که فرصت انجام آن را داریم ✨نکته ی بعدی که به آن پرداختیم در رابطه با تعدیل مزاج بود و در آخر نیز وارد مبحث ذکر عملی و ذکر لفظی شدیم. اول در مورد ذکر صحبت کردیم، و به دلایلی اول ذکر عملی را عرض کردیم و بعد ذکر لفظی را بیان کردیم. ✨نشان دادیم که از مهمترین مصادیق ذکر، قرآن کریم است. بعد با بیان آیات و روایات متعدد، به این مسئله رسیدیم که قرآن کریم صورت مکتوب امیرالمومنین علیه السلام می باشد. بحث امشب ما درباره کمیّت و کیفیّت قرائت قرآن به عنوان یکی از مصادیق ذکر لفظی است. بعضی از افراد می گویند ما به جای افزایش کمیّت قرآن کریم، کیفیت آن را بالا می بریم. سوال این است که این چه ادعایی است؟! ما که هستیم که بخواهیم کیفیت قرائت قرآن را بالا ببریم؟ آیا کیفیت قرائت قرآن همان تدبّر در قرآن است؟ تدبر در قرآن تا چه سطحی ممکن است؟ عده ای نیز می گویند ما تدبر در قرآن را نسبت به اصل خواندن قرآن در اولویّت قرار می دهیم. در جواب این نوع ادعاها باید گفت که؛ ✨تدبر در قرآن به معنای ترجمه ی بعضی از لغات و چیدن جمله ها در کنار هم نمی باشد، تدبر، ارتباط با روح القرآن و صورت ولایت اهل بیت علیهم السلام است. دَبْرُ الشِی که واژه ی تدبّر از آن می آید، به معنای زاویه پنهانی شیء و حقیقت باطنی آن شیء است که به آسانی نمی توان به آن راه پیدا کرد و باید برای رسیدن به قوای تدبر، راهکار ارائه شود. یکی از اولیا فرمودند شما می گویید می خواهم" فکر کنم " این درحالی است که هنوز فکر شما راه نیافتاده است و با آن چیزی که باید باشد فاصله قابل توجهی دارد. در واقع برای ارتباط تدبری با قرآن کریم به مقدماتی نیاز است که با محقق شدن آن ها می توان به بطن قرآن با توجه به مراتبی که دارد، وارد شد. ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و دوم (تدبر در قرآن و قفل‌های قلب) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive