eitaa logo
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
150 دنبال‌کننده
77 عکس
161 ویدیو
8 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران راه ارتباطی: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
#عروج‌الطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه ✅ حوزۀ علمیه باید برا
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔸 فصل اول: بایستگی‌های آموزشی ✅ حوزۀ علمیه باید افرادی را تربیت نماید که با رفتار، گفتار و اعمال خود بتوانند نه تنها خود را، نه تنها کشور خود را بلکه تمام جهان را با اسلام آشنا نموده و اسلام را در سرتاسر گیتی بگسترانند، حال برای رسیدن به این هدف نمی‌توان با صرف آرزو به آن رسید بلکه نیاز به فعالیت‌های فراوان و برنامه‌های گوناگونی آموزشی می‌باشد. این فعالیت‌ها و برنامه‌ها باید طوری باشند تا زمینه رشد طلاب را فراهم نموده و مقتضی رساندن آنان به را داشته باشد. 🟩 برنامه‌های آموزشی حوزه باید دارای چند ویژگی باشند؛ 🔻 اول: طلبه را به طور کامل با اندیشه‌های گذشتگان نه تنها آشنا نماید بلکه آنان را بر آن آراء مسلّط نماید، زیرا در گذشته عالمانی بودند اگر شرایط برایشان فراهم بود هر کدام می‌توانستند حکومتی را تشکیل داده و احکام اسلام را به اجرا درآورند، علمائی که اگر نبودند الآن خبری از اسلام نیز نبود. آشنایی با هزاران نوع افکاری که سال‌ها فکر خود را تقدیم اسلام نموده‌اند لازم و ضروری است، زیرا در صورت فراگیری و تسلّط کامل بر آن‌ها، شخص طلبه بهتر، سریع‌تر و راحت‌تر می‌تواند نظریات اسلام را درک نماید. 🔻 دوم: باید ویژگی‌های جهان معاصر را به طلبه بشناساند، اگر طلبه با مسائل موجود در جهان هستی آشنا نباشد چگونه می‌تواند اسلام را بر سر سفره آن پهن نماید؟! به درستی اگر کسی به زمانۀ خود و مسائل جاری در آن علم پیدا نکند، حوادث روزگار او را با خود خواهد ربود و نه تنها نمی‌تواند فرد تأثیر گذاری برای اسلام و مسلمین باشد بلکه وبال گردن آنان خواهد شد. قبل از انقلاب کم نبودند عالمانی با سواد اما بی‌اطلاع از مسائل روز، بدون داشتن قدرت تحلیل‌های گوناگون و بدون دیدن دسیسه‌های به ظاهر اسلامی! که در نهایت به راحتی برای شاه هدیه‌ها فرستاده و در صدد نصیحت و در پوش گذاشتن بر اعمال عمّال شاه و خود شاه با حسن ظنّ بر افعال مسلمان! بر می‌آمدند. ‼️ عالمانی بودند حضرت امام را مضرّ به حال اسلام و مسلمین دانسته و نقشه برای قتل او می‌کشیدند.! ⚠️ همۀ این‌ها دلیلی جز نبودِ بصیرت ندارد، اگر کافی و آشنایی با مسائل روز در برنامۀ حوزه نباشد، نهایتاً بتوان کسی را تربیت کرد که برای امثال شاه هدیه‌ها فرستاده و برای امثال امام خمینی‌ها نقشه قتل بکشد. 🔻 سوم: این توانایی را به طلبه بدهد تا نظریه جدیدی را به نظریات موجود اضافه نماید، یعنی خود طلبه بتواند نظریه پردازی کند. طلبۀ غیر قادر بر نظریه پردازی فقط می‌تواند مانند ضبط صوت آراء و نظریات دیگران را نقل نماید. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
#عروج‌الطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔸 فصل اول: بایستگی‌های
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔸 فصل اول: بایستگی‌های آموزشی 🔻 چهارم: از نیروی‌ها و امکانات موجود بهره کافی و وافی را برده و از تلف شدن بی‌رویه آن‌ها جلوگیری نماید. سابق عالمانی بودند والا مقام، بدون داشتن امکانات فعلی به آن مقامات رسیدند، قطعاً استفاده صحیح از این امکانات باعث تسریع در رسیدن به -مطلوب خواهد شد. 🔻 پنجم: حوزه باید با توجه به گذشته و تجربه چند صد سالۀ خویش، را اصلاح، کمبود‌ها را رفع و نقصان‌ها را جبران نماید. 🔻 ششم: باید حوزه در برنامه‌های خود عامل به نظم باشد، بدون نظم نمی‌توان کاری را از پیش برد، با صرف نظر از دلایل عقلی و عقلایی می‌توان اهمیت نظم را از آخرین سخنان حضرت علی به خوبی دریافت. با این مقدّمه به بیان تفصیل کمّی و کیفی ویژگی‌های برنامه لازم آموزشی حوزه می‌پردازیم. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
🔸 آیت الله : در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به باشید. چون در قرآن کریم یکی از نمونه‌ های معاد را جریان بهار ذکر می ‌کند. 🔹 در بهار خدای سبحان دو کار انجام می‌ دهد: 🔻 یکی اینکه می‌ کند. 🔻 یکی اینکه می ‌کند. ▫️ این درخت ‌ها در زمستان خواب ‌اند ولی بهار که شد بیدار می ‌شوند، وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در می‌ آورد، این مرده ‌ها را زنده می‌ کند. 🔸 جریان در قرآن دو جا ذکر شده و هر دو جا مربوط به مسئله است: 🔻 یکی اینکه فرمود افراد کافری که دل هایشان را تطهیر نکردند آلوده است ما در قیامت دل های اینها را زیر و رو می ‌کنیم ﴿وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ کَمَا لَمْ یؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ﴾. 🔻 در جای دیگر در سوره مبارکه نور که از رجال الهی سخن به میان می ‌آید می ‌فرماید کسانی‌ اند که ﴿ لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ ﴾ اینها کسانی ‌اند که ﴿ یخَافُونَ یوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴾ اینها از روزی می ‌ترسند که دل ‌ها زیر و رو می ‌شود، چشم ‌ها برگردانده و زیر و رو می‌ شود که این هم باز مربوط به مسئله قیامت است. 🔸 نتیجه بحث اینکه بهار انسان را به یاد قیامت می ‌اندازد، در تحویل سال که بهار است به خدا عرض می‌ کنیم: ای خدایی که دل ‌ها را زیر و رو می ‌کنی، ای خدایی که چشم ‌ها را زیر و رو می ‌کنی، ای خدایی که شب و روز را مدیریت می ‌کنی، ای خدایی که سال را به سال دیگر و حال را به حال دیگر تبدیل می ‌کنی، حال ما را به بهترین وجه تبدیل کن تا ما گرفتار تقلیب قلوب نشویم، گرفتار تقلیب ابصار نشویم! بلکه از بهره بگیریم، این عصاره دعاست بر اساس تناسبی که بین بهار و معاد و حوادث تلخ معاد است. پس اگر در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید و یکی از راه‌ های تذکره معاد همین است که ما از تقلیب قلوب نجات و از تقلیب ابصار نجات پیدا کنیم. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی
✅ مدیریت در زندگی، از دیدگاه امام _موسی_کاظم(ع) 🌺 «اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات»؛ سعی کنید در زندگی، زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید: 1⃣ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ 🖊 بخشی را به مناجات و گفت‌وگو با خداوند متعالی اختصاص دهید. 2⃣ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ 🖊 بخشی را برای گذران زندگی دنیوی قرار دهید. 3⃣ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَكُمْ عُیُوبَكُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِنِ 🖊 بخشی از زمان را به نشست و برخواست با برادران و اشخاص مورد اعتمادی بپردازید كه شما را از عیب هایتان آگاه می کنند و از صمیم قلب با شما یک رو هستند. 4⃣ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ 🖊 زمانی را برای لذت بردن و تفریح کردن با امور حلال بگذرانید. 🔻 وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات ▫️ به کمک بخش چهارم است که شما توان انجام دادن سه بخش اول را خواهید داشت. 📚 تحف العقول، ص 409. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
#معارف #امام_خمینی 🎥 امام خمینی(ره): اینکه انسان را معذب خواهد کرد این است که کمال را عوضی گرفته اس
💢اسرائیل یک غده سرطانی است ◾️من از سالهای طولانی راجع به اسرائیل و راجع به جنایات او همیشه در خطبه ها، در نوشته ها، گوشزد کرده ام به مسلمین که این یک غده سرطانی است در یک گوشه ممالک اسلامی، و اینطور نیست که اکتفا بکند به همان «قدس» و اینها، اینها بنایشان بر این است که پیش بروند؛ یعنی اینها تابع سیاست امریکا هستند. امریکا هم آمالش فقط یکجا نیست، چنانچه همه ابرقدرتها می خواهند همه ممالک را تحت سیطره قرار بدهند.‏  📚صحیفه امام، ج 12، ص 319. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
🏴 فقط به این امید دارم که ما صاحب داریم ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
🔰 به خاطر عدم تمرکز حکما و متکلمین بر ، تشتّت و پراکندگی مطالب و عدم تبیین منظّم استدلال‌ها و ردّ شبهات مربوط به آن، می کوشیم تا مباحث و مطالب مربوط را جمع آوری کرده، به صورت کامل و واضح تنظیم و تشریح نموده و استدلال‌های مربوط به آن را به شکل قیاس منطقی به صورت منظّم و مبیّن تقریر نماییم. 🔹 قبل از ورود به اصل بحث، مباحثی را جهت تسهیل امر به عنوان مقدمه ذکر می کنیم، من جمله؛ ❇️ : در مورد بداهت یا عدم بداهت مفهوم علم بین حکما و متکلمین اختلاف است: 🔻 برخی آن را بدیهی و نه تنها بی‌نیاز از تعریف می‌دانند بلکه اساساً معتقد به بوده و می‌گویند: «مفهوم علم يكى از روشن ترين و بديهى‌ترين مفاهيم است، و نه تنها نيازمند به تعريف نيست، كه اساسا تعريف آن امكان ندارد، زيرا مفهوم واضح‌ترى از آن وجود ندارد، كه معرِّف آن واقع شود، و عباراتى كه به عنوان تعريف علم و معرفت، در كتابهاى منطقى يا فلسفى به كار مى‌رود، تعريف حقيقى نيست و منظور از ذكر آنها، يا تعيين مصداق مورد نظر در علم يا در مبحث خاصى است، چنانكه منطقيين علم را، به حصول صورت چيزى در ذهن تعريف كرده‌اند، و فايده آن تعيين مصداق مورد نظر ايشان، يعنى علم حصولى است، و يا اشاره به نظريه تعريف كننده، درباره بعضى از مسائل هستى شناختى مربوط به آن است، چنانكه بعضى از فلاسفه مى‌گويند، علم عبارت است از حضور مجردى نزد مجرد ديگر، يا حضور شيئى نزد موجود مجرد، تا بدين وسيله نظر خود را درباره تجرد علم و عالم، بيان كنند.»۱ 📚۱. آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۱۳۶. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei