کانال محمدرضا کرمرضایی
#کلیپ #رمضان ⚜ یعنی میشه یه افطار؛ دعوتمکنی حرمت....؟ ✍ محمدرضا کرمرضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#کلیپ
#کلام_علما
🎙آیت الله #جوادی_آملی:
✔️ «فقط بگو خدایا آمدم...»
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #کلیپ #کلام_علما 🎙آیت الله #جوادی_آملی: ✔️ «فقط بگو خدایا آمدم...» ✍ محمدرضا کرمرضایی
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معارف
#آیت_الله_کاشانی
🌀 مصاحبه قدیمی با آیت الله #سیدابوالقاسم_کاشانی پس از کودتای ۲۸ مرداد و حکم جدید مصدق
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#شب_جمعه 💠 شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم... 🔲 صلی الله علیک یا ابا عبدالله ✍ محمدرضا کرمرضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_جمعه
💠 شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم...
🔲 صلی الله علیک یا ابا عبدالله
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 أنَّ الرّاحلَ إليك قريبُ المَسافة ✍ محمدرضا کرمرضایی 💠@m_r_k_rezaei
#مشک_عشق
#حضرت_مولا
🔰 امام علی(سلام الله علیه):
⛔️ «اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»
🔸 از ارتکاب #معصیت در خلوت پرهیز کنید زیرا حکم کننده همان بیننده است.
🔻 در دادگاههای دنیوی به خاطر محدودیت علم و جسمِ حاکم معمولاً حاکم غیر از شاهد است، ولی خدای سبحان عالم علی الاطلاق است "الا یعلم من خلق" و بر تمامی احوال، افعال و اقوال شاهد بوده و همه را می بیند "الم یعلم بانّ الله یری".
🔻 بنابراین خدای علیم در دنیا بیینده است و در عقبا حکم کننده.
🟢 نتیجه این سخن این است که فاعل نمی تواند فعل خود را نزد حاکم انکار کند.
🟢 پس چون حاکم همان شاهد است، فاعل را محکوم نموده و چون حاکم همان عقاب کننده است او را عذاب نیز خواهد فرمود.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#تفسیرقرآن 🔰 حضرت آیت حق جناب والا مرحوم #ملاصدرا با بیان دقیق و بنان شریف خود برخی از سوره های #ق
#تفسیر
#ملاصدرا
🔰 سیره علمی مرحوم مصنف در این کتاب نیز مانند سایر کتب خود چنین است که اول معنای مفردات آیات، اختلاف قراءات و شرح و نقد اقوال را ذکر نموده و سپس قول حق و حقیقت، نکات دارای رقیقت و فوائد با شرافت را در منظر خوانندگان با دقت قرار می دهند.
🟢 مرجع #ملاصدرا در:
🔻 اوائل مباحث و ذکر معانی و مطالب، تفاسیر #مجمع_البیان و #بیضاوی و #کشاف است.
🔻 ذکر اقوال و نقل آراء، تفسیر #مجمع_البیان، تفسیر #فخر_رازی و تفسیر #نیشابوری می باشد.
🔻 مباحث عقلی و مطالب #فلسفی، همان مراجع ایشان در سائر کتبشان می باشد.
📚 تفسير القرآن الكريم، المقدمة، ص ۱۲۲.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#تفسیر #ملاصدرا 🔰 سیره علمی مرحوم مصنف در این کتاب نیز مانند سایر کتب خود چنین است که اول معنای مفر
#تفسیر
#ملاصدرا
#سوره_حمد
🔰 نامهای این سوره؛
🔹 فاتحه الکتاب: یعنی شروع کننده قرآن، زیرا #قرآن با این سوره شروع می شود.
🔹امّ القرآن: یعنی مادر قرآن، زیرا معانی مقصود در قرآن کریم در این سوره وجود دارد.
🔹مثانی: یعنی دوتاها، این نام می تواند دو علت داشته باشد:
🔻 زیرا در هر نماز حداقل دو بار خوانده می شود.
🔻 زیرا دو بار بر پیامبر نازل شده است یکی در مکه و دیگری در مدینه.
🔹 همچنین نام هایی مانند کنز، وافیه و شافیه.
🟢 این سوره بالاجماع دارای هفت آیه است هر چند در آیه بودن بسمله بدون آیه بودن صراط الذین انعمت علیهم یا بالعکس اختلاف وجود دارد.
📚 تفسير القرآن الكريم، ص۱.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه 🔰 برای اینکه یک طلبه بتواند این وظیفه بزرگ و الهی خود را به نحو احسن در
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
✅ حوزۀ علمیه باید برای به #عروج رساندن طلاب و تربیت جانشینان لایق برنامه ریزی نموده و مشغول عملیاتی کردن آن باشد، اگر #حوزۀ_علمیه در اجرایی نمودن این برنامهها کوتاهی نماید و یا آنها را انجام ندهد نه تنها باعث کند شدن سیر صعودی و عروجی طلبه به سوی #هدف_والا خواهد شد بلکه معمولا سبب توقف او میشود و اگر طلبهای در سیر سوی خدای خویش متوقف شده باشد میتواند جامعهای را نیز همراه خود تنزّل دهد.
🔹 مسئولین این امر باید به خوبی اهمیت کار خود را دانسته و به این درک رسیده باشند که اگر در این راه کوتاهی کنند عذابی بیشتر از مسئولین عادی گریبان گیر آنان خواهد شد، چرا که بین اهمیت مسئله و ثواب و عقاب آن رابطۀ تنگاتنگی وجود دارد.
🔹 حوزۀ علمیه پایگاه محکم اسلام، کارخانۀ عظیم انسان سازی، حافظ و نگهبان اسلام و دژ محکم اعتقادات مردم میباشد، اهمیت حوزۀ علمیه به قدری بالا است که میتوان گفت از جهت اهمیت دادن در مقام فکر و عمل بر همۀ مجموعههای گوناگون دیگر مقدّم است، و باید اول به آن رسیدگی نمود زیرا اگر #حوزۀ_علمیه درست و صحیح اداره شود میتواند جهانی را به سمت اصلاح سوق دهد، به علاوه تا اعتقاد فرد به صورت صحیح درست نشود نمی توان به صورت کامل به او اعتماد نموده و کاری را برای اجرایی کردن به او سپرد.
❇️ بنابراین مسئولین امر نباید غافل از برنامههای حوزه باشند، باید هم برنامههای خوب را اجرا نمایند و هم برنامهها را خوب اجرا نمایند.
🔰 حال به برنامههایی که در نظر امامین انقلاب لازم الاجرا میباشند میپردازیم.
🔻 میتوان این برنامهها را به دو دسته تقسیم نمود زیرا برخی از آنها مربوط به امور تحصیلی و آموزشی طلاب است و برخی دیگر مربوط به پروراندن و پرورش آنان.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه ✅ حوزۀ علمیه باید برا
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
🔸 فصل اول: بایستگیهای آموزشی
✅ حوزۀ علمیه باید افرادی را تربیت نماید که با رفتار، گفتار و اعمال خود بتوانند نه تنها خود را، نه تنها کشور خود را بلکه تمام جهان را با اسلام آشنا نموده و اسلام را در سرتاسر گیتی بگسترانند، حال برای رسیدن به این هدف نمیتوان با صرف آرزو به آن رسید بلکه نیاز به فعالیتهای فراوان و برنامههای گوناگونی آموزشی میباشد. این فعالیتها و برنامهها باید طوری باشند تا زمینه رشد طلاب را فراهم نموده و مقتضی رساندن آنان به #هدف_مطلوب را داشته باشد.
🟩 برنامههای آموزشی حوزه باید دارای چند ویژگی باشند؛
🔻 اول: طلبه را به طور کامل با اندیشههای گذشتگان نه تنها آشنا نماید بلکه آنان را بر آن آراء مسلّط نماید، زیرا در گذشته عالمانی بودند اگر شرایط برایشان فراهم بود هر کدام میتوانستند حکومتی را تشکیل داده و احکام اسلام را به اجرا درآورند، علمائی که اگر نبودند الآن خبری از اسلام نیز نبود. آشنایی با هزاران نوع افکاری که سالها فکر خود را تقدیم اسلام نمودهاند لازم و ضروری است، زیرا در صورت فراگیری و تسلّط کامل بر آنها، شخص طلبه بهتر، سریعتر و راحتتر میتواند نظریات اسلام را درک نماید.
🔻 دوم: باید ویژگیهای جهان معاصر را به طلبه بشناساند، اگر طلبه با مسائل موجود در جهان هستی آشنا نباشد چگونه میتواند اسلام را بر سر سفره آن پهن نماید؟! به درستی اگر کسی به زمانۀ خود و مسائل جاری در آن علم پیدا نکند، حوادث روزگار او را با خود خواهد ربود و نه تنها نمیتواند فرد تأثیر گذاری برای اسلام و مسلمین باشد بلکه وبال گردن آنان خواهد شد. قبل از انقلاب کم نبودند عالمانی با سواد اما بیاطلاع از مسائل روز، بدون داشتن قدرت تحلیلهای گوناگون و بدون دیدن دسیسههای به ظاهر اسلامی! که در نهایت به راحتی برای شاه هدیهها فرستاده و در صدد نصیحت و در پوش گذاشتن بر اعمال عمّال شاه و خود شاه با حسن ظنّ بر افعال مسلمان! بر میآمدند.
‼️ عالمانی بودند حضرت امام را مضرّ به حال اسلام و مسلمین دانسته و نقشه برای قتل او میکشیدند.!
⚠️ همۀ اینها دلیلی جز نبودِ بصیرت ندارد، اگر #بصیرت کافی و آشنایی با مسائل روز در برنامۀ حوزه نباشد، نهایتاً بتوان کسی را تربیت کرد که برای امثال شاه هدیهها فرستاده و برای امثال امام خمینیها نقشه قتل بکشد.
🔻 سوم: این توانایی را به طلبه بدهد تا نظریه جدیدی را به نظریات موجود اضافه نماید، یعنی خود طلبه بتواند نظریه پردازی کند. طلبۀ غیر قادر بر نظریه پردازی فقط میتواند مانند ضبط صوت آراء و نظریات دیگران را نقل نماید.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 أنَّ الرّاحلَ إليك قريبُ المَسافة ✍ محمدرضا کرمرضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#ابوحمزه_ثمالی
🔘 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei