#فلسفۀ_فلسفه
#علوم_عقلی
❇️ برخی مباحث هر علمی به عنوان مقدمه در اول آن علم مطرح خواهد شد، این نوع مباحث گاه اساسی و تأثیر گذار خواهند بود یعنی با معرفت به این نوع مباحث، در تعلیم و تعلّم علمِ منظور تسهیل صورت گرفته و گاه بدون آنها نمیتوان وارد علم شد؛ مثلاً اثبات وجود موضوع هر علمی چیزی است خارج از حیطۀ خود علم اما تأثیر آن چنین است که اگر نتوان آن را اثبات نمود نمیتوان وارد علم شد، مباحثی مانند غایت علم، نوع محمولهای علم، غرض از تعلّم علم و ... از این دسته اند، تقدّم تعلّم برخی از این مباحث لزومی است و برخی دیگر جوازی، اما هردو دسته در تأثیر تقدیمشان شریک اند.
🔹 بنابراین قبل از ورود به هر علمی نیاز است خوانندۀ آن با مباحث مذکورِ علمِ مقصود آشنا شود تا بتواند بهتر و سریعتر به هدف خود برسد.
❇️ فلسفه نیز مانند سائر علوم از این نوع مباحث نه تنها بینیاز نبوده بلکه جهت دقیق و ظریف بودن مطالب مذکور در آن، بررسی این نوع مطالب در #علم_فلسفه اولویت دارد.
🔹 توضیح و تبیین این مباحث که به عنوان مسائل بنیادی برای علم فلسفه محسوب شده - و به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ورود اصل بحث و نمود روش بحث تأثیر گذارند و با در نظر گرفتن نتیجه مورد اختلاف و عمل به نظر نهایی، مباحث و مسائل فلسفه نیز کم و زیاد شده، برخی از آنها جایی در فلسفه نخواهند داشت و برخی دیگر وارد فلسفه میشوند مثلاً اگر قائل به امکان برهان آوردن به نوع #برهان_لمّی در فلسفه بودیم مسائل و مباحث مربوط به برهان لمّی در آن داخل میشوند، در غیر این صورت آنها جایی در #علم_فلسفه نخواهند داشت - باعث جلوگیری از تشتّت افکار و زبان دانش جویان و دانش گویان شده، عامل تسریع و تسهیل در تفهیم مباحث پرپیچ و خم و دارای خمیدگی گشته، در نهایت حامل ایجاد شوق و ذوق به خواننده این علم خواهد شد؛
زیرا وقتی #موضوع، #محمولها، #روش_تحقیق، #غایت، #غرض_از_تعلّم و... از علمی به طور واضح مشخص شده باشد خواننده فارغ از جوانب مسئله بر اصل مطلب تمرکز نموده و وقت بیشتری را جهت فهم دقیقتر ادقّ مطالب مصروف میدارد.
💠 این نوع مسائل را در علم فلسفه با عنوان فلسفۀ فلسفه نام نهادیم.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفۀ_فلسفه #علوم_عقلی ❇️ برخی مباحث هر علمی به عنوان مقدمه در اول آن علم مطرح خواهد شد، این نوع م
#فلسفۀ_فلسفه
#علوم_عقلی
🔰 #علامه_طباطبایی و #علامه_مصباح به عنوان دو تن از عالمان درجه اول علم فلسفه در زمان حاضر راه گشا و راه نمای مبتدیان و همچنین صاحب نظران این علم میباشند، زیرا این دو عالم با روشهای گوناگون مانند کرسی تدریس، تألیف، جلسات تبیین و ... با دقتهای دقیق خود مباحث پیچیده این علم را آسان نموده و با بیانی بیآلایش به رشته تحریر در آورده، #مسائل_معسور_فلسفی را با جوابهای معقول، میسور نموده اند و خدمات فراوان دیگری که جای بیان آنها در این مختصر نگنجیده و به تألیفی مستقل نیاز دارد.
🔹 این دو فیلسوف در برخی از این نوع مباحث مانند #موضوع، #روش_تحقیق، #غایت و #غرض_از_تعلّم #علم_فلسفه با هم در اختلاف میباشند؛
🔻 گاهی در نتیجه بحث مورد اختلاف با هم تفاوت نظر دارند و گاهی در روش رسیدن به نتیجه مورد اتفاق، به عنوان مثال: علامه طباطبایی میفرماید فلسفه غایت ندارد و استدلال این مدعا را، اعم بودن موضوع آن قرار داده اند ولی علامه مصباح میفرماید عمومیت موضوع فلسفه مقتضی غایت نداشتن موضوع فلسفه است، ولی مقتضی غایت نداشتن خود علم فلسفه نیست. و یا علامه طباطبایی میفرماید فلسفه از احوال کلی موجود مطلق بحث میکند؛ زیرا اولاً نمیتوان تمام حقائق جزئی را بررسی و تبیین نمود و ثانیاً در فلسفه از برهان استفاده میشود وبرهان شامل جزئیات نمیشود اما علامه مصباح میفرماید اولاً عدم قدرت بر تمییز تمام حقائق جزئی نمیتواند دلیل بحث کردن فقط #علم_فلسفه از احوال کلی موجود مطلق باشد و ثانیاً شامل جزئیات نشدن برهان، مختص به برهانهای در فلسفه نیست، به علاوه در اینکه آیا برهان شامل جزئی میشود یا خیر بحث است، و... .
☑️ با توجه در مطالب مذکور میتوان اهمیت پژوهش دربارۀ فلسفۀ فلسفۀ اسلامی (فلسفه به معنی متافیزیک) از دیدگاه دو علامه را به خوبی درک نمود، به همین خاطر زین پس نکاتی در این مورد بیان خواهد شد تا بتوان گامی جهت تسهیل در روند تفهیم #علم_فلسفه برداشت.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#کشکول
🔰 سفارش یک پزشک
🔹 شخصی می گفت در شهر مغرب (مراکش) به پزشکی برخورد کردم که بیماران زیادی برای درمان نزد او بودند.
به نزد او رفتم و گفتم خداوند تو را رحمت کند. بیماری مرا درمان کن.
🔹 آن پزشک مدت زمان کمی به چهرهٔ من نگاه کرد و گفت: ریشۀ فقر (#نیازمندی_به_خدا) به همراه برگ #صبر و هلیلهٔ #فروتنی را گرفته و در ظرف #یقین جمع کن و آب #ترس_از_خداوند را بر روی آن بریز و آتش غم و غصه را زیر آن شعله ور نما. سپس آن را در ظرف #مراقبت از نفس پالایش کرده و در جام #رضایت و خشنودی بریز و با مایع #توکل مخلوط کن و با دست #صدق و راستی آن را بخور و با کاسه #استغفار بنوش و با آب #تقوی، دهان خود را شست و شو بده و از #حرص و #طمع دوری کن و با این کار امید است که خداوند تو را شفا دهد.
📖 کشکول شیخ بهایی، ص۴۵.
#اللَّهُمَّ_اشْفِ_کُلَّ_مَرِیضٍ
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#ابوحمزه_ثمالی
🔘 عَصَيْناكَ وَنَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنا
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#کلیپ #رمضان ⚜ یعنی میشه یه افطار؛ دعوتمکنی حرمت....؟ ✍ محمدرضا کرمرضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#کلیپ
#کلام_علما
🎙آیت الله #جوادی_آملی:
✔️ «فقط بگو خدایا آمدم...»
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #کلیپ #کلام_علما 🎙آیت الله #جوادی_آملی: ✔️ «فقط بگو خدایا آمدم...» ✍ محمدرضا کرمرضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#آیت_الله_کاشانی
🌀 مصاحبه قدیمی با آیت الله #سیدابوالقاسم_کاشانی پس از کودتای ۲۸ مرداد و حکم جدید مصدق
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#شب_جمعه 💠 شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم... 🔲 صلی الله علیک یا ابا عبدالله ✍ محمدرضا کرمرضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شب_جمعه
💠 شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم...
🔲 صلی الله علیک یا ابا عبدالله
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 أنَّ الرّاحلَ إليك قريبُ المَسافة ✍ محمدرضا کرمرضایی 💠@m_r_k_rezaei
#مشک_عشق
#حضرت_مولا
🔰 امام علی(سلام الله علیه):
⛔️ «اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»
🔸 از ارتکاب #معصیت در خلوت پرهیز کنید زیرا حکم کننده همان بیننده است.
🔻 در دادگاههای دنیوی به خاطر محدودیت علم و جسمِ حاکم معمولاً حاکم غیر از شاهد است، ولی خدای سبحان عالم علی الاطلاق است "الا یعلم من خلق" و بر تمامی احوال، افعال و اقوال شاهد بوده و همه را می بیند "الم یعلم بانّ الله یری".
🔻 بنابراین خدای علیم در دنیا بیینده است و در عقبا حکم کننده.
🟢 نتیجه این سخن این است که فاعل نمی تواند فعل خود را نزد حاکم انکار کند.
🟢 پس چون حاکم همان شاهد است، فاعل را محکوم نموده و چون حاکم همان عقاب کننده است او را عذاب نیز خواهد فرمود.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#تفسیرقرآن 🔰 حضرت آیت حق جناب والا مرحوم #ملاصدرا با بیان دقیق و بنان شریف خود برخی از سوره های #ق
#تفسیر
#ملاصدرا
🔰 سیره علمی مرحوم مصنف در این کتاب نیز مانند سایر کتب خود چنین است که اول معنای مفردات آیات، اختلاف قراءات و شرح و نقد اقوال را ذکر نموده و سپس قول حق و حقیقت، نکات دارای رقیقت و فوائد با شرافت را در منظر خوانندگان با دقت قرار می دهند.
🟢 مرجع #ملاصدرا در:
🔻 اوائل مباحث و ذکر معانی و مطالب، تفاسیر #مجمع_البیان و #بیضاوی و #کشاف است.
🔻 ذکر اقوال و نقل آراء، تفسیر #مجمع_البیان، تفسیر #فخر_رازی و تفسیر #نیشابوری می باشد.
🔻 مباحث عقلی و مطالب #فلسفی، همان مراجع ایشان در سائر کتبشان می باشد.
📚 تفسير القرآن الكريم، المقدمة، ص ۱۲۲.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#تفسیر #ملاصدرا 🔰 سیره علمی مرحوم مصنف در این کتاب نیز مانند سایر کتب خود چنین است که اول معنای مفر
#تفسیر
#ملاصدرا
#سوره_حمد
🔰 نامهای این سوره؛
🔹 فاتحه الکتاب: یعنی شروع کننده قرآن، زیرا #قرآن با این سوره شروع می شود.
🔹امّ القرآن: یعنی مادر قرآن، زیرا معانی مقصود در قرآن کریم در این سوره وجود دارد.
🔹مثانی: یعنی دوتاها، این نام می تواند دو علت داشته باشد:
🔻 زیرا در هر نماز حداقل دو بار خوانده می شود.
🔻 زیرا دو بار بر پیامبر نازل شده است یکی در مکه و دیگری در مدینه.
🔹 همچنین نام هایی مانند کنز، وافیه و شافیه.
🟢 این سوره بالاجماع دارای هفت آیه است هر چند در آیه بودن بسمله بدون آیه بودن صراط الذین انعمت علیهم یا بالعکس اختلاف وجود دارد.
📚 تفسير القرآن الكريم، ص۱.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه 🔰 برای اینکه یک طلبه بتواند این وظیفه بزرگ و الهی خود را به نحو احسن در
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
✅ حوزۀ علمیه باید برای به #عروج رساندن طلاب و تربیت جانشینان لایق برنامه ریزی نموده و مشغول عملیاتی کردن آن باشد، اگر #حوزۀ_علمیه در اجرایی نمودن این برنامهها کوتاهی نماید و یا آنها را انجام ندهد نه تنها باعث کند شدن سیر صعودی و عروجی طلبه به سوی #هدف_والا خواهد شد بلکه معمولا سبب توقف او میشود و اگر طلبهای در سیر سوی خدای خویش متوقف شده باشد میتواند جامعهای را نیز همراه خود تنزّل دهد.
🔹 مسئولین این امر باید به خوبی اهمیت کار خود را دانسته و به این درک رسیده باشند که اگر در این راه کوتاهی کنند عذابی بیشتر از مسئولین عادی گریبان گیر آنان خواهد شد، چرا که بین اهمیت مسئله و ثواب و عقاب آن رابطۀ تنگاتنگی وجود دارد.
🔹 حوزۀ علمیه پایگاه محکم اسلام، کارخانۀ عظیم انسان سازی، حافظ و نگهبان اسلام و دژ محکم اعتقادات مردم میباشد، اهمیت حوزۀ علمیه به قدری بالا است که میتوان گفت از جهت اهمیت دادن در مقام فکر و عمل بر همۀ مجموعههای گوناگون دیگر مقدّم است، و باید اول به آن رسیدگی نمود زیرا اگر #حوزۀ_علمیه درست و صحیح اداره شود میتواند جهانی را به سمت اصلاح سوق دهد، به علاوه تا اعتقاد فرد به صورت صحیح درست نشود نمی توان به صورت کامل به او اعتماد نموده و کاری را برای اجرایی کردن به او سپرد.
❇️ بنابراین مسئولین امر نباید غافل از برنامههای حوزه باشند، باید هم برنامههای خوب را اجرا نمایند و هم برنامهها را خوب اجرا نمایند.
🔰 حال به برنامههایی که در نظر امامین انقلاب لازم الاجرا میباشند میپردازیم.
🔻 میتوان این برنامهها را به دو دسته تقسیم نمود زیرا برخی از آنها مربوط به امور تحصیلی و آموزشی طلاب است و برخی دیگر مربوط به پروراندن و پرورش آنان.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه ✅ حوزۀ علمیه باید برا
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
🔸 فصل اول: بایستگیهای آموزشی
✅ حوزۀ علمیه باید افرادی را تربیت نماید که با رفتار، گفتار و اعمال خود بتوانند نه تنها خود را، نه تنها کشور خود را بلکه تمام جهان را با اسلام آشنا نموده و اسلام را در سرتاسر گیتی بگسترانند، حال برای رسیدن به این هدف نمیتوان با صرف آرزو به آن رسید بلکه نیاز به فعالیتهای فراوان و برنامههای گوناگونی آموزشی میباشد. این فعالیتها و برنامهها باید طوری باشند تا زمینه رشد طلاب را فراهم نموده و مقتضی رساندن آنان به #هدف_مطلوب را داشته باشد.
🟩 برنامههای آموزشی حوزه باید دارای چند ویژگی باشند؛
🔻 اول: طلبه را به طور کامل با اندیشههای گذشتگان نه تنها آشنا نماید بلکه آنان را بر آن آراء مسلّط نماید، زیرا در گذشته عالمانی بودند اگر شرایط برایشان فراهم بود هر کدام میتوانستند حکومتی را تشکیل داده و احکام اسلام را به اجرا درآورند، علمائی که اگر نبودند الآن خبری از اسلام نیز نبود. آشنایی با هزاران نوع افکاری که سالها فکر خود را تقدیم اسلام نمودهاند لازم و ضروری است، زیرا در صورت فراگیری و تسلّط کامل بر آنها، شخص طلبه بهتر، سریعتر و راحتتر میتواند نظریات اسلام را درک نماید.
🔻 دوم: باید ویژگیهای جهان معاصر را به طلبه بشناساند، اگر طلبه با مسائل موجود در جهان هستی آشنا نباشد چگونه میتواند اسلام را بر سر سفره آن پهن نماید؟! به درستی اگر کسی به زمانۀ خود و مسائل جاری در آن علم پیدا نکند، حوادث روزگار او را با خود خواهد ربود و نه تنها نمیتواند فرد تأثیر گذاری برای اسلام و مسلمین باشد بلکه وبال گردن آنان خواهد شد. قبل از انقلاب کم نبودند عالمانی با سواد اما بیاطلاع از مسائل روز، بدون داشتن قدرت تحلیلهای گوناگون و بدون دیدن دسیسههای به ظاهر اسلامی! که در نهایت به راحتی برای شاه هدیهها فرستاده و در صدد نصیحت و در پوش گذاشتن بر اعمال عمّال شاه و خود شاه با حسن ظنّ بر افعال مسلمان! بر میآمدند.
‼️ عالمانی بودند حضرت امام را مضرّ به حال اسلام و مسلمین دانسته و نقشه برای قتل او میکشیدند.!
⚠️ همۀ اینها دلیلی جز نبودِ بصیرت ندارد، اگر #بصیرت کافی و آشنایی با مسائل روز در برنامۀ حوزه نباشد، نهایتاً بتوان کسی را تربیت کرد که برای امثال شاه هدیهها فرستاده و برای امثال امام خمینیها نقشه قتل بکشد.
🔻 سوم: این توانایی را به طلبه بدهد تا نظریه جدیدی را به نظریات موجود اضافه نماید، یعنی خود طلبه بتواند نظریه پردازی کند. طلبۀ غیر قادر بر نظریه پردازی فقط میتواند مانند ضبط صوت آراء و نظریات دیگران را نقل نماید.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 أنَّ الرّاحلَ إليك قريبُ المَسافة ✍ محمدرضا کرمرضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#ابوحمزه_ثمالی
🔘 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔸 فصل اول: بایستگیهای
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
🔸 فصل اول: بایستگیهای آموزشی
🔻 چهارم: از نیرویها و امکانات موجود بهره کافی و وافی را برده و از تلف شدن بیرویه آنها جلوگیری نماید. سابق عالمانی بودند والا مقام، بدون داشتن امکانات فعلی #حوزۀ_علمیه به آن مقامات رسیدند، قطعاً استفاده صحیح از این امکانات باعث تسریع در رسیدن به #هدف-مطلوب خواهد شد.
🔻 پنجم: حوزه باید با توجه به گذشته و تجربه چند صد سالۀ خویش، #نقاط_ضعف را اصلاح، کمبودها را رفع و نقصانها را جبران نماید.
🔻 ششم: باید حوزه در برنامههای خود عامل به نظم باشد، بدون نظم نمیتوان کاری را از پیش برد، با صرف نظر از دلایل عقلی و عقلایی میتوان اهمیت نظم را از آخرین سخنان حضرت علی به خوبی دریافت.
با این مقدّمه به بیان تفصیل کمّی و کیفی ویژگیهای برنامه لازم آموزشی حوزه میپردازیم.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#سال_نو
#بهار_جان
🔸 آیت الله #جوادی_آملی: در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به #یاد_معاد باشید. چون در قرآن کریم یکی از نمونه های معاد را جریان بهار ذکر می کند.
🔹 در بهار خدای سبحان دو کار انجام می دهد:
🔻 یکی اینکه #خوابیده_ها_را_بیدار می کند.
🔻 یکی اینکه #مرده_ها_را_زنده می کند.
▫️ این درخت ها در زمستان خواب اند ولی بهار که شد بیدار می شوند، وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در می آورد، این مرده ها را زنده می کند.
🔸 جریان #مقلب_القلوب_و_الأبصار در قرآن دو جا ذکر شده و هر دو جا مربوط به مسئله #معاد_و_قیامت است:
🔻 یکی اینکه فرمود افراد کافری که دل هایشان را تطهیر نکردند آلوده است ما در قیامت دل های اینها را زیر و رو می کنیم ﴿وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ کَمَا لَمْ یؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ﴾.
🔻 در جای دیگر در سوره مبارکه نور که از رجال الهی سخن به میان می آید می فرماید #رجال_الهی کسانی اند که ﴿ لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ ﴾ اینها کسانی اند که ﴿ یخَافُونَ یوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴾ اینها از روزی می ترسند که دل ها زیر و رو می شود، چشم ها برگردانده و زیر و رو می شود که این هم باز مربوط به مسئله قیامت است.
🔸 نتیجه بحث اینکه بهار انسان را به یاد قیامت می اندازد، در تحویل سال که بهار است به خدا عرض می کنیم:
ای خدایی که دل ها را زیر و رو می کنی، ای خدایی که چشم ها را زیر و رو می کنی، ای خدایی که شب و روز را مدیریت می کنی، ای خدایی که سال را به سال دیگر و حال را به حال دیگر تبدیل می کنی، حال ما را به بهترین وجه تبدیل کن تا ما گرفتار تقلیب قلوب نشویم، گرفتار تقلیب ابصار نشویم!
بلکه از #احسن_الأحوال بهره بگیریم، این عصاره دعاست بر اساس تناسبی که بین بهار و معاد و حوادث تلخ معاد است. پس اگر در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید و یکی از راه های تذکره معاد همین است که ما از تقلیب قلوب نجات و از تقلیب ابصار نجات پیدا کنیم.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی
#مشک_عشق
#امام_کاظم
✅ مدیریت #زمان در زندگی، از دیدگاه امام _موسی_کاظم(ع)
🌺 «اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات»؛ سعی کنید در زندگی، زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید:
1⃣ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ
🖊 بخشی را به مناجات و گفتوگو با خداوند متعالی اختصاص دهید.
2⃣ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ
🖊 بخشی را برای گذران زندگی دنیوی قرار دهید.
3⃣ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَكُمْ عُیُوبَكُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِنِ
🖊 بخشی از زمان را به نشست و برخواست با برادران و اشخاص مورد اعتمادی بپردازید كه شما را از عیب هایتان آگاه می کنند و از صمیم قلب با شما یک رو هستند.
4⃣ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ
🖊 زمانی را برای لذت بردن و تفریح کردن با امور حلال بگذرانید.
🔻 وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات
▫️ به کمک بخش چهارم است که شما توان انجام دادن سه بخش اول را خواهید داشت.
📚 تحف العقول، ص 409.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #آیت_الله_کاشانی 🌀 مصاحبه قدیمی با آیت الله #سیدابوالقاسم_کاشانی پس از کودتای ۲۸ مرداد و حکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#امام_خمینی
🎥 امام خمینی(ره): اینکه انسان را معذب خواهد کرد این است که کمال را عوضی گرفته است
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #امام_خمینی 🎥 امام خمینی(ره): اینکه انسان را معذب خواهد کرد این است که کمال را عوضی گرفته اس
#معارف
#امام_خمینی
#فاجعه_بیمارستان_شفا
💢اسرائیل یک غده سرطانی است
◾️من از سالهای طولانی راجع به اسرائیل و راجع به جنایات او همیشه در خطبه ها، در نوشته ها، گوشزد کرده ام به مسلمین که این یک غده سرطانی است در یک گوشه ممالک اسلامی، و اینطور نیست که اکتفا بکند به همان «قدس» و اینها، اینها بنایشان بر این است که پیش بروند؛ یعنی اینها تابع سیاست امریکا هستند. امریکا هم آمالش فقط یکجا نیست، چنانچه همه ابرقدرتها می خواهند همه ممالک را تحت سیطره قرار بدهند.
📚صحیفه امام، ج 12، ص 319.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei