eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
765 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
298 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3 سایت: https://mvaezjavadi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لزوم بررسی مناسبات عرفان و سیاست بر بستر حکمت متعالیه! جوامع اسلامی و علمای اسلامی در گذشته در بعد حکمت و عرفان و فلسفه و کلام و فقه و مسائل اخلاقی و... رابطه‌ ای سطحی با جامعه داشتند. حکومت‌ ها و حاکمان و... این گسست را ایجاد کرده بودند و از ناحیه خود حکمرانی می ‌کردند و از جایگاه مراکز علمی برای حل مسائل نسخه نمی ‌خواستند. از این ‌رو می ‌بینید که صد سال مسائل علم اصول مطرح است و اصولی شکل می‌ گیرد که در فضای ذهنیات و اعتباریات است و در بحث‌ های کلامی و اصولی و گاه فقهی به مسائلی پرداخته می ‌شود که صرفاً مسائلی انتزاعی است و چندان مورد ابتلا نیست. به ‌تازگی که بحث نظام هم مطرح شده است یک مقدار رویکرد علوم و دانش ‌های اسلامی به‌ سمت مسائل اجتماعی و نظایر آن پیش می ‌رود و ما هنوز نتوانسته ‌ایم و نسبت بین نظام و این علوم را به دست بیاوریم. نظام راه خود را می ‌رود و علوم و حوزه‌ ها و دانشگاه‌ ها راه خود را می‌ روند. امروز نسبتی بین دانشگاه و صنعت و دانشگاه و زراعت و دانشگاه و تولید لازم است. اما دانشگاه مسیر دیگری می ‌رود و زراعت و صنعت و تولید و تجارت راه دیگری می‌ رود. سرّ موفقیت جهان غرب و شرق در این مسائل این است که کاملاً برقرار است. آخرین دستاورد‌ها و تکنولوژی‌ هایی که در علوم و دانشگاه ‌ها تولید می ‌شود فردا در بازار صنعت و تجارت و... وجود دارد. ما این گسست را در علوم اسلامی هم داریم؛ لذا متأسفانه انتظاری که از علوم داریم که بتواند مسائل را از یک ‌سو حل کند و امتداد آن بتواند مشکل جامعه را رفع کند، نداریم. در ساحت‌ های مختلف این ‌گونه است و این مشکل در علوم عالی و علوم بالادستی مثل حکمت و عرفان به‌ مراتب بیشتر است. لذا هم جامعه و هم نظام و هم همه کسانی که فکر می‌ کنند این مکتب این ظرفیت را دارد که بتواند مسائل را حل ‌و فصل کند، باید تلاش کنند این مناسبات را برقرار کنند. مناسبات عرفان و سیاست بر بستر حکمت متعالیه را باید بررسی کنیم و ببینیم ظرفیت حکمت متعالیه برای اینکه عرفان خود را بگستراند تا به سیاست برساند، چقدر است و باید چه کاری انجام دهد. اینها مباحثی است که اگر توفیق و فرصتی باشد باید به آن پرداخته شود. متن کامل مصاحبه استاد مرتضی جوادی آملی:👇👇👇 http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/a53313 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد مرتضی جوادی آملیj-66 1400-11-09 asfar k.mp3
زمان: حجم: 10.82M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 66 و حینئذ لا بد أن یكون فی كل من الموجودات أمرا وراء الحصة من مفهوم الوجود و إلا لما كانت الوجودات متخالفة الماهیة كما علیه المشاء ون أو متخالفة المراتب كما رآه طائفة أخرى... . تاریخ تدریس: 1400/11/09 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد مرتضی جوادی آملیj-176 1400-11-10feghh riyasat k.mp3
زمان: حجم: 7.07M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 176 تاریخ تدریس: 1400/11/10 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد مرتضی جوادی آملیj-177 1400-11-11 feghh riyasat k.mp3
زمان: حجم: 7.68M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 177 تاریخ تدریس: 1400/11/11 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر «جمهور» با حکومت نباشند، حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، گفت: بعضی ها فکر می کنند که اگر مردم پای صندوق ها نیایند و رأی خود را نیندازند این «جمهوری اسلامی» نیست و «حکومت اسلامی» است. اصلا حکومت اسلامی هم نیست! چون حقیقتی است که حاکمش الهی و جامعه آن حکومت را پذیرا باشد و در عرصه زندگی و اجتماع او را به صحنه بیاورد. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تأکید بر اینکه اگر «جمهور» با حکومت نباشند این حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود، گفت: مؤلفه حکومت اسلامی بعد از حاکمیت الهی، حضور و آراء مردم است و (س) با درایت درست و شناخت عمیقی که از اسلام داشت این معنا را در متن حکومت اسلامی آورده و حکومت اسلامی به معنای است؛ نه اینکه ما حاکمی داشته باشیم که نماز و روزه و امثال آن را داشته باشد و جامعه هم اگر بودند یا نبودند فرقی نکند. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمود که مردم هستند. یعنی در مقام اثبات اگر بخواهد دین محقق شود حضور مردم قطعی است. (س) این را به درستی دیده بود و مردم را به صحنه آورد. 📚 سخنرانی مجازی در حسینیه جماران تاریخ: 1400/05/26 منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @m_vaezjavadi