eitaa logo
کانال استادشیرعلیپور ✅
404 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
108 فایل
سیاست و عبادت هرگز جدا نیستند. 👈در این کانال می‌توانيد بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به تبیین و نکات مورد تایید را دنبال کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مساجد؛ کانون های فراموش‌شده سرمایه اجتماعی مسجد در طول تاریخ علاوه بر کارکرد عبادی و معنوی، کارکردهای اجتماعی، سیاسی، آموزشی و قضایی برای جوامع مسلمان داشته است. در جنبش‌های سیاسی ایران هم مساجد نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایفا کردند. مساجد به لحاظ اجتماعی، کانونی برای پیوندهای اجتماعی به‌ویژه در گستره محلی بوده و البته هنوز هم کانون و محور پیوند مردم محلات برای یاری و همکاری با یکدیگر در تأمین نیازهای مادی، معنوی و ارتباطی است. از نظر تاریخی در جهان اسلام و در ایران، یکی از مهم‌ترین دلایل نفوذ و اثرگذاری مساجد، کارکردهای اجتماعی و مدنی آن بوده است. مسجد علاوه بر محل برگزاری نماز، محل اجتماع مسلمانان، کانون اطلاع‌رسانی و مشورت در مورد موضوعات مهم روز، محل حل مشکلات اجتماعی مردم، پناهگاه مستضعفان و در راه ماندگان و محل نگهداری بیت‌المال بوده است. بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی از قبیل فعالیت‌های امدادی، کمک‌ها و حمایت‌های مالی به شکل قرض‌الحسنه یا رسیدگی به امور نیازمندان و... هنوز هم در مساجد ایران انجام می‌شود. احداث صندوق‌های قرض‌الحسنه و شناسایی خیران برای مساعدت به اقشار محروم، در مساجد انجام می‌شده و می‌شود. ازکارکرد اجتماعی مسجد هر چه بگوییم کم است؛ به این دلیل که مهم‌ترین عامل، نفوذواثرگذاری آن بوده است. به‌عنوان نمونه یکی ازعوامل موفقیت ونفوذ اجتماعی وفرهنگی اخوان‌المسلمین در زمان اوج فعالیت در مصر این بود که نوعی سیاست «مسجد اجتماعی» را در پیش گرفته بود و با لایه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه لایه‌های طبقات محرومی که تشکل یافته نبودند و صدایی در رسانه‌ها و سیاست نداشتند، ارتباط ارگانیک برقرار کرده و به آنها خدمات‌رسانی می‌کرد. سیاست راهبردی مساجد در ارتباط و پیوند ارگانیک با جامعه (که می‌تواند لایه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی و سنین مختلف را جذب کند) می‌تواند مبتنی بر نوعی تشکل‌های مدنی و اجتماعی باشد. تقویت و احیای مساجد در هدایت ظرفیت‌های مردمی و مدنی به سمت اهداف دینی، اخلاقی و اجتماعی ضرورتی امروزی است. برخی شواهد نشان می‌دهد که مساجد کشور، ارتباط ارگانیک با همه بخش‌های اجتماعی برقرار نکرده و به سرمایه اجتماعی عمومی مطلوب نرسیده است. به‌دلیل همین مسأله است که بررسی وضعیت مسجد به لحاظ اجتماعی و فرهنگی ضروری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای جدا شدن منطقه استراتژیک آرارات از ایران به دست رضا شاه
✅ حالا نوبت دولت چهاردهم است! ۱- تمام اعضای کابینه دکتر پزشکیان با رای اعتماد مجلس دوازدهم،به عنوان وزیران دولت چهاردهم جمهوری اسلامی از امروز رسما کار خود را آغاز می کنند. ۲- این رای اعتماد کامل و نادیده گرفتن و اغماض از برخی نقدهای جدی به چهار تا شش نفر از اعضای پیشنهادی حکایت از روحیه تعاملی حاکم برمجلس دوازدهم است که اکثریت قریب به تمام آن از جبهه انقلابی ( موسوم به اصولگرایی) هستند. ۳- رای زیر ۲۰۰ نفر به آقایان همتی،میدری،صالحی امیری و ظفرقندی دارای پیام های مهمی است.که هم وزرای مذکور و هم دولت محترم باید به آن توجه داشته باشند. ۴- اکنون با انتصاب معاونان و مشاوران و انتخاب وزیران دولت چهاردهم،دولت آقای پزشکیان راباید دولت مستقر نامید و از امروز کار حمایت جدی و نظارت جدی توسط مجلس و نخبگان و مردم باید آغاز شود. ۵- جناب رییس جمهور اگر چه درمعرفی اعضای کابینه ازسلایق مختلف گام مثبتی برداشتند اما به خوبی می دانند که مجلس نیز به این گام مثبت پاسخ مثبت داد و به وظیفه خود در تعامل و وفاق با دولت عمل کرد. ۶- گرچه جناب آقای رییس جمهور بارها از موافقت رهبرانقلاب بابرخی اعضای دولت نام بردند اما هم ایشان و همه ما به خوبی می دانیم که این دولت،دولت چهاردهم و کابینه آقای دکتر پزشکیان است و طبعا ایشان و اعضای دولت باید پاسخگوی عملکردهایشان باشند. ۷- تک تک اعضای دولت موظفند از امروز با روحیه جهادی و انقلابی راه شهید رییسی را دنبال کرده و قوت های دولت سیزدهم را تقویت و تداوم ببخشند و ضعفهای آن را اصلاح کرده و خدمت خود را باسرعت و دقت آغاز کرده و ادامه دهند. ۸- یکی ازویژگی های - تقریبا منحصر بفرد- شهید رییسی پرهیز از حاشیه ها بود و اعضای دولت ایشان هم تحت تاثیر همین روحیه،تاحدود زیادی ازحواشی پرهیز کردند. این انتظار از دولتی که نام دولت وفاق راباخود به همراه دارد بسی بیشتر است. ۹- معاون اول محترم رییس جمهور در سخنرانی اخیرشان به نکته درستی اشاره کردند و آن اینکه؛ دولت هم اقتدار دارد و هم اختیار.بنابراین شعار دولت وفاق باید از این پس " ما می توانیم" باشد.دوره " نمی شود" و نمی توانیم" و " نگذاشتند" سپری شده است.باید با تمام توان پای در راه خدمت بی منت گذاشت. ۱۰- میثاق جمعی مدیران ارشد نظام درهمه سطوح خصوصا در دولت منظومه اندیشه وعمل امامین انقلاب،قانون اساسی و سیاستهای کلی و اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم است.این وعده روشن رییس جمهور بوده وهست.انشاالله با وفاق مسئولان و نخبگان و مردم شاهد پیشرفت بیشتر ایران اسلامی در همه عرصه ها باشیم. ۱۱-از جمله نقاط تقویت وفاق ملی انتخاب مدیران ارشد ومیانی در ستاد وصف است.طبعا وفاق ملی محدود به ۱۹ وزیر و چند معاون و مشاور در کابینه نیست. نمود و نماد عینی این وفاق - چنانچه دربند ۱۰ آمد- اولا- عمل به سیاستهای کلی ابلاغی رهبری و اسناد بالا دستی است و ثانیا- درانتخاب یاران و همکارانی که بیشترین سطح تخصص و تعهد و اقدام جهادی و روحیه تعاملی را داشته باشند. ۱۲- نهاد امامت جمعه ضمن تشکر از رییس جمهور و دولت چهاردهم و رییس مجلس و وکلای مجلس دوازدهم،وظیفه خود را در امتداد مشی و منش رهبرحکیم انقلاب اسلامی،" دفاع واقع بینانه و نقد منصفانه " می داند و از دولت محترم انتظار توجه روزافزون در تشخیص اولویتهای مردم و حرکت برمنوال نورانی خدمت به محرومان و عموم مردم و کاهش مشکلات معیشتی و اقتصادی در داخل کشور و اقدام هوشمندانه و قاطعانه و حکیمانه در سیاست خارجی خصوصا در تقویت گفتمان و جبهه مقاومت و مبارزه و مقابله با رژیم جعلی و آمریکای جهانخوار را دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعری رمزی و جالب در ایوان غربی مسجد جامع اصفهان صفه استاد قدمت کاشیکاری صفوی کتیبه میانی: عمل ابن محمد، مومن محمد امین (استاد کاشی کار)
در میانه شهریور ۱۳۲۰ علی رغم فرمان خائنانه ترک مقاومت در مقابل قوای متفقین، برخی از فرزندان وطن،تا آخرین قطره خون ایستادند 🏴۳ شهریور سالروز اشغال ایران توسط متفقین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نتایج شوم گناه و معصیت ❌ خطر عذاب الهی! ☄ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔹 همه چیزدانان نادان، ▫️سواد مصنوعی،  الگوی جدید نادانی 🔺 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود.   این میزان تولید محتوا در شبکه های اجتماعی شگفت آور است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص. در حالیکه نمی دانیم که همچنان نمی دانیم... 🔹 کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن می‌دانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم. این درصورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی «کپی برداری از دانایی» نزدیک می‌شویم، که در واقع «الگوی جدید نادانی» است. ما با سواد مصنوعی روبرو هستیم.   محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهت‌دار. 🔺سه مساله این موضوع را تشدید می کند: 1⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها. 2⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به ۲۰۰ سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است. 3⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از پرسه‌زدن در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، نه مطالعۀ کتاب‌ها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است. ➖ به همین خاطر است که اخبار درست و غلط و شایعه و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزش‌اند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم... ⚠️ بدون سواد رسانه‌ای طعمه می شویم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای ایران، کشوری که با همه ابرقدرت‌ها جنگیده 🔹️ نبرد با ایران فکر هولناکی است که می‌تواند نتیجه عکس دهد. 🔹️ ایران در طول تاریخ با همه ابرقدرت‌های در اوج جنگیده است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 مرگم را برسان! 📍 اگر مسئولیتی به زور به‌انسان می‌دهند ولی از عهده آن بر نمی‌آیی واگذار کند❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه سیزدهم 🎞 رحمت الله عليه @mojtabatehrani
نقد و انتقاد پذیری امام هادی ع فرمودند إنَّ اللهَ إذَا اَرادَ بِعَبْدٍ خیراً، إذا عُوتِبَ قَبِلَ هرگاه خداوند، خیر و خوبی بنده ای را بخواهد، او چنان می شود که اگر مورد عتاب و سرزنش قرار گرفت، می پذیرد.( تحف العقول، ص 481) شرح حدیث: • گاهی در گفتار و رفتار ما خطا وجود دارد. • اگر بر خطای خویش اصرار بورزیم، هرگز اصلاح نمی شویم. اما اگر کسی خطا و عیب ما را به ما گفت و ما را بر کار ناپسندی ملامت کرد، بهتر است بپذیریم و عیب خویش را برطرف سازیم. • از سخنان مشهور امام صادق علیه السلام آن است که فرمود: محبوب ترین دوستانم نزد من کسی است که عیبهای مرا به عنوان هدیه به من بگوید. (تحف العقول، ص 366) • حالتِ نقذپذیری و قبول نصیحت، ‌بسیار پسندیده است و از نشانه های تواضع است، زیرا افراد متکبّر حاضر نیستند از کسی نصیحت یا انتقادی بشنوند. • در روایات، عنوانی وجود دارد به نام «قبول النُّصح»؛ یعنی پندپذیری، نقدپذیری، قبول نصیحت. این صفت ستایش شده است. مقدمه ی کمال انسان است و بدون آن خطاهای انسان برطرف نمی شود. • مسؤولان هم باید با آغوش باز، از انتقادهای سازنده و دلسوزانه ی افراد استقبال کنند، تا بهتر بتوانند خدمت کنند. • دشمن، یک خوبی دارد و آن این است که عیب های ما را بیان می کند. ما اگر زرنگ باشیم، از همین فرصت برای عیب زدایی و اصلاح خویش باید استفاده کنیم. • دوستی که خطاهای ما را به ما یادآوری نکند و دلسوزانه تذکّر ندهد، حقّ دوستی را انجام نداده است. از صحبت دوستی به رنجم که اخلاق بَدَم، حَسَن نماید کو دشمن شوخ چشم دانا؟ تا عیب مرا به من نماید
بایدها و نبایدهای نقد و انتقاد ازنگاه امام خامنه ای ۱- انتقاد عیارسنجی و نگاه توامان به قوت وضعف است انتقاد معنایش این است که هر انسانی بنشیند عیارسنجی کند، ببیند نقطه‌ی ضعف کجاست، نقطه‌ی قوّت کجاست؛ بعد ببیند این نقطه‌ی ضعف -اگر میتواند علّتیابی کند، به کجا برمیگردد، سراغ آن‌جا برود؛ یعنی آن ریشه را پیدا کند، اصل را پیدا کند. اگر این کار انجام شد، درست است" ۲- انتقاد سیاه نمایی نیست/ کوبیدن نیست . سیاه‌نمایی هنر نیست؛ اینکه برداریم همین‌طوری بی‌هوا، این دستگاه را، آن دستگاه را، این قوّه را، آن قوّه را محکوم کنیم؛ خب هر کسی، هر بچّه‌ای هم میتواند سنگ دستش بگیرد شیشه‌ها را بشکند، . هنر این است که انسان، منطقی حرف بزند، حرف بزند، برای خاطر هوای نفْس حرف نزند، برای خاطر جهات شخصی حرف نزند، برای خاطر قدرت‌یابی حرف نزند، خدا را در نظر داشته باشد." ۳ - انتقاد عیب جویی نیست! انتقاد اگر معنایش عیبجویی است، این نه چیز خوبی است، نه خیلی هنر زیادی میخواهد، نه خیلی اطّلاعات میخواهد؛ بلکه انسان با بی‌اطّلاعی، بهتر هم میتواند انتقاد کند... انتقاد به معنای عیبجویی، اصلاً هیچ لطفی ندارد. شما بنشین از بنده عیبجویی کن، من هم از شما عیبجویی کنم؛ چه فایده‌ای دارد؟ نقد، یعنی عیارسنجی؛ یعنی یک چیز خوب را آدم ببیند که خوب است، یک چیز بد را ببیند که بد است. اگر این شد، آن وقت نقاط خوب را که دید، با نقاط بد جمع‌بندی میکند، آن‌گاه از جمع‌بندی باید دید چه حاصل میشود." "نقد را با عیبجوئی و با عصبانیت و با بهانه‌گیری نباید اشتباه کرد" ۴- بیان انتقادی با بدبین کردن مردم یا گستردن بدبینی در فضای عمومی فرق میکند؛ باید واقعاً دلسوزانه باشد."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 صبح جمعه است ... یادی کنیم از سخن شهید زین الدین در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ الجزیره بررسی کرد: دلایل مذهبی - تاریخی صهیونیست ها برای اشغال کرانه باختری رود اردن 🎥 در پی حمله جدید ارتش صهیونیستی به کرانه باختری رود اردن شبکه ماهواره ای الجزیره در گزارشی به اهمیت «جایگاه استراتژیک کرانه باختری در اعتقادات مذهبی صهیونیست‌ها» پرداخته و نقش این اعتقادات در تداوم تجاوز و اشغال‌گری آن‌ها در این منطقه را رمزگشایی کرده است. ✍ این کلیپ با ترجمه فارسی را چند بار با دقت ببینید. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
یکی از مباحث مهم موضوع هویت ملی یک کشور است. هویت عبارت است از مجموعه نگرش‌ها، ویژگی‌ها و روحیات که یک فرد را از دیگران متمایز می‌کند. رهبر معظم انقلاب، تأکید دارند: «یکی از وظایف ما این است که متوجّه به «خود»، به «خودی خود»، باشیم. ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند»(۱۵/ ۰۹/ ۱۴۰۲؛ ایران ما، دارای یک هویت دو لایه ملی و اسلامی دارد؛ مانند مولکول آب که از پیوند اکسیژن و هیدروژن ایجاد می‌شود. یکی از اشکالات بزرگ دوره پهلوی این بود که قصد داشت این هویت ایرانی را منحلّ کند و می‌خواست ایران باستان را در مقابل باورهای اسلامی قرار بدهد و با این تناقض‌نمایی، اساس هویت ایرانی را متزلزل و نابود نماید. در حالی که این دو عنصر ملیت و اسلامیت، دو مؤلفه در طول هم هستند و تفکیک آن‌ها از هم، در واقع از بین رفتن آن هویت را به دنبال خواهد داشت؛ مثل اینکه با تفکیک عناصر مولکول آب - یعنی اکسیژن و هیدروژن- از یکدیگر، دیگر آبی وجود نخواهد داشت؛ و هر کدام از این دو عنصرِ گازی، به هوا می‌روند. یکی از بزرگ‌ترین خدمات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، همین حفظ هویت ایرانی بود. انقلاب اسلامی نه تنها اشتباه پهلوی را به سر جایش برگرداند؛ بلکه این هویت را ایجاد تمدن نوین اسلامی و بازاحیای آرمان امت اسلامی تبدیل نموده است. اما آن چیزی که این دو عنصر را در طول تاریخ به یکدیگر گره زد و بین آن‌ها پیوندی ناگسستنی ایجاد کرد، حضور وجود مبارک، نازنین و نورانی حضرت امام رضا علیه السلام در ایران بود. با تشریف‌فرمایی امام رضا علیه السلام، هویت ایرانی تقویت شد و شیعه‌خانه اهل بیت علیهم السلام شد: به تبعیت هجرت ایشان به ایران، بسیاری از امام‌زادگان و سادات و همچنین اصحاب و شاگردان مبرز و درجه اول ائمه اطهار علیهم السلام به ایران نقل مکان نمودند وباعث گسترش فرهنگ اسلام ناب بودند. منظور از اسلام ناب، اسلام با قرائت ثقلینی است. ثانیا استقرار مضجع شریف و نورانی حضرت امام رضا علیه السلام در یکی از اقصی نقاط جغرافیایی ایران بزرگ، بین مرزهای جُغراسیاسی(ژئوپلیتیک) و باورهای اراداتمندانه پیوند ایجاد شد؛ و انگیزه حفظ و نگهدای مکان حرم امام رضا علیه السلام در داخل خطه ایران، موجب حفظ و تثبیت تمامیت ارضی سرزمین ایران شد.
🌀 بی‌اطلاعی عموم مسلمانان و حتی شیعیان از ماجراهای زمان پیامبر 🖋 امام خامنه‌ای 🏴 ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای «زمان پیغمبر» است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده است. این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمیت است. 〰〰〰〰〰 ✅ منتظر پادپخش مصطفی (تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله) باشید. 📆 ان‌شاءالله ۱۵ شهریور اولین قسمت پادپخش مصطفی برای شنیدن شما مخاطبین عزیز منتشر خواهد شد. 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
🔴 مسموم شهید شدن "صلوات الله علیه و آله" در ۱- رضوان الله علیه: رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.[۱] ۲- رضوان الله علیه: محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۲] ۳- رضوان الله علیه: به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند.[۳] ۴- ابن فتال نیشابوری رضوان الله علیه: بدان که رسول الله صلی الله علیه و آله روز بیست و هشت صفر سال یازده هجری در سن شصت و سه سالگی در حالی که مسموم بود در مدینه، از دنیا رفت. وگفته می شود که وفات آن حضرت در ماه ربیع الاول بوده، در حالی که قول اول معتمد است.[۴] ۵- رضوان الله علیه:. محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۵] ۶- محمد بن علی اردبیلی رضوان الله علیه: روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. در حالی که شصت و سه سال داشت. مادرش آمنه دختر وهب بن عبد مناف بود.[۶] 🔻۷- " رضوان الله علیه " : روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.[۷] 📚[۱]- المقنعة، صفحه ۴۵۶. 📚[۲]- تهذيب الأحكام في شرح المقنعة، ج۶، ص۳. 📚[۳]- مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۹، ص۱۵۶. 📚[۴]- روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، جلد ۱، صفحه ۷۱. 📚[۵]- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية، جلد ۲، صفحه ۱۱۸. 📚[۶]- جامع الرواة وإزاحة الاشتباهات عن الطرق والاسناد، جلد ۲، صفحه ۴۶۳. 📚[۷]- ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج۹
. ♻️ نگوئید پیامبر اسلام اصلاح يک تعبیر نادرست در مورد رسول خدا(ص) آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر: «خاتم الأنبياء» «پیامبر خاتم» «رسـول خدا» «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.» مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام»، «پیغمبر گرامی اسلام»، «رسول گرامی اسلام» می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله»، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أن محمداً رسول الله». در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آن‌ها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) ✍️جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*«عالم آل محمّد، مولانا علی‌ّبن موسی ٱلرّضا علیهما ٱلسّلام»* می‌‌فرمایند: *«لَاٰ یَکُونُ ٱلْمُؤْمِنُ ! مُؤْمِنَاً حَتّیٰ تَکُونَ فِیٖهِ ثَلَاٰثُ خِصَاٰلٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ، فَأَمَّا ٱلْسُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ، وَ أَمَّا ٱلْسُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُدَاٰرَاةُ ٱلْنَّاٰسِ، وَ أَمَّا ٱلْسُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَٱلْصَّبْرُ فِیِ ٱلْبَأْسَاٰءِ وَ ٱلْضَّرَّاٰءِ.»* *«مؤمن ! مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد، سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش، امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم‌خوئی با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگ‌دستی و پریشان‌حالی است.»* (أمالی شیخ صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹) {تسبیحات‌ *«حضرت زهراء سلامُ ٱلله علیها»* ازمصادیق ذکرکثیر} *«یاحیُّ یا قیُّوم»* *«شهادت غریبانه و مظلومانهٔ مولانا ثامن‌ُألحُجج، حضرت امام علیّ‌بن‌ موسی ٱلرّضا علیه آلافُ ٱلتّحیّة و ٱلثّناء را به حضور قدسی قطب عالم امکان، حضرت ولیّ‌ عصر عجّل ٱللّٰه تعالیٰ فرجهُ ٱلشّریف أرواحنا فداه، شیعیان و موالیان حضرات آل ٱللّٰه علیهم صلواتُ ٱللّٰه تعزیت و تسلیت عرض می‌کنم.»*
🔴 شهادت پاداش قرائت سوره کهف در شب های جمعه 🔵 امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: 🌕 هر کس سوره کهف را در شب‌های جمعه قرائت نماید، به مرگ شهادت از دنیا خواهد رفت یا اینکه خداوند او را شهید مبعوث خواهد کرد و در روز قیامت در صف شهدا خواهد بود. 📚 ثواب الاعمال، ص ۱۰۷