j-170 1401-10-13.mp3
13.82M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 170
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
حكمة عرشية:
اعلم يا أخا الحقيقة أيدك الله بروح منه أن العلم كالجهل قد يكون بسيطا و هو عبارة عن إدراك شيء مع الذهول عن ذلك الإدراك و عن التصديق بأن المدرك ما ذا و قد يكون مركبا... .
#ص116
تاریخ تدریس: 1401/10/13
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-229 - 1401-10-13.mp3
8.23M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 229
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/10/13
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-171 1401-10-14.mp3
13.93M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 171
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
لأن صریح ذاته بذاته منتهى سلسلة الممكنات و غایة جمیع التعلقات لا بجهة أخرى من جهاته كیف و جمیع جهاته و حیثیاته یرجع إلى نفس ذاته كما سنبین فی مقامه اللائق به إن شاء الله تعالى فكل من أدرك شیئا من الأشیاء بأی إدراك كان فقد أدرك الباری... .
#ص117
تاریخ تدریس: 1401/10/14
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-172 1401-10-17.mp3
13.21M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 172
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
وهم و إزاحة:
و لعلك تقول إن الوجود طبیعة نوعیه لما بینتم من كونه مفهوما واحدا مشتركا بین الكل و الطبیعة لا تختلف لوازمها بل یجب لكل فرد ما یجب... .
#ص119
تاریخ تدریس: 1401/10/17
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#اطلاعیه
🔹 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند دروس استاد مرتضی جوادی آملی امروز یکشنبه 18 دی ماه برگزار نمی گردد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-173 1401-10-19.mp3
12.94M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 173
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
بحث و تحصیل
و هذا الجواب على هذا الوجه غیر صحیح لما أشرنا إلیه أن أفراد مفهوم الوجود لیست حقائق متخالفة بل الوجود حقیقة واحدة و لیس اشتراكها بین الوجودات كاشتراك الطبیعة... .
.
#ص120
تاریخ تدریس: 1401/10/19
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-230 1401-10-19.mp3
9.26M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 230
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/10/19
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-174 1401-10-20.mp3
13.26M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 174
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
و من الناس من توهم أن الوجود إذا كان زائدا فهو المطلوب و إلا فاختلافه في اللاعروض و العروض على تقدير التواطؤ محال و على تقدير التشكيك تهافت لاستلزامه العروض في الكل... .
#ص121
تاریخ تدریس: 1401/10/20
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-231 1401-10-20.mp3
7.52M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 231
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/10/20
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-175 1401-10-21.mp3
14.31M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 175
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
فيقال له كلاهما فاسد- أما الأول فلأن المتواطي ربما لا يكون ذاتيا لما تحته من الوجودات... .
#ص122
تاریخ تدریس: 1401/10/21
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
آشفتگیهای امروز نتیجه بی مهری به حدیث ثقلین است
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی ضمن اشاره به دو جنبه کلامی اعتقادی و سیاسی اجتماعی #حدیث_ثقلین بیان کرد: هم اکنون باید به همین حدیث برگشت وگرنه آنچه جامعه امروز و انسان مدرن دارد از طبیعت بالا نمی رود... . #استاد_مرتضی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
آشفتگیهای امروز نتیجه بی مهری به حدیث ثقلین است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دومین همایش قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان، شب گذشته ۲۰ دی ماه در محل دایره المعارف بزرگ اسلامی با سخنرانی جمعی از اساتید برگزار شد. در این همایش حجتالاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می خوانید؛ 🔸 عنوان بحث من جایگاه #حدیث_ثقلین در جهان اسلام است. قله این مباحث که ناظر به مسائل قرآن و عترت است در این حدیث شریف آمده و اگر این حدیث نبود جایگاه قرآن و عترت و مناسبات این دو واضح نبود. پیامبر(ص) دو دغدغه جدی داشت یکی اینکه خاتم انبیا بود و باید جریان نبوت و سلسله رسالت را ساماندهی می کرد و از سوی دیگر باید آینده را هم سامان می داد. این دو دغدغه اساسی پیامبر(ص) بود. در روزهای آخر خیلی به حضرت سخت گذشت خصوصا با علم به اینکه چه خواهد شد، لذا در پایان عمر این حدیث را در مناسبت های مختلف تکرار فرمودند. حدیث ثقلین از محکمات بیانات پیامبر(ص) است 🔸 این حدیث در متنی فوق العاده قاطع و غیر قابل شکست بیان شده است و از محکمات احادیث پیامبر(ص) است. حضرت فرمود: «إنی تارك فیكم الثقلین ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا بعدی كتاب الله و عترتی أهل بیتی و إنهما لن یفترقا حتى یردا علی الحوض». برای این حدیث یک عنوان جامعی تحت عنوان ویژگی های عام حدیث مطرح است. همچنین دو جنبه دیگر برای حدیث قابل ذکر است، یکی جنبه کلامی و اعتقادی و دیگر جنبه سیاسی و اجتماعی که به جهت وجود این دو جنبه، رقابت ها و مخالفت هایی پیرامون حدیث برانگیخته شد و موجب شد به این حدیث بی مهری شود. 🔸 کلمه عترت گرچه بسیار عزیز و بالا است ولی برای برخی واژه ای نبود که نپسندند، لذا تلاش کردند به جای کلمه عترت، سنت بکارند و بگویند پیامبر(ص) به کتاب و سنت توصیه کرد. نکته دیگری که قابل ذکر است مقارنتی است که بین قرآن و عترت در زبان پیامبر(ص) آمده است. اهل سنت فهم درستی از قرآن و نزول قرآن ندارند، در مقابل، حکمای اسلامی چهار منزل برای قرآن ذکر کردند که قرآن از این منزل نازل شده است. در واقع قرآن از علی حکیم صادر شده و به عربی مبین انجامیده است و در این مسیر منازلی را طی کرده است. این فهم درست جز از حکمای اسلامی که از الهاماتی که اهل بیت (ع) داشتند بهره مند بودند، حاصل نمی شود. از این مهم تر مسئله عترت است. وقتی شما راجع به عترت سخن می گویی و می گویی عترت در هیچ منزلی از قرآن جدا نبوده است یعنی از آنجا که قرآن نزد علیّ حکیم بوده است، قرآن و عترت در کنار هم بودند. برخی نمی توانند باور کنند عترت نزد علی حکیم بوده است. چون قدر عترت ناشناخته است این گروه نمی توانند قرآن را در عرض عترت ببینند، لذا به جای آن سنت گذاشتند. اگر بپذیریم سنت را جای عترت قرار دهیم آنگاه سوال می شود خود سنت را چه کسی باید تبیین کند و توضیح دهد؟ پس اینها بیراهه رفتند و انحراف حاصل شده است. دو بال حفظ جامعه 🔸 متاسفانه مباحث سیاسی و اجتماعی این حدیث شریف هم مورد استقبال واقع نشد و از این جهت هم بی مهری تامی نسبت به حدیث شده است. پیامبر اسلام (ص) می خواست سامانی برای گذشته و فتحی برای آینده بسازد و طبق فرمایش ایشان در حدیث ثقلین امت اسلامی می تواند بر اساس #قرآن_و_عترت به چنین جایگاهی برسد. این تمسک به قرآن و عترت بسیار امر مهمی است. مستمسکی که می تواند جامعه را حفظ کند دو بال دارد، یک بال اثباتی و یک بال سلبی. بال اثباتی آن «یؤْمِنْ بِاللَّهِ» است و بال سلبی آن «یكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» است. پیامبر (ص) چنین خواسته ای داشت و گفت اگر جامعه بخواهد پیشرفته و باعزت باشد باید به این دو امر عمل کند یک #کتاب_الهی و دیگری #سخن _عترت طاهره که عِدل قرآن است و در همه منازل با قرآن همراه بودند. 🔸 بی مهری به این حدیث موجب شده کماکان جامعه در تلاطم و آشفتگی باشد. هم اکنون باید به همین حدیث برگشت وگرنه آنچه جامعه امروز و انسان مدرن دارد از طبیعت بالا نمی رود. حداکثر چیزی که انسان مدرن دارد طبیعت است و اگر بخواهد به طبیعت استمساک کند نتیجه اش همین است که در جهان غرب از انسانیت شاهد هستیم که حداقلی به عنوان ظواهر انسانی وجود دارد ولی حقیقت انسانی که خدای عالم می خواهد از انسان به جهان معرفی کند نیست. انسان مدرن به دنبال طبیعت و شئونات طبیعت است و مستمسک انسان مدرن همین چیزهایی است که امروز می بینید که البته همه اش خوب و لازم است ولی انسانیت کجا مقام والای انسانی کجا؟ خدای عالم می خواهد در چهره انسان خودش را ببینید و این در پرتو #تمسک_به_قرآن_و_عترت میسر است. #استاد_مرتضی_جوادی_آملی 📚 دومین همایش قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان / منبع: ایکنا تاریخ: 1401/10/20 🆔 @m_vaezjavadi