💠 فیض جدید
🔸 اگر ما دعای رسمی و دعای مختص داریم، این نشان از آن است که در دعاهای مختص ما مترصّد یک #فیض_جدید هستیم یک فوز و یک عنایت جدید هستیم. خدای عالم وقتی بخواهد نسبت به بندگانش از سر لطف و عنایت فوز جدیدی را به آنها عطا بفرماید راهش یا نماز است یا دعا و نیایش. ما سه روز را به عنوان عید رسمی الهی داریم: عید فطر، #عید_قربان و عید جمعه؛ در این سه روز خدای عالم #نماز مختص دارد و این نماز مختص یک #نیایش خاصی است که خدای عالم به لحاظ این #عید و عود و #بازگشت به بنده، این را به او عطا فرموده است.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/03/17
🆔 @m_vaezjavadi
58-56. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
11.68M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 56
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
فكما أنّ السراج تارة ینطفئ من داخله كما ذكرناه و تارة بسبب من خارج كریح عاصفة؛ فكذلك الروح، تارة ینطفئ بسبب من داخل و تارة ینطفئ بسبب من خارج كالقتل...
#ص78
#تبیین_روز_عرفه
#غفران_الهی
#اصلاح_نظام_سیاسی_و_اجتماعی
#انسان_نازل_و_منزل
تاریخ نشست: 1400/04/29
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
21.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 خردورزی
🔸 هلاکت و سقوط انسان در گرو عدم توجه به #خردورزی و #عقلانیت است. امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «مَنْ لَمْ یكُنْ عَقْلُهُ مِنْ أَكْمَلِ مَا فِیهِ كَانَ هَلَاكُهُ مِنْ أَیسَرِ مَا فِیهِ»؛[1] اگر کسی خردمندی و عقلانیت در او #گوهر_برجسته و بارز نباشد و جهت کامل تر وجودش را خردمندی پُر نکند، چنین انسانی به راحتی به سقوط و انحطاط کشیده می شود؛ زیرا حسّ گرایی، خیال گرایی، وهم گرایی و نظایر آن انسان را به درّه #هبوط_و_سقوط می کشاند.
[1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص26؛ الإحتجاج علی أهل اللجاج(طبرسی)، ج2، ص320.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ پیام موضوعی به مرکز اسلامی امام علی (علیه السلام) شهر استکهلم
تاریخ: 1399/12/17
🆔 @m_vaezjavadi
خوانش-کتاب-المظاهر-الالهیة-فی-اسرار-العلوم-الکمالیة-جلسه-چهارم.mp3
12.58M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 4
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
المظهر الأوّل فی الإشارة إلى عمدة مقاصد الكتاب الإلهی، التی هی الحكمة الحقّة و الغایة المطلوبة. #ص13
تاریخ نشست: 1392/10/19
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
5 المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.71M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 5
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
فهذه ستّة أقسام من مقاصد [الكتاب] الإلهی و نحن نورد فی هذه الرسالة من مسائل الحكمة الإلهیة ما هو مطابق للأقسام الثلاثة المهمّة، التی هی بالحقیقة أركان الإیمان و أصول العرفان. هدانا اللّه و إیاكم طریق البرهان و سبیل الإیقان.
#ص14 و 15
تاریخ نشست: 1392/10/26
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#اطلاعیه
🔹 ادامه جلسات خوانش #المظاهر_الالهیه ملاصدرا با ارائۀ استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ساعت 12 ظهر برگزار می شود.
علاقه مندان از طریق لینک زیر می توانند در این جلسات که یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود حضور یابند.
https://bbb01.dte.ir/b/mft-got-ilp-p6s
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
معنویت حقیقی.mp3
665.6K
💠 معنویت حقیقی
🔸 انسان در نشئه طبیعت #بالاترین_موجودی است که می تواند نسبت به خودش حضور داشته باشد. «ان النفس و ما فوقها انیّات محضه و وجودات صرفه»؛ به قول جناب حکیم سهروردی اینها #انوار هستند، اینها #نور می باشند.
🔸 آن موجودی که مادون نفس است، دار غضب است، دار مُظللم است. چقدر حکیم سهروردی عالم را دارد خوب و زیبا دارد می بیند![1] این جا عالم مُکدّر است، عالم ظلمانی است و هرگز انسان نمی تواند از این عالم بجایی برسد؛ لذا
#معرفت_افزایی
#نظارت
#تفکر
#یادآوری
#تذکر
ره آورد دینی است که می خواهد انسان را در سرای #معنویت_حقیقی رشد بدهد و با معرفت آن را بسازد.
[1]. مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج1، ص188.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 59
تاریخ: 1400/05/03
🆔 @m_vaezjavadi
💠 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ (علیه السلام)
🔸 ابن سکّیت از #امام_هادی_علیه_السلام سخنی را نقل می کند که جریان انبیاء و اولیاء و نقش آنها را سؤال می کند، بعد عرض می کند که «یا ابن رسول الله»! الآن حجت چیست؟ می فرماید #عقل است که تصدیق می کند.[1] این عقل است که انبیاء و اولیاء را تصدیق می کند، مصدّق است و آنچه که بر خدا ـ معاذالله ـ ممنوع است و نارواست، او ناروایی را امضاء می کند و تصدیق می کند که این #تصدیق_و_تکذیب_عقل از درون، روشنایی است که اجازه می دهد این حقیقت بیرونی وحی به درون خانه دل راه پیدا بکند. یک #حقیقت_زمانی می تواند در جان اثر بگذارد که #روشنایی_عقل آن صحنه را باز کرده و برای انسان مهیا ساخته است؛ لذا ما نیاز داریم که عقل را در درون #شکوفا بکنیم.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص24 و 25؛ «...قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّكِّیتِ تَاللَّهِ مَا رَأَیتُ مِثْلَكَ قَطُّ فَمَا الْحُجَّةُ عَلَی الْخَلْقِ الْیوْمَ قَالَ فَقَالَ ع الْعَقْلُ یعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَی اللَّهِ فَیصَدِّقُهُ وَ الْكَاذِبُ عَلَی اللَّهِ فَیكَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّكِّیتِ هَذَا وَ اللَّهِ هُوَ الْجَوَاب».
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سلسله سخنرانی های اخلاق #مجازی
تاریخ: 1399/11/23
🆔 @m_vaezjavadi