95.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
درباره ی تاریخ تولد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در منابع معتبر و قدیمی چیزی وارد نشده است در قرون اخیر وارد شده که سند و دلالتی ندارد
اما یک روایت زیبا رو خدمتتون عرض میکنم و هدیه به سید الکریم علیهالسلام میکنم 👇👇
عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّ أَبِي سَأَلَ جَدَّكَ عَنْ خَتْمِ الْقُرْآنِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ- فَقَالَ لَهُ جَدُّكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ- فَقَالَ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ لَهُ جَدُّكَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- فَقَالَ لَهُ أَبِي نَعَمْ مَا اسْتَطَعْتُ- فَكَانَ أَبِي يَخْتِمُهُ أَرْبَعِينَ خَتْمَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- ثُمَّ خَتَمْتُهُ بَعْدَ أَبِي فَرُبَّمَا زِدْتُ وَ رُبَّمَا نَقَصْتُ- عَلَى قَدْرِ فَرَاغِي وَ شُغُلِي وَ نَشَاطِي وَ كَسَلِي- فَإِذَا كَانَ فِي يَوْمِ الْفِطْرِ جَعَلْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص خَتْمَةً- وَ لِعَلِيٍّ ع أُخْرَى- وَ لِفَاطِمَةَ ع أُخْرَى- ثُمَّ لِلْأَئِمَّةِ ع حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَيْكَ- فَصَيَّرْتُ لَكَ وَاحِدَةً مُنْذُ صِرْتُ فِي هَذِهِ الْحَالِ– فَأَيُّ شَيْءٍ لِي بِذَلِكَ قَالَ- لَكَ بِذَلِكَ أَنْ تَكُونَ مَعَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ- قُلْتُ اللَّهُ أَكْبَرُ فَلِي بِذَلِكَ قَالَ نَعَمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ.(وسائل الشیعه ج 6 ص 218)
على بن مغيرة گويد: بحضرت أبى الحسن (كاظم) (عَلَیهِ صلوات الله و سلام الله ) عرض كردم: كه پدر من از جد شما پرسيده از ختم قرآن در هر شب؟ و جد شما فرموده بود: هر شب، و به او عرض كرده بود: در ماه رمضان؟جد شما فرموده بود: و در ماه رمضان، پدرم به او عرض كرده بود: آرى هر چه توانائى داشته باشم (بخوانم)؟و پدرم چنين بود كه چهل بار قرآن را در ماه رمضان ختم ميكرد و من نيز پس از پدرم (به همين اندازه ها) ختم ميكنم گاهى بيشتر و گاهى كمتر باندازه فراغت و شغلم و باندازه نشاط و كسالتم !و چون روز عيد فطر شود يك ختم آن را هديه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم كنم، و يكى را هديه على عليه السلام و يكى را هديه حضرت فاطمه عليها السلام و همچنين براى هر يك از ائمه علیهمالسلام تا برسد به شما كه براى هر يك يكى هديه كنم و تا باين حال رسيده ام چنين كرده ام، براى من در برابر اين عمل چه پاداشى هست؟ فرمود: پاداشت اين است كه روز قيامت با ايشان باشى، گفتم: اللَّه اكبر! اين است پاداش من؟ تا سه بار فرمود: آرى.
در رابطه با این روایت نکته مهم این است که علی بن مغیره ختم قرآن را به امام وقت خویش ( موسی بن جعفر(عَلَیهِ الصَّلاة وَ السَّلام ) هدیه می کند در حالیکه زنده می باشد که مورد تایید و تقریر امام علیه السلام می باشد. از همین رو خواندن قرآن و اهداء ثواب آن به وجود مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف یکی از آداب منتظران در زمان غیبت ذکر شده است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔹 «لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ شيئاً» «لا» چون متعلّق آن حذف شده «يدلّ علي العموم»؛ يعنی نه خودتان را و نه ديگری را، نه حرف خودتان را و نه حرف ديگری را، نه مكتب و مذهب خودتان را و نه مكتب و مذهب ديگري را! «لا تقدموا شيئاً بين يدي الله و رسوله»، نه تنها جلو نيفتيد، بلکه جلو هم نيندازيد! اگر كسي در سقيفه كسي را بر «يَدَيِ اللَّهِ» مقدّم داشت، مشمول همين نهی است؛ يك وقت است كه خودش جلو میافتد، يك وقت ديگری او را جلو میاندازد...
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مبارک
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
❤️❤️ علامه طباطبایی رحمهالله
🔸 وجودِ فرشتگان نيز مجهّز به چيزى است كه مىتوانند با آن كارى را بكنند كه پرندگان آن كار را با بالِ خود انجام مىدهند، يعنى ملائكه هم مجهّز به چيزى هستند كه با آن از آسمان به زمين و از زمين به آسمان مىروند، و از جايى به جاى ديگر كه مأمور باشند مىروند، قرآن نام آن چيز را جناح (یعنی بال) گذاشته، و اين نامگذارى مستلزم آن نيست كه بگوييم ملائكه دو بال نظيرِ بالِ پرندگان دارند، كه پوشيده از پَر است، چون صرفِ اطلاقِ لفظ، مستلزمِ آن جناح نيست، هم چنان كه الفاظ ديگرى نظير جناح نيز مستلزم معانىِ معهود نمىباشد مثلاً وقتى كلمه عرش و كرسى و لوح و قلم و امثال آن را درباره خداى تعالى اطلاق مىكنيم، نمىگوييم عرش آنها و كرسى و لوح و قلمش نظير كرسى و لوح و قلم ماست.
🔹 بله اين مقدار را از لفظ جناح مىفهميم كه: نتيجهاى را كه پرندگان از بالهاى خود مىگيرند، ملائكه هم آن نتيجه را مىگيرند، و اما اينكه چطور آن نتيجه را مىگيرند، از لفظ جناح نمىتوان به دست آورد.
📚 ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی ج17 ص6
حاشیه :
حرف علامه دقیق است لکن اصحاب مکاشفات خفیه و جلیه در بعضی از ملائکه بال را مشاهده کرده اند
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
AUD-20151217-WA0000.mp3
235.9K
سخنان معرفتی مرحوم آیت الله میلانی
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
شهادت حضرت مادر ، فاطمه معصومه صلوات الله علیها را خدمت حضرت صاحب تسلیت عرض میکنم
لقب معصومه از جانب حضرت امام رضا علیهالسلام به دلیل مراتب تقوی و پرهیزگاری ـ تنها به فاطمه معصومه (س) در میان دختران حضرت امام موسی بن جعفر علیهالسلام ـ اعطا گردید؛ خانمی که در اقتدا به پدر بزرگوارش، بسیاری از ساعات زندگیاش، به عبادت و راز و نیاز با خدا سپری شد.
مرجع عظیم الشأن مرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی رحمهالله فرمود: پدرم مرحوم آیت الله علامه سیدمحمود مرعشی که در نجف اشرف میزیست علاقه مند بود که به طریقی، محل قبر جده اش حضرت زهرا (س) را بیابد، برای این مقصود ختم مجربی انتخاب نمود و چهل شب به آن مداومت نمود. شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان به بستر خواب رفت، در عالم خواب به محضر امام باقر علیهالسلام رسید، امام به او فرمود: «علیک بکریمه اهل البیت» به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان تصور کرد منظور امام علیهالسلام حضرت زهرا (س) است، عرض کرد: آری قربانت گردم من نیز ختم را برای همین امر گرفتم. امام فرمود: منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است سپس افزود: بخاطر مصالحی خداوند اراده نموده که قبر حضرت زهرا (س) مخفی باشد از این رو قبر حضرت معصومه (س) را تجلیگاه قبر حضرت زهرا (س) قرار داده است. در زیارت نامه حضرت معصومه که بوسیله امام رضا علیهالسلام نقل شده عنوان شده است ای دختر رسول خدا، ای دختر فاطمه و خدیجه و… این تعابیر در مورد حضرت معصومه آن هم از زبان امامی معصوم فقط بیانگر شرافت خانوادگی نیست بلکه علاوه بر آن اشاره به مقامات عالی و ملکوتی و معنوی حضرت دارد
امام رضا علیهالسلام فرمودند: کسی که حضرت معصومه را در قم زیارت کند مانند آنست که مرا زیارت کرده است. امام ثواب زیارت خویش را با زیارت حضرت معصومه در یک حد و اندازه میداند و نیز اینکه نام مبارک حضرت، فاطمه کبری بوده و امام او را ملقب به صفت معصومه کرده است و این مطالب نشانگر اوج عظمت روحی و معصومیت حضرت فاطمه کبری است
حضرت مادر آنقدر کرامت و لطف دارند ولی به احترام حضرت رضا علیه السلام بروز نمیدن و همه را حواله به برادر میکنند
هرچند عمیت عین لاتراها