#معارف
#شهیدسلیمانی
🔰 اشعاری که شهید سلیمانی با خود زمزمه می کردند:
▫️کوه باشید سیل یا باران چه فرقی می کند
▫️سرو باشید باد یا طوفان چه فرقی می کند
▫️مرزها سهم زمین اند و تو سهم آسمان
🔻آسمان شام یا ایران چه فرقی می کند
▫️قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم
🔻حصر الزهراء و آبادان چه فرقی می کند
▫️مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ماست
🔻سامراء غزه حلب تهران چه فرقی می کند
▫️هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ است
🔻بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می کند
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#معارف
#آیت_الله_مجتهد
🔆 هر کس را ببینی از علی دم کم میزند، از او دم کم بزن.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفۀ_فلسفه #علوم_عقلی 🔰 #علامه_طباطبایی و #علامه_مصباح به عنوان دو تن از عالمان درجه اول علم فل
#فلسفه_فلسفه
#فصل_اول_مباحث_مقدماتی
#مفاهیم
#ادامه
🔰 یکی از علتهای اختلاف بین علما و بحث کنندگان عدم فهم صحیح معانی لغاتی است که در محل نزاع به کار رفته است، گاه نافی آنچه مثبت اثبات میکند را نفی نمیکند و گاه مثبت آنچه نافی نفی میکند را اثبات نمیکند و با ادنی تأملی میتوان بازگشت هر دو قول را به یک چیز دانست، به همین خاطر قبل از ورود به بحث، مفاهیم مورد نیاز را مختصراً توضیح خواهیم داد.
🔷 بررسی تطبیقی:
🔹 واژه «بررسی» حاصل و نتیجه مصدر بوده و در لغت به معناهای «امعان نظر در نوشتهاى، غوررسى و اظهار نظر در محتواى چیزی و ... میباشد.1
🔹 واژه تطبیقیّ به معنای «تطبيق عملى در كارها و دستورها» میباشد.2
🔹 منظور از بررسی تطبیقی در این نوشته: برخی از نظرات موجود در مسئلهای را با هم مقایسه نموده، ریشۀ اختلاف آنها را تبیین کرده و هر کدام به صورت مجزا توضیح داده میشوند.
🔷 علم: این واژه ذیل بحث
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
توضیح داده شد.
📚 1. لغت نامه، ج ۱، ص ۳۹۵.
📚 2. ر.ک: تهذيب اللغة، ج9، ص30؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج13، ص287؛ لسان اللسان: تهذيب لسان العرب، ج2، ص81.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفه_فلسفه #فصل_اول_مباحث_مقدماتی #مفاهیم #ادامه 🔰 یکی از علتهای اختلاف بین علما و بحث کنندگان ع
#فلسفه_فلسفه
#فصل_اول_مباحث_مقدماتی
#مفاهیم
#ادامه
🔷 فلسفه:
🔻فلسفه در لغت مصدر جعلى عربى است، #سقراط در مقابل #سوفیستها خود را #فیلاسوفوس (دوستدار علم و حکمت) نامید، این کلمه در زبان عربی به شکل فیلسوف استعمال شد و کلمه فلسفه را از کلمه فیلسوف مشتق نمودند و در لغت به معانی محبت حکمت، دوستداری دانایی، تفنّن در مسائل علمی، شناخت مبادی و علل اولیۀ اشیاء و علم به حقايق موجودات به اندازۀ توانايى بشر میباشد.1
🔻 واژۀ فلسفه در اصطلاح تعاریف مختلف و گوناگونی دارد؛
می توان آنها را تحت تقسیمی ذکر نمود:
☑️ أ. برخی فلسفه را به معنای خیلی عامی گرفته و آن را شامل همه #علوم_عقلی و برهانی به علاوه برخی از علوم اعتباری میدانند؛
▫️در قرون هزار ساله وسطی که دانشگاهها و مدارس به تعطیلی کشیده شده بود، مخالفت با فلسفه در مغرب زمین به اوج رسیده بود، اما رفته رفته این مخالفت کم شده و برخی از دانشمندان آنان بسیاری از آراء فیلسوفان را پذیرفتند، اما پس از چندی از فلسفه برای توجیه عقائد غلط خود به کار برده و آن را وابسته به کلیسا نمودند به همین خاطر نام آن را فلسفه اسکولاستیک نامیدند، این نوع فلسفه طوری تنظیم شده بود تا علاوه بر علوم حقیقی، برخی علوم اعتباری مانند قواعد زبان، معانی و بیان را نیز شامل میشد.2
☑️ ب. برخی فلسفه را به معنای عامی گرفته و آن را فقط شامل همه #علوم_عقلی و برهانی میدانند، مانند؛
🔺«أنها علم الواقع الكلّى.»3
🔺«فلسفه كمال نفس انسان است هم از جنبۀ نظرى و هم از جنبۀ عملى».4
📚 1. ر. ک: آموزش فلسفه، ج1، ص 30؛ رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱؛ المنجد في اللغة العربیة المعاصرة، ص ۱۱۰۷؛ فرهنگ ابجدی، ص ۶۷۱؛ المنجد فی اللغة، ص ۵۹۳؛ بستانى، ص671؛ لغت نامه،ج ۲، ص ۲۱۳۴؛ مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۲۸.
📚 2. ر.ک: آموزش فلسفه، ج1، ص 41؛ المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الکمالیة، ص ۲۴۹.
📚 3. المعجم الشامل لمصطلحات الفلسفة في العربیة و الإنجلیزیة و ...، ص ۶۰۳.
📚 4. ر.ک: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۳۰؛ آموزش فلسفه، ج1، ص 30.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَیْکَ لِلصَّارِخِینَ مَفْتُوحَةً ✍ محمدرضا کر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#دعای_سحر
🔘 اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ بَهائِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُّ
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفه_فلسفه #فصل_اول_مباحث_مقدماتی #مفاهیم #ادامه 🔷 فلسفه: 🔻فلسفه در لغت مصدر جعلى عربى است، #سقرا
#فلسفه_فلسفه
#فصل_اول_مباحث_مقدماتی
#مفاهیم
#ادامه
☑️ ج. برخی دیگر آن را به معنای خاص خود تعریف نمودهاند، این گروه نیز به چند دسته تقسیم میشوند؛
✔️1. گروهی آن را به موضوع علم فلسفه تعریف نمودهاند، مانند؛
🔺«الفلسفة ... نظم العالم نظما عقليّاً على حسب الطاقة البشرية.»۱
🔺«الحكمة الإلهية علم يبحث فيه عن أحوال الموجود بما هو موجود.»۲
🔺«علمى را كه از احوال موجود مطلق بحث مىكند، يا علمى كه از احوال كلى وجود گفتگو مىكند، يا مجموعه قضايا و مسائلى كه، پيرامون موجود بما هو موجود مطرح مىشود.»۲
✔️ 2. گروهی آن را به روش تحقیق علم فلسفه تعریف نمودهاند، مانند؛
🔺«يك سلسله بحثهاى برهانى كه ... نتيجه آنها اثبات وجود حقيقى اشياء و تشخيص علل و اسباب وجود آنها و چگونگى و مرتبه وجود آنها مىباشد فلسفه ناميده مىشود.»۳
🔺«علومى كه صرفاً با روش قياسى تحقيق مىشوند و تجربه و آزمايش عملى را در آنها راه نيست».۴
📚 ۱. الحكمه المتعاليه، ج1، ص20.
📕 ۲. بدایة الحکمة، ص6.
📚 ۳. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۱، ص ۳۶.
📚 ۴. ر.ک: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۳۶.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #دعای_سحر 🔘 اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ بَهائِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِیُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#حدیث
🔘 إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
📸 اعمال مشترکه شبهای قدر و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
#معارف
#شب_قدر
#مذاکره_علمی
⁉️ شب قدر، مذاکرۀ علمی یا دعا و نماز؟!
💢 با ادنی تأملی در آیات و روایات به خوبی میتوان به جلالت و بزرگی مذاکرۀ علمی و دعا و نماز و عبادات مرسوم پی برد، امّا سؤال اصلی در مورد افضلیّت یکی از این دو در شب مبارک قدر میباشد.
▫️ در میان روایات به صراحت نمیتوان در مورد افضلیّت مذاکرۀ علمی در شب قدر تنصیصی را یافت اما با توجه به چند نکته میتوان به این مهم رسید:
🔵 1. اوامر با تأکید بر تعلیم و تعلم و تفکّر در راه خدا به صورت مطلق، مانند:
📜 «يا أباذَرٍّ الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكرَةِ العِلمِ خَيرٌ لَك مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِيامٍ نَهارُها وَقِيامٍ لَيلُها.»
🖊 اى ابوذر! يك ساعت نشستن براى گفتگوى علمى، براى تو از عبادت يك سال كه روزش را روزه بدارى و شبش را شب زندهداری کنی، بهتر است.
📜 «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ الْعِبَادَةُ التَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَلا.»
🖊 عبادت زیادی نماز و روزه نیست، عبادت تفکر در امر خداست.
📜 «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ إِدْمَانُ التَّفَكُّرِ فِي اللَّهِ وَ فِي قُدْرَتِهِ.»
🖊 بهترین عبادت ادامه دادن به تفکر در قدرت و امور مربوط به خداست.
🔍 افزون بر اين احادیث، منابع حديثى، روايات زیادی از اهل بيت عليهم السلام را نقل كردهاند كه میرساند مذاکرۀ علمی و تفکّر، به مراتب برتر از عبادت است، هر چند خود مذاکرۀ علمی و تفکّر از افضل عبادات است.
🔵 2. اقوال و افعال علمای بزرگ شیعه که وجود معارف شیعه در این زمان مرهون تلاشهای علمی و عملی آنان در زمان خودشان میباشد، مانند:
✔️ محدّث بزرگوار، ابن بابويه رحمه الله در مجلس ۹۳ از كتاب الأمالى، پس از بيان نوافل شبهاى ماه رمضان و استحباب اقامۀ صد ركعت نماز براى هر يك از شبهاى بيست و يكم و بيست و سوم، مینویسد:
📃 «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل.»
✒️ هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است.
✔️ علامه مجلسی در کتاب ارزشمند بحارالانوار ج10، ص401 نیز همین سخن را فرموده است.
☑️ بسياري از فقها و انديشمندان اسلامي تاليف كتابهايشان را در شب قدر به پايان رساندهاند كه اينك به برخي از آنها اشاره خواهیم نمود.
✍️ محمدرضا کرمرضایی: ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه امام علی (ع): ایتا| تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #شب_قدر #مذاکره_علمی ⁉️ شب قدر، مذاکرۀ علمی یا دعا و نماز؟! 💢 با ادنی تأملی در آیات و روایا
#معارف
#شب_قدر
#مذاکره_علمی
#ادامه
📚 بحارالانوار: علامه مجلسی در پایان جلد 22 نوشتهاند:
📝 «قد اتفق الفراغ من هذا المجلد من كتاب بحار الأنوار في ليلة الجمعة لعشرين مضين من شهر الله المعظم شهر رمضان.»
📚جواهر الكلام: مرحوم مصنف در پايان آخرين جلد آن نوشتهاند:
📝 «تم كتاب «جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام في مسائل الحلال و الحرام» في ليلة الثلثاء ثلاثة و عشرين في شهر رمضان المبارك، ليلة القدر التي كان من تقدير الله تعالي فيها ان يتفضل علينا باتمام الكتاب المزبور....»
📚 منتهی الآمال: شیخ عباس قمی در پایان منتهی الآمال میفرمایند:
📝 «هکذا تم ما قدر ایراده و اثباته فی هذا الکتاب الشریف لیلة الثالث و العشرین من شهر رمضان المبارک.»
📚 تفسير الميزان: علامه طباطبايي در پايان جلد بيستم این تفسیر شریف مينويسد:
📝 «تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد لله على الدوام، و الصلاة على سيدنا محمد و آله و السلام.».
📚 محقق طباطبایی در پایان تحقیق خود بر فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنفین و أصحاب الأصول شریف نوشتهاند:
📝 «تمّ الكتاب بحمد اللّه فرغت من نسخه بعون اللّه و حسن توفيقه عشية يوم الاثنين غرّة ذي القعدة الحرام عام ١٤٠١ في مكتبتي الخاصّة في مدينة قم، و قد كنت بدأت بنسخه في مشهد الرضا عليه السّلام في ليلة القدر ليلة ٢٣ شهر رمضان المبارك من السنة نفسها، و أنا الأقلّ عبد العزيز بن جواد الطباطبائي.»
📖 همچنین کتبی مانند کتب ذیل الذکر در شب مبارک قدر به پایان رسیدهاند:
1. معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواره از آیت الله سید ابوالقاسم خویی، شب ۱۹ رمضان ۱۳۸۹
2. حدیث الافک از آیت الله جعفر مرتضی عاملی،شب ۲۱رمضان۱۳۹۹
3. اصول الحدیث واحکامه فی علم الدرایه از آیت الله جعفر سبحانی، شب ۲۱ رمضان ۱۴۱۱
4. تفسیر القرآن المجید المستخرج من تراث الشیخ المفید از حجت الاسلام سید محمد علی ایازی ،شب قدر۱۴۱۳
✅ اما به نظر میرسد جمع بین دعا و مذاکره و تعلیم و تعلّم بهتر است، یعنی پاسی از شب را به راز و نیاز و پاسی دیگر به تعلیم و تعلّم پرداخته شود.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#شهیدصدر
#حضرت_مولا
🔳 زندگی حضرت علی در کلام شهید صدر
🏴 ایام شهادت حضرت مولا تسلیت باد🥀
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #حضرت_مولا 🛑 این مرد را عدالتش سرنگون میکند. ✍ محمدرضا کرمرضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#ایام_شهادت
#حضرت_مولا
🔰 علی خلیفه باشد املاک غصبی را ولو کابین زنانتان کرده باشید باز میستاند
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفه_فلسفه #فصل_اول_مباحث_مقدماتی #مفاهیم #ادامه ☑️ ج. برخی دیگر آن را به معنای خاص خود تعریف نمو
#فلسفه_فلسفه
#فصل_اول_مباحث_مقدماتی
#مفاهیم
#ادامه
✔️ 3. گروهی آن را به غایت علم فلسفه تعریف نمودهاند، مانند؛
🔺«العناية بالموت.»1 منظور از عنایت به مرگ، میراندن شهوات و رسیدن به فضیلت است.
🔺«الصّناعة الّتي مقصودها تحصيل الجميل فقط هي الّتي تسمّى الفلسفة.»2
🔺«العلم بالموجودات بما هي موجودة بمقدار الطاقة الإنسية.»3
🔺«إنّها العلم بالموجودات بما هي موجودة.»3
🔺«الحكمة صناعة نظر يستفيد منها الانسان تحصيل ما عليه الوجود كله في نفسه و ما عليه الواجب... .»4
🔺«الحكمة صناعة نظرية يستفاد بها كيفية ما عليه الوجود في نفسه، و ما عليه الواجب... .»5
✔️ 4. گروهی آن را به فایده علم فلسفه تعریف نمودهاند، مانند؛
🔺«الفلسفة معرفة الإنسان نفسه».6
🔺«هي وسيلة النّفس في صعودها إلى الواحد و الاتّحاد به.»7
🔺«الفلسفة التشبه بالاله بحسب الطاقة البشرية لتحصيل السعادة الابدية كما امر الصادق صلى الله عليه و سلّم تخلقوا باخلاق الله اى شبّهوا به فى الاحاطة بالمعلومات و التجرّد عن الجسمانيات..»8
🔺«الفلسفة استكمال النفس الإنسانية بمعرفة حقائق الموجودات على ما هي عليها و الحكم بوجودها تحقيقا بالبراهين لا أخذا بالظن و التقليد بقدر الوسع الإنساني.»9
🔺«حركت نفس است در جهت كمال ممكن.»10
🔺«وسيلهاى است براى آنكه انسان را عالم عقلى مشابه با عالم وجود عينى گرداند.»10
✔️ 5. گروهی آن را به حسب اشتقاق واژه فلسفه تعریف نمودهاند، مانند؛
🔺تعریف فلسفه چنین است: «حب الحكمة، لأن «فيلسوف» هو مرتب من «فيلا» - و هي «محب» - و من «سوفيا» و هي الحكمة».11
🔺الفلسفه «محبّة الحكمة.»12
📚 1. ر.ک: رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱.
📕 2. کتاب التنبیه علی سبیل السعادة، اربع رسائل فلسفیه، ص ٢٠.
📕 3 . كتاب الجمع بين رأي الحكيمين، ص 80.
📕4. تسع رسائل في الحكمة و الطبيعيات، ص: 105.
📕 5. شرح الهدایة الاثیریة، ص6.
📕 6. رسائل الکندي الفلسفیة، ص ١٧٢.
📕 7. كتاب الجمع بين رأي الحكيمين، ص ٤٤.
📕 8. التعریفات، ص ۷۳.
📚 9. الحکمة المتعالیة في الأسفار العقلیة الأربعة، ج ۱، ص ۲۰.
📕 10. ر.ک: فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، ص ۵۶۲.
📕 11. رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱.
📕 12. الحدود و الفروق، ص ٤٩.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ایام_شهادت #حضرت_مولا 🔰 علی خلیفه باشد املاک غصبی را ولو کابین زنانتان کرده باشید باز م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#ایام_شهادت
#حضرت_مولا
⚫️ اشهد انَّ علیاً ولی الله 🖤
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔸 فصل اول: بایستگیها
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟧 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
🔶 فصل اول: بایستگیهای آموزشی
🔸گفتار اول: ساماندهی دروس حوزه
⬅️ از زمان ورود طلبه به #حوزۀ_علمیه تا آخر عمر، خواسته یا ناخواسته سرو کارش با دروس حوزوی بوده و معظم وقت خویش را صرف تدریس و تدرّس آنها مینماید؛ زیرا طلبه یا مشغول فراگیری آنها است؛ کلاس میرود، مباحثه، مطالعه، تقریر، تکرار و... میکند و یا مشغول نشر و انتشار آنها به دیگران است؛ تدریس میکند، تعلیم میدهد، پیش مطالعه میکند، شرح و تفسیر میخواند، مینویسد و... .
🔻با این وجود اگر دروس حوزه ساماندهی نشوند #عصارۀ_عمر طلبه یعنی جوانی او، بدون به دست آوردن ثمرۀ مناسب تلف خواهد شد، حال در روزها، ماهها و سالها چندین هزار #عصاره به باد فنا خواهد رفت و هیچ گاه باز نخواهند گشت! و البته کسی هم مسئولیت آنها را به عهده نمیگیرد.
✅باید مجاهدانی کمر همت بسته، با سربند یا زهرا به این عرصۀ وارد شده، به معنای واقعی کلمه دروس حوزه را ساماندهی نمایند.
❇️حیطۀ آموزشی حوزه از دو جهت باید ساماندهی شود؛
1️⃣از جهت اندازۀ ارائه و چگونگی کمّ تفهیم دروس به طلبه
2️⃣از جهت نوع علوم ارائه شده
به عبارت دیگر کمیّت و کیفیت دروس ارائه شده باید مورد بررسی قرار بگیرند.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟧 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔶 فصل اول: بایستگیهای
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟧 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
🔶 فصل اول: بایستگیهای آموزشی
🔸گفتار اول: ساماندهی دروس حوزه
🔰امام خمینی میفرمایند: «در هر صورت وصيت اينجانب آن است كه در همه اعصار خصوصاً در عصر حاضر كه نقشهها و توطئهها سرعت و قوّت گرفته است، قيام براى نظام دادن به حوزهها لازم و ضرورى است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزهها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزههاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.» .
📕 آيين انقلاب اسلامى، گزيدهاى از انديشه و آراى امام خمينى ج2؛ ص350.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ایام_شهادت #حضرت_مولا ⚫️ اشهد انَّ علیاً ولی الله 🖤 ✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#حضرت_مولا
🔰 توهم درمانی و هم درد ای مرد
کسی با دردت امّا آشنا نیست
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #کلیپ #کلام_علما 🎙آیت الله #جوادی_آملی: ✔️ «فقط بگو خدایا آمدم...» ✍ محمدرضا کرمرضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#آیت_الله_جوادی
#روز_قدس
🤲 از ذات اقدس اله می خواهیم به حق علی و اولاد علی ریشه اینها را بکند. این آرزوی ماست.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#تفسیر #ملاصدرا #سوره_حمد 🔰 نامهای این سوره؛ 🔹 فاتحه الکتاب: یعنی شروع کننده قرآن، زیرا #قرآن با ا
#تفسیر
#ملاصدرا
#سوره_حمد
#ادامه
🤲 قبل از شروع طلب یاری می کنم از خدای قیّومی که:
🔺با اسم او قیام میکنیم؛
🔺با قوّت او _ که آسمان روی زمین قائم شد و مشغول تسبیح و سجده و رکوع گشت _ نماز خوانده و روزه میگیریم.
▫️مقصود ما اوست و رفتن ما، حرکت و سکون و بقاء و دوام ما به سوی او است.
▫️به نبیّ او اقتدا کرده و در اعمال و علوم بدو اکتفا میکنیم.
✅ انسان #اشرف_اکوان است هر چند در بدو بودنش در مرتبهای سافل و ناقص بود اما ذاتاً دارای قوه ترقی به حد کمال و ارتقاء سوی حضرت مبدا متعال میباشد.
❓#کمال_انسان در چیست؟
🔅کمال او در ادراک مقامات الهی و رسیدن به معارف کلی عقلی است، البته مشروط به چند امر:
🔸جدایی از محسوسات مادی
🔸دوری از پستیهای دنیوی
🔸خلاصی از شر خواهشهای نفسانی
🔸رهایی از قید و بند شهوانی و غضبانی
❓راه دوری از این امور چیست؟
🔅امور چهارگانه زیر:
🔸هدایت (به سوی الله تبارک و تعالی)
🔸تعلیم (مسائل فرستاده شده از سوی حضرت الله جلّ و علا)
🔸تهذیب (تربیت نفس طبق سنن عملی اسلام)
🔸تقویم (تقویت ارتباط مبدا تعالی)
🟢 برای حصول این امور چهارگانه خداوند رسول هادی و قرآن الهی را فرستاد.
✔️ پس ای برادران با گوش جان به سخنان قرآن گوش فرا دهید، اوامر و دستورات او را با قلبی صاف و بی آلایش اطاعت کنید.
📚 تفسير القرآن الكريم، صص۱_۳.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
#معارف
#آیت_الله_جوادی
#برهان_عرفان_قرآن
✅ مؤمن واقعي حكيم متأله مي باشد.
🔰 «همانطور كه عنصر اصلي حكمت متعاليه را برهان، عرفان و قرآن تشكيل مي دهد، #گوهر_اصيل حكيم متألّه را تحقّق به امور ياد شده مي سازد، به نحوي كه اين امور به منزله صورت نوعيه و فصل مقوّم او باشند، و به همان جهت كه #حكمت_متعاليه رئيس همه علوم است، حكيم متألّه نيز سيّد علماء مي باشد، زيرا «قيمة كلّ امرءٍ ما يُحْسِنُه».
🟢كسي كه اهل برهان يا عرفان و يا قرآن نيست و يا اين امور براي او به صورت حال است نه ملكه و به نحو عرضي است نه ذاتي، هرگز #حكيم_متأله نخواهد بود.
🟢چون این معارف (مطالب ماوراءالطبیعة) نزد ارباب شريعت به ايمان و پيش گروهي از پيشوايان علوم رباني به حكمت الهي ناميده مي شود، حكيم متألّه همان مؤمن حقيقي است، چه اينكه مؤمن واقعي حكيم متأله مي باشد.»
📚رحيق مختوم جلد 1-1 - ص 13.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
#گوهر_اصیل
#تعقّل
🔰 مخلوقات حضرت حق تبارک و تعالی را از جهتی میتوان به سه دسته تقسیم نمود:
1️⃣ ملک: خداوند متعالی ملائکه را با عقل بدون شهوت خلق نمود؛
2️⃣ حیوان: حضرت باری تعالی حیوانات را با شهوت بدون عقل آفرید؛
3️⃣ انسان: الله تبارک و تعالی انسانها را با عقل و شهوت به وجود آورد.
⭕️ باید توجه داشت اگر انسانی عقلش بر شهوتش پیشی بگیرد به بالاتر از ملائکه صعود میکند و اگر کسی شهوتش بر عقلش پیشی بگیرد به پایینتر از حیوانات تنزّل پیدا میکند.
⚠️بنابراین عقل از اهمیت وافری برخوردار است و در زندگی یا باید خود عاقل بود _ که بهترین انتخاب همین است - و یا از عاقل دیگر بهره جست و در غیر این دو صورت شخص یا باید دائماً در حال سکوت باشد یا مرگ برای او بهتر است از حیات او. از حضرت علی سؤال شد: بهترین عطاشده به انسان چیست؟ فرمود عقل. گفت اگر عقل نبود؟ فرمود برادر مشورت دهنده. گفت اگر این نبود؟ فرمود سکوت در مجالس. گفت اگر این نیز نبود؟ فرمود مرگ سریع.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
#گوهر_اصیل
#تفکّر
#بوعلی
❓سؤال: برای دست آوردن #علوم_مخزون_عندالله، چه باید کرد؟
📝پاسخ: یکی از شروط لازم برای دست آوردن این علوم #تفکّر و #تعقّل میباشد. طبیعتاً رسیدن به مخزن علوم الهی برای شخص بیفکر ممکن نخواهد بود و به قول #بوعلی فکر کردن جهت استنزال علوم الهی مانند تضرّع است جهت استنزال نعمتها و حاجات از نزد حضرت باری.
🔅 «الفكر في استنزال العلوم من عند الله يجري مجرى التضرع في استنزال النعم و الحاجات من عنده.»1
📚 1. الحكمة المتعالية، ج3، ص 396.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #حضرت_مولا 🔰 توهم درمانی و هم درد ای مرد کسی با دردت امّا آشنا نیست ✍️ محمدرضا کرمرضای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#معرفت
🔰 الهی تو مرا باش، هر چه خواهی کن
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
#معارف
#نقش_جان
🟢 برای یادگیری معارف باید آنها را بر #صفحۀ_جان نقشبندی کرد نه صرفاً بر صفحه کاغذ.
🔰 علامه حسن زاده می نویسند: به افلاطون گفتند که شما چرا چیزی نمی نویسید؟ (آن وقتها چون پوست را دباغی میکردند و به جای کاغذ به کار میبردند) ایشان در جواب فرمود من علم خویش را در پوست میش نمیگذارم شما جانتان را آماده کنید تا در آن قرار دهم.
⭕️ باید توجه داشت "العلم صید و الکتابه قید" نوشتن علم بر روی کاغذ نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح است، آنچه مذموم است اکتفا به نوشتن معارف بر روی کاغذ بدون نقشبندی آن بر جان است.
📚 دروس شرح فصوص الحکم، ج۱، ص۳۱۹.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
#معارف
#عرفان
#اهل_بیت
#امام_خمینی
⁉️ سوال: با اینکه پیامبر اکرم و حضرات معصومین بالاترین مقام و منزلت را نزد خدای سبحان داشته و با تقواترین مردم بودند، علت این همه نالهها و آه و اشکها برای چه بوده است؟
📜 جواب: حضرات معصومین قبل از خلقت در #مرتبۀ_غیب که لقای خداست بودهاند در این مرتبه نه تنها به موجودات دیگر توجه نداشتند بلکه به خودشان نیز بیتوجّه بودند. پس از خلقت از این مرتبه به #عالم_طبیعت و کثرت برگشت میکنند این نالهها و فریادها راجع به این بوده است که خدایا مرا از جوار خودت برگرداندی به #عالم_کثرت.
▫️توجه به این #عالم_طبیعت با اینکه در نظر آنها جلوۀ خداست، امّا آنها را از جلوۀ باطنی و مرتبۀ غیرحضرت الوهیت، واداشته است، از این جهت ناله میزدند.
⭕️ البته باید توجه داشت این مسالهای است که ما نمی توانیم به صورت کامل درکش کنیم.
📕 امام علی از دیدگاه امام خمینی، ص ۷۶.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام