7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شب_جمعه
💠 شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم...
🔲 صلی الله علیک یا ابا عبدالله
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#تفسیرقرآن
🔰 حضرت آیت حق جناب والا مرحوم #ملاصدرا با بیان دقیق و بنان شریف خود برخی از سوره های #قرآن را تفسیر فرموده است؛ سورة حديد، سورة أعلى، آية الكرسي، سورة سجدة، سورة طارق، سورة يس، آية النور، سورة زلزال، سورة واقعة، سورة جمعة، سورة فاتحة و سورة بقرة.
💠 ایشان تفسیر عمیق خود را از سورۀ مبارکۀ حدید شروع نموده و در این مورد فرموده اند: وقتی در معانی آیات و رموز و اشارات این سوره تأمّل و تدبّر داشتم نسبت به آیات دیگر قلبم بیشتر حالت انفتاح پیدا می کرد به همین علت به تفسیر قرآن شروع کردم. به خاطر شوق و ذوق فراوان به اظهار الهامات پروردگار به این بندۀ حقیر در سورۀ حدید، تفسیر این سوره را شروع کردم.
💠 البته باید توجه داشت #مرحوم_آخوند از نوشتن تفسیر قرآن در برهه ای از زمان امتناع می ورزید؛ زیرا با خود می گفت: این کار بزرگ و با عظمتی است در شأن افراد عالم به مقال و حال و غیر مشوّش البال، من کجا و اینان کجا! به همین خاطر روزگار مرا از این نوشتار نشانده و از رسیدن به این مقام بازداشت تا اینکه شعله های ملکوتی از جانب حضرت حق جلّ و علا مرا احاطه نمود و بر انجام این کار اقدام نمودم.
📚 تفسير القرآن الكريم، المقدمة، صص118 – 121.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه 🔰 خداوند متعالی برای هدایت و سعادت بشر پیامبرانی را فرستاد تا با دستورات،
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
🔰 برای اینکه یک طلبه بتواند این وظیفه بزرگ و الهی خود را به نحو احسن در ادامه راه پیامبران و امامان انجام داده و خود را مصداق روایات جانشینی نموده و به آسمان #تقوی_و_تقرّب به مقام قرب الهی #عروج کند، لازم است قبل از پرداختن به آن، خود را تربیت نماید؛ زیرا تا خود را مطابق با دستورات اسلام تربیت نکند نمیتواند مروّج، مبلّغ و منذر خوبی به عنوان جانشین باشد.
✅ وقتی انسان صائب در میان سیرۀ علما و زحمات فراوان آنان سیر میکند، خدمتگزارترین و پرسودترین عالمان برای اسلام را #امام_خمینی قدس سره و #امام_خامنهای حفظه الله را مییابد. البته بیشک نمیتوان مقام بلند بالای عالمان دین اسلام و خدمت آنها به این دین همام را نادیده و یا کوچک در نظر گرفت، اما منظور از یافتن امامین انقلاب در میان آنها این است که این دو امام خدمتهایشان منحصر به حیطۀ خاصی از اسلام نبوده و به صورت جامع و گسترده زحمتها کشیدهاند. به همین جهت زین پس به سیرۀ علمی و عملی این دو امام برای فراهم آوردن زیر ساختهای لازم جهت تربیت و به عروج رساندن جانشینانی لایق مانند خود میپردازیم.
🔵 می توان وظایف تربیت عالم اسلامی و جانشین لایق را وظیفۀ دو گروه دانست؛
🔻نخست حوزۀ علمیه به عنوان مسئول تربیتی این قشر؛
🔻دوم خود طلاب.
به همین جهت مطالب مربوطه به دو قسم تقسیم شده و به تفصیل مورد تنظیم به تبیین مطالب پرداخته خواهد شد.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#خودآگاهی_خدا
#معارف
⭕️ بحث دربارۀ علم خدای متعالی یکی از پیچیدهترین و سختترین مباحث علم #الهیات_بالمعنی_الاخص میباشد، به همین خاطر برای حلّ آن مباحث دقیق، مطالب عمیق و معانی ظریف در این رابطه نوشته شده تا بلکه بتوان آن را جزء صفات او شمرد.
❇️ بین حکماء و متکلمان در علم الهی اختلاف فراوانی به چشم میخورد اما اجمالاً میتوان گفت فی الجمله شمردن علم جزء صفات حضرت حق بین اکثر قریب به اتفاق آنان امری مسلّم میباشد ولی در کیفیت این صفت بین آنها اختلاف شده است.
✅ در مورد علم حق تعالی سه مقام متصوّر است:
✔️ علم الهی به ذات خود
✔️ علم الهی به غیر خود قبل از خلقت
✔️ علم الهی به غیر خود بعد از خلقت
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#معارف
✅ جناب #سعدی:
کس نستاندم به هیچ ار تو برانی از درم
مقبل هر دو عالمم گر تو قبول میکنی
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#خودآگاهی_خدا #معارف ⭕️ بحث دربارۀ علم خدای متعالی یکی از پیچیدهترین و سختترین مباحث علم #الهیات_
#خودآگاهی_خدا
#معارف
✅ در مورد علم حق تعالی سه مقام متصوّر است:
✔️ علم #حضرت_حق به ذات خود؛ این نوع علم عبارت است از منکشف بودن ذاتش برای ذاتش به گونهای که هر خیر و فضیلتی برای ذات او هست از خود ذات او به ذات او برسد به عبارت دیگر ذات او منشأ واقعی و حقیقی برای فیض رساندن تمامی فضائل و کمالات وجودی میباشد. بنابراین ریسمان اصلی بحث چنین است؛ خدای متعالی در ذات خود و بدون در نظر گرفتن هر موجود دیگری به خود علم دارد یا خیر؟ مبدأ و منشأ تمامی کمالات و فضائل خود هست یا خیر؟ اساساً این نوع علم داشتن مستلزم محال عقلی هست یا خیر؟ اگر نیست چه دلیلی بر عالم بودن او وجود دارد؟
✔️ علم حضرت حق به غیر خود؛ این نوع خود بر دو قسم است:
🔹 علم حضرت حق به غیر خود قبل از خلقت؛ آیا خالق تعالی در ذات خود، قبل از خلقت مخلوقات به آنها علم دارد یا خیر؟ متعلّق این علم چه چیزی است؟ این نوع علم حصولی است یا حضوری؟ اجمالی است یا تفصیلی؟ چه دلیلی بر این نوع علم وجود دارد؟
🔹 علم حضرت حق به غیر خود بعد از خلقت؛ آیا حضرت حق به تمام موجودات بعد از خلقت علم دارد یا خیر؟ اگر دارد علم او به صورت کلی است یا به تمام جزئیات علم دارد؟ این علم حضوری است یا حصولی؟ چه دلیلی بر این نوع علم وجود دارد؟
💠 می توان سلسله مباحث مربوط به علم الهی را در این سه مقام خلاصه نمود، بنابراین برای تبیین مسئله علم الهی باید پیرامون مقامهای مذکور به بحث پرداخت.
📝 زین پس نکاتی پیرامون علم الهی به ترتیب مذکور بیان خواهد شد.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#کلیپ #معارف ✅ جناب #سعدی: کس نستاندم به هیچ ار تو برانی از درم مقبل هر دو عالمم گر تو قبول میکنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضىٰ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِيَ مِنْهُ
#معارف
#شعبان #رمضان
📽 ما رو دارن میبرن!
💠 سخنان مرحوم آیتالله #مجتبی_تهرانی رضواناللهعلیه دربارۀ فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی ماه شعبان
#کلیپ
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بندگی مبارک باد.🌺
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#فلسفۀ_فلسفه
#علوم_عقلی
❇️ برخی مباحث هر علمی به عنوان مقدمه در اول آن علم مطرح خواهد شد، این نوع مباحث گاه اساسی و تأثیر گذار خواهند بود یعنی با معرفت به این نوع مباحث، در تعلیم و تعلّم علمِ منظور تسهیل صورت گرفته و گاه بدون آنها نمیتوان وارد علم شد؛ مثلاً اثبات وجود موضوع هر علمی چیزی است خارج از حیطۀ خود علم اما تأثیر آن چنین است که اگر نتوان آن را اثبات نمود نمیتوان وارد علم شد، مباحثی مانند غایت علم، نوع محمولهای علم، غرض از تعلّم علم و ... از این دسته اند، تقدّم تعلّم برخی از این مباحث لزومی است و برخی دیگر جوازی، اما هردو دسته در تأثیر تقدیمشان شریک اند.
🔹 بنابراین قبل از ورود به هر علمی نیاز است خوانندۀ آن با مباحث مذکورِ علمِ مقصود آشنا شود تا بتواند بهتر و سریعتر به هدف خود برسد.
❇️ فلسفه نیز مانند سائر علوم از این نوع مباحث نه تنها بینیاز نبوده بلکه جهت دقیق و ظریف بودن مطالب مذکور در آن، بررسی این نوع مطالب در #علم_فلسفه اولویت دارد.
🔹 توضیح و تبیین این مباحث که به عنوان مسائل بنیادی برای علم فلسفه محسوب شده - و به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ورود اصل بحث و نمود روش بحث تأثیر گذارند و با در نظر گرفتن نتیجه مورد اختلاف و عمل به نظر نهایی، مباحث و مسائل فلسفه نیز کم و زیاد شده، برخی از آنها جایی در فلسفه نخواهند داشت و برخی دیگر وارد فلسفه میشوند مثلاً اگر قائل به امکان برهان آوردن به نوع #برهان_لمّی در فلسفه بودیم مسائل و مباحث مربوط به برهان لمّی در آن داخل میشوند، در غیر این صورت آنها جایی در #علم_فلسفه نخواهند داشت - باعث جلوگیری از تشتّت افکار و زبان دانش جویان و دانش گویان شده، عامل تسریع و تسهیل در تفهیم مباحث پرپیچ و خم و دارای خمیدگی گشته، در نهایت حامل ایجاد شوق و ذوق به خواننده این علم خواهد شد؛
زیرا وقتی #موضوع، #محمولها، #روش_تحقیق، #غایت، #غرض_از_تعلّم و... از علمی به طور واضح مشخص شده باشد خواننده فارغ از جوانب مسئله بر اصل مطلب تمرکز نموده و وقت بیشتری را جهت فهم دقیقتر ادقّ مطالب مصروف میدارد.
💠 این نوع مسائل را در علم فلسفه با عنوان فلسفۀ فلسفه نام نهادیم.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفۀ_فلسفه #علوم_عقلی ❇️ برخی مباحث هر علمی به عنوان مقدمه در اول آن علم مطرح خواهد شد، این نوع م
#فلسفۀ_فلسفه
#علوم_عقلی
🔰 #علامه_طباطبایی و #علامه_مصباح به عنوان دو تن از عالمان درجه اول علم فلسفه در زمان حاضر راه گشا و راه نمای مبتدیان و همچنین صاحب نظران این علم میباشند، زیرا این دو عالم با روشهای گوناگون مانند کرسی تدریس، تألیف، جلسات تبیین و ... با دقتهای دقیق خود مباحث پیچیده این علم را آسان نموده و با بیانی بیآلایش به رشته تحریر در آورده، #مسائل_معسور_فلسفی را با جوابهای معقول، میسور نموده اند و خدمات فراوان دیگری که جای بیان آنها در این مختصر نگنجیده و به تألیفی مستقل نیاز دارد.
🔹 این دو فیلسوف در برخی از این نوع مباحث مانند #موضوع، #روش_تحقیق، #غایت و #غرض_از_تعلّم #علم_فلسفه با هم در اختلاف میباشند؛
🔻 گاهی در نتیجه بحث مورد اختلاف با هم تفاوت نظر دارند و گاهی در روش رسیدن به نتیجه مورد اتفاق، به عنوان مثال: علامه طباطبایی میفرماید فلسفه غایت ندارد و استدلال این مدعا را، اعم بودن موضوع آن قرار داده اند ولی علامه مصباح میفرماید عمومیت موضوع فلسفه مقتضی غایت نداشتن موضوع فلسفه است، ولی مقتضی غایت نداشتن خود علم فلسفه نیست. و یا علامه طباطبایی میفرماید فلسفه از احوال کلی موجود مطلق بحث میکند؛ زیرا اولاً نمیتوان تمام حقائق جزئی را بررسی و تبیین نمود و ثانیاً در فلسفه از برهان استفاده میشود وبرهان شامل جزئیات نمیشود اما علامه مصباح میفرماید اولاً عدم قدرت بر تمییز تمام حقائق جزئی نمیتواند دلیل بحث کردن فقط #علم_فلسفه از احوال کلی موجود مطلق باشد و ثانیاً شامل جزئیات نشدن برهان، مختص به برهانهای در فلسفه نیست، به علاوه در اینکه آیا برهان شامل جزئی میشود یا خیر بحث است، و... .
☑️ با توجه در مطالب مذکور میتوان اهمیت پژوهش دربارۀ فلسفۀ فلسفۀ اسلامی (فلسفه به معنی متافیزیک) از دیدگاه دو علامه را به خوبی درک نمود، به همین خاطر زین پس نکاتی در این مورد بیان خواهد شد تا بتوان گامی جهت تسهیل در روند تفهیم #علم_فلسفه برداشت.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei